بررسی شیائومی ردمی نوت 5 (Redmi Note 5): خوش قیمت و قدرتمند!

نقد و بررسی 27 شهریور 1397 علی مظفری

بررسی شیائومی ردمی نوت 5 (Redmi Note 5): خوش قیمت و قدرتمند!

گوشی بررسی شیائومی ردمی نوت 5 (Xiaomi Redmi Note 5) یکی دیگر از گوشی های میان رده و مقرون به صرفه سال 2018 شیائومی است. صفحه نمایش بزرگ و باتری قدرتمند از اصلی ترین ویژگی های مثبت این گوشی هستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 5 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان کنیم.

معرفی مختصر شیائومی Redmi Note 5 (ردمی نوت 5)

شرکت شیائومی همیشه سعی داشته تا گوشی های خود را با قیمت مناسب و کیفیت خوب روانه بازار کند. این استراتژی سبب شد تا کمپانی مذکور بتواند در صنعت موبایل موفق ظاهر شود. یکی از گوشی های میان رده و خوش قیمت جدید این شرکت گوشی Redmi Note 5 یا ردمی نوت 5 است که در فوریه سال 2018 شاهد رونمایی از آن بودیم. این گوشی در بازارهای جهانی با نام Redmi Note 5 عرضه شده و در داخل چین با نام Redmi 5 Plus (ردمی 5 پلاس) شناخته می‌شود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی شیائومی ردمی نوت 5 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف این گوشی را مورد ارزیابی قرار دهیم. بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی جدید را دارید و شیائومی Redmi Note 5 یکی از گزینه های خرید پیش رویتان است، این نقد و بررسی اختصاصی را از دست ندهید.

بررسی شیائومی ردمی نوت 5 : طراحی و ظاهر

بدنه گوشی شیائومی ردمی نوت 5 فریمی آلومینیومی دارد و پنل جلوی آن شیشه‌ای است. قاب پشت گوشی هم از آلومینیوم ساخته شده اما بخش فوقانی و زیرین این قاب از پلاستیک تشکیل می‌شود. ابعاد بدنه دستگاه 8.1 در 75.5 در 158.5 میلیمتر بوده و وزن آن به چیزی در حدود 180 گرم می‌رسد. زمانی که شیائومی Redmi Note 5 را در دست بگیرید، چندان احساس در دست گرفتن یک گوشی درجه یک به شما منتقل نمی‌شود و کاملا حس در دست داشتن یک گوشی میان رده و معمولی را خواهید داشت. این مسئله به ویژه زمانی که از نمای پشت به گوشی نگاه کنید بیشتر قابل حس می‌شود.

 

بررسی شیائومی ردمی نوت 5

 

در قاب پشت این گوشی یک لنز دوربین، چراغ فلش LED و اسکنر انگشت دایره‌ای شکل دستگاه نصب است. لبه های قاب پشت آن خمیده طراحی شده‌اند و ضخامت نسبتا زیاد بدنه گوشی هم در حین در دست‌گیری آن ملموس به نظر می‌رسد. به طور کلی زمانی که از نمای پشت به شیائومی ردمی نوت 5 نگاه می‌کنید، هیچ نوآوری یا نشانی از سبک طراحی مدرن و به روز گوشی های موبایل را مشاهده نخواهید کرد.

اما زمانی که از نمای رو به رو به گوشی نگاه کنید، وضعیت کمی متفاوت می‌شود! صفحه نمایش بدون حاشیه دستگاه اولین موضوعی خواهد بود که در این حالت توجهتان را جلب می‌کند. شیائومی سعی کرده حاشیه های صفحه نمایش Redmi Note 5 را تا حد امکان باریک طراحی کند و حداقل از نمای رو به رو ظاهری مدرن و به روز را برای گوشی به وجود آورد. صفحه نمایش شیائومی ردمی نوت 5 تقریبا چیزی در حدود 77.4 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را در بر گرفته است.

 

بررسی شیائومی ردمی نوت 5

 

شیائومی Redmi Note 5 از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و در رنگ های مشکی، طلایی، آبی و رزگلد روانه بازار شده است. البته شیار سیم کارت دوم این گوشی به صورت هیبریدی طراحی شده و اگر سیم کارت در آن قرار داده شود، دیگر امکان نصب حافظه SD در دستگاه وجود نخواهد داشت و اگر حافظه SD در آن نصب شود، دیگر امکان نصب سیم کارت دوم وجود نخواهد داشت. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که گوشی شیائومی ردمی نوت 6 از نظر ظاهر و سبک طراحی چندان عالی نیست و ویژگی فراتر از یک گوشی میان رده را ارائه نمی‌کند. تنها نقطه مثبت طراحی شیائومی ردمی نوت 5 مربوط به صفحه نمایش بدون حاشیه و بهره‌مندی از اسکنر انگشت می‌شود.

بررسی شیائومی ردمی نوت 5 : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی شیائومی ردمی نوت 5 در مورد صفحه نمایش آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایش این گوشی 5.99 اینچی و از نوع IPS LCD بوده و وضوح تصویر 2160 در 1080 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ‌دی پلاس (FHD+) را ارائه می‌کند. نسبت تصویر آن 18 به 1 است و تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. بنابراین شیائومی Redmi Note 4 از صفحه نمایشی بزرگ و با وضوح تصویر مناسب بهره می‌برد. با توجه به اینکه نمایشگر گوشی از نوع IPS LCD است، جای تعجبی ندارد که زاویه دید مطلوبی را ارائه کند. مجموع این ویژگی ها سبب شده‌اند تصویری که در نمایشگر شیائومی ردمی نوت 5 نمایش داده می‌شود با کیفیت و شاداب باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A70 سامسونگ: صفحه نمایش بزرگ و زیبا

اما صفحه نمایش تقریبا بدون حاشیه شیائومی Redmi Note 5 چه مقدار روشنایی تولید می‌کند و آیا روشنایی آن به اندازه‌ای مطلوب خواهد بود که در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم محتوای روی نمایشگر کاملا قابل تفکیک و مشاهده باشد؟ در بررسی که صورت دادیم مشخص شد که صفحه نمایش 5.99 اینچی شیائومی ردمی نوت 5 در تولید روشنایی هم خوب عمل می‌کند. زمانی که روشنایی صفحه نمایش گوشی را در حالتی مابین 80 الی 100 درصد قرار دهید، در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم بدون مشکل می‌توانید از آن استفاده کنید. محتوای صفحه نمایش در این حالت کاملا قابل مشاهده و تفکیک‌پذیر هستند. اما طبیعتا اگر روشنایی صفحه نمایش گوشی را در محیط های باز و تحت تابش نور کم کنید، با مشکل مواجه خواهید شد.

 

بررسی شیائومی ردمی نوت 5

 

یکی دیگر از نقاط قوت صفحه نمایش شیائومی Redmi Note 5 که پیش از این هم اشاره کوتاهی به آن داشتیم، مربوط به سبک طراحی آن می‌شود. شیائومی سعی کرده تا حد امکان حاشیه‌های صفحه نمایش ردمی نوت 5 را باریک کند و بدین سبب سبک طراحی نزدیک به گوشی های مدرن و رده بالا را برای دستگاه به وجود آورد. به طور کلی بهره‌مندی از صفحه نمایش بزرگ و تقریبا بدون حاشیه و وضوح تصویر و روشنایی مناسب نمایشگر از ویژگی های مثبتی هستند که در بررسی شیائومی ردمی نوت 5 قابل درک بودند و باید از آن ها یاد شود.

بررسی شیائومی ردمی نوت 5 : سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل پیش فرض نصب و راه اندازی شده در گوشی Redmi Note 5 شیائومی، اندروید 7.1.2 نوقا بوده و در کنار آن رابط کاربری اختصاصی این شرکت با نام MIUI 10 هم نصب شده است. عملکرد بستر نرم افزاری گوشی بسیار روان و بدون لگ و تاخیر خواهد بود و در حین استفاده از دستگاه هماهنگی مابین بستر نرم افزاری و سخت افزاری آن قابل درک خواهد بود. رابط کاربری اختصاصی شیائومی یعنی MIUI 10 مجموعه عظیمی از قابلیت های مختلفی مثل Multi-Window (استفاده همزمان از اپلیکیشن ها در چند پنجره)، Smart Notifications (قابلیت شخصی سازی و هوشمندسازی نوتیفیکیشن ها)، Efficient Memory Management (امکان مدیریت کاربردی حافظه گوشی) و بسیاری ویژگی های دیگر را ارائه می‌کند. بنابراین سیستم عامل و رابط کاربری خوب گوشی شیائومی Redmi Note 5 هم می‌تواند از دیگر ویژگی های مثبت آن محسوب شود.

بررسی شیائومی ردمی نوت 5 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

شاید یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در بررسی شیائومی ردمی نوت 5 یا هر گوشی دیگری به آن پرداخته شود، مسئله پتانسیل پردازشی دستگاه باشد! شیائومی گوشی Redmi Note 5 را به تراشه اسنپدراگون 625 کوالکام مجهز کرده که یک تراشه میان رده است. این تراشه از پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره‌ می‌برد که هشت هسته آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 2 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی آدرنو 506 هم در این تراشه مورد استفاده قرار گرفته است.

 

بررسی شیائومی ردمی نوت 5

 

در بررسی های عملی که صورت گرفت گوشی شیائومی ردمی نوت 5 توانست از پس اجرای بازی های سنگینی همچون Injustice 2، Asphalt 8 و Shadow Fighter بر آید و هیچ لگ و تاخیری را هم ارائه نکند. البته بعد از انجام طولانی مدت بازی های مذکور بدنه گوشی داغ شد که این مسئله کاملا طبیعی است، اما با این حال هیچ تاخیر و لگی در اجرای بازی ها به وجود نیامد. بنابراین علیرغم اینکه شیائومی Redmi Note 5 از تراشه میان رده اسنپدراگون 625 کوالکام بهره می‌برد، پتانسیل اجرای بازی های HD را دارد و این مسئله از نقاط قوت آن به شمار می‌رود.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

شیائومی ردمی نوت 5 از نظر رم و حافظه داخلی شامل دو نسخه مختلف می‌شود. نسخه پایه گوشی از رم 3 و حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره‌مند است و نسخه برتر آن از رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی بهره می‌برد. گوشی شیائومی Redmi Note 5 که ما به بررسی آن پرداختیم، نسخه مجهز به رم 3 و حافظه 32 گیگابایتی آن بود. رم 3/4 گیگابایتی این گوشی به راحتی از پس مولتی‌تسکینگ بر می‌آید و از این نظر هم مشکلی برای کاربر ایجاد نمی‌شود. ضمنا Redmi Note 5 شیائومی از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند و بدین سبب می‌تواند فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 128 گیگابایت افزایش داد.

بررسی شیائومی ردمی نوت 5 : دوربین

دوربین اصلی شیائومی Redmi Note 5 برخلاف اغلب گوشی هایی که در سال 2018 معرفی شده‌اند از یک لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای و ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 30 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. شیائومی یک چراغ فلش LED دوگانه را درست زیر لنز دوربین اصلی دستگاه تعبیه کرده تا بدین ترتیب عکسبرداری در محیط های کم نور را با کیفیت بهتری امکانپذیر کند. دوربین اصلی و 12 مگاپیکسلی شیائومی ردمی نوت 5 در شرایطی که نور محیط مناسب باشد به واقع کیفیت عملکرد بسیار خوبی دارد. کیفیت ضبط عکس توسط دوربین اصلی این گوشی در محیط هایی که نور مناسب داشته باشند فراتر از آن چیزی خواهد بود که تصور می‌کنید، اما متاسفانه در محیط های کم نور، دوربین اصلی شیائومی Redmi Note 5 کیفیت خود را از دست می‌دهد و چندان خوب عمل نمی‌کند.

 

بررسی شیائومی ردمی نوت 5

 

در سمت مقابل دوربین سلفی ردمی نوت 5 شیائومی از سنسوری 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که کیفیت معمولی دارد. کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی در محیط های با نور کم به مقدار زیادی افت خواهد کرد و این مسئله می‌تواند کمی آزاردهنده باشد. با توجه به اینکه شیائومی Redmi Note 5 یک گوشی میان رده است، باید بگوییم که کیفیت عملکرد دوربین پشت آن از اصلی ترین نقاط قوت دستگاه به شمار می‌رود و دوربین سلفی آن هم کیفیت متعادل و تقریبا قابل قبولی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

بررسی شیائومی ردمی نوت 5 : باتری و شارژدهی

آخرین مسئله‌ای که در بررسی شیائومی ردمی نوت 5 به آن می‌پردازیم مربوط به باتری و شارژدهی آن می‌شود. شرکت شیائومی سعی کرده که شارژدهی خوب را به یکی از نقاط قوت گوشی Redmi Note 5 تبدیل کند. به همین دلیل یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی را در این گوشی بکار برده است. اگرچه ظرفیت باتری این گوشی بالاست و تراشه آن هم یک تراشه بهینه محسوب می‌شود، اما صفحه نمایش بزرگ و با وضوح نسبتا زیاد آن سبب شده بخش عمده‌ای از شارژ باتری دستگاه در حین استفاده از آن مصرف شود.

 

بررسی شیائومی ردمی نوت 5

 

طبق بررسی ما مشخص شد که باتری 4000 میلی آمپر ساعتی شیائومی ردمی نوت 5 می‌تواند در حالت عادی (استفاده نرمال) با یک بار شارژ تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین نماید. بنابراین باتری دستگاه توان شارژدهی خوبی دارد و این مسئله از نقاط قوت آن خواهد بود. اما سرعت شارژ مجدد باتری 4000 میلی آمپر ساعتی Redmi Note 5 چندان زیاد نیست و این مسئله در برخی شرایط می‌تواند آزاردهنده باشد. در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که برای فول شارژ کردن باتری این گوشی از 0 تا 100 درصد باید حداقل چیزی در حدود 2 ساعت زمان صرف شود. متاسفانه ردمی نوت 5 شیائومی از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و همین امر سبب شده تا سرعت شارژ باتری 4000 میلی آمپر ساعتی آن کم و نسبتا آزاردهنده باشد.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 5 (Xiaomi Redmi Note 5) پرداختیم. این گوشی میان رده و خوش قیمت برای آن دسته از افرادی مناسب است که کیفیت صفحه نمایش، دوربین اصلی، سرعت عملکرد و شارژدهی باتری اهمیت می‌دهند. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف ردمی نوت 5 شیائومی در بخش زیر دسته‌بندی شده‌اند.

نقاط قوت:

  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • پردازنده مناسب
  • دوربین اصلی خوب
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • طراحی نه چندان زیبا (به ویژه از نمای پشت)