رفع مشکل شارژ نشدن گوشی علیرغم نمایش علامت شارژ

آموزش و ترفندها 24 خرداد 1398 علی مظفری

رفع مشکل شارژ نشدن گوشی علیرغم نمایش علامت شارژ

اگر زمانی که گوشی خودتان را به شارژ می‌زنید علامت شارژ شدن باتری نمایش داده می‌شود اما شارژ باتری موبایل عملا صورت نمی‌پذیرد، قطعات یا شارژری که از آن استفاده می‌کنید مشکل دارد و یا مشکل از جانب گوشی شماست! اما چطور بفهمیم که مشکل از کجاست و چگونه مشکل شارژ نشدن گوشی علیرغم نمایش علامت شارژ را برطرف کنیم؟ با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مشکل شارژ نشدن گوشی با وجود نمایش علامت شارژ

اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله "7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل" به هفت نکته‌ای اشاره کردیم که برای شارژ صحیح باتری گوشی های موبایل باید در نظر گرفته شوند. اما مشکلات شارژ باتری در گوشی های هوشمند همیشه یکی از رایج ترین مشکلات این محصولات بوده‌اند و تقریبا غیر قابل ریشه کن شدن هستند. یکی از مشکلات عجیبی که برخی از کاربران با آن رو به رو می‌شوند مشکل شارژ نشدن گوشی علیرغم نمایش علامت شارژ است! در این مشکل عجیب زمانی که کاربر گوشی را به شارژر متصل می‌کند، علامت شارژ شدن باتری در گوشه صفحه نمایان می‌شود اما عملا باتری گوشی شارژ نخواهد شد!

چندین عوامل مختلف ممکن است منجر به بروز این مشکل شوند که یکی از رایج ترین آن ها مشکلات سخت افزاری مرتبط با مدار پاور گوشی خواهد بود. متاسفانه اگر مشکل از جانب مدار پاور گوشی باشد، راهی به غیر از واگذار کرد دستگاه به یک تعمیرکار مجرب برای بررسی مشکل و تست مدار پاور آن نخواهید داشت، اما این کار باید آخرین گزینه شما باشد و قبل از اینکه به نزد تعمیرکار مراجعه کنید چند مورد را شخصا بررسی نمایید. در خیلی از مواقع ممکن است مشکلی که در شارژ باتری موبایل به وجود آمده اصلا به بخش سخت افزاری دستگاه و مدار پاور آن ارتباطی نداشته باشد. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم به مواردی اشاره داشته باشیم که باید در صورت مواجه شدن با مشکل نمایش علامت شارژ اما شارژ نشدن باتری موبایل آن ها را بررسی کنید. بنابراین با ما همراه باشید.

 

قدم اول: تغییر منبع برق رسانی (پریز)

 

مشکل شارژ نشدن گوشی

 

منبعی که از آن برای اتصال شارژر به برق و تامین انرژی استفاده می‌کنید اهمیت زیادی در سرعت و قدرت شارژ شدن باتری گوشی دارد. اگر این منبع جریان برق مناسب را به شارژر منتقل نکند، طبیعتا جریان مناسبی هم از سیم شارژر به باتری گوشی منتقل نمی‌شود و در نتیجه باتری دستگاه علیرغم اینکه علامت شارژ شدن توسط آن ارائه شده درست شارژ نخواهد شد! بنابراین در اولین قدم برای رفع مشکل به وجود آمده منبع تغذیه یا برق رسانی خود را تغییر دهید. به عنوان مثال اگر شما سیم شارژر را به پورت USB لپ تاپ وصل کنید و سر دیگر آن را به موبایلتان اتصال دهید، علامت شارژ باتری در گوشی نمایان می‌شود اما چون شدت جریان و ولتاژ خروجی از پورت USB لپ تاپ قوی و مناسب نیست عملا شارژ باتری گوشی انجام نمی‌شود یا با سرعت بسیار پایینی انجام خواهد شد. بنابراین در اولین قدم منبع برق رسانی را تغییر دهید.

 

قدم دوم: تعویض آداپتور شارژر

 

مشکل شارژ نشدن گوشی

 

آداپتور شارژر مهمترین نقش را در کیفیت و سرعت شارژ باتری گوشی های موبایل دارد. آداپتور شارژر هر گوشی شدت جریان و ولتاژ مختص خودش را ارائه می‌کند و چنانچه این شدت جریان و ولتاژ مقدار مناسب برای شارژ باتری گوشی را نداشته باشد، سرعت و کیفیت شارژ باتری افت خواهد کرد و ممکن است با مشکل شارژ نشدن گوشی علیرغم نمایش علامت شارژ رو به رو شوید. به عنوان مثال اگر شدت جریان مناسب برای شارژ باتری گوشی شما 2 آمپری باشد و از یک شارژر با شدت جریان 1 آمپری برای شارژ باتری گوشی استفاده کنید، سرعت شارژ باتری به شدت افت خواهد کرد و این مسئله سبب می‌شود که شما علیرغم مشاهده علامت شارژ شدن باتری حس کنید که شارژ آن انجام نمی‌گیرید.

حالا وقتشه! ینو بخون صفر تا صد فست شارژ و شارژ سریع گوشی موبایل

البته در این شرایط اینطور نیست که شارژ باتری گوشی به طور کامل انجام نشود، اما سرعت شارژ به قدری افت می‌کند که کاربر ممکن است تصور داشته باشد شارژ باتری گوشی او انجام نمی‌شود. بنابراین همیشه سعی کنید آداپتور شارژر گوشی خود را بررسی نمایید و از آداپتور مناسب برای شارژ باتری موبایلتان استفاده کنید. تعویض آداپتور و تست کیفیت شارژ شدن باتری موبایل می‌تواند بهترین گزینه های روی میز باشد.

 

قدم سوم: تعویض سیم شارژر

 

مشکل شارژ نشدن گوشی

 

شدت جریان و ولتاژی که از آداپتور ارائه می‌شود باید از طریق سیم شارژر به گوشی برسد. بنابراین اگر سیم شارژری که از آن استفاده می‌کنید کیفیت مناسبی نداشته باشد، انرژی هم با کیفیت مناسب از آداپتور به گوشی منتقل نمی‌شود. متاسفانه اغلب سیم های شارژری که در بازار عرضه شده‌اند کیفیت لازم را ندارند و نمی‌توانند به خوبی انتقال انرژی را انجام دهند و به همین دلیل به مرور مشکلاتی در سرعت و کیفیت شارژ باتری گوشی های موبایل را به وجود می‌آورند. همیشه بهترین سیم برای شارژ باتری گوشی همان سیمی است که به همراه شارژر اورجینال دستگاه ارائه شده است. برخی از مراجع و فروشگاه ها هم سیم شارژرهای اورجینال و با کیفیت را برای گوشی های مختلف به فروش می‌رسانند. پس اگر با مشکل شارژ نشدن گوشی علیرغم نمایش علامت شارژ رو به رو شده‌اید، تعویض سیم شارژر هم می‌تواند یکی دیگر از گزینه های موجود برای رفع مشکل باشد.

 

قدم چهارم: تمیز کردن سوکت شارژ

 

مشکل شارژ نشدن گوشی

 

در صورتی که سوکت شارژر گوشی شما کثیف باشد و گرد و غبار یا هر مانع دیگری در داخل آن منجر جلوگیری از تمام کامل پین های شارژر شود، پروسه شارژ باتری موبایل با اختلال رو به رو خواهد شد و کیفیت و سرعت لازم را ارائه نخواهد کرد. بنابراین یک مرتبه سوکت شارژ گوشی خودتان را بررسی کنید و اگر گرد و غبار یا هر مانعی در آن وجود دارد سعی کنید با یک خلال دندان آن را از روی پین های شارژ باتری جدا نمایید. شاید این راه حل به نظرتان عجیب بیاید اما واقعا یکی از راه حل هایی است که می‌تواند مشکل درست شارژ نشدن باتری گوشی شما را برطرف سازد.

 

قدم پنجم: آپدیت سیستم عامل

در برخی مواقع ممکن است مشکلاتی مثل درست شارژ نشدن باتری گوشی ناشی از باگ های نرم افزاری باشد! عموما این باگ ها با آپدیت هایی که برای سیستم عامل گوشی ها منتشر می‌شود رفع خواهند شد. بنابراین سعی کنید همیشه سیستم عامل گوشی خودتان را آپدیت یا به روز نگه دارید. برای به روز رسانی سیستم عامل موبایل در گوشی های اندرویدی باید به شرح زیر عمل کنید:

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه About را انتخاب کنید.
  • گزینه Software Update را انتخاب کنید.
  • گزینه Check for Updates را لمس کنید و منتظر بمانید تا بررسی لازم انجام شود.

در صورتی که آپدیتی برای گوشی در دسترس بود آن را دانلود و نصب کنید. پروسه دانلود و نصب آپدیت ممکن است با توجه به حجم آپدیت و همچنین سرعت عمل گوشی شما کمی طول بکشد. برای بررسی وجود آپدیت سیستم عامل در آیفون های اپل هم می‌توانید به شرح زیر عمل کنید:

 

علت شارژ نشدن گوشی چیست

 

  • وارد بخش Settings شوید.
  • گزینه General را انتخاب کنید.
  • گزینه Software Update را انتخاب کنید.
  • گزینه Download and Install را لمس نمایید تا پروسه دانلود و نصب آپدیت آغاز شود.

نصب آپدیت سیستم عامل iOS با استفاده از نرم افزار آیتیونز هم امکانپذیر است. در هر صورت ممکن است با آپدیت کردن سیستم عامل گوشی شاهد رفع مشکل شارژ نشدن گوشی علیرغم نمایش علامت شارژ باشید.

حالا وقتشه! اینو بخون 13 روش تقویت و افزایش شارژدهی باتری آیفون در iOS 13

قدم ششم (در شرایط خاص): دانگرید سیستم عامل

اما در برخی شرایط ممکن است آپدیت جدیدی که برای یک گوشی منتشر شده دارای یک باگ کوچک باشد و منجر به بروز اختلال در پروسه شارژ باتری شود. در این شرایط یا باید منتظر بمانید تا با یک آپدیت نرم افزاری دیگر که عموما سریعا ارائه می‌شود، مشکل گوشی برطرف گردد یا سیستم عامل دستگاه را دوباره به نسخه قبلی (قبل از آپدیت) دانگرید کنید. دانگرید سیستم عامل گوشی های اندرویدی و آیفون های اپل کار آسانی نیست و نیاز به طی کردن مراحل خاصی دارد که سعی می‌کنیم در یک مقاله مجزا به طور کامل در مورد آن صحبت کنیم. بنابراین دانگرید سیستم عامل هم می‌تواند یکی دیگر از روش و راه حل های موجود برای رفع مشکل نمایش علامت شارژ و شارژ نشدن باتری گوشی باشد.

 

قدم هفتم (در صورت امکان): تعویض باتری

 

مشکل شارژ نشدن گوشی

 

بدنه گوشی های جدید به گونه‌ای طراحی شده که یکپارچه هستند و امکان تعویض باتری را به کاربر نمی‌دهد. در این شرایط طبیعتا نمی‌توانید از این راه حل استفاده کنید، اما اگر باتری گوشی شما قابلیت جداسازی دارد توصیه می‌کنیم یک مرتبه آن را تعویض نمایید و وضعیت و کیفیت شارژ شدن باتری را با نصب باتری جدید بررسی کنید. در برخی مواقع ممکن است فاسد شدن باتری و اتمام عمر آن منجر به بروز اختلال در پروسه شارژ شود و وضعیتی را به وجود آورد که سرعت خالی شدن شارژ باتری زمانی که شارژر به گوشی نصب است از سرعت شارژ شدن آن بیشتر باشد. بنابراین تعویض باتری موبایل هم می‌تواند یکی دیگر از راه حل های رفع مشکل شارژ نشدن گوشی علیرغم نمایش علامت شارژ باشد.

 

قدم هشتم: مراجعه به تعمیرکار

اگر با انجام مواردی که به آن ها اشاره کردیم مشکل درست شارژ نشدن باتری گوشی موبایلتان برطرف نشد، مطمئنا یک عامل سخت افزاری و احتمالا مرتبط با مدار پاور گوشی در بروز مشکل دخیل است. بنابراین دیگر کاری از دست شما بر نمی‌آید و باید از توانایی یک تعمیرکار با تجربه استفاده کنید. برای تعمیر گوشی هم به هیچ وجه دستگاه را هر تعمیرکاری واگذار نکنید و قبل از انجام این کار مطمئن شوید که شخص تعمیرکار اطلاعات، دانش و تجربه کافی در حوزه تعمیرات موبایل را داشته باشد. 

در صورتیکه نیاز داشتید گوشی خود را به دست تعمیرکار و جای معتبر بسپارید واحد خدمات فروشگاه اینترنتی هدف به عنوان یکی از معتبرترین مراکز تعمیر گوشی در اصفهان درخدمت شما خواهد بود.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی هشت راه حلی پرداختیم که باید برای رفع مشکل شارژ نشدن گوشی علیرغم نمایش علامت شارژ از آن ها استفاده کنید. مشکل شارژ نشدن درست باتری گوشی علیرغم اینکه علامت شارژ روی آن نشان داده می‌شود یک مشکل آزاردهنده است که خیلی از کاربران با آن رو به رو می‌شوند. امیدواریم از این مطلب آموزشی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.