بررسی P Smart هوآوی : میان رده، خوش قیمت و با کیفیت

نقد و بررسی 14 مهر 1397 علی مظفری

بررسی P Smart هوآوی : میان رده، خوش قیمت و با کیفیت

گوشی های میان رده و خوش قیمت آن دسته از گوشی هایی هستند که قیمت مناسبی داشته و بستر سخت افزاری خوبی را هم ارائه می‌کنند. هوآوی P Smart یک نمونه از همین دسته گوشی هاست که می‌تواند گزینه خرید عالی هم برای شما باشد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی P Smart هوآوی پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کنیم.

معرفی گوشی P Smart هوآوی (Huawei P Smart)

هوآوی از شرکت های چینی موفق فعال در حوزه موبایل است که گوشی های هوشمند خود را برخلاف شرکت هایی همچون سامسونگ و اپل با قیمتی مقرون به صرفه‌تر روانه بازار می‌کند. گوشی های میان رده هوآوی در بین کاربران ایرانی بسیار محبوب هستند. یکی از این دسته گوشی های محبوب هوآوی P Smart نام دارد که در ماه دسامبر (December) سال 2017 شاهد رونمایی از آن بودیم. این گوشی میان رده از طراحی خوب و با کیفیت و صفحه نمایش مناسب بهره می‌برد. قیمت هوآوی P Smart هم به گونه‌ای در نظر گرفته شده که رقابتی باشد. به همین دلیل گوشی مذکور توانسته مورد استقبال کاربران قرار گیرد. ما در این مطلب می‌خواهیم به بررسی P Smart هوآوی بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را عنوان کنیم. بنابراین اگر قصد خرید این گوشی را دارید توصیه می‌کنیم این بررسی اختصاصی را از دست ندهید.

 

بررسی P Smart هوآوی : طراحی و ظاهر

هوآوی سعی کرده تا حد ممکن گوشی P Smart را با کیفیت و خوب طراحی کند. جنس بدنه گوشی کاملا از آلومینیوم بوده و پنل جلوی آن با شیشه پوشانده می‌شود. بکارگیری آلومینیوم خالص در قاب هوآوی P Smart سبب شده که دستگاه بدنه‌ای براق نداشته باشد و قاب پشت آن کاملا مات به نظر برسد. همچنین قاب پشت این گوشی تا حد زیادی در برابر جذب چربی دست و غیره حساس است و خیلی زود کثیف می‌شود. بنابراین اگر به تمیز بودن قاب پشت گوشی اهمیت می‌دهید، بهتر است حتما یک قاب ضربه‌گیر را در کنار هوآوی P Smart استفاده نمایید.

 

بررسی P Smart هوآوی

 

بدنه گوشی ابعاد 7.5 در 72.1 در 150.1 میلیمتر را ارائه کرده و دستگاه حدود 143 گرم وزن دارد. بنابراین هوآوی P Smart یک گوشی باریک و کم وزن محسوب می‌شود. زمانی که گوشی را در دست می‌گیرید این حس به طور کامل به شما منتقل خواهد شد. از نمای رو به رو (نمایش صفحه نمایش)، هوآوی P Smart شبیه به گوشی های مدرن امروزی به نظر می‌رسد. حاشیه های سمت چپ و راست صفحه نمایش این گوشی بسیار باریک طراحی شده و حاشیه های بخش فوقانی و زیرین نمایشگر آن هم تقریبا باریک است. این مسئله سبب شده صفحه نمایش دستگاه چیزی در حدود 76.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را احاطه کند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی ردمی نوت 8 | Redmi Note 8

در سمت مقابل قاب پشت P Smart هوآوی شبیه به آیفون 7 و آیفون 6 طراحی شده است. محل و سبک نصب آنتن در بخش فوقانی و زیرین قاب پشت گوشی منجر شده که ظاهر آن شبیه به آیفون های مذکور به نظر آید. هوآوی یک اسکنر انگشت دایره‌ای شکل را هم در بخش فوقانی و وسط قاب پشت P Smart نصب کرده که عملکرد بسیار مطلوبی دارد و به راحتی امکان قفل گشایی از نمایشگر دستگاه را با قرار دادن انگشت بر روی آن میسر می‌کند. در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت گوشی هم لنز دوربین اصلی دوگانه و چراغ فلش LED اختصاصی آن به صورت افقی نصب هستند.

 

بررسی P Smart هوآوی

 

هوآوی P Smart قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را دارد، اما شیار سیم کارت دوم این گوشی از نوع هیبریدی است. یعنی یا باید در آن سیم کارت دوم نصب شود و یا باید حافظ جانبی در آن نصب گردد. به طور کلی گوشی هوآوی P Smart از نظر طراحی و ظاهر یک گوشی خوب و با کیفیت است اما هیچ ویژگی منحصر به فردی را ارائه نمی‌کند و سبک طراحی قاب پشت آن هم بسیار شبیه به سبک طراحی آیفون 7 و آیفون 6 اپل به نظر می‌رسد.

 

بررسی P Smart هوآوی : صفحه نمایش

یکی از اصلی ترین نقاط قوت هوآوی P Smart مربوط به صفحه نمایش آن می‌شود. به جرئت مدعی می‌شویم که کمتر گوشی میان رده‌ای با این رنج قیمت صفحه نمایشی این چنینی دارد! نمایشگری که در P Smart هوآوی بکار رفته 5.65 اینچی و از نوع IPS LCD است و نسبت 18 به 9 را ارائه می‌کند. وضوح تصویر صفحه نمایش گوشی 2160 در 1080 پیکسل در نظر گرفته شده و بدین سبب تراکم آن به چیزی در حدود 427 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که تراکم بسیار عالی برای یک گوشی میان رده و با این رنج قیمت محسوب می‌شود. همانطور که پیش از این هم اشاره شد، هوآوی تا حد ممکن حاشیه های سمت راست و چپ صفحه نمایش P Smart را باریک طراحی کرده و حاشیه های لبه فوقانی و زیرین نمایشگر دستگاه هم نسبتا باریک هستند. بدین سبب صفحه نمایش آن تقریبا چیزی در حدود 76.1 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه را احاطه می‌کند.

شادابی رنگ ها، شارپ بودن تصویر، تفکیک‌پذیری محتوای آن و سایر عواملی که در کیفیت نمایش تصویر یک گوشی موثر هستند، همگی به خوبی در نمایشگر P Smart هوآوی پیاده سازی شده‌اند. زمانی که به صفحه نمایش این گوشی و محتوای روی آن نگاه کنید به خوبی متوجه خواهید شد که نمایشگر دستگاه چه کیفیت مطلوبی دارد و کیفیتی فراتر از کیفیت نمایشگر یک گوشی میان رده را ارائه می‌کند. جالب تر از همه اینکه صفحه نمایش هوآوی P Smart توانایی عالی هم در زمینه تولید روشنایی دارد. بدین سبب می‌توانید خیلی راحت در محیط های بازی و تحت تابش نور مستقیم از گوشی استفاده کنید و محتوای آن را مشاهده نمایید.

 

بررسی P Smart هوآوی

 

در بررسی های عملی صورت گرفته، محتوای صفحه نمایش P Smart هوآوی حتی در شرایطی که میزان روشنایی نمایشگر دستگاه روی 70 درصد تنظیم شد هم به راحتی و با کیفیت عالی قابل مشاهده و تفکیک بودند. بنابراین یکی از اصلی ترین نقاط قوت گوشی هوآوی P Smart مربوط به صفحه نمایش آن می‌شود که به واقع کیفیتی فراتر از انتظارات شما از یک گوشی میان رده را ارائه خواهد کرد.

 

بررسی P Smart هوآوی : سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل و عملکرد بستر نرم افزاری گوشی هم یکی دیگر از مسائلی است که ترجیحا باید در بررسی P Smart هوآوی به طور مختصر به آن پرداخته شود. هوآوی P Smart به طور پیش فرض از اندروید 8 اوریو بهره می‌برد و رابط کاربری EMUI 8.0 هوآوی هم در کنار آن نصب خواهد بود. اگر از طرفداران گوشی های اندرویدی باشید به خوبی می‌دانید که رابط کاربری EMUI هوآوی همیشه نقاط ضعف زیادی داشته، اما خوشبختانه در EMUI 8.0 تا حد زیادی این نقاط ضعف برطرف شده‌اند. هوآوی همیشه سعی داشته که رابط کاربری EMUI را نزدیک به سیستم عامل و رابط کاربری iOS اپل طراحی کند. یکی از ویژگی هایی که بدین سبب در رابط کاربری EMUI 8.0 گوشی هوآوی P Smart ارائه شده مربوط به حذف بخش اپلیکیشن دراور (App Drawer) می‌شود. بسیار از ویژگی های دیگر رابط کاربری EMUI 8.0 هم شبیه به iOS هستند که ما قصد نداریم وارد جزئیات این موارد شویم.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی نوکیا 2.2 : گوشی ارزان قیمت و کار راه انداز!

اما رابط کاربری گوشی P Smart هوآوی از نظر روان بودن نسبتا عملکرد خوبی دارد. زمانی که در بخش های مختلف سیستم عامل این گوشی مثل منوی تنظیمات و غیره پرسه بزنید، تقریبا هیچ لگ و تاخیری را مشاهده نخواهید کرد اما به محض اینکه چندین اپلیکیشن یا بازی را به طور همزمان در دستگاه اجرا و از طریق بخش اپلیکیشن های اخیر (Recent Apps) مابین آن ها جهش داشته باشید، متوجه لگ و تاخیرهای نسبتا محسوسی خواهید شد. شدت این لگ و تاخیرها به ویژه در شرایطی زیادتر می‌شود که بازی ها و اپلیکیشن های سنگین را در گوشی اجرا کنید یا حافظه داخلی دستگاه رو به پر شدن پیش برود. به طور کلی با توجه به اینکه گوشی هوآوی P Smart یک گوشی مقرون به صرفه و میان رده است باید بگوییم که عملکرد بستر نرم افزاری آن قابل قبول خواهد بود اما مسلما نباید انتظار بیش از اندازه‌ای از این گوشی داشته باشید و بخواهید که رابط کاربری دستگاه مثل آیفون X اپل روان عمل کند.

 

بررسی P Smart هوآوی

 

بررسی P Smart هوآوی : پردازنده، رم و حافظه داخلی

در این مرحله از بررسی P Smart هوآوی می‌خواهیم در مورد پردازنده، رم و حافظه داخلی این گوشی صحبت کنیم و قدرت عملکرد آن را به چالش بکشیم. در قلب هوآوی P Smart از تراشه Kirin 659 استفاده شده که یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر آن در دو مجموعه مختلف دسته‌بندی می‌شوند. مجموعه نخست شامل چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز بوده و در مجموعه دوم چهار هسته مشابه Cortex-A53 با فرکانس کاری 2.36 گیگاهرتز به کار گرفته شده است. دستگاه از نظر رم شامل دو نسخه 3 و 4 گیگابایتی می‌شود که هر یک به ترتیب از حافظه داخلی 32 و 64 گیگابایتی بهره‌مند بوده و از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کنند.

اما قدرت عملکرد و پتانسیل پردازشی تراشه Kirin 659 هوآوی در گوشی P Smart چگونه است؟ تراشه Kirin 659 یک تراشه میان رده است، بنابراین نباید انتظار داشته باشید که معجزه کند! گوشی P Smart به واسطه بهره‌مندی از تراشه Kirin 659 می‌تواند خیلی خوب از پس انجام کارهای روزمره کاربر بر آید، اما اگر تمایل به اجرای بازی های سنگین و HD دارید، چندان نباید روی این تراشه و گوشی هوآوی P Smart حساب باز کنید! در بررسی صورت گرفته زمانی که ما بازی Asphalt 8 را روی گوشی اجرا کردیم، به تدریج لگ و تاخیرهایی در آن به وجود آمد. بعد از چند دقیقه بدنه گوشی به شدت داغ شد و سپس افت فریم در بازی ایجاد شد و لگ و تاخیر به حداکثر مقدار ممکن رسید و نهایتا اروری از جانب گوشی نمایش ارائه و بازی آسفالت بسته شد. بنابراین همانطور که گفتیم نباید از تراشه Kirin 659 و گوشی P Smart انتظار داشته باشید که بازی های سنگین و HD را به راحتی و بدون مشکل اجرا کند.

 

بررسی P Smart هوآوی

 

بررسی P Smart هوآوی : دوربین

یکی از ویژگی هایی که در گوشی P Smart هوآوی سریعا توجه هر کاربری را جلب می‌کند مربوط به بهره‌مندی دستگاه از دوربین اصلی دوگانه می‌شود. اما کیفیت عملکرد دوربین دوگانه این گوشی چگونه است؟ هوآوی دو لنز 13 و 2 مگاپیکسلی را به عنوان دوربین اصلی دستگاه مورد استفاده قرار داده که لنز 2 مگاپیکسلی مجموعه از نوع عمقی است و لنز 13 مگاپیکسلی آن از قابلیت فوکوس خودکار، HDR و عکسبرداری پانوراما پشتیبانی می‌کند. در حال عادی و زمانی که شدت نور محیط مطلوب باشد، دوربین اصلی هوآوی P Smart عکس های با کیفیتی را ضبط خواهد کرد، اما به محض اینکه نور محیط کم شود، کیفیت عکسبرداری با دوربین اصلی دستگاه افت قاب ملاحظه‌ای خواهد داشت!

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

افت کیفیت عکس هایی که با دوربین اصلی گوشی هوآوی P Smart ضبط می‌شود در محیط های داخلی و بسته کاملا قابل لمس خواهد بود. همچنین مشکل بعدی که دوربین اصلی P Smart هوآوی دارد مربوط به سرعت عملکرد بسیار پایین آن می‌شود. معمولا برای ضبط هر عکس با دوربین اصلی این گوشی زمانی در حدود 2 ثانیه یا حتی بیشتر صرف می‌شود که این امر بسیار عجیب و گاها آزاردهنده است. بنابراین دوربین اصلی گوشی هوآوی P Smart علیرغم اینکه از ساختار دوگانه بهره می‌برد، خیلی عملکرد عالی ندارد و به نظر ما کیفیت معمولی را ارائه می‌کند و پایین‌تر از سطح انتظارات ما ظاهر شده است.

 

بررسی P Smart هوآوی

 

در سمت مقابل دوربین سلفی P Smart هوآوی از یک سنسور 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/8.0 تشکیل شده است. عملکرد دوربین سلفی این گوشی خوب به نظر می‌رسد اما سرعت عمل آن هم چندان تعریفی ندارد. همچنین دوربین سلفی P Smart هوآوی هم در محیط های بسته و کم نور تا حد نسبتا زیادی با افت کیفیت رو به رو می‌شود. بنابراین اگر به کیفیت عملکرد دوربین گوشی اهمیت زیادی می‌دهید، هوآوی P Smart نمی‌تواند گزینه خرید عالی برایتان باشد، چون دوربین اصلی و سلفی این گوشی عملکرد معمولی دارد.

 

بررسی P Smart هوآوی : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی P Smart هوآوی در مورد باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت خواهیم کرد. هوآوی یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی را در گوشی مذکور بکار برده است. این باتری در حالت عادی و زمانی که به طور نرمال از گوشی استفاده کنید، می‌تواند تقریبا 1 روز انرژی مورد نیاز آن را تامین کند ما اگر کمی بیشتر از دستگاه استفاده نمایید، مطمئنا نیازمند این خواهید شد که گوشی را یک بار دیگر در روز به شارژ بزنید! بنابراین توان شارژدهی باتری هوآوی P Smart کاملا معمولی است.

حالا وقتشه! اینو بخون 7 نکته مهم برای شارژ صحیح باتری موبایل

از سمت مقابل سرعت شارژ مجدد باتری P Smart هوآوی هم اصلا چنگی به دل نمی‌زند! متاسفانه این گوشی از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و باتری آن در مدت زمان 30 دقیقه چیزی در حدود 15 درصد شارژ می‌شود که اصلا مقدار مناسب و قابل قبولی نیست! همچنین برای فول شارژ شدن باتری دستگاه هم باید زمانی در حدود 2 ساعت صرف شود که مسلما زمانی طولانی خواهد بود. بنابراین کیفیت شارژدهی باتری هوآوی P Smart و سرعت شارژ مجدد آن هم چندان وضعیت عالی نخواهند داشت.

 

بررسی P Smart هوآوی

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی P Smart هوآوی پرداختیم. صفحه نمایش با کیفیت، طراحی خوب و قیمت مناسب از اصلی ترین ویژگی های مثبت این گوشی هستند. اگر قصد خرید یک گوشی میان رده و خوش قیمت را دارید، مطمئنا هوآوی P Smart می‌تواند از گزینه های خرید خوب پیش رویتان محسوب شود. برخی دیگر از گوشی هایی که می‌توانید در این رده کیفی و با قیمت نسبتا مشابه خریدار کنید، شامل مواردی همچون هوآوی آنر 9 لایت، هوآوی آنر 7C، هوآوی Y9 2018، هوآوی آنر 7X غیره می‌شوند. اصلی ترین نقاط قوت و ضعف P Smart هوآوی در ادامه عنوان شده‌اند.

نقاط قوت:

  • طراحی خوب و ظاهر زیبا
  • صفحه نمایش عالی
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • سرعت شارژ پایین باتری