بررسی پردازنده Intel Core i5 6400: میان‌رده‌ای برای همه

نقد و بررسی 11 دی 1397 علی مظفری

بررسی پردازنده Intel Core i5 6400: میان‌رده‌ای برای همه

اگر با توجه به نیازهای خود و میزان بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید قصد دارید سیستمی خریداری کنید که از عهده‌ی کارهای نیمه‌سنگین شما برآید و توانایی خوبی داشته باشد، با نقد و بررسی پردازنده Intel Core i5 6400 همراه ما باشید.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌های کامپیوتری در دنیا است که از سال‌های دور توانسته با پشت سر گذاشتن AMD به عنوان اصلی‌ترین رقیب خود، در رتبه‌ی برترین تامین‌کننده‌ی پردازنده‌ی کامپیوترهای شخصی تکیه بزند.

هر ساله نسل جدید از پردازنده‌های اینتل (Intel) با کدنام مشخصی روانه‌ی بازار می‌شود که نشان از معماری و عملکرد آن دارد. برای مثال می‌توان به معماری‌هایی چون کافی‌ لیک (Coffee Lake)، کبی لیک (Kaby Lakeاسکای لیک (Skylake)، هزول (Haswell) یا برادول (Broadwel) اشاره کرد.

پردازنده‌های اسکای لیک (Skylake) به عنوان نسل ششم تراشه‌های اینتل شناخته می‌شوند که نسبت به نسل پنجم پیشرفت‌هایی داشته‌اند. تراشه‌ی Core i5 6400 اینتل یکی از ارزان‌ترین اعضای میان‌رده‌ی این سری است که از سوکت LGA 1151، تکنولوژی Turbo Boost و چهار هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد.

این پردازنده در پردازش‌های چندهسته‌ای عملکرد بسیار خوبی دارد و فاصله‌ی عملکرد آن با پردازنده‌ی Intel 6700K به عنوان پرچمدار این سری خیلی زیاد نیست. تنها تفاوت اصلی پردازنده‌ کور آی 5 6400 اینتل با نسخه‌های گران‌تر Core i5 از سری اسکای لیک به فرکانس کاری تراشه مربوط می‌شود. در غیر این صورت این CPU عملکرد بسیار خوبی دارد.

اگر قصد خرید پردازنده‌ Core i5 6400 اینتل را دارید با نقد و بررسی تخصصی این پردازنده همراه ما باشید. ضمن اینکه می‌توانید قیمت پردازنده Core i5 6400 اینتل را با قیمت پردازندههای دیگر مقایسه کنید و سپس تصمیم بگیرید.

 

ویژگی‌های فنی Core i5 6400 اینتل

 

پردازنده اینتل core i5 6400

 

پردازنده‌ Core i5 6400 اینتل یکی از تراشه‌های میان‌رده‌ از نسل ششم پردازنده‌های این کمپانی است که از چهار هسته‌ی پردازشی و چهار رشته (Thread) بهره می‌برد. این CPU نسبت به نسل قبل بهبود یافته است و عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

توان حرارتی این سی پی یو 65 وات است و می‌تواند تا 64 گیگابایت (چهار رم 16 گیگابایتی) رم DDR4 دو کاناله با فرکانس 2133 مگاهرتز را پشتیبانی کند.

پردازنده‌ی Core i5 6400 اینتل به چهار هسته‌ی پردازشی با فرکانس کاری 2.7 گیگاهرتز، لیتوگرافی 14 نانومتری (فاصله‌ی بین هر جز پردازشی ۱۴ نانومتر است که در نهایت باعث قرارگیری ترانزیستورهای بیشتر و کوچکتر شدن ابعاد پردازنده می‌شود) و حافظه‌ی کش 6 مگابایت مجهز شده است.

حاالا وقتشه! اینو بخون کدام پردازنده را خریداری کنیم؟ Intel core i5 یا Intel core i7

این پردازنده‌ی میان‌رده عملکردی فراتر از تصور دارد و علاوه بر کارهای روزانه و ادرای به راحتی می‌تواند با سخت‌افزاری که کنار آن قرار می‌گیرد از عهده‌ی محاسبات نیمه پیچیده و پردازش‌های نیمه‌سنگین نیز برآید.

 

معماری و فناوری ساخت

 

پردازنده اینتل کور آی 5 6400

 

پردازنده‌ی میان‌رده‌ی کور آی 5 6400 اینتل براساس لیتوگرافی 14nm، فرایندی موسوم به تیک‌تاک (tick-tock) و معماری 64 بیتی ساخته شده است و نسبت به نسل قبلی سرعت کلاک بالاتری دارد.

پردازنده‌ی Intel Core i5 6400 از سوکت LGA 1151 پشتیبانی می‌کند. بر این اساس باید از مادربردهایی (Motherboard) استفاده کنید که از ین سوکت پشتیبانی می‌کنند و تاریخ عرضه‌ی آن‌ها بعد از زمان تولید پردازنده‌ی اینتل باشد.

یکی از ویژگی‌های مثبت سی پی یو Core i5 6400 اینتل عملکرد بسیار خوب این تراشه در پردازش‌های چند هسته‌ای است که باعث می‌شود از کار کردن با نرم‌افزارهای مبتنی بر پردازش‌های چند هسته‌ای، مانند نسخه‌های جدید نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم لذت ببرید.

برای اینکه بخواهید پردازنده‌ای را انتخاب کنید که بتوانید با توجه به بودجه‌ی خود آن را روی سیستم‌تان نصب کنید، فقط نباید به فرکانس کاری توجه کنید. مواردی چون قدرت پردازش تک و چند هسته‌ای، میزان مصرف انرژی، معماری و فناوری ساخت از جمله مواردی است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

در بین پردازنده‌های کمپانی رقیب می‌توان تراشه‌های AMD Ryzen 5 1400 را نمونه‌ی مشابه پردازنده‌ی کور آی 5 6400 اینتل دانست که قیمت کمتری دارد ولی CPU اینتل عملکرد بهتری ارائه می‌کند.

 

فناوری Hyper threading و Turbo boost

 

intel core i5 6400

 

در پردازنده‌هایی که از فناوری Hyper Threading پشتیبانی می‌کنند، هنگام پردازش‌های سنگین دو هسته‌ی غیرفعال با استفاده از فناوری مجازی‌سازی فعال می‌شوند. اما پردازنده‌ی Core i5 6400 اینتل از چهار هسته‌ی پردازشی واقعی و چهار رشته بهره می‌برد و از تکنولوژی Hyper Threading پشتیبانی نمی‌کند.

یکی از مشکلات پشتیبانی نکردن از فناوری Hyper Threading این است که پردازنده همیشه با حداکثر فرکانس کاری خود کار می‌کند که روی میزان مصرف انرژی تاثیر منفی گذاشته و از طرف دیگر عمر قطعه را کم می‌کند.

حالا وقتشه! اینو بخون مقایسه و راهنمای خرید:پردازنده اینتل بهتراست یا AMD؟

از طرف دیگر فرکانس کاری سی پی یو کور آی 5 6400 با استفاده از قابلیت Turbo Boost از 2.7 گیگاهرتز به 3.3 گیگاهرتز می‌رسد. این ویژگی کمک می‌کند تا پردازنده‌ی اینتل در پردازش‌های چند هسته‌ای عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

 

پردازنده‌ی گرافیکی Intel HD 630

پردازنده‌ی Core i5 6400 اینتل از پردازنده‌ گرافیکی مجتمع Intel HD 530 بهره می‌برد که باعث می‌شود در صورتی که نیاز به پردازش‌های گرافیکی سنگین نداشته باشید، از خرید یک کارت گرافیک مجزا بی‌نیاز شوید. فرکانس کاری این پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع از 350 تا 950 مگاهرتز است و از 24 واحد پردازشی پشتیبانی می‌کند.

در پردازنده‌ی Core i5 6400 Intel از یک سیستم رمزگشایی جدید برای ویدیوهای 4K استفاده شده است که باعث می‌شود تصاویری با این کیفیت سریع‌تر پردازش شوند. پردازنده‌ی گرافیکی Intel HD 530 از OpenGL 4.4 و DirectX 12 پشتیبانی می‌کند.

 

نرم افزار

 

پردازنده گرافیکی intel hd 530

 

پردازنده‌‌ Core i5 6400 همانند دیگر تراشه‌های جدید اسکای لیک علاوه بر ویندوز 10 با ویندوزهای 7، 8 و 8.1 نیز سازگاری دارد و به همین دلیل کاربران می‌توانند با خیال راحت سیستم عامل مورد نظر خود را نصب کنند.

از آنجایی که پردازنده Core i5 6400 اینتل جزو تراشه‌های میان‌رده‌ی نسل ششم این کمپانی به شمار می‌رود نمی‌توان انتظار انجام محاسبات پیچیده یا پردازش‌های سنگین را داشت. اما با توجه به ویژگی‌های فنی این CPU، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که به راحتی از عهده‌ی کارهای روزانه و اداری، برنامه‌های ویرایش عکس و نرم افزارهای بسته‌ی آفیس برآید.

از طرف دیگر به راحتی می‌توانید از بازی‌هایی که گرافیک سنگینی ندارند لذت ببرید و علاوه بر آن با کمی دستکاری بازی‌هایی چون FIFA 17 یا Battlefield را با گرافیک متوسط بازی کنید. در صورت اضافه شدن یک کارت گرافیک قدرتمند با حافظه‌ی مجزا به راحتی می‌توانید از عناوین مختلف لذت ببرید.

حالا وقتشه! اینو بخون بهترین مرکز تخصصی خرید و اسمبل کردن کامپیوتر

 

سخن پایانی

بی‌تردید پردازنده‌ی سیستم‌های کامپیوتری به عنوان قلب تپنده و هسته‌ی اصلی در پردازش مرکزی یکی از مهمترین قطعات به شمار می‌رود. از این رو کمپانی‌های مختلف تلاش می‌کنند بسته به بازار هدف و نوع کاربری خریداران، تراشه‌های خود را طراحی و روانه‌ی بازار کنند.

کمپانی آمریکایی اینتل بزرگترین و یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان CPU و SOC (سیستم روی یک چیپ) در دنیا است که به خوبی می‌داند چگونه نسل به نسل تراشه‌های خود را دستخوش تغییراتی کند که رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

کاربران زیادی هستند که در بین خریدارانی با بودجه‌های متوسط قرار می‌گیرند. این کاربران نیاز به پردازش‌های سنگین و اجرای بازی‌های حرفه‌ای ندارند و از طرفی با توجه به نیاز خود به دنبال سیستم‌های پایین‌رده نیز نیستند.

سی پی یو Core i5 6400 یکی از اعضای میان‌رده سری اسکای لیک و یکی از ارزان‌ترین پردازنده‌های Core i5 بازار است که با توجه به ویژگی‌های خود ارزش خرید خوبی دارد. این پردازنده با توجه به عملکرد خوب خود به ویژه در پردازش‌های چند هسته‌ای مصرف انرژی پایینی دارد و گرمای کمی تولید می‌کند.

 

نقاط قوت

  • فرکانس کاری 2.7 گیگاهرتز
  • پشتیبانی از تکنولوژی Turbo Boost
  • حافظه‌ی کش 6 مگابایت
  • چهار هسته‌ی پردازشی واقعی
  • پردازنده‌ی گرافیکی Intel HD 530
  • معماری 64 بیتی

 

نقاط ضعف

  • عملکرد متوسط در پردازش‌های تک هسته‌ای
  • عدم بهره‌گیری از تکنولوژی Hyper Threading
  • نداشتن قابلیت اورکلاکینگ