راهنمای جامع خرید تلویزیون بررسی مشخصات (اندازه، وضوح تصویر و ...)

راهنمای خرید 25 مرداد 1402 تارا بهادری

راهنمای جامع خرید تلویزیون بررسی مشخصات (اندازه، وضوح تصویر و ...)

راهنمای خرید یک تلویزیون خوب (سریع و کوتاه)

اگر عجله دارید، مهم‌ترین نکاتی که در خرید تلویزیون باید دقت کرد را در این بخش بخوانید. البته ما هر یک از این نکات را با جزئیات بیشتری در ادامه‌ی راهنمایی خرید تلویزیون توضیح می‌دهیم:

  • انواع تلویزیون خارجی و ایرانی به ترتیب کیفیت کم به زیاد عبارت‌اند از: LCD، LED، QLED و OLED. روشن است که هر چه کیفیت بیشتر باشد قیمت آن هم بیشتر می‌شود، پس انتخاب از بین آن‌ها به بودجه و نیاز شما بستگی دارد.
  • اگر بودجه‌تان محدود نیست، تلویزیونی با وضوح کمتر از 4K نخرید. البته در حال حاضر بهتر است تلویزیون‌های 8K را هم نخرید؛ چون علاوه بر گران بودن، هنوز محتواهای زیادی برای آن‌ها در دسترس نیست.
  • به دنبال نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز یا ۱۲۰ هرتز باشید: دقت کنید که ۶۰ هرتز خوب است، اما ۱۲۰ هرتز بهتر است. نرخ تازه‌سازی بالاتر، حرکت روان‌تری را برای همه چیز از فیلم‌ها و نمایش‌ها گرفته تا ورزش‌های زنده و بازی‌ها فراهم می‌کند.
  • به دنبال مجموعه‌ای سازگار با HDR باشید؛ چون این تکنولوژی رنگ‌های واقعی‌تر و کنتراست بهتری را ارائه می‌دهد. ترجیحاً تلویزیونی را انتخاب کنید که از فرمت‌های پیشرفته‌تر، یعنی HDR10+ یا Dolby Vision پشتیبانی می‌کند. 
  • به دنبال حداقل ۴ پورت HDMI باشید و اگر ممکن است فرمت جدیدتر HDMI 2.1 را انتخاب کنید.
  • اگر کیفیت صدا برای شما در اولویت است، برای خرید ساندبار برنامه‌ریزی کنید؛ چون اسپیکر تلویزیون‌های امروزی به خاطر نازک‌تر شدن صفحه‌نمایش آن‌ها و فضای محدود،  کیفیت چندان خوبی ندارند.

حالا اگر علاقه‌مند به دانستن تمامی نکات مهم برای خرید تلویزیون با جزئیات بیشتری هستید، ادامه این راهنما را بخوانید.

راهنمای خرید تلویزیون
برای خرید بهترین تلویزیون ۲۰۲۳، ابتدا باید بودجه و انتظاراتتان از آن را مشخص کنید.

تفاوت تلویزیون های OLED با LED چیست؟

تفاوت تلویزیون های OLED با LED در تکنولوژیِ به کار رفته در پنل و نحوه روشن شدن نمایشگرِ آن‌ها است. بهتر است بدانید که فقط ۲ نوع نمایشگر تلویزیون بر اساس نحوه روشن شدن صفحه آن وجود دارد: 

  • نمایشگرهای انتقال‌دهنده (Transmissive Displays): این نوع نمایشگرها برای روشنایی به یک منبع نور پس‌زمینه احتیاج دارند. LCD، LED، QLED و Mini-LED همگی نمونه‌هایی از نمایشگرهای انتقال‌دهنده هستند. 
  • نمایشگرهای تابشی (Emissive Displays ): این نوع نمایشگرها دارای پیکسل‌هایی هستند که نور را، خودِ نمایشگر تولید می‌کند. OLED و MicroLED در حال حاضر تنها انواع نمایشگرهای تابشی هستند.

انواع تلویزیون به ترتیب کیفیت کم به زیاد (۴ مدل رایج)

در ادامه به معرفی و بررسی مشخصات انواع تلویزیون‌های رایج و موجود در ایران می‌پردازیم.

۱. تلویزیون های LCD

تلویزیون ال‌سی‌دی یک فناوری نمایش تلویزیون است که مبتنی بر نمایشگر کریستال مایع است. از مزایای فناوری LCD می‌توان به مصرف انرژی کمتر، دوام بالا، عرضه در اندازه‌های مختلف و قیمت مناسب اشاره کرد. البته معایبی هم مثل محدود بودن زاویه دید و کیفیت نه چندان خوب در پخش حرکات سریع دارد ولی با توجه به قیمت مناسب و مزایای زیاد آن، ارزش خرید بالایی دارد.

