نقد و بررسی موبایل اپل آیفون 13 و آیفون 13 مینی | Apple iPhone 13

نقد و بررسی 09 مرداد 1402 علی مظفری

نقد و بررسی موبایل اپل آیفون 13 و آیفون 13 مینی | Apple iPhone 13

گوشی آیفون 13 و آیفون 13 مینی دو گوشی جدید شرکت اپل هستند که در روایداد اپل 2021 به صورت رسمی رونمایی شدند. از لحاظ ظاهری تفاوت زیادی میان آیفون‌ 13 و آیفون 12 نیست و اپل مشابه سال‌های گذشته از الگوی طراحی یکسانی استفاده کرده است. اما در همه‌ی بخش‌های سخت افزاری شاهد پیشرفت‌هایی به نسبت آیفون 12 هستیم. کم شدن میزان بریدگی بالای نمایشگر و تغییر چینش سنسورهای دوربین از تغییرات ظاهری آیفون 13 و آیفون 13 مینی هستند.

اپل iPhone 13 صفحه نمایش با اندازه‌ی 6.1 اینچ داشته و iPhone 13 Mini هم 5.4 اینچی است. طراحی این دو مدل آیفون علاوه بر الگوی طراحی ظاهری، در مشخصات فنی هم مثل هم بوده و تنها تفاوت آن‌ها در سایز صفحه نمایش، رزولوشن تصویر و ظرفیت باتری است. اگر به دنبال امکانات و قدرت iPhone 13 هستید ولی از گوشی‌ با صفحه نمایش بزرگ خوشتان نمی‌آید، خرید iPhone 13 Mini به شما پیشنهاد می‌شود.

 

نقد و بررسی موبایل اپل آیفون 13 و آیفون 13 مینی

 

حالا وقتشه اینو بخون! نقد و بررسی موبایل اپل آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس | iPhone 13 Pro Max

پنل نمایشگر آیفون 13 و آیفون 13 مینی از نوع Super Retina XDR OLED است که با پشتیبانی از قابلیت‌هایی مثل HDR10 و Dolby Vision علاوه بر کیفیت تصویر، دقت رنگ بالایی را هم به‌نمایش می‌گذارد. اپل آیفون 13 را با چیپست جدید A15 Bionic با طراحی 5 نانومتری به بازار عرضه کرده است. این چیپست اختصاصی اپل، قدرتمندترین پردازشگری است که تا کنون بر روی گوشی‌های آیفون قرار گرفته و با پردازنده‌ی شش هسته‌ای و پردازنده‌ی گرافیکی چهار هسته‌ای، حدود 50 درصد عملکرد پردازشی بهتر را به نسبت نسل قبلی این چیپست ارائه می‌دهد. iOS 15 هم جدیدترین نسخه‌ی سیستم عامل اختصاصی اپل است که می‌توانید بر روی گوشی iPhone 13 از آن استفاده کنید.

 

نقد و بررسی موبایل اپل آیفون 13 و آیفون 13 مینی

 

علاوه بر چینش ضربدری دوربین‌ها و قرارگیری سنسورها به صورت قطری بر روی ماژول دروبین، از لحاظ فنی هم شاهد تغییرات مهمی در آیفون 13 و آیفون 13 مینی در بخش دوربین هستیم. اپل از سنسورهای تصویر بزرگ 1.7 میکرومتری که پیش‌تر در آیفون 12 پرو مکس استفاده شده بود، بر روی آیفون‌های جدید استفاده کرده است. سنسور اصلی آیفون 13 با دهانه‌ی دیافراگم f/1.6 توانایی زیادی در جذب نور محیط داشته و برای عکاسی و فیلم برداری در شرایط نوری ضعیف کاربرد بالایی دارد. در کنار این سنسور 12 مگاپیکسلی واید، از یک سنسور 12 مگاپیکسلی دیگر هم برای عکاسی اولتراواید استفاده شده که فاصله‌ی کانونی لنز آن 13 میلی‌متری است و می‌توانید پوشش‌دهی 120 درجه‌ای محیط را به شما ارائه دهد. قابلیت فیلم برداری 4K تا 60 فریم بر ثانیه و 1080p تا 240 فریم بر ثانیه هم وجود دارد. از مهم‌ترین تغییرات بخش دوربین می‌توان به قابلیت تغییر الگوی رنگی ثبت تصاویر در هنگام تصویر برداری و قابلیت فیلم برداری سینماتیک اشاره کرد که در ادامه بررسی به آن‌ها می‌پردازیم.

