محدودیت های اینستاگرام (Instagram) را بهتر و کامل تر بشناسید !

آموزش و ترفندها 12 بهمن 1401 مدیر سامانه

محدودیت های اینستاگرام (Instagram) را بهتر و کامل تر بشناسید !

شاید در مورد محدودیت های اینستاگرام (Instagram) چیزهایی شنیده باشید یا خودتان تجربه دست و پنجه نرم کردن با برخی از این محدودیت ها را داشته باشید. ما در این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق و کامل در رابطه با محدودیت های اینستاگرام (آپدیت 2021) صحبت کنیم و اطلاعات مناسبی را در اختیارتان قرار دهیم.

 

مقدمه

اینستاگرام در حال حاضر یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی موجود است که همه ما در گوشی موبایل خود از آن استفاده می‌کنیم. اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله "15 مورد از ترفندهای اینستاگرام که هر کاربری باید بداند!" در رابطه با ترفندهای این اپلیکیشن صحبت کرده بودیم و همچنین در مقاله "بهترین برنامه‌های جایگزین بعد از فیلتر اینستاگرام" لیستی از برنامه های جایگزین اینستاگرام را خدمتتان معرفی کردیم که در صورت فیلتر شدن این اپلیکیشن می‌توانید از آن ها استفاده کنید. اما یکی از موضوعاتی که این روزها به دغدغه خیلی از کاربران اینستاگرام تبدیل شده مربوط به محدودیت های شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌شود. متاسفانه اینستاگرام محدودیت های خاصی دارد که شاید در برخی مواقع آزاردهنده باشند و با این حال اگر به آن ها توجه نکنید احتمال بن و مسدودی اکانتتان وجود خواهد داشت. محدودیت های اینستاگرام ناشی از قوانینی هستند که برای استفاده از این شبکه اجتماعی در نظر گرفته شده‌اند. متاسفانه خیلی از کاربران اینستاگرام در رابطه با قوانین و محدودیت های آن اطلاعات دقیقی ندارند و همین موضوع سبب می‌شود با مشکلات خاصی رو به رو شده و در برخی مواقع حتی شاهد بن (Ban) یا مسدود شدن حساب کاربری خویش باشند. بنابراین شناخت محدودیت ها و قوانین اینستاگرام به کاربران کمک می‌کند تا استفاده درستی از این شبکه اجتماعی داشته باشند و ریسک از دست رفتن و مسدود شدن اکانت خود را به حداقل برسانند. ما در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم در رابطه با محدودیت های اینستاگرام و برخی از قوانین مهم آن صحبت کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

محدودیت های اینستاگرام

چرا محدودیت های اینستاگرام برای همه یکسان نیست؟

در منابع مختلف برای محدودیت ها و لیمتیشن‌های اینستاگرام اعداد مختلفی نوشته شده است. برای مثال ممکن است شما ببینید که در منبعی نوشته تا 60 نفر را فالو کردن در یک ساعت ایرادی ندارد. شما پس از ساخت حساب خود سریع شروع به فالو کردن می‌کنید و ممکن است قبل از اینکه فالو کردن 60 نفر برسید، محدودیت روی حساب شما اعمال شود و از فالو کردن محروم یا بن شوید.

محدودیت های اینستاگرام برای همه اکانت‌ها یکسان نیست و عوامل مختلفی بر روی این محدودیت‌ها نقش دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

مدت زمان ساخت حساب کاربری

هر چه حساب کاربری شما جدیدتر باشد، سریع‌تر ممکن است با پیغام محدودیت‌های اینستاگرام مواجه شوید. اگر به تازگی اکانت اینستاگرام خود را راه‌اندازی کرده‌اید در فالو و آنفالو کردن یا لایک کردن و ارسال پیام خصوصی عجله نکنید. اگر خیلی سریع فعالیت حساب شما در ابتدای ساخته شدن حساب بیشتر از میزان عادی باشد، اینستاگرام محدودیت‌های خیلی بیشتری روی حساب شما اعمال خواهد کرد. پیشنهاد این است که هر اکشنی را که می‌خواهید انجام دهید، از تعداد خیلی کم شروع کنید و به صورت هفتگی حجم آن را بیشتر کنید تا محدودیت روبرو نشوید.

 

تعداد فالوورهای شما

دومین دلیلی که می‌تواند باعث شود محدودیت‌های اینستاگرام برای شما کم و زیاد شود، مربوط به تعداد فالوورها است. شما اگر به تازگی حساب کاربری خود را راه اندازی کرده باشید و فالوور یا همان دنبال کننده زیادی نداشته باشید با محدودیت‌های بیشتری روبرو خواهید شد. زیرا اینستاگرام در سیاست‌های اصلی خود به دنبال کاهش فعالیت اسپمرها و اکانت‌های جعلی در این رسانه‌ی اجتماعی است. زمانی که فالوور زیادی نداشته باشید می‌تواند به این معنی باشد که حساب کاربری شما تازه راه اندازی شده است، پس حساسیت بیشتری روی فعالیت‌تان وجود خواهد داشت. هر چه تعداد فالووها بیشتر باشد، احتمال مواجه شدن با محدودیت‌ها برای شما کمتر می‌شود.

 

نرخ تعامل حساب کاربری شما

یکی از فاکتورهای ارزش‌گذاری صفحه‌های رسانه‌های اجتماعی به نرخ تعامل (Engagement Rate) مربوط می‌شود. این عدد حاصل تقسیم تعداد لایک و کامنت و سیو و اشتراک‌گذاری یک پست شما بر تعداد کل فالوورها x100 است. هر چه این عدد بیشتر باشد نشان می‌دهد که شما صفحه پرطرفدارتر و موثرتری دارید. فرقی نمی‌کند که تعداد فالوورها و لایک‌های شما در چه سطحی باشد، میزان اثرگذاری صفحه شما از طریق نرخ تعامل نشان ‌دهنده کیفیت حضور شما در اینستاگرام هست. حال هرچقدر این عدد برای شما بیشتر باشد به اینستاگرام نشان می‌دهید که فعالیت موثرتری دارید و احتمال برخورد با محدودیت‌ها برای شما کمتر می‌شود.

 

نوع فعالیت حساب اینستاگرام شما

اگر در یک سال گذشته روی هم 1000 عکس را لایک نکرده باشید ولی از امروز شروع به لایک کردن 1000 عکس کنید، حتما با محدودیت روبرو خواهید شد. یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود محدودیت‌های اینستاگرام برای همه یکسان نباشد، مربوط به حجم فعالیت و نوع استفاده شما از این رسانه‌ی اجتماعی دارد. اگر همیشه جز کاربران فعال باشید، احتمال دریافت اخطار محدودیت برای شما بسیار کم خواهد بود. پس متناسب با نوع فعالیتتان و زمانی که در اینستاگرام سپری می‌کنید، اکشن‌های مختلف را انجام دهید و یک‌باره حجم آن‌ها را زیاد نکنید.

 

انواع بن یا مسدودی در اینستاگرام

قبل از اینکه در رابطه با محدودیت های اینستاگرام صحبت کنیم بهتر است بگوییم که چند نوع مسدودسازی یا بن شدن در اینستاگرام وجود دارد. عموما بن شدن فعالیت های کاربر و حساب وی به سه صورت مختلف در اینستاگرام قابل انجام است که به شرح زیر هستند:

 

اکشن بن (Action Ban) در اینستاگرام:

این نوع از بن شدن زمانی رخ می‌دهد که شما انجام یک کار یا چند کار مشابه را پشت سر هم و در حالتی شبیه به اسپم انجام دهید. به عنوان مثال لایک کردن بیش از اندازه سریع و پشت سر هم یا فالو و آنفالو کردن های سریع و پشت هم می‌تواند منجر شود که اینستاگرام شما را به عنوان اسپمر شناسایی کرده و برای مدت زمان مشخصی اجازه انجام اقداماتی خاصی را به اکانتتان ندهد. در این حالت اصطلاحا اکانت شما اکشن بن شده است.

 

 

شادو بن (Shadow Ban) در اینستاگرام:

شادو بن زمانی رخ می‌دهد که شما پست های پشت سر هم را با هشتگ های مشابه یا هشتگ هایی که از سوی اینستاگرام به عنوان هشتگ های مشکوک و مسدود شده شناسایی شده‌اند انجام دهید. در اینگونه مواقع اینستاگرام اصطلاحا پست های شما را شادو بن می‌کند و بدین ترتیب پست هایی که ارسال کرده‌اید و جستجوی تگ هایی که برای آن ها انتخاب کرده بودید نمایش داده نمی‌شوند. به بیان دیگر هشتگ هایی که برای پست هایتان در نظر می‌گیرید در این حالت عملا خاصیت خود را از دست می‌دهند. به این حالت بن یا مسدودسازی اصطلاحا شاد بن گفته می‌شود.

