بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9): رم 6 گیگابایتی و دوربین دوگانه

نقد و بررسی 08 دی 1397 علی مظفری

بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9): رم 6 گیگابایتی و دوربین دوگانه

اگر قصد خرید یک گوشی با کیفیت را داشته باشید و در عین حال بخواهید هزینه متوسطی برای خرید گوشی صرف کنید، شاید گوشی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9) یکی از بهترین گزینه‌های خرید پیش رویتان باشد. این گوشی رم 4/6 گیگابایتی (دو نسخه مختلف) و دوربین اصلی دوگانه دارد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی آنر 9 هوآوی پرداخته و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم.

 

معرفی Huawei Honor 9 (هوآوی آنر 9)

در ماه ژوئن (June) سال 2017 بود که شرکت هوآوی به صورت رسمی از گوشی آنر 9 رونمایی کرد. عرضه این گوشی هم تقریباً از ماه جولای (July) سال 2017 آغاز شد. این گوشی به دلیل کیفیت ساخت و سخت افزار مناسب و همچنین قیمت خوب توانست خیلی زود مورد استقبال کاربران قرار گیرد. قیمت هوآوی آنر 9 در مقایسه با قیمت گوشی‌های هم رده خودش کمتر در نظر گرفته شده و برخی ویژگی‌های آن بسیار خاص هستند. برای مثال بهره‌مندی از رم 6 گیگابایتی یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این گوشی است.

اما آیا خرید گوشی هوآوی Honor 9 انتخاب مناسبی برای شماست؟ به منظور پاسخگویی دقیق به این موضوع باید نقاط ضعف و قوت این گوشی را بهتر بشناسید و آن‌ها را با نیازها و انتظاراتی که از یک گوشی دارید مقایسه کنید. بدین ترتیب به راحتی قادر به سبک و سنگین کردن تمام جوانب امر و اخذ تصمیم نهایی خواهید بود. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق به بررسی آنر 9 هوآوی بپردازیم و نقاط قوت و ضعف اصلی این گوشی را برایتان مشخص کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9): طراحی و ظاهر

در اولین قدم از بررسی آنر 9 هوآوی در رابطه با سبک و زبان طراحی این گوشی و ظاهر آن صحبت می‌کنیم. هوآوی سعی کرده گوشی Honor 9 را با کیفیت طراحی کند و باید اعتراف کرد که در این راستا موفق هم بوده است. فریم اصلی این گوشی از آلومینیوم تشکیل شده و قاب پشت و پنل جلوی آن با شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده می‌شود. شیشه گوریلاگلس 3 مقاومت خوبی در برابر خراشیدگی دارد اما طبیعتاً مقدار مقاومت آن به پای شیشه گوریلاگلس 5 نمی‌رسد، بنابراین بهتر است برای جلوگیری از به وجود آمدن خط و خش روی قاب پشت هوآوی آنر 9 و صفحه نمایش گوشی به ترتیب یک گارد مناسب (برای محافظت از بدنه) و گلس محافظ ال سی دی (برای محافظت از صفحه نمایش) را در دستگاه مورد استفاده قرار دهید. ابعاد بدنه این گوشی 7.5 در 70.9 در 147.3 میلیمتر بوده و وزن آن هم به چیزی در حدود 155 گرم می‌رسد. پس آنر 9 یک گوشی با ابعاد و وزن متوسط است.

 

بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9)

 

هوآوی Honor 9 از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و اسکنر انگشت هم دارد. اسکنر انگشت این گوشی در اصل همان دکمه هوم دستگاه خواهد بود که به صورت بیضی شکل در زیر صفحه نمایش آن نصب است و حالتی شبیه به سبک طراحی سری گوشی‌های گلکسی اس قدیمی‌تر سامسونگ را دارد. متاسفانه برخلاف سبک طراحی مدرن اغلب گوشی‌های سال 2017 و 2018، صفحه نمایش هوآوی آنر 9 در دو لبه فوقانی و زیرین حاشیه‌های نسبتاً ضخیمی دارد اما هوآوی سعی کرده حاشیه دو لبه سمت راست و چپ قاب این گوشی را تا حد ممکن باریک طراحی کند. بدین سبب چیزی در حدود 70 درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی توسط نمایشگر آن احاطه می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی Galaxy A70 سامسونگ: صفحه نمایش بزرگ و زیبا

بنابراین اگر خیلی به گوشی‌های مجهز به نمایشگر بدون حاشیه اهمیت می‌دهید، احتمالاً آنر 9 هوآوی شما را نا امید می‌کند. قاب پشت این گوشی کامل صیقلی، براق و شیک طراحی شده و پوشیده بودن آن با شیشه سبب شده ظاهری جذاب و چشم نواز و البته مدرن برایش به ارمغان آورده شود. در لبه سمت راست و چپ قاب پشت این گوشی انحنای محسوسی دارند که به کیپ شدن دستگاه در دست کاربر و انتقال حس خوش دست بودن آن کمک می‌کنند. دوربین دوگانه گوشی به صورت افقی در لبه سمت چپ و فوقانی قاب پشت آن نصب بوده و چراغ فلش LED دوگانه‌ای هم در کنار آن نصب شده است.

 

بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9)

 

یکی از ویژگی‌هایی که شاید جای خالی آن در طراحی Huawei Honor 9 حس شود مربوط به ضد آب بودن دستگاه می‌شود. متاسفانه این گوشی از استاندارد ضد آب بهره‌مند نیست و باید برای محافظت از آن مراقبت تماس دستگاه با آب باشید. در مجموع باید گفت که هوآوی آنر 9 از نظر سبک طراحی و ظاهر وضعیت مطلوب و قابل قبولی دارد. شاید اگر حاشیه‌های لبه فوقانی و زیرین صفحه نمایش آن کمی باریک تر می‌شدند، طراحی گوشی شیک‌تر، زیباتر و مدرن‌تر می‌شد و حالتی کامل‌تر را ارائه می‌کرد.

 

بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9): صفحه نمایش

در این بخش از بررسی آنر 9 هوآوی در رابطه با صفحه نمایش این گوشی و کیفیت عملکرد آن صحبت می‌کنیم. متاسفانه صفحه نمایش گوشی Honor 9 مثل گوشی‌های مدرن امروزی بزرگ نیست و یک نمایشگر 5.15 اینچی است. پنل آن از نوع IPS LCD بوده و رزولوشن نمایشگر گوشی معادل 1920 در 1080 پیکسل یا اصطلاحاً فول اچ دی (Full HD) خواهد بود. با توجه به ابعادِ نه چندان بزرگ صفحه نمایش دستگاه طبیعی است که تراکم پیکسلی معادل 428 پیکسل در هر اینچ برای آن به وجود آید. همانطور که قبلاً هم اشاره داشتیم روی صفحه نمایش این گوشی با شیشه گوریلاگلس 3 پوشانده شده اما پیشنهاد می‌کنیم برای محافظت از آن حتماً یک گلس محافظ ال سی دی را روی صفحه نمایش گوشی نصب کنید.

 

بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9)

 

اگر به سبک طراحی گوشی‌های مجهز به نمایشگر بدون حاشیه علاقمند هستید، هوآوی آنر 8 شما را ناامید می‌کند. درست است که بر روی کاغذ صفحه نمایش دستگاه حدود 70 درصد از مساحت پنل جلوی آن را در بر گرفته اما در واقعیت و از دید حقیقی، حاشیه‌های صفحه نمایش گوشی در دو لبه فوقانی و زیرین خیلی ضخیم هستند و ما را به یاد گوشی‌هایی می‌اندازند که در سال های 2013 و 2014 شاهد رونمایی از آن ها بودیم! مطمئناً اگر هوآوی سعی می‌کرد حاشیه‌های دو لبه فوقانی و زیرین صفحه نمایش گوشی آنر 9 را باریک‌تر طراحی کند، ظاهری زیباتر و بهتر برای دستگاه به وجود می‌آمد. اما گذشته از این مسائل کیفیت محتوایی که توسط نمایشگر دستگاه به تصور کشیده می‌شود چطور خواهد بود؟

