بررسی: کدام پردازنده لپ‌تاپ مناسب شما است؟

آموزش و ترفندها 21 اسفند 1397 علی مظفری

بررسی: کدام پردازنده لپ‌تاپ مناسب شما است؟

پردازنده (CPU) یک رایانه، در حکم مغز آن است. محلی که بیش‌ترین پردازش در آن صورت می‌گیرد. یک پردازنده سریع‌تر، به شما اجازه می‌دهد با سرعت بیش‌تری، فایل اکسل (Excel) بسازید، در وب بگردید و یا عکس ویرایش کنید اما پردازنده سریع‌تر به توان بیش‌تری نیز نیاز دارد و این مسأله بر روی شارژدهی شما تاثیر می‌گذارد.

وقتی قصد خرید لپ‌تاپ دارید، همیشه در صدر مشخصات محصول، نام پردازنده آورده می‌شود اما انتخاب بر اساس نام پردازنده‌ها می‌تواند گیج کننده باشد. آیا لپ‌تاپی با پردازنده Core i7-7Y75 مدلی با پردازنده Core i5-8250U سریع‌تر است؟پردازنده‌های جدید Core i9 چطور؟ چه مقدار قدرت نیاز داریم؟ 

 

پردازنده

 

امروزه بیش‌تر لپ‌تاپ‌ها به پردازنده‌های اینتل (Intel) مجهز شده‌اند، گرچه تعدادی هم از پردازنده اِی‌ام‌دی (AMD) استفاده می‌کنند. حتی اگر قصد داشته باشید پردازنده اینتل انتخاب کنید، ده‌ها مدل مختلف از این محصول در لپ‌تاپ‌ها یافت می‌شود. اما خوشبختانه یادگیری کلیات درباره پردازنده‌ها زیاد دشوار نیست. 

 

به کدام پردازنده نیاز دارم؟

در اینجا دسته‌های کلی پردازنده‌ها و قابلیت‌های آن‌ها فهرست شده است اما اگر نمی‌خواهید همه مقاله را بخوانید، به این جدول نگاهی بیندازید. 

 

هدف پردازنده پیشنهادی نمونه متوسط شارژدهی
میز کار / بازی Intel Core i5 / i7 H Series Core i9-8950HK, Core i5-8300H ۳ تا ۸ ساعت
امور روزمره + قدرت نسبی Intel Core i7 U Series / Intel Core i5 or i7 G Series / AMD Ryzen Mobile 7 Core i7-7500U, Core i7-8550U, Core i7-8705G ۵ تا ۱۷ ساعت
امور روزمره Intel Core i5 U Series / AMD Ryzen Mobile 5 Core i5-7200U, Core i5-8250U ۵ تا ۱۷ ساعت
لپ‌تاپ سبک و عملکرد متوسط Intel Core m / Core i5 / i7 Y Series   Core m3, Core i5-7Y54 ۵ تا ۹ ساعت 
لپ‌تاپ خوش‌قیمت و عملکرد ضعیف Intel Celeron, Pentium Celeron N3050, Pentium N4200 ۴ تا ۶ ساعت
لپ‌تاپ بسیار ارزان و عملکرد بد Intel Atom Series Atom Z3735F, Atom x3, Atom x5 ۷ تا ۱۲ ساعت

 

چگونه مدل یک پردازنده را از روی اسم آن بخوانیم؟

وقتی به جدول مشخصات نگاه می‌کنید، نام پردازنده‌ها شامل ترکیب پیچیده‌ای از حروف و عدد می‌شود. 

 

نامگذاری اینتل

 

اولین کلمه پردازنده، نام برند سازنده پردازنده است. این نام می‌تواند با Intel Core شروع شده و مدل‌های Pentium ،Celeron ، Xeon و یا Atom باشد. همچنین برند AMD Ryzen و AMD FX نیز موجود است. بعد از نام برند، احتمالا با دسته‌بندی برند مواجه می‌شوید که شایع‌ترین آن‌ها i5 ،i3 یا i7 بوده و یا می‌تواند با حروف دیگر به جز "i" به همراه عدد باشد. مانند: E ،x5 ،m5 و یا N.

در پردازنده‌های اینتل، اولین شماره بعد از دسته‌بندی برند، نشان دهنده نسل پردازنده است. هم‌اکنون پردازنده‌های اینتل در نسل ۸ به سر می‌برند. اما تمام لپ‌تاپ‌های تولید شده در سال جاری، به آخرین نسل پردازنده مجهز نشده‌اند و ممکن است نسل هفتم استفاده کنند. 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 330 | ساده، زیبا و کارآمد!

در ادامه ترکیب دو یا سه‌تایی از حروف و عدد را مشاهده می‌کنید که احتمالا با Y، U یا H (می‌تواند HK باشد) آغاز می‌شود. عددها نشان دهنده مشخصه SKU و حروف نشان دهنده سری پردازنده‌اند. عددها بسیار مهم‌اند زیرا به شما میزان وات مصرف پردازنده را نشان می‌دهند. در برند AMD عددها و نام‌ها به این سر راستی نیستند. نسل جدید پردازنده دستگاه‌های قابل حمل این شرکت با نام Ryzen 5 با سری Core i5 U  و Ryzen 7 با سری Core i7 U اینتل قابل مقایسه‌اند. 

 

AMD Ryzen یا Intel Core؟

 برای سال‌ها، پردازنده‌های ساخت AMD تنها در دستگاه‌های خوش قیمت با عملکرد و شارژدهی متوسط مشاهده می‌شدند. اما شرکت در سال ۲۰۱۷ از خط جدید Ryzen برای دستگاه‌های قابل حمل رونمایی کرد. در آزمون‌ها به عنوان مثال پردازنده Ryzen 5 قرار گرفته در دستگاه HP Envy x360 عملکردی کاملا مشابه با چیپ Core i5-8250U داشته و نمرات برابر با بیش‌تر دستگاه‌ها در این بازه را کسب می‌کند. 

هم‌اکنون تنها سه مدل دستگاه با پردازنده Ryzen دیده می‌شود. مدل‌های Acer Swift و Lenovo IdeaPad 720S و HP Envy x360. به هر حال اگر لپ‌تاپ منتخب شما به پردازنده AMD Ryzen مجهز شده و دارای قیمتی یکسان و یا کمتر از مدل مشابه Intel است، بهتر است آن را در نظر بگیرید. اما برای پردازنده Ryzen مبلغی بیش از اینتل نپردازید، زیرا عملکرد مشابهی دارند. 

دیگر مدل‌های AMD (به غیر از Ryzen) به اندازه مدل‌های اینتل Core i5 و i7 قابل استفاده نبوده و تنها برای رایانه‌های پایین رده بایستی استفاده شوند. 

 

Core i3 یا Core i5 یا Core i7؟

بیش‌تر پردازنده‌های اینتل بالای ۴۰۰ دلار که در لپ‌تاپ‌ها به کار می‌روند ، از مدل‌های Core i3 یا Core i5 یا Core i7 هستند. همان‌طور که ترتیب منطقی شماره‌ها حکم می‌کند، Core i3 ضعیف‌ترین مدل و Core i7 قوی‌ترین مدل است. مدل Core i5 نیز به عنوان ترکیب میانی کاربرد دارد  و برای کاربران روزمره که علاقه‌ای به کارهای سنگین گرافیکی، مهندسی و یا علمی ندارند، توصیه می‌شود.

هر دو مدل Core i5 و Core i7 از فناوری Turbo boost پشتیبانی می‌کنند که اجازه می‌دهد سرعت کلاک (Clock speed) پردازنده بنا بر شدت فعالیت افزایش یافته و با استفاده از فناوری Hyper Thread در هر هسته پردازنده از دو Thread استفاده شود. مدل Core i3 هیچ کدام از ویژگی‌های بالا را ندارد و اصولا نسل هشتم پردازنده‌های اینتل شامل دو مدل i5 و i7 می‌شود. 

 

هسته نسل هفتم یا نسل هشتم؟

در پاییز ۲۰۱۷، اینتل از آخرین پلتفرم پردازنده خود یعنی هسته نسل هشتم با نام "Kaby Lake Refresh" رونمایی کرد. این نسل پیشرفت بزرگی در عملکرد نسبت به نسل گذشه یعنی "Kaby Lake" که هنوز بسیار از لپ‌تاپ‌ها از آن استفاده می‌کنند، داشته است. با ورود به نسل هشتم، پردازنده‌های سری U، از دو هسته به ۴ هسته و ۸ مرکز پردازشی (Thread) ارتقاء پیدا کرده‌اند که کمک شایانی در امور مربوط به بهره‌‌وری و چندوظیفگی خواهد بود. 

بنابر آزمون‌های انجام شده، پردازنده‌‌های نسل هشتم، در امور مربوط به چندوظیفگی بین ۵۰ تا ۹۲ درصد از همتایان نسل هفتمی خود، سریع‌تراند. به عنوان مثال در لپ‌تاپ Dell XPS 13 9360 با پردازنده Core i7-8550U یک جدول بزرگ اکسل را در ۱ دقیقه و ۸ ثانیه کامل می‌کند در حالی که مدل مشابه XPS 13 با پردازنده Core i7-7500U همان جدول را در دو دقیقه و ۳۰ ثانیه به پایان می‌رساند. حتی در یک مرکز پردازشی (هر هسته دارای دو مرکز پردازشی در نسل هشتم است) نیز بین ۱۰ تا ۱۱ درصد بهبود دیده می‌شود. 

در نهایت لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده نسل هشتم Core i5 و Core i7، تنها گزینه‌های موجود هستند. از زمان معرفی این دو مدل، پردازنده‌های سری G نسل "Kaby Lake" با پردازنده گرافیکی داخلی AMD Vega و همچنین اولین نوت‌بوک مجهز به پردازنده سری H نسل "Coffee Lake" در مدل‌ Core i9 عرضه شده‌اند. 

اما تعدادی از پردازنده‌های اینتل در نسل هفتم مانده‌اند. هنوز هیچ پردازنده نسل هشتم برای سری پنیتیوم (Pentium) و سلرون (Celeron) برای لپ‌تاپ‌های پایین‌رده معرفی نشده است. پردازنده‌های کم مصرف سری Y نیز که در لپ‌تاپ‌های فوق باریک بدون فن استفاده می‌شوند نیز در نسل هفتم مانده‌اند. 

 

مشخصات پردازنده: هسته‌ها، مراکز پردازشی و سرعت کلاک

زمانی که در مورد هر پردازنده مشخصی مطالعه می‌کنید، متوجه می‌شود که پردازنده تیز برای خود جدول مشخصات دارد. مهمترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • هسته‌ها (Cores): هسته، پردازنده‌ای است در داخل پردازنده. تعدد هسته اجازه می‌دهد که هر کدام از هسته‌ها به وظایف گوناگون به صورت هم‌زمان بپردازند. بیش‌تر پردازنده‌های به کار رفته در لپ‌تاپ دارای دو هسته پردازشی‌اند. اما برخی مدل‌های بالارده دارای چهار هسته‌اند. با عرضه نسل هشتم پردازنده‌ها اکنون مدل‌های پرکاربرد Core i5 و Core i7 نیز به چهار هسته پردازشی، ارتقا پیدا کرده‌اند. 
     
  • مراکز پردازشی (Hyper-Threading): فرآیندی که طی آن هر هسته فیزیکی پردازنده، به دو هسته مجازی تبدیل می‌شود. بیش‌تر پردازنده‌های دو هسته‌ای اینتل دارای دو مرکز پردازشی هستند که مجموع ۴ مرکز را تشکیل می‌دهد و در پردازنده‌های ۴ هسته‌ای این تعداد به ۸ افزایش میابد. 
     
  • سرعت کلاک (Clock Speed): تعداد دورهایی که پردازنده در ثانیه می‌تواند یک فرمان را اجرا کنند را سرعت کلاک می‌گویند و با واحد گیگاهرتز نمایش داده می‌شود. هرچه این عدد بزرگتر باشد، بهتر است. 
     
  • توربو بوست (Turbo Boost): به منظور انجام یک وظیفه خاص با سرعت بیش‌تر، پردازنده سرعت کلاک را به صورت موقت افزایش می‌دهد. بیش‌تر مدل‌های Core i5 و Core i7 به این قابلیت مجهز‌اند در حالی که Core i3 از آن بهره نمی‌برد. فرکانس پایه کلاک به عنوان "Processor base frequency" و حداکثر فرکانس ممکن پردازنده به عنوان "max turbo frequency" شناخته می‌شود.
     
  • کَش (Cash): مقدار بسیار کم رم که بر روی پردازنده قرار دارد و در زمان انجام محاسبات، مقادیر تکرار شونده را ذخیره می‌کند تا از محاسبه دوباره آن‌ها جلوگیری شود.  بیش‌تر پردازنده‌ها بین ۱ تا ۴ مگابایت کَش دارند. 
     
  • TDP یا Thermal Design Power: مقدار واتی که پردازنده استفاده می‌کند. وات بیش‌تر یعنی عملکرد بهتر، دمای بالاتر و مصرف باتری بیش‌تر. 
     
  • vPro: یک کنترل از راه دور داخلی که برای واحد‌های فناوری اطلاعات (IT) طراحی شده است. لپ‌تاپ‌های مخصوص کسب و کار دارای vPro هستند اما لپ‌تاپ‌های عمومی خیر. 

 

نسل‌های پردازنده (CPU)

هر ۱۲ تا ۱۸ ماه، اینتل نسل جدید پردازنده‌های خود را معرفی می‌کند که معمولا مقداری سریع‌تر بود و مصرف انرژی پایین‌تری دارند. متاسفانه اما همه مدل‌ها به نسل جدید ارتقا پیدا نمی‌کنند. در حالی که اینتل تعدادی پردازنده "Kaby Lake Refresh" را در پاییز ۲۰۱۷ و ژانویه ۲۰۱۸ معرفی کرد، از نسل "Coffee Lake" در پردازنده‌های لپ‌تاپ، مخصوص بازی و کاربری حرفه‌ای، در آپریل ۲۰۱۸ نیز پرده برداشت. این شرکت همچنین از نسل جدید "Ice Lake" در پردازنده‌های دسکتاپ رونمایی کرد ولی هنوز پردازنده‌های مخصوص دستگاه‌های قابل حمل به این نسل ارتقا پیدا نکرده‌اند. حتی برخی از تولیدکنندگان لپ‌تاپ مخصوص بازی، از پردازنده‌های دسکتاپ در تعدادی از مدل‌های خود استفاده کرده‌اند تا عملکرد آن‌ها را ارتقا دهند. 