 

 

فول بن (Full Bann) در اینستاگرام:

​​​ فول بن مربوط به زمانی است که شما بنا به هر دلیل قوانین اصلی اینستاگرام را نقض کرده باشید. این نوع از بن شدن بدترین حالت مسدودسازی اکانت است و متاسفانه هیچ راهی برای بازگرداندن اکانتی که از سمت اینستاگرام فول بن شده وجود ندارد. اینستاگرام حتی یوزرنیمی که برای اکانت در نظر گرفته بودید را هم بن می‌کند تا نتوانید اکانت جدیدی با یوزرنیم مشابه اکانت مسدود شده بسازید و از آن استفاده کنید. جالب است بدانید که اگر اینستاگرام خیلی موضوع را جدی بگیرد ممکن است دسترسی IP، اپلیکیشن موبایل و حتی کامپیوتر شما به سرورهای اینستاگرام را مسدود سازد.

 

فول بن شدن در اینستاگرام

 

بنابراین با سه مدل مختلف بن شدن اکانت و محدودیت های اینستاگرام آشنا شدید. دقت داشته باشید که عموما اینستاگرام مسدودسازی اکانت ها را بدون دلیل قانع کننده انجام نمی‌دهد و اگر به قوانین آن احترام بگذارید، هیچوقت با مشکل رو به رو نخواهید شد.

 

 

محدودیت های اینستاگرام را بهتر بشناسید

اما نوبت به معرفی محدودیت هایی می‌رسد که باید در حین استفاده از اپلیکیشن و شبکه اجتماعی اینستاگرام به آن ها توجه کنید. اصلی ترین محدودیت های اینستاگرام در بخش زیر عنوان شده‌اند:

 

محدودیت فالو در اینستاگرام :

​​برای جلوگیری از به وجود آمدن حالت اسپم، اینستاگرام برای تعداد درخواست های فالوی هر کاربر در طول روز و بازه های زمانی مختلف محدودیت هایی در نظر گرفته است. طبق اطلاعات به دست آمده هر کاربر نهایتا می‌تواند در طول یک ساعت 60 درخواست فالو را ارسال کند و چنانچه تعداد درخواست های فالوی وی از این مقدار بیشتر شود یا بنا به هر دلیل اینستاگرام متوجه شود که کاربر مورد نظر در حال اسپم است، اکانت وی را در حالت اکشن بن (Action Ban) قرار می‌دهد تا وی دیگر قادر به ارسال درخواست فالو برای دیگر افراد نباشد. فالو کردن و آنفالو کردن فرقی باهم نمی‌کند. تعداد آن‌ها روی هم برای محدودیت اینستاگرام مطرح است. اگر می‌خواهید با هیچ محدودیت و اخطاری روبرو نشوید، در طول روز بیشتر از 200 نفر را فالو و آنفالو نکنید. همچنین در یک ساعت هم نهایت 10 نفر را فالو یا آنفالو کنید. اگر با این تعداد کار فالو و آنفالو را انجام دهید بسیار امن و مطمئن عمل کرده‌اید و هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. فقط فراموش نکنید که آرام شروع کنید و به تدریج هفته به هفته تعداد فال و آنفالو را بیشتر کنید.

 

محدودیت لایک در اینستاگرام :

طبق تازه ترین گزارش های به دست آمده ظاهرا قوانین اینستاگرام برای لایک کردن پست های دیگران هم سفت و سخت تر از گذشته شده است. محدودیت لایک اینستاگرام هم یکی از مواردی است که بستگی به نوع فعالیت شما در اینستاگرام دارد. شما در طول روز با یک حساب کاربری نمی‌توانید بیشتر از 1000 لایک داشته باشید. اما برای داشتن یک حساب امن و فعالیت مطمئن پیشنهاد می‌شود در روز کمتر از 700 عکس را لایک کنید.

 

محدودیت کامنت در اینستاگرام :

کامنت ها در اینستاگرام از نظر طول هیچ محدودیتی ندارند اما طبیعتا جالب نیست که شما در کامنت خود چهار صفحه مطلب تایپ کنید! اینستاگرام برای جلوگیری از تداخل کامنت ها و ایجاد یک حالت قابل درک تر، کامنت های بلند را به طور کامل نشان نمی‌دهد و حدود 240 کاراکتر آن ها را در زیر پست نشان خواهد داد و یک آیکون با نماد "سه نقطه" هم در کنار کامنت طولانی مورد نظر قرار می‌دهد که کاربران علاقمند با لمس این آیکون می‌توانند به کل محتوای تایپ شده کامنت دسترس پیدا کنند. به صورت کلی بین 180 تا 200 کامنت در روز مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. فقط توجه داشته باشید که به صورت پشت سر هم کامنت ثبت نکنید. یعنی اکشن‌های شما در اینستاگرام همگی پشت سر هم کامنت نباشد. همچنین کامنت تکراری گذاشتن باعث می‌شود اینستاگرام محدودیت برای حساب شما ایجاد کند. اگر تعداد کامنت‌های شما از 200 کامنت در روز بیشتر باشد حساسیت روی اکانت شما بالا می‌رود و ممکن است در روز آینده زمانی که فقط ایموجی (بدون متن) کامنت بگذارید، اینستاگرام شما را اسپمر تلقی کند و محدودیت برای شما اعمال کند.

