نقد و بررسی دست بند هوشمند Redmi Smart Band : سبک، زیبا و باصرفه

نقد و بررسی 03 آبان 1399 علی مظفری

نقد و بررسی دست بند هوشمند Redmi Smart Band : سبک، زیبا و باصرفه

پس از موفقیت‌های بسیاری که برند شیائومی (Xiaomi) با دست بندهای هوشمند سری Mi به دست آورد؛ تصمیمات جدیدی برای عرضه گجت‌های هوشمند خود گرفت. سیاست‌هایی که اگر از ابتدا برند شیائومی را زیر نظر داشتید، برای شما بسیار آشنا خواهند بود. دست بندهای سری Mi که با نام Mi band عرضه می‌شوند دارای قیمت بسیار رقابتی هستند؛ اما در آخرین نسل از این دست بندها که با نام Mi Band 5 عرضه شد شاهد یک افزایش قیمت غیرقابل انتظار بودیم. مدت زمان زیادی از معرفی می بند 5 نگذشته بود که دست بند هوشمند Redmi Smart Band از زیربرند شیائومی یعنی، Redmi معرفی شد. اگر کمی با بازار موبایل آشنا باشید می‌دانید که شیائومی محصولات اقتصادی خود را با استفاده از زیربرند رسمی خود یعنی Redmi معرفی ‌می‌کند. اکنون باید متوجه این سیاست شیائومی شده باشید که چرا می بند 5 با قیمت بالاتری عرضه شد و دقیقا پس از آن ردمی اسمارت بند با قیمت اقتصادی تری معرفی شد. پس از نقد و بررسی Mi Band 5، اکنون می‌خواهیم نگاهی کامل به تمامی بخش‌های Redmi Smart Band داشته باشیم؛ پس در ادامه با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی دست بند هوشمند Redmi Smart Band : طراحی، معماری و نمایشگر

 

نقد و بررسی دست بند هوشمند Redmi Smart Band : سبک، زیبا و باصرفه

 

معماری دست بند جدید ردمی کمترین شباهتی به دست بندهای سری Mi ندارد و از زبان طراحی مخصوص به خود استفاده می‌کند. نمایشگر استفاده شده در ردمی اسمارت بند فاقد لبه‌های خمیده بوده و در گوشه‌ها نیز از زاویه‌های قائم بهره می‌برد. برخلاف سری Mi، بند استفاده شده برای Redmi Smart Band دو تکه بوده و به دو طرف ماژول دست بند متصل می‌شود. این دست بند هوشمند فاقد هرگونه دکمه بوده و کلیه ارتباط شما با ردمی اسمارت بند از طریق صفحه نمایش لمسی این گجت برقرار خواهد شد.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه می بند 4 و آنر بند 5: بهترین ردیاب تناسب اندام کدام است؟

نمایشگر استفاده شده در ردمی اسمارت بند یک نمایشگر 1.08 اینچی با پنل LCD می‌باشد که رزولوشنی معادل 120x220 پیکسل را برای شما به ارمغان خواهد آورد. حداکثر روشنایی ارائه شده به وسیله این نمایشگر مقدار 200 nits بوده که عملکرد راضی کننده‌ای را از خود نشان خواهد داد. پنل نمایشگر موجود بر روی ردمی اسمارت بند، فاقد حاشیه نبوده و در 4 ضلع آن حاشیه‌های سیاه رنگ به چشم می‌خورد. هرچند که این حاشیه‌ها آزاردهنده نخواهند بود اما ممکن است برای برخی از کاربران اذیت کننده باشند. از نظر کیفیت تصاویر، Redmi Smart Band عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد به شکلی که تصاویر و نوشته‌ها بر روی این نمایشگر کوچک کاملا خوانا بوده و اصلا در زمان چک کردن نمایشگرِ دست بند دچار مشکل نخواهید شد.

متاسفانه مشکلی که خریداران ردمی بند با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، عدم عملکرد صحیح صفحه تاچ این دست بند هوشمند می‌باشد. بر اساس گزارشات کاربران، عملکرد لمسی دست بند Redmi Smart آنچنان که باید خوب عمل نمی‌کند و گاها دیده شده که حرکت لمسیِ کشیدن (Swipe) را به عنوان ضربه زدن (tap) در نظر می‌گیرد. هر چند که در نهایت و با کمی زحمت قادر به انجام کارهای خود خواهید بود؛ اما اگر تحمل اینگونه مشکلات را ندارید بهتر است نگاهی به لیست دست بندهای هوشمند فروشگاه اینترنتی هدف بیندازید.

 

نقد و بررسی دست بند هوشمند Redmi Smart Band : رابط کاربری و نرم افزار

 

نقد و بررسی دست بند هوشمند Redmi Smart Band : سبک، زیبا و باصرفه

 

سیستم عامل و رابط کاربری به کار رفته در ردمی اسمارت بند کاملا مشابه با رابط کاربری به کار رفته در Mi Band 4 است. حجم عمده‌ای از تنظیمات و امکانات موجود بر روی Redmi Smart Band تنها با اتصال این دست بند هوشمند به تلفن همراه شما قابل دسترسی خواهند بود. اتصال میان اولین دست بند ردمی با تلفن همراه کاربر از طریق اپلیکیشن Xiaomi Wear صورت می‌گیرد و برخلاف دست بندهای سری Mi، اپلیکیشن می فیت (Mi Fit) قادر به شناسایی ردمی بند نخواهد بود. ردمی اسمارت بند به بلوتوث نسخه 5 مجهز شده است و ارتباط میان دست بند با تلفن همراه شما از طریق بلوتوث برقرار خواهد شد. به دلیل بهره مندی ردمی بند از آخرین نسخه بلوتوث، سرعت اتصال بسیار سریع بوده و آزاردهنده نخواهد بود؛ هرچند که برای اولین اتصال یا به اصطلاح، همگام سازی (Pairing) باید مدت زمان بیشتری منتظر بمانید. پس از اولین اتصال، دست بند Redmi کاملا با تلفن همراه شما سینک خواهد شد و اطلاعاتی مثل: تاریخ، ساعت، موقعیت مکانی و ریجن شما را به صورت خودکار دریافت خواهد کرد. رابط کاربری به کار رفته در ردمی بند بسیار روان و مناسب طراحی شده و تقریبا هیچ ایرادی در رابط کاربری آن دیده نمی‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مچ بند Honor Band 6 |مچ بندی برای آنالیز سلامتی بدن

صفحه‌ی اصلی این دست بند هوشمند، تاریخ و ساعت و اطلاعات دیگری همچون تعداد قدم‌های روزانه و ضربان قلب را به شما نمایش خواهد داد. برای رفتن به صفحات دیگر همچون صفحه‌ی تمرین‌های ورزشی، اندازه‌گیری ضربان قلب، اعلان‌های دریافتی و سایر امکانات ردمی بند به ‌سادگی از سوآیپ به سمت بالا و پایین و برای بازگشت به صفحات قبلی، از سوآیپ از سمت چپ به راست می‌توانید استفاده کنید. اگر در صفحه‌ی اصلی باشید، با سوایپ به سمت چپ و راست می‌توانید از ویجت‌ها به‌راحتی استفاده کنید. بهتر است بدانید که امکان شخصی‌سازی ویجت‌ها یا اضافه‌ و حذف کردن آن‌ها در منو تنظیمات وجود دارد و قابل شخصی سازی می‌باشد. در سیستم عامل به کار رفته در Redmi Smart Band، ابزارهای کاربردی‌ همانند تایمر، کرنومتر، ریموت شاتر دوربین، کنترل پخش موسیقی و قابلیت Find Device برای پخش صدای بلند بوق از گوشی نیز وجود دارد.

 

نقد و بررسی دست بند هوشمند Redmi Smart Band : سبک، زیبا و باصرفه

 

اپلیکیشن Xiaomi Wear رابط کاربری بهتر، زیباتر و سریع تری نسبت به اپلیکیشن Mi Fit دارد؛ اما بر اساس نظرات کاربران اختلاف داده‌ها میان دست بند و اپلیکیشن سبب شده تا نرم افزار جدید کاملا ناامید کننده باشد! تصور کنید که یک روز حالت رهگیری فعالیت‌های ورزشی را فعال کرده‌اید، در زمان خوابِ نیم روزی ردمی بند را در دست داشته اید و اکنون در پایان روز می‌خواهید وضعیت سلامتی خود را تست کنید؛ اما میان آمارهای موجود در دست بند و اپلیکیشن اختلاف دیده می‌شود. این اختلاف سبب شده تا آمارهای جمع آوری شده غیرقابل اعتماد بوده و کاربران دچار گمراهی شوند. البته این مشکل بیشتر یک مشکل نرم افزاریست و امیدوار هستیم که در آینده و به وسیله آپدیت‌های نرم افزاری برطرف شد. اپلیکیشن Xiaomi Wear جاییست که شما می‌توانید تمامی واچ فیس‌های دست بند خود را مشاهده نموده و آن‌ها را اعمال کنید. در حالت عادی 2 واچ فیس پیش فرض در حافظه ردمی اسمارت بند مشاهده می‌شود که با مراجعه به اپلیکیشن شیائومی این تنوع به 60 واچ فیس مختلف افزایش خواهد یافت. با توجه به محدود بودن نمایشگر نباید انتظار تنوع بسیاری از امکانات واچ فیس‌‌ها را داشته باشید، اما مطمئنا در میان این 60 عدد واچ فیس، شما می‌توانید واچ فیسی متناسب با علایق و نیاز خود پیدا کنید.

 

نقد و بررسی دست بند هوشمند Redmi Smart Band : سیستم پایش سلامتی

 

نقد و بررسی دست بند هوشمند Redmi Smart Band : سبک، زیبا و باصرفه

 

سیستم پایش سلامتی یکی از ویژگی‌های ثابت دست بندهای امروزی می‌باشد. ردمی بند نیز از این قاعده مستثنی نیست و در طول روز بسته به دستورات شما، داده هایی در رابطه با سلامتی شما جمع آوری می‌کند. در ادامه نگاهی به ویژگی‌های مرتبط با سلامتی ردمی بند خواهیم داشت.

اولین ویژگی، سیستم پایش ورزش و فعالیت بدنیست. در این قسمت Redmi Smart Band باز هم عملکردی شبیه به می بند 4 دارد و قادر به رهگیری 5 حالت ورزشی مختلف می‌باشد؛ این 5 حالت عباتند از :

  • پیاده روی در فضای باز
  • تردمیل
  • دوچرخه سواری در فضای باز
  • دوچرخه ثابت
  • ورزش آزاد

 

متاسفانه به دلیل عدم بهره مندی ردمی اسمارت بند از گواهی IP68، این دست بند سلامتی ضدآب نیست و به همین خاطر قادر به رهگیری ورزش‌های آبی از جمله شنا نمی‌باشد. لازم است اشاره کنیم که دست بند سلامتی Redmi Smart Band فاقد GPS داخلی است؛ پس اگر تصمیم به دوچرخه سواری و دویدن در فضای آزاد دارید؛ باید حتما این گجت هوشمند را از طریق اپلیکیشن Xiaomi Wear به تلفن همراه خود متصل نموده و سپس موبایل خود را در طول مسیر به همراه داشته باشید. با فعالسازی سیستم رهگیری ورزش، می‌توانید داده‌هایی همچون مدت زمان ورزش، کالری مصرفی و ضربان قلب خود در طول ورزش را مشاهده نمایید.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش وصل کردن ساعت هوشمند با گوشی موبایل اندرویدی

همان طور که در طول این مقاله نیز اشاره کردیم، ردمی اسمارت بند از سیستم پایش خواب نیز بهره می‌برد. بر این اساس، اگر پیش از خوابیدن دست بند سلامتی ردمی را در دست داشته باشید، می‌توانید داده‌هایی همچون ضربان قلب، حرکات بدن در طول خواب، عمیق و یا سبک بودن خواب و... را در اپلیکیشن Xiaomi Wear مشاهده نمایید. ردمی بند می‌تواند ضربان قلب را به ‌صورت ۲۴ ساعته و براساس تنظیماتی بسنجد که کاربر برای دوره‌های اندازه‌گیری ضربان تعیین می‌کند. این ویژگی که به فعالیت همیشگی حسگر اپتیکال ضربان‌سنج در دوره‌های زمانی مشخصی منجر می‌شود، مصرف باتری را به‌ طرز محسوسی افزایش می‌دهد.

 

نقد و بررسی دست بند هوشمند Redmi Smart Band : شارژدهی و سیستم شارژ

 

نقد و بررسی دست بند هوشمند Redmi Smart Band : سبک، زیبا و باصرفه

 

ردمی اسمارت بند به یک باتری 130 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که به مدت 14 روز در حالت استندبای همراه شما خواهد بود. اما اگر بخواهید به صورت مداوم از سیستم‌های پایش و سنجش ضربان قلب استفاده کنید، داده‌های مربوط به فعالیت‌های فیزیکی خود را جمع آوری کنید و در پایان هر روز این اطلاعات را از طریق اپلیکیشن مشاهده نمایید، این مقدار نصف خواهد شد و با یک بار شارژ کامل می‌توانید به مدت 1 هفته از تمامی این امکانات بهره مند شوید. شارژدهی تمامی دست بندهای هوشند همچون Redmi Smart Band، به طور مستقیم با رفتار کاربر در ارتباط است و عواملی همچون میزان روشنایی، فعالیت سنسورها و... می‌توانند تغییرات عمده‌ای در آن ایجاد کنند.

مکانیزم شارژ ردمی بند برای بسیاری از کاربران جدید است. برای این که بتوانید دست بند هوشمند ردمی را شارژ نمایید؛ باید بند پایینی را از ماژول دست بند جدا نمایید تا خروجی USB دیده شود. بله درست متوجه شدید، در ردمی بند خبری از پورت Micro USB یا Type-C نیست و خروجی USB باید مستقیما به یک پورت USB متصل شود. شارژ کامل دستگاه نزدیک به 2 ساعت زمان خواهد برد و اتصال مستقیم ماژول به پاوربانک نیز مشکلی برای ردمی بند ایجاد نخواهد کرد.

 

سخن پایانی

ردمی اسمارت بند، اولین تجربه ردمی در بازار گجت‌های هوشمند می‌باشد که توانسته اتفاق‌های خوبی را برای این شرکت رقم بزند. قیمت ردمی بند در کنار ویژگی‌هایی همچون حسگر اپتیکال ضربان قلب، سیستم پایش خواب و فعالیت‌های ورزشی سبب شده تا با یک دست بند هوشمند توجه برانگیز روبه‌رو باشیم. اگر تازه شروع به ورزش کرده‌اید، به دنبال یک ساعت اسپرت با امکانات اضافی هستید و یا لازم می‌دانید که در هر لحظه از شدت ضربان قلب خود اگاه باشید؛ خرید Redmi Smart Band می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای شما باشد. اما اگر از علاقه مندان ورزش‌های آبی هستید، می‌خواهید سطح استرس خود را بسنجید و یا نیاز به GPS داخلی دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم که به فکر خرید یک «ساعت هوشمند» با امکانات بیشتر باشید.

 

نقاط قوت :

  • قیمت مناسب
  • نمایشگر بزرگ
  • بهره مندی از نرم افزار اختصاصی

 

نقاط ضعف :

  • عملکرد لمسی نامناسب
  • استفاده از پنل LCD
  • مکانیزم شارژ نامناسب