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Redmi Note 8 Pro (ردمی نوت 8 پرو)

خوشبختانه محتوایی که نمایشگر گوشی Honor 9 هوآوی به تصویر می‌کشد محتوای مناسب و با کیفیتی است. تراکم پیکسلی خوب نمایشگر دستگاه سبب شده جزئیات تصویر مطلوب باشد و شادابی قابل قبولی را ارائه کند. همچنین ضریب کنتراست و تفکیک‌پذیری رنگ‌ها هم در نمایشگر دستگاه به خوبی انجام می‌پذیرد. در بررسی آنر 9 مشخص شد که صفحه نمایش این گوشی از نظر تولید روشنایی هم عملکرد قابل قبولی دارد و بدین سبب می‌توان در محیط‌های باز و تحت تابش نور بدون مشکل از آن استفاده کرد. بدین منظور کافیست شدت روشنایی صفحه نمایش گوشی را روی 90 درصد تنظیم کنید تا مشکلی برای مشاهده محتوای صفحه نمایش در محیط‌های باز نداشته باشید. بنابراین به طور کلی باید گفت که کوچک بودن نمایشگر و حاشیه‌های ضخیم آن در دو لبه فوقانی و زیرین اصلی‌ترین نقاط ضعف مربوط به صفحه نمایش گوشی Honor 9 هوآوی می‌شوند و نمایشگر دستگاه از سایر جوانب کاملاً عملکرد و وضعیت مطلوبی دارد.

 

بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9): سیستم عامل و بستر نرم افزاری

سیستم عامل اندروید 7 نوقا به طور پیش فرض روی گوشی Huawei Honor 9 نصب بوده و رابط کاربری EMIUI 8.0 هم روی آن پیاده سازی شده است. لازم به اشاره است که هم اکنون آپدیت اندروید 8 اوریو هم برای این گوشی منتشر شده و به صورت OTA قابل دریافت است، اما ما گوشی مذکور را با سیستم عامل پیش فرض خودش یعنی اندروید 7 نوقا مورد بررسی قرار دادیم. هوآوی در رابط کاربری گوشی آنر 9 این امکان را در اختیار کاربر می‌دهد تا مابین سبک ارائه اپلیکیشن‌ها به شیوه قدیمی و به شیوه جدید یک مورد را انتخاب کند. در شیوه قدیمی خبری از منوی اپلیکیشن‌ها نیست و ظاهری شبیه به رابط کاربری iOS ایجاد می‌شود اما در شیوه جدید مثل دیگر گوشی‌های اندرویدی منوی اپلیکیشن‌ها قابل استفاده خواهد بود.

 

بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9)

 

قابلیت شخصی سازی ظاهر سیستم عامل گوشی با نصب تم‌های مختلف وجود دارد. بدین منظور حتی اپلیکیشن اختصاصی با نام Theme هم در هوآوی آنر 9 نصب شد که کاربر با مراجعه به آن می‌تواند به تم‌های مختلفی دست پیدا کند. یکی از نقاط ضعف محسوس سیستم عامل و بستر نرم افزاری هوآوی Honor 9 مربوط به تعداد اپلیکیشن‌هایی می‌شود که به طور پیش فرض روی آن نصب هستند. اپلیکیشن‌های بسیار متعدد و عجیبی را در این گوشی خواهید یافت که به واقع برخی از آن‌ها هیچ کاربردی ندارد! اما گذشته از تمام این مسائل بستر نرم افزاری گوشی عملکرد روانی دارد. تقریباً هیچ لگ و تاخیری در حین استفاده از گوشی و پرسه زدن مابین بخش‌های مختلف منوی آن مشاهده نخواهید کرد. به طور کلی باید گفت که گوشی Honor 9 از نظر سیستم عامل و بستر نرم افزاری وضعیت مطلوب و قابل قبولی دارد.

