مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو

مقایسه محصولات 26 فروردین 1399 علی مظفری

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو

اگر با بودجه‌ای در حدود 4.5 الی 5 میلیون تومان (در زمان تدوین این مطلب) قصد خرید یک گوشی اندرویدی میان رده و خوش قیمت را داشته باشید، گلکسی A50 سامسونگ و همچنین شیائومی Redmi Note 8 Pro از بهترین گزینه های خرید پیش رویتان خواهند بود. اما کدامیک از این دو گوش می‌تواند گزینه خرید بهتری باشد؟ ما در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو بپردازیم و مشخص کنیم کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارید. با فروشگاه هدف همراه شوید.

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو : مقدمه

در سال 2019 گوشی های میان رده و خوش قیمت زیادی روانه بازار شدند. شرکت هایی مثل شیائومی و سامسونگ نقش پر رنگی در عرضه این گوشی ها داشتند. سری گوشی های Galaxy A سامسونگ از محبوب ترین محصولات میان رده سامسونگ هستند. در ماه فوریه (February) سال 2019 بود که این شرکت کره‌ای از گوشی گلکسی A50 رونمایی کرد و این گوشی خیلی به دلیل قیمت مناسب و ظاهر خوبش خیلی زود توانست مورد استقبال کاربران قرار گیرد. شیائومی هم در ماه آگوست (August) سال 2019 از اسمارتفون Redmi Note 8 Pro پرده‌ برداشت و این گوشی هم توانست با قیمت رقابتی خودش بسیار پرطرفدار شود.

قیمت Galaxy A50 در مقایسه با قیمت Redmi Note 8 Pro کمی ارزان تر است اما اختلاف قیمت مابین آن ها خیلی زیاد نیست و همین مسئله سبب می‌شود برخی از کاربران مابین انتخاب و خرید یکی از این دو گوشی بر سر دو راهی قرار گیرند. به نظر شما خرید کدام اسمارتفون انتخاب بهتری خواهد بود و کدامیک از آن ها ارزش خرید بیشتری دارند؟ ما در این مقاله می‌خواهیم به مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو بپردازیم و مشخص کنیم که خرید کدامیک از این دو گوشی می‌تواند انتخاب بهتری باشد. ضمنا برای شناخت بهتر و مستقل هر یک از این دو گوشی هم می‌توانید دو مقاله زیر را مطالعه کنید. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو : طراحی، ظاهر و کیفیت ساخت

عموما نباید از گوشی های خوش قیمت و مقرون به صرفه انتظار ارائه کیفیت ساخت بالا را داشته باشیم. دو گوشی A50 و Note 8 Pro هم شرایط مشابه دارند. شیائومی و سامسونگ فریم اصلی دو گوشی را پلاستیکی در نظر گرفته‌اند اما روی پنل جلوی هر دو گوشی با شیشه گوریلاگلس پوشانده می‌شود تا مقاومت خوبی در برابر خراشیده شدن و تماس با اشیای نوک تیز داشته باشد. سامسونگ قاب پشت گوشی A50 را هم کاملا پلاستیکی اما با ظاهری براق طراحی کرده اما قاب پشت گوشی ردمی نوت 8 پرو شیائومی از شیشه گوریلاگلس 5 بهره می‌برد و شیشه‌ای است. بنابراین قاب پشت این گوشی در مقایسه با گلکسی A50 مقاومت بیشتری در برابر خراشیدگی دارد و در مجموع کیفیت ساخت بهتری را ارائه می‌کند. این موضوع می‌تواند برتری مهمی برای نماینده شیائومی باشد.

