بررسی پهپاد فانتوم 4 پرو (Phantom 4 pro)

نقد و بررسی 20 آذر 1397 علی مظفری

بررسی پهپاد فانتوم 4 پرو (Phantom 4 pro)

سری فانتوم پهبادهای DJI را گاهاً آیفون (iPhone) پهبادها می‌نامند و این مقایسه منصفانه خواهد بود، زمانی که بدانیم این محصولات محبوب‌ترین پهبادهای عرضه شده هستند. فانتوم‌ها همواره با بهترین امکانات ممکن توسعه می‌یابند و همیشه در رده خود جزو بهترین محصولات به‌شمار می‌روند. امروز در فروشگاه هدف با نقد و بررسی یکی از بهترین مدل‌های سری فانتوم یعنی پهپاد فانتوم 4 پروhantom 4 Pro) P) همراه ما باشید. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت فانتوم 4 پرو  (Phantom 4 pro) و سفارش این محصول به فروشگاه هدف مراجعه نمایید.

 

فانتوم 4 پرو

 

مشخصات پهپاد فانتوم 4 پرو (Phantom 4 pro)

بزرگ‌ترین بهبود و یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های فانتوم 4 پروhantom 4 Pro) P) سیستم تشخیص اجسام در 5 جهت آن است.در حالی که در بسیاری از دیگر پهبادها و نسل‌های قبلی فانتوم شاهد حضور این حسگرها در جلو کوادکوپتر (Quadcopter) بوده‌ایم، این‌بار در فانتوم 4 پرو در جلو، پشت، چپ، راست و پایین بدنه این حسگرها (Sensor) قرار دارند. این قابلیت به پهباد این امکان را می‌دهد که حتی در مسیرهای پر مانع مانند مناطق جنگلی و صخره‌ای با استفاده از سیستم کنترل پرواز اتوماتیک اختصاصی DJI بدون برخورد با اجسام مسیر خود را طی کند.

بهبود بعدی استفاده از دوربین حرفه‌ای در این محصول است. فانتوم 4 پروhantom 4 Pro) P) با یک حسگر یک اینچی دوربین عرضه شده است که چهار برابر نسل گذشته خود است. این حسگر به شما اجاره ثبت تصاویر 20 مگاپیکسلی را خواهد داد و همچنین امکان ضبط ویدیوهای 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه نیز فراهم است.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات پهپاد فانتوم 4 پرو سفید Phantom 4 Pro White

باتری استفاده شده در فانتوم 4 پرو دارای ظرفیت 5870 میلی‌آمپر ساعت است که 30 دقیقه پرواز مدوام را تضمین می‌کند. حداکثر سرعت این پهباد 72 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

 

بررسی پهباد فانتوم 4 پرو

 

طراحی  پهپاد فانتوم 4 پرو (Phantom 4 pro)

فانتوم 4 پرو یک پهباد فوق حرفه‌ای است و امکانات بسیار زیادی دارد اما از نظر راحتی حمل و نقل قابل مقایسه با مدل‌هایی همچون مویک پرو پلاتینیوم نیست. حسگرهای موجود بر روی پایه‌های فانتوم 4 پرو باعث شده‌اند DJI به طراحی تاشو در این پایه‌ها فکر نکند. بازوها هم قابلیت تاشدن ندارند اما در مجموع با توجه به سایز 35 سانتی‌متری و وزن 1390 گرمی این مدل می‌توانید در صورت داشتن کوله مناسب آن را به راحتی حمل کنید.

از نظر کیفیت ساخت و مواد اولیه استفاده شده در ساخت این محصول نمی‌توان کوچک‌ترین ایرادی به آن گرفت. پهباد فانتوم 4 پرو بسیار مستحکم بوده و با لمس آن حس مرغوبیت و اطمینان خاطر را به شما منتقل خواهد کند.

 

طراحی فانتوم 4 پرو

 

باتری پهپاد فانتوم 4 پرو (Phantom 4 pro)

طبق ادعای DJI در شرایط ایده‌آل فانتوم 4 پرو به شما امکان 30 دقیقه پرواز مداوم را خواهد داد. ما نیز به آزمایش باتری این مدل پرداختیم تا طول عمر باتری این مدل را در شرایط مختلف بسنجیم. در آزمایش اول Phantom 4 pro را در ارتفاعی ثابت به صورت ثابت قرار دادیم که در این حالت تا لحظه فرود اتوماتیک پهباد 28 دقیقه و 8 ثانیه زمان پرواز ثبت شد.

در آزمایش بعدی ما ده مرحله پرواز با حالت‌های مختلف انجام دادیم که طی تمام آن‌ها باتری 100 درصد شارژ کامل داشت و با پایان یافتن باتری فانتوم 4 پرو به طور خودکار فرود آمد. میانگین زمان این پروازها 26 دقیقه و 50 ثانیه بود. هر چند نباید انتظار 30 دقیقه پرواز مداوم را داشته باشید اما زمان کسب شده توسط فانتوم 4 پرو نسبت به دیگر رقبا عالی است. برای مثال این زمان برای مویک پرو 23 دقیقه و برای هاور کمرا پاسپورت کمتر از 10 دقیقه است.

بیشتر بدانید: نقد و بررسی کوادکوپتر سایما X5: سرگرمی ارزان قیمت

زمانی که باتری پهباد ما در حدود 10 درصد شارژ داشت ما آن را به شارژر متصل کردیم و زمان شارژ کامل دستگاه 1 ساعت و 30 دقیقه اندازه‌گیری شد. با توجه به این‌که بسیاری از صاحبان پهبادها قبل از رسیدن میزان شارژ به نقطه بحرانی، آن را به شارژر متصل می‌کنند بنابراین زمان شارژ می‌تواند حدود یک ساعت باشد.

 

عملکرد پرواز پهپاد فانتوم 4 پرو (Phantom 4 pro)

فانتوم 4 پرو نسبت به فانتوم 4 تغییری در عملکرد نداشته و حداکثر سرعت 72 کیلومتر بر ساعت را ارئه خواهد کرد. شما به راحتی و با حرکت در جهت باد می‌توانید به سرعت‌های بالاتر هم دست پیدا کنید.

Phantom 4 pro می‌تواند تا حداکثر سرعت 50 کیلومتر بر ساعت از سیستم خودکار پیشگیری از برخورد خود استفاده کند. به شما توصیه می‌کنیم در مکان‌های با احتمال برخورد پایین سرعت خود را به بیش از 50 کیلومتر بر ساعت افزایش دهید.

 

عملکرد پرواز فانتوم 4 پرو

 

سیستم خودکار کنترل پرواز پهپاد فانتوم 4 پرو (Phantom 4 pro)

Autonomy نامی است که DJI برای سیستم کنترل پرواز خودکار خود انتخاب کرده و وظیفه این سیستم حفظ امنیت پهباد در پرواز خواهد بود. پیش از این شاهد استفاده از این سیستم در هلی‌شاتهای (Helishot) سری مویک این شرکت بودیم، اما این‌بار در فانتوم 4 پرو شاهد قابلیت‌های جدیدی هستیم.

شما می‌توانید در یک شعاع مشخص فانتوم 4 پرو را دور سوژه بگردانید و اقدام به عکاسی کنید، مسیرهای مشخصی را پرواز کرده و این پرواز را تکرار کنید و حتی پهباد را روی خود متمرکز کنید تا حرکات شما را دنبال کند. این قابلیت‌ها در فانتوم 4 نیز وجود داشت اما در فانتوم 4 پرو دو حالت جدید دنبال کردن زمین و حالت سه پایه نیز وجود دارند.

ویژگی دنبال کردن زمین با اندازه‌ گیری عمودی فاصله از سطح زمین می‌تواند عوارض زمین را دنبال کرده و تصویر برداری کند. در حالت سه پایه نیز می‌توانید نقطه‌ای را مشخص کنید تا پهباد به‌ طور ثابت باقی مانده و تصاویر آن نقطه را ثبت کند.

Phantom 4 pro پیوسته محیط اطراف خود را ارزیابی می‌کند تا در صورت نزدیک شدن به اجسام به شما اخطار دهد. شما امکان غیرفعال کردن این قابلیت را خواهید داشت اما توصیه می‌کنیم جهت حفظ امنیت پهباد خود از این قابلیت استفاده کنید.

ویژگی مورد علاقه ما سیستم بازگشت به خانه پهباد فانتوم 4 پرو است. در نسخه‌های قبلی در صورت اجرای این دستور پهباد در یک ارتفاع مشخص به صورت مسیر مستقیم به نقطه شروع باز می‌گشت و در صورتی که جسمی در مسیر بازگشت وجود داشت احتمال برخورد بسیار بالا بود. اما در فانتوم 4 پرو این سیستم ارتقا یافته و به لطف مکان‌یابی بسیار دقیق، این پهباد می‌تواند مسیر پیموده شده تا مقصد را با تمام جزئیات حرکت بازگردد.

 

کنترلر فانتوم 4 پرو

 

ارتباط و کنترلر پهپاد فانتوم 4 پرو (Phantom 4 pro)

فانتوم 4 پرو از تکنولوژی جدید OcuSync video transmission بهره می‌برد که به پهباد اجازه پخش تصاویر زنده اچ‌دی (HD) تا برد 7 کیلومتر را خواهد داد. کمتر پهبادی حتی می‌تواند ارتباط خود با کنترلر را در این مسافت حفظ کند. این مسافت کاملاً بستگی به محیط استفاده از پهباد دارد و در صورت وجود مانع، برد ارتباط کاهش خواهد یافت.

کنترلر Phantom 4 pro از ارگونومی مناسبی برخوردار است و بر خلاف سری مویک این شرکت که تلفن همراه در پایین کنترلر نصب می‌شد، این‌بار شما می‌توانید از نمایشگر تلفن همراه خود در مکان مناسب‌تری استفاده نمایید.

 

بررسی پهباد فانتوم 4 پرو

 

دوربین پهپاد فانتوم 4 پرو (Phantom 4 pro)

اگر از تمام قابلیت‌های Dji phoantom 4 pro صرف نظر کنیم و صرفاً به یک دلیل بخواهیم آن را خریداری کنیم، قطعاً دوربین بی‌نظیر آن بهترین دلیل خواهد بود. DJI بر روی این دوربین بهبودهای بسیاری داده تا شاهد عملکردی فوق‌العاده از آن باشیم به طوری که می‌توانیم آن را یکی از بهترین دوربین‌ها بدانیم.

 

Phantom 4 pro

 

بزرگ‌ترین بهبود Phantom 4 pro مربوط به سایز حسگر دوربین است. در حالی که در بسیاری از مدل‌ها شاهد سایز حسگر 1/1.23 اینچ هستیم، در فانتوم 4 پرو از حسگر 1 اینچی استفاده شده است. این ابعاد بزرگ‌تر به شما امکان ثبت جزئیات بیشتر و کیفیت بالاتر تصاویر در ISO های بالا را می‌دهد. در کنار این ویژگی شاتر مکانیکی و کنترل دیافراگم نیز ممکن است. بنابراین نیاز نیست تمام تصاویر خود را f/2.8 ثبت کنید و حتی می‌توانید f/11 به‌کار گیرید.

 

نمونه عکس دوربین فانتوم 4 پرو phantom 4 pro

 

در Dji Phantom 4 pro برای ضبط ویدیو گزینه‌های بی‌شماری در اختیار شما خواهد بود. شما می‌توانید با کیفیت 4k سینماتیک با نرخ فریم‌های 24، 25 و 30 فریم فیلم برداری کنید. با کیفیت 4k UHD امکان ضبط تا 60 فریم بر ثانیه میسر است. اگر نیازی به چنین رزولوشنی ندارید می‌توانید از 2.7k ، 1080p و یا 720 استفاده کنید که به شما امکان ضبط اسلوموشن 120 فریم بر ثانیه را نیز خواهد داد.

 

فانتوم 4 پرو phantom 4 pro

 

جمع‌بندی

با کمی سخت‌گیری اگر آن را بهترین ندانیم، فانتوم 4 پرو یکی از بهترین پهبادهای موجود در بازار است. این پهباد تنها پهباد موجود است که سیستم کنترل پرواز آن اجازه برخورد از 5 جهت را نمی‌دهد. دوربین این پهباد بسیار فراتر از رده پهبادها عمل می‌کند و به جرات بهترین پهباد در دسترس خرید برای شما خواهد بود. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت و خرید فانتوم 4 پرو به فروشگاه هدف مراجعه نمایید.

 

مزایا

  • دوربین بی‌نظیر
  • سیستم پیشگیری از برخورد خودکار
  • مسافت طولانی کنترل
  • زمان پرواز مناسب

 

معایب

  • عدم وجود نمایشگر بر روی کنترلر
  • عدم طراحی تاشو پایه‌ها و بازوها
  •