نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700

نقد و بررسی 09 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700

پردازنده‌های سری i7 اینتل، یکی از محبوب ترین پردازنده‌ها در نزد کاربران ایرانی هستند که با وجود گذشت زمان تقریبا زیادی از عرضه آن‌ها، همچنان در بازار عرضه اندام می‌کنند.

این سری از پردازنده‌های اینتل، همزمان با رشد این شرکت ارتقا یافته‌اند و در این مقاله از فروشگاه اینترنتی هدف به سراغ آخرین نسل از پردازنده‌های سری i7 اینتل رفته‌ایم. پردازنده Intel Core i7-10700 یکی از بهترین پردازنده‌های حال حاضر موجود در بازار است که باتوجه به قدرت پردازشی بسیار بالای خود، با قیمت مناسبی در فروشگاه‌ها دیده می‌شود. همان طور که از نام پردازنده اینتل Core i7-10700 نیز نشخص است؛ این پردازنده به سری کامیت لیک (Comet Lake) تعلق دارد. اگر از فعالان حوزه گرافیک هستید و یا یک گیمرحرفه‌ای که به دنبال خرید پردازنده است؛ تا انتهای نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700 با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700 : تفاوت نسخه TRAY با BOX

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700

 

لازم دانستیم که پیش از هرچیز، تفاوت دو نسخه باکس و ترِی (Tray) را برای شما روشن کنیم؛ چراکه این نقد و بررسی، در برگیرنده هر دو نسخه این پردازنده یعنی :

نسخه با جعبه (BOX) پردازنده اینتل Core i7-10700 و

نسخه بدون جعبه (TRAY) پردازنده اینتل Core i7-10700 می‌باشد.

اولین نکته‌ای که لازم است بدانید، این است که بر اساس گفته‌های کمپانی اینتل، در ساخت و پردازش هر دونسخه از یک متریال استفاده شده و چه نسخه باکس، و چه نسخه Tray دارای خط تولید یکسانی هستند. تفاوت این دو نسخه مربوط به بخش بسته بندی و اسمبل کارخانه اینتل می‌شود. در این بخش نسخه‌های باکس به یک فن مجهز می‌شوند و در یک جعبه مکعبی قرار می‌گیرند. اما در طرف دیگر پردازنده‌های سری تری بدون فن و بدون جعبه، در یک شیلد با تعداد مشخصی کنار هم قرار می‌گیرند. به عنوان مثال هر شیلد حاوی 50 چیپ پردازنده تری می‌باشد که به عمده فروشی‌ها و سایر متقاضیان ارسال می‌شود. تفاوت دیگر نسخه باکس و تری که محدود به ایران می‌باشد؛ به گارانتی این دونسخه برمی‌گردد. در ایران نسخه باکس بدون گارانتی بوده و نسخه تری با گارانتی زمان دار عرضه می‌شود. هرچند که ما در فروشگاه اینترنتی هدف، برای کسب رضایت شما کاربر گرامی، نسخه باکس پردازنده اینتل Core i7-10700 را نیز با یک هفته ضمانت ارائه می‌کنیم. اکنون که با تنها تفاوت این دونسخه آشنا شدید؛ وقت آن رسیده که به سراغ بررسی فنی این پردازنده میان رده کمپانی اینتل برویم.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700 : توان پردازشی

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700

 

برای اینکه بتوانیم شما را با توان پردازشی پردازنده اینتل کامیت لیک Core i7-10700 آشنا کنیم در ابتدا لازم است با برخی از اصطلاحات و استانداردها آشنا شوید.

لیتوگرافی : این عبارت به زبان ساده، نشان دهنده فاصله میان هر یک از ترانزیستورهای به کار رفته در صفحه مدار (Board) پردازنده است که بر حسب نانومتر بیان می‌شود و هرچه مقدار آن کمتر باشد، نشان از توان پردازشی بالاتر پردازنده دارد. لیتوگرافی پردازنده Intel Core i7-10100 از نوع 14 نانومتری می‌باشد که برای یک پردازنده بالا رده مقدار مناسبی است.

نسل پردازنده : اولین عدد، پس از خط فاصله در نام پردازنده‌های اینتل (Intel)، نسل پردازنده را تعیین می‌کند. نسل‌های مختلف پردازشی نام‌های متفاوتی دارند؛ همچون پردازنده‌ اینتل Core i7-10700 که همان طور که از نامش مشخص است، به نسل 10 پردازنده‌های اینتل تعلق دارد و به نسل کامیت لیک (Comet lake) معروف است. با بالاتر رفتن نسل پردازنده می‌توان نتیجه گرفت که پردازنده مدرن‌تر بوده و در نتیجه لیتوگرافی کوچک‌تری دارد و از توان پردازشی بالاتری برخوردار است.

پردازنده اینتل Core i7-10700 در فصل تابستان سال 2020 به بازار عرضه شد و توانست که مورد توجه کارشناسان بسیاری قرار گیرد. این پردازنده اینتل به 8 هسته پردازشی مجهز شده که هر کدام 16 رشته‌ای هستند. این بدین معناست که هر هسته استفاده شده در پردازنده اینتل کور i7-10700، می‌تواند که 16 عملیات محاسباتی مختلف را در یک زمان انجام دهد. مسلما کنار هم قرار گرفتن توان محاسباتی هر 8 هسته موجب می‌شود که سیستم رومیزی شما بدون کوچکترین تاخیری از پس تمامی کارهای سنگین عملیاتی، به راحتی برآید. فرکانس کاری پردازنده اینتل Core i7-10700 در حالت پایه 2.9 گیگاهرتز عنوان شده است که به دلیل پشتیبانی این پردازنده از تکنولوژی intel turbo boost 3 این فرکانس به 4.8 گیگاهرتز افزایش خواهد یافت. این قابلیت در زمانی که فشار پردازشی وارد شده به سیستم رومیزی شما بالا می‌رود فعال خواهد شد و پردازنده تلاش می‌کند تا با ارائه حداکثر توان قابل ارائه خود، به کمک شما بیاید. نکته‌ای که در زمان خرید پردازنده Intel Core i7-10700 باید بسیار به آن توجه داشته باشید؛ این است که این پردازنده نسل ده اینتل از سوکت LGA 1200 برای اتصال به مادربورد استفاده می‌کند؛ به همین دلیل باید حتما توجه داشته که مادربورد شما از این پردازنده پشتیبانی کند. عدم هماهنگی پردازنده با مادربرد موجب می‌شود که شما قادر به استفاده از پردازنده خود نباشید و نهایتا مجبور به تعویض یکی از قطعات شوید. این پردازنده اینتل از 16 مگابایت حافظه کَش (Cache) نیز بهره می‌برد که این عامل موجب شده است، که در زمان پردازش فعالیت‌های تکراری، زمان کمتری از کاربر گرفته شود.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700 : توان پشتیبانی

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700

 

اگر فکر می‌کنید که این تنها مادربرد است که می‌تواند شما را از ارتقای سیستم رومیزیتان محروم کند، سخت در اشتباه هستید!

پردازنده هم همچون مادربرد، تا سقف مشخصی از حافظه رم را پشتیبانی می‌کند؛ اما چون این مقدار بسیار بالاست، کمتر به چشم می‌آید. با خرید پردازنده اینتل Core i7-10700 می‌توانید تا سقف 128 گیگابایت از حافظه RAM با کلاس DDr4 را بر روی سیستم خود اعمال نمایید؛ البته به این شرط که مادربرد شما نیز از این مقدار پشتیبانی کند!

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی پردازنده‌های Core i7 7700K و Intel Core i7 7700: پرقدرت و سریع

خوشبختانه این پردازنده از سری کامیت لیک، به یک چیپ گرافیک مجتمع نیز مجهز شده است که موجب می‌شود کاربرانی که علاقه‌ای به گیمینگ و یا کارهای گرافیکی سنگین ندارند؛ از خرید کارت گرافیک مجزا، بی‌نیاز شوند. این پردازنده گرافیکی UHD 630 اینتل نام دارد که فرکانس پایه آن برابر با 350 مگاهرتز بوده و در حالت توربو به 1.20 گیگاهرتز افزایش می‌یابد. این گرافیک مجتمع عملکرد خیره کننده‌ای دارد و قادر به پخش تصاویر با رزولوشن 4K و نرخ نوسازی 60 هرتز می‌باشد که عملا برای هر کاربری که تصمیم به گیمینگ ندارد؛ راضی کننده خواهد بود. پشتیبانی از دایرکت X ورژن 12 و پخش همزمان بر روی 3 مانیتور مجزا، بخش دیگری از توانایی‌های چیپ پردازش گرافیکی اینتل UHD 630 می‌باشد.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700 : نمودار ارزش خرید و بنچمارک

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700

 

پس از آشنایی با اعداد و ارقام مربوط به پردازنده Intel Core i7-10700، اکنون زمان آن رسیده که این پردازنده را به سوکت LGA 1200 متصل کنیم و ببینیم که در زمان پردازش، چند مرده حلاج است!

در این بخش به بررسی بنچمارک‌های این پردازنده و مقایسه آن با سایر پردازنده‌های شرکت اینتل و همچنین پردازنده‌های برند AMD خواهیم پرداخت، که در زمان تصمیم گیری برای خرید پردازنده Intel Core i7-10100 بسیار کمک کننده خواهد بود. در این بخش، از برترین سایت‌ها و نرم افزارهای مناسب جهت ارائه بنچمارک، همچون Geekbench ، CPU Benchmark و Cinebench کمک گرفته‌ایم. در ادامه جزئیات هر بنچمارک خدمت شما ارائه شده است.

 

نمودار ارزش خرید (حاصل تقسیم نمره پردازنده بر قیمت دلاری)

این نمودار یکی از محبوب ترین نمودارها در نزد ماست. شاید بتوان یکی از مهم ترین نمودارهایی که باید پیش از خرید هر کالا از جمله پردازنده در نظر بگیرید؛ همین نمودار باشد. نمودار ارزش خرید که در پایین مشاهده می‌کنید؛ از وبسایت CPU Benchmark، که بزرگترین مرجع بنچارک پردازنده در دنیاست، جمع آوری شده است.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700

 

همانطور که قابل مشاهده است، پردازنده مورد بحث ما از جایگاه بسیار خوبی در این جدول بهره می‌برد که نشان از ارزش خرید بالای این محصول دارد. اگر کمی با دقت‌تر نگاه کنید، می‌توانید پردازنده‌هایی همچون اینتل Core i9-9900K و یا اپل M1 را مشاهده کنید که علی رقم توان پردازشی خوبی که دارند، در رتبه‌های پایین تری قرار گرفته‌اند. دلیل این مسئله را می‌توانید با نگاهی به برچسب قیمتشان متوجه شوید!

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای جامع خرید سیستم گیمینگ | معرفی کامل قطعات مورد نیاز کیس مخصوص بازی

 

بنچمارک Geekbench 5

گیک بنچ 5 را میتوان بهترین معیار برای بررسی عملکرد نهایی سیستم دانست. این بنچمارک به گونه‌ای تنظیم شده که فشار پردازشی وارد شده به پردازنده را به نوعی افزایش می‌دهد، که تکنولوژی intel turbo boost فعال شده و فرکانس پردازشی به حداکثر می‌رسد. در همین زمان، بیشترین حجم ممکن اطلاعات را از حافظه رم دریافت می‌کند و دوباره برای آن ارسال می‌کند. نتیجه این است که عملکرد پردازنده در فشار پردازشی سنگین مشخص خواهد شد و توان بهره‌گیری پردازنده از حافظه RAM نیز، بیشتر قابل درک خواهد بود.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700

 

در این بنچمارک، فرکانس پردازنده و هسته‌های پردازشی به شکل جدی به چالش کشیده‌ می‌شوند. در همین راستا هرچه فرکانس پردازنده بیشتر باشد، شاهد آمار چشم‌گیر تری خواهیم بود. پردازنده Core-i7-10700، در میانه این میدان دیده می‌شود. شاید بتوان فرکانس پایه این محصول را یکی از نقاط ضعف آن دانست؛ چراکه باعث شده زمان رسیدن به فرکانس Boost را افزایش دهد. نکته جالب در این قسمت این است که، پردازنده Core i7-6950X، علی رقم فرکانس پایین‌تر نسبت به رقیبانش در جایگاه بالاتری نسبت به پردازنده مورد بحث ما قرار دارد. دلیل این مسئله را می‌توان در 10 هسته‌ای بودن آن جویا شد. پردازنده‌های جدیدی که اینتل به تازگی کار بر روی آن‌ها را شروع کرده و در حال حاضر با برچسب inside قابل شناسایی هستند.

 

بنچمارک Cinebench (R23)

سِنِبنچ را می‌توان بنچمارک محبوب طراحان گرافیک دانست؛ چرا که تست‌های این بنچمارک بر پایه نرم افزار طراحی انیمیشن‌های 3D با نام Cinema 4 Suite طرح ریزی شده است. این اولین نقد و بررسی فروشگاه اینترنتی هدف با موتور جدید R23 است و ما در نسخه‌های پیشین از موتور R20 استفاده می‌کردیم. در نسخه جدید، شاهد دقت بیشتر این موتور بنچمارک هستیم و امکانات جدید بسیاری به آن اضافه شده است. همان طور که مشخص است، نمره بالاتر نشان دهنده قدرت پردازش بالاتر پردازنده برای انجام پروژه‌های گرافیکی و مدل سازی 3 بعدی می‌باشد. اگر یک گرافیست و یا طراح انیمیشن هستید؛ حتما نام cinebench را در زمان خرید CPU به خاطر داشته باشید.

 

نقد و بررسی پردازنده اینتل Core i7-10700

 

در این بنچمارک هم پردازنده ما در میان جدول دیده می‌شود. تنها نماینده شرکت رقیب، پردازنده رایزن 7 از سری 3 این شرکت است که توانسته به لطف فرکانس پایه بالاتر، در رتبه بالاتری قرار گیرد. این بنچمارک نیاز به توضیحات زیادی ندارد و تنها برای تصمیم گیری بهتر گرافیست کاران در این بخش ارائه شد.

 

سخن پایانی :

 

در این مقاله، آخرین نماینده از سری i7 اینتل را برای شما بررسی کردیم. پردازنده‌ای خوش ساخت، با قیمت مناسب که می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها در زمان خرید پردازنده بالارده باشد. بهره مندی از آخرین تکنولوژی‌های اینتل همچون Turbo Boost 3، فرکانس نهایی 4.8 گیگاهرتزی، بهره مندی از چیپ پردازشی گرافیکی مجتمع و مهم تر از همه، قیمت پردازنده اینتل Core i7-10700، همگی از جمله نقاط قوت این محصول به شمار می‌آیند.

اگر که یک گیمر حرفه‌ای هستید که می‌خواهید با بالاترین FPS تمامی بازی‌های روز را اجرا کنید و یا یک تدوینگر هستید که می‌خواهید بدون معطلی از پروژه‌های خود رندرگیری کنید، قطعا خرید پردازنده Intel Core i7-10700، یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما خواهد بود.

 

نقاط قوت :

  • توان پردازشی بسیار بالا به لطف فرکانس محاسباتی بالا
  • پشتیبانی از 128 گیگابایت حافظه رم
  • بهره مندی از آخرین تکنولوژی‌های اینتل همچون Intel Turbo Boost 3

 

نقاط ضعف :

  • عملکرد ضعیف چیپ گرافیک مجتمع، در فشار پردازشی بالا