نقد و بررسی مینی پی سی Hatron Easy ei543u

نقد و بررسی 16 شهریور 1398 علی مظفری

نقد و بررسی مینی پی سی Hatron Easy ei543u

مقدمه

قابلیت حمل و جابجایی دو فاکتور از جمله فاکتورهای اساسی مورد نظر ما در خصوص گجت ها می باشند. این قضیه ی در مورد رایانه های شخصی و لپ تاپ نیز صادق است. امروزه، دیگر شاهد حضور تجهیزات و صفحه نمایش های غول آسا در یک رایانه نیستیم بلکه در عوض با LED های بسیار باریک سرو کار داشته و تقریباً هر چیزی بی سیم شده است. این قضیه نه تنها به انجام آزادانه ی کارها به ما کمک می کند بلکه به ما اجازه می دهد تا بسادگی بتوانیم از آن ها استفاده کنیم. ولی در این جا درباره ی یک دستگاه فشرده و سیار صحبت می کنیم. مینی پی سی ها بسیار محبوب شده اند ولی بسیاری از مردم هنوز هم از حضور آن ها بی اطلاع هستند. هرچند تلفن های هوشند، تبلت، لپ تاپ و ... در اختیار داریم ولی هنوز رایانه های دسکتاپ یا شخصی را برای انجام کارهای سنگین انتخاب می کنیم. زیرا با رایانه ی شخصی، امکانات پیشرفته تر، صفحه نمایش بزرگتر، مطلوبیت و امکان جابجایی و جایگزینی قطعات را در اختیار داریم. هرچند همیشه همه چیز کامل نیست، رایانه های شخصی بزرگ معایبی مانند مصرف زیاد برق، کثیفی و گرد و غبار و ... دارند. ولی با ظهور مینی پی سی ها (Mini PC)، برخی ازا این موارد بواسطه ی فشردگی دستگاه، رفع می شوند. واقعاً مینی پی سی چیست؟ به زبان ساده یک رایانه ی شخصی جمع و جور، ارزان قیمت، کم مصرف است که می تواند وظایف اصلی رایانه را انجام دهد. اگر قصد خرید مینی پی سی دارید، با نقد و بررسی یکی از این مدل پی سی ها یعنی مدل Hatron Easy ei543u در فروشگاه اینترنتی هدف همراه ما باشید.

 

نقد و بررسی مینی پی سی Hatron Easy ei543u: سخت افزار

در Hatron Easy ei543u از پردازنده ی Intel Core i5-4300U استفاده شده است، یک پردازنده ی ULV (ولتاژ پاییین) دو هسته ای برای الترابوک ها که در پاییز 2013 عرضه گردید. این پردازنده مبتنی بر معماری Haswell با ابعاد 22nm است. بدلیل برخورداری از فناوری HyperThreading، دو هسته ی آن می توانند چهار thread را بصورت موازی مدیریت کرده و در نتیجه بهتر از سی پی یو (CPU) بهره برداری شود. هر هسته سرعت 1.9GHz را ارائه نموده ولی بصورت دینامیک با توجه به قابلیت Turbo Boost می تواند تا 2.9GHz برای یک هسته ی فعال و یا 2.6GHz برای دو هسته ی فعال افزایش یابد. از نظر کارایی همانند Core i7-3517U است. هرچند در صورت استفاده از مجموعه دستورات جدیدی همچون AVX2 عملکردی به مراتب بهتر خواهد داشت. از آنجایی که این پردازنده در رتبه ی TDP of 15W قرار دارد در نتیجه برای الترابوک های کوچک 11 اینچی یا بزرگتر مناسب می باشد.

 

مینی پی سی Hatron Easy ei543u

 

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی کامپیوتر بدون کیس Apple iMac MNE92 2017: سریع و قدرتمند کارکنید

گرافیک نسل پنجمی Intel HD 5500 پردازنده های سری U در این مینی پی سی در سال 2015 عرضه شده است. هرچند بسیار پرقدرت نمی باشد ولی با توجه به قیمت مینی پیسی ها، Intel HD 5500 یکی از درخورترین پردازنده های گرافیکی (GPU) برای پی سی ها محسوب می شود چون در دل پردازنده های محبوب سری Intel Core جای داده شده است، به بیان دقیق تر، سی پی یوهای نسل پنجمی Intel Core Broadwell از جمله i3-5005U / i3-5010U, i5-5200U / 5300U, و i7-5500U / 5600U. این پردازنده ها در لپ تاپ های سبک و باریک کلاس تجاری کاربرد دارند که اولین بار با هدف انجام پردازش و محاسبات اداری و خانگی طراحی شده بودند نه پردازش های سنگین و یا بازی حرفه ای. با توجه به سایز کوچک مینی پی سی Hatron Easy ei543u دیگر فضایی برای قرار گرفتن سیستم خنک کننده وجود ندارد پس نمیتوان از کارت گرافیک جداگانه ای استفاده کرد. از جمله بازی هایی که به خوبی اجرا می شود می توان به League of Legends اشاره نمود.

 

مینی پی سی Hatron Easy ei543u

 

این دستگاه با برخورداری از 4گیگابایت حافظه DDR3 بسیار مناسب انجام بازی های سطح متوسط، وب گردی، ویرایش عکس و ... است. سرعت کلاک این حافظه 1600MHz می باشد.

 

نقد و بررسی مینی پی سی Hatron Easy ei543u: طراحی و کیفیت ساخت

ابعاد کوچک یکی از بزرگترین مزیت های استفاده از یک مینی پی سی است. همانطوری که از نام آن مشخص است، سایز این مینی پی سی 200x175x55.70 mm در مقایسه با پی سی استاندارد بسیار کوچکتر است. سایز کوچک به ما کمک می کند تا به فضای کمتری برای جایگذاری آن نیاز داشته باشیم ولی در عین حال یکی از نقدهای اساسی به مینی پی سی Hatron Easy ei543u، محدودیت ارتقاء می باشد زیرا همه چیز بصورت ثابت روی مادربرد جای گرفته است و در نتیجه فضایی برای اسلات اضافی وجود ندارد. Hatron Easy ei543u با برخورداری از دو پورت USB3، دو پورت USB2 در عقب و دو پورت USB2 در جلو، یک درگاه HDMI، پورت شبکه، اتصال وایرلس و خروجی صوتی امکان اتصال و ارتباط با چندین دستگاه صوتی و تصویری و تجهیزات ذخیره سازی را فراهم می آورد.

 

مینی پی سی Hatron Easy ei543u

 

همچنین بدلیل فشردگی و سبک بودن، به راحتی قابل حمل و جابجایی بوده و میتوان آن را در کوله پشتی خود به هر جایی جابجا کرد. یکی ازفاکتورهای اصلی محبوبیت و خرید مینی پی سی Hatron Easy ei543u، قیمت مینی پی سی Hatron Easy ei543u در مقایسه با  قیمت پی سی (PC) های معمول در بازار است. در نتیجه گزینه ای مناسب برای دانشجویان، استارت آپ ها یا بنگاه هایی است که بودجه ی زیادی در اختیاری ندارند. بدلیل کم مصرف بودن، در هزینه ی برق نیز صرفه جویی می شود و در ضمن هزینه ی نگهداری بالایی هم ندارد. بدلیل این که در مینی پی سی Hatron Easy ei543u از تجهیزات و قطعات مکانیکی زیادی استفاده نشده است، در نتیجه قدرتمند و بادوام می باشد. در نتیجه کمتر گرد و غبار می گیرد که خود یکی از دلایل اصلی عملکرد ناقص RAM و هارد دیسک است. با توجه به سایز فشرده و قابلیت حمل و در نتیجه محدودیت در ویژگی های پردازشی و عملکردی، از قدرت پردازشی بالایی برخوردار نمی باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کامپیوترهای بدون کیس ASUS Transformer AiO P1801

پس در اجرای اپلیکیشن ها یا نرم افزارهای سنگین با محدودیت مواجه هستیم. همه چیز روی مادربرد بدرستی جای داده شده است و در نتیجه غبار نمی گیرد. امروزه یکی از دغدغه های اصلی، مراقبت از محیط زیست است. اکثر شرکت ها به فناوری سبز روی آورده و در نتیجه از تجهیزات کم مصرف استفاده می کنند. پی سی های استاندارد، سهم بسزایی در هزینه ی برق یک شرکت دارند در نتیجه انتخاب یک مینی پی سی Hatron علاوه بر کاهش هزینه ی خرید، به کاهش هزینه ی ناخواسته ی برق و مصرف انرژی هم کمک خواهد کرد زیرا متوسط مصرف برق آن بین 50-60 وات می باشد.

 

مینی پی سی Hatron Easy ei543u

 

نتیجه گیری:

مینی پی سی Hatron Easy ei543u مناسب کسانی است که وظایف معینی را انجام داده و نیاز به قابلیت های پردازشی سنگین ندارند. مینی پی سی Hatron Easy ei543u فشرده و بسادگی قابل حمل و جابجایی است. با برخورداری از پردازنده ی نسل پنجمی Intel Core i5-4300U ، حافظه ی 4GB DDR3 1600MHz RAM و گرافیک Intel HD 5500 گزینه ی مناسبی برای کارهای دفتری و خانگی می باشد.

 

نقاط قوت:

  • سایز
  • قابل حمل بودن
  • هزینه
  • دوستدار محیط زیست
  • کم مصرف
  • قدرتمند و بادوام
  • تعداد پورت های اتصال

 

نقاط ضعف:

  • عدم امکان ارتقاء
  • عدم وجود کارت گرافیک جداگانه
  • عدم توانایی اجرای اپلیکیشن ها و برنامه های سنگین