 

بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9): پردازنده، رم و حافظه داخلی

تراشه‌ای که در قلب هوآوی Honor 9 از آن استفاده شده تراشه کرین 960 است که از لیتوگرافی 16 نانومتری بهره می‌برد و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر این تراشه در دو مجموعه مختلف چهار هسته‌ای دسته‌بندی می‌شوند که مجموعه نخست شامل چهار هسته Cortex A53 می‌شود و مجموعه دوم هم شامل چهار هسته Cortex A73 خواهد بود. هسته‌های پردازشگر مجموعه نخست فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند و مجموعه دوم هسته های پردازشگر آن فرکانس کاری 2.4 گیگاهرتزی دارند. پردازنده گرافیکی Mali-G71 MP8 هم در این گوشی وظیفه تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی را بر عهده خواهد داشت. گوشی آنر 9 از نظر رم شامل دو نسخه مختلف 4 و 6 گیگابایتی می‌شود و دستگاه از نظر حافظه داخلی هم شامل دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی می‌شود. ضمناً آنر 9 هوآوی از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد و با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) می‌توانید فضای ذخیره سازی اطلاعات آن را تا سقف 256 گیگابایت افزایش دهید.

 

بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9)

 

حالا وقتشه! اینو بخون آیا گوشی شما نسبت به روز اول افت سرعت پیدا کرده است ؟

پیش از اینکه به ادامه بررسی بپردازیم باید بگوییم که ما نسخه مجهز به رم 6 گیگابایتی گوشی Honor 9 را در اختیار داشتیم و مورد ارزیابی قرار دادیم. این امکان وجود دارد که نسخه مجهز به رم 4 گیگابایتی این گوشی کمی نسبت به نسخه با رم 6 گیگابایتی آن ضعیف‌تر عمل کند. در بررسی آنر 9 مشخص شد که این گوشی از نظر قدرت عملکرد و پتانسیل پردازشی یک گوشی مطلوب و قدرتمند است. عملکرد دستگاه برای اجرای اپلیکیشن‌های مختلف روان و بدون تاخیر بوده و کمتر لگی در حین استفاده از گوشی نمایان می‌شود. به لطف بهره‌مندی از رم 6 گیگابایتی گوشی به راحتی از پس مولتی‌تسکینگ بر می‌آید و جهش مابین اپلیکیشن‌های مختلف آن خیلی سریع و بدون وقفه انجام می‌شود. هوآوی آنر 9 به راحتی از پس اجرای انواع بازی‌های HD و سنگین هم بر می‌آید اما اجرای طولانی مدت بازی‌های سنگین در آن منجر به داغ شدن بدنه گوشی می‌شوند که خب امری طبیعی خواهد بود. پس اگر به قدرت پردازشی گوشی اهمیت می‌دهید، آنر 9 هوآوی گزینه خرید مناسبی برایتان خواهد بود.

 

بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9): دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی آنر 9 هوآوی از دو لنز 12 و 20 مگاپیکسلی تشکیل شده و یک چراغ فلش LED دوگانه دارد. لنز 12 مگاپیکسلی دوربین اصلی گوشی دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) و زوم 2X بدون افت کیفیت پشتیبانی می‌کند. لنز دوربین 20 مگاپیکسلی دوربین اصلی گوشی هم از نوع سیاه و سفید بوده و دیافراگم مشابه F/2.2 دارد. قابلیت‌هایی همچون HDR، عکسبرداری پانوراما، ضبط ویدئوهای 4K با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه و عکسبرداری بوکه (Bokeh) هم توسط دوربین اصلی گوشی پشتیبانی می‌شود. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی آنر 9 چگونه است؟

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین ترفند ها برای گرفتن عکس سلفی بهتر

دوربین اصلی و دوگانه این گوشی عکس‌های با کیفیتی ضبط می‌کند اما این عکس‌ها در مقایسه با عکس‌هایی که می‌توان در شرایط مشابه با گوشی‌هایی همچون گلکسی اس 8 سامسونگ (Samsung Galaxy S8) یا گوگل پیکسل (Google Pixel) ضبط کرد به مراتب کیفیت کمتری دارند. بنابراین انتظار نداشته باشید که دوربین دوگانه آنر 9 هوآوی با کیفیت دوربین گوشی های پرچمدار بازار برابری کند! عملکرد دوربین اصلی این گوشی با توجه به قیمتی که دستگاه دارد کاملاً قابل قبول و مطلوب است و اصلاً مقایسه آن با دوربین گوشی‌های پرچمدار مقایسه عادلانه‌ای نیست. کیفیت عملکرد دوربین دوگانه آنر 9 در مقایسه با خیلی از گوشی‌های هم رده خودش مطلوب‌تر خواهد بود.

 

بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9)

 

در سمت مقابل دوربین سلفی هوآوی Honor 9 از یک لنز 8 مگاپیکسلی یا دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که کیفیت عملکرد آن هم قابل قبول است. با دوربین سلفی این گوشی به ویژه در محیط‌های با نور مناسب می‌توانید عکسهای بسیار خوبی برای اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام ضبط کنید.

 

بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی آنر 9 هوآوی در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری Honor 9 ظرفیت 3200 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است. با توجه به اینکه نمایشگر دستگاه کوچک و 5.15 اینچی بوده و ظرفیت باتری گوشی هم نسبت به اغلب گوشی‌های مشابه خودش بیشتر در نظر گرفته شده، انتظار می‌رود شارژدهی مطلوبی از جانب باتری دستگاه ارائه گردد. در بررسی آنر 9 هم تقریباً نتیجه مشابه به ثبت رسید اما نه به مقداری که ما انتظار داشتیم! طبق بررسی صورت گرفته باتری Honor 9 با یک بار شارژ و استفاده نرمال تقریباً می‌تواند تا 1.5 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند که این مقدار از متوسط توان شارژدهی باتری گوشی‌های موبایل کمی بیشتر است.

آنر 9 هوآوی از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی نمی‌کند اما از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی به عمل می‌آورد. طبق ادعای هوآوی باتری این گوشی به لطف قابلیت شارژ سریع می‌تواند ظرف 30 دقیقه از 0 تا 40 درصد شارژ شود! در بررسی عملی صورت گرفته هم تقریباً همین امر قابل رویت بود و باتری گوشی ظرف مدت زمان مذکور حدود 35 درصد شارژ شد. برای فول شارژ شدن باتری Honor 9 هوآوی هم مدت زمانی در حدود 90 دقیقه لازم است.

 

بررسی تخصصی honor 9x

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی آنر 9 هوآوی (Huawei Honor 9) پرداختیم. این گوشی یکی از گوشی‌های پرفروش شرکت هوآوی است که نقاط قوت زیادی در طراحی آن دیده می‌شود. قیمت Honor 9 در مقایسه با مشخصات سخت افزاری که دارد رقابتی و خوب در نظر گرفته شده و کیفیت ساخت بالا، پردازنده خوب، رم مناسب، دوربین خوب و باتری مطلوب هم از دیگر ویژگی‌های مثبت آن به شمار می‌روند. اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف هوآوی Honor 9 را در می‌توانید از بخش زیر در دو دسته‌بندی مختلف مشاهده کنید.

 

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت خوب
  • پردازنده مناسب
  • رم مناسب 4/6 گیگابایتی
  • دوربین خوب
  • باتری مناسب

 

نقاط ضعف:

  • صفحه نمایش کوچک
  •