نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView): گوشی با 5 لنز دوربین

نقد و بررسی 03 اسفند 1398 علی مظفری

نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView): گوشی با 5 لنز دوربین

گوشی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView) یکی از اسمارتفون های جدیدیست که به دلیل بهره‌مندی از دوربین اصلی متشکل از 5 لنز توانسته سر و صدای زیادی را برپا کند و توجه خیلی از علاقمندان به اسمارتفون های با دوربین خوب را جلب نماید. اما آیا صرفا بهره‌مندی از 5 لنز دوربین اصلی دلیل قانع کننده‌ای برای خرید Nokia 9 است؟ در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو بپردازیم و تجربه یک هفته‌ای استفاده خود از این اسمارتفون را با شما عزیزان به اشتراک قرار دهیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

مقدمه

این روزها کیفیت عملکرد دوربین گوشی های موبایل به مراتب افزایش یافته و این مسئله در حین انتخاب و خرید موبایل جدید برای خیلی از کاربران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شرکت های سازنده گوشی هم به طور کامل این مسئله را درک کرده‌اند و همواره سعی می‌کنند گوشی های خود را به دوربین های قدرتمندی مجهز سازند. همین امر سبب شده که تعداد لنز دوربین های بکار رفته در اسمارتفون ها با هدف ارائه قابلیت های بیشتر روز به روز افزایش یابد. هم اکنون اغلب گوشی های دوربین جدید حداقل از 3 لنز دوربین اصلی بهره می‌برد و گاها تعداد از لنزها در گوشی مثل Nokia 9 PureView می‌تواند تا 5 عدد هم افزایش پیدا کند!

بله گوشی نوکیا 9 یکی از اسمارتفون های جدیدی است که شرکت نوکیا در ماه فوریه سال 2019 معرفی کرده و دوربین اصلی آن از 5 لنز مختلف تشکیل می‌شود. همین امر سبب شده که گوشی مذکور بیشتر از یک اسمارتفون معمولی در معرض توجه قرار گیرد و به انتخاب عالی برای علاقمندان به عکسبرداری با دوربین گوشی های موبایل تبدیل شود. اما آیا ترکیب 5 لنز دوربین در گوشی Nokia 9 بازده مطلوبی دارد و این اسمارتفون را به بهترین گزینه برای علاقمندان به ضبط عکس و فیلم با گوشی تبدیل می‌کند؟ برای بررسی این موضوع باید در عمل کیفیت عملکرد دوربین گوشی را زیر ذره‌بین قرار داد.

ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو پرداخته و تجربه یک هفته‌ای استفاده خود از این اسمارتفون را با شما عزیزان به اشترک قرار دهیم. فراموش نکنید قیمت نوکیا 9 که مقایسه با قیمت خیلی از گوشی های پرچمدار دیگر شرکت ها و هم رده خودش به مراتب کمتر در نظر گرفته شده و این موضوع می‌تواند یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن به شمار آید. اگر می‌خواهید یک اسمارتفون جدید بخرید و Nokia 9 یکی از گزینه های خرید مد نظرتان است، توصیه داریم حتما تا انتهای این مطلب و بررسی با ما همراه شوید تا بتوانید به طور دقیق ویژگی های مثبت و منفی گوشی نام برده شده را بشناسید و با نیازها و انتظارات خودتان مقایسه کنید. بدین ترتیب قادر خواهید بود که یک انتخاب آگاهانه‌تر داشته باشید و گوشی بخرید که از صرف هزینه برای آن پشیمان نشوید. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

 نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView): طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

 شرکت نوکیا سعی کرده در عین حال که کیفیت ساخت گوشی Nokia 9 را حفظ می‌کند، از نمای رو به رو و پشت ظاهری نسبتا متفاوت را برای دستگاه به وجود آورد. البته تفاوت های اصلی مابین ظاهر این گوشی با دیگر اسمارتفون های جدید در موارد جزئی خلاصه می‌شود که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم. قبل از هر چیز باید بگوییم که فریم اصلی این اسمارتفون از آلومینیوم ساخته شده و قاب پشت و پنل جلوی دستگاه با یک لایه شیشه‌ای پوشانده می‌شود. نوکیا اشاره کرده که جنس شیشه روی پنل جلوی دستگاه از گوریلاگلس 5 است اما اشاره‌ای به جنس شیشه قاب پشت آن نکرده، اما احتمالا شیشه قاب پشت گوشی هم از جنس گوریلاگلس خواهد بود و مقاومت خوبی در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای نوک تیز دارد. با این حال توصیه داریم برای محافظت هرچه بیشتر از گوشی روی صفحه نمایش آن گلس محافظ ال سی دی نصب کنید و روی قاب پشت آن هم از لایه های محافظ قاب پشت گوشی استفاده به عمل آورید.

 

نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView)

 

وزن گوشی Nokia 9 PureView حدود 172 گرم است. ابعاد بدنه گوشی هم 8 در 75 در 155 میلیمتر خواهد بود و دستگاه تقریبا اندازه خوبی برای استفاده در حالت تک دست دارد، اگرچه استفاده در حالت تک دست از این گوشی برای بانوان شاید کمی دشوار باشد. یکی از ویژگی های مهمی که باید در این بخش بررسی نوکیا 9 به آن اشاره کنیم مربوط به پشتیبانی آن از استاندارد ضد آب IP67 می‌شود. به موجب این مسئله گوشی می‌تواند برای مدت زمان 30 دقیقه در عمق 1 متری آب دوام داشته باشد و طبیعتا استفاده از آن با دست خیس یا پاشش قطعات آب بر روی آن نمی‌توانند مشکلات جدی را برای دستگاه به وجود آورند. اگرچه توصیه ما این است که همیشه سعی کنید از تماس آب و مایعات با هر گوشی (حتی گوشی های ضد آب) جلوگیری نمایید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A70 سامسونگ: صفحه نمایش بزرگ و زیبا

از دیگر ویژگی هایی که به طراحی Nokia 9 مربوط می‌شوند می‌توان به پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت و بهره‌مندی از پورت شارژر USB Type C اشاره کرد. متاسفانه این گوشی به جک 3.5 میلیمتری هندزفری مجهز نیست و این مسئله می‌تواند برای افرادی که طرفدار گوشی دادن به موزیک از طریق هندزفری های سیمی و مجهز به سوکت 3.5 میلیمتری خبر بدی باشد. اما یکی دیگر از ویژگی های مهم طراحی گوشی نوکیا 9 مربوط به بهره‌مندی آن از اسکنر داخل نمایشگر می‌شود. بخش زیرین ال سی دی گوشی قابلیت اسکن انگشت را دارد و کاربر با قرار دادن انگشت خود بر روی این بخش تایید هویت را تکمیل می‌کند. در بررسی گوشی Nokia 9 PureView مشخص شد که سرعت، دقت و کیفیت عملکرد اسکنر داخل نمایشگر گوشی خوب است.

وقتی گوشی نوکیا 5 پیورویو را در دست می‌گیرید حس خوبی به شما منتقل می‌شود چون گوشی بدنه‌ای شیشه‌ای، براق و جذاب دارد. وقتی به قاب پشت آن نگاه کنید سریعا بخش فوقانی قاب پشت که محل نصب لنز های دوربین اصلی آن است توجهتان را جلب می‌کند. در این قسمت از قاب پشت گوشی هفت دایره کوچک با حالتی خاص و شبه به یک چند ضلعی تعبیه شده‌اند که داخل پنج مورد از آن ها پنج لنز دوربین 12 مگاپیکسلی بکار رفته و یکی از این دایره ها هم محل نصب چراغ فلش LED دوگانه دستگاه است و دایره هفتم کاملا خالی خواهد بود و ظاهرا فقط برای ایجاد یک شکل هماهنگ در قاب پشت گوشی تعبیه شده است. بنابراین سبک طراحی دوربین های اصلی گوشی که حالتی چند ضلعی دارند در قاب پشت دستگاه ظاهر آن را خاص و متفاوت کرده است.

 

نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView)

 

در وسط قاب پشت گوشی هم لوگوی Nokia حک شده و لبه های سمت راست و چپ قاب پشت دستگاه حالتی خمیده دارند تا گوشی بهتر در دست کاربر کیپ شود. گوشی Nokia 9 از نمای رو به رو هم جذاب به نظر می‌آید. صفحه نمایش این گوشی در دو لبه سمت راست و چپ حاشیه های بسیار باریکی دارد اما در حاشیه های لبه فوقانی و زیرین نمایشگر خیلی باریک نیستند. در حاشیه لبه فوقانی صفحه نمایش گوشی دو لنز دوربین سلفی، لوگوی Nokia و سنسورهای پنل جلوی آن نصب شده و قابل رویت هستند. طبق آمار ال سی دی این گوشی چیزی در حدود 79.7 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر می‌گیرد.

بنابراین به طور کلی می‌توان از این بخش بررسی نوکیا 9 اینطور نتیجه‌گیری کرد که گوشی نام برده شده از کیفیت ساخت خوبی برخوردار است و از نظر سبک طراحی و ظاهر هم وضعیت مناسبی دارد. به عقیده ما اگر نوکیا حاشیه های صفحه نمایش گوشی را باریک تر طراحی‌ می‌کرد از ناچ (Notch) برای تعبیه لنز دوربین سلفی استفاده به عمل می‌آورد، ظاهر گوشی از نمای رو به رو به مراتب جذاب تر می‌شد. از سمت دیگر ظاهر گوشی از نمای پشت به دلیل سبک خاص چینش لنز های دوربین اصلی آن بسیار زیبا و خاص به نظر می‌رسد. در مجموع گوشی Nokia 9 PureView از این بخش بررسی نمره خوبی دریافت می‌کند.

 

 نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView): صفحه نمایش

 نوکیا سعی نکرده که صفحه نمایش خیلی بزرگی را در گوشی Nokia 9 بکار ببرد و به تجهیز دستگاه به نمایشگر 5.99 اینچی اکتفا کرده است. بنابراین اگر به گوشی هایی علاقمند هستید که نمایشگر خیلی بزرگی داشته باشند، نوکیا 9 خیلی گزینه خرید عالی برایتان نخواهد بود. پنل نمایشگر 5.99 اینچی این گوشی از نوع P-OLED است و رزولوشن 2880 در 1440 پیکسل توسط آن ارائه می‌شود. بدین ترتیب تراکم پیکسلی عالی 538 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه به ارمغان آورده خواهد شد که بدون تردید روی کیفیت نمایشگر محتوا و افزایش شارپنس پنل نمایشگر تاثیرگذار است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی آیفون 11 اپل (iPhone 11): آیفون خوش قیمت اپل

همانطور که در بخش قبل گفتیم صفحه نمایش گوشی Nokia 9 در دو لبه راست و چپ حاشیه های باریکی دارد اما حاشیه های لبه فوقانی و زیرین آن خیلی باریک نیستند و این مسئله سبب شده نمایشگر گوشی حدود 79.7 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر بگیرد. ضمنا بخش زیرین صفحه نمایش دستگاه قابلیت اسکن انگشت کاربر را هم دارد و به نوعی اسکنر انگشت گوشی در قلب ال سی دی آن تعبیه شده است. همچنین نوکیا برای محافظت از ال سی دی گوشی یک لایه شیشه گوریلاگلس 5 را روی آن نصب گرده که مقاومت خوبی دارد اما با این حال توصیه می‌کنیم حتما روی صفحه نمایش گوشی یک لایه گلس محافظ LCD نصب کنید.

 

نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView)

 

استاندارد HDR10 و همچنین قابلیت "نمایشگر همیشه روشن" (Always On Display) هم توسط صفحه نمایش 5.99 اینچی گوشی نوکیا 9 پیورویو پشتیبانی می‌شود. بدین ترتیب با تحت هر شرایط و حتی زمانی که نمایشگر گوشی خاموش است می‌توانید اطلاعاتی از قبیل تاریخ، ساعت و خیلی از نوتیفیکیشن ها را روی پنل نمایشگر دستگاه مشاهده کنید. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش گوشی چطور خواهد بود؟ در بررسی نوکیا 9 مشخص شد که پنل نمایشگر دستگاه کیفیت بسیار خوبی در ارائه محتوا دارد. به لطف تراکم پیکسلی خوبی صفحه نمایش، شارپنس و شادابی عالی توسط آن ارائه می‌شود و کنتراست مطلوب پنل نمایشگر هم کمک می‌کند تا همه چیز بهتر شود. بنابراین اگر اهل تماشای فیلم، سریال یا کلیپ های ویدیویی در گوشی باشید از کار کردن با Nokia 9 لذت می‌برید و شاید تنها نقطه ضعف پنل نمایشگر آن مربوط به ابعاد نه چندان بزرگش باشد.

نکته بعدی که در بررسی صفحه نمایش گوشی Nokia 9 متوجه آن شدیم مربوط به کیفیت خوب نمایشگر گوشی در تولید روشنایی می‌شود. بدین ترتیب می‌توانید با تنظیم شدت روشنایی پنل نمایشگر گوشی بر روی 100 درصد به راحتی در محیط های باز و تحت تابش نور آفتاب از موبایل خود استفاده کنید و محتوای روی نمایشگر را ببینید. البته این امکان وجود دارد در برخی مواقع که شدت نور محیط خیلی زیاد است، کمی مشاهده و تفکیک محتوای ال سی دی موبایل سخت شود اما همچنان وضعیت خوبی در مقایسه با خیلی از گوشی های دیگر برقرار خواهد بود و این مسئله نشان می‌دهد پنل P-OLED گوشی در تولید روشنایی و خنثی کردن انعکاس نور عملکرد خوبی دارد. پس در مجموع باید گفت که کیفیت صفحه نمایش گوشی Nokia 9 PureView مطلوب است.

 

 نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView): سیستم عامل و بستر نرم افزاری 

شرکت نوکیا طی چند سال اخیر سعی کرده اغلب گوشی های خودش را از نظر نرم افزاری مبتنی بر پروژه اندروید وان (Android One) روانه بازار کند. اندروید وان در واقع نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید است که تقریبا مشابه با اندروید خام و اصلی بوده و تجربه‌ای شبیه به آن را ارائه می‌کند. بنابراین روی این نسخه از سیستم عامل اندروید هیچ نرم افزار اضافه یا رابط کاربری خاصی نصب نیست و کاربر حس استفاده از اندروید ناب و خام را خواهد داشت. ضمنا گوشی هایی که مبتنی بر اندروید وان هستند حداقل تا 2 سال تمام آپدیت های اصلی سیستم عامل اندروید را بدون وقفه دریافت خواهند کرد و آپدیت های امنیتی این سیستم عامل را هم حداقل برای مدت زمان 3 سال دریافت می‌کنند! گوشی Nokia 9 PureView مبتنی بر پروژه اندروید وان است و اندروید 9 پای (Android 9 Pie) به طور پیش فرض روی آن نصب خواهد بود.

با توجه به اینکه گوشی های مبتنی بر اندروید وان بدون وقفه آپدیت های جدید این سیستم عامل را دریافت می‌کنند جای تعجبی نیست که آپدیت اندروید 10 هم اکنون برای نوکیا 10 منتشر شده و کاربران گوشی می‌توانند این آپدیت را به صورت OTA در دستگاه دانلود و نصب کنند. بنابراین این مسئله که حداقل تا 2 سال آپدیت های اندروید بی‌وقفه برای گوش منتشر می‌شوند و دستگاه تجربه استفاده از اندروید ناب را برای کاربر به ارمغان می‌آورد از ویژگی های مثبت Nokia 9 PureView هستند. اما بد نیست کمی هم در رابطه با عملکرد بستر نرم افزاری گوشی و ثبات آن صحبت داشته باشیم! در بررسی نوکیا 9 مشخص شد که بستر نرم افزاری این اسمارتفون عملکرد کاملا خوب و قابل قبولی دارد و عملکرهای عادی و روزمره مثل ارسال و دریافت پیامک، برقراری تماس، وبگردی، تماشای ویدیو در یوتیوب و غیره بدون کوچک ترین لگ و تاخیر در دستگاه انجام می‌شوند.

 

نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView)

 

بری درک بهتر قدرت و ثبات عملکرد نرم افزاری گوشی ما اپلیکیشن های محبوب و پرطرفداری مثل اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و واتساپ را هم روی آن نصب کردیم و در مدت زمان یک هفته‌ای بررسی دستگاه به طور مداوم از این برنامه ها استفاده به عمل آوردیم. نتیجه بررسی مشخص کرد که بستر نرم افزاری گوشی بدون مشکل از پس اجرا و تعامل با برنامه های مذکور بر می‌آید. ما در طول استفاده یک هفته‌ای خود از گوشی Nokia 9 در بستر نرم افزاری آن تقریبا هیچ لگ و تاخیری مشاهده نکردیم و این موضوع از ویژگی های مثبت دستگاه محسوب می‌شود. اگر دوست دارید تجربه‌ای نزدیک به بکارگیری اندروید خام را داشته باشید و آپدیت های امنیتی و اصلی اندروید را هم بی‌وقفه دریافت کنید و بستر نرم افزاری گوشی شما عاری از برنامه های اضافه باشد، نوکیا 9 گزینه خرید خوبی برایتان است.

 

 نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView): پردازنده، رم و حافظه داخلی

 طبیعتا یکی از مهمترین بخش های نقد و بررسی Nokia 9 PureView مربوط به پتانسیل پردازشی آن می‌شود که در این بخش به صحبت در مورد آن می‌پردازیم. گوشی نوکیا 9 از تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام بهره می‌برد که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و یکی از قدرتمندترین تراشه های شرکت کوالکام محسوب می‌شود که در پرچمداران اندرویدی زیادی شاهد بکارگیری آن بودیم. این تراشه یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد که چهار هسته آن از نوع Kyro 385 Silver با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز هستند و چهار هسته دیگر آن از نوع Kyro 385 Gold بوده و فرکانس کاری 2.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی Adreno 630 هم در این تراشه به عنوان واحد پردازشگر گرافیکی در نظر گرفته شده است. گوشی مذکور رم 6 گیگابایتی دارد و حافظه داخلی آن ظرفیت 128 گیگابایتی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه امکان ارتقاء حافظه گوشی از طریق نصب حافظه جانبی وجود ندارد و گوشی از نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) پشتیبانی نمی‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

همانطور که در بخش قبل گفته بودیم برای استفاده روزمره از گوشی نوکیا 9 با هیچ مشکلی رو به رو نخواهید بود، بنابراین برای درک بهتر قدرت عملکرد آن ما چند بازی سنگین و HD اندرویدی از قبیل پابجی موبایل (PUBG Mobile) و فورتنایت (Fortnite) را روی آن نصب و برای مدت زمان نسبتا طولانی (در مجموع 30 دقیقه) اجرا کردیم. نتیجه برسی نشان داد که گوشی Nokia 9 PureView به خوبی از پس اجرای بازی های مذکور بر می‌آید و هیچ لگ و تاخیری در آن نمایان نمی‌شود. بنابراین اگر اهل گیم و بازی های موبایل هستید، گوشی نوکیا 9 گزینه خرید خوبی برایتان خواهد بود و می‌تواند نیازهایتان را برطرف سازد. این گوشی به خوبی از پس اجرای بازی های سنگین بر می‌آید و حتی بعد از خروج از بازی ها هم لگ و تاخیر محسوسی در عملکرد دستگاه ایجاد نمی‌شود.

 

نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView)

 

 نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView): دوربین

 یکی از مهمترین ویژگی هایی که سبب شده خیلی از کاربران به فکر خرید گوشی Nokia 9 باشند مربوط به بهره‌مندی آن از دوربین اصلی می‌شود که از 5 لنز تشکیل شده است. با یک نگاه ساده به قاب پشت گوشی متوجه این موضوع خواهید شد! اما چرا باید یک گوشی از 5 لنز دوربین به عنوان دوربین اصلی بهره ببرد و اصلا تجهیز دستگاه به این تعداد لنز دوربین چه فایده‌ای دارد؟ آیا دوربین اصلی نوکیا 9 کیفیت بهتری در مقایسه با دوربین گوشی های دیگری که از 3 لنز بهره می‌برند ارائه می‌کند؟ در این قسمت می‌خواهیم به طور دقیق عملکرد دوربین اصلی گوشی Nokia 9 و جزئیات آن را موشکافانه مورد بررسی قرار دهیم.

هر پنج لنز دوربین اصلی گوشی مورد نظر 12 مگاپیکسلی هستند و دیافراگم F/1.8 را ارائه می‌کنند. ضمنا هر پنج لنز دوربین مذکور از نظر ساختار لنز واید (Wide) به شمار می‌روند. دو مورد از این پنج لنز رنگی و دو مورد دیگر سیاه و سفید هستند و در کنار هم مجموعه دوربین اصلی گوشی را تشکیل داده‌اند. ضمن اینکه یک سنسور TOF 3D عمقی هم برای بهبود کیفیت تفکیک عمق تصاویر و سوژه اصلی عکس از پس زمینه در حالت عکسبرداری پرتره (Portrait Mode) در مجموعه دوربین اصلی گوشی نوکیا 9 هم بکار گرفته شده است. قابلیت هایی مثل HDR، عکسبرداری پانوراما، پرتره، مونوکروم (سیاه و سفید) و ضبط ویدیو های 4K با نرخ 30 فریم در ثانیه هم توسط دوربین اصلی گوشی پشتیبانی می‌شود. ضمنا دوربین اصلی گوشی به یک چراغ فلش LED دوگانه هم مجهز است.

 

نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView)

 

در بررسی نوکیا 9 مشخص شد که دوربین اصلی این گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد و به ویژه در محیط های باز و با نور مناسب می‌توانید تصاویر خیلی عالی با آن ضبط کنید. عکسبرداری در حالت های پرتره و مونوکروم هم می‌تواند امکان ضبط تصاویر هنرمندانه‌ و خاص‌تر را برایتان مقدور سازد. حالت مونوکروم حالتی از عکسبرداری است که تصویر منظره پیش رو به صورت سیاه و سفید ضبط می‌شود. دوربین اصلی Nokia 9 در ضبط عکس های این چنینی عملکرد عالی دارد. تفکیک پذیری سوژه اصلی عکس از پس زمینه هم در عکس های پرتره به خوبی انجام می‌شود. اما متاسفانه یک نقطه ضعف خیلی بزرگ در عملکرد دوربین گوشی Nokia 9 وجود دارد!

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

این نقطه ضعف مربوط به سرعت پردازش پایین می‌شود! عموما در اپلیکیشن دوربین گوشی لگ و تاخیر خیلی محسوسی دیده نمی‌شود اما وقتی یک عکس را ضبط می‌کنید زمان زیادی برای پردازش آن صرف خواهد شد که کاملا نشان می‌دهند عملکرد همزمان لنز های دوربین متعدد دستگاه منجر به ایجاد فشار بیش از حد روی پردازنده برای آنالیز تصاویر و دستیابی به بهترین نتیجه می‌شود. اگر از افرادی باشید که تمایل دارند بلافاصله بعد از ضبط هر عکس آن را مشاهده کنند، موقعیت بسیار آزاردهنده‌ای برایتان به وجود می‌آید چون باید چیزی در حدود 5 الی 15 ثانیه برای آنالیز و پردازش هر عکس صبر کنید! به عقیده ما این اصلی ترین نقطه ضعف دوربین گوشی نوکیا 9 است که نشان می‌دهد بکارگیری 5 لنز در آن اقدامی بیش از حد نیاز بوده است.

 

نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView)

 

نکته بعدی که در بررسی دوربین گوشی Noia 9 PureView به آن برخوردیم مربوط به افت کیفیت تصاویر و افزایش نویزهای آن در محیط های بسته و با نور کم می‌شد. عموما عکس هایی که با دوربین اصلی گوشی در شرایط این چنینی ضبط می‌شوند کیفیت خیلی بالایی ندارند. در محیط های تاریک و باز هم افت کیفیت نسبی در عملکرد دوربین گوشی نمایان می‌شود اما مقدار افت پدیدار شده قابل قبول و چشم پوشی خواهد بود. اما دوربین سلفی گوشی چطور است؟ دوربین سلفی گوشی Nokia 9 از یک لنز 20 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده و از نوع واید است. قابلیت HDR و فیلمبرداری 4k با نرخ 30 فرم در هر ثانیه هم توسط دوربین سلفی گوشی پشتیبانی می‌شود که نکته جالب توجهی خواهد بود. در بررسی عملکرد این لنز مشخص شد که با آن می‌توانید عکس های سلفی خوبی ضبط کنید. در محیط های با نور کم کیفیت عکس ها تا حدی افت می‌کند اما همچنان وضعیت قابل قبولی دارد. عکس به عکسبرداری سلفی علاقه دارید، دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی Nokia 9 گزینه مناسبی برای رفع نیاز شماست.

 

 نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView): باتری و شارژدهی

 باتری که نوکیا برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی Nokia 9 در نظر گرفته ظرفیت 3320 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم پلیمری است. با توجه به ظرفیت این باتری و دیگر مشخصات گوشی انتظار نداریم که خیلی قدرت شارژدهی عالی توسط آن ارائه شود. در بررسی نوکیا 9 هم مشخص شد که یک کاربر معمولی با یک مرتبه شارژ باتری دستگاه تقریبا می‌تواند 1 روز از آن استفاده کند و کاربرانی که بیشتر از حد نرمال به استفاده از گوشی می‌پردازند متعاقبا زودتر با خالی شدن شارژ باتری دستگاه رو به رو خواهند شد. پس قدرت شارژدهی باتری گوشی خیلی وضعیت جالبی ندارد و می‌توانست بهتر از این باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون چگونه سرعت شارژ باتری گوشی را افزایش دهیم؟

شارژر اورجینال گوشی Nokia 9 یک شارژر 18 واتی است که از تکنولوژی کوییک شارژ 3.0 کوالکام (Quick Charge 3.0) پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این شارژر می‌توان باتری گوشی نام برده شده را ظرف مدت زمان 60 الی 70 دقیقه فول شارژ کرد. نکته جالب بعدی مربوط به پشتیبانی گوشی از قابلیت شارژ وایرلس سریع 10 واتی Qi می‌شود که می‌تواند برای علاقمندان به این تکنولوژی تجربه‌ای جالب را به همراه داشته باشد. پس اگرچه قدرت شارژدهی باتری گوشی چندان تعریفی ندارد اما سرعت شارژ مجدد باتری دستگاه مطلوب است.

 

نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView)

 

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی نوکیا 9 پیورویو (Nokia 9 PureView) پرداختیم. خاص ترین ویژگی این گوشی مربوط به دوربین اصلی آن می‌شود که از 5 لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل شده است. صفحه نمایش با کیفیت، کیفیت ساخت خوب، سیستم عامل مناسب و قیمت خوب نسبت به گوشی های دیگر می‌توانند از ویژگی های مثبت این اسمارتفون باشند. دوربین اصلی این گوشی هم کیفیت خوبی دارد اما تصور نکنید که بهره‌مندی از 5 لنز 12 مگاپیکسلی معجزه خواهد کرد! در بخش زیر اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی را ضمیمه کرده‌ایم.

 

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت خوب
  • طراحی و ظاهر مناسب و جذاب
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • بستر نرم افزاری خوب و مبتنی بر اندروید وان
  • قدرت پردازشی مناسب
  • سرعت شارژ خوب باتری
  • پشتیبانی از شارژ بیسیم سریع

 

نقاط ضعف:

  • شارژدهی نه چندان خوب باتری
  • سرعت پردازش پایین عکس ها بعد از ضبط با دوربین اصلی

 

مشخصات کامل، قیمت و خرید گوشی موبایل نوکیا 9PureView