روتر چیست و چه کمکی به ما می کند؟

آموزش و ترفندها 15 آبان 1399 علی مظفری

روتر چیست و چه کمکی به ما می کند؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده که بخواهید در خانه یا محل کار سیستم‌های مختلف را با هم شبکه کرده و اینترنت را هم بین آنها تقسیم کنید. یکی از دستگاه‌هایی که برای این کار لازم دارید روتر است. اما روتر چیست، چگونه کار می‌کند و چه انواعی دارد؟

با فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

روتر چیست؟

 

روتر چیست

 

اگر بخواهیم خیلی ساده به شما بگوییم روتر چیست، در مرحله اول بد نیست بدانید طراحی این دستگاه شباهت زیادی به مودم‌های اینترنت دارد. تصور کنید قرار است بین چند سیستم کامپیوتری در خانه یا محل کار اطلاعاتی تبادل شود و به اصطلاح آنها را شبکه کنید. یا نیاز است که اینترنت موجود بین دستگاه‌های کامپیوتری یا حتی گوشی‌های هوشمند تقسیم شود.

اگر فایل‌ها و اطلاعاتی که قرار است بین دستگاه‌های مختلف تبادل شود را مانند بسته‌های پستی در نظر بگیریم، هر کدام از این بسته‌ها باید به یک کدپستی مشخص ارسال شود. روتر دستگاهی است که این آدرس منحصربه‌فرد را برای هر دستگاه در نظر می‌گیرد و بعد از دریافت اطلاعات، همانند یک پستچی آن را به آدرس مورد نظر تحویل می‌دهد.

 

کاربرد روتر چیست و آیا همه ما به آن نیاز داریم؟

 

کاربرد روتر

 

این روزها در هر خانه و محل کاری چندین کامپیوتر، لپ‌تاپ، گوشی هوشمند، پرینتر و... وجود دارند که باید به اینترنت متصل شوند یا برای جابجایی فایل‌ها میان آنها نیاز به ایجاد یک شبکه محلی داریم. برای اینکه انتقال همه داده‌ها سریع و بدون مشکل بین مبدا و مقصدهای مختلف انجام شود نیاز به روتر دارید. این دستگاه به عنوان یک واسط همه کارها را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد. تصور کنید اگر روتر نبود چه بلبشویی می‌شد.

بنابراین هر زمان که لازم باشد به کمک روتر دستگاه‌های مورد نظر می‌توانند به اینترنت وصل شوند و در صورت نیاز هم می‌توانند بین خودشان فایل رد و بدل کنند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مودم TP-LINK Archer VR600 : یک ارتباط همه چیز تمام!

 

تفاوت روتر و مودم چیست؟

 

تفاوت روتر و مودم

 

همان‌طور که اشاره کردیم روتر و مودم از نظر طراحی شباهت‌های زیادی دارند، البته مدل‌های حرفه‌ای متفاوت‌تر هستند. اما در مورد عملکرد باید بگوییم که مودم به صورت مستقیم به اینترنت وصل می‌شود و اطلاعات مورد نیاز کاربران را دریافت می‌کند. حال ممکن است هر کدام از کاربران اطلاعات متفاوتی نیاز داشته باشند، اینجاست که روتر بر اساس آدرس‌های یکتای موجود در شبکه، اطلاعات و داده‌های دریافتی را دقیقا به کاربر مورد نظر تحویل می‌دهد. تمام این اتفاقات در چند ثانیه و خیلی سریع اتفاق می‌افتد.

ولی نکته مهم اینجاست که بیشتر مودم‌های امروزی روتر داخلی دارند و تا حد می‌توانند پاسخگوی نیاز کاربران باشند. ولی اگر تعداد کاربران و کیفیت شبکه مورد نیاز بیشتر باشد، بدون شک به روترهای حرفه‌ای نیاز دارید.

 

انواع روتر

روترها هم مانند مودم‌ها دارای دو نوع باسیم و بی‌سیم هستند. در مدل باسیم شما فقط می‌توانید از کابل شبکه و پورت‌ها LAN استفاده کنید. ولی در مدل بی‌سیم امکان استفاده از از شبکه وای‌فای به کمک آنتن‌های داخلی یا خارجی روی دستگاه فراهم شده است.

نوع دیگری از تقسیم بندی انواع روتر شامل حالت زیر می‌شود:

  • روتر سخت‌افزاری: در واقع این مدل همان‌چیزی است که تا اینجا درباره آن صحبت کردیم و گفتیم طراحی آن شباهت زیادی به مودم دارد و می‌توانید به عنوان یک سخت‌افزار از آن استفاده کنید.
  • روتر نرم‌افزاری: از نظر عملکرد این مدل با نمونه سخت‌افزاری تفاوتی ندارد و در واقع هر دو یک کار را انجام می‌دهند. تنها تفاوت اینجاست که دیگر سخت‌افزاری وجود ندارد و کارهای لازم به صورت نرم‌افزاری بین سرویس‌دهنده‌های مختلف انجام می‌شود.

 

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مودم روتر تندا D301 v2

جمع‌بندی

اگر قصد دارید در خانه یا دفتر کار یک شبکه محلی درست کرده یا می‌خواهید اینترنت را بین دستگاه‌های مختلف به اشتراک بگذارید، در کنار مودم به یک یا چند روتر نیاز خواهید داشت. زمانی که چند سیستم کامپیوتری با هم شبکه‌ای را درست کنند، نیاز است تا اطلاعات دریافت شده از اینترنت یا اطلاعات موجود روی این سیستم‌ها بین یکدیگر به اشتراک گذاشته شوند، اینجاست که روتر به کمک شما می‌آید.

روتر کمک می‌کند تا با تعیین یک آدرس منحصربه‌فرد (IP)، داده‌ها به صورت درست و بدون مشکل به هر کدام از سیستم‌ها برسد. خرید این دستگاه نیازمند داشتن اطلاعات کافی است که در این مطلب درباره تعریف و کاربرد روتر و انواع آن حرف زدیم و از تفاوت این دستگاه با مودم گفتیم.