 

محدودیت دایرکت در اینستاگرام :

دقیقا محدودیت های اینستاگرام که برای لایک و فالو در نظر گرفته شده‌اند برای دایرکت هم وجود دارند. یعنی هر کاربر در طول یک ساعت قادر به ارسال بیشتر از 60 دایرکت نخواهد بود. در صورتی که اینستاگرام متوجه شود شما با ارسال محتوای نامناسب از طریق دایرکت سعی در دور زدن قوانین آن را دارید، خیلی زود اکانتتان را به حالت اکشن بن منتقل و در صورت تدوام این مشکل، ممکن است اکانتتان را فول بن کند. برای اینکه با خیال راحت به فعالیت خود در اینستاگرام ادامه دهید روز طول بین 50 تا 80 پیام خصوصی ارسال کنید. منظور تعداد پیام‌ها در یک گفتگو نیست، منظور ارسال پیام برای 50 تا 80 حساب کاربری است. همان‌طور که اشاره شد در زمان ساختن حساب و روزهای اولیه فعالیت، حساسیت بیشتری روی حساب کاربری شما است و دایرکت فرستادن زیاد بیشتر از فالو و لایک ممکن است باعث ایجاد محدودیت برای شما شود. پس اگر به تازگی حساب خود را راه‌اندازی کرده‌اید بین 20 تا 50 پیام جدید در روز داشته باشید.

 

محدودیت هشتگ گذاشتن در اینستاگرام:

برای هر پست اینستاگرام می‌توانید تا 30 هشتگ قرار دهید. اما توصیه می‌شود از تعداد کمتری هشتگ استفاده کنید و دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین آن‌ها پست کنید. اگر تعداد هشتگ‌های شما زیاد باشد یا در پست‌های زیادی از آن‌ها به صورت تکراری استفاده کنید با محدودیت روبرو می‌شوید و ممکن است پست‌های شما در هشتگ‌ قرار نگیرد یا اصلا هشتگ‌های شما در پست منتشر نشوند.

 

محدودیت استوری گذاشتن در اینستاگرام:

درج و آپلود استوری در اینستاگرام هم محدودیت دارد و در طول روز می‌تواند تا 100 استوری را در صفحه‌ی خود قرار دهید. اما محدودیتی برای قرار دادن هایلایت استوری‌ها در صفحه وجود ندارد و می‌توانید بی‌نهایت هایلایت برای استوری‌های خود ایجاد کنید.

 

محدودیت تگ کردن افراد روی عکس:

در طول روز بیشتر از 20 حساب کاربری را نمی‌توانید روی تصاویر و ویدیوهای خود در اینستاگرام تگ کنید.

 

محدودیت منشن کردن افراد زیر پست:

زیر هر پست اینستاگرامی تنها می‌توانید 10 حساب کاربری را منشن کنید. توجه داشته باشید که اگر حجم منشن کردن‌ها زیاد باشد و افرادی را منشن کنید که تمایلی به منشن شدن نداشته باشند و کامنت شما را ریپورت کنند، خیلی سریع دچار محدودیت خواهید شد.

 

محدودیت آپلود پست در اینستاگرام:

آپلود عکس و ویدیو در اینستاگرام محدودیتی ندارد و هر تعداد که خودتان دوست داشتید می‌توانید در طول روز پست در صفحه‌ی اینستاگرام قرار دهید.

 

نکته: طبق گزارش های به دست آمده اکانت های اینستاگرامی که به تازگی ساخته شده باشند، با محدودیت های بیشتری رو به رو خواهند بود و حتی تعداد لایک ها، فالوها، دایرکت ها و کامنت های مجاز آن در یک ساعت به 30 عدد کاهش پیدا می‌کند.

 

محدودیت آپلود عکس در اینستاگرام

 

محدودیت کل فعالیت ها در اینستاگرام :

طبق قوانینی که اینستاگرام وضع کرده هر کاربر با یک اکانت بیشتر از 1440 فعالیت در روز نمی‌تواند انجام دهد. یعنی ماکسیم فعالیت های اکانت شما که شامل لایک، فالو، کامنت، دایرکت و غیره می‌شوند برابر با 1440 عدد است و بیشتر از این مقدار فعالیت برای کاربران اینستاگرام مجاز نیست و منجر به اکشن بن می‌شود.

