راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی | نکات مهم انتخاب لپ تاپ

راهنمای خرید 17 تیر 1402 علی مظفری

راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی | نکات مهم انتخاب لپ تاپ

مقدمه

معمولاً آغاز سال جدید تحصیلی برای یک دانشجو با نیاز به خرید لپ تاپ همراه می باشد که بهتر است بصورت معقول و سنجیده انجام شود.

 امروزه با توجه به آنلاین شدن کلاس‌های درس، نیاز بیشتری به لپ تاپ به نسبت گذشته برای همه‌ی دانشجوها احساس می‌شود. برچسبی به‌اسم لپ تاپ دانشجویی برای لپ تاپ‌ها نداریم و نمی‌توان گروه‌ خاصی از لپ تاپ‌ها را برای این دسته از کاربران درنظر گرفت. زیرا با توجه به انتظار پردازشی که از لپ تاپ دارید و رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید، نوع لپ تاپ موردنیاز شما می‌تواند متفاوت باشد. اما از طرف دیگر اکثر دانشجوها به‌دنبال خرید لپ تاپ با قیمت مناسب می‌گردند. پس باید بسیار هوشمندانه لپ تاپ خود را انتخاب کنید با متحمل پرداخت هزینه‌ی اضافی نشوید.

در این مقاله قصد داریم از چند زاویه، به‌شما در خرید لپ تاپ دانشجویی مناسب کمک کنیم. به همین منظور می توانید از راهنمایی های ما در فروشگاه اینترنتی هدف بهره مند شوید.

 

 

 

 

بهترین راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی

 

راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی : انتخاب لپ تاپ بر اساس نیاز

برای خرید لپ تاپ دانشجویی در اولین مرحله باید نیاز خود را از خرید لپ تاپ مشخص کنید. با توجه به رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید، لپ تاپ متفاوتی هم مورد نیاز شما خواهد بود. در بسیاری از رشته‌های انسانی استفاده‌ی شما از لپ تاپ شاید در حد جمع‌آوری مطالب، آماده کردن ارائه در پاورپوینت و یا نگارش مقاله و... باشد. طبیعتا شما نیاز به یک لپ تاپ رده بالا ندارید. از طرف دیگر در برخی از رشته‌های ریاضی و علوم تجربی، مانند معماری و یا اتاق عمل، شما نیاز به نرم‌افزارهای مدل‌ساز و شبیه‌ساز دارید که قدرت بیشتری به نسبت یک لپ تاپ معمولی نیاز دارند. پس در اولین مرحله باید بدانید که رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید چه بخش‌هایی دارد و چه نرمافزارهایی در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی

 

از سوی دیگر اگر درس های گرافیکی یا سنگینی دارید مثلاً مدلسازی 3بعدی، ترسیمات CAD، ویرایش ویدئو و... بایستی مطمئن شوید که سیستم شما از یک پردازنده ی قدرتمند (مثلاً Intel Core i7) مقدارRAM کافی (حداقل 8GB)، یک هارد دیسک پرسرعت و یک کارت گرافیک جداگانه برخوردار می باشد. این گزینه مطمئناً قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. لازم به ذکر است که اگر دنبال خرید یک MacBook هستید باید هزینه ی به نسبت بالاتری را هم پرداخت کنید.

 

راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی : سایز صفحه نمایش

معمولا لپ تاپ‌های اقتصادی که مورد توجه اکثر دانشجوها هستند از پنل صفحه نمایش TN استفاده می‌کنند که به صورت کلی برای انجام کارهای روزمره مناسب هستند. کیفیت تصویر در لپ تاپ‌های پایین ‌رده هم معمولا HD است ولی لپ تاپ‌های Full HD هم در این رده وجود دارند. اگر صرفا قصد جمع کردن اطلاعات و شرکت در کلاس‌ها و نگارش مقاله دارید، صفحه نمایش HD یا پنل TN هم برای شما کافی است. ولی به صورت کلی معمولا نیاز به تماشا فیلم و عکس با لپ تاپ هم احساس می‌شود. همچنین در برخی رشته‌ها مانند گرافیک، با رنگ‌ها در نرم‌افزارهای طراحی کار دارید. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود یک لپ تاپ با کیفیت تصویر Full HD تهیه کنید. اگر هم می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی بیشتر لپ تاپی با پنل صفحه نمایش IPS تهیه کنید. زیرا این پنل دقت رنگ بسیار بیشتری به نسبت پنل TN دارد.

 

راهنمای خرید بهترین لپ تاپ دانشجویی

 

یکی دیگر از نکات مهم در بخش صفحه نمایش، سایز نمایشگر است. پیش‌تر با توجه لزوم همراه داشتن لپ تاپ در محیط دانشگاه و حمل و نقل آن، پیشنهاد خرید لپ تاپ سبک و کوچک بود. اما با توجه به آنلاین شدن کلاس‌ها و شرایط جدید به‌وجود آمده، این مورد شاید خیلی اهمیت زیادی نداشته باشد. اما به صورت کلی لپ تاپ‌های 13 اینچی و 14 اینچ سبکی در بازار وجود دارد که اگر به دنبال خرید لپ تاپ کوچک و سبک هستید، به شما توصیه می‌شوند. اما اکثر لپ تاپ‌های موجود در بازار در سایز 15.6 اینچی قرار می‌گیرند و حدود 2 کیلوگرم نیز وزن دارد.

 

شاید استفاده از یک تبلت همراه با یک صفحه کلید کار شما را راه بیاندازد. شاید این سئوال را از خودتان بپرسید که یک دانشجو برای یادداشت برداری و مقاله نویسی فقط به یک صفحه کلید ترجیحاً سبک، ارگونومیک و قبل شارژ نیاز دارد که هر زمان لازم شد بتواند آن را به دستگاه متصل نماید و برای مشاهده ی محتوا، به یک صفحه نمایش باکیفیت و با سایز مناسب نیاز دارد. درنتیجه می تواند از ترکیب تبلت و صفحه کلید استفاده کند.

 

تبلت صفحه کلید دار

 

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین لپ تاپ های ارزان قیمت

راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی : اهمیت باتری و میزان شارژدهی

با توجه به این که لپ تاپ بعنوان جایگزین یک رایانه دسکتاپ خریداری می شود پس باید به میزان انرژی در دسترس برای روشن بودن آن نیز توجه داشت. یکی از نکات مهم در خصوص لپ تاپ ها کیفیت باتری و شارژ آن ها می باشد. طول دوام باتری به معماری سخت افزاری و طراحی مادربرد و مصرف برق لپ تاپ وابسته است. در حالت کلی هرچقدر توان باتری (mAh) بیشتر باشد، طول زمان برق دهی باتری بیشتر خواهد بود. از آنجایی که باتری دربرگیرنده ی چندین باتری قابل شارژ مجدد است، درنتیجه با افزایش تعداد این باتری ها، سایز آن نیز تغییر کرده و می تواند روی وزن لپ تاپ تأثیر بگذارد. امروزه در اکثر تجهیزات الکترونیکی از جمله لپ تاپ، باتری ها به راحتی در دسترس کاربر نبوده و قابل تعویض نمی باشند.

 

بهترین راهنما برای خرید لپ تاپ دانشجویی

 

راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی : فضای ذخیره سازی

 روزگاری بود که منظور از خرید یک رایانه ی شخصی، صرفاً در اختیار داشتن فضای ذخیره سازی بسیار زیاد بود. ولی امروزه ترجیح، داشتن یک فضای ذخیره سازی پرسرعت تر (SSD) به جای بزرگتر است که باعث می شود لپ تاپ های پیشرفته با بهره مندی از تراشه های پرسرعت، با صرف انرژی کمتر و افزایش طول عمر باتری، سریعتر عمل نمایند (SSDها قطعات جداشونده ایی نداشته و بنابراین برق کمتری مصرف می کنند). ظرفیتSSD کمتر از256GB و یا کمتر از1TB برای هارددیسک های معمولی پیشنهاد خوبی نیست. در عین حال با توجه به فضاهای ذخیره سازی آنلاین و ابری از جمله Google Drive و Office online دیگری نیازی به هارد دیسک های حجیم و پرظرفیت برای نصب برنامه و ذخیره سازی اطلاعات نیست.

 

بهترین راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی

 

راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی : انتخاب پردازنده و RAM مناسب

با توجه به افزایش قیمت لپ تاپ و گران شدن بسیاری از قطعات سخت افزاری، در انتخاب و خرید لپ تاپ دانشجویی شاید خرید قدرت‌مندترین لپ تاپ برای بسیاری به‌صرفه نباشد. از همین رو پیشنهاد می‌شود و مشخص کردن سطح نیاز خود از لپ تاپ، بهینه‌ترین سیستم پردازشی را برای لپ تاپ دانشجویی انتخاب کنید. لپ تاپ های اقتصادی معمولا با پردازنده‌های رده پایین اینتل مانند سلرون و پنتیوم در بازار موجود هستند. اگر شما نیاز به نرم‌افزارهای حرفه‌ای ندارید و قرار نیست کار سنگینی با لپ تاپ انجام دهید، انتخاب لپ تاپ‌هایی با این پردازنده‌ها برای شما کافی است.

 

مغز لپ تاپ یعنی پردازنده هرچه بهتر باشد، رایانه قدرتمندتر خواهد بود.اما برای پردازش‌های سنگین‌تر، پیشنهاد می‌شود که به دنبال لپ تاپ‌هایی باشید که از پردازنده‌ی Intel Core i3 نسل‌های جدید (هشت به بعد) استفاده می‌کنند. نسل جدید پردازنده‌های اینتل قدرت پردازشی خوبی داشته و برای کلیه امور می‌توانند کارآمد باشند. به همین خاطر کار سنگین با لپ تاپ قرار است انجام دهید این پردازنده را به‌عنوان یکی از حداقل‌های لپ تاپ دانشجویی خود درنظر بگیرید. اما اگر به‌دنبال سرعت بیشتر در اجرای نرم‌افزارها و مدیریت کردن چند نرم‌افزار باهم هستید، و مشکلی بابت قیمت لپ تاپ ندارید، می‌توانید روی پردازنده‌ رده بالاتر Intel Core i5 دست بگذارید تا خیال‌تان از بابت سرعت و کیفیت پردازنده راحت‌تر شود.

 

برای انتخاب لپ تاپ های برخوردار از تراشه های Core i7 و Core i9 باید هزینه ی بالاتری در نظر گرفت ولی برای اجرای نرم افزارها یا بازی های سنگین مناسب تر می باشند. مدل لپ تاپ‌هایی که با این پردازنده و حداقل رم 8 گیگابایت عرضه می‌شوند، به‌نوعی لپ تاپ‌های همه‌کاره محسوب می‌شوند و می‌توانید به‌خوبی نرم‌افزارهای مختلف را با آن‌ها اجرا کنید. طبیعتا با پرداخت هزینه‌ی بیشتر می‌توان سرعت و کیفیت بهتری را هم دریافت کرد، اما در خرید لپ تاپ دانشجویی قیمت لپ تاپ هم اهمیت بالایی دارد.

 

اهمیت پردازنده در خرید لپ تاپ دانشجویی

 

RAM در مدیریت اجرای همزمان چندین اپلیکیشن نقش بسزایی دارد. هرچقدر RAM بیشتری در اختیار داشته باشید، سرعت بیشتری برای اجرای همزمان اپلیکیشن ها خواهید داشت. امروزه با توجه به نیازهایی که وجود دارد میزان 8GB کفایت کرده و درمورد دستگاه های پیشرفته، 16GB یا32GB کافی است.

 

بهترین راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی

 

راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی : انتخاب کارت گرافیک مناسب

پردازنده‌های نسل جدید اینتل به همراه کارت گرافیگ یک‌پارچه عرضه می‌شوند که کار شما را به‌خوبی راه‌ می‌اندازند. به همین خاطر اگر پردازنده‌ی لپ تاپ شما Intel Core i3 نسل دهم است و بر روی آن کارت گرافیک مجزا استفاده نشده، لازم نیست خیلی نگران باشید. مطمئن باشید حتی در نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ و پریمیر هم قرار نیست به مشکلی بر بخورید. شما صرفا با کارت گرافیک‌های قدرتمندتر می‌تواند کیفیت و سرعت بیشتری را در هنگام کار و همچنین خروجی گرفتن تجربه کنید. سری کارت گرافیک‌های MX اینتل در لپ تاپ‌های اقصادی و همینطور میان رده مورد استفاده قرار می‌گیرند که مناسب انجام پروژه‌های دانشجویی شما در رشته‌های معماری (که نیاز به نرم‌افزارهای نقشه‌کشی و طراحی سه‌بعدی دارند) مناسب هستند. کارت گرافیک‌های قدرتمند NVIDIA و AMD هم قطعا می‌توانند به شما تجربه‌ی بهتری را ارائه دهند، اما این کارت گرافیک‌ها قدرت‌های بیشتری به نسبت کارهای دانشجویی دارند و معمولا در سیستم گیمینگ از آن‌ها استفاده می‌شود.

 

اهمیت کارت گرافیک در انتخاب لپ تاپ مناسب

 

سخن پایانی

با توجه به مطالب ذکر شده، بهترین انتخاب به بودجه، کارایی، نیازهای کاربردی، وزن، سایز و کیفیت صفحه نمایشی بستگی دارد که در خرید مدنظرتان می باشد. بهتر است خریدی انجام دهید که حداقل تا سه سال آینده نیازی به تعویض دستگاه خود نداشته باشید.

 

خواندن این مطلب را از دست نده! فرق نوت بوک و لپ تاپ در چیست؟