راهنمای خرید پاور برای کامپیوتر (با بهترین عملکرد) در ۸ مرحله

راهنمای خرید 08 شهریور 1402 تارا بهادری

راهنمای خرید پاور برای کامپیوتر (با بهترین عملکرد) در ۸ مرحله

نحوه خرید پاور کامپیوتر (راهنمای سریع و کوتاه)

اگر اهل چکیده خواندن هستید، با این راهنمای خلاصه و کوتاه در سریع‌ترین زمان ممکن اطلاعات موردنیازتان را در ارتباط با خرید پاور کامپیوتر به دست ‌آورید.

  • CPU، مادربرد، کارت گرافیک و ... در سیستم همگی از PSU برق می‌گیرند؛ در نتیجه، انتخاب یک پاور بی‌کیفیت نه‌تنها می‌تواند به سخت‌افزار گران‌ شما آسیب برساند، بلکه می‌تواند باعث حوادث خطرناکی مانند آتش‌سوزی نیز بشود.
  • برای اینکه بدانید برای نیازهای شما بهترین پاور کامپیوتر کدام است، ۸ مرحله زیر که در مورد مشخصات خروجی پاور کامپیوتر و ورودی آن است را مدنظر قرار دهید:
  1. بررسی سازگاری فرم فاکتور (شکل و اندازه) پاور با کیس و مادربرد سیستمتان: به طور مثال اگر می‌خواهید یک سیستم کامپکت و با ابعاد جمع و جور اسمبل کنید، فرم فاکتور TFX  مناسب شماست.
  2. بررسی مشخصات سیم های پاور کامپیوتر از لحاظ ماژولار، غیر ماژولار یا نیمه ماژولار بودن بر حسب نیازتان: به طور مثال در مدل ماژولار کابل‌ها کاملاً از پاور جدا هستند که قابلیت شخصی‌سازی بی‌نظیری را ارائه می‌دهند و کمی گران‌تر از ۲ مدل دیگر هستند.
  3. بررسی میزان صدا و نویز پاور کامپیوتر: وجود فن پاور در کامپیوترهای حرفه‌ای ضروری است که خود نیز باعث تولید صدا می‌شود، حال اگر به صدا حساس هستید، تهیه پاور بی‌صدا می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  4. بررسی تک ریلی یا چندریلی بودن پاور: در پاورهای چند ریلی ولتاژ خروجی پاور کامپیوتر بین ریل‌های آن تقسیم می‌شود که سیستم محافظتی قوی‌تری در مقابل تک ریلی دارد، البته پیکربندی سیستم در مدل تک ریلی آسان‌تر است.
  5. بررسی سازگاری کانکتورهای پاور با سایر قطعات سیستم: باید بدانید PSU شما از کدام اتصالات پشتیبانی می‌کند؛ چرا که هر کدام از انواع کانکتورهای پاور، سازگار با یک قطعه سیستم و دارای یک پین خاص هستند. به طور مثال کانکتور ATX با ۴+۲۰ پین با مادربرد سازگار است.
  6. محاسبه ولتاژ تقریبی موردنیاز کامپیوتر: هرچه قطعات کامپیوتر قدرتمندتر باشند، وات و عملکرد پاور باید بالاتر باشد؛ پس باید مقدار ولتاژ موردنیاز قطعات سیستم خود را یا به صورت دستی یا با استفاده از نرم‌افزار محاسبه توان پاور کامپیوتر مانند  Coolermaster محاسبه کنید تا بدانید پاور شما باید چند وات باشد.
  7. بررسی بازدهی پاور کامپیوتر: منظور از این مورد میزان توان تلف شده در پاور به هنگام تبدیل جریان AC به DC است که سطوح آن با گواهینامه‌ای به نام Plus80 تعیین می‌شود. به این صورت که این گواهینامه به پاورهایی با بازدهی بالای ۸۰ درصد اعطا می‌شود که خود نیز دارای چندین رتبه (سفید، برنز و ...) بر اساس میزان بهره‌وری از 80٪ تا 92٪ است.
  8. بررسی ایمنی منبع تغذیه کامپیوتر: داشتن استانداردهایی نظیر OCP (محافظت از جریان بیش از حد)، OPP (محافظت از توان بیش از حد) و ... در هنگام ایجاد هر گونه اختلال برای محافظت از کل سیستم ضروری است.
  • ۶ مدل از بهترین پاورهای کامپیوتر با در نظر گرفتن تمامی معیارهای کلیدی عبارت‌اند از:
  1. پاور گرین GP500A-ECO
  2. پاور دیپ کول DA600-M 
  3. پاور ایسوس TUF Gaming 650B
  4. پاور ایسوس ROG Strix 750G
  5. پاور گرین مدل GP1050B-OCDG
  6. پاور گرین مدل GP1350B-OCDG

