محصولات مرتبط
نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo ThinkBook 15 | لپ تاپ نیمه حرفه ای اقتصادی لنوو

نقد و بررسی 11 بهمن 1399 علی مظفری

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo ThinkBook 15 | لپ تاپ نیمه حرفه ای اقتصادی لنوو

لنوو (Lenovo) در سری لپ تاپ‌های ThinkBook 15 خود سعی کرده علاوه بر تولید یک لپ تاپ ساده و زیبا، امکانات سخت‌افزاری توانمندی را هم در اختیار کاربران بگذارد. در این سری لنوو از پردازندهای قدرتمند نسل دهمی Intel Core i5 و Intel Core i7 استفاده کرده است. کارت گرافیک Radeon M620 ساخته‌ی AMD هم در کنار پردازنده وظیفه‌ی پردازش کارهای گرافیکی شما را بر عهده دارد.

لنوو تینک بوک 15 جز لپ تاپ‌های رده بالا بازار نیست اما در بین لپ تاپ‌های میان‌رده و همین‌طور اقتصادی جز حرفه‌ای‌ترین گزینه‌ها به حساب می‌آید. در بین مدل‌های مختلف این سری، از حافظه‌ی رم 8 تا 16 گیگابایت از نوع DDR4 استفاده شده است که البته قابلیت ارتقا آن‌ها تا 40 گیگابایت وجود دارد. فضای ذخیره‌سازی اطلاعات هم حالت‌های مختلفی دارد ولی روی اکثر کانفیگ‌های Lenovo ThinkBook 15 از هارد دیسک ترکیبی شامل 1 ترابایت HDD و بین 128 تا 512 گیگابایت حافظه‌ی پرسرعت SSD استفاده شده است. صفحه نمایش این لپ تاپ 15.6 اینچی با کیفیت Full HD است و از پنل IPS در آن استفاده شده است تا رنگ‌ها در بهترین حالت نمایش داده شوند. طراحی بدنه لپ تاپ هم سادگی زیبایی داشته و از فلز آلومینیوم در ساخت آن استفاده شده است. استفاده‌ از بدنه‌ی فلزی در این لپ تاپ باعث افزایش مقاوت بدنه در برابر ضربه و فشار شده است.

 

لپ تاپ های ایسوس

 

از امکانات دیگر لپ تاپ لنوو ThinkBook می‌توان به باتری لیتیوم پلیمری آن با ظرفیت 45 وات‌ساعت با قابلیت شارژ سریع استفاده کرد. لنوو در این لپ‌ تاپ توجه خاصی هم به مسائل امنیتی داشته است. کلید پاور لپ تاپ امکان تشخیص اثر انگشت داشته و می‌توانید حتی فقط خودتان لپ تاپ را روشن و خاموش کنید. برای ورود به ویندوز و سایر رمزگذاری هم درون لپ تاپ هم می‌توانید از این حسگر استفاده کنید. علاوه بر این وب‌کم لپ ‌تاپ هم قابلیت بسته شدن دارد و هر موقع که خودتان تمایل به برقراری ارتباط تصویری داشتید آن را باز کنید. برای افرادی هم از سرویس Skype for Business استفاده می‌کنند از کلیدهای ترکیبی برای قطع و وصل کردن تماس روی لپ ‌تاپ استفاده شده است.

قیمت لپ تاپ لنوو ThinkBook در همه مدل‌ها به نسبت رقبای دیگر بازار قیمت پایین‌تری داشته و این مورد یکی از ویژگی‌های مثبت لپ تاپ به حساب می‌آید. با خرید Lenovo ThinkBook 15 به لپ تاپی زیبا و با کیفیت دسترسی خواهید داشت. در ادامه دقیق‌تر به بررسی لپ تاپ می‌پردازیم.

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ Lenovo ThinkBook

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo ThinkBook 15

 

بدنه‌ی لپ تاپ لنوو ThinkBook آلومینیومی بوده و مقاوت بسیار خوبی در برابر فشار و ضربه دارد. استفاده از بدنه‌ی فلزی و رنگ‌آمیزی نقره‌ای بدنه، ظاهر بسیار زیبایی را برای همه مدل‌های Lenovo ThinkBook 15 به‌ارمغان آورده است. بر روی قاب پشتی لپ‌ تاپ بالا سمت چپ لوگوی Lenovo و پایین سمت راست لوگو سری ThinkBook با ترکیب رنگی هماهنگ با بدنه نقره‌ای، به‌چشم می‌خورد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Asus Zenbook Pro 15 UX535

همان‌طور که اشاره شد، پنل صفحه نمایش لپ تاپ سایز 15.6 اینچی دارد. ابعاد لپ تاپ 18.9×245.6×364 میلی‌متر بوده و تنها 1.7 کیلوگرم وزن دارد. برای لپ تاپی با این سایز صفحه نمایش وزن لپ تاپ کاملا مناسب بوده و مشکلی از بابت جابه‌جایی آن نخواهید داشت. ضخامت بدنه‌ی لپ تاپ زیاد نبوده و همچنین پنل صفحه نمایش آن هم طراحی بسیار زیبا و باریکی دارد. همانند سری لپ تاپ‌های گیمینگ Legion 5، لنوو در این سری لپ تاپ هم از لولا نگه‌دارنده استوانه‌ای استفاده کرده است و باعث می‌شود که شما بتوانید صفحه نمایش لپ تاپ را در هر زاویه‌ای که می‌خواهید تنظیم کرده و حتی در حالت 180 درجه، صفحه نمایش را پنل اصلی لپ‌تاپ یک سطح کنید! در مجموع لنوو ThinkBook در بخش طراحی و کیفیت ساخت عملکرد بسیار خوبی داشته و جز با لپ تاپ‌های با کیفیت این رده به حساب می‌آید.

 

صفحه نمایش لپ تاپ لنوو ThinkBook 15

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo ThinkBook 15

 

صفحه نمایش لپ تاپ Lenovo ThinkBook یک صفحه نمایش 15.6 اینچی است. این نمایشگر بزرگ با حاشیه‌ی کمی احاطه شده و تجربه کار کردن و تماشا فیلم در آن می‌تواند بسیار جذاب باشد. 83 درصد پنل جلویی با صفحه نمایش پوشیده شده است. کیفیت تصویر صفحه نمایش Full HD با رزولوشن 1920x1080 است. در ساخت این صفحه، لنوو از پنل IPS استفاده کرده که بهترین گزینه‌ برای لپ‌ تاپ‌های مالتی مدیا به حساب می‎ آید. استفاده از این پنل باعث شده رنگ‌ها شفافیت و دقت بالایی داشته باشند. همچنین در هنگام تماشا صفحه از زوایای مختلف در این پنل کمترین میزان تغییر رنگ به‌چشم می‌خورد و در مجموع زاویه دید خوبی دارند.

میزان روشنایی صفحه نمایش 250 نیت بوده که میزان استانداردی برای لپ ‌تاپ‌ها است. روکش مات (Anti Glare) هم از دیگر ویژگی‌های صفحه نمایش لنوو تینک‌ بوک است و باعث می‌شود که نمایشگر نوری را از خود منعکس نکند. در بالای پنل صفحه نمایش از یک وب‌کم با کیفیت HD استفاده شده است که کیفیت تصویر بسیار خوبی را برای برقراری تماس تصویری در اختیار شما قرار می‌دهد. این وب‌کم توان فیلمبرداری 720p داشته و همچنین می‌توانید در صورت تمایل روی آن را به واسطه‌ی سیستم ThinkShutter لنوو بپوشانید. در مجموع در بخش صفحه نمایش لپ تاپ، لنوو در سری ThinkBook موفق کار کرده و یک صفحه نمایش با کیفیت را در اخیتار شما قرار می‌دهد.

 

کیبورد و تاچ پد

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo ThinkBook 15

 

لپ تاپ لنوو ThinkBook کیبورد جزیره‌ای کامل با اندازه‌ای استاندارد دارد. تمامی کلیدها به نور پس‌زمینه (Backlight) مجهز شده‌اند و می‌توانید به راحتی در شرایط نوری ضعیف هم به تایپ خود ادامه دهید. تمامی کلیدها در قسمتی با ارتفاعی کمتر نسبت به سطح پنل اصلی لپ تاپ قرار گرفته‌اند تا تجربه تایپ بهتری داشته باشید. بالا سمت راست کیبورد، یک کلید دایره‌ای‌ پاور قرار گرفته که به حسگر تشخیص اثر انگشت (Fingerprint) مجهز شده‌ است که می‌توانید خیلی سریع بدون وارد کردن رمز وارد سیستم لپ تاپ خود شوید. در پایین صفحه‌کلید هم شاهد یک تاچ‌پد بزرگ‌ یک تکه هستیم که می‌توانید از آن‌ برای انجام کارهای روزمره به‌جای ماوس استفاده کنید. این تاچ‌پد هم از فرمان‌های چندلمسی پشتیبانی می‌کند.

 

سخت‌افزار

 

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo ThinkBook 15

 

لنوو در لپ تاپ ThinkBook 15 را در دو سری اصلی به بازار عرضه کرده است. تفاوت اصلی مدل‌ها در نوع پردازنده آن‌ها است. لنوو در این سری از پردازنده‌های قدرتمند و کم‌مصرف نسل دهمی اینتل استفاده کرده است. در مدل اولیه این سری لپ تاپ، لنوو در مدل ThinkBook 103G1 از پردازنده‌ی نسل دهم Intel Core i5 استفاده کرده است. این پردازنده از محدوده‌ی سرعت 1 تا 3.6 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. این پردازنده‌ی نسل دهمی توان ذخیره‌سازی 6 مگابایت حافظه‌ی کش (Cache) را هم دارد که در سرعت بخشیدن به یک سری دستورات پردازشی تکراری کمک می‌کند. در کانفیگ حرفه‌ای‌تر Lenovo ThinkBook 10510U از پردازنده‌ی Intel Core i7 استفاده شده است. این پردازنده‌ی چهار هسته‌ای سرعت پردازشی بین 1.8 گیگاهرتز تا 4.9 گیگاهرتز در حالت توربو (Turbo Boost) داشته و قادر به ذخیره‌سازی 8 مگابایت کش است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ HP Omen 17T AN100-H : بی رحمانه بازی کنید

در کنار این پردازنده‌ی قدرتمند برای پردازش امور گرافیکی هم از کارت گرافیک‌های AMD Radeon M620 با 2 گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی از نوع GDDR5 استفاده شده است. کارت گرافیک استفاده شده در این سری جز کارت گرافیک‌های میان‌رده‌ی AMD به حساب می‌آید اما می‌توانید با کیفیت مطلوب با آن کارهای گرافیکی نیمه‌ حرفه‌ای مثل طراحی، تدوین ویدیو و حتی برخی بازی‌های ویدیویی را تجربه کنید.

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo ThinkBook 15

 

متناسب با کانفیگی که برای خرید انتخاب می‌کنید، حافظه‌ی رم (RAM) متفاوتی در اختیار شما قرار می‌گیرد. در مدل پایه Lenovo ThinkBook از رم 8 گیگابایتی از نوع DDR4 استفاده شده است. در مدل‌های حرفه‌ا‌ی‌تر هم شاهد رم با ظرفیت‌های 12 و 16 گیگابایت هستیم. نکته‌ی قابل توجه لپ تاپ‌های سری ThinkBook 15 لنوو امکان ارتقا حافظه‌ی رم تا 40 گیگابایت است. اگرچه بعید است که به همچین ظرفیتی از حافظه‌ی رم نیاز داشته باشید، اما به صورت کلی امکان ارتقا سیستم سخت‌افزاری باعث می‌شود هر موقع که نیاز به عملکرد بهتر و سریع‌تر سیستم داشتید، بتوانید آن را ارتقا دهید.

مشابه بخش‌های مختلف سیستم سخت‌افزاری لپ تاپ لنوو تینک بوک 15، هارد دیسک لپ تاپ هم مدل‌های مختلف با ظرفیت‌های مختلفی دارد. به صورت کلی بر روی کانفیگ‌های این سری لنوو از یک هارد دیسک با ظرفیت 1 ترابایت استفاده کرده است. اما در برخی مدل‌ها شاهد هارد دیسک ترکیبی هستیم و در کنار هارد دیسک اصلی از حافظه‌ی SSD  از نوع M2 هم استفاده شده است. در کانفیگ های حرفه‌ای ThinkBook علاوه بر هارد دیسک 1 ترابایتی HDD از 128، 256 یا 512 گیگابایت حافظه‌ی SSD نیز استفاده شده است. حافظه‌ی SSD سرعت بسیار بالایی در پردازش و لود کردن اطلاعات شما دارد و می‌توانید بر روی برخی از کانفیگ‌های لنوو ThinkBook 15 از آن استفاده کنید.

در مجموع می‌توان به سیستم پردازشی لپ تاپ عنوان‌ِ نیمه‌حرفه‌ای رو به بالا را داد. عملکرد پردازشی لپ‌ تاپ در کلیه کارهای روزمره عالی است و برای پرازش‌های حرفه‌ای‌تر هم مانند انجام پروژ‌ه‌های دانشجویی، برنامه‌نویسی و نقشه‌کشی، طراحی گرافیک و حتی اجرای بازی‌های ویدویی با کیفیت معمولی، می‌توانید روی Lenovo ThinkBook 15 حساب کنید.

 

باتری

باتری لپ تاپ لنوو ThinkBook یک باتری 3 سلولی با ظرفیت 45 وات‌ساعت است. این باتری لیتیموم‌پلیمری در حدود 9 ساعت می‌تواند شارژ را در خود نگه‌داری کند. البته بسته به نوع مصرف و همچنین میزان روشنایی صفحه این عدد می‌تواند از 9 ساعت هم کمتر شده و یا حتی 12 ساعت برسد. لازم به‌ذکر است که لنوو در این سری لپ تاپ از فناوری شارژ سریع استفاده کرده و می‌توانید با استفاده از کابل 65 وات، لپ تاپ خود را خیلی سریع شارژ کنید.

 

پورت‌ها و بلندگو

1) پورت RJ45 برای اتصال کابل LAN

2) خروجی تصویر HDMI

3) USB 3.2

4) USB 3.2 Type-C

5) USB 3.2 Type-C نسل دوم با پشتیبانی از DisplayPort

6) جک 3.5 میلیمتری هدفون

7) USB 2.0 مخفی شده

8) کارت‌خوان SD

9) USB 3.2

10) ورودی کابل برق

11) قفل کنسینگتون (برای اتصال لپ تاپ به قفل فیزیکی)

لنوو در سری لپ تاپ ThinkBook 15 از پورت‌های کاملی بر روی لپ تاپ استفاده کرده و شما را از انواع کابل و مبدل‌ اضافی، بی‌نیاز می‌کند. با توجه به طراحی این سری از لپ تاپ های لنوو دی وی دی رام بر روی آن تعبیه نشده است. 

حالا وقتشه! اینو بخون نصب ویندوز 10 روی لپ تاپ و کامپیوتر با پارتیشن بندی

بلندگوهای لپ تاپ ساخته‌ی شرکت معتبر Harman هستند و کیفیت بسیار خوبی را برای پخش صدا ارائه می‌دهند. دو بلندگوی داخلی ThinkBook 15 از استاندارد صوتی Dolby پشتیبانی می‌کنند. دو میکروفون داخلی هم برای ضبط صدا درنظر گرفته شده است که می‌توانند با کیفیت بالا و با کمترین نویز صدای شما را برای برقرار ارتباط ضبط کنند. میکروفون‌های این سری لپ تاپ توسط Skype تایید شده‌اند.

 

جمع بندی لپ تاپ لنوو ThinkBook 15

 

نقد و بررسی لپ تاپ Lenovo ThinkBook 15

 

سری لپ تاپ Lenovo ThinkBook 15 جز لپ تاپ‌های مالتی مدیا با کیفیت و نیمه‌حرفه‌ای بازار به حساب می‌آیند. استفاده از پردازنده‌های نسل دهمی Intel، کارت گرافیک AMD و حافظه‌ی رم 8 تا 16 گیگابایتی و همچنین استفاده از هارد دیسک‌های ترکیبی با SSD باعث شده با خرید لنوو ThinkBook 15 به بسته‌ی سخت‌افزاری کارآمد دسترسی داشته باشید. صفحه نمایش 15.6 اینچی با کیفیت Full HD و پنل IPS، کیبورد با نور پس‌زمینه، حسگر تشخیص اثر انگشت، طراحی ساده و زیبا از دیگر ویژگی‌های این لپ تاپ هستند. قیمت لپ تاپ لنوو ThinkBook 15 نسبت به سایر لپ تاپ‌ها مناسب‌تر است. اگر به‌دنبال خرید لپ تاپی مالتی مدیا نیمه‌حرفه‌ای با قیمت مناسب هستید، لنوو ThinkBook را حتما در لیست بررسی خود قرار دهید.

 

نکات مثبت:

  • طراحی ساده با بدنه فلزی آلومینیومی
  • استفاده از پردازنده‌های نسل دهم اینتل
  • صفحه نمایش با کیفیت Full HD با پنل IPS
  • حسگر اثر انگشت
  • بلندگوها با کیفیت
  • قیمت مناسب

 

نکات منفی:

  • کارت گرافیک می‌توانست بهتر باشد