نقد و بررسی لپ‌تاپ  Lenovo Ideapad 310 | لپ‌تاپی اقتصادی با سخت‌افزار کارآمد

نقد و بررسی 23 مهر 1397 علی مظفری

نقد و بررسی لپ‌تاپ Lenovo Ideapad 310 | لپ‌تاپی اقتصادی با سخت‌افزار کارآمد

یکی از سری لپ‌تاپ‌های شرکت لنوو (Lenovo) سری آیدیاپد 310 – Ideapad 310 نام دارد. این سری لپ‌تاپ در رده لپ‌تاپ‌های کاربری عمومی قرار می‌گیرند و اغلب مدل‌های آن سخت‌افزار میان‌رده‌ای دارند. البته در برخی مدل‌ها، لنوو بر روی Ideapad 310 از پردازنده‌ و سخت‌افزار قدرتمند‌تری هم استفاده کرده است. آیدیاپد 310 - Ideapad 310 نسل قبلی سری Ideapad 320 است که تفاوت زیادی با هم ندارند و تنها در یک سری جزییات فیزیکی در سری بعد تغییر کرده‌اند. شرکت لنوو برای بزرگ‌تر کردن بازار هدف خود، از طیف گسترده‌ای از سیستم‌های سخت‌افزاری بر روی این سری لپ‌تاپ خود استفاده کرده است تا هر کس متناسب با نیازش یکی را انتخاب کند. Lenovo Ideapad 310 از مدل ابتدایی پردازنده Pentium تا پردازنده‌های نسل هفتم شرکت اینتل (Intel) استفاده می‌کند. برخلاف پردازنده، لنوو در تمامی مدل‌های این سری لپ‌تاپ، از یک مدل کارت گرافیک استفاده کرده است. وظیفه پردازش امور گرافیکی بر عهده کارت گرافیک NVIDIA Geforce 920MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی است. حافظه رم قرار گرفته بر روی این لپ‌تاپ هم با توجه به مدل پردازنده فرق می‌کند اما در مدل ابتدایی از رم 4 گیگابایتی و در مدل‌های حرفه‌ای‌تر از رم 12 گیگابایتی از نوع DDR4 استفاده شده است. این لپ‌تاپ 15 اینچی هارد دیسک‌های متفاوتی نیز دارد و از 256 گیگابایت تا 2 ترابایت فضا برای Ideapad 310 استفاده شده است که آن‌ها را در ادامه بررسی خواهیم کرد. در مجموع لپ‌تاپ لنوو Ideapad 310 یک لپ‌تاپ میان‌رده با مدل‌های سخت‌افزاری متفاوت است که از ابتدایی‌ترین تا کارهای حرفه‌ای را می‌توانید با انواع مدل‌های این لپ‌تاپ انجام دهید. بدنه این لپ‌تاپ کاملا از پلاستیک ساخته شده است و باعث شده وزن‌ این لپ‌تاپ بیشتر از 2.2 کیلوگرم نشود. این وزن برای یک لپ‌تاپ 15 اینچی کاملا مناسب است و اکثر لپ‌تاپ‌ها در این سایز در همین حدود وزن دارد. لنوو Ideapad 310 طراحی ساده و بی‌آلایشی دارد و در رنگ‌های مختلف برای انواع سلیقه طراحی و تولید شده است.  لنوو Ideapad 310 قیمتی بسیار کمتر نسبت به سایر شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ، روانه بازار شده‌اند و شما با خرید Ideapad 310 می‌توانید با یک قیمت مناسب، به یک سیستم سخت‌افزاری کارآمد دسترسی داشته باشید.

