راهنمای خرید سی پی یو CPU (بررسی ۹ فاکتور کلیدی)

راهنمای خرید 26 بهمن 1402 نسیم یزدانبخش

راهنمای خرید سی پی یو CPU (بررسی ۹ فاکتور کلیدی)

راهنمای خرید سی پی یو (سریع و کوتاه)

اگر زمان کافی برای مطالعه تمام مقاله را ندارید و به دنبال یک راهنمای کوتاه جهت خرید یک پردازنده مناسب هستید، موارد زیر می‌تواند برایتان مفید باشد:

  • برای استفاده خانگی، یک پردازنده از خانواده‌های Ryzen 3 یا Intel i3 می‌تواند مناسب باشد. مانند پردازنده Intel Core i3-9100F
  • پردازنده‌های i5 یا Ryzen 5 می‌توانند انتخاب خوبی‌ برای گیمینگ باشند. برای مثال پردازنده Intel Core i5-11400
  • برای استریم نیازی به تهیه یک CPU فوق‌العاده قدرتمند نیست و یک پردازنده i3 یا Ryzen 3 کار را به خوبی می‌تواند انجام دهد.
  • برای امور حرفه‌ای مانند رندر سه بعدی و ... باید از پردازنده‌هایی قدرتمند همچون مدل Ryzen 7 1700X AMD بهره برد.

فاکتورهای مهمی که باید به آن توجه کنید:

  • هر چه تعداد هسته‌ها، حافظه کش، فرکانس کلاک پایه و توربو بیشتر باشد، CPU عملکرد بهتری دارد. البته میزان تمامی این موارد به نیاز شما بستگی دارد. 
  • باید به نوع سوکت پردازنده و سازگاری آن با مادربرد توجه کنید.
  • اگر شما بخواهید دستورالعمل‌ها را  با سرعتی بیشتر از فرکانس توربو اجرا کنید، باید قابلیت اورکلاک کردن پردازنده را چک نمایید.

حال اگر زمان کافی در اختیار دارید، با خواندن کامل مقاله راهنمای خرید پردازنده برای کامپیوتر، اطلاعات کامل‌تری را به دست خواهید آورد. ما ابتدا در مورد راهنمای خرید بر اساس کارایی (خانگی، گیمینگ و ...) به همراه نکات کلیدی آن‌ها صحبت می‌کنیم. سپس به بررسی ۹ مشخصه مهم در انتخاب یک CPU خوب (هسته، سرعت کلاک و ...) می‌پردازیم و در نهایت مقاله خود را با توضیحاتی در مورد پردازنده‌های دو برند Intel و AMD به پایان می‌رسانیم.

برای مشاهده انواع CPU اینتل و بررسی قیمت و مشخصات هر کدام لطفا کلیک کنید.

پردازنده مرکزی (CPU) چیست؟

 CPU مخفف Central Processing Unit، تراشه‌ای است که دستورالعمل‌ها را اجرا و داده‌ها را در همه دستگاه‌های اصلی شما، از کوچک‌ترین تبلت تا قدرتمندترین رایانه‌های رومیزی، جابه‌جا می‌کند. در واقع سی پی یو مغز یک کامپیوتر است.

پردازنده مرکزی (CPU) چیست؟
سی پی یو مغز یک کامپیوتر است.

چه نوع سی پی یو خوب است؟

بهترین CPU وجود ندارد. باید بدانید چه CPUای برایتان بهترین است؛ چرا که ممکن است برای هدفی که  از کامپیوتر خود دارید، به قوی‌ترین سی پی یو احتیاج نداشته باشید. همچنین باید توجه کنید که بهترین CPU برای هر کارت گرافیک می‌تواند متفاوت باشد.

بنابراین ابتدا باید تعیین هدف کنید، سپس به سراغ اطلاعاتی همچون مصرف انرژی، خروجی گرما، حداکثر حافظه، محدودیت‌های اورکلاک مورد انتظار و ... بروید. هنگامی که تمامی این اطلاعات را به دست آوردید، باید در مورد بهترین پردازنده‌ای که مطابق با بودجه‌تان است، تصمیم‌گیری کنید.

