محصولات مرتبط
بلک بری Z30
ناموجود
بلک بری Z30
ناموجود
نقد و بررسی بلک بری Z30 : میان رده خاص BlackBerry

نقد و بررسی 23 بهمن 1397 علی مظفری

نقد و بررسی بلک بری Z30 : میان رده خاص BlackBerry

یکی از گوشی های میان رده و البته کمی قدیمی شرکت بلک بری که هنوز هم در بازار موجود بوده و طرفداران خاص خودش را دارد، گوشی بلک بری زد 30 یا BlackBerry Z30 است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی بلک بری Z30 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان مشخص کنیم.

 

مقدمه

در ماه سپتامبر (September) سال 2013 شرکت بلک بری به طور رسمی از گوشی BlackBerry Z30 رونمایی کرد که یک گوشی میان رده و نسبتاً خوش قیمت بود. قیمت بلک بری Z30 شاید هم اکنون در مقایسه با خیلی از گوشی های هم رده خودش خیلی مقرون به صرفه نباشد، اما کیفیت ساخت بالای این دستگاه سبب شده که همچنان مورد استقبال کاربران قرار گیرد و حداقل طرفداران دو‌آتیشه برند بلک بری از این گوشی استقبال کنند. اما آیا خرید BlackBerry Z30 گزینه مناسب برای شماست؟

برای پاسخگویی به این سوال مثل همیشه باید نقاط قوت و ضعف گوشی مورد نظر یعنی بلک بری Z30 را بشناسید و سپس این نقاط قوت و ضعف را با نیازها و انتظارات خودتان مقایسه کنید. اگر نقاط قوت دستگاه با نیازها و انتظارات شما هم سو باشد، بنابراین بلک بری زد 30 می‌تواند گزینه خرید خوبی برایتان محسوب شود اما اگر اینطور نبود، بهتر است به فکر خرید یک گوشی دیگر باشید. ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی بلک بری Z30 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را برایتان مشخص کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی بلک بری Z30 : طراحی و ظاهر

در دوره‌ای که گوشی بلک بری زد 30 طراحی شد، تمرکز بیشتر شرکت های سازنده موبایل بر روی طراحی باریک و سبک معطوف بود و به نوعی این سبک طراحی کاملاً جا افتاده و پر تقاضا شده بود، اما شرکت بلک بری اصلاً توجهی به این موضوع نداشت و بدنه گوشی زد 30 را ضخیم طراحی کرد و وزن دستگاه هم در مقایسه با گوشی های مشابه خودش خیلی کم نبود. به نوعی بلک بری از سبک طراحی که کاملاً پر تقاضا شده بود فاصله گرفت و گوشی Z30 را با ظاهری متفاوت روانه بازار کرد. بدنه این محصول ابعاد 9.4 در 72 در 140.7 میلیمتر را ارائه کرده و وزن آن به چیزی در حدود 170 گرم می‌رسد. فریم اصلی این گوشی فلزی است و قاب پشت آن الگو و جنس خاصی دارد. جنس قاب پشت آن از پلاستیک خاصی طراحی شده که بافت شیشه‌ای مانند دارد و بسیار شبیه به فیبر کربن به نظر می‌رسد. مقاومت قاب پشت این گوشی در مقایسه با قاب پشت پلاستیکی و معمولی دیگر گوشی های مشابه 2 برابر بیشتر است.

 

بررسی بلک بری Z30

 

در گوشه سمت چپ و فوقانی قاب پشت BlackBerry Z30 لنز دوربین اصلی و چراغ فلش اختصاصی آن تعبیه شده و لوگوی بلک بری هم در وسط قاب پشت آن مشاهده می‌شود. ظاهر قاب پشت گوشی خاص طراحی شده و حالتی بافت ‌مانند دارد که منجر به خاص به نظر رسیدن دستگاه می‌شود، اما اگر بخواهید صادقانه بگوییم ما خیلی طرفدار این نوع سبک طراحی نیستیم و به نظر ما گوشی های مدرنی که قاب پشت آن ها از شیشه تشکیل شده به مراتب جذاب‌تر و شیک‌تر به نظر می‌رسند. اما مطمئناً مقاومت BlackBerry Z30 در برابر خط و خش به مراتب از گوشی های با قاب شیشه‌ای بیشتر خواهد بود.