موبایل اپل iPhone 13 و iPhone 13 Mini طراحی بسیار زیبایی دارند و با جنس بدنه‌ی شیشه‌ای و فریم آلومینیومی حس خوبی را هنگام در دست گرفتن به شما منتقل می‌کنند. قیمت آیفون 13 و قیمت آیفون 13 مینی به نسبت سری Pro آیفون‌ها کمتر بوده و با قیمت کمتر می‌توانید از امکانات جذاب آیفون 13 استفاده کنید. در ادامه نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 13 و آیفون 13 مینی نگاهی دقیق‌تر به بخش‌های مختلف این موبایل خواهیم انداخت.

 

طراحی و کیفیت ساخت آیفون 13

 

طراحی و کیفیت ساخت آیفون 13

 

طراحی گوشی اپل آیفون 13 در هر دو مدل استاندارد و مینی مشابه به هم بوده و تنها در سایز صفحه نمایش و در نتیجه ابعاد گوشی تفاوت دارند. آیفون 13 نمایشگر 6.1 اینچی داشته سایز آن 146.7x71.5x7.65 میلی‌متر است. آیفون 13 مینی هم با صفحه نمایش 5.4 اینچی ابعادش 131.5x64.2x7.65 میلی‌متر است. آیفون‌های نسل جدید به ترتیب 174 و 141 گرم هم وزن دارند. آیفون 13 به نسبت آیفون 12 کمی بزرگ‌تر بوده و عرض بیشتری دارد. در طراحی iPhone 13 از شیشه و آلومینیوم استفاده شده است. قاب جلویی و پشتی گوشی توسط شیشه ساخته شده و توسط یک لایه‌ی سرامیکی محافظت شده‌اند که به‌گفته‌ی اپل در برابر خط و خش و افتادن مقاوم بوده و مانع شکستی بدنه‌ی گوشی می‌شود. فریم دور گوشی هم از جنس آلومینیوم است که در رنگ‌های مختلف گوشی، ظاهری جذاب‌تری را به iPhone 13 داده است. آیفون 13 و آیفون 13 مینی در رنگ‌های جدید صورتی، آبی، مشکی، سفید و قرمز معرفی شده است که کاملا ترکیب رنگ متفاوتی به نسبت همین رنگ‌ها در آیفون 12 دارند. 

 

طراحی و کیفیت ساخت آیفون 13

 

قاب پشتی گوشی مشابه سال گذشته به صورت تخت طراحی شده و به جز لوگوی اپل در مرکز و ماژول دوربین در بالای آن، المان دیگری بر روی قاب وجود ندارد. ماژول دوربین آیفون 13 به نسبت نسب قبلی کمی ضخامت بیشتری داشته و سنسورهای دوربین و حاشیه‌های اطراف آن‌ها ضخیم‌تر طراحی شده است. مشخصه‌ی ظاهری آیفون 13 هم تغییر دادن چینش سنسورهای دوربین است به صورت قطری در کنار هم قرار گرفته‌اند. بر روی لبه‌ی سمت راست کلید پاور و در سمت دیگر کلیدهای کم و زیاد و قطع صدا به چشم می‌خورد. همچنین اسلات قرارگیری سیم‌کارت هم در لبه‌ی سمت چپ گوشی قرار گرفته‌ است. بر روی لبه‌ی پایینی گوشی هم درگاه شارژر لایتنینگ قرار گرفته است. بر روی ناچ بالای نمایشگر و لبه‌ی پایینی گوشی از میکروفون و بلندگو استریو استفاده شده است.

آیفون‌های 13 از گواهینامه IP استفاده می‌کنند و با وجود IP68 می‌توانید تا عمق 6 متری و مدت زمان 30 دقیقه، از سلامت گوشی مطمئن باشید. به صورت کلی در بخش طراحی عملکرد آیفون 13 بسیار خوب بوده و با یک گوشی شیک، رده بالا و زیبا طرف هستیم. اگر به دنبال خرید یک گوشی با کیفیت از لحاظ کیفیت ساخت و طراحی هستید، خرید آیفون 13 و آیفون 13 مینی به شما پیشنهاد می‌شود. 

