نقد و بررسی مادربرد ASUS PRIME Z370-P: انتخابی قدرتمند برای همه

نقد و بررسی 08 اسفند 1397 علی مظفری

نقد و بررسی مادربرد ASUS PRIME Z370-P: انتخابی قدرتمند برای همه

مادربرد ASUS PRIME Z370-P یکی از جدیدترین مادربردهای این کمپانی برپایه‌ی پردازنده‌ها نسل هشتم اینتل است که قدرت بالایی دارد. با نقد و بررسی این مادربرد همراه ما باشید.

مادربرد (Motherboard) یکی از اصلی‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است که قطعات و سخت‌افزار مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی آن سوار می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی آنها برعهده‌ی بورد اصلی خواهد بود. مادربردها نیز مانند دیگر سخت‌افزارهای کامپیوتری انواع متنوعی دارند که مشخصات فنی آنها متناسب با بودجه‌ها و کاربری‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

کمپانی تایوانی ایسوس یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس این است که هیچ‌گاه کیفیت را فدای عوامل دیگری چون قیمت نمی‌کند و در تمام زمینه‌های محصولات ارزشمندی را به فروش می‌رساند.

مادربردهای سری PRIME ایسوس جزو محصولات رده‌بالای این کمپانی قرار می‌گیرند که برای کارهای حرفه‌ای و قرارگیری در سیستم‌های سرور کاربرد دارند. این مادربردها کیفیت ساخت و استحکام بالایی دارند و با توجه به ویژگی‌های فنی خود یکی از بهترین نمونه های موجود در بازار هستند.

مادربرد ASUS PRIME Z370-P یکی از جدیدترین مادربردهای دنیا بر پایه‌ی چیپست Z370 و سوکت LGA 115x است که از پردازنده‌ های نسل هشتم شامل تراشه‌های 6 هسته‌ای کافی لیک (Coffee Lake) اینتل پشتیبانی می‌کند.

این مادربرد ویژگی‌های فنی جذابی چون پشتیبانی از سه کارت گرافیک همزمان، انواع رم DDR4، سیستم‌های امنیتی جدید، درایوهای پرسرعت SSD، فناوری‌های اختصاصی ایسوس، سیستم خنک‌کننده‌ی هیت‌سینک M.2، قابلیت‌های اورکلاک و... را در خود جای داده است. با اینکه با یک محصول حرفه‌ای و قدرتمند از سری مادربردهای پرچمدار و رده‌بالای دنیا روبه‌رو هستیم، ولی این سخت‌افزار با اینکه قیمت نسبتا بالایی دارد ولی نسبت به رقبا مناسب است.

برای خرید مادربرد ASUS PRIME Z370-P می‌توانید قیمت مادربرد ASUS PRIME Z370-P را با قیمت مادربرد های دیگر مقایسه کنید و سپس تصمیم بگیرید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد ایسوس پرایم زد 370 پی

 

برای خریداران که بهای زیادی بابت تهیه‌ی مادربرد ایسوس پرایم زد 370 پی پرداخت می‌کنند، مهم است بدانند داخل جعبه‌ی این محصول چه مواردی قرار دارد تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد ایسوس H110-PLUS | مادربرد ارزان قیمت

داخل جعبه‌ی مادربرد ASUS PRIME Z370-P می‌توانید موارد زیر را داشته باشید. البته ممکن است متعلقات داخلی بسته به بازارهای مختلف، متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • پل HB SLI به طول سه اسلات
  • دو عدد کیت پیچ حافظه‌ی M2
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • دو عدد کیت پیچ پرینت سه‌بعدی
  • برچسب‌های لازم برای نشانه‌گذاری روی کابل‌ها
  • نگهدارنده‌ی فن
  • برچسب تزیین‌کننده‌ی فن
  • آویزِ در
  • بسته‌ی هفت عددی بست برای جمع‌کردن کابل‌های داخلی

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد ASUS PRIME Z370-P

 

طراحی مادربرد asus prime z370-p

 

مطابق انتظار مادربرد ASUS PRIME Z370-P از یک طراحی رده‌بالا، زیبا، جذاب و مدرن بهره می‌برد که نشان می‌دهد با یک محصول با کیفیت و پرچمدار روبه‌رو هستیم. طراحی این محصول در همان نگاه اول نگاه شما را به خود خیره می‌کند. رنگ‌بندی سیاه، نقره‌ای و خاکستری این مادربرد در کنار سیستم نورپردازی LED در نظر گرفته شده برای این سخت‌افزار، زیبایی‌های آن را دو چندان کرده است و نشان از دقت و وسواس ایسوس برای ساخت این محصول دارد.

مطابق انتظار مادربرد ایسوس کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و در ساخت از آن بهترین مواد اولیه و آلیاژها استفاده شده است. هیت‌سینک‌ها نیز علاوه بر طراحی زیبا، کیفیت و استحکام بسیار خوبی دارند.

یکی از مهمترین قسمت‌های هر مادربردی به محل قرارگیری پردازنده مربوط است. مادربرد ASUS PRIME Z370-P از سی پی یو های نسل هشتم اینتل موسوم به کافی لیک بر مبنای سوکت LGA 115X است که ساختاری مشابه به سری کبی لیک (Kaby Lake) دارد، با این تفاوت که محل پین‌های پردازنده متناسب با نسل جدید CPU اینتل و تعداد هسته‌های بیشتر آنها اصلاح شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون لیست بهترین مادربردهای ۲۰۱۹:بررسی و انتخاب

بلافاصله بعد از محل نصب پردازنده، چشمان شما به سمت سیستم خنک‌کننده و هیت‌سینک‌های مدرن و جذاب مادربرد پرایم زد 370 پی ایسوس خواهد رفت. روی این هیت‌سینک ها طرح‌هایی به چشم می‌خورد که از ضربات شمشیر سامورایی‌ها الهام گرفته شده است و نشان می‌دهد ایسوس نگاه ویژه‌ای به قدرت این سیستم خنک‌کننده دارد.

 

asus prime z370-p

 

در قسمت دیگر می‌توان چهار اسلات رم DDR4 با پشتیبانی تا 64 گیگابایت رم دو کاناله، را مشاهده کرد. میزان حداکثر فرکانس رم‌ها نسبت به نسل گذشته بهبود یافته و از 3600 مگاهرتز به 4000 مگاهرتز رسیده است. در این قسمت خازن‌های قدرتمندی نیز با ظرفیت بالا تعبیه شده‌اند که باعث می‌شوند میزان ولتاژ و عملکرد بدون مشکل در سطح بالایی باقی بماند.

در قسمت دیگر از مادربرد PRIME Z370-P ایسوس، شاهد دو اسلات کارت گرافیک هستیم که بی‌تردید برای گیمرها خبر خوبی خواهد بود. این اسلات‌ها در فاصله‌ی مناسبی از هم قرار گرفته‌اند که به راحتی می‌توانید در هر کدام کارت گرافیک مورد نظر را نصب کنید.

با اینکه مادربرد PRIME Z370-P گزینه‌ی بسیار خوبی برای اورکلاک است، ولی متاسفانه روی آن خبری از کنترل پاور، بایوس (Bios) و حتی راه‌اندازی مجدد (Reset) نیست.

دو درایو M.2 روی مادربرد جدید ایسوس در نظر گرفته شده است که یکی از آنها بین اسلات‌های PCIe و دیگری زیر هیت‌سینک پایینی قرار دارد. از آنجایی که مادربرد پرایم زد 370 پی از تکنولوژی Optane پشتیبانی می‌کند، به سادگی می‌توانید از یک درایو M.2 برای فضای ذخیره‌سازی و از دیگری برای بهبود عملکرد استفاده کنید.

کمپانی ایسوس با استفاده از سیستم امنیتی پنج گانه موسوم به 5X PROTECTION III توانسته است طول عمر و استحکام مادربرد PRIME H370-PRO را افزایش دهد. این تدابیر امنیتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • SafeSlot Core: این اسلات در واقع شیار انحصاری ایسوس است که 1.6 برابر نسبت به اسلات‌های معمولی استحکام بیشتری دارد. این اسلات با یک گیره‌ی خاص به مادربرد متصل می‌شود و مقاومت آن در برابر برش 1.3 برابر بیشتر است.
  • LAN Guard: این سیستم امنیتی در واقع سیستم محافظتی در بخش مربوط به سخت‌افزار شبکه است که با استفاده از تکنولوژی جفت‌سازی سیگنال‌ها و خازن‌های ضد EMI نصب شده ارتباطی مطمئن‌تر را رقم می‌زند.
  • Overvoltage: ایسوس با طراحی مدارهای حرفه‌ای در سطح کلاس جهانی تلاش کرده است تا با راهکار انحصاری خود ضمن کنترل میزان ولتاژ، از چیپست مادربرد، پورت‌های ارتباطی و رمزنگارهای صوتی نیز در مقابل ولتاژهای بالا محافظت کند.
  • DIGI+ VRM: به کمک این تکنولوژی منحصربه‌فرد ایسوس، توان ورودی از منبع تغذیه، به صورت ثابت و بدون نوسان جریان می‌یابد.
  • محافظ I/O ضد زنگ: ایسوس برای پورت‌های پشتی از محافظ I/O استفاده کرده است که از جنس آلیاژ فولاد ضد زنگ تهیه می‌شود.

 

خروجی‌ها

 

پورت مادربرد asus prime z370-p

 

ایسوس 6 خروجی ساتا (SATA) با سرعت 6 گیگابیت برثانیه را برای مادربرد PRIME Z370-P در نظر گرفته است که خیال شما را در این بخش راحت می‌کند.

اما در قسمت پشت مادربرد پرایم زد 370 پی شاهد فضای شلوغی هستیم که خروجی‌های مختلفی در آن دیده می‌شود. در این قسمت می‌توان یک پورت ترکیبی PS/2 برای اتصال موس یا کیبورد، یک پورت DVI-D، دو پورت USB 2.0، یک پورت شبکه، چهار پورت USB 3.1 Gen 1 Type A، یک خروجی HDMI و سه جک صوتی 3.5 میلی‌متری را را مشاهده کرد.

 

سیستم صوتی

در قسمت بالای اسلات‌های کارت گرافیک می‌توانید سخت‌افزار صوتی مادربرد ایسوس پرایم زد 370 پی را مشاهده کنید که در واقع یک پردازنده‌ی صوتی مربعی‌شکل زیر یک کاور مخصوص است تا دیگر قطعات الکترونیکی کمترین تاثیر را روی خروجی صدا داشته باشند.

ایسوس تلاش کرده است تا از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجربه‌ی صوتی لذت‌بخشی را روی مادربرد ASUS PRIME Z370-P فراهم کند. به همین منظور از یک چیپست هشت کاناله‌ی Realtek ALC887 و خازن‌های قدرتمند تولید کمپانی ژاپنی Nichicon استفاده کرده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نحوه آپدیت BIOS مادربردهای گیگابایت (Gigabyte)

تدابیر هوشمندانه‌ی ایسوس در کنار سخت‌افزار حرفه‌ای به‌کار گرفته شده تا سیستم صوتی مادربرد PRIME Z370-P به شکلی کاملا دقیق صداهای آنالوگ و دیجیتال را تشخیص دهد و نویزهای احتمالی را از بین ببرد. علاوه بر این ایسوس به صورت نرم‌افزاری و با استفاده از فناوری‌های مختلف پردازش صدا، تلاش کرده تا کیفیت صدای خروجی عالی باشد.

 

تست عملکرد

 

عملکرد مادربرد Asus prime z370-p

 

اما برای بررسی عملکرد یک مادربورد بهترین کار انجام تست‌های مختلف است. ابتدا باید سخت‌افزار مناسب از پردازنده‌های نسل هشتم اینتل موسوم به کافی لیک (Coffee Lake) گرفته تا حافظه‌ی رم و کارت گرافیک روی مادربرد نصب شود تا بتوان نتایج به دست آمده را بهتر تحلیل کرد.

مادربرد PRIME Z370-P ایسوس باشد ولی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و اگر قصد خرید آن را دارید، بهتر است در تصمیم خود شک نکنید. این مادربرد به خوبی با دیگر قطعات سازگار بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه تکنولوژی‌های به کار رفته در آن کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به ویژه در هنگام بازی کردن داشته باشید.

مادربرد ایسوس پرایم زد 370 پی با 1000 پردازنده، ماژول رم DDR4، کارت گرافیک و سخت‌افزارهای دیگر سازگاری دارد. اگر می‌خواهید مادربرد و دیگر سخت‌افزار شما عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد، می‌توانید تا جایی که امکان دارد، از قطعات ساخت ایسوس در کنار هم استفاده کنید. به عنوان مثال توصیه می‌شود از کارت گرافیک، کارت صدا و درایوهای نوری ساخت ایسوس بهره بگیرید.

برای تست مادربرد PRIME Z370-P از یک پردازنده‌ی شش هسته‌ای Core i7 8700 اینتل، دو رم 16 گیگابایت DDR4 دوکاناله با فرکانس 2400 مگاهرتز، کارت گرافیک ASUS GeForce GTX 1050 OC، درایو SSD ای‌دیتا با ظرفیت 256 گیگابایت، فضای ذخیره‌سازی دو ترابایت و سیستم عامل ویندوز 10 پرو 64 بیتی استفاده کردیم.

ASUS PRIME Z370-P در بخش گیمینگ نیز می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. چیپست این مادربرد نشان می‌دهد با یک محصول قدرتمند و حرفه‌ای روبه‌رو هستیم که برای هر پردازش سنگینی به راحتی می‌توانید روی آن حساب ویژه‌ای باز کنید.

 

مصرف انرژی

اما میزان مصرفی انرژی و میزان گرمای خروجی از مهمترین عواملی است که بسیاری از کاربران به ویژه گیمرها به آن توجه ویژه‌ای دارند. مادربرد ASUS PRIME Z370-P در این بخش نیز عملکرد بسیار خوبی دارد اما کمی نسبت به رقبا مصرف انرژی آن بیشتر است.

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آنها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

ایسوس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک هست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. سخت‌افزار سری PRIME به عنوان محصولات سری حرفه‌ای و رده‌بالای این کمپانی شناخته می‌شوند که قدرت و عملکرد بسیار خوبی دارند.

مادربرد ASUS PRIME Z370-P یکی از قدرتمندترین و بهترین مادربردهای حال حاضر دنیا برای گیمرها، مهندسان، برنامه‌نویسان، تدوینگران، طراحان و... است که به دلیل ویژگی‌های فنی و طراحی منحصربه‌فرد خود طرفداران زیادی دارد.

این مادبرد کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و کمپانی تایوانی ایسوس تمام تلاش و وسواس خود را به کار گرفته تا محصولی مستحکم، زیبا و باکیفیت را در اختیار خریداران قرار گیرد..

مادربرد ایسوس پرایم Z370-P نه تنها برای بازی‌خورها مناسب است، بلکه با توجه به قدرتی که دارد در کنار دیگر سخت‌افزار پرچمدار بازار می‌تواند سیستم مناسبی به عنوان سرور یا سیستم‌های دسکتاپ ویژه‌ی برنامه‌نویسی، انجام محاسبات پیچیده، مدل‌سازی و رندرهای سه‌بعدی و کار با نرم‌افزارهای ویرایش و تدوین فیلم باشد.

 

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و مدرن
  • کیفیت و استحکام بالا
  • بهره‌گیری از تکنولوژی امنیتی 5X PROTECTION
  • پشتیبانی از نسل هشتم پردازنده‌های اینتل
  • عملکرد بسیار خوب
  • پشتیبانی از دو اسلات PCIe
  • پشتیبانی از تکنولوژی M.2 و Optane
  • بهره‌گیری از سیستم خنک‌کننده حرفه‌ای

 

نقاط ضعف

  • قیمت نسبتا بالا
  • مجهزنبودن به شبکه WiFi