نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus ROG Strix GL553VE | بدنساز لپ‌تاپ‌های گیمینگ!

نقد و بررسی 29 اردیبهشت 1398 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus ROG Strix GL553VE | بدنساز لپ‌تاپ‌های گیمینگ!

یکی از سری لپ‌تاپ‌های قدیمی شرکت ایسوس (Asus) سری مخصوص بازی ROG یا همان Republic of Gamers است. ایسوس در ساخت تجهیزات مخصوص بازی از این عنوان استفاده کرد و سپس سری لپ‌تاپ‌هایی را با همین نام‌ روانه بازار کرد. ایسوس در این سری لپ‌تاپ از قوی‌ترین سخت‌افزار برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کند و سعی می‌کند که بهترین تجربه گیمینگ را در اختیار علاقه‌مندان بگذارد. در بین سری لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، سری ROG همواره یکی از قدرتمندترین‌ها و بوده و همچنان هم ایسوس با رونمایی از مدل‌های جدید و قوی‌تر، قدرت خود را به‌رخ سایر رقبا می‌کشد.

در این بخش قصد بررسی یکی از قوی‌ترین لپ‌تاپ‌های ساخته شده مخصوص بازی را داریم. لپ‌تاپ مدل GL553VE شرکت ایسوس که با نام کامل ROG Strix GL553VE شناخته می‌شود، بهترین سیستم سخت‌افزاری را برای تجربه بازی در اختیار شما قرار می‌دهد. ایسوس در این لپ‌تاپ از پردازنده قدرتمند نسل هفتم اینتل Core i5 و Core i7 استفاده کرده است. این پردازنده‌های کم مصرف، در کنار کارت گرافیک مخصوص بازی NVIDIA GeForce GTX 1050 و GTX 1050Ti مجموعه کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهند. همان‌طور که مشخص است ایسوس با ارائه کانفیگ‌های مختلف سعی کرده تا همه نیازها را برآورده کند. در صورتی که یک گیمر حرفه‌ای هستید و کوچک‌ترین جزئیات برای شما اهمیت دارد، خرید لپ‌تاپ ایسوس GL553VE یک گزینه بسیار خوب برای شما است.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus ROG Strix GL553VE

 

استفاده از حافظه رم 24 گیگابایتی برای لپ‌تاپ ایسوس GL553VE در کنار این پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند، سطح پردازش نهایی لپ‌تاپ را بسیار بالا برده است. همچنین حافظه رم قابلیت ارتقاء داشته و در صورت نیاز به منابع بیشتر، می‌توانید آن را تا 32 گیگابایت حافظه از نوع DDR4 افزایش دهید. همچنین برای ذخیره‌سازی اطلاعات ایسوس در لپ‌تاپ ROG Strix GL553VE خود از هارد دیسک ترکیبی استفاده کرده است. کانفیگ‌های لپ‌تاپ مدل‌ هارد دیسک‌های 1 و 2 ترابایتی از نوع HDD دارند. درکنار این حافظه از حافظه SSD با ظرفیت 128 تا 512 گیگابایت (در کانفیگ‌های مختلف) درنظر گرفته شده است که می‌توانید از آن به‌صورت همزمان با فضای ذخیره‌سازی اصلی، استفاده کنید. قیمت لپ‌تاپ ایسوس GL553VE در مدل‌های مختلف سخت‌افزاری متفاوت است اما در مجموع با خرید لپ‌تاپ GL553VE با قیمت مناسب، می‌توانید به سخت‌افزار بسیار قدرتمند و حرفه‌ای دسترسی داشته باشید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus ROG Strix GL553VE

 

طراحی و کیفیت ساخت Asus GL553VE

یک چهره خشن و البته جذاب، یک ویژگی جداناشدنی از لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی (Gaming Laptop) است. ایسوس در لپ‌تاپ GL553VE هم از طرح‌های مشابهی برای یادآوری ماهیت لپ‌تاپ به ما استفاده کرده است. بدنه این لپ‌تاپ از جنس فلز آلومینیوم بوده که در کنار برش‌ها و الگوهای قرار گرفته روی آن، جلوه خاصی را به لپ‌تاپ بخشیده است. در طراحی پنل پشت صفحه‌نمایش، ایسوس از دو شیار قرمز رنگ استفاده کرده که در میان آن لوگو سری Republic of Gamers به‌چشم می‌خورد. استفاده از ترکیب رنگ خاکستری تیره و رنگ قرمز، در بین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی بسیار مرسوم است و در لپ‌تاپ ایسوس GL553VE هم شاهد آن هستیم.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Legion Y530 | یک گیمینگ قدرتمند و متفاوت!

طراحی پنل داخلی لپ‌تاپ با برش‌های نامنظم، بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد. قسمت مخصوص به کلیدهای کیبورد با طراحی زیبایی از بخش استراحت‌گاه دست جدا شده‌اند. لوگو ROG نیز مجدد بر روی سطح پنل داخلی به‌چشم می‌خورد. در مجموع با لپ‌تاپ زیبایی از لحاظ طراحی طرف هستیم. لپ‌تاپ GL553VE ابعادی معادل 30 × 255 × 383 میلی‌متر دارد. ضخامت بدنه کمی زیاد به‌نظر می‌رسد اما دلیل آن می‌تواند به‌خاطر استفاده از تمام پورت‌ها و اتصالات مانند درایو نوری بر روی لبه لپ‌تاپ باشد. وزن ایسوس GL553VE هم 2.5 کیلوگرم است که برای یک لپ‌تاپ با اندازه صفحه‌نمایش 15.6 اینچی مناسب است. نه کم و نه زیاد. در مجموع با خرید لپ‌تاپ ایسوس GL553VE به یک لپ‌تاپ مخصوص بازی زیبا از لحاظ طراحی دسترسی خواهید داشت.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus ROG Strix GL553VE

 

صفحه‌نمایش

در کنار سخت‌افزار قدرتمند، لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی باید صفحه‌نمایش با کیفیتی هم برای نمایش جزئیات داشته باشند. زیرا هرچقدر هم پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند باشد، این صفحه‌نمایش است که وظیفه نمایش آن را بر عهده دارد. ایسوس در لپ‌تاپ GL553VE خود از صفحه‌نمایش 15.6 اینچی با کیفیتی استفاده کرده است. صفحه‌نمایش Full HD با رزولوشن 1920x1080 و فناوری زاویه دید 178 درجه‌ای اختصاصی ایسوس، خیال شما را از بابت کیفیت تصویر و زاویه دید راحت می‌کند. پنل این صفحه‌نمایش TFT است که شفافیت تصویر بسیار خوبی دارد. همچنین استفاده از روکش مات (Anti-Glare) بر روی آن باعث شده که صفحه‌نمایش نور را منعکس نکند. از همین رو می‌توانید با خیال راحت در محیط‌هایی با شرایط نوری قوی از لپ‌تاپ استفاده کنید. درست در بالای صفحه‌نمایش از وب‌کم (Webcam) با کیفیت HD استفاده شده است. این وب‌کم کیفیت بسیار خوبی را برای برقراری تماس‌های تصویری در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین ایسوس در کنار این وب‌کم از میکروفون بهینه‌شده‌ای برای ضبط صدا استفاده کرده تا بتوانید در هنگام استریم کردن تصویر و صدای خودتان را هم با کیفیت بسیار خوب داشته باشید.

تا به‌اینجا ویژگی‌های عمومی صفحه‌نمایش را بررسی کردیم که شاید امکانات آن را بر روی لپ‌تاپ‌‌های مالتی‌مدیا هم دیده باشید. صفحه‌نمایش لپ‌تاپ GL553VE قادر به پشتیبانی از سرعت نوسان تصویر 60 هرتز است. پشتبانی از این نرخ برای تجربه بهتر و روان بازی‌های ویدیویی بسیار اهمیت دارد. در مجموع با خرید لپ‌تاپ ایسوس GL553VE با قیمت مناسب می‌توانید به ‌لپ‌تاپی با صفحه‌نمایش با کیفیت دسترسی داشته و با خیال راحت با فریم‌ریت بالای 30 به تجربه بازی بنشینید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus ROG Strix GL553VE

 

کیبورد

در بخش طراحی اشاره‌ای به قسمت مربوط به صفحه‌کلید لپ‌تاپ کردیم. در این قسمت ایسوس با الگوهای برش‌مانند خود به‌زیبایی فضای مربوط به کلیدهای کیبورد را مشخص کرده است. . همچنین کلیدهای کیبورد مشابه کلیدهای سایر لپ‌تاپ‌ها نیستند و نحوه قرار گیری آن‌ها بر روی پنل داخلی کمی متفاوت است. کیبورد از نوع جزیره‌ای است و همه کلیدها اندازه مناسبی دارند. عمق کلیدهای این صفحه‌کلید هم 2.5 میلی‌متر است. همچنین ایسوس از به‌صورت کامل از بخش ماشین‌حساب (مربوط به‌اعداد) بر روی لپ‌تاپ استفاده کرده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ‌تاپ MSI GE63 | گیمینگ قدرتمند و جمع‌و‌جور!

ویژگی جذاب کیبورد لپ‌تاپ GL553VE مربوط به نور پس‌زمینه آن است.­ همه کلیدها به نور پس‌زمینه رنگی مجهز شده‌اند. علاوه بر حروف روی سطح کلیدها، از کناره آن‌ها هم نور رنگی به‌چشم می‌خورد که نمای کلی لپ‌تاپ را بسیار جذاب کرده‌اند. این نور قابل تنظیم است و می‌توانید شدت آن و رنگ‌ آن را هم عوض کنید. همچنین می‌توانید کیبورد را به 4 ناحیه مختلف تقسم کرده و از طیف رنگ‌های مختلفی بر روی آن استفاده کنید. در قسمت استراحت‌گاه دست هم تاچ‌پد (Touch Pad) یک‌تکه لپ‌تاپ قرار گرفته که اطراف آن با نواری قرمز رنگ مشخص شده‌ است. این تاچ‌پد هم مشابه همه تاچ‌پدها از فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی می‌کند و می‌توانید در انجام کارهای روزانه عادی از آن به‌جای ماوس استفاده کنید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus ROG Strix GL553VE

 

پورت‌ها و بلندگو

با توجه به ضخامت بدنه لپ‌تاپ هیچ‌ محدودیتی از بابت قرارگیری پورت‌‌ها بر روی ایسوس GL553VE وجود ندارد. در لبه کناری سمت چپ لپ‌تاپ علاوه بر ورودی کابل برق و خروجی تهویه هوا، ورودی کابل LAN برای اتصال به اینترنت، خروجی تصویر HDMI، دو پورت USB 3.0، یک پورت USB Type-C و جک 3.5 میلیمتری هدفون قرار گرفته است. در سمت دیگر هم یک پورت USB 2.0 و درایو نوری DVD-RW تعبیه شده است. بر روی لبه جلویی لپ‌تاپ هم، درست پایین تاچ‌پد، شیار ورودی کارت‌خوان SD قرار گرفته است.

ایسوس در لپ‌تاپ GL553VE از دو بلندگو استریو داخلی استفاده کرده است. این بلندگوها که در قسمت زیر لپ‌تاپ تعبیه شده‌اند، کیفیت صدای خوبی دارند و از فناوری اختصاصی ایسوس یعنی SonicMaster نیز بهره‌مندند. ایسوس در محتویات این لپ‌تاپ یک هدست مخصوص بازی را هم ارائه می‌دهد که می‌توانید برای تجربه بهتر و با کیفیت‌تر از آن استفاده کنید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus ROG Strix GL553VE

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

مهم‌ترین ویژگی یک لپ‌تاپ گیمنیگ سخت‌افزار قرار گرفته بر روی آن است. ایسوس در لپ‌تاپ GL553VE از کانفیگ‌های مختلفی استفاده کرده است. پردازنده‌ نسل هفتم اینتل Core i5 و Core i7 وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارند. در مدل حرفه‌ای این لپ‌تاپ که از پردازنده چهار هسته‌ای Intel Core i7 در آن استفاده شده است شاهد سرعت پردازنده 2.8 گیگاهرتز تا 3.8 گیگاهرتز در حالت توربو (Turbo Boost) هستیم. در کنار این پردازنده از کارت گرافیک قدرتمند NVIDIA GeForce GTX1050Ti با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی از نوع DDR5 استفاده شده است. این پردازنده قدرتمند مخصوص بازی، قادر است در کنار پردازنده بهترین کیفیت بافت و تصویر را در بازی برای شما به‌ارمغان آورد.

حالا وقتشه! اینو بخون 10 راه افزایش شارژدهی باتری لپ تاپ | راهنمای جامع نگهداری از باتری لپ تاپ

حافظه رم (RAM) قرار گرفته بر روی لپ‌تاپ GL553VE هم دست کمی از قدرت پردازنده و کارت گرافیک ندارد. حافظه رم 24 گیگابایتی از نوع DDR4 ترکیب پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند لپ‌تاپ را کامل می‌کند. همچنین لازم به‌ذکر است که این لپ‌تاپ دو اسلات برای قرارگیری حافظه رم دارد و شما می‌توانید ظرفیت فعلی را تا 32 گیگابایت حافظه از نوع DDR4 افزایش دهید تا از نهایت قدرت پردازشی لپ‌تاپ استفاده کنید. برای ذخیره‌سازی اطلاعات ایسوس از دو مدل هارد دیسک 1 و 2 ترابایتی بر روی کانفیگ‌های لپ‌تاپ GL553VE استفاده کرده است. هارد دیسک این لپ‌تاپ از نوع ترکیبی بوده و در کنار آن از حافظه SSD نیز استفاده شده است. در کنار این هارد دیسک 1 یا 2 ترابایتی می‌توانید از 128 تا 512 گیگابایت حافظه استفاده کنید. بر روی مدل پرطرفدار لپ‌تاپ GL553VE ایسوس از هارد دیسک 2 ترابایتی HDD و 128 گیگابایت حافظه SSD استفاده کرده است.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus ROG Strix GL553VE

 

باتری لپ‌تاپ ایسوس GL553VE هم یک باتری 4 سلولی لیتیوم‌-یون با ظرفیت 48 وات‌ساعت است.­ این باتری قادر است تا 5 ساعت در حالت استفاده عادی، برای شما شارژدهی داشته باشد که کاملا میزان قابل‌قبولی است. در مجموع سخت‌افزار لپ‌تاپ ایسوس ROG Strix GL553VE کاملا آماده ارائه یک تجربه گیمینگ با کیفیت برای شما است. پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند در کنار حافظه رم با ظرفیت بالا، همگی بهترین کیفیت را برای انجام بازی‌های ویدیویی در اختیار شما قرار می‌دهند. قیمت لپ‌تاپ ایسوس GL553VE با توجه به سخت‌افزار و ویژگی‌های مناسب بوده و می‌توانید برای انجام بازی و کلیه کارهای حرفه‌ای دیگر خود روی توان آن حساب باز کنید.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus ROG Strix GL553VE

 

سیستم خنک‌کننده

ایسوس در GL553VE برای خنک کردن لپ‌تاپ از یک سیستم خنک‌کننده شامل یک فن بزرگ مشترک و لوله‌های مسی انتقال حرارات برای پردازنده و کارت گرافیک استفاده کرده است. هوای گرم لپ‌تاپ هم توسط فن از طریق تهویه قرار گرفته بر روی لبه کناری سمت چپ و همچنین از زیر لپ‌تاپ خارج می‌شود. طبق ادعا ایسوس، سیستم خنک‌کننده میزان دما استاندارد برای یک تجربه گیمینگ بی‌نقص را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus ROG Strix GL553VE

 

نتیجه‌گیری

لپ‌تاپ ایسوس GL553VE با نام کامل ROG Strix GL553VE مجموعه کاملی از امکانات را برای یک تجربه گیمینگ در اختیار شما قرار می‌دهد. لپ‌تاپ GL553VE با استفاده پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند توانایی اجرای همه بازی‌های ویدیویی را با کیفیت مطلوب دارد. همچنین استفاده از صفحه‌نمایش با کیفیت Full HD و پشتیبانی از سرعت نوسان تصویر 60 هرتز به‌شما این اجازه را می‌دهد که با نرخ فریم بالای 30 به‌راحتی همه بازی‌ها را تجربه کنید. علاوه بر ویژگی‌های سخت‌افزاری، لپ‌تاپ ایسوس GL553VE کیبورد با نور پس‌زمینه بسیار جذابی دارد و ظاهر بسیار خوبی را به لپ‌تاپ داده است. همچنین از وب‌کم HD بر روی این لپ‌تاپ استفاده شده که می‌توانید از آن در استریم‌های خود نیز استفاده کنید. پورت‌ها و اتصالات کامل لپ‌تاپ هم از دیگر ویژگی‌های مهم این لپ‌تاپ 15.6 اینچی هستند. در مجموع با خرید لپ‌تاپ ایسوس GL553VE به یک لپ‌تاپ کامل و قدرتمند در بین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی دسترسی خواهید داشت.

 

نکات مثبت

  • طراحی زیبا و بدنه آلومینیومی
  • صفحه‌نمایش Full HD با روکش مات و زاویه دید 178 درجه‌ای
  • پردازنده و کارت گرافیک قدرتمند
  • کیبورد با نور پس‌زمینه جذاب
  • وب‌کم HD و پورت‌ها و اتصالات کامل

 

نکات منفی

  • ابعاد درشت بدنه لپ‌تاپ

 

نقد و بررسی لپ‌تاپ Asus ROG Strix GL553VE