بررسی شیائومی Mi A2 Lite : میان رده‌ای خوش قیمت با باتری قدرتمند!

نقد و بررسی 01 مرداد 1402 علی مظفری

بررسی شیائومی Mi A2 Lite : میان رده‌ای خوش قیمت با باتری قدرتمند!

شیائومی همیشه ثابت کرده که گوشی های با قیمت مناسب هم می‌توانند کیفیت ساخت و کارایی بالایی داشته باشند. شیائومی Mi A2 Lite یکی از همین دسته گوشی های با کیفیت و خوش قیمت است. این گوشی کیفیت ساخت عالی، سخت افزاری مناسب و قیمتی مقرون به صرفه دارد. در ادامه به بررسی شیائومی Mi A2 Lite می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را مرور می‌کنیم.

معرفی مختصر شیائومی Mi A2 Lite

شرکت شیائومی در ماه جولای (July) سال 2018 به طور رسمی از گوشی Xiaomi Mi A2 Lite رونمایی کرد که در بازارهای داخلی کشور چین با نام Xiaomi Redmi 6 Pro هم شناخته می‌شود. ظاهر و سبک طراحی این گوشی بسیار نزدیک به آیفون X اپل است، اما قیمت آن زمین تا آسمان با آیفون X تفاوت دارد! این گوشی برای آن دسته از افرادی مناسب خواهد بود که به دنبال یک گوشی میان رده، با کیفیت و خوش قیمت هستند.

گوشی زیبای شیائومی Mi A2 Lite تقریبا به تازگی روانه بازار شده اما در همین مدت زمان کوتاه توانسته توجه کاربران و علاقمندان به دنیای موبایل را جلب کند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به طور دقیق به بررسی شیائومی Mi A2 Lite پرداخته و نقاط قوت و ضعف این گوشی را برایتان عنوان کنیم. بنابراین اگر قصد خرید شیائومی Mi A2 Lite را دارید یا این گوشی یکی از گزینه های خرید مد نظرتان است، این راهنما و بررسی اختصاصی را از دست ندهید.

 

بررسی شیائومی Mi A2 Lite : طراحی و ظاهر

گوشی شیائومی Mi A2 Lite شاید از نظر سبک طراحی و ظاهر چندان ویژگی نوآورانه‌ای را به همراه نداشته باشد و از خیلی جوانب کاملا شبیه به آیفون X اپل به نظر برسد، اما با این حال ظاهری مدرن و به روز دارد. زمانی که از نمای جلو به رو به گوشی نگاه می‌کنید، صفحه نمایش بدون حاشیه آن به چشم می‌آید و زائده کوچک بالای نمایشگر که محل نصب دوربین و سایر سنسورهای جلوی دستگاه است، گوشی را کاملا به کپی از آیفون X اپل تبدیل خواهد کرد. هیچ دکمه هوم یا اسکنر انگشتی در پنل جلوی گوشی نصب نشده و تقریبا 79.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود.

 

بررسی شیائومی Mi A2 Lite

 

اما زمانی که از نمای پشت به شیائومی Mi A2 Lite نگاه کنید هم متوجه خواهید شد که سعی شده سبک کنار هم قرار دادن دوربین اصلی و دوگانه آن کاملا مشابه با آیفون X اپل باشد! دو لنز دوربین اصلی این گوشی به صورت عمودی در لبه سمت چپ قابل پشت آن تعبیه شده‌اند و چراغ فلش LED دوربین هم مابین دو لنز آن تعبیه شده است. بنابراین از این نظر هم گوشی Mi A2 Lite سبک طراحی شبیه به آیفون X دارد. در وسط قاب پشت گوشی یک اسکنر انگشت دایره‌ای شکل نصب شده که امکان آنلاک یا قفل گشایی از صفحه نمایش دستگاه با اسکن انگشت را فراهم می‌کند.

بدنه شیائومی Mi A2 Lite از مواد فلزی (آلومینیوم) ساخته شده و ابعاد 8.8 در 71.7 در 149.3 میلیمتری را ارائه می‌کند، بنابراین این گوشی چندان گوشی باریک و ظریفی نیست. وزن دستگاه هم به چیزی در حدود 178 گرم می‌رسد. شیائومی Mi A2 Lite از اتصال همزمان دو سیم کارت پشتیبانی به عمل می‌آورد، اما از استاندارد ضد آب بهره‌مند نخواهد بود. بنابراین در حین استفاده از این گوشی میان رده باید مراقب تماس آن با آب باشید تا خدای نکرده مشکلی برای دستگاه ایجاد نشود.

