بررسی HTC Desire 10 Lifestyle : قیمت مناسب و کیفیت خوب

نقد و بررسی 21 مهر 1397 علی مظفری

بررسی HTC Desire 10 Lifestyle : قیمت مناسب و کیفیت خوب

یکی از بهترین گوشی‌های مقرون به صرفه و با کیفیت شرکت اچ تی سی گوشی HTC Desire 10 Lifestyle است که در سپتامبر (September) سال 2016 شاهد معرفی آن بودیم. اگر یک گوشی خوش قیمت و با کیفیت می‌خواهید شک نکنید که اچ تی سی دیزایر 10 لایف استایل یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان خواهد بود. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی HTC Desire 10 Lifestyle بپردازیم.

 

معرفی HTC Desire 10 Lifestyle (اچ تی سی دیزایر 10 لایف استایل)

در سپتامبر سال 2016 شرکت تایوانی اچ تی سی به طور رسمی از گوشی تحت عنوان HTC Desire 10 Lifestyle یا دیزایر 10 لایف استایل رونمایی کرد. این گوشی به دلیل کیفیت ساخت خوب و قیمت مناسب توانست به خوبی توجه کاربران و علاقمندان به گوشی‌های موبایل را جلب کند. قیمت HTC Desire 10 Lifestyle یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود چون بسیار رقابتی در نظر گرفته شده است. اما با این حال گوشی‌های دیگری از سری محصولات دو شرکت سامسونگ و هوآوی می‌توانند رقیب‌های جدی برای این گوشی باشند.

گوشی‌های هوشمندی همچون گلکسی J5 Prime سامسونگ و هوآوی آنر 7C می‌توانند دو نمونه از بارزترین رقیب‌های گوشی اچ تی سی دیزایر 10 لایف استایل محسوب شوند. در این مطلب اختصاصی می‌خواهیم به بررسی HTC Desire 10 Lifestyle بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بیان کنیم. بنابراین اگر قصد خرید این گوشی را دارید، توصیه می‌کنیم حتماً این بررسی را تا انتها دنبال کنید تا بتوانید دقیق‌تر برای تصمیم گیری نهایی خود وارد عمل شوید.

 

بررسی HTC Desire 10 Lifestyle : طراحی و ظاهر

شرکت اچ تی سی همیشه سعی کرده که گوشی‌های خود را از نظر طراحی و ظاهر کمی متفاوت‌تر از محصولات سایر شرکت‌ها روانه بازار کند. در گوشی دیزایر 10 لایف استایل هم این مسئله مشهود است. این گوشی در چهار رنگ مشکی، سفید، آبی تیره و آبی روشن روانه بازار شده و ظاهر آن به ویژه از نمای پشت کاملاً خاص به نظر می‌رسد. جنس فریم اصلی گوشی از آلومینیوم است و قاب پشت آن از پلی کربنات تشکیل می‌شود. دستگاه ابعاد 7.7 در 76.9 در 156.9 میلیمتر را ارائه می‌کند و وزن آن حدود 155 گرم است.

 

بررسی HTC Desire 10 Lifestyle

 

گوشی HTC Desire 10 Lifestyle قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد اما مثل سایر گوشی‌های میان رده از طراحی ضد آب بهره‌مند نیست. ضمناً گوشی از اسکنر انگشت هم بهره نمی‌برد و این موضوع هم از دیگر ویژگی‌هایی خواهد بود که در این گوشی کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد. زمانی که از نمای رو به رو به دستگاه نگاه کنید هیچ ویژگی خاصی توجه‌تان را جلب نخواهد کرد. حاشیه‌های دو سمت راست و چپ صفحه نمایش گوشی نسبتاً باریک هستند اما حاشیه‌های لبه فوقانی و زیرین آن ضخامت زیادی دارند. هیچ دکمه فیزیکی هم در پنل جلوی دستگاه بکار نرفته است.

شرکت اچ تی سی اشاره کرده که قاب جلوی گوشی دیزایر 10 لایف استایل توسط شیشه گوریلاگلس پوشانده شده و بدین ترتیب از آن در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای تیز محافظت می‌شود، اما هیچ اشاره‌ای به مدل دقیق شیشه گوریلاگلس بکار رفته در دستگاه نشده است. بنابراین توصیه می‌کنیم که خیلی به مقاوم بودن صفحه نمایش این گوشی در برابر خراشیدگی اعتماد نکنید. اما زمانی که گوشی را برگردانید و به قاب پشت آن نگاه کنید، متوجه سبک طراحی و ظاهر متفاوت HTC Desire 10 Lifestyle خواهید شد.

 

بررسی HTC Desire 10 Lifestyle

 

قاب پشت گوشی کاملاً صیقلی و زیبا طراحی شده و نوارهای رنگی در اطراف لبه‌های آن بکار رفته‌اند که یک تناقض رنگی زیبا را در گوشی به وجود می‌آورند. البته این نوارهای باریک ممکن است از دید برخی کاربران چندان زیبا به نظر نرسند، اما به نظر ما منجر به خاص شدن ظاهر گوشی شده‌اند. در وسط قاب پشت گوشی که بدنه‌ای یکپارچه دارد، لوگوی HTC نصب است و در گوشه سمت چپ و بالای قاب پشت دستگاه هم لنز دوربین اصلی آن دیده می‌شود که اندازه بسیار بزرگی دارد و کاملاً به چشم می‌آید. زیر این لنز هم چراغ فلش LED گوشی نصب شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

اسپیکرهای استریویی هم در گوشی بکار رفته‌اند که از فناوری دالبی (Dolby) پشتیبانی می‌کنند. علیرغم اینکه بدنه گوشی از پلی کربنات تشکیل شده، زمانی که آن را در دست می‌گیرید حس نسبتاً خوب و متفاوتی به شما منتقل خواهد شد و احساس نخواهید کرد که یک گوشی میان رده و با قیمت پایین را در دست گرفته‌اید. به طور کلی HTC Desire 10 Lifestyle از نظر ظاهر و طراحی یک گوشی زیبا و با کیفیت است، اما مطمئنا جای خالی اسکنر انگشت در طراحی آن حس می‌شود. اگر چندان به اسکنر انگشت اهمیت نمی‌دهید، دیزایر 10 لایف استایل می‌تواند گزینه خرید عالی برایتان باشد.

 

بررسی HTC Desire 10 Lifestyle

 

بررسی HTC Desire 10 Lifestyle : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی HTC Desire 10 Lifestyle (اچ تی سی دیزایر 10 لایف استایل) می‌خواهیم در مورد صفحه نمایش آن صحبت کنیم. صفحه نمایش این گوشی 5.5 اینچی و از نوع IPS LCD با نسبت 16 به 9 در نظر گرفته شده است. رزولوشن نه چندان عالی اچ دی (1280 در 720 پیکسل) توسط نمایشگر دستگاه ارائه می‌شود و بدین سبب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 267 پیکسل در هر اینچ خواهد رسید. بنابراین گوشی دیزایر 10 لایف استایل از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی در حد گوشی‌های معمولی و مقرون به صرفه است و وضعیت خیلی عالی ندارد.

شادابی رنگ‌ها و تصویر در صفحه نمایش گوشی وضعیت مطلوبی دارد اما به اندازه‌ای نیست که مدعی شویم از دیدن فیلم و ویدئو در نمایشگر 5.5 اینچی دستگاه لذت می‌برید! همچنین صفحه نمایش این گوشی از نظر تولید روشنایی هم خیلی عالی عمل نمی‌کند و برای اینکه بتوانید محتوای آن را در محیط‌های باز و تحت تابش نور به طور کامل مشاهده کنید، حتماً باید شدت روشنایی نمایشگر را روی 100 درصد تنظیم نمایید، در غیر این صورت ممکن است محتوای آن چندان قابل تفکیک نباشد. صفحه نمایش HTC Desire 10 Lifestyle چیزی در حدود 69.1 درصد از مساحت پنل جلوی گوشی را در بر گرفته که مقدار خیلی زیاد نیست. 

 

بررسی HTC Desire 10 Lifestyle

 

اچ تی سی با لایه‌ای از شیشه گوریلاگلس روی نمایشگر دستگاه را پوشانده و بدین ترتیب مقاومت آن را در برابر خراشیدگی بیشتر می‌کند، اما این شرکت تایوانی اشاره‌ای به مدل دقیق شیشه گوریلاگلس بکار رفته در دیزایر 10 لایف استایل نکرده است. بنابراین بعید می‌دانیم که شیشه گوریلاگلس خیلی با کیفیتی برای محافظت از صفحه نمایش دستگاه بکار گرفته شده باشد. به طور کلی صفحه نمایش HTC Desire 10 Lifestyle خیلی وضعیت عالی ندارد و در حد و اندازه‌های یک گوشی مقرون به صرفه و میان رده است.

 

بررسی HTC Desire 10 Lifestyle : سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی دیزایر 10 لایف استایل محصول سال 2016 است، بنابراین جای تعجبی ندارد که سیستم عامل پیش فرض نصب شده روی آن خیلی به روز نباشد! اندروید 6 مارشمالو سیستم عامل پیش فرض نصب و راه‌اندازی شده روی دستگاه خواهد بود و رابط کاربری HTC Sense هم در دستگاه نصب خواهد بود. بستر نرم افزاری گوشی HTC Desire 10 Lifestyle چندان جای صحبت کردن و توضیحات خاصی را ندارد. عملکرد بستر نرم افزاری گوشی در شرایط عادی و برای انجام کارهای روزمره خوب است، اما زمانی که اپلیکیشن‌ها و بازی‌های زیادی در گوشی نصب شوند و حافظه آن رو به سمت پر شدن سوق پیدا کند، لگ و تاخیرهای زیادی را در دستگاه مشاهده خواهید کرد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی هوآوی Y6 Pro 2019 : ارزان قیمت و به روز!

بنابراین همیشه سعی کنید حافظه داخلی دستگاه را تا حد ممکن خالی نگه دارید و به هیچ عنوان اپلیکیشن و بازی‌های سنگین را روی گوشی HTC Desire 10 Lifestyle نصب نکنید. در برخی شرایط ممکن است حتی در حالت عادی هم زمانی که مابین چند اپلیکیشن مختلف جهش داشته باشید، لگ و تاخیرهای کوچکی را در عملکرد دستگاه مشاهده نمایید که به مرور زمان آزاردهنده می‌شوند. به طور کلی اگر به روان بودن عملکرد بستر نرم افزاری گوشی و به روز بودن سیستم عامل آن اهمیت می‌دهید، احتمالاً دیزایر 10 لایف استایل گزینه خرید چندان مناسبی برایتان نخواهد بود.

 

بررسی HTC Desire 10 Lifestyle : پردازنده، رم و حافظه داخلی

در قلب گوشی اچ تی سی دیزایر 10 لایف استایل از تراشه اسنپدراگون 400 کوالکام استفاده شده که یک پردازنده مرکزی چهار هسته‌ای با فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتز دارد. این تراشه یک تراشه میان رده و نسبتاً قدیمی است که نباید از آن انتظار زیادی داشته باشیم. پردازنده گرافیکی آدرنو 305 هم در این تراشه بکار رفته و وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده دارد. رم گوشی ظرفیت 3 گیگابایتی را ارائه می‌کند که به انجام مولتی‌تسکینگ کمک می‌کند و حافظه داخلی دستگاه هم به طور پیش فرض 32 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 

بررسی HTC Desire 10 Lifestyle

 

اگر می‌خواهید از گوشی HTC Desire 10 Lifestyle برای انجام کارهای عادی و روزمره استفاده کنید، با مشکلی رو به رو نمی‌شوید اما اگر به فکر نصب و اجرای اپلیکیشن و بازی‌های متعدد روی دستگاه هستید، بهتر است کلاً از خرید این گوشی صرف نظر کنید چون تراشه اسنپدراگون 400 بکار رفته در قلب دستگاه پتانسیل لازم برای اجرای بازی‌های سنگین و HD را ندارد و اگر این بازی‌ها در گوشی نصب و اجرا شوند افت فریم چشمگیر و کندی عملکردی محسوسی در دستگاه به وجود می‌آید. بنابراین اچ تی سی دیزایر 10 لایف استایل از نظر قدرت عملکرد و پتانسیل پردازشی یک گوشی کاملاً معمولی است. لازم به اشاره است که دستگاه از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند و بدین سبب می‌توان با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش داد.

 

بررسی HTC Desire 10 Lifestyle : دوربین

در قاب پشت دیزایر 10 لایف استایل لنز دوربین اصلی آن که اندازه بزرگی هم دارد به خوبی دیده می‌شود. این لنز دوربین 13 مگاپیکسلی است و از دیافراگم F/2.2 بهره می‌برد. دوربین اصلی گوشی از فوکوس خودکار، HDR و عکسبرداری پانوراما پشتیبانی می‌کند و یک چراغ فلش LED هم دارد. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی چگونه است؟ دوربین اصلی HTC Desire 10 Lifestyle در محیط‌های با نور مناسب عکس‌های بسیار خوبی را ضبط می‌کند که کیفیت آن‌ها فراتر از کیفیت دوربین یک گوشی با این رنج قیمتی خواهند بود. در محیط‌های کم نور کیفیت عملکرد دوربین اصلی گوشی کمی افت می‌کند اما باز هم در حد قابل قبول و مناسبی خواهد بود. بنابراین دوربین اصلی گوشی کیفیت عملکرد مطلوبی خواهد داشت.

 

بررسی HTC Desire 10 Lifestyle

 

در سمت مقابل دوربین سلفی HTC Desire 10 Lifestyle از یک لنز 5 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.8 تشکیل شده که از HDR پشتیبانی می‌کند. کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی هم خوب است و قابلیت Live Make Up آن سبب می‌شود تا بتوانید عکس‌های زیباتر و روتوش شده‌ای از خود ضبط نمایید. لازم به اشاره است که کیفیت عکسبرداری دوربین سلفی گوشی هم در محیط‌های کم نور افت چشمگیری خواهد داشت، اما به طور کلی با توجه به قیمتی که HTC Desire 10 Lifestyle دارد، باید بگوییم که دوربین آن از نقاط قوت دستگاه محسوب می‌شود.

 

بررسی HTC Desire 10 Lifestyle : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از HTC Desire 10 Lifestyle در مورد باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. شرکت اچ تی سی از یک باتری 2700 میلی آمپر ساعتی نوع لیتیوم یونی و جدا نشدنی در گوشی دیزایر 10 لایف استایل استفاده کرده است. این باتری در بررسی‌های عملی صورت گرفته نشان داد که می‌تواند تا یک روز انرژی مورد نیاز دستگاه را در شرایط بکارگیری نرمال تامین کند. مدت زمانی هم که باید برای فول شارژ باتری این گوشی صرف شود چیزی در حدود 80 دقیقه خواهد بود که مدت زمان مناسبی محسوب می‌شود. بنابراین به طور کلی باتری HTC Desire 10 Lifestyle شارژدهی و سرعت شارژ خوبی را ارائه می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی HTC Desire 10 Lifestyle (اچ تی سی دیزایر 10 لایف استایل) پرداختیم. این گوشی با قیمت مناسبی که دارد کیفیت مطلوبی را هم ارائه می‌کند و از دوربین خوبی بهره‌مند است. برخی از اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف گوشی مذکور در بخش زیر مشخص شده‌اند.

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و زیبا
  • دوربین مناسب
  • باتری خوب
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • پردازنده نه چندان قوی