نقد و بررسی موبایل شیائومی Redmi 9A

نقد و بررسی 08 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی موبایل شیائومی Redmi 9A

اگر به دنبال خرید یک گوشی اقتصادی با حداقل قیمت موبایل هستید، گوشی شیائومی Redmi 9A یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما می‌تواند باشد. این گوشی 6.53 اینچی، صفحه نمایشی بزرگ با پنل IPS دارد و از چیپست MediaTek Helio G25 در آن استفاده شده است. دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم برداری 1080p تا 60 فریم بر ثانیه و دروبین سلفی 5 مگاپیکسلی هم برای عکاسی و فیلم برداری برای شما در نظر گرفته شده‌اند. مهم‌ترین ویژگی این گوشی را می‌توان باتری 5 هزار میلی‌آمپری آن دانست. با وجود باتری با ظرفیت بالا در کنار سیستم پردازشی نه‌چندان قوی و پرمصرف، باعث شده شارژدهی گوشی از سایر گوشی‌های با این ظرفیت باتری بیشتر هم باشد.

اگر در انتخاب و خرید گوشی، قیمت برای شما الویت اصلی را دارد و داشتن صفحه نمایش بسیار با کیفیت و دوربین قوی و سیستم پردازشی قدرتمند برای شما اهمیتی ندارد و صرفا به دنبال تهیه یک گوشی ساده اما زیبا و بزرگ هستید، Xiaomi Redmi 9A نیاز شما را کاملا برآورده می‌کند. این گوشی مطابق با الگوی سبک گوشی‌های جدید بازار طراحی شده و شاهد یک نمایشگر بزرگ با نسبت تصویر 20 به 9 در آن هستیم. کیفیت تصاویر در این نمایشگر HD+ با رزولوشن 720x1600 پیکسل است و میزان روشنایی 400 نیت را در اختیار شما قرار می‌دهد. وزن گوشی هم با توجه به ابعاد بزرگ آن کمی زیاد بوده و 196 گرم وزن دارد.

از یک گوشی با برچسب قیمتی صد یورویی نمی‌توان انتظارات زیادی داشت اما شیائومی در ظاهر با یک طراحی جدید و زیبا توانسته Redmi 9A را متفاوت‌تر از گوشی‌هایی در این رنج قیمت موبایل به بازار عرضه کند. قیمت موبایل Xiaomi Redmi 9A یکی ویژگی‌های این گوشی 6.53 اینچی به حساب می‌آید و ارزش خرید آن را بالا می‌برد. در ادامه نقد و بررسی، نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های گوشی شیائومی ردمی 9ای خواهیم داشت.

 

طراحی و کیفیت ساخت گوشی شیائومی Redmi 9A

 

نقد و بررسی موبایل شیائومی Redmi 9A

 

گوشی شیائومی Redmi 9A طراحی بزرگی داشته و هم ابعاد صفحه نمایش آن بزرگ است و هم ضخامت نسبتا زیادی دارد. این گوشی نمایشگری 6.53 اینچی دارد که حدود 81 درصد سطح پنل جلویی گوشی را پوشانده است. قاب پشتی موبایل هم طراحی ساده‌ای داشته و دوربین و فلش زیر هم در یک نوار کشیده تا انتهای گوشی قرار گرفته‌اند. بر روی این نوار نشان Redmi هم به چشم می‌خورد.