 

لپ‌تاپ لنوو Ideapad 310

 

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ لنوو Ideapad 310

 

لنوو در سری لپ‌تاپ‌های Ideapad 310 از پلاستیک استفاده کرده است. این پلاستیک فشرده، استحکام بسیاری خوبی دارد و در هنگام تایپ سریع، لولاهای نگه‌دارنده به‌خوبی عمل کرده و از تکان خوردن صفحه‌نمایش جلوگیری می‌کنند. این لپ‌تاپ در سه رنگ اصلی مشکی، نقره‌ای و قرمز تولید شده است که الگوی طراحی آن‌ها بسیار ساده بوده و تنها پنل پشت صفحه‌نمایش به یکی از این سه‌رنگ مزین شده است. اما لنوو یک مدل خاص را برای Ideapad 310 درنظر گرفته است. این مدل که رنگ‌ آن مشکی است از طرح‌هایی در پشت صفحه‌نمایش استفاده شده که جلوه زییابی را به لپ‌تاپ بخشیده‌اند. با اینکه بدنه این سری لپ‌تاپ کمی زمخت به‌نظر می‌رسد اما نباید از لپ‌تاپی در این رده کاربری و با قیمت اقتصادی ایراداتی از این دست بگیریم.

 

لپ‌تاپ لنوو Ideapad 310

 

پورت‌ها و بلندگو

 

خوشبختانه لنوو بر روی لپ‌تاپ Ideapad 310 از پورت‌های کاملی استفاده کرده است. همانند شرکت ایسوس که لپ‌تاپ‌های آن همیشه تنوع کاملی از پورت‌ها را دارند، لنوو در Ideapad 310 از همه پورت‌ها و اتصالات اصلی استفاده کرده است. بر روی بدنه این لپ‌تاپ درایو نوری DVD-RW، یک پورت USB 3.0، دو پورت USB 2.0، جک 3.5 میلیمتری هدفون، ورودی کابل LAN، خروجی تصویر VGA، خروجی تصویر HDMI و یک کارت‌خوان SD قرار داده شده است. با وجود این پورت‌ها دیگر نیازی به کابل اضافی و یا مبدلی ندارید. البته همان‌طور که مشخص است بر روی این لپ‌تاپ از پورت جدید USB Type-C استفاده نشده که با توجه به سال ‌عرضه این لپ‌تاپ، نمی‌توانیم آن‌را به‌عنوان یک ایراد درنظر بگیریم. در مجموع در قسمت پورت‌ها و اتصالات Ideapad 310 بسیار خوب عمل کرده و از همه پورت‌های ضروری استفاده کرده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی لپ تاپ Asus Zenbook UX433 | لپ تاپ زیبا، سبک و چشم‌نواز

بلندگوهای لپ‌تاپ Ideapad 310 هم مشابه برخی مدل‌های شرکت ایسوس، در زیر بدنه قرار گرفته‌اند. لنوو در این لپ‌تاپ از دو مدل بلندگوی 1.5 وات استفاده کرده است. این بلندگوهای استریو، از کیفیت صدای Dolby پشتیبانی می‌کنند که تجربه گوش دادن به صدای فیلم و موسیقی با آن لذت‌بخش است. البته این بلندگوها بلندی صدای زیادی ندارند ولی با این‌وجود برای گوش دادن به موسیقی و یا تماشا فیلم در یک اتاق آرام، نیازی به هدفون و یا اسپیکر اضافی نداشته و می‌توانید بر روی بلندگوهای این لپ‌تاپ حساب باز کنید.

 

لپ‌تاپ لنوو Ideapad 310

 

صفحه‌نمایش و کیبورد

 

لپ‌تاپ لنوو Ideapad 310 از دو مدل صفحه‌نمایش استفاده می‌کند. لپ‌تاپ‌های این سری با توجه به تنوع زیاد سخت‌افزاری، هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. برای اکثر مدل‌های Ideapad 310 از صفحه‌نمایش با کیفیت HD و رزولوشن 1366x768 استفاده شده است. در مدل‌های حرفه‌ای‌تر این سری لپ‌تاپ هم از صفحه‌نمایش‌های Full HD با رزولوشن 1920x1080 استفاده شده که بالاترین کیفیت تصویر را در اختیار شما می‌گذارند. همه این مدل صفحه‌نمایش، بدون روکش مات هستند و صفحه‌نمایش آن‌ها براق است. با اینکه براق بودن صفحه‌نمایش باعث می‌شود نتوانید از آن به‌خوبی در شرایط نوری قوی استفاده کنید، اما این مدل صفحه‌نمایش رنگ‌ها را زنده‌تر مدل صفحه‌نمایش با روکش مات نمایش می‌دهد پس اگر قصد کار کردن با این لپ‌تاپ را در شرایط نوری قوی مانند زیر نور آفتاب ندارید، مشکلی از این بابت نمایشگر نخواهید داشت. در بالای صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ، وب‌کم قرار دارد. وب‌کم در هر سری این لپ‌تاپ کیفیت متفاوتی دارد اما به‌صورت کلی لنوو از وب‌کم VGA برای اکثر مدل‌ها و از وب‌کم HD برای مدل‌های حرفه‌ای‌تر استفاده کرده است.

 

لپ‌تاپ لنوو Ideapad 310

 

کیبورد لپ‌تاپ‌های لنوو همواره شکل و طرحی متفاوت از سایر لپ‌تاپ‌ها داشته‌اند. لبه پایینی کلیدهای کیبورد، کمی گرد هستند و یک‌دست بودن همه‌ آن‌ها نمای جالبی را به صفحه‌کلید داده است. کیبورد Ideapad 310 از نوع جزیره‌ای است و همه کلیدها به‌صورت استاندارد، بزرگ و جدا از هم بر روی پنل داخلی لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند. لنوو برای راحتی بیشتر هنگام تایپ، تمامی کلیدهای کیبورد را یک‌سطح پایین‌تر از سطح پنل داخلی قرار داده تا انگشتان شما کاملا از بالا بر روی کلیدها قرار گیرند تا تجربه تایپ بهتری داشته باشید. تاچ‌پد این لپ‌تاپ هم درست زیر صفحه‌کلید قرار دارد. این تاچ‌پد به‌نسبت تاچ‌پد سایر شرکت‌های تولید لپ‌تاپ اندازه کوچک‌تری دارد. تاچ‌پد Ideapad 310 یک‌تکه نیست و در قسمت پایین آن جایگاه مشخصی برای کلیک سمت چپ و راست تعبیه شده است. لازم به‌ذکر است که این تاچ‌پد از فرما‌ن‌های چندلمسی نیز پشتیبانی می‌کند.

 

لپ‌تاپ لنوو Ideapad 310

 

سخت‌افزار، حافظه و باتری

 

همان‌طور که در بخش مقدمه مطرح شد، لنوو برای اینکه در این سری لپ‌تاپ خود طیف گسترده‌ای کاربران را هدف قرار گیرد، از مدل‌های متنوع سخت‌افزاری بر روی Ideapad 310 استفاده کرده است. در ساده‌ترین مدل سخت‌افزاری Ideapad 310، لنوو از پردازنده کم‌مصرف Pentium  شرکت اینتل با سرعت 1.1 گیگاهرتز استفاده کرده است که برای ساده‌ترین امور و انجام کارهای روزانه مناسب است. همچنین لازم به‌ذکر است که کارت گرافیک قرار گرفته بر روی این مدل با کارت گرافیک سایر مدل‌ها فرق می‌کند. در این مدل از AMD Radeon R5 M430 با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی استفاده شده است که قدرت بسیار کمتری نسبت به کارت‌ گرافیک‌های NVIDIA دارد. در سایر مدل‌های این لپ‌تاپ از پردازنده‌های نسل ششم Intel Core i3 با سرعت پردازنده 2.2 گیگاهرتز، از پردازنده نسل هفتم Intel Core i5 با محدوده سرعت 2.2 تا 2.5 گیگاهرتز و پردازنده نسل هفتم Intel Core i7 با محدوده سرعت 2.5 تا 2.8 گیگاهرتز استفاده شده است. با توجه به قدرت پردازشی پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل، کارت گرافیک متناسبی با آن‌ها برای Ideapad 310 درنظر گرفته شده‌ است. کارت گرافیک قرار گرفته بر روی هر سه مدل پردازنده، NVIDIA Geforce 920MX با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی است. با توجه به مدل پردازنده، لنوو از حافظه رم (RAM) متفاوتی بر روی انواع مدل‌های لپ‌تاپ خود استفاده کرده است. در مدل ابتدایی که از پردازنده Intel Pentium استفاده می‌کرد و همچنین در برخی مدل‌های پردازنده‌های Intel Core i3 و Intel Core i5 از حافظه رم 4 گیگابایتی از نوع DDR4 استفاده شده است. حافظه رم بعدی که بر روی گروهی از مدل‌های Intel Core i5 و همچین مدل Intel Core i7 قرار گرفته 8 گیگابایتی است. لنوو جهت داشتن یک نماینده در بین لپ‌تاپ‌هایی با توان پردازشی بالا، یک مدل از لپ‌تاپ خود که از پردازنده قدرتمند Intel Core i7 استفاده می‌کرد را به رم 12 گیگابایتی از نوع DDR4 مجهز کرده است. در مجموع شما با خرید لپ‌تاپ Ideapad 310 شرکت لنوو می‌توانید کارهای مختلفی را از پرداختن به امور ساده روزانه تا در مدل‌های حرفه‌ای، برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک، انیمیشن و تدوین ویدیو را انجام دهید.

حالا وقتشه! اینو بخون 6 اقدامی که برای راه اندازی لپ تاپ یا کامپیوتر جدید باید انجام شود

لنوو در لپ‌تاپ Ideapad 310 از هارد دیسک‌های مختلفی نیز استفاده کرده است. در مدل ابتدایی نام برده شده که از پردازنده Pentium شرکت اینتل استفاده می‌کرد، از هارد دیسک 500 گیگابایتی استفاده شده است. البته از مدل هارد بر روی لپ‌تاپ با پردازنده Intel Core i3 هم استفاده شده است. اما اصلی‌ترین مدل هارد دیسک بر روی Ideapad 310، یک هارد دیسک 1 ترابایتی با قبلیت اضافه کردن 128 گیگابایت حافظه SSD است. این مدل هارد دیسک بر روی هر سه مدل پردازنده نسل ششم و هفتم اینتل استفاده شده است. در مدل ویژه این لپ‌تاپ که گفته شد از پردازنده Intel Core i7 و همچنین 12 گیگابایت حافظه رم استفاده شده، شاهد یک هارد دیسک 2 ترابایتی هستیم که می‌توان تا 256 گیگابایت دیگر به آن افزود.

لنوو بر روی Ideapad 310 از یک باتری لیتیوم‌یون 2 سلولی با ظرفیت 30 وات‌ساعت استفاده کرده است. استفاده از این باتری در مدل‌های ابتدایی، باعث شده شارژدهی بسیار خوب ولی در مدل‌های حرفه‌ای‌تر شارژدهی متوسط باشد. البته در آن مدل خاص که از سخت‌افزار حرفه‌ای‌تری بر روی آن استفاده شده بود، شاهد باتری لیتیوم‌یون 2 سلولی با ظرفیت 39 وات‌ساعت هستیم. به‌صورت کلی لپ‌تاپ لنوو Ideapad 310 در حالت پخش مدام ویدیو تا 5 ساعت شارژدهی خواهد داشت.

 

لپ‌تاپ لنوو Ideapad 310

 

نتیجه‌گیری

 

لپ‌تاپ لنوو Ideapad 310 یک سری لپ‌تاپ با مدل‌های سخت‌افزاری متنوع است که نیاز همه‌نوع سلیقه و نوع کاربری را پوشش می‌دهد. این لپ‌تاپ 15.6 اینچی، با قیمت بسیار مناسب نسبت به لپ‌تاپ‌های سایر شرکت‌ها روانه بازار شده است. با توجه به مدل‌های سخت‌افزاری، لپ‌تاپ Ideapad 310 می‌تواند در همه‌نوع استفاده‌ای شما را همراهی کند. لنوو Ideapad 310، اقتصادی با سخت‌افزار کارآمد.

نکات‌ مثبت:

  • استفاده از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل
  • کارت گرافیک قدرتمند
  • پورت‌ها و اتصالات کامل
  • قیمت مناسب

نکات منفی:

  • شارژدهی متوسط

لپ‌تاپ لنوو Ideapad 310