اندروید استوک چیست و چه مزیت هایی دارد؟

آموزش و ترفندها 06 دی 1398 علی مظفری

اندروید استوک چیست و چه مزیت هایی دارد؟

احتمالا اصطلاح اندروید استوک (Stock Android) را شنیده‌اید، اما منظور از آن چیست؟ این نسخه از سیستم عامل اندروید در واقع نسخه‌ای از آن خواهد بود که به طور رسمی توسط گوگل منتشر شده و هیچ تغییری بر روی آن اعمال نشده است. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر در رابطه با اندروید Stock و جزئیات آن صحبت کنیم و مزیت های این نسخه از سیستم عامل مذکور را برایتان شرح دهیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

اندروید استوک چیست؟ | Stock Android

سیستم عامل اندروید به طور رسمی توسط شرکت گوگل توسعه داده یافته و منتشر شده است. گوگل هر سال آپدیت های جدیدی را برای این سیستم عامل منتشر می‌کند. اما همانطور که می‌دانید اندروید یک سیستم عامل متن باز است و شرکت های سازنده موبایل این امکان را دارند تا بر روی رابط بصری آن تغییراتی ایجاد کنند. به همین جهت است که اگر گوشی برندهای مختلف مثل سامسونگ یا هوآوی که هر دو یک نسخه یکسان سیستم عامل اندروید (مثلا اندروید 9) بهره می‌برند را در کنار هم قرار دهید از نظر بصری و رابط کاربری مابین آن ها تفاوت هایی وجود دارد و رابط دو گوشی یکسان نخواهد بود.

به بیان دیگر گوگل اجازه داده که شرکت های سازنده موبایل و افراد سوم شخص بتوانند تغییرات مورد نظرشان را در سیستم عامل اندروید اصلی که خودش عرضه کرده به وجود آورند و به نوعی آن را شخصی سازی کنند. اندروید استوک (Stock Android) نسخه‌ای از سیستم عامل مذکور است که در همان مرحله اول توسط گوگل منتشر می‌شود و شرکت های دیگر هیچ دستکاری بر روی آن انجام نداده‌اند. به اندروید Stock اصطلاحا اندروید پیور یا ناب (Pure Android) هم گفته می‌شود چون هیچ تغییری در آن ایجاد نشده و نسخه پیش فرض این سیستم عامل است. بنابراین حالا می‌دانید که Stock Android دقیقا چیست.

 

اندروید استوک چیست

 

منظور از رابط کاربری (User Interface) چیست؟

حالا که صحبت از شخصی سازی هایی شد که شرکت های سازنده موبایل اندرویدی روی سیستم عامل گوشی های خود اعمال می‌کنند بد نیست کمی هم در مورد مفهوم رابط کاربری یا همان User Interface در اندروید هم صحبت داشته باشیم. رابط کاربری در واقع مجموعه قابلیت ها و امکانات نرم افزاری را شامل می‌شود که امکان تعامل کاربر با سیستم عامل و بستر سخت افزاری دستگاه را مقدور می‌سازد. به عنوان مثال ممکن است در دو گوشی که هر دوی آن ها از اندروید 9 بهره می‌برند به شیوه های متفاوتی قادر به افزایش روشنایی صفحه نمایش باشید یا مسیر دسترسی به گزینه خاصی در تنظیمات دستگاه علیرغم یکسان بودن نسخه سیستم عامل به شیوه متفاوتی ارائه شود. این تغییرات و تفاوت ها مربوط به رابط کاربری می‌شوند.

حالا وقتشه! اینو بخون 13 بهترین برنامه اتصال گوشی اندروید به کامپیوتر

همانطور که در بخش قبل گفتیم گوگل با متن باز کردن سیستم عامل اندروید این اجازه را در اختیار شرکت ها و افراد سوم شخص قرار داد که تغییرات مورد نظرشان را روی این سیستم عامل اعمال کنند. شرکت هایی مثل سامسونگ، هوآوی، شیائومی و غیره هم دقیقا دست به انجام این اقدام می‌زنند و بدین ترتیب گوشی های آن ها اگرچه مبتنی بر سیستم عامل اندروید خواهد بود اما رابط کاربری متمایزی را نسبت به یکدیگر ارائه می‌کنند. این شرکت ها برای رابط کاربری اختصاصی که خودشان طراحی کرده و روی اندروید استوک پیاده‌سازی می‌کنند نام اختصاصی هم در نظر می‌گیرند.

