نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti

نقد و بررسی 16 آذر 1399 علی مظفری

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti

شرکت ایسوس (Asus)، با توجه به کلیه نیازهای کاربران، همواره در تلاش بوده تا با ارائه محصولاتی متفاوت، بتواند بخش عظیمی از نیازهای افراد مختلف را پوشش دهد. این مسئله موجب شد که به هم ریختگی در مدل‌های مختلف محصولات ایسوس بسیار زیاد شود و کاربران متوجه تفاوت‌های محصولات مختلف با یکدیگر نشوند؛ که همین مسئله موجب نارضایتی طرفداران این برند شد. این رویداد باعث شد که ایسوس رو به تولید سخت افزارهای متنوع در قالب یک «مجموعه» بیاورد. امروزه به هر مجموعه اصطلاحا "سری" گفته می‌شود و ایسوس در زمان نگارش این مقاله چندین سری بسیار پرطرفدار از جمله راگ (ROG) و تاف (TUF) را تحت برند خود مدیریت می‌کند.

امروز در فروشگاه اینترنتی هدف با نقد و بررسی یکی از کارت گرافیک‌های مدرن و قدرتمند از سری TUF ایسوس در خدمت شما هستیم. کارت گرافیک TUF GTX 1660TI O6G GAMING از سری کارت‌های گیمینگِ مقاومتی ایسوس بوده و برای ارائه تجربه گیمینگ فرسایشی ارائه شده است. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در رابطه با این کارت گرافیکِ جان سخت ایسوس هستید؛ در ادامه این نقد و بررسی با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti : معرفی اجمالی

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti

 

کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti گیمینگ، از چیپست پردازنده‌ی GTX 1660 Ti شرکت انویدیا (NVIDIA) بهره می‌برد. این کارت گرافیک به سری محصولات TUF از برند ایسوس تعلق دارد. این سری از محصولات ایسوس، همگی از قطعاتی با استاندارد نظامی تولید می‌شوند و همین مسئله موجب شده که همواره از این سری به عنوان یک سری مقاومتی یاد شود. برخلاف سری راگ که توان پردازشی بسیار بالایی را برای مدت زمان محدودی در اختیار شما قرار می‌دهد؛ می‌توانید تا ساعت‌ها بدون نگرانی از بابت فرسایش کارت گرافیک خود از کارت‌های سری تاف استفاده نمایید. این کارت‌ها توان پردازشی به نسبت کمتری نسبت به سری ROG از خود ارائه می‌دهند اما در عوض مدت زمانِ ارائه بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. این ویژگی باعث شده تا امروزه نگاه بسیاری از کاربران پرمصرف و استریمرها به سمت این سری خیره شود و طراحان سیستم‌های رومیزی، نگاه ویژه‌ای به این سری داشته باشند.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای خرید کارت گرافیک | کدام کارت گرافیک برای شما مناسب است؟

کارت‌های سری TUF ایسوس، علاوه بر طراحی شناخته شده و پرطرفدار مخصوص این سری، از راندمان بالایی برخوردارند و در زمان فشار پردازشی بالا، حرارتِ پایین و نویز کمی ایجاد می‌کنند. بهره‌مندی از جدیدترین فناوری‌های تولید تراشه‌های انویدیا یعنی معماری 12 نانومتری و در اختیارداشتن 1536 هسته CUDA این کارت را به یکی از ارزنده‌ترین کارت‌های گیمینگ میان رده تبدیل کرده‌ است. در کنار پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند، این کارت گرافیک ایسوس، از 6 گیگابایت حافظه‌ی اجرایی با تکنولوژی نسل ششم (DDR6) بهره می‌برد که فرکانس آن 12002 مگاهرتز بوده و به یک باس (BUS) رابط 192 بیت مجهز شده است.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti : معماری، طراحی و سیستم خنک کننده

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti

 

با اینکه کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti گیمینگ به هیچ سیستم نورپردازی خاصی مجهز نشده است؛ اما در عین حال بسیار زیباست. فریم پلاستیکی به کار رفته در نمای جلویی این کارت گرافیک دارای یک بریدگی در وسط است؛ که استایل ارتشی همیشگی را به خود گرفته است. در نگاه اول این استایل شما را به شدت متوجه خود خواهد کرد و لوگوی TUF در مرکز فن کناری، موجی خواهد شد که در نگاه اول متوجه استاندارد نظامی این محصول شوید. کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti، در ابعادی معادل 20x12.5x4.5 سانتی متر طراحی شده و برای خنک سازی به دو عدد فن 14 سانتی متری با تکنولوژی و سخت افزار ایسوس مجهز شده است، که اصطلاحا به آن Wing-Blade گفته می‌شود. این فن طراحی منحصر به فردی دارد که حق ساخت آن، انحصارا در اختیار ایسوس بوده و به گونه‌ای طراحی شده که عملکرد سیستم خنک کننده را در بالاترین حد ممکن حفظ کند. این فن از گواهی IP5X بهره می‌‌برد که به موجب آن، در برابر نفوذ گرد و غبار مقاوم بوده و مانع از رسیدن گرد و غبار به هیت سینک و برد داخلی می‌شود. علاوه بر تمام موارد ذکر شده، بلبرینگ‌های استفاده شده در این فن دارای ساختار ویژه‌ای هستند که سبب شده تا طول عمر فن نسبت به نسخه‌های قبلی، افزایش دو برابری داشته باشد و مهم تر از همه اینکه، صدای فن به طرز چشم گیری کاهش یابد.

خوشبختانه کارت گرافیک Asus TUF GTX 1660Ti، به سنسور تشخیص دما نیز مجهز شده است و به محض رسیدن دما به 53 درجه، این فن شروع به کار خواهد کرد. البته شما از طریق نرم افزار GPU Tweak 2 که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت؛ قادر به تغییر این دما بوده و می‌توانید آن را افزایش داده یا کم کنید.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti : چیپ پردازش گرافیک

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti

 

واحد پردازش گرافیکی (GPU: Graphic Processing Unit) همان طور که از نامش مشخص است؛ عهده دار پردازش‌های گرافیکی سیستم بوده و قسمتی از کارت گرافیک را تشکیل می دهد. هسته پردازنده گرافیک، مهم ترین فاکتور به هنگام خرید کارت گرافیک به شمار می‌آید که مشخص کننده‌ی سرعت، قدرت، توان پردازشی و در نهایت قیمت کارت گرافیک می‌باشد. سری چیپست‌های GTX 1660Ti در ماه مارسِ سال 2019 برای اولین بار معرفی شدند و از طراحی 12 نانومتری برخوردار هستند، که این موضوع سبب شده در بین کاربران پرمصرف و گیمر بسیار مطرح و پرطرفدار باشند. همان طور که می‌دانید پسوند Ti در چیپست‌های انویدیا به معنای قدرت بیشتر چیپست، نسبت به نسخه معمولی می‌باشد. شرکت ASUS برای این کارت گرافیک، دو حالت پردازشی مختلف در نظر گرفته است؛ که فرکانس چیپ گرافیک در هر حالت متفاوت بوده و مشخصا هر حالت، مناسب زمان خاصی می‌باشد. در ادامه جزئیات مربوط به هر حالت ذکر شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون راهنمای جامع خرید سیستم گیمینگ | معرفی کامل قطعات مورد نیاز کیس مخصوص بازی

حالت Gaming Mode : در حالت عادی و در فشار پردازشی متوسط، همواره حالت فعال برای عملکرد کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti، حالت گیمینگ می‌باشد که تا حدود بسیاری کارآمد بوده و تنها در بازی‌هایی با فشار پردازشی سنگین و یا پردازش‌های گرافیکی حجیم ممکن است عملکرد راضی کننده‌ای نداشته باشد. فرکانس پردازنده گرافیکی در این حالت بین 1500 تا 1815 مگاهرتز، متغیر خواهد بود.

حالت OC Mode : در این حالت از تمام قدرت چیپ پردازش استفاده خواهد شد که این موضوع، در موارد بسیاری عملکرد کارت گرافیک ایسوس تاف GTX 1660Ti، را ارتقا خواهد داد. البته حتما توجه داشته باشید که در حالت OC Mode، دمای تولیدی به وسیله کارت گرافیک بسیار افزایش می‌یابد و حتی ممکن است در صورت استفاده مداوم از این حالت، مشکلات مختلفی برای کارت گرافیک شما ایجاد شود. فرکانس پردازنده گرافیکی در این حالت بین 1530 تا 1830 مگاهرتز، متغیر خواهد بود.

با توجه به مشخصات و قیمت کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1660Ti، این کارت، از بهترین کارت گرافیک های موجود در بازه‌ی قیمتی خود می‌باشد و اگر شما به دنبال خرید یک کارت گرافیک قدرتمند همراه با طول عمر بالا هستید، حتما این کارت گرافیک ایسوس را در لیست خرید خود داشته باشید.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti : پورت‌های خروجی تصویر

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti

 

پورت های خروجی تصویر، از مهم ترین نکاتی هستند که به هنگام خرید کارت گرافیک، باید مدنظر داشته باشید؛ چرا که باید پورت های خروجی کارت گرافیک با مانیتور شما مطابقت داشته باشد و گرنه شما قادر نخواهید بود از کارت گرافیک خود خروجی مناسبی دریافت کنید و باید یا مانیتور و یا کارت گرافیک خود را تعویض نمایید. شرکت ایسوس مجموعا سه عدد پورت در پنل خروجی کارت گرافیک تاف GTX 1660Ti قرار داده است، که شامل یک عدد پورت DisplayPort 1.4، یک عدد پورت HDMI 2.0 و یک پورت DVI-D می‌باشد. با استفاده از خروجی HDMI 2 که نسبت به نسخه های قبلی این خروجی از تداوم اتصال، کیفیت و امکانات بیشتری برخوردار است؛ قادر خواهید بود که کیفیت های بالا تا نرخ 4K را دریافت نمایید. در انتها نیز با استفاده از پورت Display Port قادر خواهید بود با توجه به فرایند در حال اجرا تا حداکثر کیفیت 4320×7680 پیکسل را دریافت کرده و از این کیفیت چشمگیر لذت ببرید. لازم به ذکر است که پورت HDMI به کار رفته در این کارت گرافیک از تکنولوژی HDCP بهره می‌برد.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti : عملکرد گیمینگ

اکنون وقت آن رسیده که از آمار و ارقام نوشته شده بر روی کاغذ فاصله بگیریم؛ و نگاهی به محبوب ترین اطلاعات مورد نیاز گیمرها، یعنی فریم و رزولوشن بپردازیم. ازآنجایی که با تغییر هر یک از اجزای کانفیگ یک سیستم کامپیوتری، تغییراتی در عملکرد آن ایجاد خواهد شود؛ تصمیم گرفتیم که از ماشین مجازی گیم دیبِیت (Game Debate) جهت بررسی عملکرد کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti کمک بگیریم.

پیش از شروع، باید بدانید که در بررسی فریم دریافتی در هر بازی؛ ما حداقل کانفیگ موردنیاز (Minimum Requirements) برای اجرا هری بازی را در موتور شبیه ساز تنظیم کردیم و رزولوشن بازی، بر روی کیفیت 1080 پیکسل تنظیم شده است. پس برای تست هر بازی، کارت گرافیک GTX 1660Ti به عنوان عضو ثابت بوده و بقیه مقادیر، متغیر هستند. در ادامه لیستی از فریم دریافتی از جدیدترین و محبوب‌ترین عناوین صنعت گیم را می‌توانید مشاهده نمایید.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti : ویژگی‌های انحصاری ایسوس

نرم افزار مدیریت کارت گرافیک GPU Tweak 2 : این نرم افزار یک محصول انحصاری برای مدیریت کارت گرافیک‌های ایسوس می‌باشد که قابلیت‌هایی همچون امکان اورکلاک دستی و تنظیم و تغییر سرعت، ولتاژ، عملکرد فن (Fan) و دیگر عوامل را از طریق یک رابط بصری در اختیار شما می‌گذارد. با استفاده از این افزونه قادر خواهید بود تا کنترل کامل کارت گرافیگ Asus TUF GTX 1660Ti خود را در اختیار داشته باشید و در لحظه با استفاده از رابط کاربری این نرم افزار و بدون نیاز به وارد شدن به بایوس سیستم و تغییر در مقادیر آن، تنها از طریق مقادیر ارائه شده توسط این رابط کابری، اورکلاک کارت گرافیک را اعمال نمایید.

هشدار : اورکلاک کارت گرافیک نیازمند دانش فنی مناسب در زمینه سخت افزار می‌باشد؛ لذا از هر اقدام خودسرانه و ناآگاهانه در زمینه اورکلاکینگ کارت گرافیک بپرهیزید.

حالا وقتشه! اینو بخون نصب ویندوز 10 روی لپ تاپ و کامپیوتر با پارتیشن بندی

نرم افزار دستیار استریم Xsplit Gamecaster : با رواج بازی‌های آنلاین و افزایش مخاطبین استریم‌ها، ایسوس نرم افزار اختصاصی خود برای استریم را با نام Xsplit منتشر کرده است که تنها بر روی سیستم‌های بهره مند از کارت گرافیک‌های ایسوس نظیر سری فونیکس، بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهد. با استفاده از این نرم افزار قادر خواهید بود تا بر روی توئیچ (twitch) و یوتیوب استریم کنید و با استفاده از کلیدهای میان‌بر تعریف شده، از بازی خود اسکرین شات گرفته، سکانس های مورد علاقه خود را ضبط کرده و در همان لحظه با دوستان خود در شبکه های مجازی یا رسانه های گیمینگ به اشتراک بگذارید.

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti

 

لایسنس نرم افزار کاهش پینگ WTFast : با توجه به زیرساخت‌های نامناسب اینترنت در ایران و مشکلات فراوان گیمرهای ایرانی در رابطه با پینگ نامناسب، همواره این موضوع یکی از مسائل بسیار مهم برای گیمرها بوده است. خوشبختانه به دلیل همکاری ایسوس با شرکت خدماتی WTFast، که یکی از بزرگترین شرکت‌های ارائه دهنده سرویس کاهش پینگ می‌باشد؛ خریداران این کارت گرافیک ایسوس می‌توانند به مدت 6 ماه، به صورت کاملا رایگان از خدمات این شرکت استفاده نموده و تجربه خوبی از بازی کردن با پینگ مناسب داشته باشند.

نرم افزار ماینر ارز مجازی Q-Dot : پیش از شروع معرفی این فیچر، لازم است اشاره کنیم که ما استفاده از این سرویس را کاملا رد کرده و مخالف ماین (استخراج) ارزهای مجازی از طریق سیستم‌های خانگی هستیم؛ قاعدتا هرگونه استفاده از این سرویس بر عهده کاربر می‌باشد.

کوانتوم دات یا Q-Dot، نوعی رمزارز همچون بیتکوین، اتریوم و... بوده که به وسیله شرکت ایسوس پشتیبانی و همراهی می‌شود. با خرید کارت گرافیک ASUS TUF GTX 1660Ti، شما قادر به ساخت یک حساب Quantm cloud بوده و می‌توانید از طریق ارائه توان پردازشی سیستم خود، مقداری از این رمزارز را دریافت نمایید.

 

سخن پایانی :

 

نقد و بررسی کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti

 

سری TUF، یکی از محبوبترین سری‌های ایسوس برای گیمرها، انیمیشن کارها و کاربرانیست که ساعت‌های زیادی را صرف انجام فعالیت‌های سنگین گرافیکی می‌کنند. قیمت کارت گرافیک ایسوس TUF GTX 1660Ti، در بازه قیمت کارت‌های گرافیک میان رده می‌باشد؛ اما این کارت پتانسیل بسیار بالاتری از خود نشان داده و توانسته به خوبی جای خود را در بازار پیدا کند. توان پردازشی بالا، بهره مندی از معماری 12 نانومتری انویدیا، شش گیگابایت حافظه اجرایی، استفاده از قطعات فوق العاده باکیفیت در کنار استاندارد نظامی و... تنها بخشی از امتیازات این کارت گرافیک قدرتمند است. اگر تصمیم به طراحی‌های گرافیکی سطح بالا، تجربه یک گیمینگ لذت بخش و حتی پردازش‌های گرافیکی نسبتا سنگین را در ذهن دارید؛ خرید کارت گرافیک Asus TUF GTX 1660Ti، پاسخی ایده آل برای قرارگیری در کیسِ شما خواهد بود.

 

نقاط قوت :

  • 6 گیگابایت حافظه اجرایی با کلاس DDR6
  • طراحی بسیار زیبا در کنار استفاده از قطعات بسیار مقاوم
  • سیستم خنک کننده کارآمد و بهره مندی از دو فن 14 سانتی متری
  • تنوع بالای نرم افزارهای جانبی و خدمات متنوع ایسوس

 

نقاط ضعف :

  • پورت‌های خروجی محدود