 

صفحه نمایش موبایل اپل iPhone 13

 

صفحه نمایش موبایل اپل iPhone 13

 

صفحه نمایش گوشی iPhone 13 در مدل استاندارد 6.1 اینچی است که حدود 86 درصد سطح پنل جلویی گوشی را پوشش داده است. نسبت تصویر در این گوشی 19.5 به 9 و رزولوشن تصویر هم 1170x2532 است. تراکم پیکسلی آن هم 460ppi است. صفحه نمایش آیفون 13 مینی هم سایز 5.4 اینچی دارد که حدود 85.1 درصد سطح پنل جلویی را پوشش داده و با نسبت تصویر مشابه، رزولوشن 1080x2340 پیکسل را با تراکم پیکسلی 476ppi را به نمایش می‌گذارد. ناچ بالای نمایشگر در هر دو مدل حدود 25 درصد به نسبت آیفون 12 کمتر شده است که البته به‌جای طول بیشتر، کمی ارتقاع آن بیشتر شده است.

 

صفحه نمایش موبایل اپل iPhone 13

 

پنل صفحه نمایش iPhone 13 در هر دو مدل از نوع Super Retina XDR OLED است. صفحه نمایش آیفون 13 حدود 28 درصد روشن‌تر آیفون‌های قبلی است و تا 800 نیت درخشش در حالت عادی و تا 1200 نیت در هنگام پخش محتوای HDR روشنایی دارد. این میزان روشنایی باعث می‌شود در محیط‌های پرنور هم بتوانید به‌راحتی با گوشی کار کنید. در هنگام پخش محتوای HDR هم روشنایی 1200 نیتی به شما اجازه می‌دهد، دقیق‌ترین رنگ‌ها و تمامی بافت‌ها و سایه‌های موجود در تصاویر را مشاهده کنید. با استفاده‌ از فناوری True Tone هم میزان روشنایی تصاویر بسته به نور محیط به صورت خودکار تغییر می‌کند.

 

صفحه نمایش موبایل اپل iPhone 13

 

آیفون 13 همچنین از گستره‌ی رنگی استاندارد سینمایی برای نمایش رنگ‌ها استفاده می‌کند. با توجه به قابلیت‌های فیلم برداری سینماتیک در آیفون 13، نمایش تصاویر با گستره‌ی رنگی سینمایی کمک زیادی به علاقه‌مندان فیلم سازی با گوشی می‌کند. نمایش گستره‌ی رنگی سینمایی و دقت رنگ بالا در صفحه نمایش آیفون 13 و آیفون 13 مینی به‌واسطه‌ی پشتیبانی گوشی از HDR10 و Dolby Vision ممکن شده است. همچنین پنل نمایشگر Super Retina XDR در آیفون 13 با تراکم پیکسلی بالا، تصاویر بسیار شارپ و دقیقی را نمایش می‌دهد به‌گونه‌ای که علاوه بر ویدیوها و تصاویر، متن‌های نمایش داده شده هم وضوح بسیار بالایی دارند.

اگر به دنبال خرید گوشی با کیفیت تصویر بالا هستید و دقت رنگ نمایشگر و میزان روشنایی آن برای شما اهمیت دارد، آیفون 13 و آیفون 13 مینی می‌توانند جز بهترین گزینه‌ها برای شما باشند. البته باید توجه داشت که نرخ نوسازی تصویر 120 هرتزی که امسال اپل آن را برای آیفون 13 معرفی کرد، تنها در مدل‌های پرو (Pro) مورد استفاده قرار گرفته و دو مدل استاندارد و مینی آیفون 13 همچنان از نرخ نوسازی تصویر استاندارد 60 هرتزی پشتیبانی می‌کنند.

 

سخت افزار و نرم افزار Apple iPhone 13

 

سخت افزار و نرم افزار Apple iPhone 13

 

Apple A15 Bionic وظیفه‌ی پردازش اطلاعات را در آیفون 13 برعهده دارد. این چیپست با طراحی 5 نانومتری و پردازنده‌ی شش هسته‌ای به راحتی از پس کلیه کارهای نرم افزاری بر می‌آید و می‌توانید سنگین‌ترین پردزاش‌ها را هم با آن انجام دهید. علاوه بر اجرای روان انواع بازی موبایل، می‌توانید ویدیوهای 4K را هم به‌راحتی با ویرایشگر ویدیویی گوشی ادیت کرده و خروجی بگیرید. چیپست A15 اپل از پردازنده‌های دو هسته‌ای Avalanche و پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Blizzard برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کند که 50 درصد به نسبت نسل قبلی عملکرد بهتری دارد. در بخش پردازنده‌ی گرافیکی هم شاهد بازدهی 30 درصدی به نسبت آیفون 12 هستیم، جایی که اپل از پرداشگر تصویری 4 هسته‌ای در آیفون 13 استفاده کرده است.