جهت آشنایی با انواع مختلف سی پی یو می‌توانید مقاله زیر از ادبازار را مطالعه کنید.

راهنمای خرید سی پی یو کامپیوتر (بر اساس کارایی)

در این قسمت بحث را با این موضوع شروع می‌کنیم که قرار است چه کاری با CPU خود انجام دهید. مصارف عمومی و خانگی، گیمینگ، کارهای گرافیکی و ... از جمله مواردی است که به آن می‌پردازیم. این اولین قدمی است که برای تصمیم‌گیری در مورد خرید یک پردازنده باید بردارید.

راهنمای خرید سی پی یو خانگی

شما می‌توانید با یک CPU از خانواده‌های Ryzen 3 یا Intel i3 رایانه‌ای شخصی برای استفاده خانگی بسازید. اگر جز وب‌گردی، پخش موزیک و محاسبات ساده، هیچ کار حرفه‌ای انجام نمی‌دهید، نیازی به خرید پردازنده‌های قدرتمند نیست.

نکات مهم خرید سی پی یو خانگی

از نکات خرید CPU خانگی، توجه به موارد زیر است:

  • سوکت پردازنده با مادربرد شما سازگاری داشته باشد.
  • از GPU یکپارچه بهره ببرد.
  • سرعت آن در حدود یک گیگاهرتز یا بیشتر باشد.
cpu Intel core i3-10100T
پردازنده اینتل کمیت لیک i3-10100T ، مناسب برای کارهای روزانه
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی پردازنده اینتل کمیت لیک i3-10100T  لطفا کلیک کنید.

راهنمای خرید سی پی یو برای بازی

به عنوان راهنمای خرید CPU گیمینگ می‌توان گفت برای اکثر بازی‌ها یک پردازنده i5 یا Ryzen 5 می‌تواند انتخاب فوق‌العاده‌ای باشد. در واقع برای بازی، شما به یک سی پی یو قدرتمند و گران احتیاجی ندارید؛ چرا که بیشتر بازی‌های رایانه‌ای که به خوبی بهینه‌سازی شده‌اند، در درجه اول از قدرت کارت گرافیک شما استفاده می‌کنند.

بنابراین تا زمانی که CPU شما یک جفت خوب برای کارت گرافیکتان باشد، در اجرای بازی‌ها مشکلی نخواهید داشت. هر چند که در برخی از گیم‌ها علاوه بر کارت گرافیک خوب به پردازنده‌ای قدرتمندتر از آن چه گفته شد، نیاز است. با این حال CPU اهمیت کمتری نسبت به GPU برای بازی دارد.

نکات مهم خرید سی پی یو برای گیم

نکات مهم در خرید CPU گیمینگ عبارتند از:

  • در اکثر بازی‌های ویدیویی از تمامی هسته‌ها استفاده نمی‌شود. در واقع یک پردازنده ۴ هسته‌ای برای بازی کفایت می‌کند.
  • یکی از نکات مهم خرید سی پی یو برای بازی، عدم انتخاب CPU با کارت گرافیک یکپارچه است؛ زیرا در مورد بازی مهم نیست که CPU شما چقدر خوب است، گرافیک یکپارچه هرگز با قدرت یک کارت گرافیک اختصاصی نمی‌تواند رقابت کند.
  • مشخصات سخت‌افزاری پیشنهادی را برای بازی‌ها بررسی کنید و فرکانس پیشنهادی را با فرکانس پردازنده‌ای که خریداری می‌کنید، مطابقت دهید.
  • باید از توان حرارتی و سیستم خنک‌کننده CPU اطمینان حاصل کنید که قطعات شما حین بازی بیش از حد گرم نمی‌شوند.
سی پی یو 10940x
پردازنده مرکزی اینتل i9 10940x، مناسب برای گیمینگ
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی پردازنده مرکزی اینتل i9 10940x لطفا کلیک کنید.

راهنمای خرید CPU برای استریم

اگر در حال راه‌اندازی یک رایانه شخصی فقط برای استریم (Streaming Media) هستید نیازی به تهیه یک CPU فوق‌العاده قدرتمند نیست و یک پردازنده i3 یا Ryzen 3 کار را به خوبی می‌تواند انجام دهد.

با این حال استریم از قدرت CPU بسیار بالاتری نسبت به بازی به تنهایی استفاده می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید از یک رایانه شخصی برای بازی و استریم استفاده کنید، به یک CPU قوی‌تر نیاز خواهید داشت. 

Intel core i۷ ۱۱۷۰۰f
پردازنده اینتل راکت لیک Core i7-11700kf، مناسب برای استریم و گیمینگ
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی پردازنده اینتل راکت لیک Core i7-11700kf لطفا کلیک کنید.

راهنمای خرید سی پی یو حرفه ای

سی پی یو مناسب کارهای گرافیکی و حرفه‌ای، علاوه بر سرعت کلاک بالا، به چندین هسته و رشته نیازمند است. اگر قصد دارید کاری فراتر از ویرایش‌های مبتدی انجام دهید، نمی‌توانید اهمیت استفاده از پردازنده مناسب را نادیده بگیرید. CPUهای Ryzen در حوزه ویرایش ویدیو عالی هستند. آن‌ها به‌خاطر هسته‌ها و رشته‌های قدرتمندشان شناخته می‌شوند.

با توجه به اینکه مدل های رایزن در فروشگاه ادبازار موجود نمی باشد، از برند اینتل هم میتوان استفاده کرد. بنابراین اگر ویرایشگر حرفه‌ای هستید و می‌خواهید با وضوح تصویر K4 و سرعت ۶۰ FPS (فریم بر ثانیه) کار کنید، یکی از بهترین گزینه‌ها پردازنده مرکزی اینتل i9 10940x است.

پردازنده مرکزی اینتل  i7-13700K
پردازنده مرکزی اینتل  i7-13700K ، مناسب برای کارهای گرافیکی حرفه‌ای
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی پردازنده مرکزی اینتل  i7-13700K لطفا کلیک کنید.

نکات مهم در خرید سی پی یو حرفه ای

نکات مهم در خرید CPU قدرتمند برای کارهای حرفه‌ای به شرح زیر است:

  • شما به پردازنده‌ای با هسته‌های زیاد نیاز دارید. پردازنده‌های چند هسته‌ای عموماً در انجام کارهای فشرده مانند ویرایش ویدیو که دارای فرآیندهای مختلف زیادی هستند، بهتر عمل می‌کنند.
  • هسته‌های فیزیکی بهتر از رشته‌ها هستند.
  • سرعت کلاک (Clock Speed) بالاتر به معنای پاسخگویی سریع‌تر و وظایف تک رشته‌ای بهتر (ویرایش صدا و ...) است. با این حال به تنهایی نمی‌تواند معیار مناسبی برای مقایسه دو CPU باشد. (در صورت یکسان بودن ریزمعماری و تعداد هسته‌ها، می‌توان آن را ملاکی خوبی برای مقایسه در نظر گرفت.)

راهنمای خرید CPU خوب (۹ مشخصه کلیدی)

در این قسمت ما به ۹ مشخصه اصلی پردازنده می‌پردازیم که عبارتند از:

  1. هسته CPU
  2. Cash size
  3. سوکت CPU
  4. واحدهای پردازش گرافیکی یگپارچه
  5. فرکانس کلاک پردازنده
  6. فرکانس کلاک توربو
  7. رشته‌های CPU
  8. اورکلاک کردن
  9. توان مصرفی CPU

1. هسته های سی پی یو

هر چه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد، بهتر است. CPU  وظیفه دارد حجم زیادی از کارها را با سرعت‌ باورنکردنی انجام دهد که برای این منظور از هسته‌های مختلف استفاده می‌کند. هر هسته را می‌توان مانند یک پردازنده مینیاتوری در نظر گرفت که قادر به انجام محاسبات مربوط به خود است. هر چه پردازنده شما دارای هسته‌های بیشتری باشد، همزمان می‌تواند وظایف بیشتری را انجام دهد و در نتیجه قدرتمندتر و موثرتر عمل می‌کند.

هسته های پردازنده

هر چه تعداد هسته‌های پردازنده بیشتر باشد، بهتر است.

2. کش سی پی یو

Cash Size یا همان حافظه پنهان سی پی یو یکی از فاکتورهای مهمی است که هر چه بیشتر باشد، بهتر است. اکثر مردم با شنیدن حافظه سیستم به یاد هارد، SSD و حتی رم می‌افتند اما کش CPU شکلی از حافظه است که اغلب نادیده گرفته می‌شود و برای عملکرد سیستم شما بسیار مهم است. حافظه نهان نوعی حافظه تخصصی است که مستقیماً در CPU شما تعبیه شده است.

چرا پردازنده با وجود رم به حافظه خودش نیاز دارد؟

 برای افزایش قدرت، یک پردازنده به حافظه سریع‌تری نیاز دارد. اساساً CPU هر داده‌ای را که فکر می‌کند به آن نیاز دارد، از RAM می‌خواهد و تمام آن‌ها را برای استفاده فوری در حافظه پنهان خود ذخیره می‌کند. برخلاف حافظه سیستم که از رم پویا (DRAM) بهره می‌برد، کش سیستم از رم استاتیک (SRAM) استفاده می‌کند. SRAM گران‌تر است و فضای بیشتری را اشغال می‌کند اما به طور قابل توجهی سریع‌تر از DRAM است زیرا برای نگهداری داده‌ها نیازی به رفرش دائمی ندارد.

3. سوکت سی پی یو

یکی از نکات مهم در خرید CPU خوب، توجه به نوع سوکت پردازنده و سازگاری آن با مادربرد است. سوکت سی پی یو همان قسمتی از مادربرد است که پردازنده درون آن قرار می‌گیرد. در واقع سوکت ارتباط بین پردازنده و مادربرد است. با پیشرفت تکنولوژی، پردازنده‌ها ظریف‌تر، قدرتی‌تر و ... می‌شوند، اگر تعداد پایه‌ها، شکل و شمایل پردازنده عوض شود، سوکت سی پی یو هم باید تغییر کند تا با هم هم‌خوانی داشته باشند.

سوکت سی پی یو
یکی از نکات مهم در خرید CPU خوب، توجه به نوع سوکت پردازنده و سازگاری آن با مادربرد است

باید توجه داشت که سوکت‌های اینتل و AMD به طور قابل ملاحظه‌ای با هم متفاوت هستند و نمی‌توان پردازنده اینتل را در سوکت AMD قرار داد؛ بنابراین توجه به نوع سوکت از مهم‌ترین بخش‌های راهنمای خرید مادربرد و سی پی یو است.

4. واحدهای پردازش گرافیکی یکپارچه

برخی از CPUها دارای گرافیک یکپارچه هستند، به این معنی که برای ارسال خروجی به مانیتور خود نیازی به خرید کارت گرافیک اختصاصی ندارید. اگر شما قصد دارید از رایانه شخصی خود برای گشت و گذار در وب و دیگر کارهای روزانه استفاده کنید، یک CPU با گرافیک یکپارچه قطعاً گزینه‌‌ای مناسب است. با این حال برای کارهای حرفه‌ای مانند رندرکردن ۳ بعدی باید از CPU با کارت گرافیک اختصاصی استفاده کرد.

پردازش گرافیکی یکپارچه
برای کارهای روزانه، یک CPU با گرافیک یکپارچه قطعاً گزینه‌‌ای مناسب است.

5. فرکانس کلاک پردازنده (frequency clock)  

سرعت کلاک بالاتر همیشه بهتر است اما باید در نظر داشت که سرعت کلاک بالاتر لزوماً به معنای CPU سریع‌تر نیست. عواملی دیگری همچون تعداد هسته، میزان کش، ریزمعماری CPU و ... وجود دارند که سرعت پردازنده را تعیین می‌کنند.

سرعت کلاک بر حسب مگاهرتز یا گیگاهرتز اندازه‌گیری می‌کند که یک CPU در هر ثانیه چند سیکل ساعت را طی می‌کند. یک چرخه ساعت زمانی است که یک پالس الکتریکی به CPU برخورد می‌کند و به آن اجازه می‌دهد دستورالعمل‌ها را اجرا کند و با بقیه اجزای کامپیوتر هماهنگ شود. هر چه سرعت کلاک بیشتر باشد، چرخه‌های بیشتری را می تواند در یک زمان به پیماید.

سرعت کلاک پردازنده
سرعت کلاک بالاتر همیشه بهتر است.

6. فرکانس کلاک توربو CPU

فرکانس کلاک توربو هر چه بالاتر باشد، بهتر است. CPU علاوه بر کلاک کاری استاندارد، حالتی به نام فرکانس کلاک توربو هم دارد که در مواقع ضروری موقتا کلاک کاری را افزایش می‌دهد تا قدرت بیشتری داشته باشد. برخلاف اورکلاک که در زیر به آن خواهیم پرداخت، نیازی نیست کاری انجام دهید تا کلاک هسته CPU، خود را به کلاک توربو افزایش دهید.

البته همان طور که در مورد فرکانس کلاک توضیح داده شد، فرکانس کلاک توربو هم به تنهایی نمی‌تواند به عنوان معیاری برای ارزیابی پردازنده در نظر گرفت.

7. رشته های سی پی یو

رشته‌ها در سی پی یو (Threads) به تعداد کل فرایندهای مستقلی اشاره دارد که یک پردازنده می‌تواند همزمان انجام دهد. از نظر تئوری تعداد رشته‌ها باید با تعداد هسته‌های CPU برابر باشد اما بسیاری از پردازنده‌ها دارای فناوری چند رشته‌ای هستند که به آن‌ها کمک می‌کند سریع‌تر کار کنند و عملکردی بهتر داشته باشند.

 Hyperthreading (Intel) و Simultaneous Multithreading (AMD) عملاً هر دو به پردازنده‌های چند رشته‌ای اشاره دارند با این تفاوت که هر کدام نام اختصاصی برای خود برگزیدند. برای مثال یک CPU با ۴ هسته و ۴ رشته دارای ۴ هسته فیزیکی و ۴ هسته تئوری است، در واقع ۸ هسته دارد.

8. اورکلاک CPU

اگر شما بخواهید دستورالعمل‌ها را  با سرعتی بیشتر از فرکانس توربو اجرا کنید، باید قابلیت اورکلاک کردن پردازنده را چک نمایید. هنگامی که CPU خود را اورکلاک می‌کنید اساساً انرژی بیشتری برای افزایش فرکانس کاری آن می‌فرستید. هر چه در هر ثانیه پالس‌های الکتریکی بیشتری به CPU ارسال شود، CPU سریع‌تر خواهد بود.

اورکلاک CPU
در حالت اورکلاک، CPU دستورالعمل‌ها را با سرعتی بیشتر از فرکانس توربو اجرا می‌کند.

نکات خرید پردازنده برای اورکلاک کردن

برخی از CPUها برای اورکلاک بهتر هستند. برای مثال، پردازنده‌های AMD، به‌ویژه جدیدترین سری Ryzen، قابلیت اورکلاک‌پذیری بیشتری دارند. پردازنده‌های اینتل نیز قابل اورکلاک کردن هستند اما تنها در صورتی که علامت K در انتهای نام خود داشته باشند.

از طرفی اورکلاک کردن چون پمپاژ بیشتر الکتریسته از طریق CPU را در پی دارد، احتمال داغ شدن بیش از حد پردازنده هم وجود دارد؛ بنابراین اگر تصمیم به اورکلاک دارید، به خرید یک خنک‌کننده مناسب با CPU هم فکر کنید.

9. توان مصرفی سی پی یو

ما باید به توان مصرفی یا توان حرارتی پردازنده (TDP) ‌اهمیت دهیم؛ از آن جایی که TDP برای تخمین خروجی حرارت است، یک مشخصه عالی برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب نوع خنک‌کننده‌ مورد نیاز CPU محسوب می‌شود. به خصوص اگر قصد شما اورکلاکینگ باشد؛ چرا که پردازنده‌ها باید کمتر از حداکثر دمای کاری خود نگه داشته شوند، در غیر این صورت آن‌ها به طور کامل خاموش می‌شوند یا عملکرد خود را کاهش می‌دهند تا از داغ شدن بیش از حد محافظت کنند.

تذکر: عدد TDP معمولا کم‌تر از مقدار واقعی درج می‌شود؛ زیرا تولیدکنندگان اغلب یک TDP واحد را به کل خانواده تراشه‌ها اختصاص می‌دهند، علی‌رغم این که برخی تراشه‌ها بسیار قوی‌تر هستند و از برق بیشتری استفاده می‌کنند.

راهنمای خرید CPU برای کامپیوتر (Intel در مقابل AMD)

اینتل و AMD دو شرکت بزرگ تولیدکننده پردازنده در جهان هستند که هر دو نقاط ضعف و قوت خود را دارند. اینتل یک شرکت قابل اعتماد است که سال‌ها با تولید CPUهای سطح بالا شناخته می‌شود. از سوی دیگر  AMD که پردازنده‌هایش در گذشته فقط به کسانی که بودجه کمی داشتند توصیه می‌شد، در سال ۲۰۱۶ با معرفی پردازنده‌های سری Ryzen توانست بازار را تسخیر کند.

در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد این دو برندِ نام آشنا می‌پردازیم.

تفاوت اینتل و رایزن
اینتل و AMD دو شرکت بزرگ تولیدکننده پردازنده در جهان هستند.

راهنمای خرید سی پی یو اینتل

در این قسمت از راهنمای خرید CPU اینتل، برای کمک به شما در انتخاب پردازنده مناسب، خانواده‌های منحصر به فرد تراشه‌های اینتل را لیست کردیم:

  • Core i7 و Core i9؛ بالارده
  • Core i3 و Core i5؛ میان‌رده
  • پنتیوم و سلرون؛ پایین‌رده

جدول زیر ویژگی‌های کلیدی خانواده پردازنده‌های اصلی اینتل را نشان می‌دهد که از ۱۰ رتبه‌بندی شده‌اند.

  Core i9 Core i7 Core i5 Core i3 PENTUIM CELERON
گیمینگ ۱۰ ۸ ۶ ۴ ۲ ۱
استریم ۱۰ ۸ ۶ ۴ ۲ ۱
تولید محتوا ۱۰ ۸ ۶ ۴ ۲ ۱
انجام چندین کار همزمان ۱۰ ۸ ۶ ۴ ۲ ۱

همان طور که در بالا مشاهده می‌کنید پردازنده‌های Core i7 و Core i9  از جمله سریع‌ترین و قدرتمندترین پردازنده‌های اینتل هستند که برای گیمینگ، استریم، تولید محتوا و همچنین برای انجام چندین کار همزمان بسیار مناسبند.

پردازنده اینتل کمیت لیک i7-10700
پردازنده اینتل کمیت لیک i7-10700، پردازنده‌ای قوی با امکانات فوق‌العاده
برای مشاهده مشخصات کامل و خرید اینترنتی پردازنده اینتل کمیت لیک i7-10700 لطفا کلیک کنید.

نامگذاری پردازنده های اینتل

یکی از نکات مهم خرید سی پی یو اینتل، یادگیری نحوه نامگذاری محصولاتش است؛ زیرا در آن صورت می‌توانید از طریق مشاهده نام پردازنده به نسل، سری و سایر مشخصات آن پی ببرید.  در شکل زیر می‌توانید نحوه نامگذاری پردازنده‌های اینتل را مشاهده کنید.

نحوه نامگذاری پردازنده های اینتل
نحوه نامگذاری پردازنده‌های اینتل
پسوندهای پردازنده های اینتل

اینتل پسوندهایی را به اکثر پردازنده‎‌های خود اضافه می‌کند که بیانگر عملکردهای خاصی (یا عدم وجود چنین عملکردی) است. ما در این قسمت این پسوندها و مفهومشان را لیست می‌کنیم تا شما در هنگام خرید با آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید. 

  • G1-G7: سطح گرافیک
  • E: تعبیه شده
  • F: به گرافیک مجزا نیاز دارد.
  • G: شامل گرافیک مجزا است.
  • H: دارای عملکرد بالا و بهینه شده برای موبایل است
  • HK: کارایی بالا بهینه شده برای موبایل، قفل نشده
  • HQ: کارایی بالا بهینه شده برای موبایل، چهار هسته‌ای
  • K: قفل نشده 
  • S: نسخه ویژه
  • T: توان مصرفی بهینه شده
  • U: توان مصرفی کارآمد برای موبایل
  • Y: بسیار کم مصرف برای موبایل

خوشبختانه، هنگام خرید پردازنده با اکثر پسوندها روبرو نخواهید شد. موارد مهمی که باید به خاطر بسپارید F و K برای پردازنده‌های دسکتاپ اینتل و برای تلفن همراه، HK و U هستند.

راهنمای خرید سی پی یو های ای ام دی

در این قسمت از راهنمای خرید  CPU AMD، برای کمک به شما در انتخاب پردازنده AMD، خانواده‌های منحصر به فرد تراشه‌های آن‌ها آورده شده است:

  • Ryzen 7 و Ryzen 9؛ بالارده
  • Ryzen 5: میان‌رده
  • Ryzen 3 و Athlon؛ پایین‌رده
  • Ryzen Threadripper PRO و Ryzen Threadripper؛ مناسب برای ایستگاه کاری (Workstation)

جدول زیر ویژگی‌های کلیدی خانواده پردازنده‌های اصلی  AMD را نشان می‌دهد که از ۱۰ رتبه‌بندی شده‌اند.

  Ryzen Threadripper PRO Ryzen Threadripper Ryzen 9 Ryzen 7 Ryzen 5 Ryzen 3 Athlon
گیمینگ ۸ ۸ ۹ ۸ ۶ ۴ ۲
استریم ۸ ۸ ۱۰ ۸ ۶ ۴ ۱
تولید محتوا ۱۰ ۱۰ ۹ ۸ ۵ ۲ ۱
انجام چندین کار همزمان ۱۰ ۱۰ ۹ ۸ ۵ ۲ ۱

همان طور که در بالا مشاهده می‌کنید آخرین نسخه از خانواده Ryzen، طیف جدیدی از پردازنده های Ryzen 9 است که برای بازی، تولید محتوا، استریم و برنامه‌های کاربردی بسیار سریع  عمل می‌کند.

نامگذاری پردازنده های AMD

یکی از نکات مهم خرید سی پی یو ای ام دی، یادگیری نحوه نامگذاری محصولاتش است؛ چرا که بدین شکل با نگاه کردن به نام آن در مورد بسیاری از ویژگی‌های مهم  پردازنده اطلاعات کسب می‌کنید. در شکل زیر می‌توانید نحوه نامگذاری پردازنده‌های AMD را مشاهده کنید.

نحوه نامگذاری پردازنده های AMD
نحوه نامگذاری پردازنده‌های AMD

 

نکات مهم خرید سی پی یو کامپیوتر (نکات تکمیلی)

در این قسمت به نکات مهم تکمیلی در خرید CPU برای کامپیوتر اشاره می‌کنیم که می‌تواند شما را برای انتخاب یک پردازنده مناسب یاری رساند.

نکات مهم در خرید CPU حسابداری و امور دفتری

موارد زیر از نکات مهم در خرید سی پی یو خوب برای کار در آفیس و حسابداری است:

  • برای محاسبات سبک پردازنده ۴ هسته‌ای کفایت می‌کند اما در صورت محاسبات فشرده‌تر، برنامه‌نویسی و ... سرمایه‌گذاری روی یک پردازنده ۸ هسته‌ای را در نظر بگیرید.
  • مادربرد و سیستم عامل میزان رم قابل پشتیبانی برای CPU را تعیین می‌کنند؛ بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری روی سخت‎افزار مطمئن شوید که همه اجزای شما سازگار هستند.
  • به فرکانس کلاک توجه کنید. برای یک CPU کامپیوتر اداری، سرعت حداقل ۲ گیگاهرتز، می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

نکات مهم خرید سی پی یو اختصاصی سرورها

پردازنده‌های سرور معمولاً باید اطلاعات زیادی را در مدت زمان کوتاهی پردازش کنند و همچنین مجبورند چندین کار را همزمان انجام دهند؛ بنابراین باید به نکات زیر توجه بیشتری کنید:

  • پردازنده‌ای انتخاب کنید که تعداد هسته زیادی داشته باشد؛ در این صورت می‌تواند دستورات بیشتری را انجام دهد.
  • به توان حرارتی CPU توجه کنید. اکثر CPUهای سرور با واحدهای خنک‌کننده عرضه نمی‌شوند؛ این بدان معنی است که باید یک خنک‌کننده جداگانه خریداری نمایید.
  • فناوری threading CPU تعیین می‌کند که CPU دقیقاً چه مقدار داده را در هر زمان معین پردازش کند. در حالت ایده‌آل، باید به دنبال یک CPU باشید که قابلیت‌های hyper-threading را ارائه می‌دهد؛ در این حالت قدرت پردازشی بیشتری نسبت به زمانی که تنها هسته‌ها وجود دارند، ایجاد می‌شود.

خرید سی پی یو

ما در این مقاله سعی کردیم هر آن چه که باید در مورد یک پردازنده مناسب با نیازتان را بدانید، بیان کنیم. در انتها اگر می‌خواهید برای خرید سی پی یو اینتل یا AMD اقدام نمایید یا به دنبال خرید سی پی یو ارزان و خوش قیمت هستید، می‌توانید از طریق ادبازار سفارش خود را ثبت کنید و از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • امکان پیش سفارش کالا و در خواست خرید محصولات ناموجود
  • به روز بودن قیمت‌ در سایت و عدم نیاز به استعلام مجدد
  • اطمینان از خرید از تامین‌کنندهی رسمی با بهترین قیمت ممکن
  • امکان خرید اقساطی مطمئن با همکاری بیمه ملت، برای دارندگان کارت اعتباری این بیمه
  • امکان مشاوره رایگان و تخصصی با کارشناسان ادبازار پیش از تصمیم نهایی از طریق تماس یا چت آنلاین
  • ارائه‌ی گارانتی معتبر و ضمانت اصل بودن کالا
  • مهلت تست ۷ روزه
  • ارسال سریع سفارش بین ۱ تا ۳ روز

جمع‌بندی

ما در مقاله بهترین سی پی یو آموختیم:

  • بهترین CPU می‌تواند برای اهداف مختلف (خانگی، گیمینگ و ...) متفاوت باشد.
  • برای مصارف خانگی یک CPU از خانواده‌های Ryzen 3 یا Intel i3 مناسب است.
  • برای گیمینگ  یک پردازنده i5 یا Ryzen 5 می‌تواند انتخاب فوق‌العاده‌ای باشد. 
  • CPU اهمیت کمتری نسبت به GPU برای بازی دارد.
  • برای بازی و استریم، به یک CPU قوی‌تر از Ryzen 3 یا Intel i3 نیاز خواهید داشت. 
  • سی پی یو مناسب کارهای گرافیکی و حرفه‌ای، علاوه بر سرعت کلاک بالا، به چندین هسته و رشته نیازمند است. 
  • بررسی ۹ مشخصه اصلی پردازنده (هسته، حافظه کش، سرعت کلاک و ...)
  • معرفی ۷ مدل از بهترین پردازنده‌ها برای مصارف خانگی، گیمینگ و ...

در پایان امیدواریم که توانسته باشیم شما را در امر خرید یک سی پی یو مناسب یاری رسانیم. اگر سوالی دارید که در مقاله به آن نپرداخته بودیم یا پیشنهاد و انتقادی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات بنویسید. همکاران ما در ادبازار در کمترین زمان ممکن پاسخ‌گوی شما خواهند بود.

برای مشاهده قیمت و خرید یک سی پی یو مناسب با نیازتان لطفا کلیک کنید.