کنسول بخریم یا کامپیوتر؟ | مقایسه تجربه بازی کردن با کنسول و کامپیوتر در 7 بخش

راهنمای خرید 17 تیر 1402 علی مظفری

کنسول بخریم یا کامپیوتر؟ | مقایسه تجربه بازی کردن با کنسول و کامپیوتر در 7 بخش

کنسول بخریم یا کامپیوتر؟ اگر قصد تجربه بازی‌های ویدیویی را داشته باشید گزینه‌های مختلفی پیش‌روی شما است. از کامپیوتر‌های رومیزی و لپ تاپ‌های حرفه‌ای گرفته تا کنسول‌های بازی خانگی و قابل حمل. هر کدام از این پلتفرم‌ها ویژگی‌هایی دارند که برای گروهی ممکن است ویژگی‌ مثبت و برای گروهی دیگر ویژگی منفی باشد.
سوالی پرتکرار که گفتگوهایی پیرامون بازی‌های ویدیویی مطرح می‌شود، این است که برای بازی کردن کنسول بهتر است یا پی سی یا همان کامپیوتر شخصی. خرید کنسول بازی (مانند PS4، PS5، Xbox Series X) به‌صرفه‌تر است یا کامپیوتر و اسمبل کردن یک سیستم قدرتمند گیمینگ. در این مقاله قصد داریم از 7 زاویه‌ی مختلف به این قضیه‌ نگاه کنیم، تا اگر هنوز میان خرید کنسول یا کامپیوتر به نتیجه‌ی نهایی نرسیدید، بتوانید تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

 

مقایسه کنسول یا کامپیوتر (پی سی): از لحاظ کاربرد

 

کنسول یا کامپیوتر (پی سی): مقایسه از لحاظ کاربرد


اولین نکته‌ای که باید در مقایسه بین کنسول و کامپیوتر درنظر داشته باشید این است که به صورت کلی کاربرد آن‌ها با هم فرق می‌کند. همان‌طور که از اسم آن‌ها مشخص است، کنسول‌ها برای بازی کردن ساخته شده‌اند با کامپیوتر شما می‌توانید هزار کار دیگر علاوه بر بازی کردن هم انجام دهید. به همین خاطر شاید در نگاه اول خرید یک کامپیوتر قدرتمند منطقی‌تر به‌نظر برسد. با اینکه قطعات سیستم‌های گیمینگ قیمت بالایی دارند اما علاوه بر اجرای روان و با کیفیت بازی‌های ویدیویی می‌توانید کلیه کارهای حرفه‌ای دیگر مانند طراحی سه بعدی، برنامه‌نویسی، انیمیشن‌سازی، تدوین ویدیو و... را هم با آن‌ انجام دهید.
از طرف دیگر کنسول‌های بازی در نهایت علاوه بر اجرای بازی‌ها، می‌توانند به‌عنوان یک پلیر برای پخش ویدیو و فیلم سینمایی و یا پخش موسیقی از طریق سرویس‌های آنلاین پخش موزیک، برای شما کاربرد داشته باشند. اما اگر قصد شما صرفا تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی است و اصلا قصد کار کردن با سایر نرم‌افزارها و قابلیت‌های یک کامپیوتر رومیزی را ندارید، با توجه به قیمت کنسول بازی، خرید کنسول به‌شما توصیه می‌شود. پس در بخش مقایسه کنسول با کامپیوتر از لحاظ کاربرد برای بازی کردن، خرید کنسول پیشنهاد می‌شود.
برنده این بخش: کنسول بازی

 

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای جامع خرید سیستم گیمینگ | معرفی کامل قطعات مورد نیاز کیس مخصوص بازی

 

مقایسه کنسول بازی و کامپیوتر: راحتی در استفاده و تجربه

 

مقایسه کنسول بازی و کامپیوتر: راحتی در استفاده و تجربه


یکی دیگر از برتری‌های کنسول به نسبت کامپیوتر شخصی، راحتی کار با آن است. شما در کنسول‌های بازی تنها کافی است یک دیسک بازی را خریداری کرده و یا از فروشگاه آنلاین کنسول خود بازی‌ای را خریداری کنید، سپس روی Play بزنید تا بازی شما شروع شود. در کنسول نیاز به بالا و پایین‌ کردن هیچ تنظیمات خاصی در کنسول نیستید و پس از خرید بازی، بازی به‌راحتی برای شما در دسترس و قابل اجرا است.
اما در کامپیوتر قضیه‌ کمی فرق می‌کند. با توجه به اینکه مادربرد کامپیوتر صرفا برای بازی کردن ساخته نشده است و از بخش‌ها و قطعات مختلفی تشکیل شده، باید یک هماهنگی میان همه‌ی قطعات به‌وجود بیاید تا شما بتوانید یک تجربه گیمینگ راحت با آن را داشته باشید. برای مثال پردازنده کامپیوتر شما ممکن است ساخته‌ی شرکت AMD باشد و کارت گرافیک شما از سری کارت گرافیک‌های NVIDIA باشد. تا زمانی که از آخرین نسخه‌ی درایورهای عرضه برای کارت گرافیک استفاده نکنید و به صورت کلی سیستم خود را بروز نگه‌ ندارید، ممکن است در اجرای بازی‌های ویدیویی جدید به مشکل برخورد کنید. علاوه برای پردازنده‌ و کارت گرافیک، سایر بخش‌ها مانند کارت صدا و همینطور یک سری نرم افزار که ‌به‌عنوان نرم‌افزارهای پایه‌ای برای اجر بازی‌ها به‌حساب می‌آیند هم باید روی سیستم شما نصب باشد. عملا در هیچ کامپیوتری شما نمی‌توانید با قرار دادن دیسک در سیستم، شروع به انجام بازی کنید. در اولین مرحله باید بازی‌ها را روی سیستم خود نصب کنید. سپس پیش‌نیازهای نرم افزاری را تهیه کنید و از نصب آخرین نسخه‌ی درایورهای خود مطمئن شوید، سپس بازی کردن را شروع کنید. در این بخش کنسول‌های بازی برتری به نسبت کامپیوتر در اجرای سریع‌تر و راحت‌تر بازی‌ها دارند.
از طرف دیگر با توجه به متنوع بودن قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر، ممکن است به‌دلیل یک ناهماهنگی کوچک، بازی شما با باگ روبرو شود و باید منتظر باشید تا پس از ارائه گزارش به شرکت سازنده، یک آپدیت برای شما عرضه شود. این اتفاقی است که به‌ندرت بر روی کنسول‌های بازی پیش می‌آید. به دلیل اینکه کنسول‌های بازی محدود هستند و سیستم سخت‌افزاری آن‌ها مشخص است و توسعه‌دهنده‌ی بازی خیلی راحت‌تر می‌تواند بازی‌اش را به صورت کامل تست و عیب‌یابی کند و بعد عرضه کند. به همین خاطر وجود مشکلات نرم افزاری و انواع باگ روی بازی‌های کامپیوتر بسیار بیشتر از کنسول بازی است.
در مقایسه کنسول بازی و کامپیوتر شخصی باید به یک نکته‌ی دیگر هم اشاره کنیم که به تجربه‌ی بازی کردن بر می‌گردد. از آنجایی که کنسول‌های بازی صرفا برای بازی کردن ساخته شده‌اند، شما حس و حال بهتری در هنگام بازی کردن با آن‌ها خواهید داشت. به این دلیل که خیلی سریع بازی‌ها را می‌توانید اجرا کنید، دسته‌ی بازی را در دست گرفته و روی مبل جلوی تلویزیون خود دراز بکشید و بازی کردن را شروع کنید. این اتفاق روی کامپیوتر کمی متفاوت است. شما باید سیستم را روشن کنید و بازی خود را اجرا کنید و پشت میز، با ماوس و کیبورد بازی را تجربه کنید. از این لحاظ هم می‌توان، تجربه بهتری را با کنسول‌های بازی خانگی تجربه کرد. از آنجایی که اندازه‌ی کنسول‌های بازی خیلی بزرگ نیست، می‌توانید به‌راحتی آن‌ها بر روی میز زیر تلویزیون خود قرار داده و هر موقع که دوست داشتید، به‌سرعت وارد دنیای بازی‌های ویدیویی شوید. اما قرار دادن ماوس و کیبورد و کیس بزرگ در دکور خانه چندان جذاب نیست. پس به صورت کلی برای راحتی در استفاده و یک تجربه‌ی راحت گیمینگ، کنسول بازی در مقایسه با کامپیوتر شخصی برنده است.
برنده این بخش: کنسول بازی

 

تنوع بازی‌ها و بازی‌های انحصاری کنسول و کامپیوتر

 

تنوع بازی‌ها و بازی‌های انحصاری کنسول و کامپیوتر


در بخش تنوع بازی‌ها با اختلاف برنده را کامپیوتر معرفی کرد. البته همیشه برنده را نباید صرفا از روی تعداد بازی‌ها مشخص کرد، بلکه کیفیت آن‌ها هم اهمیت دارد. اما به صورت کلی تعداد بازی‌هایی که برای کامپیوتر و سیستم‌عامل‌های کامپیوتری مانند ویندوز ساخته شده‌اند بسیار بیشتر تعداد بازی‌های کنسولی هستند. از طرف دیگر مارکت‌ها یا همان فروشگاه‌های بیشتری را هم می‌توانید برای نصب بازی بر روی ویندوز در دسترس داشته باشید. در پلی استیشن شما مجبور به استفاده از فروشگاه اختصاصی پلی استیشن هستید. در اکس‌باکس هم تنها از استور مایکروسافت می‌توانید بازی‌ها را خریداری، دانلود و نصب کنید. اما برای کامپیوتر سرویس‌های مختلفی مانند استیم، اپیک گیمز، بتل دات‌نت، یوپلی و... وجود دارند. از طرف دیگر خود شرکت‌های تولیدکننده بازی هم برای خود مارکت‌های اختصاصی بر روی ویندوز دارند و بازی‌های خود را آن‌جا عرضه می‌کنند. از همین رو دست شما برای انتخاب بازی و نصب بازی در کامپیوتر بسیار بیشتر است.
نکته‌ای که در این بخش مورد بحث است، موضوع بازی‌های انحصاری است. باز هم باید گفت که بازی‌های انحصاری کامپیوتر بسیار بیشتر است کنسول‌ها است اما از لحاظ کیفیت وزنه‌ی کنسول‌ها سنگینی می‌کند. شرکت‌های تولید کننده کنسول‌های بازی یعنی سونی، مایکروسافت و نینتندو، برای جذب بیشتر مخاطبین و فروش کنسول‌های بازی خود تمام توانشان را برای ساخت بازی‌های جذاب و منحصر به‌فرد به‌کار می‌گیرند. به‌گونه‌ای که طرفداران سرسخت بازی‌های ویدیویی دوست دارند که همه کنسول‌های بازی‌ را تهیه کنند تا بتوانند تمام بازی‌های انحصاری آن‌ها را تجربه کنند. جذابیت فرنچایزها و سری بازی‌های انحصاری کنسول‌ها به‌قدری است که معرفی یک بازی انحصاری بزرگ در هنگام رونمایی کنسول بازی، می‌تواند باعث موفقیت فروش آن کنسول در بازار شود. به همین خاطر تنوع و کیفیت بازی‌ها اهمیت زیادی دارد.

 

تنوع بازی‌ها و بازی‌های انحصاری کنسول و کامپیوتر


البته در سال‌های اخیر شاهد رویکردهای متفاوتی از شرکت‌های تولیدکننده بازی بودیم. برای مثال مایکروسافت با معرفی سرویس Game Pass به کاربران ویندوز هم اجازه داد که بازی‌های انحصاری کنسول اکس‌باکس را روی ویندوز هم تجربه کنند. در ابتدا به صورت محدود برخی بازی‌های انحصاری در استور ویندوز در دسترس قرار گرفتند و این طرح با معرفی سرویس اشتراکی ماهانه گیم‌پس به صورت کامل عملی شد و کاربران ویندوزی می‌توانند تمامی بازی‌های انحصاری و بازی‌هایی که برای اکس‌باکس در این سرویس عرضه می‌شوند را روی ویندوز تجربه کنند. همچنین سونی هم بین یک تا دو سال پس از عرضه‌ی برخی از بازی‌های انحصاری خود، به‌صورت رسمی نسخه‌ی ویندوز بازی‌هایش را هم عرضه کرد. از همین رو در بخش تنوع بازی، بازی‌های کامپیوتری وضعیت بهتری دارند. همچنین برخی از سبک‌های بازی مانند بازی‌های استراتژیک، اساسا برای تجربه با ماوس و کیبورد بهینه‌ شده‌اند و با دسته‌ی کنسول‌های بازی اصلا نمی‌توانید آن‌ها تجربه کنید. به همین خاطر دنیای بزرگ این سبک از بازی‌ها را هم بر روی کنسول‌های بازی از دست خواهید داد. پس در بخش تنوع بازی‌ها می‌توان کامپیوترشخصی را به نسبت کنسول‌های بازی برتر دانست.
برنده این بخش: کامپیوتر شخصی

 

قدرت سخت افزاری

 

قدرت سخت افزاری


یکی از مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های تولید کننده کنسول بازی مانند سونی و مایکروسافت برای کنسول‌های نسل جدید خود قدرت سخت افزاری است. آن‌ها باید کنسولی را به بازار عرضه کنند که تا حداقل شش هفت سال آینده کارایی لازم برای اجرای روان بازی‌های ویدیویی را داشته باشد. از طرف دیگر امکان آپدیت کردن سخت افزاری کنسول برای شرکت‌های تولید کننده وجود ندارند، پس در اولین زمان عرضه باید از بهترین قطعات استفاده کنند. اما همانطور که می‌دانیم سرعت تغییر قطعات سخت افزاری به‌خصوص پردانده‌ها و کارت گرافیک‌ها متوقف نمی‌شود و هر ساله شاهد معرفی جدیدترین قطعات هستیم.
زمانی که شما کنسول بازی تهیه می‌کنید، اگر در زمان عرضه کنسول آن را خریدرای کنید، مجبور هستید از یک سیستم سخت افزاری و یک قدرت پردازشی تا هفت سال استفاده کنید، اما یک کاربر کامپیوتر شخصی می‌تواند با خرید کارت گرافیک جدیدتر، قدرت گرافیکی خود را افزایش دهد و با کیفیت بیشتری بازی‌ها را تجربه کند. اما یک نکته‌ی مهم وجود دارد، همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، کامپیوتر مخصوص بازی نیست و از آنجایی که بسیار کار حرفه‌ای دیگری را هم می‌توانید با آن انجام دهید، طبیعی است که قدرت سخت افزاری بیشتری داشته باشد. اما این به‌معنی قدرت پایین کنسول‌های بازی نیست. همان‌طور که مطرح شد کنسول‌های بازی محدود هستند و توسعه‌دهندگان بازی می‌توانند خیلی راحت بازی‌های‌شان را برای این کنسول‌ها بهینه کنند. به همین خاطر شما تا آخر آن نسل کنسول باز هم قادر به اجرای تمامی بازی‌ها بر روی کنسول خود هستید.
مقایسه کنسول بازی و کامپیوتر در بخش قدرت سخت افزاری کمی است زیرا روی کاغذ شما به قدرت بیشتری بر روی کامپیوتر دسترسی دارید اما برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی و اجرای روان حداقلی در سال‌های آینده، خیال‌تان از بابت کنسول‌های بازی راحت است. نکته‌ای که در ادامه این بحث به‌وجود می‌آید بحث گرافیگ و کیفیت تصویر بازی‌ها است که شاید برنده و بازنده این بخش را مشخص کند.
برنده این بخش: (روی کاغذ و به صورت کلی) کامپیوتر شخصی

 

کیفیت تصویر و گرافیک فنی

 

کیفیت تصویر و گرافیک فنی


در مقایسه کنسول بازی و کامپیوتر شخصی در بخش کیفیت تصویر و گرافیک، کامپیوتر شخصی با اختلاف برنده است. البته باید توجه داشت که این مقایسه بین بهترین سیستم گیمینگ و بهترین کنسول بازی نسل جدید انجام شده است. یعنی برای اینکه بهترین خروجی را بر روی کامپیوتر داشته باشد و بتوانید با آخرین کیفیت بازی‌ها را تجربه کنید باید به یک سیستم گیمینگی دسترسی داشته باشد که شاید یک کارت گرافیک آن دو برابر کل کنسول قیمت داشته باشد. در بخش بعدی به سراغ قیمت خواهیم رفت.
کنسول‌های بازی نسل هشتم یعنی پلی‌استیشن 4 و اکس‌باکس وان توانایی اجرای بازی‌ها با 30 فریم بر ثانیه داشتند. برخی از بازی‌ها بر روی کنسول‌های میان‌نسلی مانند پلی‌استیشن 4 پرو تا بین 40 تا 60 فریم هم اجرا شده‌اند. در کنسول‌های نسل جدید یعنی پلی‌استیشن 5 و اکس‌باکس سری اکس، در انواع مدل‌ها، قرار است شاهد اجرای بازی‌ها با فریم ریت 60 باشیم. این میزان فریم ریت بر روی تنظیمات گرافیکی High در کنسول‌های بازی در حد قدرت یک کارت گرافیک میان‌رده بازار است و با خرید کارت گرافیک گیمینگ حرفه‌ای می‌توانید به‌راحتی بازی‌ها را فریم ریت بالای 100 هم اجرا کنید. در بازی‌هایی که قدرت گرافیکی بالایی نیاز ندارند این عدد از 200 فریم هم می‌تواند عبور کند.

 

کیفیت تصویر و گرافیک فنی

 

فریم ریت بالا باعث ایجاد روان‌ترین تصویر در هنگام تجربه بازی می‌شود. و گیمرهای کامپیوتر شخصی می‌توانند با کیفیت بالاتر و فریم ریت بالاتر بازی‌های ویدیوی را تجربه کنند و حال و هوای متفاوتی را داشته باشند. در برخی از بازی‌ها که فریم‌ریت اهمیت زیادی دارد، مانند بازی‌های شوتر، اکثر گیمرهای حرفه‌ای برای داشتن بالاترین میزان فریم‌ریت از یک سیستم گیمینگ به‌جای کنسول بازی استفاده می‌کنند.
با توجه به ارائه‌ی کارت گرافیک‌های جدید شما می‌توانید با آپدیت کردن سیستم خود بر روی کامپیوتر، هر سال با قدرت بیشتری بازی‌ها را تجربه کنید و این اتفاقی است که بر روی کنسول‌های بازی نمی‌افتد. از طرف دیگر کامپیوتر به‌شما اجازه‌ی تجربه‌ی بازی‌ها را با نسبت تصویر 21 به 9 و همینطور 32 به 9 را هم می‌دهد و می‌توانید با خرید مانیتور اولترا واید در دنیای بازی‌ خود غرق شوید. این در حالی است که کنسول‌های بازی تنها نسبت تصویر استاندارد 16 به 9 را پشتیبانی می‌کنند و برای اتصال به تلویزیون بهینه‌ شده‌اند.
برنده این بخش: کامپیوتر شخصی

 

مقایسه قیمت کنسول و کامپیوتر

 

مقایسه قیمت کنسول و کامپیوتر


شاید مهم‌ترین بخش مقایسه کنسول بازی با کامپیوتر که همه‌ی معادلات را به‌هم بزند، به این بخش بستگی دارد. خیلی سریع می‌توان گفت که در بخش قیمت کنسول بازی برنده است. شما به‌هیچ عنوان نمی‌توانید با قیمت مشابه کنسول (یعنی در بیشترین حالت 499 دلار) یک تجربه‌ی مشابه با کامپیوتر داشته باشید. برای اجرای بازی‌ها با کیفیتی مشابه شاید تا دو برابر این هزینه را باید برای سیستم گیمینگ خود درنظر بگیرید. زیرا همان‌طور که بارها مطرح شد، کامپیوتر صرفا برای بازی نیست و شما باید قطعات دیگری را هم برای بستن یک پکیج کامل برای اجرای کارهای مختلف تهیه کنید.
با توجه به قیمت کنسول بازی در ایران، اگر بودجه‌ی شما دقیقا به‌اندازه‌ی یک کنسول نسل نهم (مانند قیمت پلی استیشن 5) است، حتما کنسول بازی تهیه کنید تا بهترین تجربه‌ی گیمینگ را در این رنج قیمت داشته باشید. با این قیمت بر روی کامپیوتر شخصی، می‌توانید بازی‌ها را مشابه کنسول‌های نسل قبل تجربه کنید. البته درنظر داشته باشید که این بخش صرفا قیمت خود سیستم کنسول‌ها و یک کامپیوتر گیمینگ را مورد بررسی قرار دادیم و هزینه‌های تلویزیون و یا مانیتور لحاظ نشده است.
اما برعکس قیمت کنسول به صورت کلی در مقایسه با کامپیوتر، قیمت بازی‌ها بر روی کامپیوتر ارزان‌تر است. زمان زیادی از انتشار بازی‌ها برای کنسول باید بگذرد تا شاهد تخفیف‌های زیاد بر روی قیمت بازی‌های کنسول باشیم اما بروی فروشگاه‌های آنلاین فروش بازی کامپیوتر اینطور نیست. همان‌طور که اشاره شد، شما برای خرید بازی صرفا باید از استورهای رسمی کنسول‌ها استفاده کنید و این باعث از بین رفتن فضای رقابتی در بخش فروش بازی‌ها می‌شود. در فروشگاه‌های آنلاین کامپیوتر امکان خرید از سرویس‌های مختلف وجود دارد و این سرویس‌ها برای فروش بیشتر، علاوه بر کاهش قیمت‌ها، تخفیف‌های بسیار زیادی را هم بازی‌های خود اعمال می‌کنند. حتی ممکن است یک بازی بسیار پرطرفدار مانند GTA V به صورت یک هفته‌ به صورت رایگان عرضه شود! در حالی که در همان بازه بر روی کنسول‌ها قیمت 60 دلار است. پس در بخش قیمت تمام شده کنسول و کامپیوتر، برنده کنسول است اما بازی‌های کامپیوتر با قیمت کمتری در دسترس شما هستند.
برنده این بخش: کنسول بازی

 

تجربه‌ی آنلاین در Console و PC

 

تجربه‌ی آنلاین در Console و PC


شاید در مقایسه کنسول و کامپیوتر در نسل پیش نیازی به بخش تجربه‌ی آنلاین نبود اما با توجه به افزایش محبوبیت و فراگیر شدن بازی‌های آنلاین این بخش را هم باید به این مقایسه اضافه کنیم و یک امتیاز مثبت دیگر را برای کامپیوتر درنظر بگیریم. بازی‌هایی که به صورت قانونی خریداری می‌شوند دارای بخش آنلاین هستند و برای تجربه‌ی بخش آنلاین آن‌ها بر روی کنسول‌های بازی باید اکانت PSN بر روی پلی‌ استیشن و اکانت Xbox Live بر روی اکس‌باکس را خریداری کنید تا بتوانید از آنلاین به کنسول متصل شوید. نکته‌ی عجیب این‌جا است که حتی بازی‌های آنلاین رایگان (Free to Play) مانند Call of Duty Warzone که امروز شاهد افزایش تعداد آن‌ها هم هستیم برای تجربه آنلاین نیاز به اکانت‌های پولی بر روی کنسول‌ها دارند. اما در کامپیوتر به این شکل نیست و شما برای تجربه بازی‌های آنلاین رایگان نیازی به هیچ اکانتی ندارید و به‌معنای واقعی می‌توانید بازی‌ها را به صورت آنلاین تجربه کنید.
برنده این بخش: کامپیوتر شخصی