۲. تلویزیون های LED

تلویزیون های LED همان نوع LCD هستند که از دیودهای ساطع‌کننده نور برای روشنایی صفحه نمایش استفاده می‌کنند. درست است که یک تلویزیون LED به پیشرفتگی مدل‌های OLED و QLED نیست، اما مزایای خاص خود را مثل قیمت مقرون‌به‌صرفه، تصاویر روشن و با کیفیت، دید خوب حتی در نور زیاد و ... دارد و از آنجایی که این فناوری رایج‌تر است، گزینه‌های بیشتری برای انتخاب متناسب با بودجه‌تان دارید. 

۳. تلویزیون های QLED

تلویزیون QLED به هر تلویزیون LED یا مینی ال‌ای‌دی گفته می‌شود که دارای یک لایه اضافی از نقاط کوانتومی برای تولید نور رنگی است که به ایجاد روشنایی بیشتر و تولید رنگ‌های طبیعی‌تر کمک می‌کنند، این ویژگی باعث می‌شود تلویزیون های QLED برای محیط‌هایی با نور روشن عالی باشند. 

پنل‌های QLED ممکن است نتوانند مثل OLED کاملاً مشکی شوند، ولی با روشنایی بیشتر آن را جبران می‌کنند. به طور کلی اگر به دنبال کیفیتی بالاتر از تلویزیون‌های LED هستید ولی بودجه‌ای به اندازه‌ی مدل‌های  OLED ندارید، خرید مدل QLED یک خرید هوشمندانه است.

۴. تلویزیون های OLED

در تعریف تلویزیون‌های OLED می‌توان به رنگ‌های غنی‌تر، رنگ‌های سیاه‌ تیره‌تر با عمق بیشتر و کنتراست بالا، صفحه‌نمایش نازک‌تر، بهره‌وری انرژی بهتر و در عین حال گران‌ترین فناوری اشاره کرد. در واقع هر پیکسل OLED که به طور مستقل نور تولید می‌کند، می‌تواند میلیون‌ها رنگ را نمایش دهد، همچنین هر پیکسل می‌تواند به طور کامل خاموش شود و واقعی‌ترین رنگ سیاه را نمایش دهد. 

تلویزیون led یا oled
انواع تلویزیون به ترتیب کیفیت کم به زیاد عبارت‌اند از: LCD، LED، QLED و OLED

همچنین به خاطر  بازتولید خوب رنگ OLED، برای انواع محتوای HDR عالی است و سطوح کمتر نور آبی در آن، تماشای طولانی‌ مدت صفحه نمایش را بدون خستگی چشم ممکن می‌کند. به طور کلی اگر محدودیت بودجه ندارید، این مدل نمایشگر با توجه به ارائه‌ی رنگ‌های واقعی زیبا و وضوح بالا در پخش حرکت‌های سریع، برای فیلم‌های اکشن یا ورزشی عالی و جزو بهترین تلویزیون های بازار است.

خرید انواع تلویزیون از معتبرترین برندها در لینک زیر:

مقایسه انواع تلویزیون

اگر نیاز به یک مقایسه‌ی جامع و سریع بین انواع تلویزیون LED، QLED و OLED دارید، مطالعه جدول زیر را از دست ندهید.

ویژگی LED QLED OLED
عمق و کیفیت رنگ سیاه خوب خوب عالی
کاهش تاری حرکت (Motion Blur) و روان بودن تصویر خوب خیلی خوب عالی
زاویه دید معمولی معمولی خیلی خوب
حجم رنگ‌ها خوب خوب خیلی خوب
دقت رنگ‌ها خوب عالی عالی
یکنواخت بودن رنگ خاکستری معمولی خوب معمولی
روشنایی خیلی خوب خوب خیلی خوب
قیمت خوب گران بسیار گران

مشخصات یک تلویزیون خوب (۷ ویژگی کلیدی)

در این بخش تمامی ویژگی های تلویزیون خوب را به زبانی ساده توضیح می‌دهیم تا در آخر، دقیقاً بدانید بنا بر نیازتان کدام فاکتورها برای شما اولویت بیشتری دارد. مشخصات مورد بررسی در انواع تلویزیون عبارت اند از:

  1. صفحه نمایش
  2. رزولوشن
  3. HDR 
  4. رفرش ریت
  5. اتصال 
  6. صدا 
  7. هوشمند 
راهنمای خرید تلویزیون
مهم‌ترین نکات برای خرید تلویزیون عبارت‌اند از: اندازه صفحه نمایش، رزولوشن، HDR، رفرش ریت و ...

۱. نحوه انتخاب صفحه نمایش مناسب تلویزیون 

با توجه به ابعاد متنوع صفحه‌نمایش تلویزیون های موجود در بازار (۱۴ اینچ تا ۱۰۰ به بالا)، برای انتخاب اندازه مناسب آن توصیه می‌کنیم از همان اول به چند سؤال زیر جواب دهید:

  • متراژ محل قرارگیری تلویزیون چقدر است؟
  • معمولاً در چه فاصله‌ای از صفحه نمایش می‌نشینید؟
  • تلویزیون را در کجای اتاق قرار می‌دهید؟
  • بودجه شما برای خرید تلویزیون چقدر است؟

متراژ محل قرارگیری تلویزیون چقدر است؟

اولین چیزی که در خرید یک تلویزیون باید بررسی کنید، اندازه و متراژ خانه است تا ابعاد تلویزیون برای محیط شما خیلی کوچک یا بزرگ نباشد؛ به طور مثال برای یک اتاق ۱۲ متری خریدن یک تلویزیون ۷۵ اینچی منطقی به نظر نمی‌رسد. 

از کجا بفهمیم تلویزیون چند اینچ است؟

دقت کنید که صفحه‌های تلویزیون به صورت مورب اندازه‌گیری می‌شوند و اینچِ صفحه نمایش به معنای طول، عرض یا ارتفاع نیست.

از کجا بفهمیم تلویزیون چند اینچ است؟
سایز انواع تلویزیون بر اساس اینچ، به صورت مورب اندازه‌گیری می‌شود

معمولاً در چه فاصله‌ای از صفحه نمایش می‌نشینید؟

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب اینچ صفحه نمایش، فاصله‌ی بین تلویزیون و محل نشستن شما است که برای محاسبه‌ی آن یک فرمول وجود دارد. البته نیازی نیست خودتان را درگیر این مورد کنید، فقط کافی است به صفحه NCH CALCULATOR بروید و با وارد کردن فاصله و رزولوشن صفحه نمایش، مناسب‌ترین سایز تلویزیون را برای فضای خود به دست آورید.

تلویزیون را در کجای اتاق قرار می‌دهید؟

یکی از موارد مؤثر در کیفیت تصویر صفحه نمایش، مکان قرارگیری تلویزیون است؛ یعنی برای دریافت بهترین کیفیت تصویر، باید دقیقاً روبروی صفحه باشید، چون هرچه زاویه دید آن اریب‌تر باشد، محوشدگی رنگ‌ها بیشتر می‌شود. البته، فناوری‌های بسیار خوبی مثل نانوسل و تلویزیون های QLED وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا زاویه دید وسیع‌تری داشته باشید. 

همچنین به مقدار نور محل قرارگیری تلویزیون هم توجه کنید، مثلاً اگر اتاق مربوط خیلی نورگیر است، باید تلویزیون OLED یا QLED تهیه کنید تا مشکلی در دید صفحه نمایش به وجود نیاید.

بودجه شما برای خرید تلویزیون چقدر است؟

واضح است که هرچقدر صفحه نمایش تلویزیون بزرگ‌تر باشد، قیمت آن هم بیشتر است. ولی بهتر است بدانید که در تلویزیون‌های بزرگ‌تر از ۵۰ اینچ قیمت پلکانی بالا نمی‌رود بلکه شاید ۲ برابر یا حتی بیشتر شود. پس اگر محدودیت بودجه دارید، برای شما خرید تلویزیون تا ۵۰ اینچ به‌صرفه‌تر است.

برای مشاهده مدل‌های مختلف تلویزیون اسنوا وارد لینک زیر شوید:

۲. انواع رزولوشن تلویزیون

اجازه بدهید اول بگوییم که رزولوشن تلویزیون چیست، رزولوشن به معنی تعداد پیکسل‌های موردنیاز برای ایجاد تصویر روی صفحه‌نمایش است؛ یعنی هرچه رزولوشن بالاتر باشد، تعداد پیکسل‌ها بیشتر، تصاویر واضح‌تر، جزئیات دقیق‌تر و به طور کلی کیفیت تصویر بهتر می‌شود. شما می‌توانید از بین انواع رزولوشن زیر انتخاب کنید:

  • 8K
  • 4K (Ultra HD)
  • FHD (Full HD)
  • HD
انواع رزولوشن تلویزیون
کیفیت رزولوشن 8K تلویزیون، ۴ برابر رزولوشن Ultra HD یا همان 4K است.

