بررسی Nova 3I هوآوی (نوا 3I): زیبا، با کیفیت، قدرتمند و خوش قیمت

نقد و بررسی 03 آذر 1397 علی مظفری

بررسی Nova 3I هوآوی (نوا 3I): زیبا، با کیفیت، قدرتمند و خوش قیمت

گوشی هوآوی نوا 3 آی (Huawei Nova 3I) یکی از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین گوشی‌های فعلی شرکت هوآوی در بازار است که ظاهری عالی، کیفیت بالا، سخت افزاری خوب و قیمتی مناسب را در یک پکیج کم‌نظیر ارائه می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی Nova 3I هوآوی بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان شرح دهیم.

 

معرفی Huawei Nova 3I (هوآوی نوا 3I)

یکی از پرطرفدارترین گوشی‌های فعلی شرکت هوآوی گوشی نوا 3I است که البته با نام هوآوی پی اسمارت پلاس (Huawei P Smart Plus) هم شناخته می‌شود. این گوشی ویژگی‌های مثبت زیادی دارد که برخی از اصلی‌ترین آن‌ها شامل ظاهر زیبا، کیفیت ساخت بالا و سخت افزار مناسب می‌شوند. قیمت Nova 3I هوآوی هم نسبت به قیمت گوشی‌های هم رده خودش به مراتب مقرون به صرفه و رقابتی در نظر گرفته شده است و همین مسئله منجر شده که استقبال خوبی از این گوشی به عمل آید.

اما آیا خرید Nova 3I هوآوی انتخاب مناسبی برای شماست؟ برای اینکه تصمیم قطعی و درستی در قبال این مسئله بگیرید باید حتماً گوشی مورد نظر را به طور دقیق بشناسید و با نقاط قوت و ضعف آن آشنا شوید. در ادامه این مطلب می‌‌خواهیم به بررسی Nova 3I هوآوی بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم. بنابراین اگر قصد خرید هوآوی نوا 3I را دارید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات گوشی موبایل هوآوی مدل Nova 3I

 

بررسی Nova 3I هوآوی (نوا 3I): طراحی و ظاهر

شک نداشته باشید کمتر گوشی را در بازار پیدا خواهید کرد که هم قیمت هوآوی نوا 3I باشد و در عین حال ظاهری تا این اندازه زیبا و مدرن و کیفیت ساخت مطلوبی را ارائه کند. بدنه این گوشی از ترکیب آلومینیوم و شیشه ساخته شده و دو قاب پشت و جلوی آن کاملاً با شیشه مقاوم و ضد خش پوشانده شده‌اند، البته با این حال به دلیل ظرافت گوشی توصیه می‌کنیم حتماً یک قاب محافظ را در آن نصب نمایید و روی صفحه نمایش دستگاه را هم با گلس محافظ LCD بپوشانید تا خط و خشی بر روی آن ایجاد نشود.

 

 بررسی  طراحی و ظاهر Nova 3I هوآوی (نوا 3I)

 

بدنه Huawei Nova 3I ابعاد 7.6 در 75.2 در 157.6 میلیمتر را ارائه می‌کند و وزن دستگاه به چیزی در حدود 169 گرم می‌رسد. پس نوا 3I هوآوی یک گوشی نسبتاً باریک و بلند است که وزن مطلوبی هم دارد. این گوشی از شیار سیم کارت هیبریدی بهره می‌برد که امکان نصب همزمان دو سیم کارت یا نصب یک سیم کارت در کنار رم میکرو اس دی (Micro SD) را فراهم می‌کند. برخلاف تصور خیلی از کاربران گوشی مورد نظر از طراحی ضد آب بهره‌مند نیست و در برابر آب خوردگی حساس خواهد بود.

اما بیایید نگاهی به ظاهر و زبان طراحی گوشی داشته باشیم. سبکی که هوآوی در طراحی گوشی نوا 3I بکار برده کاملاً مشابه با سبک طراحی آیفون X اپل به نظر می‌رسد. زمانی که از نمای رو به رو به گوشی نگاه کنید به خوبی متوجه این مسئله خواهید شد. پنل جلوی دستگاه تقریباً به طور کامل با صفحه نمایش آن احاطه شده و نمایشگر گوشی تقریباً بدون حاشیه است. طبق آمار صفحه نمایش هوآوی Nova 3I تقریباً حدود 82.2 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را در بر گرفته است. در بخش فوقانی پنل جلوی دستگاه مثل آیفون ایکس اپل یک بخش کوچک که اصطلاحاً به آن ناچ (Notch) گفته می‌شود تعبیه شده که لنز دوربین‌های سلفی و سایر سنسورهای پنل جلو در این قسمت نصب هستند.

