محصولات مرتبط
بررسی لپ تاپ Lenovo Legion Y520: از بازی کردن لذت ببرید

نقد و بررسی 16 مهر 1397 علی مظفری

بررسی لپ تاپ Lenovo Legion Y520: از بازی کردن لذت ببرید

اگر از گیمرهایی هستید که علاقه دارید روی لپ‌تاپ بازی‌ها را اجرا کنید و آن‌ها را همیشه همراه خود داشته باشید، لنوو یکی از سبک‌ترین و باریک‌ترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ دنیا را وارد بازار کرده است که جذابیت‌های زیادی دارد. با نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y520 همراه ما باشید.

کمپانی چینی لنوو بزرگترین تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی در دنیا است که لپ‌تاپ‌های خود را با طراحی ظاهری و مشخصات فنی متفاوت در سری‌های متنوعی چون اسنشال (Essential)، یوگا (Yoga)، تینک‌پد (Thinkpad) و آیدیاپد (Ideapad) وارد بازار می‌کند. با نزدیک شدن فاصله‌ی سخت‌افزاری و قیمتی سیستم‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ها، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند با توجه به قابل حمل بودن نوت‌بوک، سراغ خرید چنین دستگاه‌هایی بروند. تا پیش از این گیمرها همیشه نسبت به توان پردازشی ضعیف‌تر و قیمت بیشتر لپ‌تاپ نسبت به سیستم دسکتاپ شکایت داشتند.

اما کمپانی‌های مختلفی چون لنوو، ایسوس و ایسر با عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های جذاب خود با طراحی‌ و مشخصات فنی متنوع، این فاصله را برطرف کرده‌اند.

لپ‌تاپ لنوو لژیون وای 520 یکی از جدیدترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ این غول چینی است که به دلیل بهره‌گیری از طراحی زیبا، سخت‌افزار قدرتمند و دیگر ویژگی‌های برتر خود مانند ضخامت و وزن کم، توانسته طرفداران زیادی پیدا کند.

پیشتر کمپانی لنوو لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود را در سری آیدیاپد عرضه می‌کرد و حالا این سری از نوت‌بوک‌های خود را تحت برند لژیون (Legion) به فروش می‌رساند. لپ‌تاپ‌های سری جدید نسبت به سری قبل خیلی بهتر شده‌اند. در ادامه با نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y520 همراه ما باشید.

طراحی Lenovo Legion Y520

 

بررسی لپ تاپ Lenovo Legion Y520

 

در همان نگاه اول سبک طراحی، رنگ‌بندی و نورپردازی لپ‌تاپ لنوو لژیون Y520 نشان می‌دهد با محصولی خاص از سری لپ‌تاپ‌های گیمینگ روبه‌رو هستیم. از لحظه‌ی اولی که لپ‌تاپ را لمس کرده و در دست می‌گیرید، کاملا متوجه زیبایی و کیفیت ساخت بالای آن می‌شوید.

درِ لپ‌تاپ Lenovo Legion Y520 از یک پلاستیک بسیار باکیفیت و مستحکم تولیده شده است. روی درِ این دستگاه علاوه بر لوگوی مشهور Lenovo می‌توانید طراحی بافت‌گونه و چند خط جالب را ببینید که در قسمت بالا و دو سمت راست و چپ پایین لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند.

طراحی بافت‌گونه‌ی روی درِ لپ‌تاپ، نه تنها بر زیبایی این محصول افزوده است، بلکه باعث شده اثر انگشت یا لکه دیرتر روی بدنه‌ی دستگاه نقش ببندید و از طرفی راحت‌تر بتوانید لپ‌تاپ را نگه دارید.

در پشت لولاها و محل اتصال نمایشگر با بدنه‌ی دستگاه، دو دریچه‌ی دیده می‌شود که بیشتر جنبه‌ی دکوری و زیبایی دارند تا یک بخش فنی باشند.

این لپ‌تاپ کیفیت و استحکام بسیار خوبی دارد و می‌توانید ساعت‌ها بدون مشکل با آن بازی کنید. اما از آنجایی که لپ‌تاپ Lenovo Legion Y520 یک محصول گیمینگ با قیمت پایین است، استفاده از پلاستیک به جای آلومینیوم را شاید بتوان توجیه‌پذیر دانست.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Asus G531GW | هیولای واقعی!

بعد از باز کردن درِ دستگاه با جذاب‌ترین بخش طراحی مواجه می‌‌شوید؛ جایی که این لپ‌تاپ از یک طراحی منحنی‌شکل خاص در بالای نمایشگر، نورپردازی قرمز رنگ حرفه‌ای روی کیبورد، نوار قرمز رنگ دور تاچ‌پد (Touchpad) و یک طراحی متمایز و زیبا بهره می‌برد.

سبک‌ نورپردازی و استفاده از خطوط برای نمایش شکست و سایه در طراحی باعث شده تا در بخش‌های مختلف شاهد نمایش سه‌بعدی باشیم.

بخش داخلی این لپ‌تاپ نیز کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد و سیستم نورپردازی قرمز رنگ باعث شده تا زیبای آن دوچندان شود. طراحی صفحه کلید و دیگر بخش‌های داخلی لپ‌تاپ کاملا ساده و حرفه‌ای است.

ابعاد لپ‌تاپ لنوو لژیون وای 520 برابر 25.8 * 265 * 380 میلی‌متر و وزن ان 2.4 کیلوگرم است که برای یک لپ‌تاپ گیمینگ با سخت‌افزار قدرتمند، یک نقطه‌ی قوت محسوب می‌شود.

خروجی‌های Lenovo Legion Y520

 

 لپ لنوو لژیون وای 520

 

لپ‌تاپ گیمینگ Lenovo Legion Y520 با توجه به کلاس خود، خروجی‌های کاملی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌توانند کارهای مختلف خود در بخش گیمینگ، مهندسی، طراحی و... را به راحتی انجام دهند.

در سمت چپ می‌توانید خروجی شارژر، پورت شبکه، یک پورت USB 2.0 و جک صوتی 3.5 میلی‌متری را مشاهده کنید.

 

لپ تاپ لنوو لژیون Y520

 

در سمت راست نیز یک پورت USB Type C، کارتخوان microSD، دو پورت USB 3.0 و خروجی HDMI را مشاهده کنید.

 

صفحه کلید و تاچ پد Lenovo Legion Y520

 

صفحه کلید لپ تاپ Lenovo لژیون وای 520

 

در یک لپ‌تاپ گیمینگ که با توجه به سخت‌افزار قوی خود به جز حوزه‌ی بازی در موارد دیگر مانند اجرای نرم‌افزاری مهندسی، ویرایش عکس و ویرایش فیلم نیز کاربرد داشته باشد، کیفیت صفحه کلید و تاچ‌پد اهمیت زیادی دارد.

لپ‌تاپ‌های لنوو همیشه کیبوردهای خوبی داشته‌اند. فرقی نمی‌کند صفحه کلید لپ‌تاپ‌های Lenovo از طراحی AccuType یا Chiklet (جزیره‌ای) بهره ببرد، مهم این است که کیفیت کلیدها همیشه خوب بوده و خیلی سریع به دستورات شما واکنش نشان می‌دهند.

صفحه کلید لپ‌تاپ Lenovo Legion Y520 نیز از این قاعده مستثنی نیست و یکی از باکیفیت‌ترین صفحه کلیدها را در خود جای داده است. بعد از کار کردن با کیبورد این نوت‌بوک کاملا شگفت زده می‌شوید. این لپ‌تاپ نیز از یک صفحه کلید جزیره‌ای کامل شامل کیبورد عددی (NumPad) بهره می‌برد و یکی از ویژگی‌های آن قرارگیری کلیدهای جهت‌نما زیر صفحه کلید عددی است.

یکی از ویژگی‌های جذاب لپ‌تاپ لنوو لژیون Y520 برخورداری از کلید اختصاصی برای ضبط مراحل بازی است. صفحه کلید جزیره ای این لپ‌تاپ نه تنها هنگام انجام کارهای معمولی یا کار با نرم‌افزارهای تخصصی عملکرد خوبی دارد، بلکه موقع بازی کردن نیز مشکل خاصی نخواهید داشت.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی Microsoft Surface Pro 4 (مایکروسافت سرفیس پرو 4)

شاید یکی از مشکلات صفحه کلید نوت‌بوک لنوو، بهره‌گیری از نور پس‌زمینه‌ی تک‌رنگ قرمز باشد که برخی ممکن است این رنگ را نپسندند.

لپ‌تاپ Legion Y520 لنوو به یک تاچ‌پد پلاستیکی خوب با عملکرد قابل قبول مجهز شده است که بعد از کار کردن با آن می‌توانیم فقط بگوییم راضی‌کننده بود. ابعاد این تاچ‌پد می‌توانست بهتر باشد و عملکرد آن نیز اگر سریع‌تر و بدون مشکل بود عالی می‌شد.

نمایشگر Lenovo Legion Y520

 

نمایشگر لپ تاپ Lenovo Legion Y520

 

کمپانی لنوو برای لپ‌تاپ Legion Y520 از یک نمایشگر 15.6 اینچی IPS LED مات با رزولوشن 1080 * 1920 پیکسل استفاده کرده است. البته انتظار داشتیم با توجه به بازه‌ی قیمتی و بازار هدف این دستگاه، لنوو سراغ یک پنل 4K می‌رفت.

البته نمایشگر لپ‌تاپ Lenovo Legion Y520 عملکرد خوبی دارد و کاربران را کاملا راضی نگه می‌دارد. زاویه‌ی دید بسیار خوب است، رنگ‌ها شفاف و زنده نمایش داده می‌شود و میزان روشنایی از سطح متوسط بالاتر است. از طرف دیگر این لپ‌تاپ از یک سیستم خنک‌کننده‌ی قدرتمند شامل دو فن و سیستم خنک کننده‌ی منحصربه‌فرد بهره می‌برد.

با توجه به اینکه این لپ‌تاپ برای بازی کردن، انجام کارهای مهندسی، کار با نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم و مواردی از این دست به کار می‌رود، انتظار می‌رفت کمپانی سازنده‌ی از یک صفحه نمایش بهتر با عملکرد دقیق‌تر بهره می‌گرفت.

البته هنگام کار کردن با صفحه نمایش لپ‌تاپ لژیون وای 520 لنوو با مشکل جدی روبه‌رو نمی‌شوید و کیفیت تصاویر خروجی کاملاً شما را راضی خواهد کرد.

سخت افزار Lenovo Legion Y520

 

مشخصات لپ تاپ Legion Y520

 

 

لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز مانند دیگر نوت‌بوک‌های موجود در بازار دارای سخت‌افزار متفاوت هستند تا بتوانند بودجه‌های مختلفی را پوشش دهند. شاید Lenovo Legion Y520 در گروه لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی قرار بگیرد، ولی به هیچ عنوان محصول ضعیفی نیست.

مدلی که ما از لپ‌تاپ لژیون Y520 لنوو بررسی کردیم به یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای قدرتمند و نسل هفتمی Core i7 7700HQ کبی‌لیک (Kaby Lake) اینتل با فرکانس کاری 2.8 گیگاهرتز، حافظه‌ی کش 3 مگابایت، معماری 64 بیتی و لیتوگرافی 14 نانومتری مجهر شده بود.

علاوه بر این، لپ‌تاپ لنوو از یک 16 گیگابایت رم DDR4، پردازنده‌ی گرافیکی پرقدرت Nvidia GeForce GTX 1060M DDR5 با 6 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی، فضای ذخیره‌سازی هیبریدی شامل 2 ترابایت هارد دیسک و 512 گیگابایت SSD، باتری 45 وات ساعتی لیتیوم پلیمر، بلوتوث نسخه‌ی 4.1 و شبکه‌ی Wi-Fi 802.11 a,c مجهز شده شده بود.

ضمن اینکه مدل ارزان‌تری از لپ‌تاپ Legion Y520 لنوو با 256 گیگابایت SSD و پردازنده‌ی گرافیکی Nvidia GeForce GTX1050i DDR5 با چهار گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی نیز وجود دارد.

همان طور که سخت‌افزار قدرتمند این لپ‌تاپ نشان می‌دهد، کمتر موقعیتی است که Legion Y520 لنوو در اجرای پردازش‌های سنگین و محاسبات پیچیده کم بیاورد. به لطف سخت‌افزار این نوت‌بوک می‌توانید بازی‌های مورد علاقه‌ی خود را به صورت Full HD بازی کنید و از آن‌ها لذت ببرید. حتی اگر هنگام وب‌گردی تا 40 تب روی مرورگر خود باز کنید، بدون هیچ مشکلی می‌توانید به کار خود ادامه دهید.

سخت‌افزار لپ‌تاپ Lenovo Legion Y520 به شما کمک می‌کند تا رندرها و مدل‌سازی‌های پیچیده‌ی خود را در نرم‌افزارهای گرافیکی و مهندسی به راحتی انجام دهید و لذت ببرید.

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این لپ‌تاپ، بهره‌گیری از درایو جامد 512 گیگابایتی است که فوق‌العاده سرعت کارکردن با این دستگاه و بالا آمدن ویندوز را افزایش داده است. هنگام کار کردن با لژیون وای 520 لنوو کوچکترین مشکلی نخواهید داشت و همه چیز سریع و روان اجرا می‌شود.

شاید تنها مشکل موجود بهره‌گیری از یک هارددیسک 2 ترابایتی با دور 5400 دور بر دقیقه باشد که بهتر بود از نمونه‌ی پرسرعت 7200 در بر دقیقه استفاده می‌شد.

در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک لپ تاپ Lenovo Legion Y520 را مشاهده کنید:

 

بنچمارک لپ تاپ Lenovo Legion y520

laptop lenovo legion y520

 

باتری Lenovo Legion Y520

زمانی که با یک لپ‌تاپ گیمینگ با سخت‌افزار قدرتمند همراه می‌شوید، باید موضوع قابل حمل بودن آن را فراموش کنید و همیشه شارژر خود را همراه‌تان داشته باشید. البته این به معنای شارژدهی پایین باتری لپ‌تاپ لژیون Y520 لنوو نیست.

این دستگاه از یک باتری 45 وات ساعتی لیتیوم پلیمر بهره می‌برد که بعد از انجام تست‌های استاندارد مانند تماشای فیلم با رزولوشن HD و روشنایی 50 درصد و وب‌گردی، باتری این لپ‌تاپ به طور متوسط 7 ساعت شارژدهی داشت. این میزان بسیاری از رقبا را پشت سر می‌گذارد.

 

اسپیکر Lenovo Legion Y520

 

اسپیکر لپ تاپ Lenovo legion y520

 

لنوو دو اسپیکر استریو را برای لپ‌تاپ Legion Y520 در نظر گرفته است که دقیقا زیر نمایشگر و نزدیک به محل اتصال صفحه نمایش با قسمت پایین دستگاه قرار گرفته است. این اسپیکرها که توسط کمپانی سرشناس هارمن کاردون تولید شده کیفیت صدای بسیار خوبی دارد و از شنیدن صدای خروجی لذت خواهید برد.

جالب است بدانید با بلند شدن صدا، کیفیت آن افت نکرده و نویزی به گوش نمی‌رسد؛ به گونه‌ای که حتی می‌توان یک اتاق کوچک تا متوسط را نیز با راحتی پوشش داد.

این اسپیکرها از استاندارد Dolby Home Theater و Solby Audio Premium 2 بهره می‌برند که باعث می‌شود بلندی و کیفیت صدای خروجی بسیار مطلوب باشد.

 

وب کم Lenovo Legion Y520

 

وب کم لپ تاپ Lenovo legion y520

 

لپ‌تاپ Lenovo Legion Y520 مانند بسیاری از نوت‌بوک‌های دیگر از یک وب‌کم HD بهره می‌برد که می‌توانید برای برقراری تماس تصویری یا دیگر کارهای خود از آن استفاده کنید. البته یادتان باشد وب‌کم این لپ‌تاپ و دیگر نمونه‌های مشابه صرفا برای برطرف کردن نیازهای اولیه‌ی کاربران تعبیه می‌شوند و خیلی نباید روی کیفیت آنها حساب باز کنید.

 

نرم افزار Lenovo Legion Y520

در حال حاضر بیشتر لپ‌تاپ‌های موجود بسته به بازاری که در آن عرضه می‌شوند با سیستم عامل ویندوز اورجینال یا بدون آن به فروش می‌رسند. مدلی که ما بررسی کردیم فاقد ویندوز اورجینال بود.

با توجه به مشخصات فنی و سخت‌افزاری که لنوو برای لپ‌تاپ خود در نظر گرفته است به راحتی می‌توانید کارهای سبک و سنگین مختلفی چون وب‌گردی، تماشای فیلم، گوش دادن موسیقی، کار با نرم‌افزارهای طراحی و ویرایش عکس، اجرای نرم‌افزارهای سه‌بعدی، برنامه‌های مهندسی، مالی و حسابداری، بسته‌ی آفیس و جدیدترین بازی‌ها را بدون مشکل یا کندی انجام دهید.

حالا وقتشه! اینو بخون 6 اقدامی که برای راه اندازی لپ تاپ یا کامپیوتر جدید باید انجام شود

سخن پایان

تعداد کاربرانی که اهل بازی کردن باشند و از طرف دیگر به یک سیستم قدرتمند برای برنامه‌نویسی، انجام محاسبات پیچیده‌ی مهندسی، اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی و ویرایش عکس و تهیه‌ی رندرهای تصویری نیاز داشته باشند، کم نیست. با توجه به قیمت لپ‌تاپ‌های گیمینگ این موضوع طبیعی است که مانند محصولات میان‌رده، مدل‌های زیادی در این بازه‌ی قیمتی نباشد. اما کم نیستند لپ‌تاپ‌هایی که از سوی کمپانی‌های مختلف با هدف قراردادن کاربران حوزه‌ی بازی وارد بازار شده‌اند. از طرف دیگر کمپانی چینی لنوو به عنوان بزرگترین تولیدکننده‌ی کامپیوترهای شخصی به خوبی قواعد بازی را می‌داند. و توانسته با عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ با سخت‌افزار قدرتمند، طراحی زیبا و متناسب با بودجه‌ی کاربران، طرفداران زیادی را جذب کند.

لپ‌تاپ Lenovo Legion Y520 را باید یک نوت‌بوک گیمینگ اقتصادی بدانیم که عملکرد آن فراتر از انتظار شماست. تقریباً در تمامی بخش‌ها این لپ‌تاپ عملکرد بسیار خوبی دارد و اگر از برخی مشکلات آن چشم‌پوشی کنیم، می‌توانیم بگوییم با یک دستگاه کامل روبه‌رو هستیم. بهره‌گیری از پردازنده‌ی چهار هسته‌ای قدرتمند Core i7 7700HQ کبی‌لیک اینتل در کنار 16 گیگبایت رم DDR4، فضای ذخیره‌سازی هیبریدی شامل 512 گیگابایت SSD و دو ترابایت هارددیسک و یک پردازنده‌ی گرافیکی پرقدرت GeForce GTX 1060M DDR5 انویدیا تا سال‌ها شما را از خرید هر سیستم دیگری بی‌نیاز می‌کند. به راحتی می‌توانید از بازی کردن با جدیدترین عناوین حوزه‌ی گیم لذت ببرید.

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و منحصربه‌فرد
  • استحکام بالا
  • سخت افزار قدرتمند
  • کلید ویژه‌ی ضبط مراحل بازی
  • شارژدهی خوب باتری
  • ضخامت و وزن کم نسبت به رقبا

 

نقاط ضعف:

  • مشکلات گاه‌وبی‌گاه تاچ‌پد
  • نمایشگر می‌توانست بهتر باشد