جامع ترین  راهنمای خرید مادربرد، در هر بازه اقتصادی

راهنمای خرید 20 شهریور 1400 علی مظفری

جامع ترین راهنمای خرید مادربرد، در هر بازه اقتصادی

پس از اینکه در مقالاتی به بررسی بهترین کارت گرافیک‌ها و SSDهای بازار ایران در سال 2021 پرداختیم، اکنون می‌خواهیم نگاهی نیز به بازار مادربردها در کشورمان داشته باشیم. از آنجایی که بر اساس تجربه ما، موجودی مادربردها در بازار، همواره در حال تغییر است؛ ترجیح دادیم تا به جای معرفی محصول، یک راهنمای خرید در این زمینه ارائه دهیم. پس اگر تصمیم به بستن یک سیستم رومیزی گیمینگ، رندرینگ و یا اداری دارید، تا انتهای این نوشته با ما در تیم تحریریه فروشگاه ایترنتی هدف همراه باشید.
مادربرد (Motherboard)، اصلی ترین بخش یک سیستم است که می‌تواند به راحتی راندمان سیستم را دستخوش تغییر قرار دهد. علاوه بر این، خرید یک مادربرد نامناسب دست شما را در زمان ارتقای سیستم خواهد بست! چراکه برای ارتقای اجزای یک سیستم رومیزی همچون حافظه RAM، پردازنده و... حتما مادربرد شما باید با این اجزا سازگار باشد. در ادامه سعی داریم که به شکلی تخصصی اما به زبانی ساده شما را با اطلاعات لازم درزمان خرید مادربرد اشنا کنیم. بد نیست اشاره کنم که مقالات راهنمای خرید ما برای کارت گرافیک و حافظه‌های SSD نیز، از طریق لینک‌های پایین قابل دسترسی هستند و می‌توانند کمک شایانی به شما در این زمینه داشته باشند.

 

کامل ترین راهنمای خرید حافظه SSD
بهترین کارت گرافیک های سال 2021 | بر اساس قیمت و ارزش خرید

 

 

تیم قرمز یا تیم آبی؟ انتخاب پلتفرم از بین Intel و AMD

 

راهنمای خرید مادربرد


در ابتدای کار لازم است اشاره کنم که شما به صورت همزمان نمی‌توانید از هر دو پردازنده‌های اینتل و AMD استفاده کنید و یا به عبارتی با استفاده از یک مادربرد نمی‌توانید بین دو پردازنده سوئیچ کنید. تعداد مادربردهای پشتیبانی کننده از این سیستم از تعداد انگشتان دست نیز کمتر است و پرداختن به این مسئله در حوصله این مقاله نمی‌گنجد. پس ترجیحا باید یک تیم را انتخاب کنید. در این زمان باید بین تعداد هسته‌های پردازشی یا فرکانس کاری و پشتیبانی یک مورد را انتخاب نمایید.
مادربرد با پشتیبانی از پردازنده‌های Intel تهیه کنید، اگر: برای گیمینگ و یا سیستم‌های خانگی به دنبال تهیه پردازنده هستید. در اکثر موارد مادربردهای اینتلی بهترین انتخاب برای سیستم‌های گیمینگ هستند. همکاری بهتر اینتل با شرکت‌های بازی سازی و همگام شدن محصولات این شرکت با جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا در صنعت پردازش تصویر موجب می‌شود که مادربردهای اینتلی بهترین انتخاب برای گیمرها باشند. همچنین فرکانس بالای پردازنده‌های این شرکت بسیار برای بازی‌بازان و کاربران خانگی و اداری کارآمد خواهد بود.
مادربرد با پشتیبانی از پردازنده‌های AMD تهیه کنید، اگر: برای رندرینگ و چندکاری (Multitasking) به دنبال تهیه یک سیستم هستید. پردازنده‌های AMD به دلیل بهره مندی از تعداد هسته‌های پردازشی بیشتر و معماری خاص شرکت ای‌ام‌دی به خوبی جایگاه خود را در زمینه رندرنیگ و ماینینگ ثابت کرده‌اند. علاوه بر این پردازنده‌های این شرکت به خوبی از پس مولتی تسکینگ برمی‌آیند. اگر از جمله افرادی هستید که چندین نرم افزار سنگین را باید به صورت همزمان در حالت آماده به کار داشته باشید، (همچون تدوینگران و انیمیشن کاران) قطعا انتخاب یک پردازنده AMD برای شما بهتر خواهد بود.

 

انتخاب سوکت پردازنده

 

راهنمای خرید مادربرد


پس از اینکه پلتفرم سیستم خود را انتخاب کردید، نوبت به انتخاب سوکت پردازنده می‌رسد. سوکت پردازنده در مادربردها رابطه مستقیمی با قیمت مادربرد دارد و هرچه بیشتر هزینه کنید، مسلما سوکت بروزتری خواهید داشت. البته در نظر داشته باشید که سوکت‌های جدید همچون LGA 1200، تنها از پردازنده‌های نسل 10 به بعد اینتل پشتیبانی می‌کنند و همین مسئله موجب تحمیل هزینه بیشتر به شما در زمان خرید پردازنده خواهد شد. پس بهتر است پس از انتخاب پردازنده، به دنبال مادربردی بگردید که از سوکت موردنیاز شما بهره می‌برد، چراکه این حرکت بسیار عاقلانه‌تر از انتخاب سوکت و سپس خرید پردازنده خواهد بود. توجه داشته باشید که سوکت‌ها هم در ابعاد بیرونی و هم در تعداد پین‌های اتصالی با یگدیگر تفاوت دارند و نمی‌توان از هر پردازنده‌ای بر روی هر سوکتی استفاده کرد. این مساله از اهمیت بالایی برخوردار است و باید زمان و دقت بسیاری را صرف آن نمایید.

 

انتخاب چیپ پردازنده

 

راهنمای خرید مادربرد


چیپ‌های پردازنده ارتباط کاربر با پردازنده و کنترل آن را برای کاربر فراهم می‌کنند. شاید چند سال پیش می‌توانستید یک مادربرد با یک سوکت پردازنده را در تنوع مختلفی از چیپ‌ها پیدا کنید؛ اما امروزه سوکت پردازنده به شدت با چیپ پردازنده گره خورده است و می‌توان گفت که هر نوع سوکت نهایتا با دو مدل مختلف چیپ یا گاها حتی فقط یک مدل چیپ پردازشی هماهنگ است!
به طور کلی چیپ پردازنده تنها برای کاربران حرفه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر شما اطلاعات کافی از چیپ‌ها و علوم سخت افزار ندارید، نیازی به وسواس داشتن به این موضوع در زمان خرید مادربرد نخواهید داشت. عملکرد چیپ پردازنده در زمان اورکلاک کردن پردازنده به چشم خواهد آمد و کار را برای کاربرانی که علاقه به اورکلاک کردن سیستم دارند، راحت‌تر می‌کند. همچنین هرچه یک چیپ پردازنده مدرن‌تر باشد و از سری بهتری باشد، (همچون چیپ‌های سری Z اینتل) بازه اورکلاک نیز بیشتر خواهد بود و می‌توان تغییرات بیشتری را بر روی پردازنده اعمال کرد.
هشدار: لازم است مجدد اشاره کنم که اورکلاک کردن پردازنده نیاز به دانش کافی در زمینه سخت افزار دارد و چنانچه از اطلاعات کافی برخوردار نیستید، از اعمال هرگونه تغییر خودسرانه خودداری کنید.

 

انتخاب مشخصات مربوط به حافظه RAM و کارت گرافیک

 

راهنمای خرید مادربرد


این موارد از جمله مواردی هستند که امروزه شاید نیاز کمتری به بررسی آن‌ها باشد؛ چراکه نیاز کاربران در هر دو مورد محدود بوده و گاها مادربردهای پایین رده نیز از حداقل امکانات برای کاربران برخوردار هستند.

اسلات‌های رم: برای تهیه یک مادربرد با پشتیبانی مناسب از حافظه RAM مدنظرتان باید ابتدا به نیازهای خود رجوع کنید. به طور معمول، مادربردهای امروزی موجود در بازار ایران از 32 تا 256 گیگابایت حافظه RAM پشتیبانی می‌کنند. تعداد اسلات‌ها نیز به طور معمول 4 یا 8 اسلات می‌باشد. یک کاربر گیمر و یا یک کاربر حرفه‌ای در زمینه گرافیک نهایتا به 64 گیگابایت حافظه RAM نیاز خواهد داشت، که اگر مقدار مورد نیاز شما بیش از این نیز باشد، هیچ جای نگرانی نیست. امروزه حتی مادربردهای میان رده نیز تا 128 گیگابایت حافظه RAM را پشتیبانی می‌کنند. مورد مهم بعدی حداکثر فرکانس پشتیبانی شده به وسیله حافظه رم می‌باشد. این مقدار از 3200 تا 4800 در مادربردهای امروزی بازار ایران متفاوت است. ترجیحا در زمان خرید سعی کنید که با توجه به بودجه در دسترستان از مادربردی استفاده کنید که از حداکثر فرکانس بیشتری پشتیبانی کند تا چانچه در آینده تصمیم به ارتقای سیستم رومیزی خود گرفتید، بتوانید آزادانه‌تر عمل کنید.

 

راهنمای خرید مادربرد

 

کارت گرافیک: برای اتصال  یک کارت گرافیک به مادربرد، نیاز به یک اسلات PCI Express x16 خواهیم داشت. اسلات کارت گرافیک در چندسال اخیر متوجه تغییرات زیادی نشده و به صورت پیش فرض با رعایت شرایط عمومی مادربرد، می‌توان از تمامی کارت گرافیک‌های مناسب بر روی مادربرد استفاده کرد. مفهوم کلمه "مناسب" در جمله قبل، به رعایت تعادل سیستم برمی‌گردد. میان اجزای هر سیستم رومیزی باید یک تعادل برقرار باشد. به عنوان مثال شما نمی‌توانید از کارت گرافیک Nvidia RTX 3080 در کنار یک پردازنده پنتیوم استفاده کنید! پس در زمان خرید مادربرد در نظر داشته باشید که چنانچه یک مادربرد میان رده تهیه می‌کنید، باید از قطعاتی میان رده همچون پردازنده‌های نسل 8 و 9 اینتل یا کارت گرافیک‌های انودیا 2060 یا AMD RX580 استفاده نمایید تا تعادل لازم در سیستم شما برقرار باشد. در نظر داشته باشید که عدم رعایت این موضوع باعث، کاهش عملکرد سیستم شما خواهد شد.
در این بخش لازم است به کاربرانی که نیاز بسیار زیاد به محاسبات گرافیکی دارند نیز اشاره‌ای بکنیم. اگر گیمر حرفه‌ای و یا استریمر هستید و احساس می‌کنید که یک کارت گرافیک برای شما کافی نیست، پیشنهاد می‌کنم که از مادربردهایی با دو اسلات PCI x16 استفاده کنید، تا بتوانید با پیاده سازی سیستم‌های SLI در کارت گرافیک‌های انودیا و سیستم کراس‌فایر در کارت گرافیک‌های AMD، توان گرافیکی کامپیوتر خود را به طرز چشم‌گیری ارتقا دهید. اما اگر یک گرافیست فوق حرفه‌ای، مهندس طراحی سازه‌های 3D یا یک تدوینگر هستید، پیشنهاد می‌کنم که از مادربردهایی با پشتیبانی از کارت گرافیک‌های سری Quadro استفاده نمایید. این سری به طور اختصاصی ویژه شما طراحی شده است و در آینده می‌توانید موارد بیشتری در رابطه با این سری از کارت گرافیک‌های انودیا را در وبلاگ فروشگاه هدف مشاهده نمایید.

 

انتخاب نوع حافظه و درگاه‌های آن

 

راهنمای خرید مادربرد


در گذشته شاید حافظه‌های دسکتاپ تنها مربوط به هاردهای HDD SATA می‌شد، اما امروزه هاردهای SSD SATA و درایوهای حافظه SSD M.2 نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و به عضو جداناپذیر سیستم‌های رومیزی تبدیل شده‌اند. برای تعیین اینکه می توان چند هارد دیسک و SDD درایو به کامپیوتر متصل کرد، باید به تعداد پورت‌های SATA و M.2 در مادربرد توجه کنید. ترجیحا پیشنهاد می‌کنیم که به اسلات SSD M.2 توجه ویژه‌ای داشته باشید. این اسلات از سرعت بسیار بیشتری نسبت به اسلات‌های قدیمی برخوردار است و تاثیر بسزایی در سرعت سیستم شما خواهد گذاشت. این بخش نیاز به توضیحات بیشتری ندارد و ترجیحا برای جلوگیری از طولانی شدن این مقاله به ارائه نکات گفته شده اکتفا می‌کنیم. با این وجود چنانچه سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه با ما در ارتباط باشید.

 

نکات تکمیلی در زمان خرید مادربرد

 

راهنمای خرید مادربرد


در این بخش، نگاهی به برخی از ویژگی‌های مادربردها خواهیم داشت که در بین تمامی آن‌ها مشترک نیست. این ویژگی‌ها برای همه کاربران مورد نیاز نخواهد بود، با این‌حال ذکر این موارد ممکن است برای برخی از کاربران مفید باشد.

آنتن WiFi داخلی: بسیاری از مادربردها، همچون مادربردهای بالارده ایسوس در پنل ورودی و خروجی خود (I/O) به درگاه داخلی وایفای مجهز شده‌اند. در جعبه این مادربردها یک آنتن وایفای دیده می‌شود که می‌تواند اتصال بدون سیم بسیار باکیفیتی را بین سیستم شما و مودم اینترنت برقرار نماید. کیفیت اتصال این نوع از آنتن‌های وایفای بسیار بهتر از دانگل‌های موجود در بازار است و اگر به هر دلیلی قادر به استفاده از کابل LAN نیستید، می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد.

پشتیبانی از سیستم کولینگ مایع: برخی از مادربردها به صورت پیش فرض یه یک پورت مخصوص در نزدیکی پنل I/O مجهز شده‌اند که موجب می‌شود مادربرد به صورت Built-in، بتواند از هر سیستم خنک‌ساز مایعی استفاده نماید. وجود این پورت کوچک اما کاربردی موجب می‌شود تا هماهنگی مادربرد با سیستم خنک‌ کننده به طرز چشم گیری افزای یابد و با بهبود عملکرد این سیستم شاهد افزایش عملکرد سیستم دسکتاپ باشیم.

سیستم RGB داخلی و هدرهای RGB: فرقی نمی‌کند که گیمر باشید یا نباشید، مسلما یک سیستم دسکتاپ با نورپردازی زیبا برای هر کسی جذاب خواهد بود!
امروزه سیستم‌های نورپردازیِ نئون و LED به بخش جدایی ناپذیری از زندگی گیمرها و استریمرها تبدیل شده است. همین موضوع موجب شده که اکثرا فکر کنند تنها گیمرها نیاز به سیستم RGB دارند. اگر علاقه‌ای به سیستم‌های نورپردازی داخل کیس دارید و می‌خواهید هزینه زیادی نکنید، بهترین گزینه خرید یک مادربرد با هدرهای RGB خواهد بود. در این صورت حداقل می‌توانید بخش کوچکی از سیستم خود را با مقداری نورپردازی جزئی زیباتر کنید.

 

سخن پایانی:


در این مقاله سعی داشتیم که به زبانی ساده، اطلاعات جامع و کاملی را در زمینه خرید مادربرد به شما ارائه دهیم. با مطالعه این مقاله و کسب کمی تجربه در زمینه سخت افزار، می‌توانید به خوبی به خرید مادربرد مسلط شوید و خودتان مادربردی مناسب با نیاز خود یا آشنایانتان را انتخاب کنید. با این وجود، اگر همچنان حس می‌کنید که به اندازه کافی در زمینه انتخاب مادربرد و کانفیگ سیستم دسکتاپ مهارت ندارید، می‌توانید با همکاران من در تیم پشتیبانی فروشگاه هدف در ارتباط باشید. هدف ما تنها کسب رضایت شماست.