 

سخت افزار و نرم افزار Apple iPhone 13

 

چیپست A15 از 15 میلیارد ترانزیستور استفاده می‌کند که می‌تواند 15.8 تریلیون دستور را در یک ثانیه پردازش کند. این چیپست با طراحی 5 نانومتری علاوه بر سرعت بالا در اجرای انواع نرم افزار و بازی، وظیفه‌ی مهمی در هم بخش دوربین و قابلیت فیلم برداری سینمایی دارد. آیفون 13 با چیپست Apple A15 Bionic به بهینه سازی باتری گوشی هم کمک کرده است که در ادامه‌ی بررسی دقیق‌تر آن را بررسی خواهیم کرد. آیفون 13 با 4 گیگابایت حافظه‌ی رم و در سه مدل با ظرفیت‌های 128، 256 و 512 گیگابایت معرفی شده است.

 

سخت افزار و نرم افزار Apple iPhone 13

 

سیستم عامل iOS 15 به صورت پیش‌فرض بر روی آیفون 13 نصب شده است. الگوی طراحی این نسخه‌ از سیستم عامل هم درست مانند نسخه‌های قبلی است ولی امکانات شخصی‌سازی بیشتری به آن اضافه شده است. از قابلیت‌های جدید نرم افزاری این سیستم عامل می‌توان مدیریت شخصی‌سازی‌شده‌تر منوی Today و استفاده‌ی بهینه‌تر از ویجت‌ها اشاره کرد. در iOS 15 می‌توانید از ویجت‌های چسبان بر روی نمایشگر استفاده کنید. حالت Dark Mode هم با پشتیبانی کامل از نرم افزارهای مختلف و منوی تنظیمات در iOS جدید قابل استفاده است. با استفاده از قابلیت ویجت‌های چسبان می‌توانید زمان برقراری تماس تصویری با FaceTime تصویر مکالمه‌ی خود را در گوشه‌ی نمایشگر داشته باشید و مشغول انجام کارهای دیگر مانند تماشا فیلم و یا بازی شوید. برای Face ID هم تنظیمات نرم افزاری جدیدی درنظر گرفته شده و می‌توانید تنظیمات جدیدی را برای نمایش اعلان‌ها بر روی نمایشگر زمانی که خودتان به آن نگاه می‌کنید اعمال کنید. گوشی‌های آیفون 13 مشابه نسل قبل با استفاده از سنسور تشخیص چهره قادر به باز کردن قفل گوشی و نمایش اطلاعات شخصی به شما هستند.

 

دوربین آیفون 13 و آیفون 13 مینی

 

دوربین آیفون 13 و آیفون 13 مینی

 

به یکی از مهم‌ترین بخش‌های آیفون 13 یعنی دوربین می‌رسیم، جایی که اپل چندسالی است تمرکز خاصی بر روی آن داشته و سعی کرده بهترین کیفیت را در عکاسی و فیلم برداری در بین بازار گوشی‌ها ارائه دهد. همان‌طور که در بخش طراحی مطرح شد، سنسورهای دوربین طراحی بزرگ‌تری دارند که دلیل آن استفاده از سنسورهای بهتر بر روی گوشی آیفون 13 به نسبت آیفون 12 است. گوشی iPhone 13 و iPhone 13 Mini از سنسورهای بزرگ 1.7 میکرومتری استفاده می‌کند. اپل پیش‌تر از این سنسورها بر روی گوشی آیفون 12 پرو مکس استفاده کرده بود. سنسورهای این گوشی از لرزشگیر جدیدی استفاده می‌کنند. به‌جای لرزشگیر داخلی گوشی، از لرزشگیر درون لنزهای دوربین (Sensor-shift OIS) استفاده شده است که عملکرد بهتری را به نسبت لرزشگیر داخلی ارائه می‌دهند.