 

حالا اگر فرصت کافی مطالعه تمام مقاله‌ی راهنمای خرید منبع تغذیه کامپیوتر را دارید با ما همراه باشید تا اطلاعاتی با جزئیات بیشتر از هر کدام از ۸ مرحله گفته شده به دست آورید. 

در انتها نیز با ۶ مدل از بهترین پاورهای موجود در بازار آشنا می‌شوید.

منبع تغذیه کامپیوتر
به منبع تغذیه کامپیوتر، پاور و PSU نیز می‌گویند.

کاربرد منبع تغذیه کامپیوتر چیست؟

اهمیت منبع تغذیه کامپیوتر در برق‌رسانی به کامپیوتر و تجهیزات جانبی موجود در آن است؛ به این صورت که جریان متناوب (AC) را از یک پریز برق اصلی می‌گیرد و به جریان مستقیم ولتاژ پایین (DC) برای کارکرد ایمن سی‌پی‌یو، مادربرد، پردازنده و ... تبدیل می‌کند. 

همچنین علاوه بر وظیفه برق‌رسانی، با توجه به اینکه هر قطعه کامپیوتر برای درست کار کردن به مقدار مشخصی انرژی نیاز دارد، ولتاژ خروجی DC را نیز با تلورانس‌های موردنیاز هر قطعه تنظیم می‌کند.

برای درک بهتر سازوکار و کاربردهای پاور کامپیوتر، مقاله زیر را بخوانید.

بررسی مشخصات منبع تغذیه کامپیوتر در ۸ مرحله ساده

برای خرید بهترین منبع تغذیه کامپیوتر باید مشخصات زیادی را بررسی کنید ولی قسمت خوب ماجرا این است که درک مشخصات پاور بر خلاف سایر قطعات اصلاً پیچیده نیست. شما می‌توانید با صرف کمی زمان و اطلاع از مشخصات کلیدی پاور، از تأمین برقی قابل‌اعتماد، ثابت و ایمن برای سایر قطعات مطمئن شوید تا عملکرد کامپیوتر شما بهتر و کارآمدتر شود. 

در همین راستا مهم‌ترین مشخصات را در ۸ مرحله زیر بررسی می‌کنیم:

  1. فرم فاکتور
  2. ماژولار، غیر ماژولار و نیمه ماژولار
  3. صدا و نویز
  4. تعداد ریل‌ها
  5. کانکتورها
  6. ولتاژ موردنیاز
  7. راندمان
  8. ایمنی
خرید منبع تغذیه کامپیوتر از معتبرترین برندها در لینک زیر:

۱. به سازگاری فرم فاکتور پاور دقت کنید 

شما باید فرم فاکتور پاور که به معنای شکل و اندازه آن است را طوری انتخاب کنید که با مادربرد سیستم سازگار باشد و به راحتی داخل کیس جای بگیرد؛ چون فرم فاکتورهای مختلف از لحاظ فیزیکی قطعاتی با اندازه‌های مختلفی را پشتیبانی می‌کنند. حالا اگر: 

  • در حال ارتقای PSU سیستم قدیمی خود هستید، یا آن را به فروشگاه ببرید یا ابعاد آن را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که فرم فاکتور مناسب آن را تهیه می‌کنید. 
  • اگر در حال اسمبل سیستم خود از ابتدا هستید، اول تصمیم بگیرید که PSU باید کجا قرار بگیرد، سپس ابعاد فضای مدنظر داخل کیس را اندازه بگیرید تا پاوری با اندازه مناسبِ آن فضا، پیدا کنید. 
راهنمای خرید پاور کامپیوتر
بررسی فرم فاکتور پاور برای سازگاری با مادربرد و کیس سیستم ضروری است.

انواع فرم فاکتور رایج منبع تغذیه کامپیوتر 

چند فرم فاکتور رایج PSU موجود در بازار عبارت‌اند از:

  • ATX : رایج‌ترین فرم فاکتور موجود برای کامپیوترهای شخصی رومیزی است.
  • SFX: اگر در حال ساخت یک سیستم فشرده و Mini-ITX هستید، احتمالاً منبع تغذیه SFX مناسب شماست. 
  • LFX: این فرم فاکتور برای رایانه‌های شخصی فشرده و با نیازهای برق متغیر 180 وات تا 260 وات در نظر گرفته شده است.
  • FlexATX: این PSUها تقریباً به طور انحصاری توسط شرکت‌های سازنده تجهیزات اصلی مانند Dell و HP استفاده می‌شوند، اما گاهی اوقات برای شاسی سرور Rack نیز کاربرد دارند.
  • TFX : این پاور برای موارد کامپکت و به طور خاص کیس‌های جمع‌وجور طراحی شده است.
 مقایسه منبع تغذیه ATX با منبع تغذیه SFX
اندازه منبع تغذیه ATX (سمت راست) در کنار یک منبع تغذیه SFX (سمت چپ)

۲. ماژولار یا غیر ماژولار بودن پاور را بررسی کنید 

پاورها را در ارتباط با نوع کابل‌کشی آن‌ها می‌توان در ۳ دسته‌ی ماژولار، نیمه ماژولار و غیر ماژولار تقسیم‌بندی کرد که در ادامه مزایا و معایب آن‌ها را می‌خوانید.

۱. پاور ماژولار کامپیوتر

در پاور ماژولار که معمولاً گران‌تر و حرفه‌ای تر از ۲ مدل دیگر است، هیچ کابلی روی منبع تغذیه نصب نشده است که باعث آزادی عمل زیادی در سفارشی‌سازی و نصب آن‌ها می‌شود؛ بنابراین صرفه‌جویی در فضا، جلوگیری از شلوغی و خنک‌سازی بهتر فضای داخلی به دلیل عدم نصب کابل‌های غیرقابل‌استفاده از مزایای این مدل است. البته مونتاژ مدل‌های ماژولار نیازمند کمی دانش و تجربه است.

۲. پاور غیر ماژولار کامپیوتر

در پاورهای غیر ماژولار که معمولاً ارزان‌تر از ۲ مدل دیگر هستند همه کابل‌ها از قبل بر روی منبع تغذیه نصب و لحیم شده‌اند که فرایند مونتاژ سیستم را بسیار راحت می‌کند. البته ممکن است در این مدل کابل‌هایی وجود داشته باشد که نیازی به آن‌ها ندارید ولی به دلیل عدم قابلیت جداشدن، باعث به‌هم‌‌ریختگی فضای داخلی شوند.

۳. پاور نیمه ماژولار کامپیوتر

پاور نیمه ماژولار ترکیبی از دو مدل بالا است، یعنی بعضی از کابل‌های آن‌ها از پیش نصب شده است ولی برای نصب برخی دیگر از کابل‌ها آزادی عمل دارید تا به صورت دلخواه موارد موردنیاز خود را نصب کنید.

فرایند مونتاژ پاور غیرماٰژولار، نیاز به تخصص خاصی ندارد و بسیار راحت است.

۳. میزان صدای پاور کامپیوتر و نویز آن را چک کنید

در راستای درک صدای پاور کامپیوتر باید بدانید وقتی پاور شروع به تولید توان خروجی قابل‌توجهی می‌کند، گرم می‌شود که این گرما سرعت فن را بیشتر می‌کند و در نتیجه صدای بلندتری تولید می‌کند. 

حال اگرچه حذف فن از یک PSU آن را بی‌صدا می‌کند، ولی دقت کنید که منبع تغذیه بدون فن با منبع تغذیه بی‌صدا یکسان نیستند؛ یعنی یک پاور  بی‌صدا فن دارد، ولی صدای فن را تا حد امکان به حداقل می‌رساند. 