رزولوشن تلویزیون 8K

پیشرفته‌ترین رزولوشن تلویزیون موجود در بازار 8K (7680 × 4320 پیکسل) است که هم قیمت بالایی دارد، هم آن‌چنان فراگیر نشده است. این نمایشگرها وضوحی را که در مجموعه‌های 4K مشاهده می‌کنید چهار برابر می‌کنند؛ یعنی یک جهش رو به جلوی بزرگ در کیفیت تصویر، ولی هنوز محتوای آن‌چنان زیادی با کیفیت 8K تولید نشده است.

همچنین اگر فضای کوچکی دارید ولی تلویزیون با اندازه بزرگ می‌خواهید، رزولوشن 8K به شما کمک می‌کند تا از فاصله نزدیک و بدون افت کیفیت، از تماشای آن لذت ببرید. به طور کلی اگر فرض را بر تولید و پیشرفت در محتواهای 8K بگذارید، دغدغه بودجه نداشته باشید و تلویزیون جدید خود را برای استفاده طولانی‌مدت بخواهید، با خرید این نوع رزولوشن بهترین تجربه‌ی ممکن از تماشا را خواهید داشت.

رزولوشن تلویزیون 4K (Ultra HD)

تلویزیون‌هایی با رزولوشن 4K (3840 × 2160 پیکسل) که به نام اولترا اچ دی هم شناخته می‌شوند، در حال گرفتن جای تلویزیون‌های فول‌اچ‌دی هستند. این رزولوشن کیفیت ۴ برابری نسبت به تلویزیون‌های  FHD دارد و تصاویر را غنی‌تر و واقعی‌تر با جزئیات بیشتری نشان می‌دهد. همچنین محتواهای تولیدی برای 4K از کنسول‌های بازی گرفته تا پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب، نتفلیکس و ... رو به افزایش است.

بنابراین اگر کیفیت بالای تصویر برایتان در اولویت است و در کنار آن، کمی هم آینده‌نگر هستید، این تلویزیون بهترین انتخاب ممکن برای شما است؛ چون قرار نیست به این زودی‌ها قدیمی شود.

رزولوشن تلویزیون FHD

 در حال حاضر رزولوشن Full HD (1920 × 1080 پیکسل)، رایج‌ترین رزولوشن در تلویزیون های موجود در سراسر جهان است که کیفیت تصویر خیلی بهتری نسبت به مدل‌های HD دارد. حالا اگر بودجه‌تان به خرید مدل 4K نمی‌رسد و در عین حال تمایل به داشتن تصاویر با کیفیت‌تر از HD دارید، FHD انتخاب بسیار خوبی است. 

رزولوشن تلویزیون HD

ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین مدل تلویزیون حال حاضر، رزولوشن HD (1280 × 720 پیکسل) است که کیفیت تصویر آن در مقایسه با مدل‌های دیگر تعریف چندانی ندارد و توصیه به خرید آن نمی‌کنیم، مگر اینکه بودجه‌تان خیلی محدود باشد.

برای مشاهده مدل‌های متنوع تلویزیون های جی پلاس وارد لینک زیر شوید:

۳. تکنولوژی HDR تلویزیون

در جواب سؤال تلویزیون HDR چیست، بهتر است اول بدانید HDR مخفف عبارت High Dynamic Range به معنای دامنه دینامیکی بالا است که به ایجاد تعادل بین بخش‌های تاریک و روشن تصویر کمک می‌کند. HDR از طریق روشنایی و کنتراست بالا و طیف رنگی وسیع‌تر، تصاویر را زنده‌تر می‌کند و جزئیات تمامی قسمت‌های تصویر از تیره تا روشن را به خوبی نمایش می‌دهد.

نکته: علاوه بر خود تلویزیون، محتوایی هم که تماشا می‌کنید باید از HDR پشتیبانی کند تا اثر کامل این تکنولوژی عالی را در کیفیت تصاویر حس کنید.

تکنولوژی hdr در تلویزیون
تکنولوژی اچ دی ار تصاویر را زنده‌تر نمایش می‌دهد.

انواع تکنولوژی HDR تلویزیون

حالا که می‌دانید صفحه نمایش HDR چیست، باید بگوییم تکنولوژی HDR فقط یک فرمت واحد نیست، بلکه مجموعه‌ای از فرمت‌های زیر است:

  • HDR10: نوعی از HDR است که تقریباً همه‌ی تلویزیون‌‌های 4K با فناوری HDR از آن پشتیبانی می‌کنند. این مدل گستره دینامیکی را صحنه به صحنه اعمال می‌کند تا تصاویر دقت بیشتری داشته باشند. همچنین یک شکل محبوب HDR با پشتیبانی از آمازون، نتفلیکس و انجمن دیسک بلوری است.
  • Dolby Vision: این مدل‌ که بهترین عملکرد را دارد مانند HDR محدوده دینامیکی ثابتی ندارد که برای تمامی صحنه‌ها به صورت یکسان اعمال کند، بلکه تغییر رنج دینامیکی را به صورت فریم به فریم انجام می‌دهد که باعث ارائه‌ی بهترین تصویر ممکن از لحاظ درخشندگی، کنتراست، رنگ، نور و جزئیات می‌شود.
  • HDR10+: این فرمت انحصاری برند سامسونگ است که در محصولات رده‌بالای خود استفاده می‌کند و کیفیتی مشابه دالبی ویژن دارد. تنها مسئله‌ی این فرمت، کم بودن محتوای مربوط به آن است.

۴. نرخ نوسازی تصویر در تلویزیون (Refresh Rate)

نرخ نوسازی یا رفرش ریت در تلویزیون به معنای تعداد رفرش تصویر در هر ثانیه است که با واحد هرتز (HZ) بیان می‌شود. به طور کلی رفرش ریت بالاتر به معنای جابه‌جایی روان تصویر و در نتیجه کیفیت بالاتر است.

حالا اگر نرخ نوسازی از حد استاندارد پایین‌تر باشد، باعث ایجاد تاری در تصویر و همچنین تأخیر در جابه‌جایی تصاویر می‌شود که این مورد در صحنه‌هایی با حرکات سریع مثل فیلم‌ها و بازی‌های اکشن بیشتر آزاردهنده است؛ بنابراین اگر محدودیت بودجه ندارید نرخ تازه‌سازی 120 هرتز را تهیه کنید، در غیر این صورت ۶۰ هرتز هم می‌تواند پاسخگوی نیازتان باشد، ولی دقت کنید که مدل‌های ۶۰ هرتز هم عملکرد شبیه هم ندارند و ممکن است بعضی از آن‌ها روان‌تر و بهتر عمل کنند.

نرخ نوسازی تصویر در تلویزیون
هر چقدر سرعت رفرش تصویر در تلویزیون بالا باشد، تصویر با کیفیت‌تر است.

۵. پورت های تلویزیون (اتصالات و ورودی‌ها)

تنها ورودی که از بین انواع ورودی های تلویزیون واقعاً باید به آن توجه کنید، HDMI است. HDMI، یک رابط چندرسانه‌ای با کیفیت بالا است که فقط با استفاده از یک کابل، انتقال صوت و تصویر را از دستگاه‌های خارجی مثل رایانه شخصی، اسپیکر، کنسول‌ها بازی و ... ممکن می‌کند. 

توصیه می‌کنیم تلویزیونی را انتخاب کنید که حداقل ۴ پورت HDMI داشته باشد. همچنین اگر می‌خواهید از نوار صوتی یا گیرنده A/V برای تلویزیون خود استفاده کنید، مطمئن شوید که از HDMI ARC یا ترجیحاً eARC پشتیبانی می‌کند. به طور کلی اگر نمی‌خواهید تلویزیون خود را تا پنج سال آینده عوض کنید، بهتر است روی تلویزیونی سرمایه‌گذاری کنید که از آخرین استاندارد HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کند.

پورت های تلویزیون
از مهم‌ترین ورودی های پشت تلویزیون، پورت HDMI است.

۶. تکنولوژی صدای تلویزیون

در حال حاضر از آنجایی که تلویزیون‌ها باریک‌تر شده‌اند، فضای کمتری برای بلندگوهای جلویی وجود دارد؛ در نتیجه اگر تلویزیون مدنظر شما بسیار نازک است، ممکن است کیفیت صدای آن افت کند. البته این مسئله را می‌توانید با خرید یک ساندبار مجزا یا خرید یک تلویزیون با قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی دالبی اتموس حل کنید. 

