آموزش حل مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام

آموزش و ترفندها 05 شهریور 1398 علی مظفری

آموزش حل مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام

یکی از مشکلاتی که خیلی از کاربران در حین استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام (Instagram) گاها با آن مواجه می‌شوند، مشکل باز نشدن استوری است. این مشکل هم می‌تواند به صورت عدم امکان ارسال استوری در اکانت خود کاربر و هم عدم امکان دیدن استوری دیگران رخ دهد. در این مقاله می‌خواهیم به آموزش روش های حل مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام بپردازیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

باز نشدن استوری در اینستاگرام : مقدمه

اینستاگرام در حال حاضر محبوب ترین شبکه اجتماعی است که کاربران گوشی های موبایل از آن استفاده می‌کنند. اپلیکیشن اینستاگرام روز به روز در حال پیشرفت و بهبود عملکرد است و بر ویژگی هایش هم افزوده می‌شود. یکی از ویژگی هایی که در این اپلیکیشن به شدت مورد استقبال قرار گرفته مربوط به استوری (Intagram Stories) می‌شود. استوری در واقع یک پست موقت 24 ساعته است که در حساب هر کاربر قابل انتشار بوده و بعد از 24 ساعت به صورت خودکار حذف می‌شود. اما مشکلی که به تازگی برخی از کاربران با آن رو به رو شده‌اند و مربوط به همین قابلیت استوری می‌شود، مشکل باز نشدن استوری است! این مشکل عموما به دو حالت مختلف نمایان می‌شود.

حالت اول مربوط به زمانی است که فرد قصد دارد در پروفایل یا اکانت خودش یک استوری قرار دهد اما بخش استوری در موبایل او باز نمی‌شود و حالت دوم که شایع تر است مربوط به وضعیتی می‌شود که کاربر می‌خواهد استوری دیگر افراد را مشاهده کند اما استوری آن ها برای وی باز و پخش نمی‌شوند! هر دو حالت نام برده شده بسیار آزاردهنده هستند اما خوشبختانه روش ها و راه حل هایی برای مقابله با آن ها و رفع مشکل اینستاگرام در این حالت وجود دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به روش های رفع و حل مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام اشاره داشته باشیم. بنابراین با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

قدم اول: اطمینان از فعال بودن اینترنت

 

مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام

 

در برخی مواقع ممکن است اتصال اینترنت گوشی شما قطع باشد و وارد اینستاگرام شوید و سعی در باز کردن استوری دیگران یا قرار دادن یک استوری جدید در حساب خود داشته باشید. طبیعتا در اینگونه مواقع با مشکل رو به رو خواهید شد. بنابراین در قدم نخست حتما از روشن و فعال بودن اتصال اینترنت موبایل خود اطمینان حاصل کنید. اتصال اینترنت هم می‌تواند از طریق وای فای (Wi-Fi) باشد و هم از طریق موبایل دیتا (Mobile Data) یا همان اینترنت سیم کارت راه‌اندازی گردد. سعی کنید همیشه از شبکه اینترنتی استفاده کنید که از نظر پایداری و ثبات وضعیت مطلوبی داشته باشد چون تایم اوت (Time Out) و تاخیرهایی که در سرویس اینترنت به وجود می‌آید هم می‌توانند عاملی برای بروز مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام باشد. پس در قدم اول مطمئن شوید که اتصال اینترنت گوشی شما برقرار است و به شبکه اینترنت پایداری متصل هستید.

 

قدم دوم: اطمینان از رد و بدل دیتا (فعال بودن شبکه اینترنت)

 

مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام

 

در قدم دوم باید مطمئن شوید که دیتا مابین گوشی و مودم یا شبکه ارائه دهنده سرویس اینترنت در حال رد و بدل بوده و اختلالی در این بین وجود نداشته باشد. اختلال در رد و بدل دیتا سبب می‌شود علیرغم اینکه شما به اینترنت متصل هستید، امکان باز کردن سایت های مختلف، اتصال به سرورهای گوناگون و عملا استفاده از اینترنت را نداشته باشد. طبیعتا در اینگونه مواقع با مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام هم رو به رو می‌شوید. برای تست این موضوع کافیست مرورگر موبایل خودتان را اجرا کنید و با تایپ عبارت خاصی در گوگل آن را جستجو کنید.

حالا وقتشه! اینو بخون فعال کردن تایید دو مرحله ای اینستاگرام

اگر جستجو با موفقت انجام شد، بنابراین رد و بدل دیتا انجام می‌شود و مشکلی در فعال بودن شبکه اینترنت وجود ندارد اما اگر جستجوی در گوگل با موفقیت انجام نشود، می‌توان نتیجه گرفت که در فعالیت رد و بدل دیتا شبکه اینترنت اختلال ایجاد شده است. در اینگونه مواقع برای رفع مشکل باید صبر کنید یا از یک شبکه اینترنت دیگر استفاده نمایید.

 

قدم 3: اطمینان از محدود نبودن دسترسی اینستاگرام

 

مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام

 

اعمال محدودیت برای دسترسی اپلیکیشن اینستاگرام به شبکه اینترنت و استفاده از آن هم می‌تواند منجر به بروز مشکل باز نشدن استوری و سایر موارد این چنینی شود. بنابراین باید مطمئن شوید که تنظیمات موبایل شما به گونه‌ای انجام شده که محدودیت دسترسی برای اینستاگرام قائل نشده باشید. تنظیمات دسترسی به شبکه اینترنت ممکن است در گوشی های مختلف با توجه به رابط کاربری و نسخه سیستم عامل به شیوه متفاوتی ارائه شود. از آنجایی که ما به گوشی می 9 تی شیائومی (Xiaomi Mi 9T) دسترسی داریم، از روی رابط این گوشی برایتان مسیر تنظیم محدودیت های دسترسی اینستاگرام را بیان می‌کنیم. در این گوشی و رابط MIUI برای دستیابی به منوی تنظیمات مورد نظر کافیست به بخش Settings بروید و سپس گزینه Apps را انتخاب نمایید و برنامه اینستاگرام را از لیست انتخاب کنید. گزینه Restrict Data Usage را لمس کرده و مطمئن شوید که تیک هر دو حالت Wi-Fi و Mobile Data برای آن فعال باشد. در صورتی که این دو گزینه غیر فعال باشند، رابط MIUI اجازه نمی‌دهد که اینستاگرام از اینترنت وای فای و موبایل دیتا استفاده کنند و طبیعتا علیرغم روشن و فعال بودن اینترنت و رد و بدل بدون مشکل دیتا، اینستاگرام درست عمل نخواهد کرد.

 

قدم 4: اطمینان از محدود نبودن حجم مصرفی موبایل دیتا

 

علت پخش نشدن فیلم در استوری اینستاگرام

 

این مرحله را فقط در شرایطی تست کنید که از موبایل دیتا یا همان اینترنت سیم کارت استفاده می‌کنید. در گوشی های اندرویدی بستری ایجاد شده که برای جلوگیری از مصرف بیش از حد اینترنت سیم کارت و افزایش هزینه های کاربر، محدودیتی برای استفاده از سرویس موبایل دیتا در نظر گرفته می‌شود. به محض اینکه شما به این محدودیت دست پیدا کنید، رد و بدل اطلاعات از طریق اینترنت سیم کارت توسط گوشی بلاک می‌شود و در نتیجه مشکلاتی مثل مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام نمایان خواهد شد. بنابراین اگر از موبایل دیتا استفاده می‌کنید حتما مطمئن شوید که محدودیتی برای حجم مصرفی آن در گوشی فعال نباشد.

حالا وقتشه! اینو بخون ترفند اینستاگرام: ضبط اسکرین شات از استوری بدون اطلاع کاربر

برای بررسی این موضوع در گوشی های اندرویدی کافیست به منوی Settings بروید و گزینه Mobile Data را انتخاب کنید و در نموداری که پیش رویتان قرار گرفته، سطر قرمز رنگ را به سمت بالا هدایت نمایید و حجم محدودیت استفاده از موبایل دیتا را به مقداری که مورد پسندتان است تغییر دهید.