ماژول دوربین آیفون 13 از دو دوربین 12 مگاپیکسلی تشکیل شده است. دوربین اول آیفون 13 از نوع واید با f/1.6 است که قابلیت ثبت تصاویر با فاصله‌ی کانونی 26 میلی‌متر را دارد. با وجود دهانه‌ی دیافراگم باز، این دوربین برای عکاسی در شب و شرایط نوری ضعیف عملکرد بهتری به نسبت نسل قبلی آیفون یعنی آیفون 12 دارد. دوربین دیگر این گوشی از فوق‌عریض یا Ultrawide با f/2.4 است. این سنسور فاصله‌ی کانونی 13 میلی‌متری را در اختیار شما قرار می‌دهد و پوشش‌دهی 120 درجه‌ای دارد. کیفیت تصاویر ثبت شده با هر دو دوربین عملکرد بسیار خوبی داشته و شرایط نوری مختلف تصاویر با کیفیت با وضوح بالایی را می‌توانند ثبت کنند. البته لنز اولترا واید گوشی در شرایط نوری ضعیف عملکرد خیلی خوبی نداشته و تصاویر با نویز ثبت می‌شوند. البته برای رفع این مشکل اپل حالت عکاسی شب را برای نرم افزار دوربین طراحی کرده که با استفاده از آن می‌توانید زمان نورگیری لنز را بیشتر از حالت عادی کنید. ثبت تصاویر در حالت شب کمی بیشتر طول می‌کشد. 

 

دوربین آیفون 13 و آیفون 13 مینی

 

حالت‌های عکاسی HDR، پانوراما، پرتره و... هم مشابه آیفون‌های قبلی بر روی آیفون 13 وجود دارند. اما دو ویژگی جدید در دوربین‌های iPhone 13، این گوشی را متمایز می‌کنند. حالت اول، حالت عکاسی با استایل‌های مختلف است. با استفاده از قابلیت می‌توانید پیش از ثبت تصاویر از استایل‌های ثبت تصویر با پالت‌های رنگی متفاوت استفاده کنید. این استایل‌ها همانند یک فیلتر عکاسی عمل می‌کنند با این تفاوت که قرار نیست پس از ثبت تصاویر روی آن‌ها اعمال شوند، بلکه شرایط تصویر برداری سنسور دوربین را تغییر می‌دهند یعنی یک قابلیت نرم‌ افزاری نیست و تصاویر را به‌گونه‌ای دیگر ثبت می‌کند.

یکی از قابلیت‌های جذاب دوربین آیفون 13 مربوط به حالت فیلم برداری سینماتیک دوربین است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید ویدیوهای سینمایی جذابی را ضبط کنید. در واقع مهم‌ترین ویژگی این بخش به حالت فوکوس خودکار و تغییر لحظه‌ای آن مربوط می‌شود. در این حالت به صورت اتوماتیک سنسور دوربین بین سوژه‌های مختلف می‌تواند فوکوس را تغییر دهد. در این حالت می‌توانید چندین بار فوکوس را بین سوژه‌های مختلف کادر تغییر دهید. زمانی که فوکوس بر روی سوژه جلو تصویر است، با بهینه‌سازی‌های نرم افزاری تصویر پشت سوژه به‌خوبی محو می‌شود و حس و حال فیلم‌های سینمایی را به ویدیو شما منتقل می‌کند. با استفاده از قدرت چیپست A15 اپل، می‌توانید در حالت Dolby Vision HDR فیلم برداری کرده و آن را هم به صورت کامل در گوشی خود ویرایش کنید. 

 

دوربین آیفون 13 و آیفون 13 مینی

 

دوربین اصلی گوشی قادر به ضبط ویدیو با کیفیت 4K تا 60 فریم بر ثانیه است. در حالت 1080p هم می‌توانید تا 240 فریم بر ثانیه فیلم برداری کرده و ویدیوهای اسلوموشن جذابی را ضبط کنید. امکان فیلم برداری HDR و Dolby Vision HDR برای سینمایی‌تر کردن ویدیوها نیز وجود دارد. همچنین کیفیت ضبط صدا توسط میکروفون گوشی هم استریو است. برای عکاسی و فیلم برداری سلفی هم یک دوربین 12 مگاپیکسلی با f/2.2 بر روی ناچ بالای نمایشگر قرار گرفته که قابلیت تشخیص چهره‌ی سه بعدی را دارد. دوربین سلفی آیفون 13 هم قادر به ضبط ویدیو با کیفیت 4K تا 60 فریم و 1080p تا 120 فریم بر ثانیه است. 

 

باتری و شارژدهی آیفون 13 و آیفون 13 مینی

 

باتری و شارژدهی آیفون 13 و آیفون 13 مینی

 

آیفون 13 به‌واسطه‌ی استفاده از چیپست بهینه‌تر به نسبت نسل گذشته، شارژدهی بیشتری بر روی هر دو مدل استاندارد و مینی دارد. طبق ادعای اپل با iPhone 13 تا 2.5 ساعت و با iPhone 13 Mini تا 1.5 ساعت بیشتر از همین مدل‌ها در نسل قبلی می‌توانید کار کنید. طبق بررسی‌های انجام شده باتری آیفون 13 ظرفیت 3240 میلی‌آمپری دارد که به نسبت به حدود 400 میلی‌آمپر به نسبت آیفون 12 ظرفیت بیشتری دارد. باتری آیفون 13 مینی هم 2438 میلی‌آمپر ظرفیت دارد. مشابه آیفون سال گذشته، آیفون‌های 2021 هم بدون شارژر عرضه می‌شوند و باید به صورت جداگانه برای آن‌ها شارژر تهیه کنید. با استفاده از فناوری شارژ سریع 20 وات می‌توانید در مدت زمان 30 دقیقه 50 درصد ظرفیت باتری آیفون 13 را شارژ کنید. آیفون 13 در حالت پخش ویدیو می‌تواند تا 17 ساعت برای شما شارژدهی داشته باشد. در تست‌های انجام شده برای وب‌گردی هم باتری این گوشی می‌تواند تا 16 ساعت شما را همراهی کند.

 

جمع‌بندی نقد و بررسی موبایل اپل iPhone 13 و iPhone 13 Mini

 

نقد و بررسی موبایل اپل iPhone 13 و iPhone 13 Mini

 

گوشی Apple iPhone 13 تغییرات زیادی به نسبت آیفون 12 نداشته و بیشتر برای افرادی مناسب است که از گوشی‌های قدیمی آیفون استفاده می‌کنند و یا قصد دارند به‌تازگی از محصولات آیفون استفاده کنند. آیفون 13 طراحی جذابی داشته و کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد. کیفیت تصویر گوشی با وجود پنل Super Retina XDR OLED و فناوری‌های به‌کار رفته‌ در آن در جمع بهترین نمایشگرها قرار می‌گیرد اما 60 هرتزی بودن آن در این رنج قیمت موبایل شاید خیلی جذاب نباشد. چیپست A15 اپل هم عملکرد بسیار خوبی بر روی گوشی داشته و علاوه بر پردازش سریع اطلاعات، به‌شما اجازه‌ی فعالیت بیشتر بر روی دوربین و استفاده از قابلیت‌های خاص آن مانند فیلم برداری سینمایی را می‌دهد. شارژدهی باتری هم به نسبت آیفون 12 عملکرد بهتری دارد. قیمت موبایل اپل iPhone 13 در بازار به نسبت سایر گوشی‌ها بیشتر است و اگر قصد دارید با قیمت مناسب‌تر آیفون 13 را خریداری کنید باید کمی صبر کنید اما به صورت کلی با توجه به طولانی بودن عمر گوشی‌های اپل، خرید آیفون 13 ارزش خرید بالایی دارد و با وجود پشتیبانی از فناوری 5G می‌توانید تا چندین سال آینده و فراگیر شدن این نوع ارتباط در کشور از گوشی استفاده کنید. 

 

نکات مثبت:

  • کیفیت ساخت بالا با طراحی زیبا
  • صفحه نمایش OLED با درخشش بالا و فناوری‌های HDR10 و Dolby Vision
  • دوربین با کیفیت با قابلیت‌های جدید (استایل‌های عکاسی و فیلم برداری سینمایی)
  • قدرت پردازشی بالا Apple A15
  • شارژدهی بهتر به نسبت نسل گذشته

نکات منفی:

  • ارزش خرید کم برای کاربران آیفون 12
  • عدم استفاده از نمایشگر 120 هرتزی