یکی از ویژگی های نسبتاً عجیب گوشی بلک بری Z30 مربوط به بهره‌مندی آن از پورت میکرو اچ دی ام آی (MicroHDMI) می‌شود که می‌تواند برای خروجی ویدئویی از آن استفاده شود. این پورت در کنار پورت میکرو یو اس بی (Micro USB) گوشی و روی لبه سمت چپ قاب آن نصب است. متاسفانه BlackBerry Z30 از اسکنر انگشت بهره نمی‌برد و طراحی ضد آب هم ندارد که امری طبیعی برای گوشی خواهد بود که در سال 2013 شاهد رونمایی از آن بودیم.

 

بررسی بلک بری Z30

 

بلک بری زد 30 از نمای رو به رو زیبا به نظر می‌رسد و جذابیت خاصی دارد. سبک طراحی چهار گوشه قاب گوشی منحنی شکل است و این موضوع بر زیبایی های دستگاه می‌افزاید. شاید حاشیه های صفحه نمایش دستگاه خیلی باریک نباشد اما به گونه‌ای هم نیست که نا امید کننده به نظر آیند و ظاهری منسوخ شده داشته باشد. زیر صفحه نمایش گوشی هم لوگوی بلک بری و نام آن دیده می‌شود. وقتی بلک بری Z30 را در دست می‌گیرید علیرغم ضخیم بودن بدنه دستگاه، شیشه‌ای نبودن قاب پشت آن و دانستن این موضوع که گوشی محصول سال 2013 است، باز هم حس و حال خوبی به شما منتقل خواهد شد و کاملاً خوش دست بودن دستگاه را درک می‌کنید. بنابراین به طور کلی باید گفت که BlackBerry Z30 از نظر ظاهر و سبک طراحی یک گوشی مناسب است که طراحی و ظاهری خاص دارد.

 

نقد و بررسی بلک بری Z30 : صفحه نمایش

بررسی بلک بری Z30 را با زیر ذره‌بین قرار دادن صفحه نمایش آن دنبال می‌کنیم. صفحه نمایشی که در این گوشی بکار رفته 5 اینچی و از نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) است، بنابراین اگر به گوشی های با نمایشگر بزرگ علاقه دارید، بلک بری زد 30 خیلی نمی‌تواند گزینه خرید خوبی برایتان باشد. البته نباید فراموش کرد که بهره‌مندی آن از صفحه نمایش 5 اینچی منطبق با نیازها و تقاضای بازار در سال 2013 بوده، چون در آن دوره هنوز صفحه نمایش گوشی های موبایل تا این اندازه بزرگ در نظر گرفته نمی‌شد و یک صفحه نمایش 5 اینچی انتخاب عالی بود. رزولوشن نمایشگر بلک بری Z30 اچ دی (1280 در 720 پیکسل) است و بدین سبب تراکمی در حدود 294 پیکسل در هر اینچ برای آن به وجود می‌آید. پس از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی گوشی مورد نظر وضعیت معمولی دارد و شاید بهتر بود نمایشگر آن رزولوشن فول اچ دی (Full HD) را ارائه می‌کرد.

 

بررسی بلک بری Z30

 

نسبت تصویر 16 به 9 توسط صفحه نمایش BlackBerry Z30 ارائه شده و طبق آمار چیزی در حدود 68 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن توسط نمایشگر آن احاطه می‌شود. زمانی که در حالت عادی به محتوای نمایشگر دستگاه نگاه می‌کنید تقریباً متوجه کیفیت عملکرد مطلوب آن خواهید شد اما اگر خیلی ریزبینانه به جزئیات نمایشگر گوشی نگاه کنید شاید بتوانید متوجه وضوح تصویر نه چندان عالی آن شوید و با نظر ما موافق باشید که بهتر بود دستگاه وضوح تصویر فول اچ دی را ارائه می‌کرد. شارپنس، کنتراست، شادابی تصویر و وضوح آن در صفحه نمایش گوشی بلک بری زد 30 همگی در حد قابل قبول و متعادلی هستند و هیچ یک وضعیت عالی یا بدی ندارند. نمایشگر سوپر آمولد دستگاه از نظر توان تولید روشنایی هم معمولی عمل می‌کند و برای اینکه بتوان در محیط های باز و تحت تابش نور به خوبی محتوای روی آن را مشاهده کرد باید حتما شدت روشنایی صفحه نمایش بر روی 100 درصد تنظیم شود. پس صفحه نمایش بلک بری Z30 در مجموع عملکرد معمولی دارد و کوچک بودن آن می‌تواند نقطه ضعفی در ساختارش باشد.

 

نقد و بررسی بلک بری Z30 : سیستم عامل و بستر نرم افزاری

یکی از خاص ترین ویژگی هایی که در گوشی BlackBerry Z30 وجود دارد مربوط به بهره‌مندی آن از سیستم عامل اختصاصی BlackBerry OS 10.2 می‌شود که به طور پیش فرض روی دستگاه نصب است و قابلیت ارتقاء به نسخه 10.3.1 را دارد. رابط کاربری و سیستم عامل این گوشی کاملاً منحصر به فرد طراحی شده و شرکت بلک بری سعی داشته این سیستم عامل را به رقیبی برای اندروید و آی او اس (ios) تبدیل کند اما متاسفانه در این راستا موفق نبوده، اما این مسئله نمی‌تواند دلیلی مبنی بر بی‌کیفیت بودن سیستم عامل BlackBerry OS یا پتانسیل کم آن باشد. فقط زمانی متوجه کارایی خوب سیستم عامل این گوشی خواهید شد که برای مدت زمان مشخصی از آن استفاده کنید.

 

بررسی بلک بری Z30

 

بلک بری سعی کرده هماهنگی خاصی مابین بستر نرم افزاری و سخت افزاری گوشی زد 30 ایجاد کند و در پیاده‌سازی این امر هم کاملاً موفق بوده است که نتیجه آن در بهینه بودن میزان مصرف انرژی سیستم عامل و روان بودن عملکرد آن به وضوح قابل درک است. روی لاک اسکرین این گوشی لوگوهای سفید رنگی ایجاد می‌شود که تعداد نوتیفیکیشن های جدید دریافت شده توسط این لوگوها نمایان خواهند شد. بخشی اختصاصی با نام Priority Hub در این سیستم عامل ارائه شده که به موجب آن تسک ها و وظایف در اولویت و پر استفاده کاربر به صورت لیستی ارائه می‌شوند و دسترسی به آن ها ساده تر خواهد شد. پشتیبانی از بلک بری هاب (BlackBerry Hub) هم از دیگر ویژگی های خاص سیستم عامل گوشی خواهد بود. پشتیبانی از دستورات اشاره‌ای، بهره‌مندی از یک کیبورد هوشمند عالی، نصب نبودن اپلیکیشن های آزاردهنده در حالت پیش فرض، امنیت بالا و خیلی ویژگی های دیگر همگی از نقاط قوت سیستم عامل و رابط گوشی بلک بری Z30 هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون تعمیرات تخصصی موبایل را با هزینه کم انجام دهید!

اما با وجود تمام این تفاسیر و نقاط قوتی که در BlackBerry OS وجود دارد، ما سیستم عامل اندروید و iOS را به آن ترجیح می‌دهیم چون حداقل بکارگیری آن ها ساده تر و قابل درک‌تر بوده و دسترسی به اپلیکیشن های مختلف این دو سیستم عامل هم به ویژه در اندروید خیلی ساده‌تر امکان پذیر خواهد بود اما در گوشی بلک بری Z30 سیستم عامل اختصاصی آن ممکن است در این راستا با مشکلاتی رو به رو شوید. بنابراین پاسخ به این سوال که آیا به دلیل سیستم عامل متفاوت در بلک بری Z30 ممکن است با خرید آن پشیمان شوید یا خیر را بر عهده خودتان قرار می‌دهیم، اما مطمئن باشید یک گوشی اندرویدی در دراز مدت تجربه بهتری را برایتان به همراه خواهد داشت و خیلی بهتر می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید.

 

نقد و بررسی بلک بری Z30 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

در این بخش از نقد و بررسی بلک بری زد 30 در رابطه با پردازنده، رم حافظه داخلی آن صحبت می‌کنیم. تراشه‌ای که در قلب این گوشی بکار رفته، تراشه اسنپدراگون اس 4 پرو (Snapdragon S4 Pro) کوالکام است که با لقب MSM8960T هم شناخته می‌شود. این تراشه در مقایسه با تراشه های موبایلی این روزها خیلی قدرتمند نبوده و حرفی برای گفتن ندارد! پردازنده مرکزی بکار رفته در آن دو هسته‌ای است و فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتزی را ارائه می‌کند. رم گوشی ظرفیت 2 گیگابایتی دارد و حافظه داخلی آن هم به طور پیش فرض 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد. ضمناً گوشی از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند، پس با نصب رم میکرو اس دی (Micro SD) قادر به افزایش فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه خواهید بود.

 

بررسی بلک بری Z30

 

در بررسی بلک بری Z30 مشخص شد که گوشی سرعت عملکرد خیلی بالای ندارد و این موضوع با توجه به اینکه دستگاه محصول سال 2013 است طبیعی به نظر می‌آید. برای اجرای اپلیکیشن های معمولی مثل واتساپ، تلگرام، اینستاگرام، گوگل کروم و غیره در این گوشی با مشکلی رو به رو نخواهید شد اما اجرای بازی های سنگین HD و نصب اپلیکیشن های حجیم و متعدد در دستگاه مشکل‌ساز می‌شود. بنابراین اگر اهل نصب بازی و اپلیکیشن های متعدد و سنگین هستید، بلک بری Z30 گزینه خرید خوبی برایتان نخواهد بود و بهتر است به فکر خرید گوشی میان رده جدیدتر باشید، اما اگر می‌خواهید کارهای روزمره خود را با آن انجام دهید، BlackBerry Z30 بدون مشکل می‌تواند نیازهایتان را برطرف کند.

 

نقد و بررسی بلک بری Z30 : دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی گوشی مورد نظر از یک لنز 8 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده که از قابلیت فوکوس خودکار و HDR پشتیبانی می‌کند. دوربین این گوشی در مقایسه با دوربین گوشی های میان رده امروزی واقعاً حرفی برای گفتن ندارد و کیفیت قابل قبولی را ارائه نخواهد کرد. دوربین گوشی های موبایل از سال 2013 تا به امروز به شدت پیشرفت کرده، بنابراین نباید انتظار داشت گوشی که در سال 2013 طراحی شده از گوشی های هم رده خودش که در سال های 2018 یا 2019 تولید شده‌اند دوربین بهتری داشته باشد. با دوربین اصلی BlackBerry Z30 می‌توانید در محیط های با نور مناسب عکس های معمولی ضبط کنید، اما نباید انتظار داشته باشید که دوربین گوشی شما را شگفت زده کند.

در سمت مقابل دوربین سلفی این اسمارتفون هم از یک لنز 2 مگاپیکسلی تشکیل شده که آن هم به هیچ عنوان کیفیت عالی ندارد و بیشتر شبیه به یک دوربین سلفی کار راه‌انداز خواهد بود که برای برقراری تماس های ویدئویی در اپلیکیشن هایی مثل واتساپ قادر به استفاده از آن خواهید بود. پس به طور کلی باید گفت که گوشی بلک بری Z30 از نظر دوربین در مقایسه با گوشی های امروزی هم رده خودش حرفی برای گفتن ندارد.

 

بررسی بلک بری Z30

 

نقد و بررسی بلک بری Z30 : باتری و شارژدهی

در آخرین بخش از نقد و بررسی بلک بری Z30 در رابطه با باتری این گوشی و توان شارژدهی آن صحبت می‌کنیم. باتری که در گوشی مذکور برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه بکار رفته، ظرفیت 2880 میلی آمپر ساعتی دارد و از نوع لیتیوم یونی و جدانشدنی است. در بررسی که داشتیم متوجه شدیم با یک بار شارژ باتری دستگاه می‌توان تا 1.5 روز به راحتی از آن استفاده کرد. البته این وضعیت در شرایطی خواهد بود که میزان بکارگیری گوشی در حد نرمال باشد. صفحه نمایش کوچک گوشی با رزولوشن نه چندان بالا و سیستم عامل بهینه آن کمک کرده‌اند تا مصرف شارژ باتری دستگاه کاهش یابد.

حالا وقتشه! اینو بخون روش‌های افزایش عمر باتری گوشی هوشمند

برای فول شارژ مجدد باتری BlackBerry Z30 هم باید چیزی در حدود 100 دقیقه صبر کنید. بنابراین شاید خوب باشد که با حمل یک پاوربانک یا شارژر موبایل از هر فرصتی برای شارژ مجدد باتری بلک بری Z30 استفاده به عمل آورید. ضمناً این گوشی از قابلیت هایی مثل شارژ سریع و بیسیم پشتیبانی نمی‌کند.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به نقد و بررسی بلک بری Z30 پرداختیم. این گوشی میان رده محصول سال 2013 شرکت بلک بری است و شاید کمی قدیمی به نظر آید اما با این حال می‌تواند گزینه خرید خوبی برای آن دسته افرادی باشد که به دنبال خرید یک گوشی متفاوت و با کیفیت و کار راه‌انداز هستند. قیمت بلک بری Z30 شاید خیلی ارزان نباشد و در این رده قیمت گوشی های دیگری هم بتوانند انتخاب شوند، اما به هر حال فراموش نکنید که این گوشی محصول شرکت بلک بری است و کیفیت آن تضمین شده خواهد بود.

 

نقاط قوت:

  • طراحی با کیفیت
  • شارژدهی خوب باتری

 

نقاط ضعف:

  • دوربین معمولی