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو

 

هیچ از دو گوشی مورد نظر ضد آب نیستند و هر دو در برابر تماس آب بسیار حساس خواهند بود. از نظر ابعاد و وزن گوشی Note 8 Pro بزرگ تر و سنگین تر از A50 است. این گوشی ابعاد 8.8 در 76.4 در 161.4 میلیمتری و وزن 200 گرمی دارد اما گلکسی A50 سامسونگ ابعاد 7.7 در 74.7 در 158 میلیمتری و وزن 166 گرمی را ارائه می‌کند. البته تفاوت ابعاد و اندازه مابین این دو گوشی آنقدرها هم در عمل به چشم نمی‌آید و ملموس نیست. امکان پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت، بهره‌مندی از جک 3.5 میلیمتری هندزفری و سوکت شارژ یو اس بی نوع سی (USB Type C) هم از ویژگی های مشترک مابین دو گوشی نام برده شده خواهد بود.

حالا وقتشه! اینوو بخون نقد و بررسی گلکسی A50 سامسونگ : بهترین میان رده کهکشانی‌ها!

اما یکی از مهمترین مواردی که باید در این بخش مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو به آن اشاره کنیم مربوط به اسکنر انگشت دو گوشی مذکور می‌شود. اسکنر انگشت نماینده شیائومی به صورت فیزیکی در نظر گرفته شده و زیر قاب پشت دستگاه و درست زیر لنزهای دوربین اصلی آن نصب است، اما سامسونگ در گلکسی A50 طراحی نوین تری را ارائه کرده و این اسمارتفون را به اسکنر داخل نمایشگر اپتیکال مجهز ساخته تا کاربر بتواند با قرار دادن انگشت خود روی بخش زیرین صفحه نمایش دستگاه اسکن انگشت و تایید هویت را از طریق خود پنل ال سی دی انجام دهد. بنابراین از این نظر سبک طراحی گوشی A50 نوین تر و جذاب تر خواهد بود.

اگر از نمای رو به رو به دو گوشی مذکور نگاه کنید متوجه می‌شوید که هر دوی آن ها ظاهری جذاب و به روز دارند. صفحه نمایش هر دو گوشی حاشیه های باریکی را ارائه می‌کند و در بخش فوقانی نمایشگر هر دوی آن ها یک ناچ (Notch) کوچک برای نصب لنز دوربین سلفی تعبیه شده است. قاب پشت هر دو گوشی هم براق و جذاب به نظر می‌رسد اما همانطور که گفتیم جنس قاب پشت نماینده سامسونگ پلاستیکی است اما قاب پشت Redmi Note 8 Pro از شیشه گوریلاگلس 5 تشکیل می‌شود. نحوه و محل تعبیه لنز های دوربین اصلی دو گوشی هم شاید مهم ترین تفاوت ظاهری مابین قاب پشت آن ها باشد.

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو

 

با وجود تمام این تفاسیر حسی که با در دست گرفتن دو گوشی نام برده شده به شما منتقل می‌شود حس مطلوبی خواهد بود، اما طبیعتا با حس در دست گرفتن گوشی ها رده بالا قابل مقایسه نیست. شما با در دست گرفتن این دو گوشی کاملا احساس خواهید کرد که اسمارتفونی میان رده اما خوش ساخت و زیبا را در اختیار دارید. به عقیده ما اینکه کدامیک از دو گوشی مذکور می‌توانند در این بخش نسبت به محصول دیگر بهتر باشد مسئله‌ایست که بیشتر به سلیقه شخصی کاربران ارتباط پیدا می‌کند، اما ما در مجموع بیشتر طرفدار گوشی ردمی نوت 8 پو هستیم. با این حال نمی‌توان مدعی شد که این گوشی مطلقا از نظر طراحی و ظاهر بهتر از Galaxy A50 سامسونگ است.