جنس قاب پشتی گوشی از پلاستیک است و لبه‌های گوشی گرد و یک دست طراحی شده‌اند تا در دست گرفتن آن راحت‌تر باشد. با اینکه جنس بدنه از پلاستیک است، اما شیائومی با استفاده از یک روکش بافت‌دار مات، قاب پشتی Redmi 9A را سعی کرده جذاب‌تر از سایر گوشی‌های پلاستیکی کند. اما همچنان نباید انتظار یک کیفیت عالی را از آن داشت. الگوی مات قاب پشتی باعث شده کمترین میزان اثر انگشت جذب قاب شود. بر روی لبه‌ی سمت راست موبایل شاهد کلیدهای کم و زیاد کردن صدا و کلید پاور هستیم. کلید پاور هم به حسگر اثر انگشت مجهز نشده که در این رنج قیمت کاملا طبیعی به‌نظر می‌رسد. برای باز کردن گوشی باید از الگو‌های لمسی یا سیستم تشخیص چهره گوشی استفاده کنید. بر روی سمت دیگر گوشی هم اسلات قرارگیری سیم کارت و MicroSD قرار گرفته است. با استفاده از این درگاه می‌توانید به صورت همزمان از 2 سیم و کارت و یک کارت حافظه استفاده کنید.

  

نقد و بررسی موبایل شیائومی Redmi 9A

 

بر روی لبه‌ی پایینی گوشی هم درگاه Micro USB قرار گرفته و خبری از درگاه USB Type-C نیست که کمی عجیب به نظر می‌رسد. در کنار این درگاه اسپیکر گوشی هم قرار گرفته و در نهایت بر روی لبه‌ی بالایی گوشی هم می‌توانید به جک 3.5 میلی‌متری هدفون دسترسی داشته باشید. ابعاد گوشی 164.9x77.1x9 میلی‌متر است و وزن آن هم 196 گرم است. همان‌طور که مشخص است با یک گوشی بزرگ و نسبتا سنگین طرف هستیم که بخش زیادی از آن به دلیل استفاده کردن از یک باتری قدرتمند در گوشی است. شیائومی موبایل Redmi 9A را در سه رنگ مشکی، آبی و سبز معرفی کرده تا بتواند سلیقه‌های مختلف را پوشش دهد.

 

صفحه نمایش موبایل Xiaomi Redmi 9A

 

صفحه نمایش موبایل Xiaomi Redmi 9A

 

صفحه نمایش یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر گوشی است و اهمیت زیادی در انتخاب و خرید گوشی دارد. شیائومی در گوشی اقتصادی Redmi 9A خود از یک نمایشگر بزرگ با کیفیت HD+ استفاده کرده است. سایز این صفحه نمایش 6.53 اینچ است و نسبت تصویر آن هم 20 به 9 بوده و میزان روشنایی آن هم 400 نیت است. این سطح از روشنایی نمایشگر باعث شده که نتوانید در شرایط نوری قوی مانند زیر نور خورشید با گوشی کار کنید، زیرا در بالاترین درجه روشنایی هم جزییات نمایشگر چندان قابل تشخیص نیست.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی گلکسی A20s سامسونگ: ظاهر خوب و دوربین سه‌گانه!

رزولوشن تصویر 720x1600 بوده و تراکم پیکسلی 269ppi را به نمایش می‌گذارد. با توجه به بزرگ بودن سایز نمایشگر و میزان تراکم پیکسل در هر اینچ، تا حدودی پیکسل‌های نمایشگر قابل مشاهده هستند و با کمی دقت می‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید. اما این به معنی بی کیفیت بودن تصاویر در این گوشی نیست زیرا با استفاده از پنل صفحه نمایش IPS در این گوشی می‌توانید با تصاویر با دقت رنگ خوبی را در آن مشاهده کنید. یکی از ویژگی‌های نمایشگر گوشی Redmi 9A مربوط به حالت مطالعه (Reading Mode) است. جایی که شیائومی با کاهش نور آبی مزاحم برای چشم، ایده‌آل‌ترین شرایط نوری را برای مطالعه در این گوشی در اختیار شما قرار می‌هد. حالت مطالعه‌ی صفحه نمایش Xiaomi Redmi 9A توسط سازمان TÜV تایید شده است.

به صورت کلی صفحه نمایش گوشی Redmi 9A کار شما را راه می‌اندازد اما نمی‌توان تعریف خاصی از آن ارائه کرد. در شرایط نوری مناسب، میزان روشنایی گوشی قابل قبول بوده و در نمایشگر بزرگ آن می‌توانید با کیفیت متوسط به مشاهده تصاویر و ویدیوهای مختلف بنشینید. اگر الویت شما از خرید گوشی نمایشگر است قطعا شیائومی Redmi 9A انتخاب خوبی برای شما نیست اما در این رنج قیمت موبایل، صفحه نمایش راضی‌کننده‌ای است.