 

بررسی Nova 3I هوآوی (نوا 3I)

 

بهره‌مندی Nova 3I هوآوی از صفحه نمایشی بدون حاشیه سبب شده که دستگاه از نمای رو به رو کاملاً ظاهری شیک و مدرن داشته باشد و حس و حال یک گوشی رده بالا و برتر را به بیننده منتقل کند. قاب پشت گوشی هم طراحی شیک و زیبایی دارد. براق بودن قاب پشت دستگاه اولین موضوع است که با نگاه کردن به نمای پشت گوشی متوجه آن خواهید شد. این مسئله به دلیل بکارگیری شیشه در قاب گوشی پدیدار شده است. شیشه‌ای که در قاب پشت Huawei Nova 3I نصب شده به شدت در جذب چربی دست مستعد خواهد بود و خیلی زود روی آن لک می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین گوشی ها تا ۵ میلیون تومان | لیست 8 تایی

در گوشه سمت چپ و بالای قاب پشت هوآوی نوا 3I لنز دوربین اصلی و دوگانه نصب به صورت عمودی تعبیه شده و تقریباً در بخش میانی و بالای قاب پشت گوشی هم اسکنر انگشت آن قرار دارد. اسکنر انگشت هوآوی نوا 3I عملکرد بسیار دقیق و خوبی داشته و یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. زمانی که این گوشی را در دست می‌گیرید، کاملاً حس و حال در دست گرفتن یک گوشی با کیفیت و رده بالا به شما منتقل می‌شود. طرح و رنگ بندی این گوشی به گونه‌ای است که خیلی زود توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند و اصطلاحاً در چشم است. به طور کلی باید بگوییم که گوشی Nova 3I هوآوی از نظر طراحی و ظاهر یک گوشی بسیار خوب و عالی محسوب می‌شود که کیفیتی فراتر از قیمتش را ارائه می‌کند.

 

 بررسی ظاهری Nova 3I هوآوی (نوا 3I)

 

بررسی Nova 3I هوآوی (نوا 3I): صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی Nova 3I هوآوی در رابطه با صفحه نمایش این گوشی صحبت می‌کنیم. گوشی نوا 3I به دلیل طراحی خوبی که دارد توانسته از صفحه نمایشی 6.3 اینچی بهره‌مند شود! هوآوی حاشیه‌های نمایشگر این محصول را بسیار باریک طراحی کرده و گوشی تقریباً صفحه نمایش بدون حاشیه را ارائه می‌کند. به همین سبب گوش تا گوش پنل جلوی دستگاه با یک صفحه نمایش بزرگ 6.3 اینچی احاطه شده و در عین حال ابعاد آن کاملاً متعادل و منطبق با خیلی از گوشی‌های مجهز به نمایشگر 5.5 اینچی خواهد بود. صفحه نمایش بزرگ و 6.3 اینچی هوآوی نوا 3I از نوع IPS LCD بوده و رزولوشن 2340 در 1080 پیکسلی دارد که به موجب آن تراکم پیکسلی در حدود 409 پیکسل در هر اینچ برای آن به ارمغان آورده می‌شود که تراکمی بسیار خوب و قابل قبول است. نسبت تصویر نمایشگر 19.5 به 9 بوده و همانطور که قبلا هم اشاره داشتیم چیزی در حدود 82.9 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود.

 

 بررسی  صفحه نمایش Nova 3I هوآوی (نوا 3I)

 

پس از نظر نحوه طراحی و ظاهر هیچ جای شکی در عالی بودن صفحه نمایش گوشی Nova 3I هوآوی وجود ندارد. اما کیفیت عملکرد صفحه نمایش این گوشی چطور است؟ در بررسی Nova 3I هوآوی مشخص شد که محتوای صفحه نمایش این گوشی بسیار شاداب، شارپ و با جزئیات ارائه می‌شوند. کنتراست خوب و تفکیک‌پذیری مناسب رنگ‌ها هم از دیگر ویژگی‌های مطلوب گوشی نوا 3I هوآوی محسوب می‌شود. صفحه نمایش 6.3 اینچی این گوشی از نظر تولید روشنایی هم وضعیت خوبی دارد و بدین سبب می‌توان محتوای آن را در محیط‌های باز و تحت تابش نور به خوبی مشاهده کرد. برای اینکه بتوانید به طور کامل و بدون مشکل محتوای صفحه نمایش دستگاه را در محیط‌های باز و تحت تابش نور مشاهده کنید، کافیست شدت روشنایی آن را بر روی 90 یا 100 درصد تنظیم نمایید. بنابراین به طور کلی باید بگوییم که صفحه نمایش گوشی Huawei Nova 3I هم از نظر کیفیت و عملکرد و هم از نظر ظاهر و سبک طراحی وضعیت عالی دارد.