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو : صفحه نمایش

گوشی A50 سامسونگ از یک پنل نمایشگر 6.4 اینچی نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) بهره می‌برد که رزولوشن 2340 در 1080 پیکسلی را ارائه کرده و تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 403 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. در سمت مقابل نمایشگر گوشی ردمی نوت 8 پرو اندازه 6.53 اینچی داد و پنل آن از نوع IPS LCD است. رزولوشن مشابه 2340 در 1080 پیکسل برای نمایشگر این گوشی هم در نظر گرفته شده و بدین ترتیب تراکم پیکسلی آن به چیزی در حدود 395 پیکسل در هر اینچ می‌رسد. روی صفحه نمایش هر دو گوشی با شیشه گوریلاگلس پوشانده شده است اما کیفیت این شیشه متفاوت خواهد بود. سامسونگ از شیشه گوریلاگلس 3 در گوشی A50 استفاده کرده اما شیشه روی ال سی دی گوشی Redmi Note 8 Pro از نوع گوریلاگلس 5 خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro (ردمی نوت 8 پرو)

با این حال در مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو مشخص شد که بهتر است روی صفحه نمایش هر دو گوشی گلس محافظ ال سی دی نصب شود تا از به وجود آمدن خط و خش بر روی آن جلوگیری گردد. حاشیه های صفحه نمایش هر دو گوشی بسیار باریک هستند و در بخش فوقانی آن ها یک ناچ کوچک برای نصب لنز دوربین سلفی تعبیه شده است. طبق آمار نمایشگر هر دو گوشی مذکور تقریبا 84.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن ها را دربر می‌گیرد. ضمنا فراموش نکنید که بخش زیرین صفحه نمایش گوشی A50 قابلیت اسکن انگشت کاربر را دارد اما این قابلیت در گوشی نوت 8 پرو ارائه نمی‌شود. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش دو گوشی چطور است؟

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو

 

در بررسی دو محصول مورد نظر مشخص شد که صفحه نمایش هر دوی آن ها کیفیت بسیار خوبی دارد و تقریبا از این نظر می‌توان آن ها را مشابه و در یک رده طبقه‌بندی کرد. وضوح خوب، کنتراست مناسب، شارپنس و شادابی قابل قبول از ویژگی هایی هستند که به طور یکسان و مشابه در پنل نمایشگر هر دو گوشی ارائه می‌شوند. شاید پنل سوپر آمولد گوشی A50 از نظر مصرف شارژ بهینه تر از پنل IPS LCD ردمی نوت 8 پرو باشد اما این مسئله موضوعی نیست که در این بخش مقایسه به آن بپردازیم و تاثیر آن در بخش شارژدهی باتری مشخص می‌شود. از نظر توان تولید روشنایی هم پنل نمایشگر هر دو گوشی مورد نظر کیفیت مطلوبی دارند و با تنظیم شدت روشنایی آن ها بر روی 90 درصد به راحتی می‌توانید در محیط های باز و تحت تابش نور بدون محتوای روی صفحه هر دو محصول را ببینید و با آن ها در تعامل باشید. به عقیده ما از نظر کیفیت صفحه نمایش خیلی تفاوت محسوسی مابین دو گوشی وجود ندارد و به همین دلیل نمی‌توان مطلقا یکی از آن ها را برتر از محصول دیگر خطاب کرد.

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

هم سامسونگ و هم شیائومی تولید کننده گوشی های اندرویدی هستند، بنابراین جای تعجبی ندارد که هر دو گوشی A50 و Note 8 Pro از سیستم عامل اندروید بهره ببرند. اما چه نسخه‌ای از این سیستم عامل روی دو گوشی نصب و راه‌اندازی شده است؟ اندروید 9 پای (Android 9 Pie) سیستم عاملی است که در حالت پیش فرض روی هر دو گوشی نام برده شده نصب خواهد بود. خوشبختانه آپدیت اندروید 10 هم اکنون برای هر دو گوشی منتشر شده و به صورت OTA قابل دانلود و نصب است. اما تفاوت اصلی مابین بستر نرم افزاری دو گوشی مربوط به رابط کاربری آن ها می‌شود. رابط کاربری سامسونگ گلکسی A50 با نام One UI شناخته می‌شودو رابط کاربری شیائومی ردمی نوت 8 پرو هم MIUI نام دارد.