 

سخت افزار و نرم افزار گوشی Xiaomi Redmi 9A

 

سخت افزار و نرم افزار گوشی Xiaomi Redmi 9A

 

سیستم پردازشی گوشی شیائومی Redmi 9A برای پردازش کارهای ساده روزانه بهینه شده است و می‌توانید با سرعت مناسب به کارهای خود برسید. همانند نمایشگر، باز هم نمی‌توانیم انتظار بالایی از این بخش داشته باشیم اما چیپست به کار رفته در گوشی یعنی MediaTek Helio G25 با طراحی 12 نانومتری از پس رابط کاربری MIUI 12 برآمده و می‌توانید با سرعت خوبی در بخش‌های مختلف گوشی چرخ بزنید و کارهای خود را با نرم افزارهای گوشی پیش ببرید. این چیپست پردازشی هشت هسته‌ای از ترکیب دو پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Cortex-A53 تشکیل شده است و در کنار آن هم شاهد پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR GE8320 هستیم.

گوشی با ظرفیت‌های مختلف رم به بازار عرضه شده و می‌توانید کانفیگ‌هایی از 2 گیگابایت تا 6 گیگابایت رم را از این گوشی پیدا کنید. حافظه‌ی داخلی موبایل از 32 تا 128 گیگابایت متغیر است که بسته به نیاز خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید. البته امکان افزایش ظرفیت فضای نگه‌داری گوشی با کارت حافظه‌ی MicroSD نیز وجود دارد.

از لحاظ نرم افزاری گوشی شیائومی Redmi 9A با اندروید نسخه‌ی 10 به بازار عرضه شده و شاهد رابط کاربری MIUI 12 بر روی آن هستیم. با اینکه شاهد سیستم عامل جدیدتر بر روی گوشی نیستم اما حداقل شیائومی از رابط کاربری بروز خود بر روی این گوشی اقتصادی استفاده کرده تا جدیدترین امکانات نرم افزاری را برای آن در نظر گرفته باشد. قدرت پردازشی گوشی Xiaomi Redmi 9A برای کارهای ساده روزانه مناسب است و می‌توانید با سرعت در آن وب‌گردی کنید، در محیط گوشی چرخ بزید، با نرم افزارهای پیام‌رسان با افراد در ارتباط باشید، در کلاس‌های آنلاین و برنامه‌های مختلف شرکت کنید، شبکه‌های اجتماعی خود را مدیریت کنید و... اما برای پردازش‌های سنگین‌تر مانند اجرای بازی انتخاب خوبی برای شما نیست.

 

دوربین گوشی شیائومی ردمی 9ای

 

دوربین گوشی شیائومی ردمی 9ای

 

در بخش دوربین، شیائومی مشابه گوشی‌های قدیمی تنها از یک دوربین استفاده کرده است اما در طراحی با قرار دادن فلش LED زیر لنز اصلی و حاشیه‌ی مشکی اطراف آن، نمایی مشابه گوشی‌هایی با ماژول دوربین چندتایی را ارائه می‌دهد. دوربین اصلی گوشی از نوع واید بوده و 13 مگاپیکسلی با f.2.2 است که فاصله‌ی کانونی 28 میلی‌متری را در اختیار شما برای عکاسی و فیلم برداری قرار می‌دهد. اندازه‌ی سنسور دوربین خیلی بزرگ نیست و یک میکرومتری است. در نتیجه نمی‌تواند نور زیادی از محیط جذب کند، به همین خاطر در شرایط نوری ضعیف دوربین Redmi 9A اصلا برای عکاسی مناسب نیست اما در شرایط نوری خوب، می‌توانید با تصاویر با وضوح خوبی را با آن ثبت کنید. از حالت‌های عکاسی HDR و پرتره هم در نرم افزار دوبین گوشی پشتیبانی می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون آموزش عکاسی با موبایل به صورت حرفه ای

در بخش فیلم برداری موبایل Redmi 9A کمی فراتر از انتظار ظاهر شده و قابلیت فیلم برداری 1080p تا 60 فریم بر ثانیه را در اختیار شما قرار می‌دهد. دوربین سلفی گوشی هم 5 مگاپیکسلی بوده که کیفیت خیلی مناسبی برای عکاسی ارائه نمی‌دهد. دوربین سلفی هم قابلیت فیلم برداری 1080p تا 30 فریم بر ثانیه را دارد. در مجموع در بخش دوربین باید گفت که Redmi 9A کار شما را برای ثبت تصاویر راه می‌اندازد، اما نمی‌توانید از آن انتظار ثبت تصاویر خیلی با کیفیت را داشته باشید.

 

باتری Xiaomi Redmi 9A

 

باتری Xiaomi Redmi 9A

 

اما به یکی از بخش‌های جذاب گوشی Redmi 9A می‌رسیم. جایی که شیائومی از یک باتری با ظرفیت 5 هزار میلی‌آمپر در ردمی 9 ای استفاده کرده است. با توجه به ظرفیت بالای باتری به راحتی می‌توانید یک روز کامل را با آن سپری کنید. همچنین در حالت استفاده‌ی عادی و سبک می‌توانید بیشتر از یک روز هم با گوشی کار کنید، به این دلیل که سیستم پردازشی و همچنین نمایشگر گوشی به دلیل ساده بودن، حجم زیادی از باتری را مصرف نخواهد کرد. نکته‌ی منفی بخش باتری استفاده از درگاه Micro USB قدیمی برای این گوشی است. گوشی قابلیت شارژ سریع ندارد با یک آداپتور 10 واتی حدود 3 ساعت زمان لازم است تا شارژ گوشی از 0 به 100 برسد.

حالا وقتشه! اینو بخون کالیبره کردن باتری موبایل | راهنمای جامع کالیبره کردن انواع گوشی اندروید و آیفون

 

جمع‌بندی نقد و بررسی موبایل شیائومی Redmi 9A

 

جمع‌بندی نقد و بررسی موبایل شیائومی Redmi 9A

 

موبایل شیائومی Redmi 9A یک گوشی اقتصادی است که به شما اجازه می‌دهد تا با کمترین قیمت به یک گوشی هوشمند دسترسی داشته باشید. نمایشگر بزرگ این گوشی با کیفیت HD+ جزییات زیادی نداشته اما می‌تواند شما را راضی کنید، مخصوصا با وجود حالت مطالعه مخصوص، می‌توانید برای خواندن متون مختلف روی آن حساب کنید. مهم‌ترین ویژگی‌ گوشی را می‌توان شارژدهی آن دانست جایی که شیائومی از یک باتری با ظرفیت 5 هزار میلی‌آمپر استفاده کرده که در حالت استفاده‌ی ساده می‌تواند تا 2 روز برای شما شارژدهی داشته باشد. اما از طرف دیگر عدم استفاده از USB Type-C و قابلیت شارژ سریع باعث شده که زمان صفر تا صد شدن گوشی تا 3 ساعت طول بکشد. در مجموع اگر قصد تهیه گوشی با قیمت کم را دارید، قیمت موبایل شیائومی Redmi 9A کاملا برای شما متناسب است و در این رده امکانات خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نکات مثبت:

  • صفحه نمایش بزرگ 6.53 اینچی
  • باتری با ظرفیت 5 هزار میلی‌آمپری
  • حالت مطالعه نمایشگر
  • پشتیبانی از جک 3.5 میلی‌متری هدفون و MicroSD
  • فیلم برداری 1080p تا 60 فریم بر ثانیه

نکات منفی:

  • وزن بالا
  • عدم استفاده از USB Type-C
  • زمان شارژدهی طولانی