 

بیشتر بدانید: مقایسه نوا 3 با نوا 3i هوآوی: شبیه به هم اما متفاوت!

 

بررسی Nova 3I هوآوی (نوا 3I): سیستم عامل و رابط کاربری

با توجه به اینکه گوشی نوا 3I هوآوی در سال 2018 رونمایی شده، بنابراین جای تعجبی ندارد که جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید یعنی اندروید 8.1 اوریو به طور پیش فرض بر روی آن نصب باشد. رابط کاربری اختصاصی هوآوی EMUI 8.2 هم روی سیستم عامل اندروید گوشی نصب است و منجر به شخصی سازی آن می‌شود. هوآوی خیلی تلاش کرده که رابط کاربری اختصاصی خودش را نسبت به گذشته بهتر کند و انصافاً هم در این راستا کاملاً موفق بوده است اما با این حال همچنان رابط کاربری این گوشی باگ‌های خاصی دارد و علیرغم اینکه گوشی نوا 3I از بستر سخت افزاری مناسبی بهره می‌برد، همچنان گاهاً لگ و تاخیرهایی در آن پدیدار خواهد شد.

یکی از اصلی‌ترین دلایل این مسئله مربوط به سنگین بودن رابط کاربری EMUI می‌شود. هوآوی مجموعه عظیمی از قابلیت‌های نرم افزاری مختلف را در رابط کاربری EMUI 8.2 ارائه کرده است. این قابلیت‌ها به قدری زیاد هستند که شما بعد از خرید Nova 3I هوآوی باید ساعت‌ها زمان خود را برای یادگیری تمام گزینه‌های شخصی سازی ظاهر و رابط گوشی صرف کنید. ارائه این ویژگی‌های متعدد سبب شده که رابط گوشی کمی سنگین شود. برخی از ویژگی‌هایی که توسط رابط اختصاصی هوآوی ارائه می‌شوند واقعا کاربردی هستند. برای مثال می‌توان به قابلیت App Cloning اشاره کرد که به موجب آن یک کلون از اپلیکیشن‌های گوشی در آن قابل نصب هستند و کاربر بدین ترتیب می‌تواند از هر اپلیکیشنی که در گوشی خود دارد دو نسخه را نصب کرده و با اکانت‌های مختلف از آن ها استفاده کند.

 

بررسی  سیستم عامل Nova 3I هوآوی (نوا 3I)

 

قابلیت‌های دیگری همچون اسمارت رزولوشن، امکان برقراری تماس با بردن گوشی به سمت گوش و غیره هم از دیگر ویژگی‌های کاربردی رابط کاربری گوشی Nova 3I هوآوی محسوب می‌شوند. متاسفانه نصب بودن تعداد زیادی اپلیکیشن پیش فرض در دستگاه هم از دیگر مسائلی است که منجر به سنگین شدن رابط کاربری گوشی می‌شود. هیچ یک از این اپلیکیشن‌های پیش فرض مثل اپلیکیشن گالری هوآوی، ویدئوهای هوآوی، موزیک و غیره قابل حذف نیستند. با وجود تمام این تفاسیر نمی‌توان گفت که رابط کاربری و سیستم عامل گوشی نوا 3I عملکرد ضعیفی دارند. وضعیت عملکرد سیستم عامل و رابط کاربری این گوشی در مجموع خوب است اما گاهاً ممکن است در حین تعامل با آن باگ‌ها و کرش‌هایی هم مشاهده شوند. بنابراین اگر گوشی نوا 3i هوآوی را خریداری می‌کنید باید با رابط کاربری EMUI 8.2 آن بسازید که رابطی سنگین اما پر از ویژگی‌ها و قابلیت‌های متنوع است.