پاور بدون فن یا پاور بی‌صدا؟ کدام مناسب شماست؟

اکثر شرکت‌هایی مانند ایسوس که PSUهای بی‌صدا را عرضه می‌کنند، از فن‌هایی استفاده می‌کنند که حتی هنگام حمل بارهای بالا تقریباً بی‌صدا هستند. از طرف دیگر، منابع تغذیه بدون فن نمی‌توانند انرژی زیادی را ارائه کنند، چون قطعات آن‌قدر داغ می‌شوند که بدون گردش هوای خنک توسط فن روی آن‌ها، به درستی کار نمی‌کنند.

پس با توجه به نکات گفته شده برای کامپیوترهای حرفه‌ای، تهیه پاور بدون فن منطقی نیست ولی می‌توانید با انتخاب یک PSU بی‌صدا به کاهش نویز سیستم کمک کنید. 

۴. تعداد ریل‌های پاور را چک کنید

در جواب سؤال ریل پاور چیست می‌توان گفت که پاورها در ۲ نوع تک ریلی و چند ریلی عرضه می‌شوند که در عملکرد کلی سیستم تفاوتی ایجاد نمی‌کنند.برق موردنیاز کامپیوتر شما از ریل ۱۲ ولتی موجود در منبع تغذیه عبور می‌کند که این جریان در پاورهای تک ریلی روی همان یک ریل جریان دارد ولی در پاورهای چند ریلی بین ریل‌های موجود تقسیم می‌شود؛ یعنی روی هر ریل جریان کمتری ارائه می‌شود.

پاور تک ریلی در مقابل چند ریلی؟ کدام بهتر است؟

هر کدام از ریل‌ها مجهز به سیستم حفاظت در برابر جریان زیاد (OCP) هستند که به معنای سیستم محافظتی قوی‌تر پاور چند ریلی در مقابل تک ریلی است؛ چون در صورت اختلال در عملکرد پاور احتمال ارسال جریان بیش از حد به سمت بقیه‌ی قطعات وجود دارد و با توجه به اینکه در مدل تک ریلی تمامی 12 ولت جریان روی یک ریل است، بنابراین احتمال ذوب‌شدگی یا حتی آتش‌سوزی در آن بیشتر است. 

البته مدل تک ریلی پیکربندی را آسان می‌کند زیرا دیگر نیازی به نگرانی در مورد تطبیق اجزا با ریل را ندارید.

نکته: پاورهای مدرن امروزی غالباً چند ریلی هستند، بنابراین نگران این مورد نباشید.

پاور کامپیوتر
پاور چندریلی در مقایسه با تک ریلی، سیستم محافظتی قوی‌تری دارد.

۵. کانکتورهای منبع تغذیه کامپیوتر را بشناسید

هر منبع تغذیه با کابل‌هایی به سایر قطعات وصل می‌شود. در این راستا باید از سازگاری کانکتورها با سایر قطعات مطمئن شوید؛ چرا که یک اتصال اشتباه به معنای یک قطعه سوخته است.

آشنایی با انواع پاور کامپیوتر و مزایا و معایب هر کدام در لینک زیر:

انواع کانکتورهای پاور چیست؟ (۵ مدل رایج)

تقریباً هر کانکتورِ منبع تغذیه را می‌توان به 2 صورت استفاده کرد که باعث می‌شود طیف وسیعی از سخت‌افزارهای کم‌توان یا پرتوان را پشتیبانی کند؛ به طور مثال کانکتور 6+6 پین به این معنی است که هم می‌تواند به عنوان یک دوشاخه 12 پین، هم به عنوان دوشاخه 6 پین در حال تقسیم ‌کار کند.  برخی از رایج‌ترین انواع اتصالات پاور عبارت‌اند از:

  1. کانکتور ATX با ۴+۲۰ پین سازگار با مادربرد
  2. کانکتور ATX 12V با ۴+۴ سازگار با سی‌پی‌یو
  3. کانکتور (Serial-ATA) SATA با ۴ پین سازگار با هارددیسک‌ها و درایوهای نوری
  4. کانکتور  Molex با 4 پین سازگار با هارددیسک‌های IDE و درایوهای نوری IDE
  5. کانکتور PCI Express با ۶ یا ۶+۲ پین سازگار با کارت‌های گرافیک PCI Express
کانکتور پاور ۲۴ پین
یک نوع کانکتور پاور ۲۴ پین

۶. ولتاژ پاور کامپیوتر موردنیاز خود را حساب کنید

قدرت و ولتاژهای خروجی پاور کامپیوتر که برای عملکرد مناسب سیستم بسیار مهم است با واحد وات معرفی می‌شود و به معنای حداکثر توانی است که توسط پاور ارائه می‌شود.