اینکه کدامیک از این دو رابط نسبت به دیگری عملکرد و بازده بهتری دارند باید با انجام تست های خیلی دقیق تر و شاید غیرکاربردی مشخص شود که ما قصد نداریم وارد جزئیات آن ها شویم. به همین جهت ما تجربه‌ای که از استفاده و تعامل با بستر نرم افزاری دو گوشی مذکور داشتیم را با شما به اشتراک قرار می‌دهیم تا مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو حالتی کاربردی تر داشته باشد. در بررسی ما مشخص شد که رابط هر دو گوشی عملکرد نسبتا روان و بدون مشکلی دارد اما اینطور نیست که کاملا عاری از لگ و تاخیر باشد. گاها و به ویژه وقت هایی که منابع سخت افزاری دو گوشی تحت فشار قرار گیرند ممکن است لگ و تاخیرهایی در عملکرد بستر نرم افزاری هر دوی آن ها مشاهده شود.

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو

 

اما در حالت عادی رابط هر دو گوشی بازده مطلوبی خواهد داشت و شما به راحتی می‌توانید اپلیکیشن ها پرکاربردی مثل تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و غیره را روی آن ها نصب کرده و مورد استفاده قرار دهید. وبگردی، برقراری تماس و دیگر اقدامات روزمره هم بدون مشکل در هر دو گوشی مذکور قابل انجام هستند. رابط کاربری گوشی Galaxy A50 به عقیده ما قابل درک تر و بهینه تر از رابط MIUI طراحی شده و کاربر بهتر می‌تواند با آن در تعامل باشد. این مسئله به ویژه در رابط OneUI 2 بهتر شده است. اما رابط MIUI علیرغم اینکه قابلیت های شخصی سازی بیشتری در مقایسه با رابط OneUi دارد و ویژگی های بیشتری را ارائه کرده، خیلی بهینه نیست و گاها پیچیدگی منوی تنظیمات آن سردرگم کننده به نظر می‌آید. ما حتی بعد از یک هفته استفاده از این گوشی همچنان برای پیدا کردن مسیر برخی از آپشن های منوی تنظیمات با مشکل مواجه بودیم و مجبور به استفاده از قابلیت جستجو در منوی تنظیمات (Search) می‌شدیم. پس در مجموع ما عقیده داریم رابط کاربری سامسونگ تجربه نرم افزاری بهتری را در مقایسه با رابط شیائومی ارائه می‌کند.

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو : پردازنده، رم و حافظه داخلی

بدون تردید یکی از مهمترین بخش های مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو مربوط به قدرت عملکرد و بازده پردازشی آن ها می‌شود. کدام گوشی قدرت عملکرد بهتری دارد؟ برای پاسخگویی به این سوال ابتدا مروری بر ویژگی های سخت افزاری مربوط به پردازنده، رم و حافظه داخلی دو گوشی خواهیم داشت و سپس نتیجه تجربه عملی خودمان را با شما به اشتراک قرار می‌دهیم. در قلب گوشی A50 از تراشه اگزینوس 9610 استفاده شده که طی فرآیند 10 نانومتری تولید می‌شود و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دار و پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3 را هم ارائه می‌کند. اما در قلب گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro از تراشه Helio G90T مدیاتک استفاده شده که طی فرآیند 12 نانومتری تولید می‌شود و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد و پردازنده گرافیکی Mali-G76 MC4 هم در آن بکار رفته است.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند هایی برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

هر دو گوشی از نظر رم و حافظه شامل نسخه های مختلفی می‌شوند. گلکسی A50 می‌تواند رم 4 یا 6 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 یا 128 گیگابایتی داشته باشد. در سمت مقابل گوشی نوت 8 پرو شیائومی هم از نظر رم شامل نسخه های 6 و 8 گیگابایتی می‌شود و از نظر حافظه داخلی هم ظرفیت های 64، 128 و 256 گیگابایتی را ارائه می‌کند. لازم به ذکر است که ما در این مقایسه نسخه مجهز به رم 6 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی دو گوشی را با هم مقایسه کردیم تا تعادل مابین بستر سخت افزاری آن ها حفظ شود. با توجه به مشخصات روی کاغذ انتظار داریم دو گوشی تقریبا بازده سخت افزاری مشابهی داشته باشند و از این نظر هم در یک رده قرار گیرند، اما نتیجه بررسی و مقایسه چه چیزی را نشان داد؟

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو

 

در مقایسه دو گوشی مشخص شد که هر دوی آن ها می‌توانند از پس اجرای بازی هایی مثل پابجی موبایل (PUBG Mobile) برای مدت زمان نسبتا طولانی 15 الی 30 دقیقه بر آیند اما اگر بیش از حد بازی های این چنینی را در دو گوشی اجرا کنید، بدنه آن ها داغ می‌شود و. سرعت خالی شدن شارژ باتری به طریق چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. البته مصرف شارژ باتری در این شرایط در گوشی Redmi Note 8 Pro بیشتر از گوشی A50 خواهد بود که این مسئله می‌تواند با پنل نمایشگر کم مصرف تر سوپر آمولد گوشی A50 ارتباط داشته باشد. همچنین بعد از خروج از گیم مذکور هم لگ های ریزی در عملکرد بستر نرم افزاری هر دو گوشی مشاهده شد اما شدت این لگ ها اصلا زیاد نیست و خیلی زود رفع می‌شوند.

بنابراین در مجموع می‌توان از این بخش مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو اینطور نتیجه‌گیری کرد که دو گوشی مذکور قدرت پردازشی و بازده نسبتا یکسانی دارند. اگر خیلی جزئی بخواهیم به موضوع نگاه کنیم شاید پردازنده مرکزی گوشی Note 9 Pro کمی قوی تر از پردازنده مرکزی galaxy A50 باشد اما بستر نرم افزاری سبک تر گوشی A50 و همچنین بهره‌مندی آن از پنل نمایشگر سوپر آمولد سبب شده‌اند که منابع سخت افزاری این گوشی در حین انجام تسک های سنگین کمی تحت فشار قرار گیرند و در نتیجه بازده آن با بازده سخت افزاری نماینده شیائومی در تعادل قرار گیرد. ضمنا فراموش نکنید که هر دو گوشی نام برده شده بیشتر برای رفع نیازهای روزمره مناسب هستند و بهتر است خیلی گیم های سنگین را برای مدت زمان طولانی در آن ها اجرا نکنید.

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو : دوربین اصلی و سلفی

این روزها کیفیت عملکرد دوربین گوشی های موبایل به یکی از مهم ترین موضوعاتی تبدیل شده که همه در انتخاب گوشی به آن توجه می‌کنند. دوربین اصلی گوشی Galaxy A50 از سه لنز 25، 8 و 5 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب از نوع واید (Wide)، اولتراواید (Ultrawide) و عمقی (Depth) هستند. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF)، قابلیت HDR، عکسبرداری با زاویه گسترده، عکسبرداری پرتره، عکسبرداری پانوراما و ضبط ویدیو های فول اچ دی با نرخ 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی این گوشی پشتیبانی می‌شود. ضمن اینکه سامسونگ یک چراغ فلش LED را هم برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته است.

اما در سمت مقابل دوربین اصلی گوشی ردمی نوت 8 پرو شیائومی از چهار لنز مختلف تشکیل شده که به ترتیب 64 مگاپیکسلی واید، 8 مگاپیکسلی اولتراواید، 2 مگاپیکسلی ماکرو (Macro) و 2 مگاپیکسلی عمقی هستند. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای، عکسبرداری پرتره، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری با زاویه گسترده، عکسبرداری ماکرو، HDR و ضبط ویدیو های 4K با نرخ 30 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی گوشی Note 8 Pro تحت پشتیبانی قرار می‌گیرند. ضمنا این گوشی هم به یک چراغ فلش LED اختصاصی مجهز است. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی کدام گوشی وضعیت بهتری را ارائه می‌کند؟ در مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو مشخص شد که کیفیت عملکرد دوربین هر دو گوشی خوب است اما تقریبا در 70 درصد مواقع دوربین نوت 8 پرو شیائومی می‌تواند تصاویر با کیفیت تر و با جزئیات بهتری را ضبط کند. به ویژه اگر از حالت عکسبرداری 64 مگاپیکسلی دوربین آن استفاده کنید قادر به ضبط عکس های فوق‌العاده خوبی خواهید بود.

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو

 

از سمت دیگر با دوربین گوشی Note 8 Pro می‌توانید عکس های خاص و هنری در حالت ماکرو هم ضبط نمایید اما دوربین گلکسی A50 از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند. همچنین دوربین نماینده سامسونگ قابلیت ضبط ویدیوی 4K را هم دارد که متاسفانه در گلکسی A50 پشتیبانی نمی‌شود! بنابراین از نظر کیفیت عملکرد دوربین اصلی می‌توان برتری این بخش مقایسه را به گوشی Redmi Note 8 Pro اختصاص داد. اما دوربین سلفی دو گوشی چطور هستند؟ دوربین سلفی گوشی A50 سامسونگ از یک لنز 25 مگاپیکسلی واید تشکیل شده که از قابلیت HDR، عکسبرداری پرتره و همچنین ضبط ویدیو های فول اچ دی پشتیبانی می‌کند اما در سمت دیگر لنز دوربین سلفی گوشی نوت 8 پرو شیائومی 20 مگاپیکسلی است و از قابلیت های HDr، عکسبرداری پانوراما، عکسبرداری پرتره سلفی و ضبط ویدیو های فول اچ دی پشتیبانی به عمل می‌آورد.

در مقایسه دو گوشی مشخص شد که عملکرد دوربین سلفی هر دوی آن ها بسیار خوب است و اگر علاقمند ضبط عکس های سلفی باشید، بدون تردید هر دو گوشی نام برده شده در رده قیمتی خودشان از بهترین های بازار هستند. اگرچه دوربین سلفی هر دو گوشی خوب است اما تفاوت هایی هم در برخی مواقع مابین کیفیت عکس های ضبط شده آن ها دیده می‌شود. به عقیده ما تقریبا در 70 درصد مواقع دوربین سلفی گوشی A50 نسبتا بازده بهتری در مقایسه با دوربین سلفی گوشی نوت 8 پرو دارد، اما با این حال به عقیده ما در مجموع از نظر کیفیت دوربین برتری این بخش مقایسه را می‌توان به گوشی Xiaomi Redmi Note 8 Pro داد.

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو : باتری و شارژدهی

برای تامین انرژی مورد نیاز گوشی سامسونگ گلکسی A50 از یک باتری لیتیوم پلیمری 4000 میلی آمپر ساعتی استفاده شده است اما باتری لیتیوم پلیمری گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعتی دارد، بنابراین انتظار می‌رود که قدرت شارژدهی باتری نماینده شیائومی کمی بهتر از نماینده سامسونگ باشد. در بررسی دو گوشی مشخص شد که باتری آن ها با یک مرتبه شارژ تقریبا می‌تواند 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند و در برخی مواقع ممکن است این میزان شارژدهی باتری در گوشی نوت 8 پرو به 2 روز هم برسد. بنابراین از نظر قدرت شارژدهی باتری خیلی تفاوت محسوسی مابین دو گوشی دیده نمی‌شود و هر دو بازده خوبی دارند.

خوشبختانه هم گلکسی A50 و هم شیائومی Redmi Note 8 Pro از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. شارژر اورجینال گوشی های نام برده شده 15 واتی است. در مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو مشخص شد که باتری گوشی A50 با شارژر فابریک خودش تقریبا ظرف 80 الی 90 دقیقه فول شارژ می‌شود و باتری ردمی نوت 8 پرو هم تقریبا در مدت زمان مشابه و شاید 10 دقیقه بیشتر فول شارژ گردد. بنابراین سرعت شارژ باتری هر دو محصول هم خوب است و در کل دو گوشی نام برده شده از نظر قدرت شارژدهی باتری و سرعت شارژ مجدد وضعیت تقریبا یکسانی دارند.

