نقد و بررسی آیپد ایر 2019 اپل (Apple iPad Air 2019)

نقد و بررسی 21 خرداد 1398 علی مظفری

نقد و بررسی آیپد ایر 2019 اپل (Apple iPad Air 2019)

یکی از جدیدترین آیپد های اپل با نام iPad Air 2019 معرفی شده و به دلیل صفحه نمایش بزرگ و سخت افزار مناسبی که دارد می‌تواند گزینه خرید خوبی برای علاقمندان به تبلت های بزرگ و با کیفیت باشد. در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی آیپد ایر 2019 اپل (Apple iPad Air 2019) بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. با ما همراه باشید.

 

مقدمه

در ماه مارس (March) سال 2019 شاهد رونمایی از iPad Air 2019 اپل بودیم که بعد از یک وقفه چند ساله به عنوان جدیدترین نسخه سری تبلت های آیپد ایر اپل معرفی شد. قیمت آیپد ایر 2019 اپل و کیفیت و قدرت عملکرد آن از آیپد پرو های 11 و 12.9 اینچی اپل کمتر است و نسبت به آیپد پروها قطعات سخت افزاری نسبتا ضعیف تری هم دارد، اگرچه نمی‌توان مدعی شد که این تبلت در مجموع تبلت ارزان قیمت یا خوش قیمتی است، اما در مقایسه با دیگر آیپد های اپل قیمت و سخت افزار مناسب دارد. همین موضوع سبب شده آیپد ایر 2019 به گزینه خرید خوبی برای خیلی از کاربران تبدیل شود. در این مقاله اختصاصی می‌خواهیم به نقد و بررسی آیپد ایر 2019 اپل (Apple iPad Ai 2019) بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف اصلی آن داشته باشیم. با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی آیپد ایر 2019 اپل (iPad Air 2019): طراحی و ظاهر

به عقیده ما سبک طراحی و ظاهر iPad Air 2019 یکی از ویژگی های مثبت آن است. اپل حاشیه های صفحه نمایش این تبلت را کمی باریک تر از قبل طراحی کرده اما همچنان نسبت تصویر به بدنه خیلی عالی توسط دستگاه ارائه نمی‌شود. نسبت تصویر به بدنه این آیپد حدود 78.3 درصد از و این مقدار از پنل جلوی تبلت توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود. بنابراین زمانی که از نمای رو به رو به آیپد ایر 2019 نگاه کنید حاشیه های نسبتا باریک صفحه نمایش آن توجهتان را جلب می‌کند و به روز بودن سبک طراحی تبلت را به رخ می‌کشد. با وجود باریک تر شدن حاشیه های صفحه نمایش تبلت، تاچ آیدی (Touch ID) همچنان در لبه زیرین نمایشگر نصب است و امکان اسکنر انگشت کاربر را فراهم می‌کند. در بررسی آیپد ایر 2019 مشخص شد که سرعت عمل تاچ آیدی این تبلت برای اسکن انگشت کاربر بسیار عالی و کاملا دقیق و قابل اعتماد است.

 

بررسی آیپد ایر 2019

 

فریم و قاب پشت iPad Air 2019 از فلز ساخته شده و ابعاد آن 6.1 در 174.1 در 250.6 میلیمتر خواهد بود، بنابراین آیپد ایر 2019 علیرغم بهره‌مندی از یک صفحه نمایش 10.5 اینچی، بدنه بسیار باریکی دارد. وقتی به لبه های این تبلت نگاه کنید به طور کامل متوجه ظرافت طراحی و باریک بودن بدنه آن خواهید شد و این موضوع حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. قاب پشت تبلت مقاومت خوبی در برابر فشار، ضربه و حتی خراشیده شدن دارد اما بهتر است برای محافظت از آن از کاور و کیف تبلت استفاده کنید. خوشبختانه iPad Air 2019 اپل از کیبورد اختصاصی و هوشمند این شرکت پشتیبانی می‌کند اما به طور پیش فرض از این کیبورد بهره‌مند نیست. اتصال مابین کیبورد و تبلت هم به صورت آهنربایی و با تکیه بر تکنولوژی که اپل از آن با نام Smart Connector یاد کرده برقرار می‌شود. بنابراین می‌توانید به عنوان کیف و کاور برای تبلت آیپد ایر 2019 کیبورد اختصاصی آن را بخرید که هم نقش کیف و هم کیبورد را ایفاء می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون معرفی 10 تا از بهترین تبلت های بازار

تبلت iPad Air 2019 از نظر قابلیت های اتصال در دو نسخه مختلف عرضه شده که یکی از آن ها فقط از اتصال وای فای (Wifi) پشتیبانی می‌کند و نسخه دیگر قابلیت نصب سیم کارت و پشتیبانی از اتصال LTE 4G را دارد. نسخه‌ای از تبلت مذکور که ما در بررسی آیپد ایر 2019 از آن استفاده کردیم از اتصال سیم کارت و موبایل دیتا پشتیبانی نمی‌کرد. وزن این نسخه تبلت مذکور حدود 456 گرم است اما وزن نسخه پشتیبانی کننده از اتصال وای فای آن به چیزی در حدود 464 گرم می‌رسد. در قاب پشت این تبلت هیچ ویژگی خاصی دیده نمی‌شود و تنها لوگوی اپل در وسط آن رخ نمایی می‌کند و لنز دوربین اصلی تبلت هم در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب دستگاه نصب است. درست است که iPad Air 2019 وزن و ضخامت کمی دارد اما به دلیل بهره‌مندی از صفحه نمایش 10.5 اینچی حمل و نقل آن خیلی آسان نیست. بنابراین اگر خیلی به حمل و نقل تبلت نیاز دارید، شاید خرید iPad Mini 5 گزینه مناسب تری برای شما باشد.

 

بررسی آیپد ایر 2019

 

یکی دیگر از ویژگی های خوب آیپد ایر 2019 مربوط به پشتیبانی آن از جدیدترین نسخه قلم استایلوس اپل می‌شود. البته باز هم این قلم به طور پیش فرض همراه با تبلت در اختیار خریدار قرار نمی‌گیرد و باید هزینه مجزایی برای تهیه کردن آن پرداخت شود، به همین دلیل خیلی وارد جزئیات آن نخواهید شد اما استفاده از قلم استایلوس اختصاصی اپل در کنار iPad Air 2019 می‌تواند تجربه‌ای دلنشین را برایتان به همراه داشته باشد و قابلیت های متفاوت و خاصی را در اختیارتان قرار دهد. آیپد ایر 2019 از اسپیکر های استریو بهره‌مند است و کیفیت صدای خروجی از آن ها مطلوب خواهد بود. بنابراین در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت که سبک طراحی و ظاهر آیپد ایر 2019 اپل خوب است و این موضوع می‌تواند یکی از نقاط قوت دستگاه باشد.

 

نقد و بررسی آیپد ایر 2019 اپل (iPad Air 2019): صفحه نمایش

در این بخش از نقد و بررسی آیپد ایر 2019 اپل در رابطه با صفحه نمایش آن صحبت می‌کنیم. صفحه نمایشی که در این تبلت بکار رفته یک نمایشگر 10.5 اینچی و از نوع IPS LCD است که رزولوشن 2224 در 1668 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین ترتیب تراکم پیکسلی در حدود 265 پیکسل در هر اینچ برای آن به ارمغان آورده می‌شود که تراکم پیکسلی کاملا قابل قبولی برای یک تبلت 10.5 اینچی است. ضمنا صفحه نمایش این تبلت نسبت 4 به 3 دارد. همانطور که در بخش قبل هم به آن اشاره داشتیم، اپل سعی کرده حاشیه های صفحه نمایش تبلت iPad Air 2019 را باریک تر طراحی کند و بدین ترتیب ظاهری مدرن تر را برای دستگاه به وجود آورد. بدین ترتیب نسبت صفحه نمایش به بدنه تبلت حدودا 78.3 درصد شده و بخش عظیمی از مساحت پنل جلوی تبلت با صفحه نمایش آن احاطه می‌شود.

 

بررسی آیپد ایر 2019

 

اپل مدعی شده که روی صفحه نمایش iPad Air 2019 را با یک لایه شیشه ضد خش و همچنین لایه ضد چربی دست پوشانده اما ما توصیه می‌کنیم خیلی به ضد خش بودن صفحه نمایش آیپد ایر 2019 اعتماد نکنید و برای اطمینان هم که شده حتما روی صفحه نمایش تبلت یک گلس ال سی دی نصب نمایید. بدین ترتیب مطمئن خواهید شد که هیچ آسیب مستقیمی به صفحه نمایش 10.5 اینچی و با کیفیت دستگاه وارد نمی‌شود و اگر خط و خشی روی آن ایجاد شود بر روی گلس ال سی دی به وجود می‌آید و آسیبی به خود ال سی دی تبلت وارد نمی‌کند. اما گذشته از این ویژگی های نام برده شده باید در مورد کیفیت عملکرد صفحه نمایش 10.5 اینچی آیپد ایر 2019 هم صحبت شود. در بررسی که ما داشتیم مشخص شد که کیفیت به تصویر کشیدن محتوا روی صفحه نمایش iPad Air 2019 واقعا خوب است. محتوایی که روی نمایشگر تبلت به تصویر کشیده می‌شوند شاداب و شارپ بوده و جذابیت خاصی دارد. ترکیب این ویژگی ها با صفحه نمایش بزرگ تبلت آن را به گزینه عالی برای تماشای فیلم و سریال تبدیل می‌کنند. همچنین وبگردی کردن هم با صفحه نمایش بزرگ تبلت آیپد ایر 2019 واقعا لذت بخش خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون تعمیرات تخصصی تبلت با کمترین قیمت و هزینه

یکی دیگر از ویژگی های خوب صفحه نمایش 10.5 اینچی iPad Air 2019 مربوط به توان خوب آن در تولید روشنایی می‌شود. در بررسی آیپد ایر 2019 مشخص شد که با تنظیم شدت روشنایی صفحه نمایش این تبلت بر روی 90 درصد می‌توان در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از آن استفاده کرد و محتوای روی نمایشگر دستگاه را دید. بنابراین استفاده از iPad Air 2019 در محیط های باز و تحت تابش نور به راحتی امکانپذیر خواهد بود. در یک جمع‌بندی کلی از نقد و بررسی آیپد ایر 2019 در بخش صفحه نمایش باید گفت که بزرگ بودن صفحه نمایش این تبلت یکی از نقاط قوت آن است، چون خیلی از کاربران به دنبال خرید تبلت های با نمایشگر بزرگ هستند و iPad Air 2019 می‌تواند برای این دسته از افراد گزینه خرید بسیار مناسب باشد. 

 

نقد و بررسی آیپد ایر 2019 اپل (iPad Air 2019): سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عاملی که به طور پیش فرض روی تبلت iPad Air 2019 اپل نصب شده iOS 12.1.3 است. بنابراین شاهد نصب جدیدترین نسخه فعلی سیستم عامل iOS بر روی این تبلت هستیم و بدون تردید آپدیت های بعدی این سیستم عامل هم حداقل تا 4 یا 5 سال آتی برای آیپد ایر 2019 منتشر می‌شوند. انحصاری بودن سیستم عامل iOS برای گجت های اپل و پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت همیشه یکی از اصلی ترین نقاط قوت آیفون و آیپد های اپل بوده و آیپد ایر 2019 این شرکت هم از این قاعده مستثنا نیست. پس یکی از ویژگی های خوبی که با خرید Apple iPad Air 2019 به آن دست پیدا خواهید کرد این است که همیشه سیستم عامل به روز و آپدیتی روی تبلتتان نصب خواهد بود. اما سیستم عامل iOS 12.1.3 در آیپد ایر 2019 تا چه اندازه روان و بهینه عمل می‌کند؟

 

بررسی آیپد ایر 2019

 

هماهنگی عاملی بستر نرم افزاری و سخت افزاری در آیپد ایر 2019 امری مشخص و محسوس است. با چند لحظه در دست گرفتن تبلت مذکور و پرسه زدن در منو های مختلف آن و اجرای چند اپلیکیشن به راحتی متوجه سبک و بهینه بودن بستر نرم افزاری دستگاه خواهید شد. اجرای اپلیکیشن های رایج در آیپد ایر 2019 با سرعت عالی انجام می‌شود و کارهای روزمره‌ای مثل وبگردی، پخش فیلم و ویدئو، تماشای ویدئو در یوتیوب، پرسه زدن در اینستاگرام، استفاده از تلگرام و غیره به راحتی با تبلت آیپد ایر 2019 امکانپذیر خواهد بود. پس عملکرد روان و بهینه بستر نرم افزاری تبلت با بستر سخت افزاری آن یکی از ویژگی های خوب تبلت iPad Air 2019 است. در مورد قدرت عملکرد بستر سخت افزاری تبلت و پتانسیل پردازشی آن هم در ادامه صحبت می‌کنیم. بنابراین اگر می‌خواهید تبلتی داشته باشید که از نرم افزاری قدرتمند، به روز و بهینه بهره ببرد و حداقل تا 4 الی 5 سال آتی پشتیبانی نرم افزاری عالی داشته باشد و جدیدترین آپدیت های سیستم عامل را دریافت کند، مطمئنا آیپد ایر 2019 اپل یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود.

 

نقد و بررسی آیپد ایر 2019 اپل (iPad Air 2019): پردازنده، رم و حافظه داخلی

بدون تردید یکی از مهمترین بخش های نقد و بررسی آیپد ایر 2019 اپل مربوط به قدرت پردازشی آن می‌شود. خوشبختانه آیپد و آیفون های اپل همیشه به سخت افزاری قدرتمند مجهز بوده‌اند و شک نداریم که iPad Air 2019 هم از همین روند پیروی می‌کند. اپل تراشه A12 Bionic را در این تبلت بکار برده که یک تراشه 7 نانومتری و فوق‌العاده بهینه است و یک پردازنده مرکزی شش هسته‌ای دارد. چهار مورد از شش هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نوع Tempest هستند و فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی دارند و دو هسته دیگر آن هم از نوع Vortex بوده و فرکانس کاری 2.5 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. تراشه A12 Bionic از پردازنده گرافیکی قدرتمند Apple GPU هم بهره می‌برد که یک پردازنده گرافیکی قدرتمند و مجهز به چهار هسته مرکزی است. به طور کلی تراشه A12 اپل هم اکنون از قدرتمندترین و برترین تراشه های موبایلی بازار است و قدرت عملکرد بالایی دارد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy Tab A 8.0 2019 سامسونگ: یک تبلت ارزان قیمت

رم iPad Air 2019 ظرفیت 3 گیگابایتی دارد و حافظه داخلی آن می‌تواند 64 یا 256 گیگابایتی باشد. بنابراین این تبلت از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه می‌شود و نسخه دیگری از آن روانه بازار نشده است. ضمنا هیچ یک از دو نسخه تبلت مثل نسخه های قبل سری آیپد های اپل از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند و قابلیت نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) را ندارند. اما قدرت عملکرد تبلت مورد نظر چطور است و آیا می‌توان به عنوان یک تبلت قدرتمند روی آن حساب باز کرد؟ همانطور که قبلا گفتیم، آیپد ایر 2019 در اجرای اپلیکیشن ها هیچ مشکلی ندارد و کاملا روان، سریع و بدون لگ عمل می‌کند. اما برای درک قدرت عملکرد این تبلت در شرایط دشوارتر باید آن را کمی تحت فشار قرار داده و بازده دستگاه را بررسی کنیم. بدین منظور ما سه بازی فورتنایت (Fortnite)، آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) و پابجی (PUBG) را روی تبلت نصب و هر یک را برای مدت زمان 10 دقیقه در آن اجرا کردیم و سپس برای درک قدرت عملکرد رم تبلت مابین اپلیکیشن های اخیر آن جهش هایی داشتیم.

 

بررسی آیپد ایر 2019

 

نتیجه بررسی آیپد ایر 2019 اپل کاملا امیدوارکننده و رضایت بخش بود. این تبلت به خوبی از پس اجرای پشت سر هم بازی های فورتنایت، آسفالت 9 لجندز و پابجی بر آمد و حتی کوچک ترین لگ و تاخیری هم در عملکردش ایجاد نشد. جهش مابین اپلیکیشن های اخیر هم بعد از اجرای 30 دقیقه‌ای بازی های نام برده شده با سرعت کاملا مطلوبی انجام شد و این موضوع ثابت کرد که رم 3 گیگابایتی iPad Air 2019 برای تامین نیازهای دستگاه ظرفیت مناسبی را ارائه کرده است. پس چه اهل وبگردی و تماشای فیلم باشید و چه اهل نصب و اجرای بازی های سنگین روی تبلت باشید، آیپد ایر 2019 نیازهای شما را برطرف می‌کند. این تبلت شاید به اندازه آیپد پرو قدرتمند نباشد اما قدرت پردازشی آن به اندازه‌ای خواهد بود که تمام نیازهای یک کاربر حرفه‌ای و علاقمند به گیم را به طور کامل تامین کند. پس قدرت عملکرد عالی یکی دیگر از ویژگی های مثبتی است که باید در بررسی آیپد ایر 2019 به آن اشاره کنیم.

 

نقد و بررسی آیپد ایر 2019 اپل (iPad Air 2019): دوربین

همانطور که می‌دانید اصولا در طراحی تبلت ها و به ویژه تبلت هایی که صفحه نمایش بزرگ دارند خیلی به کیفیت عملکرد دوربین اهمیت داده نمی‌شود. طبیعتا انتظار می‌رود که دوربین های اصلی و سلفی iPad Air 2019 هم وضعیت مشابهی داشته باشند، اما در بررسی این محصول مشخص شد که اینطور نیست و اپل دوربین اصلی و سلفی خوبی را در تبلت مذکور شده بکار برده است. دوربین اصلی آیپد ایر 2019 از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.4 تشکیل شده که از قابلیت HDR، فوکوس خودکار و ضبط ویدئو های فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی تبلت هم از یک لنز 7 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده که آن هم از قابلیت HDR و ضبط ویدئو های فول اچ دی 30 فریم در هر ثانیه‌ای پشتیبانی به عمل می‌آورد.

 

بررسی آیپد ایر 2019

 

قبل از اینکه به طور کامل نتیجه بررسی آیپد ایر 2019 در بخش دوربین را عنوان کنیم باید خاطر نشان شویم که کیفیت عملکرد دوربین این تبلت با کیفیت دوربین دیگر تبلت های هم رده و مشابه مقایسه می‌شود و معیار بررسی در این زمینه کیفیت عملکرد دوربین گوشی های موبایل نیست! بنابراین اگر گفته می‌شود که دوربین iPad Air 2019 عملکرد خوبی دارد، بدان معناست که دوربین این تبلت در مقایسه با دیگر تبلت های هم رده خودش عملکرد مطلوبی را ارائه می‌کند. در بررسی آیپد ایر 2019 مشخص شد که دوربین اصلی این تبلت واقعا کیفیت مطلوبی دارد و با آن می‌توان عکس های بسیار خوبی ضبط کرد که برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام کاملا مناسب هستند. دوربین سلفی تبلت هم عملکرد بسیار خوبی دارد و امکان ضبط عکس های سلفی با کیفیتی را فراهم می‌کند. متاسفانه هیچ یک از دو لنز دوربین اصلی و سلفی iPad Air 2019 از چراغ فلش LED بهره‌مند نیستند. بهتر است در محیط های تاریک و کم نور خیلی روی عملکرد دوربین های اصلی و سلفی این تبلت حساب باز نکنید چون افت کیفیت نسبتا محسوسی در آن ها به وجود می‌آید. در مجموع باید گفت که دوربین اصلی و سلفی تبلت iPad Air 2019 در نوع خود عملکرد خوب دارند و نسبت به خیلی از تبلت های مشابه قدرتمندتر هستند.

 

نقد و بررسی آیپد ایر 2019 اپ (iPad Air 2019): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله نقد و بررسی آیپد ایر 2019 در رابطه با باتری تبلت و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز iPad Air 2019 بکار رفته از نوع لیتیوم پلیمری است و ظرفیت 8134 میلی آمپر ساعتی دارد. بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم توان شارژدهی باتری تبلت بسیار مطلوب باشد. در بررسی آیپد ایر 2019 هم همین موضوع مشاهده شد. اگر یک کاربر معمولی باشید و از iPad Air 2019 برای رفع نیازهای روزمره خودتان و وبگردی و تماشای فیلم استفاده کنید، یک بار شارژ باتری تبلت تقریبا تا 2 روز انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند. اگر خیلی اهل انجام بازی های سنگین مثل پابجی و فورتنایت باشید، سرعت خالی شدن شارژ باتری تبلت افزایش می‌یابد و در این شرایط ممکن است هر روز یک مرتبه نیازمند شارژ کردن باتری تبلت شوید. به طور کلی باید گفت که کیفیت شارژدهی باتری 8134 میلی آمپر ساعتی تبلت آیپد ایر 2019 بسیار مطلوب است و این موضوع از دیگر ویژگی های مثبت آن به شمار می‌رود.

 

بررسی آیپد ایر 2019

 

متاسفانه تبلت آیپد ایر 2019 اپل از قابلیت هایی مثل شارژ سریع و بیسیم پشتیبانی نمی‌کند. به همین دلیل برای فول شارژ باتری تبلت باید زمان نسبتا طولانی صرف شود. طبق بررسی به عمل آمده شارژ از صفر تا صد باتری تبلت چیزی در حدود 3 ساعت و 45 دقیقه زمان می‌برد. بنابراین بهتر است همیشه در بازه های زمانی کوتاه‌تر و بیشتر تبلت را به شارژ بزنید یا از یک پاوربانک قدرتمند و مناسب برای شارژ باتری تبلت در هر شرایط و مکانی استفاده به عمل آورید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی آیپد ایر 2019 اپل (Apple iPad Air 2019) پرداختیم. این تبلت از طراحی خوب و کیفیت ساخت بالایی بهره‌مند است و بدنه‌ای بسیار باریک دارد. صفحه نمایش 10.5 اینچی آن امکان تماشای فیلم یا وبگردی را با بهترین کیفیت فراهم می‌کند و پردازنده قدرتمند دستگاه هم پتانسیل بسیار بالایی دارد. ضمنا می‌توانید روی قدرت شارژدهی تبلت آیپد ایر 2019 هم حساب ویژه‌ای باز کنید. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف تبلت نام برده شده در بخش زیر مشخص شده‌اند.

 

نقاط قوت:

  • طراحی و ساخت خوب و با کیفیت
  • پشتیبانی از قلم استایلوس و کیبورد اختصاصی
  • صفحه نمایش با کیفیت و بزرگ
  • سیستم عامل روان و بهینه
  • قدرت پردازشی عالی
  • شارژدهی خوب باتری

 

نقاط ضعف:

  • عدم ارائه کیبورد و قلم به همراه تبلت
  • قیمت نه چندان ارزان (در مقایسه با تبلت های اندرویدی)
  • سرعت شارژ پایین باتری