 

اندروید استوک چیست

 

به عنوان مثال رابط کاربری اختصاصی گوشی های سامسونگ هم اکنون با لقب One UI شناسایی می‌شود و زمانی لقب هایی مثل تاچ وی (TouchWiz) و سامسونگ اکسپرینس (Samsung Experience) را برایش در نظر گرفته بودند. رابط کاربری اختصاصی هوآوی EMUI نام دارد و رابط کاربری گوشی های شیائومی با لقب MIUI شناسایی می‌شود. بنابراین اندروید Stock نسخه اولیه و دست نخورده سیستم عامل مذکور است هر سال ورژن جدید آن توسط گوگل منتشر می‌شود و سپس شرکت های سازنده موبایل تغییرات مد نظرشان را روی آن اعمال می‌کنند و رابط های کاربری اختصاصی خودشان را در محصولاتشان نصب خواهند کرد. زمانی که گفته می‌شود یک گوشی از اندروید ناب یا استوک بهره می‌برد، یعنی رابط کاربری آن دستخوش تغییراتی نشده و همان اندروید ناب گوگل روی آن نصب است.

 

چه گوشی هایی از Stock Android بهره‌مند می‌شوند؟

تقریبا تمام شرکت های بزرگ عرضه کننده اسمارتفون های اندرویدی رابط کاربری اختصاصی خودشان را دارند و آن را روی سیستم عامل اندروید ناب یا استوک دستگاه نصب می‌کنند. بنابراین شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که چه گوشی هایی از Android Stock بهره‌مند هستند؟ سری گوشی های گوگل پیکسل (Google Pixel) و گوشی های سری نکسوس (Nexus) که همگی از محصولات رسمی خود گوگل محسوب می‌شوند از اندروید ناب یا استوک بهره می‌برند. در برخی مواقع ممکن است تعداد محدودی از گوشی برند های دیگر هم از اندروید ناب بهره‌مند باشند اما در مجموع این نسخه سیستم عامل اندروید مختص محصولات شرکت گوگل است.

برخی از گوشی های موبایل هم ممکن است تحت پروژه‌ای با نام اندروید وان (Android One) روانه بازار شوند و تجربه‌ای بسیار نزدیک به بکارگیری اندروید استوک را به کاربر منتقل کنند. گوشی هایی که تحت این پروژه به بازار عرضه می‌شوند دقیقا و کاملا از اندروید Stock بهره نمی‌برند اما نسخه سیستم عامل اندرویدی که روی آن ها نصب و راه‌اندازی شده بسیار نزدیک و شبیه به Stock Android خواهد بود. ضمن اینکه گوگل ارائه آپدیت های امنیتی اندروید را برای این گوشی ها تا سه سال و انتشار آپدیت ورژن های جدید اندروید را هم تا دو سال تضمین می‌کند.

 

اندروید استوک چیست

 

مزیت های اندروید استوک نسبت به دیگر نسخه ها

اما بد نیست کمی هم در رابطه با مزیت هایی صحبت کنیم که استفاده از اندروید ناب و پیور گوگل می‌تواند برای کاربران به همراه داشته باشد. خیلی از افراد و متخصصین عقیده دارند که برای درک پتانسیل اندروید باید از نسخه اصلی و پیور آن استفاده کرد که توسط شرکت گوگل منتشر می‌شود. آن ها عقیده دارند که بکارگیری گوشی دیگر برندها که در سیستم عامل اندرویدشان تغییرات ایجاد می‌کنند نمی‌تواند دقیقا بازده اندروید استوک را به تصویر بکشد. در این بخش می‌خواهیم اصلی ترین مزیت های اندروید Stock را نسبت به دیگر نسخه های این سیستم عامل برایتان عنوان کنیم.

 

مزیت اول: امنیت بیشتر

سیستم عامل اندروید در مقایسه با iOS از امنیت پایین تری برخوردار است و این مسئله به هیچ عنوان قابل انکار نخواهد بود. طی چند سال اخیر رخنه های امنیتی زیادی در اندروید یافته شده، اما خوشبختانه گوگل همیشه در سریع ترین زمان ممکن با انتشار آپدیت های سریع این رخنه های امنیتی را از بین می‌برد تا مشکلی برای کاربرانش به وجود نیاید. زمانی که شما از گوشی استفاده کنید که اندروید ناب و استوک گوگل روی آن نصب باشد، آپدیت های امنیتی گوگل را بلافاصله دریافت خواهید کرد و در نتیجه گوشی شما از نظر امنیت محافظت شده خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون مزیت ها و فواید روت گوشی اندرویدی چیست؟

اما متاسفانه شرکت های سازنده موبایلی که رابط کاربری اختصاصی خودشان را روی گوشی پیاده کرده‌اند نمی‌توانند خیلی سریع آپدیت های امنیتی گوگل را برای کاربران خود منتشر کنند چون باید آپدیت های مذکور را در قدم اول با رابط کاربری خود بهینه و همگام نمایند و سپس آن را منتشر سازند. این امر منجر به ایجاد یک وقفه عموما طولانی مدت می‌شود و در نتیجه بستر مناسبی را برای هکر ها و افراد سودجو ایفاء می‌کند که بتوانند از رخنه های امنیتی موجود اندروید استفاده به عمل آورند. بنابراین یکی از اصلی ترین مزیت های اندروید استوک در مقایسه با دیگر نسخه های اندروید مربوط به امنیت بیشتر می‌شود.

 

اندروید استوک چیست

 

مزیت دوم: دریافت سریع آپدیت ورژن های جدید اندروید

همانگونه که قبلا گفتیم گوگل هر سال نسخه جدیدی از سیستم عامل اندروید را منتشر می‌کند. آپدیت جدید اندروید برای گوشی هایی که از اندروید Stock بهره‌مند باشند بدون وقفه قابل دریافت خواهد بود، یعنی دقیقا مثل حالتی که در آیفون های اپل شاهد آن هستیم. اما آن دسته از گوشی های موبایلی که رابط کاربری آن ها دستخوش تغییر شده نمی‌توانند بدون وقفه آپدیت های اندروید را دریافت کنند، چون شرکت های سازنده آن ها باید در قدم اول ورژن جدید اندروید معرفی شده از سمت گوگل را بررسی و با رابط اختصاصی خودشان بهینه و همگام نمایند. پس از انجام این کار آپدیت نسخه جدید اندروید از جانب آن ها قابل انتشار خواهد بود.

به همین جهت است که عموما آپدیت های اندروید برای گوشی شرکت هایی مثل سامسونگ، هوآوی، شیائومی و غیره با چند ماه تاخیر منتشر می‌شود. به عنوان مثال دیده شده که شرکت هایی مثل سامسونگ بعد از 2 ماه تاخیر آپدیت اندروید را برای گوشی های خود منتشر کرده باشند. ضمنا عموما شرکت های سازنده موبایلی که شرایط این چنینی دارند و گوشی های متعدد و متنوعی را هم روانه بازار کرده‌اند، آپدیت ورژن های اصلی اندروید را فقط برای برخی از گوشی های خود بهینه و منتشر می‌کنند. این امر سبب می‌شود که پشتیبانی آپدیت ها توسط کمپانی برای بازه های زمانی کوتاه تری انجام گیرد شاید شما دو سال بعد از خرید گوشی خود دیگر هیچ آپدیت اندرویدی را در آن دریافت نکنید!

 

مزیت سوم: اپلیکیشن های ناکارآمد کمتر (Bloatware)

اصطلاح بلوتور برای اپلیکیشن هایی بکار برده می‌شود که به صورت پیش فرض روی گوشی نصب هستند و کاربر تمایلی مبنی بر استفاده از آن ها ندارد و در اغلب مواقع هم امکان حذف کردنشان را نخواهد داشت. هر شرکت سازنده موبایل اندرویدی سعی می‌کند پکیجی از اپلیکیشن های اختصاصی خودش را به صورت پیش فرض در گوشی هایش نصب و ارائه کند که این مسئله برای خیلی از کاربران آزار دهنده خواهد بود. تصور کنید چندین برنامه به طور پیش فرض روی گوشی شما نصب باشند و حافظه آن را اشغال کنند در حالی که شما اصلا تمایلی مبنی بر بکارگیری آن ها ندارید و متاسفانه امکان حذف آن اپلیکیشن ها هم از شما صلب شده باشد!

خوشبختانه گوشی هایی که از اندروید استوک بهره‌مند هستند، فقط اپلیکیشن های پیش فرض خود گوگل را ارائه می‌کنند و اپلیکیشن های دیگر شرکت ها در آن ها نصب نیست. به همین سبب گفته می‌شود که اندروید ناب بلوتور یا اپلیکیشن های ناکارآمد کمتری در مقایسه با دیگر ورژن های اندروید دارد. این موضوع می‌تواند یکی دیگر از اصلی ترین مزیت های Android Stock در مقایسه با سیستم عامل اندرویدی باشد که رابط آن توسط دیگر شرکت های سازنده گوشی شخصی سازی شده است.

 

اندروید استوک چیست

 

مزیت چهارم: بازده بهتر و عملکرد بهینه‌تر

یکی دیگر از اصلی ترین مزیت هایی که می‌توان آن را به اندروید Stock نسبت داد مربوط به بازده بهتر و عملکرد بهینه تر می‌شود. اما منظور ما دقیقا از این مسئله چیست؟ از آنجایی که سیستم عامل اندروید به طور اختصاصی و از ابتدا توسط گوگل توسعه یافته و این کمپانی نسخه های جدید سیستم عامل مذکور را هم منتشر می‌کند با زیر و بم های آن آشنا تر است و بهتر می‌کند بستر سخت افزاری یک گوشی را با اندروید همگام کند. بدین ترتیب بازدهی که از گوشی دریافت می‌شود نسبت به دیگر گوشی هایی که سیستم عامل آن ها دستخوش تغییرات شده بهتر خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 بهترین شبیه ساز اندروید برای ویندوز 10، 8 و 7

به بیان دیگر هماهنگی مابین بستر نرم افزاری و سخت افزاری سری گوشی هایی که با بهره‌مندی از اندروید استوک توسط خود شرکت گوگل عرضه می‌شوند به مراتب بیشتر از دیگر اسمارتفون های مشابه خواهد بود. از سمت دیگر این همگام سازی خوب و بهتر منجر به کاهش مصرف انرژی و عملکرد بهینه تر دستگاه هم خواهد شد. بنابراین وقتی از گوشی استفاده کنید که اندروید ناب یا استوک روی آن نصب است تجربه کاربری بهتری را دریافت خواهید کرد و به نوعی واقعا می‌تواند پتانسیل بالای اندروید را لمس کنید. در این حالت گوشی دقیقا تجربه‌ای مشابه با بکارگیری یک آیفون را به شما منتقل می‌کند.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله ماهیت اندروید استوک (Android Stock) و مفهوم آن را برایتان شرح دادیم و گفتیم که این نسخه سیستم عامل مذکور چه تفاوت ها و مزیت هایی نسبت به دیگر ورژن های اندروید شخصی سازی شده توسط شرکت های عرضه کننده اسمارتفون های اندرویدی دارد. علاوه بر این شما را با مفهوم رابط کاربری (User Interface) آشنا کردیم. بنابراین حالا به خوبی می‌توانید تشخیص دهید که چرا خیلی از کاربران طرفدار گوشی های تولید شده خود گوگل هستند که از اندروید ناب یا استوک بهره می‌برند. امیدواریم از این مقاله اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.