توجه: اگر استفاده شما از تلویزیون معمولی است نیازی به ساندبار یا دالبی اتموس ندارید و صدای داخلی تلویزیون کاملاً جوابگو است؛ یعنی فقط زمانی سرمایه‌گذاری روی این ۲ مورد منطقی است که یا فضای شما خیلی بزرگ باشد یا تمایل به داشتن یک محیط حرفه‌ای مثل سینما داشته باشید. 

ساندبار تلویزیون چیست؟

ساندبار (Soundbar) بلندگوی نوار مانندی است که در زیر تلویزیون قرار می‌گیرد که یا از طریق  پورت HDMI یا به صورت بی‌سیم به تلویزیون متصل می‌شوند. این دستگاه صدای واضح‌تر، قوی‌تر و باکیفیت‌تری را نسبت به اسپیکرهای تلویزیون ارائه می‌دهد.

ساندبار تلویزیون
ساندبار دستگاهی است که در حالت افقی جلوی تلویزیون قرار می‌گیرد تا صدا را با کیفیت بیشتر پخش کند. 

تکنولوژی دالبی اتموس تلویزیون چیست؟

دالبی اتموس (Dolby Atmos) یکی از امکانات تلویزیون های جدید و همان فناوری صوتی استفاده شده در  سینماها است که اگر تلویزیون شما از این قابلیت پشتیبانی کند، فیلم، بازی یا هر چیزی که در حال تماشای آن هستید انگار در محیط اطرافتان به صورت زنده اتفاق می‌افتد؛ به عبارتی تکنولوژی دالبی اتموس با پخش صدای فراگیر تجربه حضور در آن محیط را به شما می‌دهد.

برای مشاهده و خرید انواع ساندبار با قیمت عالی از برندهای معتبر وارد لینک زیر شوید:

۷. تلویزیون هوشمند

تلویزیون هوشمند مستقیماً از طریق وای‌فای داخلی یا کابل اترنت (معمولاً هر دو) به اینترنت متصل می‌شود و با داشتن برنامه‌های پخش داخلی مانند Netflix، Hulu، HBO و ... تجربه بی‌نظیری از تماشا را برای شما رقم می‌زند. همچنین شما می‌توانید وب‌گردی خود را بدون نیاز به هیچ دستگاه اضافه‌ای روی یک صفحه نمایش بزرگ داشته باشید. 

البته این مورد هم مثل 4K و HDR، تقریباً در همه تلویزیون‌های حال حاضر وجود دارد، پس خیلی نگران آن نباشید؛ چون حتی اگر وجود نداشته باشد شما می‌توانید در صورت نیاز با خرید یک اندروید باکس، تلویزیون معمولی خود را تبدیل به تلویزیون هوشمند کنید.

تلویزیون هوشمند
وب‌گردی در صفحه نمایش بزرگ از بهترین ویژگی های تلویزیون هوشمند است.

بهترین مارک تلویزیون

نمی‌توان به صورت دقیق به این‌که «بهترین برند تلویزیون چیست» جواب داد؛ چون هر کدام از برندها ممکن است در یک ویژگی خاص مثل نوع طراحی، کیفیت بصری، کیفیت صوتی و ... عملکرد بهتری داشته باشند. به همین خاطر ملاک ما برای معرفی بهترین مارک تلویزیون در ایران میزان فروش و معروف بودن آن‌ها است. 

تلویزیون ایرانی یا خارجی؟ خرید کدام بهتر است؟

اگر بخواهیم نسخه واحدی برای خرید یکی از تلویزیون های ایرانی یا خارجی بپیچیم اشتباه است؛ چون انتخاب از بین آن‌ها علاوه بر بحث سلیقه و کیفیت به بودجه هم ربط دارد و با توجه به قیمت دلار حتما می‌دانید برای خرید تلویزیون های خارجی باید هزینه زیادی بپردازید. به طور کلی اگر قصد دارید با یک بودجه مقرون‌به‌صرفه تلویزیونی با کیفیتِ خوب بخرید، بهتر است که به خرید تلویزیون ایرانی فکر کنید.

بهترین مارک تلویزیون ایرانی

طی سال‌های اخیر با توجه به وجود تحریم‌ها و قیمت دلار، خرید تلویزیون‌های ایرانی با اقبال عمومی روبرو شده است؛ البته که مقرون‌به‌صرفه بودن، خدمات پس از فروش معتبر و عملکرد فراتر از انتظار آن‌ها در پرفروش شدن آن‌ها مؤثر بوده است. پس اگر به دنبال گزینه‌های قیمت مناسب با کارایی خوب هستید از بین برندهای ایرانی خوشنام زیر انتخاب کنید. 

  1. تلویزیون اسنوا: نیمی از قطعات آن ساخت ایران است و از تکنولوژی‌های به روز در ساخت تلویزیون  استفاده می‌کند.
  2. ایکس ویژن: این برند قطعات چینی را مونتاژ و زیر نظر شرکت مادیران فعالیت می‌کند که با مقایسه قیمت و عملکرد آن پی به ارزش خرید بالای آن می‌برید.
  3. سام: به عنوان یک برند ایرانی جایگزین برای برند سامسونگ در داخل کشور فعالیت می‌کند که با توجه به قیمت بسیار پایین آن نسبت به سامسونگ، می‌توان گفت تا حدودی موفق بوده است.
  4. تلویزیون جی پلاس: شرکت گلدیران پس از خروج ال‌جی از ایران، تحت عنوان برند جی پلاس شروع به‌تولید و عرضه تلویزیون‌های ایرانی کرد که به کیفیت بالا معروف است و جزو بهترین تلویزیون ایرانی است.
مشاهده مشخصات کامل و خرید تلویزیون ایکس ویژن با قیمت و عملکرد بی‌نظیر در لینک زیر:

بهترین مارک تلویزیون خارجی

شما با خرید هر یک از برندهای خارجی تلویزیون مثل سامسونگ، الجی، سونی و ... بدون قیدوشرط بهترین کیفیت و امکانات را دریافت می‌کنید. برخی از بهترین برندهای تلویزیون خارجی عبارت‌اند از:

  1. سامسونگ (Sumsung) : ساخت کره جنوبی و پرفروش‌ترین برند تلویزیون در سطح جامعه جهانی است که کیفیت ساخت بالاتری نسبت به برندهای دیگر دارد و شاید که بتوان آن را به بهترین برند تلویزیون خارجی دانست.
  2. ال جی (LG) : محصول کره جنوبی با طراحی زیبا و منحصربه‌فرد و کیفیت تصویر خارق‌العاده است که جزو بهترین مدل تلویزیون خارجی است؛ البته نسبت به برندهای دیگر کمی گران‌تر است.
  3. سونی (Sony): یک شرکت بین‌المللی مستقر در ژاپن است که تلویزیون های آن برترین کیفیت تصویر را به نسبت برندهای ال جی و سامسونگ ارائه می‌دهد.
  4. تلویزیون تی سی ال (TCL): یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین برندهای خارجی است که فروش خود را از ایالت متحده شروع کرد و برخلاف برندهای دیگر از پلتفرم اختصاصی استفاده نمی کند و در عوض به صورت ترکیبی از TV Roku یا Google TV بهره می‌برد.
خرید بهترین تلویزیون های TCL به همراه ضمانت کالا در لینک زیر:

نکات مهم در خرید تلویزیون هوشمند و معمولی بر اساس کاربرد

با توجه به اینکه از تلویزیون بیشتر برای چه هدفی (فیلم، مسابقات ورزشی و بازی)  استفاده می‌کنید باید به یک سری نکات برای خرید تلویزیون دقت کنید که تمامی آن‌ها را در ادامه بخوانید.

ویژگی های تلویزیون خوب و مناسب تماشای فیلم

اگر می خواهید تجربه یک سینمای واقعی را در خانه ایجاد کنید و فیلم‌ها را به صورت زنده و واقعی تماشا کنید، به ویژگی‌های زیر  توجه کنید:

  • وضوح صفحه: برای داشتن کیفیت تصویر شگفت‌انگیز و کنتراست درخشان، تلویزیون OLED 4K انتخاب خوبی است؛ چون با رنگ‌های زنده‌ و مشکی عمیق‌ و زوایای دید بهتر، تجربه تماشای بی‌نظیری خواهید داشت. 
  • اندازه صفحه نمایش: دقت کنید که همیشه یک صفحه نمایش بزرگ‌تر به معنای بهتر بودن نیست، چون امکان کاهش کیفیت تصویر در ابعاد بزرگ وجود دارد؛ پس در اندازه آن به ابعاد اتاق توجه کنید.
  • HDR: این مورد با داشتن ویژگی‌های مثل سطح روشنایی بیشتر، پالت رنگ گسترده‌تر و کنتراست بهبودیافته باعث می‌شود فیلم را به صورت واقعی تجربه کنید.
  • کیفیت صدا: برای تجربه صوتی بی‌نظیر فیلم، داشتن صدای باس عمیق و فراگیر با پشتیبانی از تکنولوژی دالبی اتموس یا تهیه ساندبار مفید است.
  • هوشمند بودن: برای دسترسی آنلاین به فیلم‌ها، از هوشمند بودن تلویزیون خود مطمئن شوید.

ویژگی های تلویزیون مناسب تماشای برنامه‌های ورزشی

اگر طرف‌دار ورزش هستید و مسابقات ورزشی را به صورت جدی دنبال می‌کنید، به ویژگی‌های موردنیاز زیر برای خرید تلویزیون توجه کنید:

  • اندازه صفحه نمایش: روشن است که تماشای مسابقات از یک تلویزیون با صفحه نمایش بزرگ احساس حضور در استادیوم را می‌دهد؛ همچنین هر چه تلویزیون شما بزرگ‌تر باشد، زاویه دید گسترده‌تر می‌شود که برای تماشای جمعی مناسب‌تر است. البته یک تلویزیون بزرگ‌تر به دلیل وجود فضای بیشتری برای بلندگوهای داخلی، کیفیت صدای بهتری را ارائه می‌دهد.
  • وضوح تصویر: در این مورد حتماً رزولوشن بالای 4K یا 8K  را مدنظر بگذارید، البته از نرخ رفرش ریت هم که در نمایش حرکات سریع مسابقات ورزشی اهمیت چندین برابری دارد، غافل نشوید.
راهنمای خرید تلویزیون
اگر بیشترین استفاده شما از تلویزیون، تماشای مسابقات ورزشی است به نرخ رفرش ریت توجه ویژه‌ای کنید.

ویژگی های تلویزیون مناسب بازی

اگر به دنبال تلویزیونی هستید که شما را غرق در بازی کند این بخش مربوط به راهنمای خرید تلویزیون برای گیم است: 

  • رزولوشن: برای یک تجربه همه‌جانبه بازی، تلویزیونی با وضوح بالا تهیه کنید؛ چون هرچه رزولوشن بالاتر باشد، جزئیات بیشتری می‌بینید. بسیاری از بازی‌های حال حاضر با گرافیک 4K عرضه می‌شوند؛ بنابراین، شک نکنید که خرید یک تلویزیون  4K بهترین انتخاب ممکن برای شما است.
  • HDR : داشتن این گزینه برای گیمرهایی که به دنبال یک تجربه فوق واقعی هستند عالی است؛ چون این ویژگی با تنظیم رنگ‌ها تصاویر را طوری واقعی نشان می‌دهد که غرق شدن در دنیای بازی را آسان‌تر می‌کند.
بازی در تلویزیون
با تلویزیون‌هایی با قابلیت HDR، غرق بازی شوید.

مشاوره برای خرید تلویزیون

اگر تا به اینجای مقاله همراه ما بوده‌اید و هنوز درگیر سؤالاتی هستید که در طی مقاله جواب دقیقی برای آن پیدا نکرده‌اید یا اینکه در انتخاب بین چندین مدل مردد هستید، شما می‌توانید از مشاوره خرید تلویزیون هوشمند و معمولی توسط متخصصان فروشگاه ادبازار بهره ببرید. دریافت مشاوره از ۲ طریق زیر ممکن است:

  • مشاوره آنلاین با کامنت دادن در بخش نظرات
  • مشاوره تلفنی با تماس با شماره‌های درج شده در سایت

خرید اقساطی تلویزیون

فروشگاه ادبازار با درک وضعیت اقتصادی نابسامان موجود، شرایط خرید اقساطی تلویزیون را فراهم کرده است تا به دلیل محدودیت بودجه از خرید بهترین برندهای تلویزیون خارجی و ایرانی محروم نشوید. 

جمع‌بندی

ما در این راهنمای خرید تلویزیون جدید از فروشگاه ادبازار  با:

  • معرفی و مقایسه انواع تلویزیون
  • بررسی مشخصات کلیدی تلویزیون 
  • بهترین برند تلویزیون حال حاضر در ایران
  • و ذکر نکات مورد توجه در خرید تلویزیون مناسب فیلم و ...

سعی کردیم انتخاب بهترین تلویزیون مناسب نیازهایتان را آسان کنیم.

در پایان اگر هنوز سؤال یا دغدغه‌ای دارید در بخش نظرات بپرسید تا همکاران متخصص ما در سریع‌ترین زمان ممکن به آن جواب بدهند.

مشاهده مدل‌های مختلف تلویزیون با قیمت عالی و خرید با گارانتی و مهلت تست ۷ روزه در لینک زیر: