بررسی مادربرد ASUS B85M Gamer: ارزان بازی کنید

نقد و بررسی 31 تیر 1402 علی مظفری

بررسی مادربرد ASUS B85M Gamer: ارزان بازی کنید

همان طور که از نام مادربرد ASUS B85M Gamer مشخص است، این سخت‌افزار برای طرفداران گیم عرضه شده است. این مادربرد قیمت مناسبی دارد و جزو محصولات پایین‌رده برای علاقه‌مندان بازی‌های کامپیوتری به شمار می‌رود. با نقد و بررسی این مادربرد همراه ما باشید.

مادربرد (Motherboard) یکی از اصلی‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است که قطعات و سخت‌افزار مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی آن سوار می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی آن‌ها برعهده‌ی برد اصلی خواهد بود. مادربردها نیز مانند دیگر سخت‌افزارهای کامپیوتری انواع متنوعی دارند که مشخصات فنی آن‌ها متناسب با بودجه‌ها و کاربری‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

کمپانی تایوانی ایسوس (ASUS) یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس این است که هیچ‌گاه کیفیت را فدای عوامل دیگری چون قیمت نمی‌کند و در تمام زمینه‌های محصولات ارزشمندی را به فروش می‌رساند.

کمپانی تایوانی ایسوس در کنار مادربردهای حرفه‌ای و رده‌بالایی چون سری PRIME و ROG، با عرضه‌ی مادربردهای میان‌رده و پایین‌رده‌ی خود، از کاربران اقتصادی که نیاز به پردازش‌های سنگین ندارند نیز غافل نبوده است.

مادربرد ایسوس بی 8 اِم گیمر یکی از مادربردهای ارزان‌قیمت این کمپانی تایوانی برپایه‌ی چیپست B85 و سوکت LGA 1150 است که از پردازنده‌های نسل چهارم اینتل پشتیبانی می‌کند و برای علاقه‌مندان بازی‌های کامپیوتری با بودجه‌ی کم عرضه شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نحوه آپدیت BIOS مادربردهای گیگابایت (Gigabyte)

این مادربرد طراحی جذاب و مدرنی دارد و از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است. مادربرد ایسوس بی 8 اِم گیمر از امکاناتی چون چهار اسلات رم DDR3، شبکه‌ی پرسرعت گیگابیت، سیستم صوتی حرفه‌ای SupremeFX با تراشه‌ی صوتی قدرتمند، سیستم امنیتی LANGuard، چهار پورت ساتا (SATA) با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه، چهار پورت USB 3.0 و چیپست B85 بهره می‌برد.

اگر علاقه دارید با سیستم کامپیوتری خود ارزان بازی کنید و به دنبال خرید سیستم ارزان قیمت هستید، مادربرد ASUS B85M Gamer می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد. پیش از خرید مادربرد ASUS B85M Gamer می‌توانید قیمت مادربرد ASUS B85M Gamer را با قیمت مادربردهای موجود بررسی کنید.

البته یادتان باشد از آنجایی که این مادربرد از چیپست B85 و سوکت LGA 1150 بر پایه‌ی پردازنده‌های نسل چهارم اینتل موسوم به هسول (Haswell) بهره می‌برد، نباید انتظار داشته باشید که بتوانید برخی از جدیدترین عناوین بازی را به راحتی اجرا کنید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد asus b85m gamer

 

برای خریداران مادربرد ASUS B85M Gamer مهم است بدانند داخل جعبه‌ی این محصول چه مواردی قرار دارد تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنند. داخل جعبه‌ی این مادربرد می‌توانید موارد زیر را داشته باشید. البته ممکن است متعلقات داخلی بسته به بازارهای مختلف، متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • چهار کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • نگهدارنده‌ی فن

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد ASUS B85M Gamer

 

طراحی مادربرد asus b85m gamer

 

در همان نگاه اول به مادربرد ایسوس B85M Gamer متوجه می‌شوید که شاید با محصولی پیچیده و مدرن مانند مادربردهای رده‌بالای ایسوس روبه‌رو نیستید، اما این مادربرد برای مخاطبان خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مطابق انتظار مادربرد ایسوس کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و در ساخت از آن بهترین مواد اولیه و آلیاژها استفاده شده است. این مادربرد از سیستم خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای نیز بهره می‌برد که باعث می‌شود هنگام پردازش‌های سنگین، گرمای خروجی در سطح قابل قبولی باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد ASUS H110M-C/PS: ارزان ولی حرفه ای باشید

مادربرد ایسوس بی 85 ام گیمر از سیستم امنیتی LANGuard بهره می‌برد که یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های انحصاری این کمپانی تایوانی است. این سیستم امنیتی در واقع سیستم محافظتی در بخش مربوط به سخت‌افزار شبکه است که با استفاده از تکنولوژی جفت‌سازی سیگنال‌ها و خازن‌های ضد EMI نصب شده ارتباطی مطمئن‌تر را رقم می‌زند.

ایسوس برای پورت‌های پشتی از محافظ I/O استفاده کرده است که از جنس آلیاژ فولاد ضد زنگ ساخته شده است. ضمن اینکه به کمک تکنولوژی DIGI+ VRM منحصر به‌ فرد ایسوس، توان ورودی از منبع تغذیه، به صورت ثابت و بدون نوسان جریان می‌یابد.

در قسمت میانی مادربرد ایسوس بی 85 ام گیمر می‌توانید محل قرارگیری پردازنده را مشاهده کنید. این مادربرد از پردازنده‌های نسل چهارم اینتل موسوم به هسول با لیتوگرافی 22 نانومتری (فاصله‌ی بین هر جز پردازشی 22 نانومتر است که در نهایت باعث قرارگیری ترانزیستورهای بیشتر و کوچکتر شدن ابعاد پردازنده می‌شود) بر پایه‌ی سوکت LGA1150 پشتیبانی می‌کند.

نکته‌ی مهم این است که مادربرد ایسوس از قابلیت اورکلاکینگ و تکنولوژی Intel Turbo Boost پشتیبانی نمی کند.

در قسمت سمت راست پردازنده، چهار شیار DIMM به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد این مادربرد می‌تواند از چهار رم 8 گیگابایت DDR3 پشتیبانی کند. میزان حداکثر فرکانس رم‌ها روی 1600 مگاهرتز تنظیم شده است. در این قسمت خازن‌های قدرتمندی نیز با ظرفیت بالا تعبیه شده‌اند که باعث می‌شوند میزان ولتاژ و عملکرد بدون مشکل در سطح بالایی باقی بماند.

زیر قسمت مربوط به اسلات رم‌ها می‌توانید چیپست B85 را مشاهده کنید که به رنگ سیاه با یک نوار قرمز رنگ خودنمایی می‌کند و روی آن لوگوی ASUS حک شده است. مادربرد ASUS B85M Gamer از یک اسلات PCI Express 3.0/2.0 بهره می‌برد که می‌توانید برای نصب کارت گرافیک از آن استفاده کنید.

 

خروجی‌ها

 

پورت مادربرد asus b85m gamer

 

مادربرد ASUS B85M Gamer از چهار پورت ساتا (SATA) با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه و دو پورت ساتا با سرعت 3 گیگابت بر ثانیه بهره می‌برد تا بتوانید با خیال راحت ار این خروجی‌ها برای اتصال حافظه‌های ذخیره‌سازی یا درایو نوری استفاده کنید.

اما ایسوس در قسمت پشت دستگاه، خروجی‌های نسبتاً کاملی را برای کاربران در نظر گرفته است تا بتوانند با خیال راحت کارهای خود را انجام دهند. در این قسمت می‌توانیم یک پورت PS/2 بنفش‌رنگ برای نصب کیبورد، یک پورت PS/2 برای اتصال موس، یک خروجی D-Sub، یک پورت HDMI، یک پورت LAN، دو پورت USB 3.1 Gen 1، دو پورت USB 2.0 و سه جک صوتی 3.5 میلی‌متری را ببینیم.

 

سیستم صوتی

 

مادربرد ایسوس بی 85 ام گیمر

 

کمپانی ایسوس در این قسمت کاملاً حرفه‌ای عمل کرده است و با بکارگیری سیستم صوتی هشت کاناله‌ی SupremeFX، خروجی پلی‌بک استریو با کیفیت بسیار بالای 115 دسی‌بل، تکنولوژی SupremeFX shielding، و خازن‌های قدرتمند ELNA در ایسوس بی 8 اِم گیمر تجربه‌ای لذت‌بخش به ویژه برای علاقه‌مندان گیم فراهم کرده است. از سوی دیگر بکارگیری یک آمپلی‌فایر 300 اُهمی کمک می‌کند تا هنگام استفاده از هدفون به‌ویژه هدفون‌های گیمینگ، گیمرها صدایی فراگیر و لذت‌بخش را بشنوند.

SupremeFX، تکنولوژی انحصاری ایسوس است که به گفته‌ی خود کمپانی تنها با یک هدف طراحی شده و توسعه یافته است؛ انتقال منحصر به‌ فردترین صدای خروجی برای شنوندگان!

البته نمی‌توان از نظر بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انتظار داشت تا این مادربرد عملکردی نظیر مادربردهایی چون سری PRIME و ROG ایسوس داشته باشد، اما با تدابیر این کمپانی، کاربران حوزه‌ی گیم با بودجه‌ی اقتصادی نیز می‌توانند تجربه‌ی صوتی جذابی را در اختیار داشته باشند.

 

تست عملکرد

 

عملکرد مادربرد asus b85m gamer

 

برای اینکه بتوان بهتر از نتایج عملکرد مادربرد باخبر شد، باید قطعات و سخت‌افزار مناسب با آن را روی مادربرد مورد نظر نصب کرد و با استفاده از نرم‌افزارهای بنچمارک نتایج تست‌ها را به دست آورد.

مادربرد ASUS B85M Gamer را باید مادربردی میان علاقه‌مندان گیم و طرفداران کارهای مالتی‌مدیا و چندرسانه‌ای بدانیم که با توجه به قیمت مناسب خود می‌تواند طیف وسیعی از کاربران را راضی نگه‌دارد. این مادربرد به خوبی می‌تواند با دیگر سخت‌افزار موجود در بازار سازگار شده و سیستمی کاربردی را در اختیار شما قرار دهد.

این مادربرد بیشتر مناسب افرادی است که کارهای اداری و مدیریتی انجام می‌دهند یا برای انجام کارهایی چون اجرای نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم، نرم‌افزارهای مدیریتی، مالی و نرم‌افزارهای بسته‌ی آفیس، نیاز به پردازش‌های سنگین و محاسبات پیچیده ندارند.

حالا وقتشه! اینو بخون لیست بهترین مادربردهای ۲۰۱۹:بررسی و انتخاب

البته با نصب سخت‌افزار مناسب می‌توانید بازی‌های سبک و نیمه‌سنگینی چون FIFA 2017 که گرافیک بالایی ندارند یا طی سال‌های گذشته عرضه شده‌اند با دستکاری تنظیمات بازی کنید.

مادربرد ASUS B85M Gamer با سخت‌افزارهای زیادی در دنیا سازگاری دارد ولی اگر می‌خواهید مادربرد و دیگر سخت‌افزار شما عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد، می‌توانید تا جایی که امکان دارد، از قطعات ساخت ایسوس در کنار هم استفاده کنید. به عنوان مثال توصیه می‌شود از کارت گرافیک، کارت صدا و درایوهای نوری ساخت ایسوس بهره بگیرید.

 

مصرف انرژی

میزان مصرفی انرژی و میزان گرمای خروجی از مهم‌ترین عواملی است که بسیاری از کاربران به‌ویژه افرادی که با سیستم خود زیاد کار می‌کنند برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. به لطف تکنولوژی‌های به کار رفته در مادربرد ASUS B85M Gamer، این سخت‌افزار مصرف بسیار پایین و بهینه‌ای دارد. ضمن اینکه نسبت به نسل قبلی مصرف آن 20 درصد کمتر شده است.

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آن‌ها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این برد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

ایسوس یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین کمپانی‌های سازنده‌ی قطعات کامپیوتری به ویژه مادربرد و کارت گرافیک آست که در تمامی رده‌ها بسته به نیاز مشتریان محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کند. با اینکه این کمپانی تمرکز زیادی روی محصولات سری ROG و PRIME دارد ولی از دیگر بخش‌های بازار غافل نبوده است.

مادربرد ASUS B85M Gamer یکی از مادربردهای حرفه‌ای و خوش‌قیمت این کمپانی است که می‌تواند در بخش بازی‌های نیمه‌سنگین و اجرای نرم‌افزارهای گرافیکی و چندرسانه‌ای، نیاز طیف وسیعی از کاربران را برطرف کند. اگر قصد خرید مادربرد ایسوس بی 85 ام گیمر را دارید با توجه به قیمت و امکانات این مادربرد، می‌توانید با خیال راحت این کار را انجام دهید.

در صورت انتخاب سخت‌افزار مناسب می‌توانید از انجام بازی‌های کامپیوتری به کمک این مادربرد لذت ببرید. از سوی دیگر در اجرای نرم‌افزارهای ویرایش فیلم و عکس، مالتی‌مدیا، طراحی، مهندسی و بسته‌ی آفیس نیز ناامید نخواهید شد.

 

نقاط قوت:

  • پشتیبانی از چیپست B85 و سوکت LGA 1150
  • کیفیت ساخت بالا
  • پشتیبانی از سیستم صوتی قدرتمند SupremeFX
  • بهره‌گیری از چهار اسلات رم

 

نقاط ضعف:

  • بهره‌گیری از یک اسلات PCIe Express 3.0
  • پشتیبانی نکردن از M.2 Storage