نقد و بررسی مادربرد ASUS B250 MINING EXPERT: پول پارو کنید!

نقد و بررسی 04 خرداد 1398 علی مظفری

نقد و بررسی مادربرد ASUS B250 MINING EXPERT: پول پارو کنید!

اگر به دنبال جمع‌آوری ارزهای دیجیتالی هستید و به دنبال یک سیستم مناسب این کار می‌گردید، ایسوس با همین هدف مادربرد ASUS B250 Mining Expert را با 19 اسلات PCI را عرضه کرده است. با نقد و بررسی این مادربرد جذاب و خوش‌قیمت همراه ما باشید.

مادربرد یکی از اصلی‌ترین قطعات هر سیستم کامپیوتری است که قطعات و سخت‌افزار مختلف به طور مستقیم یا غیرمستقیم روی آن سوار می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی آنها برعهده‌ی بورد اصلی خواهد بود. مادربردها نیز مانند دیگر سخت‌افزارهای کامپیوتری انواع متنوعی دارند که مشخصات فنی آنها متناسب با بودجه‌ها و کاربری‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

کمپانی تایوانی ایسوس یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین تولیدکنندگان مادربرد و کارت گرافیک در دنیا است که محصولات خود را در سری‌های مختلف با مشخصات فنی و قیمت متفاوت روانه‌ی بازار می‌کند. یکی از ویژگی‌های برند ایسوس این است که هیچ‌گاه کیفیت را فدای عوامل دیگری چون قیمت نمی‌کند و در تمام زمینه‌های محصولات ارزشمندی را به فروش می‌رساند.

طی سال‌های اخیر با توجه به افزایش روزافزون ارزش ارزهای دیجیتال، بسیاری از کاربران با هدف کسب درآمد و پول‌دار شدن به سمت استخراج این ارزها روی آورده‌اند. اما برای عملیات ماینینگ (Mining) یا همان استخراج ارز به سیستم مناسب این کار نیاز دارید تا بتوانید به صورت حرفه‌ای و سریع‌تر به هدف خود برسید.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کارت گرافیک ASUS Mining RX470 4G: بدون توقف استخراج کنید

از همین رو بسیاری از کمپانی‌های تولیدکننده‌ی انواع سخت‌افزار در دنیا دست به کار شده‌اند و محصولاتی را با همین هدف عرضه کرده‌اند. کمپانی ایسوس نیز بیکار نبوده و مادبورد B250 Mining Expert را به عنوان اولین مادربرد ماینینگ دنیا با 19 اسلات PCI معرفی کرده است.

مادربرد ASUS B250 Mining Expert یکی دیگر از مادربردهای حرفه‌ای و قدرتمند این برند تایوانی است که از 19 اسلات PCIe، دو اسلات رم DDR4، سیستم خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای، چیپست B250، سوکت LGA1151، سیستم ایمنی 5X Protection، تکنولوژی اُپتان (Optane) اینتل و سه کانکتور 24 پین برای اتصال منبع تغذیه بهره می‌برد.

اگر قصد خرید مادربرد ASUS B250 Mining Expert را دارید می‌توانید قیمت مادربرد ASUS B250 Mining Expert را با قیمت مادربرد های موجود مقایسه کنید و سپس تصمیم بگیرید.

 

محتویات داخل جعبه

 

مادربرد ایسوس بی 250 ماینینگ اکسپرت

 

برای خریداران مادربرد ایسوس بی 250 ماینینگ اکسپرت مهم است بدانند داخل جعبه‌ی این محصول چه مواردی قرار دارد تا در صورت نیاز از آنها استفاده کنند. داخل جعبه‌ی این مادربرد می‌توانید موارد زیر را داشته باشید. البته ممکن است متعلقات داخلی بسته به بازارهای مختلف، متفاوت باشد.

  • دفترچه راهنما
  • دی‌وی‌دی درایورها و نرم‌افزارهای ضروری
  • محافظ پورت‌های پشتی
  • دو کابل SATA با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه
  • کیت نصب آسان پردازنده
  • نگهدارنده‌ی فن

 

طراحی و ویژگی‌های فنی مادربرد ASUS B250 Mining Expert

 

مشخصات مادربرد asus b250 mining expert

 

در همان نگاه اول به مادربرد ایسوس بی 250 ماینینگ اکسپرت متوجه می‌شوید با یک محصول عجیب و خاص مواجه هستید که برای کاربری مشخصی طراحی شده است. بی‌تردید به‌کارگیری 19 اسلات PCI باعث می‌شود بلافاصله چشمان شما به این بخش خیره شود.

مطابق انتظار مادربرد ایسوس کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و در ساخت از آن بهترین مواد اولیه و آلیاژها استفاده شده است. این مادربرد از سیستم خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای نیز بهره می‌برد که باعث می‌شود هنگام پردازش‌های سنگین، گرمای خروجی در سطح قابل قبولی باشد.

ایسوس از سیستم امنیتی LAN Guard روی مادربرد خود بهره گرفته است که در واقع سیستم محافظتی در بخش مربوط به سخت‌افزار شبکه است و با استفاده از تکنولوژی جفت‌سازی سیگنال‌ها و خازن‌های ضد EMI نصب شده ارتباطی مطمئن‌تر را رقم می‌زند. ایسوس برای پورت‌های پشتی از محافظ I/O استفاده کرده است که از جنس آلیاژ فولاد ضدزنگ تهیه می‌شود.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی مادربرد ASUS ROG Zenith Extreme Alpha : یک انتخاب همه چیز تمام!

کمپانی ایسوس برای مادربرد B250 Mining Expert از سیستم Fan Xpert2+ استفاده کرده است که به لطف آن می‌توان روی سیستم خنک‌کننده و کاهش صدای سیستم کنترل انعطاف‌پذیری داشت و از سوی دیگر هنگام اجرای پردازش های سنگین دمای پردازنده‌ گرافیکی را در سطح قابل قبول نگه داشت. مادربردهای ایسوس یکی از کامل‌ترین سیستم‌های خنک‌کننده‌ی onboard را در بین مدل‌های هم‌رده‌ی خود دارند که امکان کنترل و تنظیم نرم‌افزاری آن وجود دارد.

در قسمت سمت راست پردازنده، دو شیار DIMM به چشم می‌خورد که حداکثر می‌تواند از دو رم 16 گیگابایت DDR4 پشتیبانی کند. میزان حداکثر فرکانس رم‌ها روی 2400 مگاهرتز تنظیم شده است. در این قسمت خازن‌های قدرتمندی نیز با ظرفیت بالا تعبیه شده‌اند که باعث می‌شوند میزان ولتاژ و عملکرد بدون مشکل در سطح بالایی باقی بماند.

از آنجایی که هنگام ماینینگ و استخراج شدیدا به قدرت منبع تغذیه و کارت گرافیک نیاز دارید ایسوس در لبه سمت راست مادربرد خود سه اسلات 24 پین را برای محل اتصال پاور در نظر گرفته است. ضمن اینکه می‌توانید از 19 اسلات کارت گرافیک نیز استفاده کنید. 18 اسلات به صورت PCIe x1 و یک اسلات از نوع PCIe 16x در نظر گرفته شده است. در کنار این اسلات‌ها، خازن‌هایی با قابلیت تثبیت‌کننده‌ی ولتاژ تعبیه شده است که باعث عملکرد پایدار و بدون نویز کارت گرافیک می‌شود.

در قسمت میانی و بالای مادربرد دقیقا بالای لوگوی ASUS، می‌توان محل نصب پردازنده را مشاهده کرد. مادربرد ایسوس بی 250 ماینینگ اکسپرت از مجموعه پردازنده‌های نسل ششم و هفتم Core i7، Core i5، Core i3، Pentium و Celeron اینتل با لیتوگرافی 14 نانومتری (فاصله‌ی بین هر جز پردازشی ۱۴ نانومتر است که در نهایت باعث قرارگیری ترانزیستورهای بیشتر و کوچکتر شدن ابعاد پردازنده می‌شود) بر پایه‌ی سوکت LGA1151 پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه مادربرد ایسوس از فناوری Intel Turbo Boost Technology 2.0 نیز بهره می‌برد. در ادامه تعدادی از این پردازنده ها را مشاهده می کنید.

می‌توانید جدول کامل پردازنده‌ها را در سایت ایسوس مشاهده کنید.

 

Celeron G3900(2.8G, 51W, L3:2M, 2C)
Core i3-6100 (3.7GHz, 2C, HT, L3:3M, 51W, rev.S0)
Core i3-6300 (3.8GHz, 2C, HT, L3:4M, 51W, rev.S0)
Core i3-7100(3.9G,51W,L3:3M,2C,rev.S0,HT)
Core i5-6400 (2.7GHz, 4C, L3:6M, GT2, 65W, rev.R0)
Core i5-7400 (3.0GHz, 4C, L3:6M, Intel HD 600 series, 65W, rev.B0)
Core i7-7700 (3.6GHz, 4C, HT, L3:8M, Intel HD 600 series, 65W, rev.B0)
Core i7-7700K (4.2GHz, 4C, HT, L3:8M,Intel HD 600 series , 91W, rev.B0)
Pentium G4400 (3.3GHz, 2C, L3:3M, 54W, rev.S0)
Pentium G4620(3.7G,51W,L3:3M,2C,rev.S0,HT)

 

خروجی‌ها

 

پورت مادربرد asus b250 mining expert

 

مادربرد ASUS B250 Mining Expert از چهار پورت ساتا با سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه بهره می‌برد تا بتوانید با خیال راحت ار این خروجی‌ها برای اتصال حافظه‌های ذخیره‌سازی یا درایو نوری استفاده کنید.

اما ایسوس در قسمت پشت این مادربرد از دو پورت PS/2 برای اتصال موس یا کیبورد، یک پورت HDMI، یک پورت LAN، یک پورت USB 3.1 Gen 1، یک پورت USB 2.0 و سه جک صوتی 3.5 میلی‌متری استفاده کرده است.

کمپانی سازنده‌ در این بخش نشان داده که با استفاده از این پورت‌ها، کاربران هنگام کارکردن با مادربرد ایسوس کمبودی نخواهند داشت.

 

سیستم صوتی

کمپانی ایسوس با بهره‌گیری از یک چیپست صوتی هشت کاناله‌ی Realtek ALC887 و خازن‌های قدرتمند تولید کمپانی ژاپنی Nichicon تلاش کرده است تا از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجربه‌ی صوتی لذت‌بخشی را روی مادربرد ASUS B250 Mining Expert فراهم کند. البته کاربران از چنین مادربردی که با هدف ماینینگ طراحی شده است نباید انتظار خروجی صدای حرفه‌ای داشته باشند.

 

تست عملکرد

 

عملکرد مادربرد asus b250 mining expert

 

برای اینکه بتوان بهتر از نتایج عملکرد مادربرد باخبر شد، باید قطعات و سخت‌افزار مناسب با آن را روی مادربرد مورد نظر نصب کرد و با استفاده از نرم‌افزارهای بنچمارک نتایج تست‌ها را به دست آورد.

مادربرد ایسوس B250 Mining Expert، جزو مادربردهای حرفه‌ای این برند شناخته می‌شود که به خوبی با دیگر قطعات سازگار بوده و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. ضمن اینکه تکنولوژی‌های به کار رفته در آن کمک می‌کند تا بهترین تجربه را به ویژه در هنگام بازی کردن داشته باشید.

حالا وقتشه! اینو بخون لیست بهترین مادربردهای ۲۰۱۹:بررسی و انتخاب

اگر می‌خواهید مادربرد و دیگر سخت‌افزار شما عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد، می‌توانید تا جایی که امکان دارد، از قطعات ساخت ایسوس در کنار هم استفاده کنید. به عنوان مثال توصیه می‌شود از کارت گرافیک، کارت صدا و درایوهای نوری ساخت ایسوس بهره بگیرید.

 

مصرف انرژی

میزان مصرفی انرژی و میزان گرمای خروجی از مهمترین عواملی است که بسیاری از کاربران به‌ویژه افرادی چون طراحان گرافیک، تدوینگران، برنامه‌نویس‌ها و مدیران سرور برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. مادربرد بی 250 ماینینگ اکسپرت طبیعتا به تنهایی مصرف انرژی بالایی ندارد ولی باتوجه به قطعات جانبی استفاده شده باید انتظار مصرف انرژی و تولید گرمای بیشتر را داشته باشید.

 

سخن پایانی

بی‌شک یک سیستم کامپیوتری قطعات مختلفی را در خود جای داده است که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارد و برای یک عملکرد خوب به تمام آنها نیاز داریم. اما مادربرد (Motherboard) شاید در میان وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارد. تمام قطعات به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این بورد متصل می‌شوند و وظیفه‌ی هماهنگی تمام سخت‌افزار با مادربرد است.

این روزها استخراج ارزهای دیجیتال و کسب درآمد از این طریق به یکی از جذاب‌ترین کارهای کاربران تبدیل شده است. از همین رو کمپانی‌های کوچک و بزرگ سخت‌افزارها و ابزارهای مناسب این کار را طراحی و روانه‌ی بازار کرده‌اند.

اگر جزو کاربرانی هستید که می‌خواهید از این طریق کسب درآمد کنید و به دنبال مادربردی حرفه‌ای، مدرن، قدرتمند و با عملکردی عالی هستید و از طرفی بودجه‌ی محدودی دارید، مادربرد ASUS B250 Mining Expert می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما باشد.

 

نقاط قوت:

  • قیمت مناسب
  • 19 اسلات PCIe
  • پشتیبانی از انواع سخت‌افزار
  • بهره‌گیری از LANGuard انحصاری ایسوس
  • دارای سه اسلات 24 پین برای پاور
  • پشتیبانی از پردازنده‌های نسل ششم و هفتم اینتل

 

نقاط ضعف

  • محدودیت تعداد اسلات رم
  • تعداد کم پورت‌های جدید