 

محدودیت نوع پست ها در اینستاگرام :

یکی از مهمترین مسائلی که اینستاگرام در قوانین خود به شدت روی آن تاکید دارد مربوط به محتوای پست هایی می‌شود که در آن قابل انتشار هستند. کاربران اینستاگرام به هیچ عنوان اجازه ندارند که پست های با محتوای غیر اخلاقی، ترویج دهنده خشونت، حیوان آزاری و غیره را در پروفایل خود ارسال کنند. اینستاگرام در صورت مشاهده موارد این چنینی خیلی سریع اکانت کاربر را فول بن می‌کند. بنابراین یکی از اصلی ترین قوانین و محدودیت های اینستاگرام مربوط به نوع و سبک پست هایی می‌شود که قابل ارسال هستند.

 

محدودیت خرید و فروش اکانت در اینستاگرام :

خرید و فروش اکانت های اینستاگرام طبق قوانین این شبکه اجتماعی کاری غیر قانونی و غیر مجاز است و در صورتی که اینستاگرام متوجه شود اکانتی خریداری شده یا به فروش رفته است، سریعا آن را فول بن می‌کند. البته اینستاگرام عموما متوجه خرید و فروش های اکانت اینستاگرام نمی‌شود یا خود را از درگیر کردن در این موضوع کنار می‌کشد اما اگر بنا به هر دلیل گزارش قطعی مبنی بر این موضوع دریافت کند، اکانت مور نظر فول بن می‌شود.

 

محدودیت لاگین از دستگاه ها و آی پی های مختلف در اینستاگرام :

اینستاگرام به امنیت کاربرانش اهمیت می‌دهد و در صورتی که لاگین شدن اکانت در دستگاه ها و با آی پی های مختلف را ببیند، ممکن است اکانت مورد نظر را بن کند یا درخواست ارائه کد تایید را داشته باشد. البته عموما استفاده از یک اکانت اینستاگرام در دو یا سه گوشی مشکی به وجود نمی‌آورد اما به هر حال می‌تواند منجر شود که اینستاگرام دستور بن شدن اکانت یا مسدودسازی موقت آن را صادر کند.

 

خرید و فروش لایک و فالوور در اینستاگرام :

زمانی که شما فالوور و لایک خریداری می‌کنید، اکانت هایی به فالورهایتان اضافه شده و پست هایتان را لایک می‌کنند که اغلبشان فیک بوده با ربات ها ساخته شده‌اند. هجوم این دسته از ربات ها و اکانت های فیک به پیج شما سبب خواهد شد که اینستاگرام به موضوع مشکوک شود و نه تنها اکانت های فیک را بن کند بلکه اکانت شما را هم بیشتر زیر ذره‌بین قرار دهد و در آینده و مشاهده اقدامات مشکوک آن را سریعتر و با اعتماد به نفس بیشتری بن نماید.

 

خرید و فروش کالا، سرویس و خدمات غیر قانونی در اینستاگرام :

خرید و فروش برخی کالاها و خدمات در اینستاگرام مجاز نیست و در صورتی که کاربری دست به انجام این اقدامات بزند، اکانت وی خیلی سریع از سوی اینستاگرام فول بن یا بلاک می‌شود. موارد فوق از اصلی ترین محدودیت های اینستاگرام هستند. با در نظر گرفتن این موضوعات می‌توانید شانس بن یا مسدود شدن اکانت خود را به حداقل برسانید.

- نکته اول که باید بدانید این است که در برخی مواقع به دلیل هک شدن، اکانت شما ممکن است با محدودیت روبرو شود و اطلاعات شما از بین برود. در صورتی که با هک اکانت خود مواجه شدید می توانید با آموزش بازگرداندن Account اینستاگرام هک شده، اکانت خود را بازگردانی نمایید.

- نکته دوم اگر برای آپلود تصاویر و فیلم ها دچار مشکل شدید نگران نباشید این مشکل جزو محدودیت های اینستاگرام نمی باشد و بخاطر وجود باگ هایی در برنامه اینستا رخ می دهد. اگر با چنین شرایطی برای آپلود فابل های خود روبرو شدید می توانید از روش های رفع مشکل آپلود نشدن پست در اینستاگرام استفاده کنید.

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله در رابطه با محدودیت های اینستاگرام و انواع بن یا مسدودسازی هایی که توسط اینستاگرام انجام می‌شود صحبت کردیم. امیدواریم که از این مقاله استفاده لازم را به عمل آورده باشید و با بکارگیری درست شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام هیچوقت محدودیت های آن برای شما مشکلی ایجاد نکنند.