گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟

مقایسه محصولات 08 آبان 1401 کارشناس سایت

گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟

اگر قصد خرید گوشی جدیدی را دارید و نمی‌دانید که مابین موبایل های دو شرکت سامسونگ و شیائومی، محصول کدام برند را انتخاب کنید و کدام برند گوشی های با کیفیت تر و مناسب تری را ارائه می‌کند، این مقاله اختصاصی را از دست ندهید. در این مقاله می‌خواهیم به سوال مهمی که در ذهن خیلی از شما به وجود آمده، یعنی همان "گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟" پاسخ دهیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟ مقدمه

اگر این روزها قصد خرید یک گوشی اندرویدی جدید را داشته باشید، فارغ از اینکه هدفتان خرید موبایل پایین رده، میان رده یا بالا رده است، محصولات دو برند شیائومی (Xiaomi) و سامسونگ (Samsung) از بهترین انتخاب های پیش رویتان خواهند بود. همانطور که در جریان هستید، طی چند وقت اخیر فروش اسمارتفون های برند شیائومی به شدت زیاد شده و کاربران ایرانی زیادی هم اکنون از موبایل های این شرکت چینی استفاده می‌کنند. در سمت مقابل هم سامسونگ یک برند همیشه آشنا، معتبر و با ثابت شده برای ما ایرانی بوده است.

در سمت دیگر عموما می‌بینیم که اسمارتفون های شیائومی قیمت های بسیار مناسب تری در مقایسه با موبایل های سامسونگ دارند! گاها حتی دیده می‌شود دو اسمارتفون هم رده شیائومی و سامسونگ که از نظر سخت افزار چندان تفاوتی در مقایسه با هم ندارند، تفاوت قیمت عمده‌ای داشته و گوشی سامسونگ چندین هزار تومان یا حتی چند میلیون تومان گران قیمت تر از محصول مشابه شرکت شیائومی خواهد بود! جمیع این مسائل منجر به ایجاد یک سوال در ذهن همه ما می‌شود! گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟ اگر قصد خرید یک موبایل جدید را داشته باشیم، خرید موبایل کدام برند انتخاب هوشمندانه‌تری است؟

در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق به مقایسه شیائومی با سامسونگ بپردازیم ودر مورد عملکرد دو شرکت مذکور و موبایل هایشان با شما عزیزان صحبت کنیم. اگرچه این سوال که گوشی کدام برند بهتر است یک سوال کلی بوده واقعا نمی‌توان به آن یک پاسخ مطلق داد اما می‌توانیم برتری اسمارتفون های هر یک از این کمپانی ها در زمینه های مختلف را با هم مقایسه کنیم و مروری بر جزئیات عملکرد هر یک از این برندها طی چند سال اخیر داشته باشیم و نهایتا مشخص کنیم که کدام برند می‌تواند انتخاب بهتری برایتان باشد یا حداقل پس از ارائه اطلاعات کامل، تصمیم گیری نهایی را بر عهده خودتان قرار دهیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید تا در آخر مطلب به پاسخ این سوال که "گوشی خوب چه برندی بخرم؟" برسید.

 

گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟

 

اعتبار برند و مدت زمان فعالیت

تقریبا اغلب ایرانی ها نسبت به برندها و محصولات چینی بدبین هستند و این یکی از اصلی ترین دلایلی است که سبب می‌شود خیلی از افراد مابین گوشی های سامسونگ و شیائومی، محصول شرکت سامسونگ را انتخاب کنند! سامسونگ یک شرکت کره‌ای است که تقریبا در تمام دنیا فعال بوده و گوشی های موبایلش در تمام کشورها از آمریکا گرفته تا کشورهای اروپایی و آسیایی عرضه می‌شود. این شرکت با عرضه محصولات با کیفیت طی سال های طولانی توانست اعتبار بالایی کسب کند و در مقایسه با شیائومی برندی قدیمی تر محسوب می‌شود.

کدام برند گوشی بهتر است؟ آیا این موضوع و قدیمی بودن سامسونگ بدان معناست که هیچ شرکت دیگری نمی‌تواند با آن رقابت کرده و محصولات مشابه و با کیفیت تر را روانه بازار کند؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوال که "گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟" را دریافت کنید باید دیدتان را بازتر کرده و روی برندی مثل سامسونگ تعصب نداشته باشید. درست است که شیائومی برای مدت زمان کمتری در مقایسه با سامسونگ در حوزه موبایل فعالیت داشته اما در همین مدت زمان کم توانسته پیشرفت بی‌سابقه‌ای در این بازار داشته باشد و مطمئنا برای این پیشرفت برنامه‌ریزی دقیق به عمل آورده است. 

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین آنتی ویروس ها برای گوشی شیائومی و اندروید

عرضه موبایل های با کیفیت از سمت شرکت شیائومی سبب شده که سامسونگ و دیگر برند های تولید کننده موبایل با چالش های بزرگی رو به رو شوند و در درآمدهایشان با افت چشمگیر مواجه گردند. شیائومی این روزها به یک برند جهانی تبدیل شده و کیفیت محصولاتش درست مثل محصولات سامسونگ اثبات شده است، بنابراین اصلا این تصور را نداشته باشید که به دلیل چینی بودن این برند، محصولاتش هم بی‌کیفیت هستند! مگر آیفون های اپل که اغلب افراد عقیده داند با کیفیت ترین موبایل های بازار هستند در چه کشوری تولید می‌شوند؟ بالغ بر 80 درصد آیفون هایی که در بازار ایران عرضه شده‌اند وارداتی کشور چین محسوب می‌شوند.

بنابراین اگرچه مدت زمان فعالیت شیائومی در بازار موبایل کمتر از سامسونگ است و ذکر نام این شرکت به تازگی در بین ایرانی ها رایج شده، اما به جرئت می‌گوییم که اعتبار این برند و کیفیت محصولاتش توان لازم برای رقابت با اسمارتفون های سامسونگ را دارد. با این حال اگر نظرسنجی در بین کاربران ایرانی داشته باشیم مطمئنا اعتبار برند سامسونگ از دید آن ها به مراتب بیشتر از شیائومی خواهد بود اما توصیه داریم شما اینطور تصور نکنید و قاطعانه می‌گوییم که می‌توانید کیفیت موبایل های شیائومی را در مثل موبایل های سامسونگ بالا بدانید که این موضوع اعتبار برند شیائومی را تثبیت می‌کند.

 

خدمات پس از فروش و گارانتی

از آنجایی که نوع خدمات پس از فروش ارائه شده برای گوشی های موبایل در کشور ما نسبت به سایر نقاط جهان متفاوت است، بنابراین نمی‌توان روی توضیحاتی که در این بخش ارائه می‌دهیم به عنوان یک ویژگی کاربری حساب باز کرد. در سایر کشورها زمانی که شما بخواهید گوشی موبایل برند خاصی را تهیه کنید باید به نمایندگی های فروش مجاز همان کمپانی ها مراجعه داشته باشید و این نمایندگی ها خدمات پس از فروش اختصاصی را هم برای مشتریانشان ارائه خواهند کرد و اینطور نیست که هر موبایلی از هر برندی را بتوانید در یک موبایل فروشی و از یک فروشنده ناشناس تهیه کنید! 

مرور کردن جزئیات خدمات پس از فروش و ضوابط گارانتی دو کمپانی هم می‌تواند به ارائه پاسخ برای سوال " گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟" کمک کند! چون به هر حال کیفیت خدمات پس از فروش و گارانتی این شرکت ها مشخص کننده میزان اهمیتی خواهد بود که این برندها برای مشتریانشان قائل شده‌اند. بیایید از مدت زمان گارانتی شروع کنیم! گوشی هایی که توسط نمایندگی های مجاز شیائومی به فروش می‌رسند همگی دارای 2 سال ضمانت و گارانتی هستند. این موضوع در حالیست که سامسونگ برای موبایل هایش یک سال گارانتی را ارائه می‌کند.

نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش سامسونگ به مراتب بیشتر از شیائومی است. شما تقریبا در هر شهری از دنیا می‌توانید یک نمایندگی سامسونگ پیدا کنید اما این شرایط برای شیائومی برقرار است، اما از سمت دیگر شیائومی پشتیبانی تلفنی، ایمیلی و حتی لایو چت (Live Chat) برای مشتریانش ارائه کرده و ظاهرا تمام ایمیل های ارسالی برای پشتیبانی شیائومی نهایتا ظرف 48 ساعت کاری پاسخ داده می‌شوند. همچنین خدمات پس از فروش و استفاده از ضوابط گارانتی هر دو شرکت هم عموما ظرف 24 الی 48 ساعت تکمیل خواهد شد، یعنی اگر شما برای تعمیر بخشی از گوشی دارای گارانتی خود به نمایندگی های این برندها مراجعه کنید، نهایتا ظرف 48 ساعت موبایلتان را تعمیر شده تحویل خواهید گرفت.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه گوشی ردمی نوت 10 شیائومی نسخه 5G با گلکسی A32

بنابراین به نظر می‌رسد هر دو شرکت خدمات پس از فروش عالی را برای مشتریانشان ارائه کرده‌اند و این موضوع مشخص می‌کند که هر دو برند اهمیت بالایی به رضایت مشتری داده و در پی افزایش محبوبیت خود و رضایت مشتریانشان هستند. به جرئت می‌گوییم که به غیر از سامسونگ و اپل که از قدیمی ترین برندهای عرضه کننده اسمارتفون در دنیا محسوب می‌شوند، شیائومی اولین کمپانی بوده که تا این حد سرویس و خدمات پس از فروش مطلوبی را در اختیار کاربران و مشتریانش قرار داده است. بار دیگر خاطرنشان می‌شویم که متاسفانه به دلیل روش متفاوت و خاص خرید و فروش گوشی های موبایل در داخل کشورمان، امکان بهره‌مندی ما از سرویس های اختصاصی و خدمات پس از فروش برندهایی همچون سامسونگ و شیائومی به شکلی که توسط نمایندگی های رسمی آن ها ارائه شده وجود ندارد.

 

قیمت و ارزش خرید گوشی

یکی از مهمترین مسائلی که باید برای پاسخگویی به سوال "گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟" به طور موشکافانه آن را بررسی کنیم مربوط به قیمت گوشی و ارزش خرید گوشی های دو برند مورد نظر می‌شود. مطمئنا اینکه چقدر هزینه باید برای خرید یک گوشی موبایل صرف شود از موضوعات بسیار مهم و قابل بحث است. شرکت سامسونگ عموما موبایل هایش را با قیمت های بالاتری در مقایسه با شیائومی روانه بازار می‌کند یا بهتر است برعکس بگوییم که موبایل های شیائومی عموما قیمت کمتر و مقرون به صرفه‌تری در مقایسه با محصولات برند سامسونگ دارند.

عرضه گوشی های ارزان و خوب یکی از اصلی ترین عوامل پیشرفت شیائومی بوده و کاملا مشخص است که این شرکت چینی همواره سعی می‌کند بهترین کیفیت را در موبایل هایش با کمترین هزینه ارائه دهد. اما از همه مهتر این است که شیائومی واقعا در پیاده سازی این استراتژی موفق بوده و توانسته خیلی از شرکت های فعال در حوزه موبایل را با همین استراتژی از دور رقابت خارج کند و شرکت بزرگی مثل سامسونگ را به چالش کشیده و از نظر درآمد و فروش با مشکل رو به رو سازد.

اگر دو گوشی مختلف با مشخصات فنی یکسان دو برند شیائومی و سامسونگ را در کنار هم قرار دهید، بدون شک قیمتی که موبایل شیائومی خواهد داشت از قیمت موبایل سامسونگ کمتر است و این یک برتری عمده برای شیائومی خواهد بود. حتی در برخی مواقع دیده شده اسمارتفون هایی که از نظر سخت افزاری و مشخصات فنی نسبت به محصول تقریبا مشابه برند سامسونگ ویژگی های بهتری داشته‌اند، قیمت پایین تری را هم ارائه می‌کنند و این موضوع واقعا جای تامل دارد! کاملا مشخص است که سامسونگ به نوعی به دلیل قدیمی تر بودن برندش سعی دارد که قیمت های بالاتری را هم در مقایسه با دیگر رقبا ارائه دهد و شیائومی از همین مسئله برای جذب مشتری بیشتر استفاده می‌کند. پس اگر قیمت و ارزش خرید گوشی برایتان ملاک باشد، موبایل های شیائومی از بهترین های بازار هستند. 

 

گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟

 

نوآوری و خلاقیت در طراحی گوشی

اما بهترین مارک گوشی چیست و کدام شرکت نوآوری و خلاقیت بیشتری در طراحی گوشی موبایل دارد؟ شرکت سامسونگ سال هاست که در این حوزه فعالیت می‌کند و پتنت های زیادی را هم به نام برند خودش به ثبت رسانده که گاها بسیار جالب هستند. بنابراین می‌توان گفت که سامسونگ یک شرکت خلاق و نوآور در حوزه موبایل است، اما در سمت مقابل شیائومی خیلی در طراحی اسمارتفون ها خلاقیت و نوآوری نداشته و شاید بتوان این موضوع را یکی از اصلی ترین نقاط ضعف محصولات شیائومی محسوب کرد. البته نباید منکر این امر شد که طی چند سال اخیر تقریبا هیچ نوآوری در اسمارتفون ها ایجاد نشده و فقط قدرت عملکردشان، کیفیت دوربین، سرعت شارژ و برخی ویژگی های سخت افزاری دیگر هر سال در آن ها تقویت می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 راه ضروری برای نجات گوشی آب خورده| تعمیر موبایل خیس شده با روش‌ های ساده

با این حال سامسونگ تقریبا همیشه در حوزه نوآوری و خلاقیت عملکرد خوبی داشته است. فراموش نکنید که ایده اولیه تجهیز اسمارتفون ها به صفحه نمایش های بزرگ تر از سمت سامسونگ و در سری محصولات گلکسی نوت ارائه شده بود و در آن زمان هم این ایده مورد تمسخر برندهای بزرگی همچون اپل قرار گرفت اما هم اکنون تقریبا همه موبایل های امروزی مجهز به نمایشگر بزرگ هستند. سامسونگ همچنین در زمینه هایی مثل طراحی، تولید و عرضه موبایل های تاشو پیشتاز بوده است. بنابراین اگر در پاسخگویی به سوال " گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟" دوست دارید محصول برندی را بخرید که خلاقانه و نوآورتر عمل می‌کند، سامسونگ انتخاب بهتری خواهد بود.

 

تنوع گوشی 

تنوع گوشی سبب می‌شود که کاربران و کسانی که به دنبال خرید یک موبایل جدید هستند در میان گوشی های پر فروش بازار، امکان انتخاب بیشتری داشته باشند. سامسونگ تا چند سال پیش تنوع زیادی در محصولاتش نداشت. تنوع محصولات سامسونگ به ویژه در طبقه اسمارتفون های میان رده و پایین رده بسیار ناچیز بود! اما زمانی که شیائومی شروع به کار کرد، تمرکز خود را به طور ویژه روی موبایل های میان رده و پایین رده معطوف کرد و خود را به بهترین برند در این حوزه مبدل ساخت. همین امر سبب شد که حتی سامسونگ مجبور شود تنوع موبایل های میان رده و پایین رده خودش را افزایش دهد تا پتانسیل لازم برای رقابت همه جانبه با شیائومی را داشته باشد. با این حال هنوز هم تنوع اسمارتفون های شیائومی به ویژه در طبقه میان رده و پایین رده از سامسونگ بیشتر است و بدین ترتیب شیائومی حق انتخاب های بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. 

 

کیفیت تولید و ساخت

شاید تا قبل از اینکه گوشی های شیائومی اینقدر در بازار کشورمان به فروش رفته و توسط کاربران زیادی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، قبول اینکه موبایل های این برند چینی با قیمت کمتر از گوشی های هم رده سامسونگ، کیفیت ساخت بالایی داشته باشند سخت بود! اما حالا دیگر مطمئن هستیم که این امر درست است چون گوشی های شرکت شیائومی امتحان خود را پس داده‌اند و ثابت شده که از نظر کیفیت تولید و ساخت، موبایل های فوق‌العاده‌ای بوده و حداقل در مقایسه با گوشی های شرکت سامسونگ، کیفیت ساخت و تولید یکسانی ر ارائه می‌کنند. 

جالب است بدانید که بنا به ادعای بعضی از منتقدین دنیای اسمارتفون، برخی از اسمارتفون های شیائومی در زمینه هایی همچون ضد آب بودن، مقاومت در برابر ضربه و خط و خش و سایر موارد این چنینی که نمی‌توان به سادگی ریسک بررسی شخصی آن ها را متقبل شد، کیفیت بهتری در مقایسه با محصولات هم رده سامسونگ داشته‌اند. با این حال این تصور غلط که قبلا هم در مورد آن صحبت کرده بودیم مبنی بر اینکه گوشی شیائومی به دلیل چینی بودن نمی‌تواند کیفیتی مشابه با کیفیت گوشی سامسونگ که کره‌ای است را داشته باشد در بین خیلی از کاربران وجود دارد که تصویری کاملا اشتباست. 

 

قدرت پردازشی و تراشه مرکزی

اگر بخواهیم به طور کلی مقایسه‌ای از قدرت پردازشی وضعیت تراشه مرکزی گوشی های برند سامسونگ و شیائومی داشته باشیم باید بگوییم که هر دو برند همیشه سعی می‌کنند از بهترین تراشه های بازار در اسمارتفون هایشان استفاده کنند. این موضوع به ویژه در پرچمداران دو شرکت کاملا مشخص و قابل رویت است. در نظر داشته باشید که ما در حال صحبت از یک دید کلی هستیم و منظورمان به دو گوشی خاص از دو برند مذکور نیست چون اگر دو گوشی خاص مد نظرتان باشد، کلا نحوه مقایسه و نتایج آن می‌توان متفاوت تر از آن چیزی که در این بخش می‌گوییم باشد. چیزی که مشخص است این موضوعست که هر دو برند همیشه سعی می‌کنند گوشی های خود را با تراشه مرکزی قدرتمند و قدرت پردازشی مناسب روانه بازار سازند.

شیائومی تقریبا در اغلب موبایل هایش از سری تراشه‌های اسنپدراگون استفاده می‌کند و سامسونگ هم عموما از تراشه های مشابه یا سری تراشه های اگزینوس ساخت خودش استفاده به عمل می‌آورد. نسخه هایی از موبایل های سامسونگ که در بازار کشورمان موجود هستند، عموما از سری تراشه های اگزینوس بهره می‌برند و قدرت پردازشی بسیار عالی دارند. با این حال با توجه به اینکه سامسونگ تجربه بیشتری در حوزه تولید اسمارتفون دارد و خودش هم یک تولید کننده قدر در حیطه تراشه های موبایلی است، به عقیده ما می‌توان روی کیفیت عملکرد و قدرت پردازشی موبایل هایش 100 درصد مطمئن بود مگر اینکه گوشی خاصی از این برند بخرید که با هدف کاهش هزینه تولید و قیمت به تراشه ضعیفی مجهز شده باشد. در مجموع مطمئن باشید هم شیائومی و هم سامسونگ با توجه به قیمت موبایل هایشان، از بهترین تراشه ها استفاده خواهند کرد.

 

گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟

 

کیفیت و تکنولوژی صفحه نمایش

باز هم نوبت به حیطه‌ای می‌رسد که شرکت بزرگ سامسونگ در آن مهارت و تجربه بسیار بالایی دارد. سامسونگ بدون تردید یکی از بهترین و بزرگ ترین شرکت های فعال در حوزه صفحه نمایش و تکنولوژی های مرتبط با آن است. حتی برندهایی همچون شرکت اپل هم در خیلی زمینه ها از پنل های نمایشگر تولید شده توسط سامسونگ در موبایل و دیگر گجت هایشان استفاده می‌کنند. عموما در اسمارتفون های سامسونگ کیفیت عملکرد صفحه نمایش یک مزیت همیشگی به شمار می‌رود، مگر اینکه گوشی ارزان قیمتی از این برند انتخاب کنید که استراتژی سامسونگ در تولید آن شامل کاهش هزینه و قیمت نهایی با تجهیز به نمایشگری کم کیفیت تر شود.

در سمت دیگر شیائومی همیشه سعی دارد که موبایل هایش را از نظر صفحه نمایش به پنل های با کیفیت و در عین حال با قیمت مناسب تر مجهز سازد. عموما در گوشی های هم رده سامسونگ و شیائومی، کیفیت عملکرد صفحه نمایش اسمارتفون های سامسونگ بیشتر خواهد بود به ویژه اگر شما به دنبال خرید یک گوشی پرچمدار باشید این موضوع بهتر لمس می‌شود چون سامسونگ در صفحه نمایش موبایل های پرچمدارش از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا استفاده به عمل می‌آورد و بالاترین کیفیت را ارائه می‌دهد. بنابراین اگر برای پاسخگویی به سوال "گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟" کیفیت عملکرد صفحه نمایش ملاک شماست، بدانید که هر دو شرکت در این حوزه عملکرد عالی دارند اما طبیعتا سامسونگ با توجه به لیدر بودن در این زمینه می‌تواند کیفیت بهتری را به ویژه در اسمارتفون های بالا رده خویش ارائه کند. 

حالا وقتشه! اینو بخون معرفی انواع صفحه نمایش گوشی

 

دوربین و کیفیت عکسبرداری

سامسونگ همیشه گوشی های موبایل خودش و حتی موبایل های میان رده‌اش را به دوربین های خوبی مجهز می‌کند تا کیفیت عکسبرداری با آن ها بالا باشد و رضایت کاربران را جلب کند. اگرچه برخی از اسمارتفون های این برند گاها با دوربین های معمولی و ضعیف هم عرضه شده‌اند اما در مجموع می‌توان گفت که کیفیت کلی دوربین موبایل های این برند کره‌ای بالاست. در سمت مقابل شیائومی هم به خوبی اهمیت این موضوع را درک کرده و می‌داند که دوربین در انتخاب موبایل جدید یک عامل بسیار مهم برای خیلی از کاربران است. بنابراین شیائومی هم همیشه سعی می‌کند که دوربین های قدرتمندی را در اسمارتفون هایش ارائه کند. شاید یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که سبب میشه موبایل های میان رده و بالا رده شیائومی بتوانند به رقیب جدی برای اسمارتفون های سامسونگ تبدیل شوند مربوط به همین کیفیت دوربین باشد.

پس نمی‌توانیم مدعی شویم که مطلقا کدام شرکت و برند از نظر دوربین، اسمارتفون های با کیفیت تری را عرضه می‌کند اما می‌توانیم با قاطعیت تمام مدعی شویم که اسمارتفون های هر دو برند از نظر کیفیت عملکرد دوربین جز بهترین های بازار به شمار می‌روند و شاید فقط آیفون های اپل را بتوان در این زمینه، محصولات برتری نسبت به موبایل های شیائومی و سامسونگ دانست. برای اینکه کیفیت عملکرد دوربین یک گوشی به طور دقیق برایتان قابل درک شود توصیه داریم که حتما پیش از انتخاب نهایی و اقدام به خرید، بررسی های اختصاصی منتشر شده در مورد دوربین آن محصول را در اینترنت مطالعه کنید و حتما چند بررسی ویدیویی از سایت ها و منتقدین قابل اعتماد را هم در مورد موبایل های مورد نظرتان ببینید و نهایتا با دیدی بارزتر تصمیم نهایی را گرفته و گوشی مد نظرتان را برای خرید انتخاب کنید.

 

باتری، کیفیت شارژدهی و شارژ مجدد

همانگونه که در جریان هستید، اسمارتفون های جدید به قطعات سخت افزاری با کیفیت تر و قدرتمندتری مجهز شده‌اند. طبیعتا هرچقدر این قطعات قدرتمندتر می‌شوند، مصرف انرژی بیشتری هم خواهند داشت. به عنوان مثال یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای با فرکانس 2.5 گیگاهرتز به مراتب مصرف انرژی بیشتری در مقایسه با یک پردازنده چهار هسته‌ای با فرکانس کاری پایین تر دارد. به همین صورت نمایشگر گوشی که رزولوشن بالاتری ارائه کند، مصرف انرژی و شارژ باتری بیشتری خواهد داشت. بنابراین این امر سبب شده که قدرت شارژدهی و نگهداری شارژ در موبایل های جدید به یک موضوع مهم تبدیل شود و بتواند روی پاسخ این سوال که "گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟" تاثیرگذار باشد.

در مورد قدرت شارژدهی باتری اسمارتفون های یک برند خاص مثل سامسونگ یا شیائومی نمی‌توان به طور کلی یک نظر قطعی و مطلق داد اما این را می‌دانیم که هر دو برند همواره سعی می‌کنند در موبایل های خود توازن مابین قدرت شارژدهی باتری و سایر ویژگی ها را برقرار سازند. به عقیده شخصی ما به دلیل تجربه بیشتری که سامسونگ در حوزه تولید اسمارتفون ها داشته، در اغلب مواقع در زمینه قدرت شارژدهی باتری بهتر از شیائومی عمل می‌کند و موبایل هایش قدرت نگهداری شارژ بهتری در مقایسه با موبایل های شیائومی دارند. البته تاکید می‌کنیم که این امر مربوط به زمانی می‌شود که با دید کلی به موضوع نگاه کرده باشید و در برخی مواقع ممکن است با توجه به نوع موبایل های مد نظر شما، شرایط کاملا متفاوت باشد.

اما از نظر شارژ مجدد وضعیت چطور است؟ شیائومی اگرچه نسبت به سامسونگ یک شرکت جدیدتر بوده و فعالیت کمتری در حوزه موبایل داشته اما همیشه سعی می‌کند که به روزترین تکنولوژی ها را در اسمارتفون هایش خود ارائه دهد. این مسئله در تکنولوژی شارژ مجددی که شیائومی در اغلب موبایل هایش ارائه کرده قابل درک است. شیائومی تقریبا اغلب موبایل های خودش و حتی گوشی های میان رده و خوش قیمت را به تکنولوژی شارژ سریع مجهز می‌کند اما سامسونگ در این زمینه کمی دست و پا بسته تر پیش می‌رود. البته سامسونگ همیشه پرچمداران خود را از تکنولوژی شارژ سریع و شارژ بی سیم بهره‌مند ساخته است. بنابراین در مجموع می‌توان گفت که از نظر باتری، شارژدهی و سرعت شارژ مجدد، گوشی بهتر با توجه به مدل هایی که مد نظر شماست مشخص می‌شود.

 

گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟

 

سیستم عامل و بستر نرم افزاری

نوبت به یکی از مهمترین مسائلی می‌رسد که در دنیای گوشی های موبایل مطرح بوده و شما به عنوان یک کاربر در حین انتخاب و خرید موبایل جدید باید به آن توجه کنید. این امر مربوط به سیستم عامل و بستر نرم افزاری می‌شود. شیائومی و سامسونگ هر دو اسمارتفون های اندرویدی تولید می‌کنند و سعی دارند که جدیدترین نسخه اندروید را در موبایل هایشان بکار ببرند. اما رابط کاربری که هر یک از این برندها روی اندروید خام موبایل هایشان نصب می‌کنند متفاوت بوده و می‌تواند روی تجربه استفاده کاربران یا تاثیرگذار باشد. جالب است بدانید که بستر نرم افزاری گوشی به صورت غیرمستقیم حتی می‌تواند روی سرعت عملکرد موبایل و میزان مصرف شارژ باتری آن هم تاثیر بگذارد.

رابط کاربری اختصاصی شیائومی با نام MIUI شناخته می‌شود و یک رابط نسبتا سنگین و با قابلیت های متعدد است اما رابط کاربری اختصاصی سامسونگ با نام One UI شناخته شده یک رابط نسبتا بهینه با قابلیت های کمتر (در مقایسه با رابط MIUI) خواهد بود. به عقیده ما رابط هر یک از دو برند مذکور مزیت ها و معایب خودشان را دارند اما مهمترین مزیت یعنی بهینه تر بودن و عملکرد اپتیمایز مسئله‌ایست که در رابط One UI سامسونگ به شکل بهتری پیاده سازی شده و به همین سبب ما رابط و بستر نرم افزاری موبایل های جدید سامسونگ را بهتر از شیائومی می‌دانیم. ولی با این حال ترجیح دادن رابط یکی از این دو برند به برند دیگر می‌تواند سلیقه‌ای هم باشد. 

هر دو کمپانی سعی می‌کنند که پشتیبانی نرم افزاری خوبی هم برای محصولاتشان ارائه کنند اما تجربه و آمار نشان می‌دهد که در این زمینه شرکت شیائومی کمی فعال تر از سامسونگ بوده و پشتیبانی نرم افزاری سریع تر و نسبتا قابل قبول تری را برای موبایل هایش ارائه می‌دهد. به عنوان مثال عموما آپدیت های عمده سیستم عامل اندروید برای گوشی های شیائومی (به ویژه موبایل های میان رده این شرکت) سریعتر منتشر می‌شود و سامسونگ کمی دیرتر این آپدیت ها را برای موبایل هایش منتشر می‌سازد. از سمت دیگر عموما شیائومی از نظر مدت زمان پشتیبانی نرم افزاری هم نسبت به سامسونگ بهترعمل می‌نماید. با این حال ما همچنان رابط گوشی های سامسونگ را به شیائومی ترجیح می‌دهیم اما تصمیم نهایی بر عهده خودتان خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون چگونه سرعت شارژ باتری گوشی را افزایش دهیم؟

 

گوشی شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟ کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله سعی کردیم به طور جامع در همه زمینه ها به مقایسه شیائومی با سامسونگ بپردازیم. به خاطر داشته باشید که توضیحات ارائه شده هر بخش از یک دید کلی ارائه شده‌اند و ممکن است در کیس ها و شرایط خاص کاملا متفاوت باشند. بنابراین همیشه بهتر بودن یک گوشی نسبت به گوشی دیگر با توجه به نوع آن مشخص می‌شود و مقایسه قابلیت های دو گوشی می‌تواند اقدام بهتری نسبت به صرفا مقایسه نام دو برند تولید کننده اسمارتفون به شمار آید.

همیشه سعی کنید در انتخاب گوشی تعصب خاصی روی یک برند نداشته باشید. درست است که برندهایی مثل اپل و سامسونگ تولید کننده های قدیمی و بسیار قدرتمندی هستند اما این موضوع بدان معنا نیست که این دو برند تا ابد بهترین باقی بمانند. شرکت شیائومی توانسته ک عملکرد فوق‌العاده را طی چند سال اخیر از خود نشان دهد و موبایل هایی تولید کند که قیمت بسیار پایین تری دارند و در عین حال قدرت رقابت با محصولات سامسونگ و دیگر برندهای فعال در این حوزه را داشته باشند. پس اگر می‌خواهید یک موبایل جدید برید، تعصب برندی را کنار گذاشته و با یک دید باز مقایسه و بررسی های لازم را صورت دهید و محصول بهتر را فارغ از نام برندش انتخاب کنید.مطمئن هستیم که در این شرایط از انتخاب خود پشیمان نخواهید شد.