بررسی نوکیا 5 یا Nokia 5 : میان رده‌ای زیبا، خوش قیمت و متفاوت!

نقد و بررسی 23 مهر 1397 علی مظفری

بررسی نوکیا 5 یا Nokia 5 : میان رده‌ای زیبا، خوش قیمت و متفاوت!

گوشی نوکیا 5 یا Nokia 5 بدون تردید یکی از بهترین گوشی هایی خواهد بود که شرکت فنلاندی نوکیا طی چند وقت اخیر روانه بازار کرده است. ظاهر زیبا و متفاوت، کیفیت ساخت مطلوب و قیمت مناسب Nokia 5  بخشی از اصلی ترین ویژگی های مثبت از سری لیست قیمت نوکیا های این رده محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی نوکیا 5 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان کنیم.

 

معرفی مختصر گوشی Nokia 5 یا نوکیا 5

یکی از گوشی های خوبی که ثابت کرد شرکت فنلاندی نوکیا بازگشت قاطعانه و موفقی در صنعت موبایل خواهد داشت، گوشی نوکیا 5 بود. این گوشی در ماه فوریه (February) سال 2017 معرفی شد و خیلی زود توانست جایگاه ویژه‌ای برای خود در بین کاربران ایجاد کند. قیمت نوکیا 5 بسیار رقابتی در نظر گرفته شده و این مسئله یکی از اصلی ترین دلایل کسب موفقیت آن محسوب می‌شود. البته این موضوع بدان معنا نیست که هیچ رقیبی برای Nokia 5 وجود ندارد!

گوشی هایی مثل گلکسی A6 2018 سامسونگ، گلکسی J6 سامسونگ، گلکسی J5 Pro سامسونگ، هوآوی آنر 9 لایت، هوآوی Y9 2018 و خیلی گوشی های دیگر می‌توانند رقیبی جدی برای گوشی Nokia 5 به شمار آیند. اگر قصد خرید یک گوشی جدید را دارید و نوکیا 5 هم از گزینه های خریدتان است، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی نوکیا 5 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان عنوان کنیم.

 

بررسی نوکیا 5 : طراحی و ظاهر

گوشی Nokia 5 به خوبی نشان می‌دهد که این شرکت اهمیت زیادی به کیفیت ساخت گوشی هایش می‌دهد! با این گوشی نوکیا 5 یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه است، شرکت نوکیا بدنه آن را به طور کامل و یکپارچه از آلومینیوم سری 6000 ساخته که نوع بسیار مقاوم و با دوامی از آلومینیوم محسوب می‌شود. فریم اصلی گوشی هم آلومینیومی است و پنل جلوی آن با شیشه گوریلاگلس (مدل دقیق آن مشخص نشده) پوشانده می‌شود. بنابراین جنس بدنه Nokia 5 حتی نسبت به خیلی از گوشی هایی که در مقایسه با آن قیمت بیشتری دارند هم بهتر خواهد بود.

 

بررسی نوکیا 5 یا Nokia 5

 

ابعاد بدنه گوشی 8 در 72.5 در 149.7 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 160 گرم وزن دارد. یکی دیگر از ویژگی های مطلوب نوکیا 5 که باز هم اقتدار نوکیا در طراحی و کیفیت ساخت گوشی را به رخ می‌کشد، مربوط به بهره‌مندی آن از اسکنر انگشت با کیفیتی می‌شود که درست زیر صفحه نمایش گوشی نصب است و نقش دکمه فیزیکی هوم را هم ایفاء می‌کند. زمانی که از نمای رو به رو به Nokia 5 نگاه کنید، خیلی زود متوجه خواهید شد که دو لبه سمت راست و چپ نمایشگر آن حاشیه ندارند! اما دو لبه فوقانی و زیرین نمایشگر گوشی حاشیه های ضخیمی را ارائه می‌کنند. این امر سبب شده که نسبت تصویر به بدنه دستگاه فقط به چیزی در حدود 68.7 درصد برسد!

