Dell XPS 13 یا Razer blade stealth: برنده کدام است؟

آموزش و ترفندها 30 دی 1397 علی مظفری

Dell XPS 13 یا Razer blade stealth: برنده کدام است؟

سبکی ، باریکی و دوام. هر اولترابوک (Ultrabook) نیازمند این سه ویژگی به همراه مزایای زیاد دیگری است تا به عنوان بهترین شناخته شود. دو لپ‌تاپ شاخص با این ویژگی‌ها دل ایکس‌پی‌اس ۱۳ (Dell XPS 13) و رِیزر بلِید استیلث (Razer blade stealth) هستند. لپ‌تاپ ایکس‌پی‌اس ۱۳سال‌ بر بازار اولترابوک‌ها حکمرانی می‌کرده است و دل (Dell)، امیدوار است با مجهز نمودن مدل جدید آن به پردازنده (CPU) اینتل ویسکی لِیک (Whiskey Lake)، تغییرات کوچک در طراحی که وب‌کم (Webcam) را از پایین صفحه‌نمایش به بالای آن منتقل می‌کند و حفظ حاشیه‌های بسیار باریک نمایش‌گر این جایگاه را حفظ نماید. 

« اما نمی‌توان به همین راحتی ایکس‌پی‌اس ۱۳ را بهترین دانست. لپ‌تاپ رِیزر بلِید استیلث با آن طراحی فوق‌العاده و ۸ ساعت شارژدهی، رقیب بسیار دشواری است. این محصول همچنین پردازنده نسل هشتم اینتل را به عنوان قلب تپنده در خود جای داده و به عنوان یکی از اولین لپ‌تاپ‌های ریزِر استیلث ، از کارت گرافیک مجزا انویدیا استفاده می‌کند. همین مسأله این لپ‌تاپ را به یکی از قدرتمندترین اولترابوک‌ها در بازار تبدیل کرده است. اما در نبرد بین اولترابوک‌ها، تنها یک لپ‌تاپ می‌تواند برنده باشد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا برنده این رقابت را بشناسید. »

 

  ایکس‌پی‌اس ۱۳ رِیزر بلِید استیلث
قیمت ۸۹۹ دلار ۱۳۹۹ دلار
پردازنده اینتل Core i7 فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز اینتل Core i7 فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز
کارت گرافیک اینتل UHD 620 انویدیا GeForce MX 150
حافظه ۱ ترابایت جامد ۲۵۶ گیگابایت جامد
رم ۱۶ گیگابایت ۱۶ گیگابایت
درگاه دو درگاه تاندربولت ۳، یواس‌بی تایپ سی، میکرو اس‌دی، جک هدفون، مینی دیسپلی‌ دو درگاه تاندربولت ۳، دو درگاه یو‌اس‌بی ۳/۱، جک هدفون
عمر باتری ۷:۵۰ ۸:۰۵
نمایش‌گر ۱۳/۳ اینچ ۳۸۳۰*۲۱۶۰ ۱۳/۳ اینچ ۱۹۲۰*۱۰۸۰
عمق کلید ۱ میلی‌متر ۰/۸ میلی‌متر
اندازه ۱۱/۹*۷/۸*۰/۳ اینچ ۱۲*۸/۳*۰/۶ اینچ
وزن ۱۲۰۰ گرم ۱۳۰۰ گرم

 

طراحی

در طول سالیان دراز، دل ثابت کرده است که از بازی با رنگ‌ها هیچ ترسی ندارد. آن‌ها از رنگ نقره‌ای گرفته تا مشکی، رزگُلد و تا طرح آلومینیومی با شیشه سفید طرح‌دار را در لپ‌تاپ‌های خود آزموده‌اند. این شرکت یک‌بار دیگر رنگ‌های نامعمول را امتحان کرده است. اینبار آن‌ها نقره‌ای یخی به همراه سفید قطبی را در محصول جدید خود به کار گرفته‌اند. اگر این رنگ‌ها را نمی‌شناسید، همین مقدار بدانید که بسیار زیبا هستند. 

 

ایکس‌پی‌اس ۱۳

 

اما بزرگترین تغییر در طراحی ایکس‌پی‌اس ۱۳ اتفاق افتاده است. دل در مدل جدید یکی از قدیمی‌ترین نارضایتی‌های کاربران را برطرف کرده است. آن‌ها بالاخره راهی یافتند تا وب‌کم را در جای صحیح خود در حاشیه بالایی نمایش‌گر قرار دهند. دل با افزایش بسیار جزئی حاشیه بالای نمایش‌گر و همچنین توسعه باریک‌ترین وب‌کم دنیا با قطر ۰/۸ میلی‌متر، توانسته جای دوربین را اصلاح کند. 

 

ایکس‌پی‌اس ۱۳

 

اما رِیزر بلِید استیلث نیز دست خالی نبوده است. آن‌ها زبان طراحی با گوشه‌های تیز و مربعی را که پیش‌تر در رِیزر بلِید ۱۵ (Razer Blade 15) آزموده بودند، به مدل جدید رِیزر بلِید استیلث آورده‌اند. این تغییر در ظاهر کوچک، در جهت بخشیدن ظاهری جدی به لپ‌تاپ بوده است. مخصوصا اینکه علامت مار شکل نورانی خود در پشت دستگاه را با یک لوگوی بی رنگ شیشه‌ای نیز تعویض کرده‌اند. اما در کل این همان رِیزری است که با آن آشنایی داشتیم. همان لپ‌تاپ مدِ روز زیبا از جنس آلومینیوم مشکی.

 

رِیزر بلِید استیلث

 

پیش از این رِیزر بلِید استیلث با وزن ۱۳۰۰ گرم و ابعاد ۱۱/۹*۷/۸*۰/۳ اینچ، باریک‌ترین و سبک‌ترین اولترابوک در بازار بود اما اکنون ایکس‌پی‌اس ۱۳ با وزن ۱۲۰۰ گرم و ابعاد ۱۲*۸/۳*۰/۶ اینچ، گوی رقابت را از محصول ریزر ربوده است. 

برنده این بخش: ایکس‌پی‌اس ۱۳

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات لپ تاپ 13 اینچی دل سری XPS

درگاه‌ها

با توجه به این‌که هر دو محصول در دسته‌بندی لپ‌تاپ‌های بسیار باریک قرار می‌گیرند، فضای زیادی برای درگاه‌های متفاوت در بدنه آن‌ها باقی نمی‌ماند. اما در بین این دو، ایکس‌پی‌اس ۱۳ تنوع بیش‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این محصول دارای چندین درگاه تاندربولت ۳ (Tunderbolt 3) به همراه نوع معمولی USB-C‌ و درگاه مینی دیسپلی‌ (Mini DisplayPort) است. همچنین یک درگاه کارتخوان حافظه از نوع میکرو اس‌دی (microSD) جهت افزایش حافظه داخلی و جک هدفون نیز قرار داده شده است. 

 

ایکس‌پی‌اس ۱۳

 

از طرفی دیگر، رِیزر بلِید استیلث دارای دو درگاه یو‌اس‌بی ۳/۱ (USB 3.1)، دو درگاه تاندربولت ۳ و یک جک هدفون است.

برنده این بخش: ایکس‌پی‌اس ۱۳

 

صفحه نمایش

درست است که دل صفحه‌نمایش ایکس‌پی‌اس ۱۳ با نام (InfinityEdge)‌ را برای جاسازی وب‌کم اندکی پهن کرده است، اما هنوز یکی باریک‌ترین حاشیه‌ها را در این لپ‌تاپ می‌توان یافت. نمایش‌گر تقریبا بدون حاشیه در این لپ‌تاپ با کیفیت 4K، لذت استفاده از آن را دو چندان می‌کند. 

 

ایکس‌پی‌اس ۱۳

 

نمایش رنگ‌ها، میزان شفافیت و روشنایی در این صفحه‌نمایش لمسی، خیره کننده است. این صفحه نمایش، دقت ۱۲۹ درصد sRGB و میانگین روشنایی خیره کننده ۳۷۴ نیت را ثبت کرده است. از طرف دیگر صفحه‌نمایش فول اچ‌دی (Full HD) رِیزر بلِید استیلث با دقت رنگ ۱۲۰ sRGB، شدت نوری معادل 346 نیت را ارائه می‌کند. 

گرچه در این مقاله، مدل فول‌ اچ‌دی رِیزر بلِید استیلث بررسی شده است اما امکان تهیه مدل 4K لمسی نیز وجود دارد که البته گران‌تر است. همچنین شرکت دل مدل غیرلمسی فول‌ اچ‌دی را نیز ارائه می‌کند. 

برنده این بخش: ایکس‌پی‌اس ۱۳

 

صفحه‌کلید

ریزر تغییراتی را در صفحه‌کلید استیلث داده است که ممکن است به مذاق کسانی که اهل تایپ هستند، خوش نیاید. آن‌ها در صفحه‌کلید (Keybord) جزیره‌ای این لپ‌تاپ جهت باز کردن فضا برای کلید‌های جهت، اندازه کلید‌های شیفت (Shift)، اینتر (Enter) و بک اسپیس (Backspace) را کوچک کرده‌اند. اگر از شیف سمت راست صفحه‌کلید بیش‌تر استفاده می‌کنید، این کاهش اندازه می‌تواند در سرعت تایپ شما تاثیر بدی بگذارد. 