 

بررسی شیائومی Mi A2 Lite

 

به طور کلی شیائومی Mi A2 Lite از نظر سبک طراحی و ظاهر بسیار شبیه به آیفون X اپل طراحی شده و شاید از نظر خیلی افراد نوع طراحی آن یک کپی برداری محسوب شود. اما این موضوع سبب نخواهد شد که مدعی شویم گوشی کیفیت طراحی و ظاهر خوبی ندارد، بلکه شرایط کاملا برعکس حکم‌فرماست و شیائومی Mi A2 Lite از نظر سبک طراحی و ظاهر نمره خوبی از ما دریافت می‌کند.

بررسی شیائومی Mi A2 Lite : صفحه نمایش

در این مرحله از بررسی شیائومی Mi A2 Lite نوبت به صفحه نمایش آن می‌رسد. صفحه نمایش این گوشی 5.84 اینچی و از نوع IPS LCD است و همانطور که در بخش قبل گفتیم حاشیه های بسیار باریکی دارد. بدین سبب نمایشگر دستگاه چیزی در حدود 79.5 درصد از کل مساحت پنل جلوی آن را احاطه می‌کند و ظاهری مدرن و چشم‌نواز را برای گوشی به ارمغان می‌آورد. وضوح تصویر صفحه نمایش Mi A2 Lite شیائومی 2280 در 1080 پیکسل خواهد بود و به موجب آن تراکم پیکسلی در حدود 432 پیکسل در هر اینچ برای نمایشگر دستگاه ایجاد می‌شود که تراکم پیکسلی مناسبی برای یک گوشی میان رده است. کیفیت و شادابی تصاویر در صفحه نمایش شیائومی Mi A2 Lite مطلوب بوده و از این نظر هیچ نقطه ضعفی در نمایشگر گوشی دیده نمی‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی نوکیا 2.2 : گوشی ارزان قیمت و کار راه انداز!

طبق بررسی های سایت جی‌اس‌ام‌آرنا، صفحه نمایش شیائومی Mi A2 Lite قادر به تولید ماکسیمم روشنایی در حدود 488 نیت خواهد بود که مقدار نسبتا متعادل و معمولی خواهد بود. زمانی که از گوشی Mi A2 Lite در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم استفاده می‌کنید، بهتر است روشنایی نمایشگر آن را به حداکثر یا چیزی در حدود 70 درصد برسانید تا محتوای صفحه به طور کامل قابل رویت باشد، در غیر این صورت و شرایطی که روشنایی نمایشگر بر روی مقداری پایین تر از 50 درصد تنظیم شود ممکن است برای مشاهده صفحه نمایش تا حدی با مشکل رو به رو شوید.

 

بررسی شیائومی Mi A2 Lite

 

بنابراین به صورت کلی باید گفت که صفحه نمایش 5.84 اینچی گوشی شیائومی Mi A2 Lite از نظر وضوح تصویر و تراکم پیکسلی وضعیت خوبی دارد و از نظر توانایی تولید روشنایی هم نسبتا معمولی عمل می‌کند. ضمنا نمایشگر IPS LCD این گوشی مثل سایر نمایشگرهای مشابه زاویه دید عالی خواهد داشت.

بررسی شیائومی Mi A2 Lite : سیستم عامل و رابط کاربری

سیستم عامل پیش فرض نصب و راه‌اندازی شده روی گوشی Mi A2 Lite سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو است. گوشی مذکور مبتنی بر پروژه اندروید وان (Android One) تولید شده و بدین سبب از اندروید خام گوگل بهره می‌برد و رابط کاربری MIUI شیائومی روی آن نصب نیست. این مسئله به آن معنا خواهد بود که تمام آپدیت های اندروید به محض انتشار برای گوشی های سری پیکسل گوگل، برای شیائومی Mi A2 Lite هم منتشر شده و قابل دریافت خواهند بود. مطمئنا این ویژگی یکی از اصلی ترین ویژگی های گوشی Mi A2 Lite محسوب می‌شود و علاقمندان به سیستم عامل اندروید به شدت از آن استقبال می‌کنند.

اما نسخه خام اندروید 8.1 اوریو در گوشی Mi A2 Lite چگونه عمل می‌کند؟ عملکرد این نسخه از سیستم عامل اندروید روی گوشی مذکور کاملا روان و بی‌عیب و نقص است. در حین استفاده از گوشی و پرسه زدن در بخش های مختلف آن تقریبا هیچ لگ و تاخیری مشاهده نخواهید کرد، اما ممکن است به دلیل پردازنده نه چندان درجه یک بکار رفته در گوشی، در حین اجرای برخی بازی های HD با کمی تاخیر و لگ مواجه شوید. فراموش نکنید که شیائومی Mi A2 Lite یک گوشی میان رده و مقرون به صرفه است و سرعت عملکردی که ارائه می‌کند از استانداردهای اولیه‌ای که مورد انتظارمان بوده فراتر خواهد بود.

 

بررسی شیائومی Mi A2 Lite

 

بررسی شیائومی Mi A2 Lite : پردازنده، رم و حافظه داخلی

در این مرحله از بررسی شیائومی Mi A2 Lite به صحبت در مورد پردازنده، رم و حافظه داخلی این گوشی پرداخته و مروری بر قدرت پردازشی دستگاه خواهیم داشت. گوشی شیائومی Mi A2 Lite از تراشه اسنپدراگون 625 کوالکام بهره می‌برد که یک تراشه میان رده است و پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر این تراشه از نوع Cortex-A53 با فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتزی هستند و پردازنده گرافیکی آدرنو 506 هم در کنار آن ها بکار رفته است. با توجه به اینکه تراشه اسنپدراگون 625 یک تراشه میان رده است نباید انتظار داشته باشید که قدرت عملکرد و پردازشی گوشی شیائومی Mi A2 Lite در حد پرچمداران فعلی بازار باشد! این گوشی از نظر قدرت پردازشی کیفیت متوسط و مناسبی را ارائه می‌کند و مطمئنا تمام نیازهای روزمره کاربران عادی را برطرف خواهد کرد.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی گلکسی جی 6 پلاس سامسونگ (Samsung Galaxy J6 Plus)

اگر اهل انجام بازی های HD هستید، باز هم گوشی شیائومی Mi A2 Lite می‌تواند تا حدی نیازهایتان را برطرف کند، اما در برخی شرایط خاص ممکن است در حین اجرای بازی های سنگین و HD با لگ و تاخیرهای بسیار کوچکی مواجه شوید. اما شیائومی Mi A2 Lite از نظر رم و حافظه داخلی شامل دو نسخه مختلف می‌شود. نسخه پایه این گوشی از رم 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره می‌برد، اما در نسخه برتر آن از رم 4 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 گیگابایتی استفاده شده است. خوشبختانه هر دو نسخه گوشی مذکور از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کنند و طبق ادعای شرکت سازنده، کاربران علاقمند می‌توانند با نصب حافظه میکرو SD فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه را تا سقف 256 گیگابایت افزایش دهند.

 

بررسی شیائومی Mi A2 Lite

 

بنابراین به صورت کلی با در نظر گرفتن این مسئله که شیائومی Mi A2 Lite یک گوشی میان رده است باید بگوییم که این محصول از نظر قدرت پردازشی وضعیت مطلوبی دارد و از بررسی ما سربلند خارج شده است. بهره‌مندی دستگاه از رم 3/4 گیگابایتی سبب شده که شیائومی Mi A2 Lite به راحتی از پس مولتی‌تسکینگ بر آید و در کنار اندروید 8 خام عملکرد روان داشته باشد.

بررسی شیائومی Mi A2 Lite : دوربین

دوربین اصلی شیائومی Mi A2 Lite از دو سنسور تشکیل شده که به ترتیب 12 و 5 مگاپیکسلی هستند و دیافراگم هر دو F/2.2 است. لنز دوربین اصلی دستگاه از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای پشتیبانی می‌کند و عکسبرداری پرتره، پانوراما و HDR هم توسط دوربین اصلی گوشی پشتیبانی می‌شوند. عکس هایی که با دوربین اصلی شیائومی Mi A2 Lite ضبط می‌شوند کیفیت مطلوبی دارند، اما باز هم نباید انتظار داشت که کیفیت این تصاویر به اندازه کیفیت تصاویری باشد که توسط دوربین پرچمداران فعلی ضبط می‌شوند. با در نظر گرفتن این مسئله که گوشی Mi A2 Lite یک گوشی میان رده است، باید گفت که کیفیت عملکرد دوربین اصلی آن بسیار خوب و رضایت‌بخش خواهد بود.

ضبط فیلم و ویدئو با دوربین اصلی شیائومی Mi A2 Lite هم تجربه خوبی را برایتان به ارمغان می‌آورد. دوربین اصلی گوشی در حین فیلمبرداری از قابلیت "تثبیت تصویر مبتنی بر ژیروسکوپ" بهره می‌برد و به موجب آن لرزش های دست کاربر را از ویدئو حذف می‌کند. دوربین اصلی Mi A2 Lite از ضبط ویدئوهای فول اچ‌دی با فریم ریت 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد و امکان ضبط ویدئوهای 4K را ندارد که مسئله‌ای طبیعی برای یک گوشی میان رده است.

 

بررسی شیائومی Mi A2 Lite

 

اما در سمت مقابل دوربین سلفی شیائومی Mi A2 Lite از یک سنسور 5 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل می‌شود که از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند. شیائومی اشاره داشته که دوربین سلفی این گوشی از قابلیت هایی بهره‌مند است که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و به موجب آن دو حالت عکسبرداری Beauty و Portrait برای کاربر ارائه می‌شوند.

حالا وقتشه! اینو بخون دلیل بکارگیری چند لنز دوربین در گوشی ها چیست؟

در حالت Beauty تغییراتی در عکس سلفی ایجاد می‌شود که منجر به زیباتر به نظر رسیدن چهره فرد خواهند شد و در حالت Portrait هم امکان ضبط عکس های پرتره با دوربین سلفی دستگاه فراهم می‌شود. پس دوربین سلفی گوشی شیائومی Mi A2 Lite هم از عکسبرداری پرتره پشتیبانی به عمل می‌آورد. بنابراین به طور کلی باید اشاره داشت که عملکرد دوربین اصلی و سلفی گوشی Mi A2 Lite مناسب بوده و از نقاط قوت محصول به شمار می‌رود.

بررسی شیائومی Mi A2 Lite : باتری و شارژدهی

یکی دیگر از موضوعات مهمی که در بررسی شیائومی Mi A2 Lite حتما باید به آن اشاره شود، مسئله باتری و توان شارژدهی آن است. باتری گوشی Mi A2 Lite ظرفیت خوب 4000 میلی آمپر ساعتی را ارائه می‌کند و به همین دلیل است که ضخامت بدنه دستگاه کمی افزایش یافته و به چیزی در حدود 8.8 میلیمتر می‌رسد. اما باتری گوشی در عمل چگونه است و آیا شارژدهی مطلوبی دارد؟ طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شد که باتری شیائومی Mi A2 Lite به راحتی می‌تواند تا 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را در حالت عادی تامین کند.

اگر از گوشی استفاده کمی به عمل آورید، باتری آن حتی تا 1.5 الی 2 روز هم قادر به تامین انرژی مورد نیازتان خواهد بود. شیائومی هیچ اشاره‌ای نکرده که سرعت شارژ مجدد باتری Mi A2 Lite به چه صورت است اما در بررسی هایی که صورت گرفته، باتری این گوشی ظرف 30 تقریبا تا 26 درصد شارژ شد و در مدت زمان 2 ساعت هم تقریبا به فول شارژ رسید. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که توان شارژدهی باتری شیائومی Mi A2 Lite خوب است اما سرعت شارژ مجدد باتری آن چندان چنگی به دل نمی‌زند.

 

بررسی شیائومی Mi A2 Lite

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی شیائومی Mi A2 Lite پرداختیم. بدون تردید این گوشی میان رده با قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد، هم اکنون یکی از بهترین گزینه های خرید موجود به شمار می‌رود. پشتیبانی دستگاه از اندروید وان سبب شده تا جدیدترین نسخه های سیستم عامل اندروید سریعا برای آن منتشر شوند. دستگاه صفحه نمایش بزرگ، دوربین خوب و باتری مناسبی هم دارد. برخی از اصلی ترین نقاط قوت و ضعف شیائومی Mi A2 Lite به شرحی است که در زیر مشاهده می‌کنید.

نقاط قوت:

  • صفحه نمایش بزرگ و با وضوح خوب
  • ظاهر و طراحی زیبا
  • دوربین قدرتمند
  • شارژدهی خوب باتری
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • سرعت شارژ نسبتا پایین باتری
  •