نقد و بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X (لنوو تب 4 مدل X304X)

نقد و بررسی 23 دی 1397 علی مظفری

نقد و بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X (لنوو تب 4 مدل X304X)

تبلت تب 4 مدل X304X لنوو (Lenovo Tab 4 10 X304X) یکی از تبلت‌های با کیفیت و خوش قیمت شرکت لنوو است که صفحه نمایش بزرگ و کیفیت ساخت مطلوبی دارد. در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

مقدمه

در اوایل سال2017 و ماه فوریه (February) بود که شرکت لنوو به طور رسمی از یک تبلت 10 اینچی جدید با نام اختصاصی Lenovo Tab 4 10 X304X رونمایی کرد. این تبلت به دلیل کیفیت ساخت خوب و قیمت مناسب توانست خیلی زود مورد استقبال کاربران قرار گیرد. قیمت Lenovo Tab 4 10 X304X در مقایسه با قیمت تبلت‌های هم رده خودش به مراتب رقابتی‌تر در نظر گرفته شده و همین امر یکی به یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت این تبلت تبدیل شد و دلیلی برای استقبال بیشتر کاربران از آن بود.

تبلت لنوو تب 4 مدل X304X یک تبلت اندرویدی است که از قابلیت نصب سیم کارت و اتصال LTE 4G پشتیبانی می‌کند. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. بنابراین اگر قصد خرید یک تبلت جدید و بزرگ را دارید و تبلت تب 4 مدل X304X لنوو هم از گزینه‌های خرید مد نظرتان است، توصیه می‌کنیم حتماً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X (لنوو تب 4 مدل X304X): طراحی و ظاهر

بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X را با زیر ذره‌بین قرار دادن سبک طراحی و ظاهر آن آغاز می‌کنیم. این محصول از نظر ظاهر و سبک طراحی خیلی ویژگی‌های خاصی ندارد و محصولی منحصر به فرد نیست. با توجه به قیمت مقرون به صفحه دستگاه می‌توان حدس زد که بدنه آن از پلاستیک ساخته شده باشد که همینطور هم هست، اما کیفیت پلاستیک بکار رفته در بدنه دستگاه مطلوب خواهد بود. فریم اصلی تبلت هم از آلومینیوم تشکیل می‌شود. با این حال توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از به وجود آمدن خط و خش روی بدنه دستگاه یک کیف تبلت اختصاصی را برای این تبلت تهیه کنید. وزن دستگاه به چیزی در حدود 503 گرم می‌رسد و بدنه آن ابعادی در حدود 247 در 170 در 8.5 میلیمتر دارد.

 

بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X

 

لنوو Tab 4 X304X از اتصال سیم کارت و همچنین شبکه LTE 4G پشتیبانی می‌کند، بنابراین شما می‌توانید خیلی راحت و با نصب سیم کارت در آن از اینترنت سیم کارتتان استفاده به عمل آورید. این مسئله برای علاقمندان به وبگردی و مصرف کنندگان بسته‌های اینترنتی اپراتورهای تلفن همراه به مراتب نقطه قوت محسوسی خواهد بود. زمانی که تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X را در دست می‌گیرید به خوبی متوجه ابعاد بزرگ و وزن نسبتاً زیاد آن خواهید شد. حاشیه‌های صفحه نمایش تبلت ضخیم هستند و در لبه طولی حاشیه نمایشگر آن یک لنز دوربین سلفی دیده می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy Tab A 8.0 2019 سامسونگ: یک تبلت ارزان قیمت

قاب پشت تبلت هم هیچ ویژگی خاصی ندارد و تمام پلاستیکی و مسطح است. لنوو سعی کرده گوشه‌های قاب تبلت Tab 4 10 X304X را زاویه‌دار طراحی کند و حالتی نوک تیز را برای لبه‌های قاب تبلت به وجود آورد که به نظر ما دستگاه را شبیه به سری تبلت‌های اکسپریای چندین سال پیش سونی می‌کند. یکی از ویژگی‌های طراحی خوب تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X مربوط به بهره‌مندی آن از اسپیکرهای دوبل می‌شود که قدرت صدای خروجی از دستگاه را تقویت کرده‌اند.

 

بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X

 

به طور کلی باید گفت که تبلت لنوو تب 4 مدل X304X شاید از نظر سبک طراحی و ظاهر ویژگی‌های منحصر به فردی نداشته باشد، اما محصول بی‌کیفیتی نیست و ظاهری مناسب و قابل قبول دارد. پس از نظر طراحی و ظاهر به این تبلت نمره قابل قبولی داده می‌شود.

 

نقد و بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X (لنوو تب 4 مدل X304X): صفحه نمایش

در این بخش از بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X در رابطه با صفحه نمایش این محصول و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. تبلت تب 4 مدل X304X لنوو از یک صفحه نمایش 10.1 اینچی نوع IPS LCD بهره می‌برد که رزولوشن 1280 در 800 پیکسلی را ارائه می‌کند. نسبت تصویر این تبلت 16 به 10 بوده و چیزی در حدود 70 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن توسط نمایشگر تبلت احاطه می‌شود. ضمن اینکه تراکم پیکسلی نمایشگر 10.1 اینچی این تبلت هم به چیزی در حدود 149 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که برای یک تبلت مجهز به نمایشگر 10 اینچی و هم قیمت لنوو تب 4 مدل X304X مقدار قابل قبولی است. بنابراین کاملاً مشخص است که تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X برای افرادی که علاقمند تبلت‌های بزرگ هستند و به وبگردی یا تماشای فیلم و ویدئو با تبلت علاقه دارند یک گزینه خرید مناسب خواهد بود. شاید محتوایی که روی نمایشگر این محصول به تصور کشیده می‌شود از نظر شادابی، ضریب کنتراست و شارپنس خیلی وضعیت عالی نداشته باشد اما این مسائل با دقت زیاد روی جزئیات نمایشگر قابل لمس هستند و در حالت عادی خیلی به چشم نمی‌آیند.

 

بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X

 

پس از نظر وضوح تصویر، تراکم پیکسلی، شارپنس، کنتراست و شادابی تصویر شما نباید انتظار زیادی از صفحه نمایش تبلت لنوو تب 4 مدل X304X داشته باشید. کیفیتی که تبلت مذکور در این زمینه ارائه می‌کند متناسب با قیمت دستگاه و هزینه‌ای در قبال خرید آن پرداخت کرده‌اید خواهد بود. صفحه نمایش تبلت Tab 4 10 X304X از نظر روشنایی هم تقریباً عملکرد قابل قبولی دارد. برای اینکه بتوانید در محیط‌های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از نمایشگر دستگاه استفاده به عمل آورده و محتوای آن را ببینید باید شدت روشنایی صفحه نمایش تبلت را روی 100 درصد تنظیم نمایید. بنابراین می‌توان گفت که صفحه نمایش تبلت مورد نظر در مجموع عملکرد قاب قبولی دارد اما از نقاط قوت دستگاه به شمار نمی‌رود.

 

نقد و بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X (لنوو تب 4 مدل X304X): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

تبلت لنوو تب 4 مدل X304X یک تبلت اندرویدی است و اندروید 7.1 نوقا به طور پیش فرض روی آن نصب و راه‌اندازی شده است. لنوو سعی کرده اپلیکیشن‌های پیش فرض خیلی زیادی را روی تبلت نصب نکند، اما با این حال تعدادی از اپلیکیشن‌های پیش فرضی که روی دستگاه نصب شده‌اند ممکن است هیچوقت توسط کاربر مورد استفاده قرار نگیرند و بی‌دلیل بخشی از حافظه داخلی تبلت را اشغال کنند. سرعت عملکرد سیستم عامل تبلت و بستر نرم افزاری آن مطلوب است. این مسئله به ویژه زمانی که اپلیکیشن‌ها و بازی‌های زیادی روی تبلت نصب نباشند و حافظه آن خالی باشد، بیشتر قابل لمس خواهد بود. طبیعتاً با افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در دستگاه به تدریج عملکرد آن کمی کند می‌شود.

 

بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X

 

رم 2 گیگابایتی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X در خیلی از شرایط کمک می‌کند تا عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه روان‌تر به نظر آید و تبلت از پس اجرای اقداماتی همچون مولتی‌تسکینگ بر آید. جهش مابین 3 الی 4 اپلیکیشن توسط تبلت مذکور با سرعت قابل قبولی انجام می‌گیرد اما اگر بیشتر از این تعداد اپلیکیشن را در بخش Recent Apps آن فعال باقی بگذارید و قصد جهش سریع مابین آن‌ها را داشته باشید، کمی لگ و تاخیر در عملکرد تبلت ایجاد می‌شود. همچنین بعد از انجام بازی‌های سنگین هم در تبلت ممکن است برای چند ثانیه با لگ و تاخیرهایی مواجه شوید اما به طور کلی باید گفت که تبلت تب 4 X304X لنوو با توجه به قیمت مناسبی که دارد از سیستم عامل و بستر نرم افزاری روان و خوبی بهره می‌برد.

 

نقد و بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X (لنوو تب 4 مدل X304X): پردازنده، رم و حافظه داخلی

تراشه‌ای که در قلب لنوو تب 4 مدل X304 بکار رفته، تراشه اسنپدراگون 425 کوالکام است که یک تراشه 28 نانومتری و مجهز به پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای است. چهار هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Cortex A53 هستند و فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. ضمناً پردازنده گرافیکی آدرنو 306 هم در قلب این تبلت وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. رم Lenovo Tab 4 10 X304X ظرفیت 2 گیگابایتی دارد و دستگاه از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه 16 و 32 گیگابایتی می‌شود که هر دوی آن‌ها از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند. بدین ترتیب کاربران علاقمند می‌توانند با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 128 گیگابایت افزایش دهند.

 

بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X

 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy Tab A 2019 10.1 سامسونگ: یک تبلت خوش قیمت

اما قدرت عملکرد تبلت لنوو تب 4 مدل X304X چگونه است؟ در بررسی Lenovo Tab 4 10 X304X مشخص شد که این تبلت قدرت عملکرد قابل قبولی دارد و نسبت به قیمت خودش وضعیت خوبی را ارائه می‌کند. البته نباید انتظار داشته باشید که بازی‌های سنگین و HD در تبلت مذکور بدون هیچ مشکل و برای مدت زمان طولانی قابل انجام باشند. تبلت از پس اجرای بازی‌های HD بر می‌آید اما به تدریج با افت فریم و سرعت رو به رو خواهد شد و بدنه دستگاه هم داغ می‌شود. این امر منجر به ایجاد لگ و تاخیرهای موقت در عملکرد دستگاه می‌شود. بنابراین ما تبلت لنوو تب 4 مدل X304X را خیلی برای گیمینگ مناسب نمی‌دانیم و توصیه می‌کنیم حداقل بازی‌های HD را برای مدت زمان طولانی در این تبلت اجرا نکنید. در نظر داشته باشید که نصب بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین که منجر به پر شدن حافظه تبلت شوند هم می‌توانند به تدریج عملکرد آن را کند کنند. بنابراین به طور کلی باید گفت که تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X بیشتر برای انجام کارهایی همچون تماشای فیلم و ویدئو، وبگردی و سایر اقدامات این چنینی مناسب است و برای انجام بازی نباید انتظار بالایی از این محصول داشته باشید.

 

نقد و بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X (لنوو تب 4 مدل X304X): دوربین اصلی و سلفی

شرکت لنوو یک لنز 5 مگاپیکسلی را به عنوان دوربین اصلی تبلت تب 4 مدل X304X در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت این دستگاه نصب کرده است. این لنز دوربین 5 مگاپیکسلی از قابلیت فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و قابلیت ضبط ویدئوهای فول اچ دی (Full HD) با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه را هم دارد. متاسفانه هیچ چراغ فلش LED برای دوربین اصلی این محصول در نظر گرفته نشده است. در بررسی Lenovo Tab 4 10 X304X مشخص شد که دوربین اصلی آن کیفیت عملکرد نسبتاً قابل قبولی دارد اما نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید.

 

بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X

 

در محیط‌های با نور مناسب می‌توان عکس‌های خوبی را با دوربین 5 مگاپیکسلی این تبلت ضبط کرد اما در محیط‌های کم نور و تاریک کیفیت عملکرد دوربین اصلی دستگاه به شدت افت می‌کند. دوربین سلفی تبلت Tab 4 10 X340X لنوو هم از یک لنز 2 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که کیفیت عملکرد آن خیلی مطلوب نیست و بهتر است چندان روی دوربین سلفی این تبلت حسابی باز نکنید. دوربین سلفی این محصول باید فقط به عنوان یک لنز دوربین کار راه‌انداز در نظر گرفته شود.

 

نقد و بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X (لنوو تب 4 مدل X304X): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X در مورد باتری این محصول و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در قلب این تبلت بکار رفته یک باتری لیتیوم یونی و 7000 میلی آمپر ساعتی است. شاید تصور کنید که ظرفیت باتری تبلت بالاست و بدین سبب می‌تواند با یک بار شارژ تا چند روز انرژی مورد نیاز تبلت را تامین کند، اما در عمل اینطور نیست جون صفحه نمایش 10.1 اینچی تبلت بخش عظیمی از شارژ باتری را مصرف می‌کند. در بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X مشخص شد که باتری آن با یک بار شارژ می‌تواند تقریباً تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند که شارژدهی مطلوبی برای باتری یک تبلت 10.1 اینچی محسوب می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نکات مهم برای خرید بهترین تبلت ویندوزی

اما به دلیل ظرفیت بالایی که باتری تبلت دارد، زمان بیشتری هم برای فول شارژ شدن آن لازم خواهد بود. در بررسی صورت گرفته مشخص شد که باتری تبلت لنوو تب 4 مدل X304X برای فول شارژ شدن تقریباً به مدت زمانی در حدود 210 دقیقه نیازمند خواهد بود که مدت زمان نسبتاً زیادی است. بنابراین برای کارایی بهتر باتری تبلت می‌توانید شارژر یا یک پاوربانک را هم همیشه در کنار آن حمل کنید و بدین ترتیب از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری دستگاه استفاده نمایید.

 

بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی تبلت Lenovo Tab 4 10 X304X (لنوو تب 4 مدل X304X) پرداختیم. این تبلت قیمت مناسبی دارد و از بستر سخت افزاری قابل قبول و کیفیت ساخت مطلوبی هم بهره‌مند است. به همین جهت می‌تواند گزینه خرید مناسبی برای خیلی از کاربران باشد. برخی از اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف این محصول در بخش زیر طی دو دسته‌بندی مختلف مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • پشتیبانی از سیم کارت و اتصال LTE 4G
  • صفحه نمایش بزرگ
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد