شارژ شدن چند ثانیه ای باطری های جدید

اخبار روز تکنولوژی 09 آذر 1395 علی مظفری

شارژ شدن چند ثانیه ای باطری های جدید

دانشمندان دانشگاه مرکزی فلوریدا (UCF) یک نمونه اولیه از باتری ابرخازن تولید کرده اند که حتی پس از ۳۰ هزار بار شارژ شدن باز هم مثل یک باتری نو و جدید کار خواهد کرد. این پژوهشگران توانسته اند یک باتری با ظرفیت بالا با قابلیت شارژ فوق العاده سریع تولید کنند که بیش از ۲۰ برابر بیشتر از یک باتری لیتیوم یون معمولی قابل دوام است. بنابراین شما می توانید تلفن همراه خود را در عرض چند ثانیه شارژ نمایید و شارژ آن نزدیک به یک هفته باقی خواهد ماند.

ابرخازن ها می توانند به سرعت شارژ شوند زیرا آنها به جای استفاده از واکنش های شیمیایی موجود در باتری ها، برق استاتیک را بر روی سطح یک ماده ذخیره می نمایند. این کار به ورقه ای ماده دو بعدی با مساحت سطح بزرگ نیاز دارد که بتوانند میزان زیادی الکترون ذخیره کنند اما بسیاری از تحقیقات صورت گرفته تاکنون از گرافن به عنوان ماده دوبعدی بهره برده اند. به گفته محققان دانشگاه مرکزی فلوریدا، ترکیب گرافن با مواد دیگر مورد استفاده در ابرخازن ها بسیار چالش برانگیز است. از این رو، آنها مواد فلزی دو بعدی با ضخامت چند اتم را دور نانوسیم های تک بعدی دارای رسانایی بالا پیچیدند که به الکترون ها اجازه می داد به سرعت از هسته به پوسته برسند. این امر منجر به ایجاد یک ماده شارژکننده سریع با انرژی و تراکم قدرت بسیار بالا شد که فرآیند تولید نسبتاً ساده ای دارد.

این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است و برای مصارف تجاری آماده نیست اما به نظر می رسد برای دستگاه های الکترونیکی کوچک بسیار نوید بخش است. این فناوری در آینده می تواند به خودروهای برقی اجازه دهد با یک بار شارژ در عرض چند دقیقه برای چند روز رانندگی کنند و وابستگی ما نسبت به سوخت های فسیلی در منازل و کارخانه ها را کاهش دهد.