جریان دریافتی منابع تغذیه متناسب با کار موردنیاز سیستم است؛ به عبارتی  ظرفیتی که خیلی زیاد باشد از بین می‌رود و اگر خیلی کم باشد تأثیر منفی روی عملکرد دارد؛ بنابراین در نظر گرفتن هدفی که از رایانه استفاده می‌کنید بسیار مهم است. به طور مثال یک رایانه اداری به خودی خود نیازهای کمتری نسبت به رایانه‌های بازی با کیفیت بالا دارد. 

ولتاژ برق پاور کامپیوتر موردنیاز با کاربری‌های متفاوت

هرچه قطعات کامپیوتر قدرتمندتر باشند، ولتاژ سیم های پاور کامپیوتر و عملکرد آن باید بالاتر باشد. در این راستا لیست زیر برای ارائه‌ی یک نمای کلی از مشخصات ولتاژ های پاور کامپیوتر بر حسب نیاز می‌تواند راهگشا باشد.

  • ولتاژ استاندارد پاور کامپیوتر اداری که برای امور پردازشی سنگین استفاده نمی‌شود حدود 200 تا 300 وات است.
  • مناسب‌ترین ولتاژ سیمهای پاور کامپیوتر بازی با کارت گرافیک‌های ارزان یا متوسط بین 400 تا 500 وات است.
  • مقدار ولتاژ سیم های پاور کامپیوترهای بازی با کیفیت بالا حداقل 600 وات است.
  • اورکلاکرها تا 1000 وات را نیز نیاز دارند.

چگونه بفهمیم پاور کامپیوتر چند وات است؟

برای اینکه بفهمید مصرف برق سیستم رایانه شما چقدر است، باید مجموع توان موردنیاز قطعات سیستمتان را حساب کنید که از ۲ طریق ممکن است:

  • یا می‌توانید توان تقریبی موردنیاز (TDP) هر قطعه مثل کارت گرافیک، سی پی یو، مادربرد و ... را به دست آورید و جمع بزنید.
  • یا از یکی از ماشین‌حساب‌های محاسبه وات پاور کامپیوتر به صورت آنلاین و رایگان مانند Coolermaster استفاده کنید؛ به این صورت که با وارد کردن اطلاعات سیستم خود، میزان وات موردنیاز را به شما می‌دهد.

نکته: پس از این محاسبه توصیه می‌کنیم پاوری با ولتاژ بیشتر از نیاز فعلی‌تان تهیه کنید؛ چون اختلاف جزئی بین مقدار محاسبه شده و توان واقعی موردنیاز پاور وجود دارد. همچنین این توصیه نوعی آینده‌نگری است و به احتمال اضافه‌کردن قطعات جدیدتر در آینده و مقدار برق موردنیاز آن توجه می‌کند. 

دکمه پاور
اگر قصد به‌روزرسانی قطعات کامپیوتر خود را در آینده دارید، پاوری با توان بیشتر از نیاز فعلی‌تان تهیه کنید.

۷. از راندمان پاور کامپیوتر غافل نشوید

راندمان یک PSU به معنای مقدار AC هدر رفته (به برق تبدیل نشده) در طول تبدیل به DC است. به عنوان مثال، راندمان 50 درصد در یک PSU 500 وات به این معنی است که واحد در مجموع 1000 وات برای تأمین 500 وات برق نیاز دارد که این 500 وات اضافی به عنوان گرما تلف می‌شود. این اتلاف نه‌تنها قبض برق شما را زیاد می‌کند، بلکه بار اضافی بر روی فن PSU وارد می‌کند تا دستگاه خنک شود.

گواهینامه 80plus چیست؟ (به همراه ۶ نکته راهنما)

به طور  کلی گواهینامه 80plus به پاورهایی با بازدهی بالای ۸۰ درصد اعطا می‌شود که چندین سطح از گواهینامه‌ها را بر اساس میزان بهره‌وری از 80٪ تا 92٪ به نام‌های سفید، برنز، نقره، طلا، پلاتینیوم و تیتانیوم ارائه می‌دهد. برخی از نکات مربوط در ارتباط با نوع این گواهینامه عبارت‌اند از:

  1. هرچقدر گواهینامه پاور سطح بالاتر باشد، هزینه آن بیشتر ولی مصرف برق کمتر می‌شود.
  2. اگر پاور را برای کاربری‌های عمومی تهیه می‌کنید، داشتن گواهینامه سفید 80Plus نیز کافی است.
  3. اگر در محدوده اقتصادی خرید می‌کنید و توان مصرفی شما 650 وات یا کمتر از آن است، برنز یک انتخابی عالی است.
  4. اگر گیمر یا کاربر حرفه‌ای هستید بهتر است استاندارد سیلور به بالا را مدنظر قرار دهید.
  5. استاندارد گلد و پلاتینیوم عملکرد بسیار خوبی در مقایسه با قیمت خود ارائه می‌دهند؛ بنابراین اگر دغدغه بودجه ندارید انتخاب این ۲ مدل هوشمندانه است.
  6. اگرچه بالاترین سطح گواهینامه ۸۰ پلاس به مدل تیتانیوم تعلق دارد، ولی حتی برای کاربری‌های سنگین نیز نیاز به هزینه کردن در این سطح ندارید.

 

گواهینامه جدول 80plus
برای اطلاع از درصد بازدهی هر کدام از گواهینامه‌های 80Plus این جدول را مطالعه کنید.

 

۸. ایمنی منبع تغذیه کامپیوتر را جدی بگیرید

اگر از نکات و استاندارهای ایمنی مربوط به منبع تغذیه مطلع نباشید، ممکن است به سخت‌افزار رایانه یا حتی خودتان آسیب بزنید. پس مهم است که ۲ مورد زیر را در نظر داشته باشید:

·         نکات ایمنی مربوط به باز کردن منبع تغذیه

  •  استاندارهای تعبیه شده در منبع تغذیه توسط سازندگان

آیا باز کردن یک منبع تغذیه ایمن است؟

یک منبع تغذیه، خازن‌های بزرگی  را در خود جای می‌دهد که حتی پس از جدا شدن از برق، شارژ خود را مدت‌ها حفظ می‌کند؛ در نتیجه در صورت نیاز شدید به باز کردن پاور باید بسیار محتاط عمل کنید. البته اکثر منابع تغذیه مدرن به لطف ویژگی‌های ایمنی، نمی‌توانند به اندازه کافی شارژ ذخیره کنند تا مشکل‌ساز شوند. 

یکی از این ویژگی‌های ایمنی که در اکثر منابع تغذیه مدرن یافت می‌شود، مقاومت بلیدر (Bleeder) است؛ به این صورت که به محض جدا شدن از برق، به سرعت شروع به تخلیه خازن می کند. در بیشتر موارد، این خازن‌ها زمانی که بیش از 30 دقیقه از برق جدا می‌شوند باید تخلیه شوند.

مقاومت‌های بلیدر در پاور برای دشارژ خازن
مقاومت‌های بلیدر در پاور برای دشارژ خازن به هنگام قطع ارتباط برق استفاده می‌شوند.

ویژگی‌های ایمنی منبع تغذیه (۵ استاندارد مهم)

در اینجا لیستی از ایمنی‌هایی که در اکثر PSUهای مدرن تعبیه شده است را نوشته‌ایم:

  1. OCP (محافظت از جریان بیش از حد): از جریان اضافی در PSU جلوگیری می‌کند. زمانی که بین 130 تا 150 درصد جریان بیشتری نسبت به استاندارد تشخیص می‌دهد، برق را قطع می‌کند که در واحدهای چند ریلی مفیدتر است.
  2. OVP/UVP (محافظت از کاهش ولتاژ / ولتاژ بیش از حد): هنگامی که ولتاژ از حد معینی فراتر رفت، دستگاه را خاموش می‌کند. معمولاً در اکثر منابع تغذیه از 110٪ تا 130٪ متغیر است.
  3. OPP (محافظت از توان بیش از حد): در صورتی که توان مصرفی منبع تغذیه از حداکثر وات نامی خود بیشتر شود در برابر آسیب محافظت می‌کند.
  4. SCP (محافظت در برابر اتصال کوتاه): در صورت اتصال کوتاه ریل خروجی، منبع تغذیه را قطع و از آتش‌سوزی و آسیب جلوگیری می‌کند.
  5. OTP (محافظت از دمای بیش از حد): اگر دمای کارکرد واحد منبع تغذیه از آستانه تعیین شده بیشتر شود، آن را خاموش می‌کند. دمای بالاتر از حد مجاز می‌تواند منجر به بارگذاری بیش از حد جریان یا خرابی فن خنک‌کننده شود. 

توجه: فقط به این دلیل که یک PSU این ویژگی‌ها را دارد، آن را به منبع تغذیه مناسب تبدیل نمی‌کند، اما قطعاً بدون این ویژگی‌ها، ایمنی منبع تغذیه نگران‌کننده است. 

بهترین مدل های پاور کامپیوتر (۶ مدل پرفروش)

در این بخش در قالب جدول به معرفی ۶ مدل از بهترین مدل های پاور کامپیوتر موجود در بازار می‌پردازیم که قابلیت اطمینان، حفاظت و عملکرد بسیار خوبی را در مقایسه با قیمتشان ارائه می‌دهند. 

نکته: برای دسترسی به اطلاعات تکمیلی هر کدام از پاورها، روی نام مدل مدنظر کلیک کنید. 

مدل مشخصات قیمت حدودی (تومان)
۱. منبع تغذیه گرین مدل GP500A-ECO
  • ۵۰۰ وات
  • غیر ماژولار
  • فرم فاکتور ATX PS2
  • مناسب کاربران خانگی و اداری
1,500,000
۲. پاور دیپ کول DA600-M
  • ۶۰۰ وات
  • ماژولار
  • فرم فاکتور ATX 12V V2.4
  • دارای گواهینامه برنز 80Plus
  • میانگین عمر مفید بسیار بالا
2,000,000
۳. منبع تغذیه کامپیوتر ایسوس مدل TUF-Gaming-650B
  • ۶۵۰ وات
  • غیر ماژولار
  • فرم فاکتور ATX
  • دارای گواهینامه برنز 80Plus
  • بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین برای سیستم گیمینگ
3,800,000
۴. منبع تغذیه کامپیوتر ایسوس مدل ROG Strix 750G
  • 7۵۰ وات
  • ماژولار
  • فرم فاکتور ATX12V
  • دارای گواهینامه 80 Plus Gold
  • بهترین پاور میان‌رده ایسوس
4,500,000
۵. منبع تغذیه کامپیوتر گرین مدل GP1050B-OCDG
  • ۱۰۵۰ وات
  • ماژولار
  • فرم فاکتور ATX12V
  • دارای گواهینامه Platinum
  • ایده‌آل برای کیس‌های حرفه‌ای
8,700,000
۶. منبع تغذیه گرین مدل GP1350B-OCDG
  • ۱۳۵۰ وات
  • ماژولار
  • فرم فاکتور ATX12V
  • دارای گواهینامه Platinum
  • بهترین پاور موجود در بازار
11,700,000

خرید منبع تغذیه برای کامپیوتر

در خرید منبع تغذیه کامپیوتر به کیفیت و گارانتی پاور توجه ویژه‌ای داشته باشید و تا حد امکان از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید تا از اصل بودن آن خیالتان راحت باشد. البته شما با خرید از فروشگاه ادبازار علاوه بر تمامی این موارد می‌توانید از امکان خرید اقساطی پاور  و مشاوره رایگان متخصصان آن نیز استفاده کنید.

جمع‌بندی

ما در این مقاله از فروشگاه ادبازار با:

  • بررسی مشخصات پاور کامپیوتر خوب در ۸ گام
  • و معرفی بهترین منبع تغذیه پاور کامپیوتر موجود در بازار (۶ مدل)

سعی کردیم برای شما جامع‌ترین راهنمای خرید پاور کامپیوتر را بنویسیم تا یک خرید حرفه‌ای و مطمئن داشته باشید.

در پایان اگر هنوز سؤالی دارید که پاسخ آن در طی مقاله وجود ندارد، می‌توانید در قسمت نظرات بنویسید تا متخصصان ادبازار خیلی سریع به آن پاسخ دهند.

خرید پاور کامپیوتر با ضمانت اصل بودن کالا در لینک زیر: