مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی

مقایسه محصولات 08 تیر 1398 علی مظفری

مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی

دو گوشی گلکسی A50 سامسونگ (Samsung Galaxy A50) و می 9 شیائومی (Xiaomi Mi 9) از نظر زبان طراحی و ظاهر خیلی شبیه به هم به نظر می‌رسند، اما آیا کیفیت ساخت و عملکرد این دو گوشی هم مشابه یکدیگر است؟ کدامیک از این دو گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟ در ادامه این مطلب می‌خواهیم به مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی بپردازیم و برتری های هر یک از آن ها را نسبت به هم مشخص کنیم. با فروشگاه هدف همراه باشید.

 

مقدمه

در ماه فوریه (February) سال 2019 شاهد رونمایی از گوشی های جدید زیادی بودیم. گلکسی A50 سامسونگ و شیائومی Mi 9 دو نمونه از این محصولات بودند که با الگوبرداری از سبک طراحی مدرن گوشی های موبایل معرفی و هم اکنون روانه بازار شده‌اند. این دو گوشی از نظر ظاهر و سبک طراحی تا حد زیادی شبیه به هم هستند و ویژگی های یکسانی را ارائه می‌کنند. به عنوان مثال براق بودن بدنه آن ها، محل نصب لنز دوربین های اصلی، نمایشگر بدون حاشیه با ناچ (Notch) در لبه فوقانی و خیلی ویژگی های دیگر در این دو موبایل به صورت مشابه دیده می‌شود. اما به نظر شما خرید کدامیک از این دو اسمارتفون (smartphone) انتخاب بهتری است؟

برای پاسخگویی به این سوال باید به مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی بپردازیم و نقاط قوت هر یک از این دو گوشی را نسبت به گوشی دیگر بشناسیم. سپس قیمت آن ها را با هم مقایسه و ارزش خرید هر یک را بسنجیم و مشخص کنیم که کدامیک از این دو گوشی ارزش خرید بیشتری دارند. در نهایت و با توجه به نتیجه‌گیری های انجام شده می‌توان مشخص کرد که کدام گوشی نسبت به گوشی دیگر گزینه خرید بهتری خواهد بود! بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما و مقایسه گلکسی A50 با Mi 9 همراه باشید.

 

مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی: سبک طراحی و ظاهر

سبک طراحی و ظاهر دو گوشی گلکسی A50 و Mi 9 از خیلی جنبه ها شبیه به هم است اما با این حال تفاوت هایی هم مابین دو محصول وجود دارد که قابل درک هستند. این دو گوشی از نظر اندازه و ابعاد بدنه تقریبا کاملا یک اندازه هستند و از نظر وزن هم تقریبا وضعیت یکسانی را ارائه می‌کنند. البته شیائومی Mi 9 حدود 7 گرم از Galaxy A50 سنگین تر است اما این مقدار وزن بیشتر در حین استفاده گوشی اصلا قابل درک نیست. هر دو گوشی از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کنند و به پورت یو اس بی نوع سی (USB Type C) مجهز شده‌اند. ضمنا اسکنر انگشت هر دو گوشی نام برده شده زیر صفحه نمایش آن ها نصب است و بدین ترتیب کاربر برای آنلاک نمایشگر می‌تواند انگشت خود را بر روی صفحه نمایش گوشی قرار دهد. در مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی مشخص شد که سرعت و دقت عملکرد این قابلیت در هر دو گوشی مذکور خوب و مناسب است و از این نظر هم تفاوت چندانی مابین آن ها وجود ندارد.

 

مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی

 

یکی از اصلی تین تفاوت های گلکسی A50 و شیائومی Mi 9 که به طور عادی متوجه آن نخواهید شد مربوط به جنس موادی می‌شود که در ساخت بدنه دو دستگاه بکار رفته است. فریم اصلی گوشی می 9 از آلومینیوم سری 7000 ساخته شده که مقاومت بسیار بالایی دارد و در صنعت هوا و فضای از آن استفاده به عمل می‌آید. همچنین قاب پشت این گوشی با شیشه گوریلاگلس 5 پوشانده شده و روی پنل جلوی آن هم یک لایه شیشه گوریلاگلس 6 نصب است. اما در سمت مقابل علیرغم اینکه به نظر می‌رسد گلکسی A50 هم بدنه‌ای فلزی و پوشانده شده با شیشه داشته باشد، اینطور نیست! بدنه و قاب پشت این گوشی از پلاستیک خاصی ساخته شده که سامسونگ آن را با لقب "گلاستیک" (Glastic) معرفی می‌کند. این نوع خاص پلاستیک ظاهری صیقلی و براق دارد و به گونه‌ای به نظر می‌رسد که گویا یک لایه شیشه‌ای بر روی آن نصب است.

وقتی از نمای پشت به دو گوشی مذکور نگاه می‌کنید، هر دوی آن ها ظاهری جذاب، براق و چشم نواز دارند و نگاه عادی نمی‌توان متوجه شد که تفاوت های زیادی در ساختار قاب پشت آن ها و جنس موارد بکار رفته در آن ها وجود دارد. اما به مرور و با استفاده از دو گوشی متوجه مقاومت بالاتر قاب پشت Xiaomi Mi 9 در برابر خراشیدگی می‌شوید. متاسفانه پلاستیکی بودن قاب پشت Galaxy A50 سبب شده که راحت تر با مرور روی آن خط و خش هایی ایجاد شود. پس کیفیت ساخت بدنه Mi 9 به مراتب از A50 بیشتر است. قاب پشت دو گوشی از نظر محل نصب لنز های دوربین اصلی ظاهری یکسان را ارائه کرده و لبه های سمت راست و چپ قاب پشت هر دو گوشی هم انحنای نسبی دارد.

 

مقایسه مقایسه Mi 9 شیائومی و گلکسی a50

 

وقتی از نمای رو به رو به دو گوشی A50 و Mi 9 نگاه کنید بیشتر متوجه شباهت های ظاهری آن ها می‌شوید. صفحه نمایش هر دو گوشی حاشیه های بسیار باریکی دارد و در بخش فوقانی خود یک زائده کوچک را برای نصب لنز دوربین سلفی ارائه می‌کند که اصطلاحا به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود. لازم به اشاره است که در گوشی A50 خبری از سوکت 3.5 میلیمتری هندزفری نیست اما شیائومی این سوکت را در گوشی Mi 9 تعبیه کرده است. بنابراین و با توجه به صحبت هایی که داشتیم مشخص شد که علیرغم ظاهر نسبتا یکسان دو گوشی A50 و Mi 9، موادی که در ساخت بدنه و قاب آن ها بکار رفته یکسان نیست. ظاهر و سبک طراحی دو گوشی شاید خیلی شبیه به هم باشد اما موادی که در ساخت شیائومی می 9 بکار رفته‌اند به مراتب بهتر و با کیفیت تر از مواد بکار رفته در گوشی A50 خواهند بود. به همین دلیل بی‌شک برنده این بخش از مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی گوشی می 9 است.

 

حالا وقتشه! اینو بخون: مقایسه گلکسی A30 و A50 سامسونگ: کدامیک را بخریم؟

 

مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی: صفحه نمایش

سبک طراحی صفحه نمایش دو گوشی مورد نظر هم بسیار شبیه به هم در نظر گرفته شده اما باز هم تفاوت هایی در این زمینه وجود دارد که باید به آن ها اشاره شود. اندازه صفحه نمایش هر دو گوشی 6.4 اینچی است (نمایشگر می 9 به طور دقیق 6.39 اینچی است) و پنل آن ها از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) خواهد بود. نسبت تصویر به بدنه هر دوی آن ها هم بالاست و به چیزی در حدود 85 درصد می‌رسد. در لبه فوقانی صفحه نمایش دو گوشی هم زائده‌ای تحت عنوان ناچ برای نصب لنز دوربین سلفی وجود دارد. جالب است بدانید که صفحه نمایش گلکسی A50 و Mi 9 شیائومی رزولوشن و تراکم پیکسلی کاملا یکسانی را هم ارائه می‌کنند. رزولوشن صفحه نمایش دو گوشی مورد نظر 2340 در 1080 پیکسل یا اصطلاحا فول اچ دی پلاس در نظر گرفته شده و بدین ترتیب تراکمی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر آن ها به ارمغان آورده می‌شود.

 

مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی : صفحه نمایش

 

ضمنا همانطور که در بخش قبل گفتیم اسکنر انگشت هر دو اسمارتفون مذکور زیر نمایشگر آن ها نصب شده و به نوعی نمایشگر آن ها قابلیت اسکن انگشت کاربر را دارد. اما تفاوت های ریزی که گفته بودیم مابین صفحه نمایش دو گوشی وجود دارد کدامند؟ اولین تفاوت مربوط به شیشه محافظی می‌شود که روی ال سی دی گوشی های مذکور نصب شده است. این شیشه در گلکسی A50 از نوع گوریلاگلس 3 خواهد بود اما در شیائومی Mi 9 از شیشه گوریلاگلس 6 استفاده شده است. در مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی مشخص شد که مقاومت صفحه نمایش می 9 در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای نوک تیز به مراتب از Galaxy A50 بیشتر است. البته با این حال توصیه می‌کنیم حتما روی صفحه نمایش دو گوشی مذکور را با یک لایه گلس ال سی دی محافظ بپوشانید و به نصب بودن شیشه گوریلاگلس بر روی ال سی دی ها اکتفا ننمایید. از دیگر ویژگی هایی که صفحه نمایش Mi 9 دارد و نمایشگر A50 از آن بهره‌مند نیست باید به تکنولوژی های HDR10 و DCI-P3 اشاره کرد که منجر به بهبود شفافیت و وضوح تصویر نمایشگر می‌شوند. وقتی محتوای خاصی بر روی نمایشگر دو گوشی به تصویر کشیده می‌شود، شما به راحتی کیفیت بالای نمایشگر آن ها در ارائه جزئیات، شادابی، کنتراست و شارپنس را مشاهده خواهید کرد و واقعا نمی‌توان مدعی شد که نمایشگر یکی از این دو گوشی نسبت به گوشی دیگر عملکرد بهتری دارد.

اما قدرت تولید روشنایی صفحه نمایش دو گوشی چطور است و آیا می‌توان در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از هر دو اسمارتفون مذکور استفاده کرد؟ در مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی مشخص شد که صفحه نمایش سوپر آمولد هر دوی آن ها قدرت بسیار خوبی در تولید روشنایی دارد. به همین سبب با تنظیم شدت روشنایی صفحه نمایش آن ها بر روی 80 درصد می‌توانید به راحتی در محیط های باز و تحت تابش نور محتوای روی نمایشگر آن ها را ببینید. کیفیت عملکرد صفحه نمایش هر دو گوشی در این زمینه هم یکسان است و واقعا تفاوت محسوسی مابین آن ها دیده نمی‌شود. بنابراین هر دو گوشی A50 و Mi 9 از صفحه نمایش بسیار با کیفیتی بهره می‌برند و به عقیده ما از این نظر تفاوت خیلی مهم و محسوسی مابین آن دو وجود ندارد و کیفیت عملکرد یکسانی از جانب آن ها ارائه می‌شود.

 

مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی: سیستم عامل و بستر نرم افزاری

با توجه به اینکه هر دو گوشی در ماه فوریه سال 2019 رونمایی شده‌اند، جای تعجبی ندارد که اندروید 9 پای (Android 9 Pie) به طور پیش فرض روی آن ها نصب باشد. رابط کاربری که به طور پیش فرض روی شیائومی می 9 نصب است رابط MIUI 10 بوده و رابط پیش فرض گلکسی A50 هم رابط One UI سامسونگ خواهد بود. متاسفانه اپلیکیشن های پیش فرض نسبتا زیادی روی هر دو گوشی نصب هستند و بدین سبب نمی‌توان مدعی شد که رابط و بستر نرم افزاری آن ها خیلی بهینه طراحی شده، اما از سمت دیگر ویژگی ها و قابلیت های متعدد و متنوعی توسط رابط هر دو گوشی ارائه می‌شود. البته باید اعتراف کرد که سامسونگ تعداد اپلیکیشن های پیش فرضی که روی رابط One UI نصب هستند را نسبت به نسخه های قبلی رابط خود کاهش داده و حتی از این نظر وضعیت بهتری نسبت به رابط MUIU 10 شیائومی Mi 9 دارد. از نظر سبک طراحی رابط مابین دو گوشی Mi 9 و A50 تفاوت های زیادی وجود دارد که ترجیح دادن یکی از آن ها به دیگری بیشتر به سلیقه شخصی کاربران مربوط می‌شود.

 

مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی : سیستم عامل

 

برخی ویژگی ها هم در رابط هر دو گوشی مذکور به طور یکسان و مشابه ارائه شده‌اند. به عنوان مثال سه دکمه مجازی بک (Back)، هوم (Home) و ریست اپس (Recent Apps) در حال پیش فرض از رابط هر دو گوشی حذف شده و کاربر باید به جای آن ها از دستورات اشاره‌ای برای تعامل با گوشی استفاده کند. به عقیده ما نحوه چینش منوی تنظیمات و گزینه هایی که در این بخش رابط MIUI 10 ارائه شده‌اند اصلا جالب نیست و منجر به سردرگم شدن کاربر می‌شود اما این گزینه ها در رابط One UI به شکل قابل درک تری ارائه شده‌اند. خوشبختانه زمانی که در حال استفاده از دو گوشی مذکور هستید و در بخش های مختلف رابط آن ها پرسه می‌زنید با لگ و تاخیری رو به رو نخواهید شد. عملکرد بستر نرم افزاری هر دو گوشی خوب و روان است و انجام کارهای روزمره با هر دوی آن ها بدون مشکل امکانپذیر خواهد بود. بنابراین انتخاب محصول برتر از نظر رابط کاربری و سیستم عامل را بر عهده خودتان قرار می‌دهیم چون به عقیده ما از این نظر خیلی تفاوت های محسوسی مابین گلکسی A50 و Mi 9 وجود ندارد و ترجیح دادن رابط یکی از این دو گوشی نسبت به محصول دیگر بیشتر یک امر سلیقه‌ای است.

 

حالا وقتشه! مشاهده مشخصات و قیمت گوشی موبایل سامسونگ Galaxy A50

 

مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی: پردازنده، رم حافظه داخلی

مطمئنا یکی از مهمترین بخش های مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی مربوط به قدرت عملکرد و بازده آن ها می‌شود. این بخش کار یکی از بخش هاییست که تفاوت اصلی و گوشی A50 و Mi 9 در آن نمایان می‌شود. گلکسی A50 سامسونگ از تراشه اگزینوس 9610 بهره می‌برد که طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. چهار هسته پردازشگر آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس 1.7 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و چهار هسته دیگر آن از نوع Cortex-A73 بوده و فرکانس 2.3 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی بکار رفته در این تراشه هم پردازنده Mali-G72 MP3 خواهد بود. لازم به ذکر است که تراشه اگزینوس 9610 یک تراشه میان رده رو به بالا محسوب می‌شود. گلکسی A50 از نظر رم شامل دو نسخه 4 و 6 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی دارد. این گوشی از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توان فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 1 ترابایت افزایش داد.

اما در سمت مقابل گوشی شیائومی می 9 از قدرتمندترین تراشه فعلی شرکت کوالکام یعنی اسنپدراگون 855 بهره می‌برد که پردازنده مرکزی آن هشت هسته‌ای بوده و از هسته های Kyro 485 تشکیل می‌شود. هشت هسته پردازشگر مرکزی این تراشه از نظر فرکانس کاری در سه دسته مختلف طبقه‌بندی شده‌اند. دسته اول شامل چهار هسته با فرکانس 1.8 گیگاهرتزی می‌شود، دسته دوم از دو هسته با فرکانس 2.42 گیگاهرتزی تشکیل شده و هسته های دسته سوم هم فرکانس کاری 2.84 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی هم که در تراشه اسنپدراگون 855 بکار رفته، پردازنده گرافیکی فوق قدرتمند Adreno 640 است. شیائومی Mi 9 از نظر رم در دو نسخه 6 و 8 گیگابایتی عرضه شده و از نظر حافظه داخلی شامل نسخه های 64 و 128 گیگابایتی می‌شود. لازم به ذکر است که این گوشی قابلیت اتصال رم میکرو اس دی و افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات را ندارد. اما بازده و قدرت عملکرد دو گوشی مذکور در مقایسه با یکدیگر چگونه است؟

 

مقایسه گلکسی A50 samsung و Mi 9 شیائومی : پردازنده

 

قبل از هر چیز باید بگوییم که ما در مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی از نسخه پایه هر دو گوشی استفاده کردیم و این نسخه از گوشی های مذکور را به عنوان معیار بررسی در نظر گرفتیم. برای مقایسه قدرت عملکرد دو گوشی A50 و Mi 9 دو بازی PUB Mobile (پابجی موبایل) و آسفالت 9 لجندز (Asphalt 9 Legends) را روی هر دوی آن ها نصب و هر یک را برای 15 دقیقه اجرا کردیم. سپس از بخش "Recent Apps" مابین اپلیکیشن های اخیر دستگاه جهش داشتیم و سرعت عمل دستگاه را زیر ذره‌بین قرار دادیم. نتیجه مقایسه نشان داد که هر دو گوشی به راحتی از پس اجرای بازی های سنگین و HD اندرویدی بر می‌آیند و جهش مابین اپلیکیشن ها در بخش "Recent Apps" هم در هر دو گوشی با سرعت و کیفیت بالایی انجام می‌شود. بنابراین هر دو گوشی مذکور می‌توانند گزینه خرید خوبی برای علاقمندان به بازی های اندرویدی باشند.

البته نباید مکر این مسئله شد که تراشه اسنپدراگون 855 کوالکام که در گوشی Mi 9 بکار رفته بر روی کاغذ به مراتب از تراشه اگزینوس 9610 گوشی گلکسی A50 قدرتمندتر است، اما همانطور که در عمل مشخص شد، هیچ کاری وجود ندارد که تراشه اسنپدراگون 855 قادر به انجام آن باشد و تراشه اگزینوس 9610 از پس انجام آن بر نیاید. البته تفاوت مابین قدرت عملکرد و بازده دو گوشی ممکن است بعد از چند سال و زمانی که بازی ها و اپلیکیشن های اندرویدی سنگین تر شوند به شکل محسوس تری قابل درک باشد چون در آن شرایط احتمال دارد اسنپدراگون 855 همچنان از پس آنالیز داده های مورد نیاز بر آید اما اگزینوس 9610 به تدریج به حد ماکسیمم توان خود برسد و کیفیت عملکرد و بازده آن در گلکسی A50 کاهش یابد. پس اگر می‌خواهید گوشی بخرید که حداقل 3 سال بدون مشکل از آن استفاده کنید، شیائومی Mi 9 گزینه خرید مطمئن تری در مقایسه با گلکسی A50 است اما اگر برنامه‌ریزی طولانی مدتی برای استفاده از گوشی ندارید، مطمئن باشید گلکسی A50 هم به اندازه شیائومی Mi 9 نیازهایتان برای اجرای اپلیکیشن ها و بازی های اندرویدی را برطرف می‌کند. به دلیل برتری که تراشه اسنپدراگون 855 بر روی کاغذ نسبت به تراشه اگزینوس 9610 دارد مجبور هستیم برنده این بخش از مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی را گوشی می 9 عنوان کنیم.

 

مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی: دوربین

دوربین اصلی هر دو گوشی شیائومی Mi 9 و سامسونگ A50 از سه لنز تشکیل می‌شوند. سه لنز دوربین اصلی گوشی Mi 9 به ترتیب 48، 12 و 16 مگاپیکسلی و از نوع واید (Wide)، تله‌فتو (Telephoto) و اولتراواید (Ultrawide) هستند و دیافراگم F/1.8، F/2.2 و F/2.2 دارند. قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، زوم اپتیکال 2x، پانوراما، HDR، عکسبرداری پرتره و ضبط ویدئو های 4K با فریم ریت های 30 و 60 فریم در هر ثانیه هم با دوربین اصلی شیائومی می 9 امکانپذیر هستند. ضمنا یک چراغ فلش LED دوگانه هم برای دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته شده است. در سمت مقابل دوربین اصلی گلکسی A50 سامسونگ از سه لنز 25، 8 و 5 مگاپیکسلی با دیافراگم های F/1.7، F/2.2 و F/2.2 بهره می‌برد که به ترتیب از نوع واید، اولترا واید و عمقی (Depth Sensor) هستند. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای، HDR، پانوراما، عکسبرداری پرتره و ضبط ویدئو های فول اچ دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی Galaxy A50 پشتیبانی می‌شوند. ضمنا یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته شده است.

 

Samsung Galaxy A50 and Xiaomi Mi 9

 

اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی کدام گوشی بهتر است؟ در مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی مشخص شد که دوربین اصلی هر دو گوشی در محیط های با نور مناسب عکس های بسیار خوب، شاداب و با کیفیتی ضبط می‌کند. با این حال به عقیده ما در 70 درصد مواقع عکس های ضبط شده با دوربین شیائومی می 9 از نظر روشنایی و طبیعی به نظر رسیدن رنگ ها بهتر از دوربین A50 عمل می‌کند. در محیط های کم نور و تاریک کیفیت عملکرد دوربین اصلی هر دو گوشی افت خواهد کرد اما باز هم افت کیفیت دوربین شیائومی Mi 9 کمتر از گلکسی A50 خواهد بود. در عکسبرداری پرتره دوربین اصلی هر دو گوشی تقریبا کیفیت یکسانی دارند و در برخی مواقع دوربین گلکسی A50 در شکار کردن جزئیات بازده بهتری دارد. برای ضبط ویدئو هم مطلقا برتری از آن شیائومی Mi 9 است و این گوشی از ضبط ویدئو های 4K پشتیبانی می‌کند اما گلکسی A50 از این ویژگی بهره‌مند نیست. پس باز نظر کیفیت عملکرد دوربین اصلی، برتری این بخش از مقایسه با گوشی Xiaomi Mi 9 است. اما دوربین سلفی دو اسمارتفون مورد نظر چه وضعیتی دارند و چطور عمل می‌کنند؟

دوربین سلفی گلکسی A50 از یک لنز 25 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که زا قابلیت HDR پشتیبانی به عمل می‌آورد. در سمت مقابل دوربین سلفی شیائومی A50 از یک لنز 20 مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F/2.0 دارد و از قابلیت HDR هم پشتیبانی می‌کند. از مقایسه دوربین سلفی دو گوشی A50 و Mi 9 مشخص شد که از نظر کیفیت عملکرد دوربین سلفی تقریبا در 60 درصد مواقع گلکسی A50 عملکرد بهتری نسبت به Mi 9 دارد. البته تفاوت مابین کیفیت عملکرد دوربین سلفی این دو گوشی واقعا بسیار ناچیز است. کیفیت عکس های پرتره‌ای هم که با دوربین سلفی دو گوشی قابل ضبط هستند تقریبا سطح یکسانی دارند. پس به طور کلی باید گفت که دوربین های اصلی و سلفی هر دو گوشی Galaxy A50 و Xiaomi Mi 9 برای عکسبرداری کیفیت خوبی را ارائه می‌کنند اما در برخی مواقع دوربین می 9 بازده بهتری دارد. ضمن اینکه پشتیبانی دوربین اصلی این گوشی از ضبط ویدئو های 4K یک برتری دیگر برای آن به شمار می‌رود. به همین دلیل برنده این بخش مقایسه A50 و Mi 9 را گوشی شیائومی می 9 در نظر می‌گیریم.

 

حالا وقتشه! مشاهده مشخصات و قیمت گوشی موبایل شیائومی مدل Mi 9

 

مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی: باتری و شارژدهی

باتری که برای تامین انرژی مورد نیاز گلکسی A50 بکار رفته از نوع لیتیوم پلیمری و 4000 میلی آمپر ساعتی است، اما باتری لیتیوم پلیمری شیائومی Mi 9 ظرفیت 3300 میلی آمپر ساعتی دارد. با توجه به یکسان بودن خیلی از ویژگی های دو گوشی انتظار داریم که قدرت شارژدهی باتری A50 سامسونگ بهتر از Mi 9 باشد. در مقایسه این دو گوشی هم همین نتیجه به ثبت رسید و مشخص شد که باتری گلکسی A50 در شرایط یکسان تقریبا 1.5 برابر باتری Mi 9 قدرت شارژدهی دارد. اما سرعت شارژ مجدد باتری دو گوشی چطور است؟ گلکسی A50 از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و شارژر فابریک آن 15 واتی است که سبب می‌شود فول شارژ باتری دستگاه در مدت زمان 90 الی 100 دقیقه انجام شود. در سمت مقابل Mi 9 شیائومی به لطف بهره‌مندی از تراشه اسنپدراگون 855 از تکنولوژی شارژ سریع 4+ کوالکام (Quick Charge 4+) پشتیبانی به عمل می‌آورد. شارژر فابریک این گوشی 27 واتی است و تقریبا در 80 دقیقه باتری می 9 را فول شارژ می‌کند. همچنین باتری گوشی شیائومی Mi 9 از قابلیت شارژ بیسیم 20 واتی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد اما گلکسی A50 اصلا از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند. پس از نظر سرعت شارژدهی و تکنولوژی های شارژ مجدد، برتری از آن شیائومی می 9 است، اما از نظر قدرت شارژدهی باتری باید گلکسی A50 را به عنوان محصول برتر انتخاب کنیم.

 

سامسونگ گلکسی a50

 

مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی: قیمت و ارزش خرید

اما قیمت دو گوشی سامسونگ Galaxy A50 و Xiaomi Mi 9 چطور است و کدامیک از آن ها مقرون به صرفه‌تر هستند؟ هم اکنون (در زمان تدوین این مطلب) نسخه پایه گلکسی A50 سامسونگ با قیمتی در حدود 4.5 میلیون تومان در بازار موجود است و از سمت مقابل نسخه پایه شیائومی می 9 با قیمتی در حدود 7.7 میلیون تومان روانه بازار شده است. بدون تردید هر دو گوشی با توجه به ویژگی های خوبی که دارند گوشی های مقرون به صرفه‌ای هستند که از ارزش خرید بالایی بهره می‌برند. اما اگر قرار باشد آن ها را با هم مقایسه کنیم، به عقیده ما گلکسی A50 به دلیل قیمت ارزان تر انتخاب مقرون به صرفه‌تری خواهد بود و به نوعی ارزش خرید بالاتری در مقایسه با گوشی می 9 دارد. فراموش نکنید که تفاوت های مابین کیفیت عملکرد این دو گوشی واقعا بسیار ناچیز است و برتری های گوشی Mi 9 برای 3.2 میلیون تومان قیمت بیشتر توجیه‌پذیر نیستند.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به مقایسه گلکسی A50 سامسونگ و Mi 9 شیائومی پرداختیم. هر دو گوشی مذکور از اسمارتفون هایی هستند که در قبال ویژگی های سخت افزاری و کیفیت عملکردشان قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند. به عقیده ما در مجموع خرید گلکسی A50 می‌تواند گزینه بهتری نسبت به شیائومی Mi 9 باشد. برتری های اصلی هر یک از این دو گوشی نسبت به گوشی دیگر در بخش زیر مشخص شده‌اند.

 

برتری های گلکسی A50 نسبت به شیائومی Mi 9:

  • رابط کاربری قابل درک تر
  • پشتیبانی از حافظه جانبی
  • دوربین سلفی بهتر
  • شارژدهی بهتر باتری
  • قیمت مناسب تر

 

برتری های شیائومی Mi 9 نسبت به گلکسی A50:

  • بدنه مقام تر و با کیفیت تر
  • پردازنده قوی تر
  • رم با ظرفیت بیشتر (در نسخه پایه)
  • دوربین اصلی بهتر
  • سرعت شارژ بیشتر
  • پشتیبانی از شارژ بیسیم 20 واتی