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو

 

مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو : قیمت و ارزش خرید

اما از نظر قیمت و ارزش خرید برتری از آن کدام گوشی خواهد بود؟ هم اکنون (در زمان تدوین این مطلب) نسخه مجهز به رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی گوشی سامسونگ گلکسی A50 با قیمتی در حدود 4.3 میلیون تومان در بازار کشورمان به فروش می‌رسد و نسخه مجهز به رم 6 و حافظه داخلی 128 گیگابایتی گوشی ردمی نوت 8 پرو شیائومی قیمتی در حدود 4.9 میلیون تومان دارد. بنابراین تفاوت خیلی زیادی مابین قیمت دو گوشی برقرار نیست و به عقیده ما برتری های گوشی ردمی Note 8 Pro به قدری هستند که توجیه کننده این تفاوت قیمت ناچیز مابین دو محصول باشند. اما با این حال نمی‌توان مدعی شد که این گوشی مطلقا ارزش خرید بیشتری در مقایسه با گوشی A50 دارد. به عقیده ما هر دو اسمارتفون مذکور می‌توانند ارزش خرید یکسانی داشته باشند و انتخابی عالی برای افرادی محسوب شوند که می‌خواهند با صرف هزینه نه چندان زیاد یک گوشی اندرویدی خوش قیمت خریداری کنند.

 

جدول مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو 

 

شیائومی نوت 8 پرو

گلکسی A50

 

8.8 در 76.4 در 161.4 میلیمتر

200 گرم

7.7 در 74.7 در 158 میلیمتر

166 گرم

طراحی و ظاهر

IPS LCD

6.53 اینچ

رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل

Super AMOLED

6.4 اینچ

رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل

صفحه نمایش

Android 9 Pie

رابط کاربری MIUI

Android 9 Pie

رابط کاربری One UI

سیستم عامل و رابط کاربری

تراشه Helio G90T مدیاتک

پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای

پردازنده گرافیکی Mali-G76 MC4

رم 6 و 8 گیگابایت

حافظه داخلی 64، 128 و 256 گیگابایت

تراشه اگزینوس 9610

پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای

پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3

رم 4 یا 6 گیگابایت

حافظه داخلی 64 یا 128 گیگابایت

پردازنده، رم و حافظه داخلی

چهار لنز 64، 8، 2 و 2 مگاپیکسل

واید (Wide)، اولتراواید (Ultrawide)، ماکرو (Macro) و عمقی (Depth)

سه لنز 25، 8 و 5 مگاپیکسل

واید (Wide)، اولتراواید (Ultrawide) و عمقی (Depth)

دوربین اصلی و سلفی
لیتیوم پلیمری 4500 میلی آمپر ساعت لیتیوم پلیمری 4000 میلی آمپر ساعت باتری و شارژدهی
     

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به مقایسه گلکسی A50 با شیائومی نوت 8 پرو پرداختیم. دو گوشی مذکور از اسمارتفون های خوش قیمت و میان رده بازار هستند که آمار فروش عالی ثبت کرده‌اند. به عقیده ما هر دو گوشی از ارزش خرید نسبتا یکسان و مناسبی برخوردارند اما اگر قرار بود ما یکی از این دو گوشی را انتخاب کنیم، بنا به دلایلی مثل بهره‌مندی از قاب پشت پوشانده شده با گوریلاگلس 5 و دوربین اصلی بهتر و با قابلیت های مناسب تر گوشی Redmi Note 8 Pro را انتخاب می‌کردیم. با این حالت ترجیح دادن یکی از این دو گوشی به دیگری بیشتر امری سلیقه‌ای است. امیدواریم از این مقایسه اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید.