بررسی هوآوی Honor 9 Lite : از عکسبرداری سلفی لذت ببرید!

نقد و بررسی 01 مرداد 1402 علی مظفری

بررسی هوآوی Honor 9 Lite : از عکسبرداری سلفی لذت ببرید!

اگر قصد خرید یک گوشی با کیفیت و قیمت مناسب را دارید، شک نداشته باشید آنر 9 لایت هوآوی (Huawei Honor 9 Lite) یکی از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهد بود. این گوشی ویژگی های مثبت متعددی از قبیل کیفیت ساخت، صفحه نمایش با کیفیت، دوربین اصلی و سلفی خوب و غیره را به همراه دارد. در ادامه می‌خواهیم به بررسی هوآوی Honor 9 Lite بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان کنیم.

معرفی گوشی هوآوی Honor 9 Lite

هوآوی علاوه بر تولید و عرضه گوشی های رده بالا یا اصطلاحا پرچمدار، گوشی های میان رده متعددی هم تولید و روانه بازار کرده است. سری گوشی های آنر 7 هوآوی یک نمونه از همین نوع گوشی های میان رده هستند که عموما قیمت بسیار رقابتی و مقرون به صرفه‌ای هم دارند. اگر به خاطر داشته باشید، پیش از این در دو مقاله "بررسی هوآوی Honor 7X : مقرون به صرفه، زیبا و کارآمد!" و "بررسی هوآوی Honor 7C : میان رده‌ای خوش قیمت و با کیفیت" دو گوشی آنر 7X و آنر 7C را از این رده محصولات شرکت هوآوی مورد بررسی قرار دادیم، اما حال می‌خواهیم به بررسی هوآوی Honor 9 Lite بپردازیم.

آنر 7 لایت هوآوی در دسامبر (December) سال 2017 معرفی شد و کیفیت ساخت خوبی دارد و بستر سخت افزاری مطلوبی را هم ارائه می‌کند. این مسائل در کنار قیمت مقرون به صرفه‌ آن سبب شدند تا گوشی Honor 9 Lite هوآوی جایگاه ویژه‌ای در بین کاربران پیدا کند و به یکی از گوشی های پرفروش هوآوی تبدیل شود. اگر شما هم قصد خرید این گوشی را دارید، توصیه می‌کنیم این مطلب اختصاصی را از دست ندهید. در این مطلب به بررسی هوآوی Honor 9 Lite می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بیان خواهیم کرد.

بررسی هوآوی Honor 9 Lite : طراحی و ظاهر

یک اولین نگاه به گوشی آنر 9 لایت هوآوی متوجه خواهید شد که سبک طراحی و ظاهر آن نزدیک به گوشی های رده بالای امروزی خواهد بود و هوآوی سعی داشته که کیفیت ساخت این گوشی را بالا نگه دارد و ظاهر آن را هم به روز طراحی کند. زمانی که گوشی را در دست می‌گیرید حس و حال خوبی به شما منتقل خواهد شد و خوش دست بودن نسبی دستگاه را کاملا حس خواهید کرد. فریم و قاب پشت این گوشی از آلومینیوم تشکیل شده و پنل جلوی آن با شیشه پوشانده می‌شود و بدین ترتیب ظاهری صیقلی و جذاب برای آن به ارمغان آورده شده است. ابعاد بدنه گوشی 7.6 در 71.9 در 151 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 149 گرم وزن دارد. بنابراین هوآوی Honor 9 Lite یک گوشی سبک و باریک است که این مسئله خود منجر به خوش دست تر شدن آن می‌شود.

 

بررسی هوآوی Honor 9 Lite

زمانی که از نمای جلو به گوشی نکاه کنید متوجه خواهید شد که هوآوی سعی کرده لبه ها یا حاشیه های نمایشگر دستگاه را تا حد امکان باریک طراحی کند. لبه های سمت راست و چپ صفحه نمایش آنر 9 لایت تقریبا بدون حاشیه هستند و حاشیه های باریکی هم در لبه های فوقانی و زیرین نمایشگر این گوشی دیده می‌شود. طبق گزارش ها، نمایشگر هوآوی Honor 9 Lite چیزی در حدود 75.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را احاطه کرده است که این امر منجر به زیباتر به نظر رسیدن دستگاه شده و ظاهری مدرن و به روز را برای آن به ارمغان آورده است.

در قاب پشت هوآوی Honor 9 Lite اسکنر انگشت دایره‌ای شکل گوشی نصب شده که امکان قفل‌گشایی از نمایشگر دستگاه را در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم می‌کند. عملکرد این اسکنر انگشت کاملا خوب بوده و کیفیت مطلوبی دارد. در لبه فوقانی و سمت چپ قاب پشت آنر 9 لایت هم دوربین دوگانه و اصلی آن نصب شده و چراغ فلش LED دستگاه هم در کنار این مجموعه نصب خواهد بود.

بررسی هوآوی Honor 9 Lite

 

گوشی آنر 9 لایت هوآوی امکان پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را ارائه می‌کند اما دستگاه از استاندارد ضد آب بهره‌مند نیست. به طور کلی با در نظر گرفتن قیمت گوشی هوآوی Honor 9 Lite باید بگوییم که طراحی آن کیفیت خوبی دارد و هوآوی ظاهر گوشی را هم تا حد ممکن به روز و نزدیک به گوشی های مدرن امروزی طراحی کرده است. بنابراین آنر 9 لایت هوآوی از نظر سبک طراحی و ظاهر نمره خوبی از ما دریافت می‌کند.

بررسی هوآوی Honor 9 Lite : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی هوآوی Honor 9 Lite به مرور ویژگی های صفحه نمایش آن می‌پردازیم. صفحه نمایش این گوشی 5.65 اینچی و از نوع IPS LCD است و وضوح تصویر 2160 در 1080 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ دی پلاس را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر هوآوی Honor 9 Lite به چیزی در حدود 428 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار قابل توجهی برای یک گوشی میان رده خواهد بود و بدون شک از نقاط قوت دستگاه به شمار می‌رود. نسبت تصویر نمایشگر گوشی 18 به 9 در نظر گرفته شده و پنل IPS آن زاویه دید خوبی دارد. شادابی رنگ ها، ضریب کنتراست، تفکیک‌پذیری و غیره همگی سطح مطلوبی را در نمایشگر آنر 9 لایت ارائه می‌کنند، اما وضعیت روشنایی صفحه نمایش و کیفیت عملکرد آن در محیط های باز و تحت تابش نور چگونه است؟

 

بررسی هوآوی Honor 9 Lite

 

نمایشگر هوآوی Honor 9 Lite کیفیت نسبتا معمولی از نظر تولید روشنایی دارد. زمانی که می‌خواهید از این گوشی در محیط های باز و تحت تابش نور استفاده کنید بهتر است شدت روشنایی نمایشگر دستگاه را بر روی 80 الی 100 درصد قرار دهید تا محتوای صفحه نمایش به طور کامل قابل رویت و تفکیک باشد. به طور کلی صفحه نمایش هوآوی آنر 9 لایت کیفیت خوبی دارد و شاید اگر توان تولید روشنایی آن هم کمی بیشتر بود، نمایشگر دستگاه به اصلی ترین نقطه قوت طراحی آن تبدیل می‌شد!

بررسی هوآوی Honor 9 Lite : سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی Honor 9 Lite هوآوی به طور پیش فرض از اندروید 8 نوقا بهره می‌برد و رابط کاربری EMUI 8.0 هم بر روی آن نصب است. بنابراین بهره‌مندی پیش فرض گوشی از جدیدترین نسخه سیسم عامل اندروید، بدون تردید از نقاط قوت آن خواهد بود. رابط کاربری EMUI 8.0 شاید بهترین رابط کاربری نباشد که برای گوشی های اندرویدی شاهد انتشار آن هستیم، اما کیفیت عملکرد خوبی در گوشی Honor 9 Lite دارد و برخی ویژگی هایی که به واسطه آن ارائه شده‌اند واقعا کاربردی هستند.

برای مثال مجموعه‌ای از اپلیکیشن های پیش فرض نظیر اپلیکیشن Phone Manager که روی دستگاه نصب شده سبب می‌شوند کاربر بتواند اپلیکیشن های مخرب، با حجم زیاد یا کند کننده گوشی را شناسایی و نسبت به حذف آن ها وارد عمل شود. قابلیت های دیگری همچون مدیریت هوشمندانه حافظه داخلی و رم هم توسط اپلیکیشن های پیش فرض نصب شده در هوآوی Honor 9 Lite ارائه می‌شوند که خوب و مطلوب هستند. اما روان بودن عملکرد رابط کاربر و بستر نرم افزاری Honor 9 Lite چگونه است؟

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

در حین استفاده از گوشی آنر 9 لایت هوآوی تقریبا هیچ لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد. در حین کار کردن با این گوشی می‌توانید خیلی راحت و سریع مابین اپلیکیشن های مختلف جهش داشته باشید و بخش های متنوع سیستم عامل را اجرا کنید. گوشی فقط در شرایطی که حافظه آن رو به پر شدن سوق پیدا کند کمی دچار کندی عملکرد می‌شود و لگ و تاخیرهایی در بستر نرم افزاری آن ایجاد خواهد شد که این مسئله تا حدی طبیعی بوده و حتی در خیلی از گوشی های رده بالا هم شاهد آن هستیم. بنابراین سیستم عامل و رابط کاربری هوآوی Honor 9 Lite هم وضعیت مطلوب و خوبی دارد.

 

بررسی هوآوی Honor 9 Lite

 

بررسی هوآوی Honor 9 Lite : پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در بررسی هوآوی Honor 9 Lite به آن پرداخته شود مربوط به قدرت عملکرد و پردازشی گوشی می‌شود. هوآوی در گوشی آنر 9 لایت از تراشه کرین 659 استفاده کرده که یکم تراشه میان رده است. این تراشه از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد که هشت هسته پردازشگر آن در دو مجموعه دسته‌بندی می‌شوند. در مجموعه نخست چهار هسته پردازشگر Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز تعبیه شده و در مجموعه دوم هم از چهار هسته پردازشگر Cortex-A53 با فرکانس کاری 2.36 گیگاهرتز استفاده به عمل می‌آید. پردازنده گرافیکی که در تراشه کرین 659 از آن استفاده شده هم پردازنده گرافیکی Mali-T830 MP2 خواهد بود.

هوآوی Honor 9 Lite از نظر رم شامل دو نسخه مختلف 3 و 4 گیگابایتی می‌شود.نسخه مجهز به رم 3 گیگابایتی گوشی از حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره‌مند است اما نسخه مجهز به رم 4 گیگابایتی از نظر حافظه داخلی شامل دو آپشن 32 و 64 گیگابایتی می‌شود. لازم به اشاره است که آنر 9 لایت هوآوی از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند و بنا به ادعای هوآوی کاربران علاقمند می‌توانند با نصب حافظه میکرو اس دی در گوشی مذکور فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش دهند. اما قدرت عملکرد گوشی چگونه بوده و پتانسیل پردازشی آن در چه حد و اندازه‌ای خواهد بود؟

 

بررسی هوآوی Honor 9 Lite

 

در بررسی های صورت گرفته هوآوی Honor 9 Lite نشان داد که قدرت پردازشی خوبی دارد و برای رفع نیازهای روزمره کاربران با هیچ مشکلی مواجه نخواهد بود. این گوشی حتی از پس اجرای بازی های سنگین HD هم بر می‌آید اما ممکن است در برخی مواقع لگ و تاخیرهای کوچکی را از خود بروز دهد که رخ دادن این مسئله با توجه به میان رده بودن تراشه آن طبیعی خواهد بود. بنابراین با توجه به قیمتی که آنر 9 لایت هوآوی دارد، باید بگوییم که قدرت عملکرد آن هم مطلوب بوده و حتی فراتر از آن چیزی است که انتظارش را خواهید داشت. لازم به اشاره است که گوشی در برخی شرایط نظیر اجرای بازی های HD برای طولانی مدت داغ می‌شود که این مسئله هم با توجه به فشاری که به پردازنده دستگاه وارد می‌شود طبیعی خواهد بود.

بررسی هوآوی Honor 9 Lite : دوربین

هوآوی در طراحی دوربین آنر 9 لایت یک رویکرد جالب را در پیش گرفته و هر دو دوربین اصلی و سلفی دستگاه را از ترکیبی یکسان تشکیل می‌دهد. هر دو دوربین اصلی و سلفی این گوشی از نوع دوگانه هستند و دو لنز 13 و 2 مگاپیکسلی برای هر یک از آن ها در نظر گرفته شده است. قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، HDR و عکسبرداری پانوراما توسط دوربین اصلی گوشی پشتیبانی می‌شود و یک چراغ فلش LED اختصاصی هم در کنار لنز دوربین اصلی و دوگانه گوشی نصب است که دوربین سلفی دستگاه از آن بی‌بهره خواهد بود. ضمنا دوربین اصلی هوآوی Honor 9 Lite قابلیت ضبط ویدئوهای 4K را ندارد و فقط از ضبط ویدئوهای فول اچ‌دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند.

 

بررسی هوآوی Honor 9 Lite

 

کیفیت ضبط عکس با دوربین اصلی هوآوی Honor 9 Lite مطلوب است و با توجه به قیمت خوبی کاملا قابل قبول خواهد بود، اما نباید انتظار داشته باشید که گوشی با این قسمت به دوربینی مجهز شود که پتانسیل رقابت با یک گوشی رده بالا را در دل خود جای دهد. اگر می‌خواهید از دوربین آنر 9 لایت هوآوی برای عکسبرداری شخصی استفاده کنید، گوشی به بهترین شکل ممکن نیازهایتان را برطرف خواهد کرد اما برای عکسبرداری حرفه‌ای بهتر است به دنبال گوشی دیگری باشید که مطمئنا رنج قیمتی بالاتری را هم به همراه خواهد داشت. ضمنا دوربین اصلی هوآوی Honor 9 Lite از عکسبرداری در حالت پرتره (Portrait) هم پشتیبانی به عمل می‌آورد.

حالا وقتشه! اینو بخون 5 قابلیت جالب دوربین آیفون 11 اپل

اما در سمت مقابل کیفیت عملکرد دوربین دوگانه دستگاه به عنوان دوربین سلفی فوق‌العاده است! اگر می‌خواهید تصاویر سلفی زیبایی ضبط کنید، با دوربین جلو و دوگانه آنر 9 لایت هوآوی قادر به انجام این کار خواهید بود. ضبط تصاویر سلفی پرتره با دوربین جلوی گوشی هم امکانپذیر خواهد بود. به طور کلی باید بگوییم که هوآوی Honor 9 Lite از نظر کیفیت عملکرد دوربین وضعیت مطلوبی دارد و گوشی به ویژه برای افرادی مناسب است که به عکسبرداری سلفی علاقه زیادی دارند.

 

بررسی هوآوی Honor 9 Lite

 

بررسی هوآوی Honor 9 Lite : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی هوآوی Honor 9 Lite در مورد باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. آنر 9 لایت هوآوی از یک باتری لیتیوم یونی 3000 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. با توجه به اندازه صفحه نمایش گوشی و پردازنده میان رده آن انتظار می‌رود که این باتری بتواند به خوبی انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند. در بررسی های صورت گرفته هم همینطور بوده و باتری آنر 9 لایت هوآوی عملکردی داشته که نشان می‌دهد در حالت عادی برای مدت زمان 1 روز قادر به تامین انرژی مورد نیاز دستگاه خواهد بود. متاسفانه هوآوی Honor 9 Lite از قابلیت شارژ سریع یا بیسیم پشتیبانی نمی‌کند و برای فول شارژ شدن باتری این گوشی باید چیزی در حدود 100 الی 120 دقیقه صبور باشید که این مسئله چندان جالب نیست.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی هوآوی Honor 9 Lite پرداختیم. این گوشی برای آن دسته از افرادی مناسب است که به دنبال خرید یک اسمارتفون میان رده با کیفیت و مجهز به دوربین سلفی قدرتمند هستند. برخی از اصلی ترین نقاط و ضعف آنر 9 لایت هوآوی به شرحی است که در ادامه بیان می‌کنیم.

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و با کیفیت
  • رزولوشن خوب صفحه نمایش
  • دوربین سلفی دوگانه با کیفیت
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • ندارد