 

قدم 5: آپدیت اینستاگرام

 

مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام

 

اگر اپلیکیشن اینستاگرام شما آپدیت نیست، احتمال دارد که همین مسئله منجر به بروز اختلال در عملکرد آن شده باشد. بنابراین خیلی سریع آن را آپدیت کنید. به منظور آپدیت کردن اینستاگرام می‌توانید از مراجعی مثل گوگل پلی استور (Google Play Store) یا حتی کافه بازار استفاده کنید. با فرض اینکه قصد آپدیت برنامه از طریق گوگل پلی استور را دارید کافیست برنامه مذکور را اجرا کرده و وارد منوی کشویی آن شوید و گزینه My Apps & Games را انتخاب نمایید و عبارت Update کنار اپلیکیشن اینستاگرام را انتخاب کنید تا آپدیت آن نصب شود. با آپدیت کردن اینستاگرام به احتمال زیاد مشکلتان برطرف می‌شود.

 

قدم 6: استفاده از ابزار تغییر IP

در برخی مواقع ممکن است در سرورهای اینستاگرام اختلال هایی به وجود آمده باشند که مربوط به مناطق جغرافیایی خاص هستند. به عنوان مثال ممکن است در سرورهای آسیایی اینستاگرام مشکلی ایجاد شود و همین امر سبب گردد که کاربر این اپلیکیشن در آسیا دچار مشکل شوند. در اینگونه مواقع یک ابزار تغییر IP مناسب می‌تواند مشکل شما را رفع کند. استفاده از ابزارهای تغییر IP یکی از ساده ترین روش های مقابله با مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام محسوب می‌شود.

 

قدم 7: فورس استاپ اینستاگرام (Force Stop)

 

دلیل باز نشدن پست و استوری در اینستاگرام

 

گاها ممکن است مشکلات و باگ های موقتی در سیستم عامل گوشی و اپلیکیشن اینستاگرام ایجاد شده باشند که منجر به بروز مشکلاتی از قبیل باز نشدن استوری ها شوند. در اینگونه مواقع با فورس استاپ کردن اینستاگرام و راه اندازی مجدد آن بعد از چند ثانیه مشکل رفع می‌شود. به منظور فورس استاپ اینستاگرام در گوشی های اندرویدی کافیست به منوی Settings بروید و گزینه Apps را انتخاب نمایید و سپس اینستاگرام را از لیست برنامه ها انتخاب کرده و در نهایت گزینه Force Stop را انتخاب کنید. حالا وارد بخش اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) شوید و اینستاگرام را از این قسمت غیر فعال نمایید. اگر از آیفون های اپل استفاده می‌کنید غیر فعال کردن اینستاگرام از بخش Recent Apps کفایت می‌کند. پس از 30 ثانیه دوباره اینستاگرام را اجرا کنید و عملکرد آن را مورد ارزیابی قرار دهید. به احتمال زیاد مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام برطرف شده است.

 

قدم 8: ریستارت گوشی

 

مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام

 

در برخی مواقع ممکن است ریستارت کردن گوشی هم منجر به برطرف شدن مشکلاتی مثل مشکل باز نشدن استوری های برنامه Instagram شود. بنابراین توصیه می‌کنیم به این روش هم به عنوان یک راه حل نگاه کنید و یک مرتبه گوشی خودتان را ریستارت نمایید. بهتر است برای ریستارت از حالت فورس ریستارت استفاده شود. برای انجام در هر گوشی با توجه به مدل آن باید به شیوه خاصی عمل کرد اما عموما در گوشی های اندرویدی این کار با فشرده نگه داشتن همزمان دکمه های پاور و کاهش یا افزایش صدا برای مدت زمان 10 ثانیه انجام می‌شود. در ایفون های اپل هم با توجه به مدل آیفون روند خاصی باید برای فورس ریستارت طی شود که با یک جستجوی ساده در اینترنت به دستورالعمل انجام آن دسترسی پیدا می‌کنید.

 

قدم 9: پاک کردن حافظه کش اینستاگرام (Cache)

 

مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام

 

اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله "حافظه کش گوشی (Cache) چیست و چگونه آن را پاک کنیم؟" به طور جامع در رابطه با حافظه کش گوشی ها صحبت کردیم و گفتیم که هر اپلیکیشن هم به طور مستقل اطلاعاتی به عنوان کش دارد که قابل پاک سازی هستند. اطلاعاتی که به عنوان کش اپلیکیشن ذخیره می‌شوند منجر به افزایش سرعت عملکرد برنامه خواهند شد اما در برخی مواقع ممکن است باگ هایی را هم به وجود آورند. بروز یک حالت این چنینی می‌تواند در اینستاگرام منجر به جلوگیری از باز شدن استوری ها شود. پس پاک سازی یا حذف حافظه کش اینستاگرام هم می‌تواند روش دیگری برای رفع مشکل عملکردی آن باشد.

برای پاک سازی حافظه کش این برنامه در اندروید کافیست وارد بخش Settings شوید و گزینه Apps را انتخاب نمایید و سپس اینستاگرام را از لیست برنامه ها انتخاب کنید و گزینه Clear Cache را بزنید و با حذف حافظه کش برنامه موافقت به عمل آورید. اگر رمز اینستاگرام خود را به یاد دارید، گزینه Cleat Data را هم انتخاب کنید و دیتای برنامه را هم حذف نمایید. سپس دوباره وارد اینستاگرام شوید و عملکرد آن را بررسی کنید. به احتمال زیاد مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام برطرف می‌شود. متاسفانه در سیستم عامل iOS اپل روش مستقیمی برای حذف حافظه کش برنامه اینستاگرام وجود ندارد.

 

قدم 10: بررسی تنظیمات زمان و ساعت

 

مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام

 

شاید برایتان عجیب به نظر برسد اما گاها تنظیم نبودن درست بخش زمان و ساعت هم می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مثل عدم امکان ارسال استوری یا باز نشدن استوری دیگر کاربران اینستاگرام شود. بنابراین حتما دقت کنید که تنظیمات زمان و تاریخ در گوشی شما درست باشد. برای انجام این کار وارد بخش Settings موبایل شوید و گزینه Date & Time را انتخاب نمایید.

حالا وقتشه! اینو بخون پاک کردن حافظه کش اینستاگرام در آیفون و اندروید

توصیه می‌کنیم برای دستیابی به بهترین نتیجه گزینه Auto Date & Time را فعال نمایید تا تنظیمات زمان و تاریخ گوشی شما به طور خودکار انجام شوند. پس از اینکه این کار را انجام دادید، یک مرتبه اینستاگرام را مطابق توضیحاتی که در "قدم 7" ارائه کریم فورس استاپ کنید و دوباره اجرا نمایید. احتمالا مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام برطرف می‌شود. اگر مشکل همچنان باقی بود از روش بعدی استفاده کنید.

 

قدم 11: حذف و نصب دوباره اینستاگرام

 

مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام

 

اگر هیچ یک از راه حل های قبلی مشکل اپلیکیشن اینستاگرام شما را برطرف نکردند، توصیه می‌کنیم این برنامه را به طور کامل از گوشی خود حذف کنید و دوباره آن را از اپ استور (App Store) یا گوگل پلی استور دانلود و نصب نمایید. این روش به ویژه در آیفون (iPhone) و آیپدهای اپل روشی کاربردی خواهد بود چون در سیستم عامل iOS راهی برای حذف حافظه کش اپلیکیشن اینستاگرام وجود ندارد و فقط با انجام این کار حافظه کش آن حذف می‌شود. بنابراین با حذف و نصب مجدد اینستاگرام در آیفون های اپل یک تیر و دو نشان می‌زنید. در خیلی از مواقع انجام این کار در گوشی های اندرویدی هم منجر به از بین رفتن باگ ها و مشکلات عملکردی آن می‌شود.

 

قدم 12: منتظر بمانید

در برخی مواقع ممکن است مشکلاتی که در اینستاگرام به وجود آمده‌اند موقت بوده و سراسری باشند. در اینگونه مواقع راهی به غیر از صبر کردن نخواهید داشت. عموما مشکلات این چنینی به ندرت برای اپلیکیشن هایی مثل اینستاگرام، تلگرام و غیره رخ می‌دهد اما به هر حال بروز آن ها غیر ممکن نیست. پس کمی منتظر بمانید و عملکرد اینستاگرام در گوشی دیگر اطرافیانتان را بررسی کنید. اگر اینستاگرام در گوشی آن ها بدون مشکل کار کند، منتظر ماندن فایده‌ای ندارد اما اگر اینستاگرام در گوشی دیگران هم با مشکل رو به رو باشد، مطمئنا به زودی مشکل برطرف خواهد شد و فقط باید کمی صبور باشید.

 

قدم 13: آپدیت سیستم عامل

 

مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام

 

آپدیت کردن سیستم عامل گوشی هم در برخی مواقع می‌تواند منجر به رفع مشکلاتی مثل مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام شود. همیشه سعی کنید برای دستیابی به بهترین بازده بستر نرم افزاری گوشی آپدیت های نرم افزاری را بر روی آن نصب نمایید. برای انجام این کار در گوشی های اندرویدی کافیست به منوی Settings بروید و گزینه About را انتخاب کرده و سپس وارد بخش System Update شوید و اگر آپدیتی در این قسمت وجود دارد دانلود نصب نمایید. در آیفون های اپل (apple) و سیستم عامل iOS هم برای دانلود و نصب جدیدترین آپدیت ها کافیست وارد بخش Settings شده و گزینه General را انتخاب نمایید و سپس گزینه Software Update را لمس کنید و در صورت وجود آپدیت آن را دانلود و نصب نمایید.

 

قدم 14: فکتوری ریست گوشی

 

مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام

 

اگر با انجام مراحل قبلی نتوانستید مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام را برطرف کنید، آخرین راه حل مربوط به فکتوری ریست گوشی می‌شود. فکتوری ریست پروسه‌ای است که با انجام آن تمام اطلاعات موبایل شما از دست می‌رود و تنظیمات آن به حالت پیش فرض کارخانه بازگردانده خواهد شد. بنابراین حتما قبل از انجام این کار از محتوا و اطلاعات فعلی گوشی خودتان یک فایل بکاپ تهیه کنید تا در صورت لزوم دوباره بتوانید آن را در گوشی ریستور نمایید. برای فکتوری ریست گوشی های اندرویدی به منوی Settings مراجعه کرده و سپس گزینه Backup & Reset را انتخاب نمایید و گزینه Factory Reset را لمس و انجام فکتوری ریست را تایید نمایید. در آیفون های اپل هم برای انجام این کار کافیست بعد از مراجعه به منوی Settings گزینه General و سپس Reset را انتخاب کنید و گزینه Erase all Content and Settings را لمس نمایید و انجام فکتوری ریست را تایید نمایید. بدین ترتیب گوشی دوباره با تنظیمات پیش فرض کارخانه راه اندازی می‌شود و مشکل اینستاگرام هم به احتمالا زیاد برطرف خواهد شد.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش جامع فکتوری ریست آیفون و آیپد

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به معرفی بهترین روش های رفع مشکل باز نشدن استوری در اینستاگرام پرداختیم. سعی کردیم مواردی که باید برای رفع این مشکل انجام دهید را به صورت مرحله به مرحله و قدم به قدم شرح دهیم تا به ترتیب قادر به انجام آن ها باشید. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله آموزشی برایتان مناسب بوده باشند.