مطمئنا اگر نوکیا حاشیه های لبه فوقانی و زیرین صفحه نمایش گوشی را هم باریک طراحی می‌کرد، نوکیا 5 به یک گوشی بی‌نظیر تبدیل می‌شد، اما بنا به هر دلیل این سبک طراحی در دستور کار نوکیا قرار داده نشده و این امر منجر گشته که ظاهر دستگاه از نمای رو به رو خیلی جذاب و مدرن به نظر نرسد. همچنین سبک طراحی این گوشی به گونه‌ای است که با نگاه کردن از نمای رو به رو به آن، در لبه های کناری قاب دستگاه فریم اصلی و آلومینیومی دستگاه را مشاهده خواهید کرد. با نگاه کردن به عکسی که در بخش فوق ضمیمه شده بهتر است مسئله را درک خواهید کرد. این سبک طراحی شاید کمی خاص به نظر برسد، اما از نظر ما چندان زیبا و جالب نیست.

 

بررسی نوکیا 5 یا Nokia 5

 

اما وقتی به قاب پشت نوکیا 5 نگاه کنید، خاص بودن ظاهر دستگاه بیشتر برایتان قابل درک خواهد شد. قاب پشت آلومینیومی این گوشی کاملا صیقلی طراحی شده و لبه های خمیده‌ای دارد که منجر می‌شوند گوشی به خوبی در دست شما کیپ شود. نحوه نصب لنز دوربین اصلی و چراغ فلش LED دوگانه آن هم در گوشی Nokia 5 به شیوه اختصاصی انجام شده که نوکیا تمایل به پیاده‌سازی آن دارد. بدین سبب یک بخش بیضی شکل در بخش میانی و بالای قاب پشت دستگاه تعبیه شده و لنز دوربین اصلی و چراغ فلش LED دوگانه گوشی در داخل آن نصب شده هستند. ضمنا نوکیا 5 قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را هم ارائه می‌کند. بنابراین به طور کلی باید گفت که نوکیا 5 از نظر سبک طراحی و ظاهر یک گوشی زیبا، متفاوت و با کیفیت ساخت بالاست.

 

بررسی نوکیا 5 : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی نوکیا 5 می‌خواهیم در رابطه با صفحه نمایش این گوشی صحبت کنیم. نمایشگر Nokia 5 از نوع IPS LCD در نظر گرفته شده و 5.2 اینچی است. نسبت تصویر آن 16 به 9 خواهد بود و رزولوشن 1280 در 720 پیکسل یا اصطلاحا اچ دی توسط آن ارائه می‌شود که رزولوشن خیلی عالی نیست. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 282 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار معمولی خواهد بود. پس همانطور که مشخص است، گوشی نوکیا 5 از صفحه نمایشی بزرگ و با وضوح بالا بهره‌مند نبوده و از این نظر نمی‌تواند چندان نمره خوبی از شما دریافت کند.

 

بررسی نوکیا 5 یا Nokia 5

 

کیفیت تصاویری که روی صفحه نمایش Nokia 5 به تصویر کشیده می‌شوند خوب است اما نمی‌توان مدعی شد که وضعیت خیلی عالی دارند. شادابی رنگ ها، شارپنس و سایر عوامل موثر در کیفیت محتوای نمایشگر همگی تقریبا وضعیت معمولی دارند و در حد و اندازه های قیمت گوشی کارایی خواهند داشت. نمایشگر نوکیا 5 از نظر روشنایی هم وضعیت معمولی دارد و برای اینکه بتوانید به راحتی در محیط های باز و تحت تابش نور از آن استفاده کنید باید روشنایی دستگاه را حداقل روی 90 درصد تنظیم نمایید، در غیر این صورت ممکن است با توجه به شدت نور محیط قادر به تفکیک محتوای روی صفحه نمایش نباشید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی می پلی (Mi Play): زیبا و خوش قیمت

شرکت نوکیا با شیشه گوریلاگلس روی صفحه نمایش Nokia 5 را پوشانده و بدین صورت از آن محافظت می‌کند. این شیشه که به طور دقیق مشخص نیست کدام نسخه از آن روی نمایشگر نوکیا 5 بکار رفته، منجر می‌شود که مقاومت صفحه نمایش گوشی در برابر خراشیدگی افزایش یابد، اما این مسئله بدان معنا نخواهد بود که بدون گلس محافظ LCD می‌توانید از این گوشی استفاده کنید. یکی از مسائل عجیبی که در مورد صفحه نمایش گوشی Nokia 5 باید به آن اشاره کنیم مربوط به حاشیه های آن می‌شود!

 

بررسی نوکیا 5 یا Nokia 5

 

دو لبه سمت راست و چپ صفحه نمایش گوشی تقریبا بدون حاشیه هستند اما دو لبه فوقانی و زیرین نمایشگر دستگاه حاشیه های بسیار ضخیمی را ارائه می‌کنند که این مسئله کمی نا امید کننده بوده و منجر شده که ظاهر گوشی خیلی به روز و مدرن به نظر نرسد. طبق بررسی ها صفحه نمایش نوکیا 5 تقریبا چیزی در حدود 68.7 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته که مقدار خیلی بالایی نیست. به طور کلی صفحه نمایش نوکیا 5 را نمی‌توان از نقاط قوت گوشی به شمار آورد و باید گفت که کیفیت نمایشگر دستگاه با قیمتی که برای گوشی در نظر گرفته شده تعادل دارد!

 

بررسی نوکیا 5 : سیستم عامل و رابط کاربری

 

با توجه به اینکه گوشی نوکیا 5 در اوایل سال 2017 میلادی معرفی شده، نباید انتظار داشته باشید که جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید به طور پیش فرض روی آن نصب باشد! سیستم عامل پیش فرض نصب و راه اندازی شده روی دستگاه اندروید 7.1 نوقا خواهد بود و آپدیت اندروید 8 اوریو هم برای آن منتشر شده است. در رابطه با سیستم عامل و رابط کاربری این گوشی چندان جای بحث زیادی وجود ندارد. عملکرد سیستم عامل دستگاه در حالت عادی روان و قابل قبول است اما زمانی که حافظه داخلی آن رو به پر شدن سوق پیدا کند، لگ و تاخیرهایی در عملکرد بستر نرم افزاری گوشی هم به وجود خواهد آمد.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

شدت این لگ و تاخیرها به ویژه زمانی بیشتر می‌شود که اپلیکیشن های متعددی در پس زمینه گوشی فعال باشند و با مراجعه به بخش "اپلیکیشن های اخیر" یا همان "Recent Apps" بخواهید سریعا مابین اپلیکیشن های مختلف جهش داشته باشید. بنابراین به صورت کلی باید گفت که بستر نرم افزاری نوکیا 5 در حالت عادی وضعیت عملکرد مطلوب و روانی دارد اما اگر بنا به هر دلیل دستگاه تحت فشار قرار گیرد، سریعا در رابط کاربری دستگاه لگ و تاخیرهای محسوسی ایجاد خواهد شد.

 

بررسی نوکیا 5 یا Nokia 5

 

بررسی نوکیا 5 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

 

در قلب Nokia 5 از تراشه اسنپدراگون 430 کوالکام استفاده به عمل آمده که یک تراشه میان رده است و با لیتوگرافی 28 نانومتری تولید می‌شود. پردازنده مرکزی این تراشه چهار هسته‌ای بوده و چهار هسته پردازشگر آن از نوع Cotex-A53 با فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتز هستند. پردازنده گرافیکی آدرنو 505 هم در تراشه اسنپدراگون 430 مذکور وظیفه تجزیه و تحلیل داده های گرافیکی را بر عهده دارد. گوشی نوکیا 5 از نظر رم شامل دو نسخه مختلف 2 و 3 گیگابایتی می‌شود که نسخه مجهز به رم 2 گیگابایتی آن در این بررسی مورد ارزیابی قرار گرفت. حافظه داخلی گوشی هم 16 گیگابایتی است و دستگاه از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند. بدین ترتیب کاربران علاقمند می‌توانند فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) در حالت اسمی تا سقف 256 گیگابایت افزایش دهند.

اما قدرت عملکرد گوشی در چه حدی است؟ با توجه به اینکه تراشه اسنپدراگون 430 یک تراشه میان رده است و گوشی نوکیا 5 هم یک گوشی مقرون به صرفه محسوب می‌شود، نباید انتظار داشت که قدرت عملکرد فوق‌العاده‌ای توسط دستگاه ارائه شود. با نوکیا 5 می‌توانید تمام اقدامات روزمره خود را بدون مشکل و مشاهده کوچک ترین لگ و تاخیر در عملکرد دستگاه انجام دهید، اما زمانی که اپلیکیشن و بازی های زیادی روی دستگاه نصب شوند و حافظه داخلی پیش فرض آن که ظرفیت 16 گیگابایتی دارد رو به پر شدن سوق پیدا کند، کند شدن تدریجی عملکرد گوشی پدیدار خواهد شد. بنابراین بهتر است با نوکیا 5 به فکر نصب و اجرای بازی و اپلیکیشن های سنگین نباشید.

 

بررسی نوکیا 5 یا Nokia 5

 

زمانی که بازی های HD سنگین را در این گوشی اجرا می‌کنید، ابتدا همه چیز خوب به نظر می‌رسد، اما بعد از چند دقیقه دستگاه شروع به داغ شدن خواهد کرد و داغی آن کاملا روی بدنه آلومینیومی گوشی احساس می‌شود. در این مرحله افت فریم و ایجاد لگ و تاخیر در عملکرد دستگاه شروع خواهد شد. بنابراین گوشی Nokia 5 گوشی است که باید از آن برای انجام کارهای روزمره استفاده کرد تا هیچ مشکلی در تعامل با آن به وجود نیاید. با درک این موضوع می‌توانید بدون کوچک‌ترین لگ و تاخیر از گوشی استفاده کنید.

 

بررسی نوکیا 5: دوربین

 

دوربین اصلی گوشی نوکیا 5 از یک لنز 13 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.0 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF، HDR )و ضبط ویدئوهای فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. همچنین این لنز دوربین از یک چراغ فلش LED دوگانه هم بهره می‌برد. کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی نوکیا 5 در محیط هایی که نور مناسبی وجود داشته باشد مطلوب است اما مطمئنا از نظر دوربین گوشی های بهتری هم در رنج قیمتی نوکیا 5 وجود دارند. کیفیت عکسبرداری در محیط های کم نور و تاریک هم افت نسبتا زیادی پیدا خواهد کرد. بنابراین به طور کلی باید بگوییم که دوربین اصلی Nokia 5 کیفیت معمولی دارد. فراموش نکنید که این گوشی قیمتی مقرون به صرفه دارد و نباید از آن انتظار بالایی داشته باشیم.

 

بررسی نوکیا 5 یا Nokia 5

 

در سمت مقابل دوربین سلفی گوشی از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل می‌شود. دوربین سلفی گوشی کیفیت مطلوبی دارد و با آن می‌توانید عکس های سلفی خوبی را برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام ضبط کنید، اما باز هم نباید انتظار داشته باشید که دوربین سلفی نوکیا 5کیفیتی در حد و اندازه های دوربین سلفی پرچمداران بازار را ارائه کند. به طور کلی عملکرد دوربین اصلی و سلفی گوشی Nokia 5 معمولی و قابل قبول است.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

بررسی نوکیا 5 : باتری و شارژدهی

 

در آخرین مرحله از بررسی نوکیا 5 در مورد باتری و شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. باتری که در این گوشی بکار رفته ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی است. با توجه به یکپارچه بودن بدنه دستگاه، طبیعتا به طور عادی امکان جداسازی و تعویض باتری توسط کاربر وجود نخواهد داشت. در بررسی های عملی صورت گرفته مشخص شد که باتری گوشی Nokia 5 در حالتی که از آن به طور نرمال استفاده شود، با یک بار شارژ می‌تواند تقریبا برای مدت زمان 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. اگر از گوشی استفاده سنگینی داشته باشید و به ویژه با آن اپلیکیشن و بازی های سنگین اجرا کنید، شارژ باتری دستگاه خیلی زودتر خالی می‌شود.

متاسفانه Nokia 5 از قابلیت شارژ سریع و بیسیم هم پشتیبانی نمی‌کند و باتری دستگاه برای شارژ شدن سرعت بالایی ندارد. در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که برای فول شارژ باتری گوشی نوکیا 5 تقریبا باید زمانی در حدود 130 دقیقه صرف شود. بنابراین شارژدهی باتری این گوشی معمولی بوده و سرعت شارژ مجدد باتری آن هم چندان مطلوب نیست.

 

بررسی نوکیا 5 یا Nokia 5

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی نوکیا 5 پرداختیم. این گوشی برای آن دسته افرادی مناسب است که سعی دارند با صرف مبلغی مناسب یک گوشی با کیفیت ساخت بالا و ظاهری خوب را خریداری کنند. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف Nokia 5 به شرحی هستند که در ادامه طی دو دسته‌بندی ارائه شده‌اند.

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا
  • کیفیت ساخت بالا
  • قیمت مقرون به صرفه

نقاط ضعف:

  • قدرت عملکرد نه چندان خوب