 

ایکس‌پی‌اس ۱۳

 

برخلاف مدل‌های قبلی استیلث، دیگر امکان تنظیم رنگ نور پشت هر کلید به صورت جداگانه وجود ندارد و تنها می‌توانید رنگ نور پشت همه کلید‌ها را به صورت کلی تغییر دهید. البته این امکان تغییر رنگ هنوز هم باعث زیبایی صفحه‌کلید می‌شود و بازه بزرگی از رنگ‌ها را برای کسانی که علاقمند هستند، فراهم می‌کند. 

 

رِیزر بلِید استیلث

 

ایکس‌پی‌اس از طرفی امکان اضافه‌ای همچون تغییر رنگ را به شما نمی‌دهد اما در عوض یک صفحه‌کلید استاندارد با رنگ پشت سفید در اختیارتان قرار می‌گیرد. اما از لحاظ تجربه تایپ، ایکس‌پی‌اس یک قدم جلوتر است. صفحه کلید این دستگاه با عمق ۱ میلی‌متر (۱/۵ تا ۲ میلی‌متر بهترین حالت یک صفحه‌کلید است) و نیروی بازگشت فشار ۶۳ گرم (۶۰ گرم حداقل است)، حداقل‌های مورد نیاز برای یک تجربه تایپ مناسب را در اختیار دارد. عمق حرکتی کمتر صفحه‌کلید استیلث (۰/۸ میلی‌متر) البته با فشار برگشتی بهتر ۶۷ گرم همراه شده است. اما به هر ترتیب، عمق حرکتی کمتر، کار این صفحه‌کلید را خراب کرده است.

برنده این بخش: ایکس‌پی‌اس ۱۳

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Asus Zenbook UX480FD: لپ تاپی با دو نمایشگر

عملکرد

هردو محصول از پردازنده ویسکی‌لیک استفاده می‌کنند. هردو با برخورداری از پردازنده Core i7 با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز و ۱۶ گیگابایت رم (RAM)، رایانه‌های قدرتمندی هستند. در آزمون عمومی سرعت، ایکس‌پی‌اس امتیاز ۱۴۹۳۶ و استیلث ۱۵۸۷۸ را کسب می‌کنند. 

 

رِیزر بلِید استیلث

 

در آزمون سرعت انتقال فایل، حافظه جامد ۱ ترابایتی PCIe قرار گرفته در ایکس‌پی‌اس، ۴/۹۷ گیگابایت فایل رسانه را در ۹ ثانیه کپی می‌کند. یعنی سرعت خیره کننده ۵۶۵ مگابایت بر ثانیه. این در حالی است لپ‌تاپ استیلث با حافظه داخلی جامد ۵۱۲ گیگابایت NVMe، با سرعت ۲۵۴ مگابایت بر ثانیه، کاملا از رقیب خود ضعیف‌تر است. 

در آزمون تبدیل ویدیو 4K به فول‌ اچ‌دی، دستگاه ایکس‌پی‌اس ۱۳ زمان ۱۹ دقیقه و ۲۰ ثانیه و دستگاه استیلث، ۲۰ دقیقه و ۳۴ ثانیه را به ثبت رساندند.

برنده این بخش: رِیزر بلِید استیلث

 

گرافیک و بازی

نه رِیزر بلِید استیلث و نه ایکس‌پی‌اس ۱۳، هیچکدام مخصوص بازی طراحی نشده‌اند. اما استیلث با وجود کارت گرافیک مجزای انویدیا MX 150 با ۴ گیگابایت رم داخلی، نسبت به ایکس‌پی‌اس برتری دارد. شرکت ریزر اولین بار است که در خانواده استیلث از کارت گرافیک مجزا استفاده می‌کند و وجود همین کارت گرافیک به لپ‌تاپ اجازه می‌دهد بدون مشکل، از پس بازه بزرگی از بازی‌ها بر بیاید. 

 

رِیزر بلِید استیلث

 

با اجرای آزمون Dirt 3، لپ‌تاپ استیلث نرخ فریم خیلی خوب ۱۶۴ را ثبت کرد. در عین حال، لپ‌تاپ ایکس‌پی‌اس نیز حتی با وجود پردازنده داخلی ساخت اینتل(INTEL)، توانست نرخ قابل قبول ۸۸ فریم در ثانیه را به ثبت برساند.

برنده این بخش: رِیزر بلِید استیلث

 

شارژدهی

یکی از نگرانی‌های عمده، با توجه به سخت‌افزار قدرتمند به کار رفته در رِیزر بلِید استیلث، شارژدهی دستگاه است. اما خوشبختانه وجود صفحه نمایش فول‌ اچ‌دی به کمک این محصول آمده است. در آزمون باتری، استیلث توانست ۸ ساعت و ۵ دقیقه روشن بماند.

اما نکته جالب در مورد لپ‌تاپ ایکس‌پی‌اس  با صفحه 4K است. حتی با وجود این صفحه‌نمایش با کیفیت، لپ‌تاپ شرکت دل، به عدد جالب ۷:۵۰ دقیقه رسید. این عملکرد خوب احتمالا مدیون مصرف بهینه پردازنده نسل هشتم اینتل است. اما در هر حال، توقع بیش‌تری از لپ‌تاپ استیلث با صفحه‌نمایش فول‌ اچ‌دی می‌رفت.

برنده این بخش: رِیزر بلِید استیلث

حالا وقتشه! اینو بخون 6 اقدامی که برای راه اندازی لپ تاپ یا کامپیوتر جدید باید انجام شود

قیمت و ارزش خرید

در این بررسی از مدل ۲۴۹۹ دلاری لپ‌تاپ ایکس‌پی‌اس ۱۳ با پردازنده ۱/۸ گیگاهرتزی Core i7 همراه با ۱۶ گیگابایت رم، ۱ ترابایت حافظه جامد و صفحه‌نمایش 4K‌ استفاده شده است. 

 

ایکس‌پی‌اس ۱۳

 

مدل پایه این لپ‌تاپ با قیمت ۸۹۹ دلار، دارای پردازنده ۲/۱ گیگاهرتزی کور آی ۳، ۴ گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه جامد و صفحه‌نمایش فول اچ‌دی غیر لمسی عرضه می‌شود که برای بسیاری از کاربران مناسب است. مدل دیگر ۱۲۰۹ دلاری  با پردازنده ۱/۶ گیگاهرتزی کور آی ۵، ۸ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه جامد و صفحه‌نمایش فول اچ‌دی غیر لمسی نیز در دسترس قرار دارد.

در طی سال‌های اخیر، ریزر در تلاش بوده است تا محصولاتی با ارزش خرید بالاتر را در اختیار مشتریان قرار دهد. متاسفانه البته راه زیادی تا تحقق این مسأله در پیش است. مدل پایه استیلث با قیمت ۱۳۹۹ دلار، دارای پردازنده ۱/۸ گیگاهرتزی کور آی ۷، ۸ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه جامد، کارت گرافیک داخلی اینتل UHD 620 و صفحه نمایش فول اچ‌دی غیرلمسی است. مدلی که دارای رم ۱۶ گیگابایت رم، کارت گرافیک مجزا انویدیا GeForce MX 150 با رم ۴ گیگابایت و نمایش‌گر فول اچ‌دی غیرلمسی است، با قیمت ۱۵۹۹ دلار عرضه می‌شود. همچنین با پرداخت ۱۸۹۹ دلار می‌توانید همین لپ‌تاپ را با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت و نمایش‌گر 4K لمسی سفارش دهید. 

برنده این بخش: ایکس‌پی‌اس ۱۳

 

برنده نهایی

در حقیقت انتخاب هیچکدام از این دو مدل نمی‌تواند اشتباه باشد. هم ایکس‌پی‌اس و هم استیلث، هردو از صفحه‌نمایش با کیفیت، طراحی زیبا و قدرت پردازنده ویسکی‌لیک اینتل برخودار‌اند. اما محصول دل اندکی سبک‌تر و باریک‌تر بوده، صفحه‌نمایش روشن‌تر و صفحه‌کلید راحت‌تری داشته و تنوع درگاه‌های بیش‌تری برخوردار است. و البته شروع قیمت آن ۸۹۹ دلار است.

استیلث نیز در طولانی مدت از عملکرد بهتری برخوردار خواهد بود، شارژدهی بهتری دارد وبه یک پردازنده گرافیکی مستقل مجهز شده است. درست است که کارت گرافیک استیلث، قوی‌ترین کارت گرافیک بازار نیست، اما باز هم بهتر از کارت گرافیک ادغام شده در پردازنده است.

 

« در نهایت، به نظر می‌رسد لپ‌تاپ ایکس‌پی‌اس ۱۳ برای کسانی که به دنبالی یک لپ‌تاپ سبک و کاری می‌گردند گزینه بهتری باشد. در حالی که رِیزر بلِید استیلث بیش‌تر مناسب کسانی است که به امور کاری و بازی می‌پردازند. »

 

منبع: Laptop Mag