نقد و بررسی مانیتور Benq PD3200U

نقد و بررسی 17 تیر 1402 علی مظفری

نقد و بررسی مانیتور Benq PD3200U

مانیتور Benq PD3200U از محبوبترین مانیتورها در میان طراحان و کنسول گیمرهاست. اگر به دنبال خرید مانیتور بنکیو PD3200U به این نقد و بررسی رسیده‌اید، باید به سلیقه شما آفرین گفت! چه چیزی بهتر از یک مانیتور 32 اینچی با نرخ پاسخ 4 میلی ثانیه‌ای و بک لایت LED می‌تواند بر روی یک میز کار یا بازی جای بگیرد؟
این مانیتور از جمله محبوبترین مانیتورها برای کنسول گیمرها، گرافیست‌ها و طرفداران مانیتورهای 16x9 است. اگر به مانیتورهای عریض و فوق عریض علاقه‌ای ندارید، قطعا مانیتور Benq PD3200U یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما خواهد بود. این مانیتور به یک پنل IPS مجهز شده و از بک لایت LED بهره می‌برد و با بهره مندی از این سخت افزار، قادر به نمایش 1 میلیارد رنگ می‌باشد. در پایان این مقدمه بد نیست که اشاره‌ای هم به قابلیت چرخش 90 درجه این مانیتور بکنیم که موجب می‌شود بتوانید از مانیتور خود به صورت عمودی (پرتره) استفاده نمایید و به میز کار خود استایلی همچون یک کاربر حرفه‌ای بدهید. اگر تصمیم به خرید مانیتور Benq PD3200U دارید، تا انتهای این نقد و بررسی با ما در تیم فروشگاه اینترنتی هدف همراه باشید.

 

نقد و بررسی مانیتور بنکیو PD3200U: طراحی و ساختار

 

نقد و بررسی مانیتور بنکیو PD3200U


پیش از این همیشه مستقیما به سراغ بررسی ساختار محصول مدنظر خود می‌رفتیم، اما جعبه مانیتور Benq PD3200U نیاز به توضیحاتی دارد که ترجیح میدهیم کمی درباره آن توضیح دهیم. کارتن استفاده شده برای این مانیتور بنکیو از مقاومت بالایی برخوردار است و به زبان بازاری از کارتن صادراتی برای بسته بندی این مانیتور استفاده شده است، اما ضخامت کلی جعبه، برای یک مانیتور 32 اینچی که وزن نسبتا بالایی هم دارد، مقداری کم است. برای همین در زمان باز کردن بسته و خروج مانیتور باید توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشید و سعی کنید که با ملایمت نسبت به خروج این مانیتور از جعبه اقدام نمایید.
اولین چیزی که در زمان اسمبل مانیتور توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، ابعاد بزرگ و وزن نسبتا زیاد مانیتور بنکیو PD3200U خواهد بود. شرکت سازنده برای راحتی بیشتر در زمان جابه‌جا کردن مانیتور، یک دستگیره آلومینیومی به قسمت فوقانی مانیتور اضافه کرده که کار جابه‌جایی مانیتور را تا حدود زیادی برای کاربران راحت می‌کند. در هولدر پایین مانیتور یک فضای دایره‌ای کوچک برای قرارگیری کنترلر OSD قرار گرفته است. البته چنانچه علاقه داشته باشد که از کنترلر OSD در جایی خارج از هولدر پایینی استفاده کنید، این امکان برای شما فراهم شده تا با استفاده از کابل موجود در جعبه مانیتور، کنترلر را در فاصله‌ای نهایتا 18 اینچ دورتر از مانیتور قرار دهید. این کنترلر کوچک و دوست داشتنی علاوه بر اینکه در زمان کالیبراسیون مانیتور و ناوبری در قسمت‌های مختلف منو به شما کمک می‌کند، به 3 کلید اضافه نیز مجهز شده است که به وسیله شخص شما قابل شخصی سازی بوده و امکانات فوق العاده جذابی را در اختیار شما قرار می‌د‌هد.

حالا وقتشه! اینو بخون نحوه اتصال و چند مانیتوره کردن کامپیوتر و لپ تاپ


قابلیت فوق العاده جذابی که کمتر در حوزه مانیتورها شاهد آن بودیم، ارائه یک سنسور در مرکز مانیتور است. با فعالسازی این سنسور و تنظیم صحیح آن، زمانی که از میز دسکتاپ خود فاصله بگرید، همچون زمانی که میز کار خود را برای تهیه یک فنجان قهوه ترک می‌کنید، سطح روشنایی مانیتور سریعا کاهش خواهد یافت و مانیتور شما پس از مدت زمان مشخصی به حالت آماده به کار (Standby) خواهد رفت. این مسئله تاثیر مثبت بسیار زیادی در طول عمر مانیتور شما خواهد داشت و باعث می‌شود که در مصرف انرژی نیز صرفه جویی شود.
بنکیو برای معرفی مانیتور PD3200U از عنوان "ساده و کاربردی برای افزایش اثربخشی" استفاده کرده است؛ چیزی که به راحتی در این مانیتور قابل مشاهده است. بر خلاف ظاهر درشت این مانیتور، حاشیه‌های کناری آن تنها به اندازه 13 میلی‌متر طول دارد که موجب می‌شود ظاهر بسیار زیبایی به میز کار شما ببخشد.
نهایتا با اعلام آمار و ارقام بدنه، به بررسی مشخصات ظاهری مانیتور PD3200U بنکیو پایان می‌دهیم. این مانیتور در ابعادی معادل 74x43.5x6.5 سانتی متر طراحی و روانه بازار شده است و به صورت تقریبی از وزنی معادل 8.5 کیلوگرم برخوردار است. بد نیست اشاره کنیم که مانیتور بنکیو PD3200U تنها در رنگ مشکی در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

 

مشخصات مانیتور Benq PD3200U: پنل نمایشگر

 

نقد و بررسی مانیتور بنکیو PD3200U


اگر فکر می‌کنید که قابلیت‌های ساختاری مانیتور Benq PD3200U بزرگترین نقطه قوت این محصول است، در اشتباه هستید! پنل نمایشگر این مانیتور به قدری خوانا و شفاف است، که در اولین نگاه شما را مجذوب خود خواهد کرد. پیش از هر چیز باید بدانید که با یک نمایشگر 32 اینچی با پشتیبانی از رزولوشن 4K روبه‌رو هستیم. نوع پنل IPS بوده و به یک بک لایت LED مجهز شده که روشنایی 250nits نیتی ارائه می‌دهد.
شاید از خود بپرسید که چرا در ابتدای این مقاله مستقیما به کنسول گیمرها و گرافیست‌ها اشاره شد، اما خبری از پیسی گیمرها در این مقاله نیست؟
ما دلیل این مسئله را در نرخ نوسازی مانیتور Benq PD3200U می‌بینیم. شاید بتوان بزرگترین ایرادی که از این مانیتور گرفت را نرخ نوسازی آن دانست. برخلاف انتظارات، نرخ نوسازی این مانیتور بنکیو محدود به 60Hz می‌باشد. انتظارات گیمرهای سیستم‌های رومیزی همواره بالاتر از 60 هرتز بوده و این مسئله از نگاه این گروه از کاربران بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر خرید مانیتور بنکیو PD3200U برای کنسول گیمرها یک انتخاب فوق العاده خواهد بود. نرخ نوسازی برای هر دو کنسول PS4 Pro و Xbox One X و همچنین نسل پنجم کنسول‌های گیمینگ همچون PS5 و... به ندرت از مرز 60 هرتز عبور می‌کند اما استفاده از یک مانیتور با رزولوشن بالا موجب می‌شود که تجربه بی‌نظیری از گیمینگ با کنسول‌هارا تجربه کنید.

 

نقد و بررسی مانیتور بنکیو PD3200U


شاید بتوان مانیتور Benq PD3200U را یکی از آماده ترین مانیتورها برای شروع کار دانست. متخصصان گرافیک و عکاسان زمان زیادی را صرف کالیبره کردن مانیتور خود می‌کنند. اما این مانیتور به گواهینامه factory calibration مجهز شده که به معنای کالیبره شدن این مانیتور پیش از قرار گرفتن در جعبه است. مشخصات کالیبراسیون شرکتی این مانیتور در ابتدای این پاراگراف قابل مشاهده است.

حالا وقتشه! اینو بخون با پنل‌های صفحه‌نمایش TN ،IPS و VA آشنا شوید


در پایان این بخش است لازم است اشاره کنم که این مانیتور بنکیو نیز همچون اکثر مانیتورهای این شرکت به یک پوشش ضد رفلکس (ضد بازتاب) با درجه سختی 3H مجهزشده که علاوه بر جلوگیری از انعکاس نورهای تابیده به مانیتور، در مقابل خط و خش جزئی نیز مقاوم است.

 

بررسی مانیتور PD3200U بنکیو: پنل‌های ورودی و خروجی (I/O) و بلندگو

 

نقد و بررسی مانیتور بنکیو PD3200U


مانیتور Benq PD3200U به 3 پنل ورودی و خروجی در 3 جایگاه مختلف مجهز شده که به نوعی تمامی نیازهای کاربران مختلف را پوشش می‌دهد. ما در زمان کار با این مانیتور با هیچ مشکلی که ریشه آن در کمبود پورت‌های ورودی و خروجی باشد برخورد نداشتیم.

  • پورت‌های در دسترس در مانیتور بنکیو PD3200U عبارتند از:
  • پورت HDMI: دو عدد (ورژن 2.0)
  • پورت DisplayPort: یک عدد (ورژن 1.2)
  • پورت Mini DisplayPort: یک عدد (ورژن 1.2)
  • پورت USB Type B: دو عدد
  • پورت USB 3.0: چهار عدد
  • جک هندزفری: 1 عدد

همانطور که می‌بینید، حجم زیادی از پورت‌های در دسترس در مانیتور Benq PD3200U در حالت عادی بلااستفاده خواهد ماند و تنها کاربرانی با پیچیدگی ابزاری بسیار بالا نیاز به تمامی این پورت‌ها خواهند داشت. با این وجود تنوع و تعداد پورت‌ها در این مانیتور به شکلی است که حقیقتا جای هیچ گونه کمبودی را باقی نمی‌گذارد.

خوشبختانه مانیتور Benq PD3200U به دو عدد اسپیکر داخلی نیز مجهز شده که در صورت نیاز، عملکرد خوبی را از خود به نمایش می‌گذارند. متاسفانه اطلاعات زیادی از این دو اسپیکر در دسترس نیست و شرکت بنکیو تنها به اعلام 5 وات بودن اسپیکرها بسنده کرده است.

 

نقد و بررسی مانیتور Benq PD3200U: امکانات کاربردی

 

نقد و بررسی مانیتور بنکیو PD3200U


مانیتور PD3200U از برند بنکیو به حجم زیادی از امکانات جانبی مجهز شده است که در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

تکنولوژی KVM switch: با استفاده از این قابلیت می‌توانید به طور همزمان دو سیستم دسکتاپ را به مانیتور Benq PD3200U متصل کنید. نکته جالب درباره این تکنولوژی این است که با اتصال دو کیس مختلف، نیاز به اتصال موس و کیبورد جدا به هر سیستم نخواهید داشت. بلکه با استفاده از این قابلیت موس و کیبورد خود را به مانیتور متصل می‌کنید و برای کار کردن با هر دو سیستم می‌توانید از یک موس و کیبورد مشترک استفاده نمایید.

قابلیت Split Screen: یکی از امکانات بسیار کاربردی و جالب مانیتور Benq PD3200U قابلیت Split Screen یا تقسیم صفحه نمایش نام دارد. به کمک این قابلیت می‌توانید صفحه‌نمایش را در حالت‌های بسیار متنوعی تقسیم کنید. حالت‌های 2 صفحه تا 4 صفحه با الگوهای مختلفی در قسمت تقسیم سازی نمایشگر قرار گرفته است که با فعال کردن آن‌ها می‌توانید نرم‌افزارهای مختلف را در کنار هم داشته باشید. علاوه بر موارد ذکر شده، حالت تصویر در تصویر (PIP) هم برای این مانیتور درنظر گرفته شده است که می‌توانید در کنار صفحه اصلی کار خود، یک کادر کوچک به شکل پاپ‌آپ در گوشه صفحه داشته باشید. برای مثال می‌توانید همزمان با اینکه در حال کار با یک نرم افزار هستید؛ ویدیوی آموزش آن نرم افزار را در گوشه صفحه داشته باشید.

ماژول کنترلر Hotkey Puck: این ابزار فیزیکی همان کنترلر تعبیه شده برای ناوبری در منو مانیتور بنکیو می‌باشد. این ابزار کاربردی جدا از قابلیت ناوبری، سه کلید اختصاصی به شما ارائه خواهد کرد که این کلیدها به طور کامل قابل شخصی سازی هستند. با استفاده از آن‌ها می‌توانید برخی عملیات را با سرعت بسیار زیاد اجرا کنید و یا در زمان بازی برخی قابلیت‌های مانیتور را فعال و غیرفعال کنید.

 

سخن پایانی


مانیتور 32 اینچی Benq PD3200U یکی از بهترین مانیتورها برای قرارگیری در محل کار یا اتاق هر کاربر حرفه‌ای گرافیست و یا گیمر می‌باشد. سایز بزرگ این نمایشگر در کنار بهره مندی از پنل IPS و ارائه رزولوشن 4K، همگی از گزینه‌هایی هستند که باعث می‌شوند که لذت کار کردن با این مانیتور دوچندان شود. مانیتور بنکیو PD3200U، با بهره مندی از ویژگی‌های کاربردی مناسبی همچون بهره مندی از کنترلر هاتکی، AMD FreeSync، اسپلایت اسکرین، قابلیت چرخش مانیتور و قرارگیری به صورت پرتره و بسیاری از موارد دیگر، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی باشد که تصمیم به خرید یک مانیتور بالارده با بهره مندی از تمام امکانات باشد.
در پایان بد نیست اشاره کنیم که چنانچه با خواندن این مقاله همچنان سوالاتی در رابطه با خرید این مانیتور بنکیو دارید؛ می‌توانید سوال خود را از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه با در میان بگذارید و یا با همکاران ما در بخش ارتباط با مشتریان تماس بگیرید. ما در تیم پشتیبانی فروشگاه اینترنتی هدف، همواره آماده پاسخگویی به شما کاربران عزیز هستیم.