 

بررسی Nova 3I هوآوی (نوا 3I): پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بررسی Nova 3I هوآوی مربوط به قدرت عملکرد آن می‌شود که با ظرفیت رم، حافظه داخلی و جزئیات تراشه آن ارتباط مستقیم دارد. تراشه‌ای که در قلب این گوشی بکار رفته، تراشه کرین 710 است که از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد. هسته‌های پردازشگر این تراشه در دو مجموعه مختلف دسته‌بندی شده‌اند. مجموعه نخست شامل چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز می‌شود و مجموعه دوم شامل چهار هسته Cortex-A73 با فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز خواهد بود. ضمناً تراشه Kirin 710 طی فرآیند 12 نانومتری تولید شده و یک تراشه بهینه است. پردازنده گرافیکی هم که در آن بکار رفته، پردازنده Mali-G51 MP4 خواهد بود.

حالا وقتشه! اینو بخون حافظه کش گوشی (Cache) چیست و چگونه آن را پاک کنیم؟

هوآوی Nova 3I از رم 4 گیگابایتی بهره می‌برد و حافظه داخلی آن به طور پیش فرض 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. دستگاه با بهره‌مندی از شیار هیبریدی امکان نصب حافظه جانبی و افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را هم فراهم کرده است. اما قدرت عملکرد گوشی چطور است؟ در بررسی Nova 3I هوآوی مشخص شد که پردازنده مرکزی دستگاه و رم 4 گیگابایتی آن عملکرد خوبی دارند و در کنار هم بستری مناسب برای نصب و اجرای اپلیکیشن‌های سنگین را فراهم می‌کنند. بازی‌های نیمه سنگین اندرویدی هم بدون هیچ مشکلی در گوشی هوآوی Nova 3I قابل اجرا هستند اما زمانی که بازی‌های سنگین و HD اندرویدی را در گوشی اجرا کنید، بدنه دستگاه داغ می‌شود و شارژ باتری گوشی با سرعت نسبتاً زیادی خالی خواهد شد.

 

 پردازنده و رم هوآوی نوا  3I

 

بنابراین بازی‌های سنگین اندرویدی توسط گوشی Nova 3I هوآوی قابل اجرا هستند، اما ممکن است منجر به خالی شدن سریع شارژ باتری و بروز لگ و تاخیر موقت در رابط دستگاه شوند. ما در بررسی Nova 3I هوآوی بازی‌هایی همچون بازی PUBG، Asphalt 8 و Dead Trigger 2 را روی دستگاه نصب و اجرا کردیم و از کیفیت اجرای بازی‌ها هم کاملاً راضی بودیم. بنابراین شاید گوشی نوا 3I برای انجام بازی‌های سنگین در مدت زمان‌های طولانی خیلی مناسب نباشد، اما قدرت عملکرد خوبی دارد و از این نظر شک نکنید که رضایت شما را جلب خواهد کرد. انجام کارهای روزمره و عادی در این گوشی و استفاده از اپلیکیشن‌های معمولی و رایج بدون کوچک‌ترین مشکل در آن صورت می‌پذیرند. پس کیفیت خوب عملکرد پردازنده مرکزی گوشی، رم 4 گیگابایتی و مناسب دستگاه و حافظه داخلی خوب 128 گیگابایتی آن از نقاط قوت محصول به شمار می‌روند.

 

بررسی Nova 3I هوآوی (نوا 3I): دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی هوآوی نوا 3I به صورت دوگانه طراحی شده و از دو لنز 16 و 2 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود. لنز دوربین 16 مگاپیکسلی گوشی دیافراگم F/2.2 دارد و از قابلیت های فوکوس خودکار مرحله‌ای (PDAF) و HDR پشتیبانی به عمل می‌آورد. لنز دوربین 2 مگاپیکسلی آن هم از نوع عمقی بوده و برای ایجاد حالت بهتر در عمق تصویر و ارائه امکان عکسبرداری پرتره (Portrait) در گوشی نصب شده است. ضمناً یک چراغ فلش LED هم برای دوربین اصلی گوشی در نظر گرفته شده و با دوربین اصلی دستگاه قادر به ضبط ویدئوهای فول اچ دی (Full HD) با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه هم خواهید بود. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی و دوگانه گوشی چگونه است؟

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

در بررسی Nova 3I هوآوی مشخص شد که دوربین اصلی و دوگانه آن عملکرد خوبی دارد و می‌توان با آن عکس‌های زیبایی ضبط کرد. زمانی که نور محیط مناسب باشد، کیفیت عکس‌های ضبط شد هم بیشتر خواهند بود. البته نباید مدعی شد که دوربین اصلی این گوشی می‌تواند با کیفیت دوربین گوشی‌هایی همچون آیفون X، آیفون 8 پلاس، گلکسی S8 پلاس سامسونگ و غیره رقابت کند، اما در نوع خودش و به ازای گوشی که قیمتی مناسب دارد، کیفیت عالی را به همراه خواهد داشت. پس اگر به عکسبرداری با دوربین گوشی علاقه دارید، هوآوی نوا 3I گزینه خرید خوبی برایتان خواهد بود. فراموش نکنید که با دوربین اصلی این گوشی می‌توانید عکس‌های پرتره خوبی ضبط کنید.

 

دوربین هوآوی نوا 3 آی

 

دوربین سلفی گوشی نوا 3I هوآوی هم به دلیل بهره‌مندی از دو لنز یا بهتر بگوییم دوربین دوگانه مورد توجه خیلی از افراد قرار می‌گیرد. دو لنزی که به عنوان دوربین سلفی گوشی بکار رفته‌اند به ترتیب 24 و 2 مگاپیکسلی هستند. لنز 24 مگاپیکسلی دیافراگم F/2.0 دارد و لنز 2 مگاپیکسلی مذکور از نوع عمقی است و امکان ضبط عکس‌های سلفی پرتره را فراهم می‌کند. در بررسی Nova 3I هوآوی دریافتیم که دوربین سلفی آن هم کیفیت عملکرد مطلوبی دارد و عکس‌های سلفی و پرتره خوبی با استفاده از آن قابل ضبط خواهند بود. لازم به اشاره است که کیفیت ضبط عکس با دوربین سلفی گوشی در محیط‌های کم نور و تاریک افت می‌کند که این مسئله یک امر طبیعی محسوب می‌شود. بنابراین اگر به عکسبرداری سلفی و اشتراک گذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام علاقه دارید، دوربین سلفی و دوگانه هوآوی نوا 3I می‌تواند نیازهایتان را به خوبی برطرف سازد. نکته آخری که باید در مورد دوربین گوشی مذکور بگوییم آن است که قابلیت‌های انیمیشنی و مرتبط با هوش مصنوعی (AI) جالبی هم در اپلیکیشن دوربین دستگاه ارائه شده‌اند که بدون تردید تجربه شیرینی را برایتان به ارمغان می‌آورند.

 

بررسی Nova 3I هوآوی (نوا 3I): باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله بررسی Nova 3I هوآوی در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در این گوشی بکار رفته ظرفیت 3440 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی است. اگر به طور عالی و نرمال از دستگاه استفاده کنید، یک بار شارژ باتری می‌توانید تقریباً 1 روز کامل انرژی مورد نیاز آن را تامین کند. اما اگر استفاده شده از دستگاه زیاد باشد و کارهایی مثل انجام بازی و این قبیل اقدامات را انجام دهید، سرعت خالی شدن شارژ باتری دستگاه به شدت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است همیشه شارژر یا حداقل یک پاوربانک را به همراه گوشی هوآوی Nova 3I حمل کنید و از هر فرصتی برای شارژ باتری دستگاه استفاده به عمل آورید. در مورد سرعت شارژ مجدد باتری این گوشی هم باید بگوییم که وضعیت کاملاً معمولی برقرار است و باتری دستگاه تقریباً ظرف مدت زمانی حدود 120 دقیقه فول شارژ می‌شود.

 

باتری هوآوی نوا 3 آی

حالا وقتشه! اینو بخون روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی Nova 3I هوآوی (نوا 3I) پرداختیم. این گوشی نقاط قوت زیادی دارد و به همین دلیل هم مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. ظاهر زیبا، طراحی خوب، صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت، رم 4 گیگابایتی و پردازنده مناسب همگی از نقاط قوت Nova 3I هوآوی محسوب می‌شوند. همچنین قیمت هوآوی نوا 3I هم به واقع خوب و رقابتی در نظر گرفته شده است. در بخش زیر اصلی‌ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی را مشاهده می‌کنید.

 

نقاط قوت:

  • طراحی بسیار زیبا و چشم نواز
  • صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت
  • بهره‌مندی پیش فرض از اندروید 8 اوریو
  • پردازنده خوب
  • رم 4 گیگابایتی
  • حافظه داخلی پیش فرض 128 گیگابایتی
  • دوربین اصلی و سلفی خوب
  • قیمت مناسب

 

نقاط ضعف:

  • ندارد