 

پلتفرم‌های اصلی پردازنده اینتل
نسل اسم رمز سال عرضه فناوری مونتاژ
8th Kaby Lake Refresh, Kaby Lake G, Coffee Lake 2017, 2018 14nm
7th Kaby Lake 2016 14nm
6th  Skylake 2015 14nm
5th Broadwell 2014 22nm

 

هر چند نسل یک بار اینتل اندازه پردازنده‌های خود را کاهش می‌دهد، یعنی تعداد بیش‌تری ترانزیستور را در همان فضای قبلی جای می‌دهد. این کار باعث افزایش کارایی و مدیریت تولید گرمای بهتر می‌شود. این اقدام و فناوری به کار رفته در مونتاژ را با واحد نانومتر اندازه‌گیری می‌کنند و هرچقدر این عدد کوچک‌تر باشد، فناوری پیشرفته‌تر است. 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GE63 | گیمینگ قدرتمند و جمع‌و‌جور!

دسته پردازنده‌ها

انتخاب دسته درست پردازنده از انتخاب میان مدل‌های Core i3 و Core i5 مهم‌تر است. اینتل چهار دسته اصلی پردازنده دارد که هر کدام دارای سه مدل Core i5  ،Core i3 و Core i7 است. هر دسته دارای سه TDP یا Thermal Design Power مخصوص به خود از ۴/۵ وات در دسته Y گرفته تا ۴۵ وات در دسته H.

پردازنده‌های سریع‌تر از TDP بیش‌تری هم برخورداراند و گرمای بیش‌تری تولید کرده و انرژی بیش‌تری هم مصرف می‌کنند. اما اینکه در یک لپ‌تاپ از پردازنده‌ای با TDP کم‌تر استفاده شده، شارژدهی بیش‌تر را تضمین نمی‌کند. به عنوان مثال بسیاری از لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده سری Y استفاده می‌کنند دارای عمر باتری زیر حد متوسط‌‌ اند زیرا اندازه باتری استفاده شده در آن‌ها کوچک است. 

 

پردازنده زئون ای (Xeon E): تنها برای میز کار بالارده

 

مناسب برای: مهندسی، تحقیقات و انیمیشن سازی حرفه‌ای

نامناسب برای: عمر باتری، قیمت، وزن 

 

برای بالارده‌ترین میز کارهای قابل حمل، اینتل مدل زئون ای ۳ (Xeon E3) را ارائه کرده است. لپ‌تاپ‌هایی با این پردازنده قادر به پردازش محاسبات سنگین بوده و به همین دلیل برای توسعه انیمیشن‌های سه بعدی و یا شبیه‌سازی‌های پیچیده یا برای تحقیقات پزشکی و مهندسی مناسب‌اند. پردازنده ژئون ای ۳ دارای توان ۴۵ وات بوده ومجهز به چهار هسته فیزیکی، مراکز پردازشی و توربو بوست است. بنابراین نبایستی توقع شارژدهی خوب یا قیمت ارزان داشت. 

آخرین مدل زئون که اکنون از معماری Coffee Lake در آن استفاده شده است، مدل اینتل Xeon E-2186M و E-2176M هستند. از آنجایی که این پردازنده‌های برای استفاده تجاری طراحی شده‌اند، همگی مجهز به فناوری vPro شده‌اند. 

 

مدل‌های رایج سری Xeon E (چهار هسته، هشت مرکز پردازشی)
مدل کلاک پایه توربو کَش پردازنده گرافیکی نسل
Xeon E-2186M 2.9 GHz 4.8 GHz 12MB Intel UHD Graphics 630 هشتم
Xeon E-2176M 2.7 GHz 4.4 GHz 12MB Intel UHD Graphics 630 هشتم
Xeon E3-1535M v6 3.1 GHz 4.2 GHz 8MB Iris Pro P630 هفتم
Xeon E3-1505M v6 3.0 GHz 4.0 GHz 8MB Iris Pro P630

هفتم

 

پردازنده های سری H: شش هسته، عملکرد قوی

 

مناسب برای: بازی کننده‌ها، تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا، کاربران حرفه‌ای

نامناسب برای: قابلیت حمل، قیمت، عمر باتری

 

اگر شما یک کاربر حرفه‌ای و یا گیمر هستید، لپ‌تاپی با پردازنده سری H احتمالا بهترین انتخاب شما خواهد بود. پردازنده‌های سری H به جای ۲ تا ۴ هسته فیزیکی معمول در پردازنده‌های اینتل، دارای ۴ تا ۶ هسته پردازشی‌اند. با استفاده از مراکز پردازشی (Hyperthreading) می‌توان تا ۱۲ هسته پردازشی مجازی در این پردازنده‌ها در اختیار داشت. پردازنده HQ هم دارای توان ۴۵ وات بوده و این به معنای لپ‌تاپی با باتری ضعیف و یا وزن زیاد (باتری بزرگ) خواهد بود. به خاطر تولید گرمای زیاد نسبت به سری U، این پردازنده‌ها را در لپ‌تاپ‌های سبک و باریک نخواهید یافت. 

یکی از کوچک‌ترین لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده سری H، مدل لنوو ThinkPad  T470p است. وزن این لپ‌تاپ ۱/۶ کیلوگرم بوده و یک مدل آن با ۶ سلول باتری به وزن ۱/۸ کیلوگرم می‌رسد. مدلی که ۳ سلول باتری دارد، تنها ۳ ساعت و ۷ دقیقه شارژدهی را تامین می‌کند اما مدلی که ۶ سلول باتری دارد، تا ۸ ساعت ۵۰ دقیقه شارژدهی خواهد داشت. 

شما ممکن است این دسته را از تحت عناوین HQ ،H یا HK ببینید. مدل‌های H و HQ استاندارد هستند در حالی که پردازنده‌های HK قفل آن‌ها برای انجام اورکلاک (Overclocking) باز است. این پردازنده‌ها در لپ‌تاپ‌های بالارده مخصوص بازی دیده می‌شوند. 

 

پردازنده‌های سری H رایج
مدل کلاک پایه توربو کَش پردازنده گرافیکی مراکز پردازشی vPro
Core i9-8950HK 2.9 GHz 4.8 GHz 12MB Intel UHD 630 12 No
Core i7-8850H 2.6 GHz 4.3 GHz 9MB Intel UHD 630 12 Yes
Core i7-8750H 2.2 GHz 4.2 GHz 9MB Intel UHD 630 12 No
Core i5-8400H 2.5 GHz 4.2 GHz 8MB Intel UHD 630 8 No
Core i5-8300H 2.3 GHz 4.0 GHz 8MB Intel UHD 630 8 No
Core i7-7920HQ 3.1 GHz 4.1 GHz 8MB Intel HD 630 8 Yes
Core i7-7820HK 2.9 GHz 3.9 GHz 8MB Intel HD 630 8 No
Core i5-7440HQ 2.8 GHz 3.8 GHz 6MB Intel HD 630 4 Yes
Core i5-7300HQ 2.5 GHz 3.8 GHz 6MB Intel HD 630 4 No

 

پردازنده های سری G: با عملکرد بهتر گرافیکی

 

مناسب برای: تولید محتوا، ویرایش عکس، بازی سبک

نامناسب برای: شارژدهی، بازی سنگین

 

اینتل و AMD در یک اتفاق آخرالزمانی با هم همکاری کرده و یک چیپ مشترک را به بازار دادند. پردازنده Kaby Lake سری G اینتل بر روی خود از پردازنده گرافیکی AMD Radeon RX Vega استفاده می‌کند. اولین لپ‌تاپ‌هایی که از این پردازنده استفاده کردند، در بهار ۲۰۱۸ مدل Dell XPS 15 دو در یک و HP Spectre x360 پانزده اینچ بودند. این چیپ در مدل‌های Core i5 و Core i7 تولید می‌شود.

پردازنده دارای TDG به اندازه ۶۵ وات بوده و عملکرد آن بین کارت‌گرافیک‌های Nvidia GeForce GTX 1050 و GTX 1050 Ti است. چنین دستگاه‌هایی در پردازش‌های ساده‌تر به کارت گرافیک کم مصرف اینتل UHD Graphics 630 تکیه می‌کند. 

 

پردازنده‌های سری G رایج (۴ هسته، ۸ مرکز پردازشی)
مدل کلاک پایه توربو کَش پردازنده گرافیکی vPro
Core i7-8705G 3.1 GHz 4.1 GHz 8MB Radeon RX Vega M GL, Intel UHD Graphics 630 No
Core i5-8305G 2.7 GHz 3.8 GHz 6MB Radeon RX Vega M GL, Intel UHD Graphics 630 No

 

پردازنده سری U: عملکرد روزمره

 

مناسب برای: امور روزمره، مشاهده محتوا، شارژدهی

نامناسب برای: بازی، انیمیشن سازی حرفه‌ای

 

اگر شما به دنبال یک عملکرد معمولی در لپ‌تاپ، با بازده خوب و شارژدهی مناسب در لپ‌تاپ هستید، بنابراین پردازنده های سری U مناسب شما است. به عبارت دیگر یک پردازنده Core i5 U مانند Core i5-8250U کار بیش‌تر کاربران را، چه برای گشت و گذار در اینترنت باشد و چه کاربران تجاری که قصد کار با جداول را دارند، به خوبی راه می‌اندازد. 

از زمستان ۲۰۱۸ تا کنون، بیش‌تر لپ‌تاپ‌های تجاری و غیرتجاری اصلی مجهز به پردازنده نسل هشتم اینتل "Kaby LaKe Refresh" مجهز شده‌اند که به جای ۲ هسته در مدل‌های قدیمی، دارای ۴ هسته فیزیکی است. اما هنوز برخی لپ‌تاپ‌ها از نسل هفتم به هشتم نرفته‌اند و با توجه به اختلاف فاحش عملکرد در دو پردازنده Core i5-7200U و Core i5-8250U (نسل هشتم)، قطعا بایستی به دنبال دستگاه‌های این نسل باشید. 

بیش‌تر پردازنده‌های سری U دارای توان مصرفی ۱۵ وات هستند که جایگاهی مابین عملکرد و شارژدهی مناسب قرار دارد. موارد معدودی استفاده از پردازنده سری U با توان ۲۸ وات نیز دیده شده است اما این موارد بسیار محدود است. یک لپ‌تاپ با پردازنده سری U و باتری مناسب می‌تواند تا بیش از ۱۰ ساعت شارژدهی داشته و این عدد در لپ‌تاپ‌های گران قیمت بالارده تا نزدیک ۲۰ ساعت نیر می‌رسد. 

برخی از لپ‌تاپ‌های دارای پردازنده سری U، به پردازنده گرافیکی Intel Iris Plus 640 یا 650 مجهز شده‌اند که عملکرد بهتری در پردازش 3D نسبت به پردازنده‌های معمولی HD اینتل دارد. 

 

پردازنده‌های سری U رایج (۲ هسته، ۴ مرکز پردازشی)
مدل کلاک پایه توربو کَش توان مصرف پردازنده گرافیکی vPro
Core i7-8650U 1.9 GHz 4.2 GHz 8MB 15 Intel UHD 620 No
Core i7-8550U 1.8 GHz 4.0 GHz 8MB 15 Intel UHD 620 No
Core i7-7600U 2.8 GHz 3.9 GHz 4MB 15 Intel HD 620 Yes
Core i7-8559U 2.7 GHz 4.5 GHz 8MB 28 Iris Plus 655 No
Core i5-8269U 2.6 GHz 4.2 GHz 6MB 28 Iris Plus 655 No
Core i5-8350U 1.7 GHz 3.6 GHz 6MB 15 Intel UHD 620 No
Core i5-8250U 1.6 GHz 3.4 GHz 6MB 15 Intel UHD 620 No
Core i7-7567U 3.5 Ghz 4 GHz 4MB 28 Iris Plus 650 No
Core i5-7200U 2.5 GHz 3.1 GHz  3MB 15 Intel HD 620 No
Core i5-7267U 3.1 GHz 3.5 GHz 4MB 28 Iris Plus 650 No
Core i3-7100U 2.4 GHz N/A 3MB 15 Intel HD 620 No

 

سری Core m / Y: طراحی بدون فن، عملکرد متوسط

 

مناسب برای: قابلیت حمل، طراحی بدون فن، امروز سبک

نامناسب برای: محاسبات پیچیده، شارژدهی ضعیف

 

زمانی که برای تهیه لپ‌تاپ اقدام می‌کنید، حواستان به پردازنده‌های سری Y باشد که ممکن است تحت نام‌های Core i5 / Core i7 تبلیغ شوند (در نسل گذشته با نام‌ Core m شناخته می‌شدند). پردازنده‌های سری Y دارای توان بسیار کم ۴/۵ وات هستند که به سازندگان اجازه می‌دهد آن‌ها را در طراحی‌های بدون فن به کار گیرند.  متاسفانه بیش‌تر اینگونه لپ‌تاپ‌ها از باتری‌هایی با ظرفیت پایین در کنار نمایش‌گرهایی قدرتمند استفاده می کنند که این مسأله سبب می‌شود، علی‌رغم کم مصرف بودن پردازنده، باز هم با شارژدهی مناسبی روبرو نباشیم. 

به عنوان مثال لپ‌تاپ ایسر (Acer Spin 7) با پردازنده Core i7-7Y75 تنها ۶ ساعت و ۵۳ دقیقه شارژدهی دارد و نمره باتری آن در آزمون Geekbench برابر ۵۷۷۷ شده است. در این میان مدل HP Spectre x360 با پردازنده Core i7-7500U و وزن یکسان، بیش از ۱۰ ساعت شارژدهی دارد و امتیاز Geekbench آن ۸۱۴۷ شده است. لپ‌تاپ Spin 7 تنها ۰/۲ میلی‌متر از HP Spectre x360 باریک‌تر است. در میان تعداد زیادی لپ‌تاپ بسیار باریک با پردازنده سری U همچون مدل ۰/۴۷ میلی‌متری Asus ZenBook 3 و ۰/۴۱ میلی‌متری HP Spectre وجود دارد.

 

 

پردازنده سری Y رایج (۲ هسته، ۴ مرکز پردازشی)
مدل کلاک پایه توربو کَش پردازنده گرافیکی vPro
Core i7-7Y75 1.3 GHz 3.6 GHz 4MB Intel HD 615 No
Core m7-6Y75 1.2 GHz 3.1 GHz 4MB Intel HD 515 Yes
Core i5-7Y54 1.2 GHz 3.2 GHz 4MB Intel HD 615 No
Core m5-6Y57 1.1 GHz 2.8 GHz 4MB Intel HD 515 Yes
Core m3-7Y30 1.0 GHz 2.6 GHz 4MB Intel HD 615 No
Core m3-6Y30 900 MHz 2.2 GHz 4MB Intel HD 515 No

 

 

لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده سری Y استفاده می‌کنند، قیمت ارزان‌تری هم نسبت به پردازنده های سری U  ندارند. لپ‌تاپ‌ Spin قیمتی برابر با ۱۱۹۹ دلار دارد در حالی مدل Spectre x360 نیز قیمت مشابهی دارد. مانند سایر پردازنده‌های نسل هفتم اینتل "Kaby Lake"، سر Y نیز با مدل Core m3 شروع شده و دارای مدل‌های Core i5 و Core i7 است. پردازنده‌های نسل ششم این سری، دارای سه مدل Core m3/m5/m7 بودند. اگر بازدهی بهتر می‌خواهید، از پردازنده‌های سری Y اجتناب کنید. 

علی‌رغم تمام مشکلات این سری، لپ‌تاپ‌هایی مانند مک‌بوک ۱۲اینچ (Macbook) و HP EliteBook Folio G1 با پردازنده سری Y دارای عملکرد خوب و قابل قبولی هستند. 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME : زیبایی ایسوس، قدرت AMD

پردازنده سری Celeron / Penrium: برای آن‌هایی که اهمیتی به عملکرد نمی‌دهند

 

مناسب برای: گشت و گذار در اینترنت، صرفه جویی در هزینه

نامناسب برای: بازی، تولید محتوا، ویرایش ویدیو

 

اگر در بازه ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار به دنبال خرید یک لپ‌تاپ هستید، احتمالا آن لپ‌تاپ به پردازنده‌های پنتیوم (Pentium) یا سلرون (Celeron) مجهز باشد. این پردازنده‌های ارزان قیمت، برای اموری همچون وب‌گردی، ایمیل و امور روزمره سبک مناسب‌اند. پردازنده‌های سلرون در کروم‌بوک‌ها (Chromebook) استفاده می‌شوند زیرا سیستم‌عامل بر پایه مرورگر گوگل (Google) نیازی به قدرت پردازشی زیاد ندارد. اما اگر قصد خرید لپ‌تاپ ویندوزی را دارید، تنها اگر بودجه شما اجازه نمی‌دهد به سمت اینگونه لپ‌تاپ‌ها بروید. 

پردازنده‌های سلرون بین ۴ تا ۱۵ وات توان مصرفی دارند. نام‌گذاری این پردازنده‌ها با حرف N آغاز می‌شود و بین ۴ تا ۶ وات توان دارند. آن‌هایی که مدل‌شان با حرف U به پایان می‌رسد (مثال: 3855U) دارای توان ۱۵ وات هستند که عملکرد بهتری را به همراه دارد. شارژدهی تا حدود زیادی به اندازه باتری دستگاه بستگی دارد اما طبیعتا مدل‌هایی با توان ۴ تا ۶ وات، عملکرد بهتری در مصرف باتری دارند. 

پردازنده پنتیوم اما کم‌تر رایج بوده اما بازده عملکرد بهتری دارد. با توان مصرفی ۶ تا ۱۵ وات عرضه می‌شوند اما بیش‌تر مدل‌ها ۶ تا ۷/۵ وات مصرف انرژی دارند. به عنوان مثال دستگاه Asus Vivobook E403SA از پردازنده پنتیوم N3700 استفاده می‌کند که آن را قادر به انجام امور چندوظیفگی و شارژدهی در حدود ۹ ساعت با قیمت زیر ۴۰۰ دلار می‌کند. برخی پردازنده‌های سلرون و پنتیوم ۲ هسته‌ای و برخی دیگر ۴ هسته‌ای‌اند. 

 

پردازنده سری پنیتیوم / سلرون رایج
مدل کلاک پایه توربو کَش پردازنده گرافیکی هسته مرکز پردازشی توان
Pentium N3700 1.6 GHz 2.4 GHz 2MB HD Graphics 4 4 6 w
Pentium 4405U 2.1 GHz N/A 2MB HD 510 2 4 15 w
Celeron N3060 1.6 GHz 2.48 GHz 2MB HD 400 2 2 6 w
Celeron 3855U 1.6 GHz N/A 2MB HD 510 2 2 15 w
 

پردازنده سری Atom: شارژدهی خوب، عملکرد ضعیف

 

مناسب برای: صرفه‌جویی در هزینه، شارژدهی زیاد، وزن کم

نامناسب برای: چندوظیفگی، محاسبات سنگین

 

ارزان‌ترین عضو خانواده پردازنده‌های اینتل که به زودی هم از دور خارج می‌شوند، در دستگاه‌های بسیار پایین رده مانند Lenovo Miix 320 دیده می‌شود. تقریبا تمام پردازنده‌های اتم (Atom) دارای چهار هسته به شدت کم مصرف و کم بازده‌اند. پیشنهاد می‌شود لپ‌تاپ محهز به این سری از پردازنده را تنها به عنوان دستگاه دوم و دم دستی یا برای کودکان خریداری شود. پردازنده اتم برای وب‌گردی و یا تماشای ویدیو مناسب است اما در انجام امور بهره‌وری به مشکل برخورد خواهد کرد. استفاده از اتم جای خود را به سلرون داده است به همین منظور احتمالا این پردازنده را در مدل‌های قدیمی‌تر پیدا خواهید کرد.

اینتل برای پردازنده‌های اتم TDP معرفی نمی‌کند بلکه پارامتر دیگری به نام SDP یا Senario Design Power (توان مورد انتظار مصرف) را معرفی کرده که بین ۲ تا ۲/۵ وات است. چیزی در حدود نصف ضعیف‌ترین پردازنده سری Y. به همین دلیل است که لپ‌تاپ کوچکی مانند 100S بیش از ۱۰ ساعت شارژدهی داشته و زیر ۲۰۰ دلار قیمت دارد. 

 

پردازنده سری اتم رایج (۴ هسته، ۴ مرکز پردازشی)
مدل کلاک پایه توربو کَش پردازنده گرافیکی
Atom x7-Z8750 1.6 GHz 2.56 GHz 2MB HD 405
Atom x5-Z8500 1.44 GHz 2.24 GHz 2MB HD Graphics
Atom Z3735G 1.33 GHz 1.83 GHz 2MB HD Graphics

 

پردازنده گرافیکی ادغام شده

تمام پردازنده‌های لپ‌تاپ اینتل، همراه با پردازنده گرافیکی داخلی یا ادغام شده عرضه می‌شوند. در تمام پردازنده‌های مدل Core، پردازنده گرافیکی ادغام شده با نام Intel HD و یک شماره در ادامه آن عرضه می‌شود. در نسل‌های هفتم و هشتم، این شماره با عدد "۶" آغاز می‌شود در حالی که این عدد در نسل ششم با "۵" آغاز می‌شد. برخی پردازنده‌های بالارده ممکن است با پردازنده گرافیکی سری Iris Plus عرضه شوند که بسیار سریع‌تر از مدل‌های معمولی‌اند اما هنوز فاصله زیادی با کارت گرافیک‌های مجزای ساخت اندویا و AMD دارند. 

تمام پردازنده‌های ادغام شده بر روی چیپ پردازنده اصلی سوار شده‌اند و سازندگان لپ‌تاپ نمی‌توانند در آن‌ها دخل و تصرفی داشته باشند. به عنوان مثال یک پردازنده Core i7-7600U همیشه با پردازنده گرافیکی Intel HD Graphics 620 عرضه می‌شود اما پردازنده سریع‌تر  با پردازنده گرافیکی Iris Plus 640 همراه است. در پردازنده‌های نسل هفتم، آن‌هایی که شماره مدل‌ آن‌ها با ۶۰ به پایان می‌رسد (مثال: i5-7360U)، دارای  Iris Plus Graphics 640 هستند و آن‌هایی که با عدد ۶۷ به پایان می‌رسد (مثال: i5-7287U)، همراه با پردازنده گرافیکی سریعتر Iris Plus Graphics 650 عرضه می‌شوند.

به طور کلی پردازنده‌های گرافیکی ادغام شده برای وب‌گردی، پخش ویدیو  و انجام بازی‌های سبک مناسب‌اند. اگر نیاز به ویرایش ویدیو‌هایی با رزولوشن بالا، ساخت انیمیشن حرفه‌ای و انجام بازی‌های سنگین دارید، بایستی به سراغ لپ‌تاپی با پردازنده گرافیکی مجزا بروید.

 

دیگر اجزای سخت افزاری هم مهم است

به یاد داشته باشید که پردازنده تنها بخش حیاتی برای تعیین عملکرد یک لپ‌تاپ نیست و حتی یک پردازنده متوسط به همراه دیگر سخت‌افزار مناسب می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. برای بیش‌تر افراد، خرید یک حافظه جامد (SSD) در برابر هارد دیسک به جای پرداخت پول اضافه برای پردازنده Core i7 در برابر Core i5 می‌تواند نتایج ملموس‌تری در سرعت عمل و کیفیت لپ‌تاپ داشته باشد. همچنین گاهی خرید یک کارت گرافیک قدرتمند، بسیار مفیدتر از خرید یک پردازنده قدرتمند خواهد بود.

 

منبع: Laptop Mag