بررسی سامسونگ گلکسی A6 : میان رده‌ای با دوربین قدرتمند!

نقد و بررسی 28 شهریور 1397 علی مظفری

بررسی سامسونگ گلکسی A6 : میان رده‌ای با دوربین قدرتمند!

یکی از جدیدترین گوشی هایی که شرکت سامسونگ معرفی کرده، گلکسی A6 نام دارد (Samsung Galaxy A6 2018). از ویژگی های مثبت این گوشی می‌توان به صفحه نمایش بزرگ و دوربین اصلی و سلفی عالی اشاره کرد. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی سامسونگ گلکسی A6 بپردازیم و نقاط قوت و ضعف آن را بیان کنیم.

معرفی مختصر سامسونگ گلکسی A6

سامسونگ همیشه سعی داشته که در کنار گوشی های رده بالا یا اصطلاحا پرچمدار خود، گوشی های میان رده مناسبی را هم روانه بازار کند. در همین راستا دو خانواده مختلف از سری گوشی های سامسونگ با عناوین گلگسی J و گلکسی A به وجود آمدند. سری گوشی های گلکسی J سامسونگ محصولات میان رده و مقرون به صرفه این شرکت هستند، اما سری گوشی های گلکسی A از نظر کیفیت در جایگاهی مابین گوشی های میان رده و پرچمدار سامسونگ قرار می‌گیرند و قیمت چندان ارزانی هم ندارند. به بیان دیگر می‌توان گفت که سری گوشی های سامسونگ گلکسی A یک رده کیفیت پایین‌تر از سری محصولات گلکسی S (پرچمداران سامسونگ) قرار خواهند گرفت.

امسال سامسونگ یک گوشی جدید از سری محصولات گلکسی A خود را با نام اختصاصی گلکسی A6 یا Samsung Galaxy A6 معرفی کرد. این گوشی در ماه مای (May) سال 2018 رونمایی شد و به دلیل کیفیت ساخت خوبی که دارد از سوی کاربران مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی سامسونگ گلکسی A6 بپردازیم و مروری بر نقاط قوت و ضعف این گوشی داشته باشیم. بنابراین اگر این گوشی یکی از گزینه های خرید مد نظرتان است، می‌توانید با مطالعه این راهنما به طور دقیق در مورد آن اطلاعات کسب کرده و تصمیم نهایی بهتری بگیرید.

بررسی سامسونگ گلکسی A6 : طراحی و ظاهر

در اولین قدم از بررسی سامسونگ گلکسی A6 می‌خواهیم سبک طراحی و ظاهر این گوشی را به چالش بکشیم. سامسونگ سعی کرده سبک طراحی مدرن گوشی های موبایل را در گلکسی A6 پیاده سازی کند. بنابراین بدنه دستگاه را از ترکیب آلومینیوم و شیشه ساخته، بدینگونه که قابل پشت و فریم اصلی دستگاه آلومینیومی است و پنل جلوی آن با شیشه پوشانده می‌شود. زمانی که از نمای رو به رو به گوشی نگاه کنید، صفحه نمایش تقریبا بدون حاشیه آن توجهتان را جلب می‌کند. هیچ دکمه فیزیکی در لبه زیرین پنل جلوی گوشی نصب نشده و تقریبا چیزی در حدود 75 درصد از کل مساحت پنل جلوی دستگاه توسط صفحه نمایش آن احاطه می‌شود.

 

بررسی سامسونگ گلکسی A6

 

در قاب پشت سامسونگ Galaxy A6 2018 دوربین اصلی و اسکنر انگشت گوشی به وضوح قابل رویت هستند. لنز دوربین اصلی دستگاه در بخش فوقانی و وسط قاب پشت نصب شده و اسکنر انگشت آن هم درست زیر لنز دوربین اصلی تعبیه شده است. یک چراغ فلش LED هم در کنار لنز دوربین اصلی گوشی وجود دارد. کیفیت و سرعت عملکرد اسکنر انگشت گلکسی A6 در بررسی ها کاملا مناسب بوده و هیچ مشکلی را به همراه نداشته است. اما یکی از مسائلی که در نحوه طراحی قاب پشت گلکسی A6 وجود داشته و چندان مورد رضایت ما نبوده، دو بخشی است که در لبه فوقانی و زیرین قاب پشت آن تعبیه شده و کاملا هم به چشم می‌آیند. شاید از نظر برخی افراد این دو قسمت جالب و زیبا به نظر برسند اما از نظر ما اینطور نیست.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی شیائومی Mi 9T Pro : زیبا، خوش دست و با کیفیت

علیرغم اینکه سامسونگ بدنه اصلی گلکسی A6 را از فلز و شیشه ساخته، دکمه های فیزیکی گوشی پلاستیکی هستند که این مسئله کمی عجیب به نظر می‌رسد. ابعاد بدنه گوشی 7.7 در 70.8 در 149.9 میلیمتر بوده و دستگاه حدود 159 گرم وزن دارد. بنابراین سامسونگ گلکسی A6 تقریبا یک گوشی باریک و کم وزن محسوب می‌شود. متاسفانه دستگاه از استاندارد ضد آب پشتیبانی نمی‌کند و در برابر آب حساس خواهد بود. ضمنا نسخه‌ای از این محصول قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم کارت را خواهد داشت.

 

بررسی سامسونگ گلکسی A6

 

به طور کلی باید بگوییم که سامسونگ گلکسی A6 از نظر طراحی و ظاهر نمره خوبی از ما دریافت می‌کند اما نمی‌توان مدعی شد که این گوشی از طراحی و ظاهری بسیار عالی و درجه یکی بهره می‌برد! طراحی و ظاهر این گوشی در حد و اندازه های خودش (یک گوشی میان رده ور به بالا) خواهد بود.

بررسی سامسونگ گلکسی A6 : صفحه نمایش

سامسونگ Galaxy A6 از صفحه نمایشی 5.6 اینچی و نوع سوپر آمولد (Super AMOLED) بهره‌ می‌برد که وضوح تصویر 1480 در 720 پیکسل را ارائه می‌کند. بدین سبب تراکم پیکسلی نمایشگر دستگاه به چیزی در حدود 294 پیکسل در هر اینچ می‌رسد که مقدار چندان مطلوب و قابل قبولی نیست! نمایشگر دستگاه نسبت 18.5 به 9 را ارائه می‌کند و حاشیه های باریکی دارد که سبب شده‌اند نسبت نمایشگر به بدنه دستگاه به چیزی در حدود 75 درصد برساند. پس سامسونگ گلکسی A6 از صفحه نمایشی بزرگ اما با وضوح تصویر (رزولوشن) و تراکم پیکسلی نه چندان خوب بهره می‌برد.

اما خوشبختانه به دلیل اینکه نمایشگر سامسونگ Galaxy A6 از نوع سوپر آمولد است، مزیت های این دسته از پنل ها در آن به خوبی قابل درک خواهد بود. کنتراست بالا، تفکیک‌پذیری عالی رنگ ها، شادابی تصویر و همچنین مصرف بهینه از اصلی ترین مزیت های صفحه نمایش سوپر آمولد گلکسی A6 محسوب می‌شوند. نمایشگر این گوشی از نظر روشنایی هم عملکرد قابل قبولی دارد و اگر مقدار روشنایی آن را حدود 70 الی 80 درصد قرار دهید، برای مشاهده محتوای صفحه نمایش در محیط های باز و تحت تابش نور مستقیم هیچ مشکلی نخواهید داشت.

 

بررسی سامسونگ گلکسی A6

 

بنابراین اگر بخواهیم جمع‌بندی از وضعیت صفحه نمایش سامسونگ گلکسی A6 داشته باشیم، باید بگوییم که این گوشی نمایشگر بزرگ دارد که از نظر کنتراست، شادابی رنگ ها و روشنایی وضعیت مطلوبی را ارائه می‌کند اما رزولوشن و تراکم خیلی خوبی را به همراه ندارد. با این حال در حین استفاده از گوشی هیچ نقطه ضعفی توسط چشم غیرمسلح کاربر در نمایشگر دستگاه دیده نخواهد شد.

بررسی سامسونگ گلکسی A6 : سیستم عامل و رابط کاربری

یکی از ویژگی های خوب سامسونگ Galaxy A6 مربوط به بهره‌مندی آن از اندروید 8 اوریو می‌شود که به طور پیش فرض روی دستگاه نصب است. در کنار این سیستم عامل، رابط کاربری اختصاصی سامسونگ با نام "سامسونگ اکسپرینس" (Samsung Experience) نصب و راه‌اندازی شده است. زمانی که در حال کار با گلکسی A6 هستید، از نظر رابط کاربری تقریبا هیچ تفاوتی مابین این گوشی و گوشی گلکسی S9 سامسونگ وجود ندارد. عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه روان و بدون تاخیر یا لگ است. گلکسی A6 از دستیار هوشمند و اختصاصی سامسونگ که بیکسبی (Bixby) نام دارد هم پشتیبانی می‌کند که البته چندان برای ما ایرانی ها کاربرد نخواهد داشت. بنابراین بستر نرم افزاری Galaxy A6 کاملا روان و بدون مشکل طراحی شده و هماهنگی عالی با بستر سخت افزاری آن دارد.

بررسی سامسونگ گلکسی A6 : پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در بررسی سامسونگ گلکسی A6 به آن اشاره کنیم مربوط به قدرت پردازشی این گوشی و پتانسیل آن می‌شود. سامسونگ در گوشی مذکور تراشه اگزینوس 7870 را نصب کرده که یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. هشت هسته پردازشگر این تراشه از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند. پردازنده گرافیکی بکار رفته در تراشه اگزینوس 7870 هم پردازنده Mali-T830 MP1 خواهد بود. با توجه به اینکه در قلب سامسونگ گلکسی A6 از یک تراشه میان رده استفاده شده، انتظار داریم که قدرت عملکرد آن هم در حد گوشی های میان رده باشد. همچنین با توجه به قدرت نه چندان عالی پردازنده گرافیکی گوشی انتظار می‌رود که پتانسیل پردازش داده های گرافیکی دستگاه چندان مطلوب نباشد!

 

بررسی سامسونگ گلکسی A6

 

سامسونگ گلکسی A6 از نظر رم و حافظه داخلی شامل دو نسخه مختلف می‌شود. نسخه پایه این گوشی از رم 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی بهره می‌برد و نسخه برتر آن از رم 4 و حافظه داخلی64 گیگابایتی بهره‌مند است. خوشبختانه هر دو نسخه گوشی مذکور از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند و طبق ادعای سامسونگ فضای ذخیره سازی اطلاعات دستگاه با نصب حافظه SD در گلکسی A6 تا سقف 256 گیگابایت قابل افزایش خواهد بود. لازم به اشاره است که در بررسی صورت گرفته نسخه مجهز به رم 3 و حافظه 32 گیگابایتی سامسونگ گلکسی A6 مورد استفاده قرار گرفت.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی هوآوی Honor 8C (آنر 8C): ارزان و شیک

در بررسی های عملی صورت گرفته مشخص شد که سامسونگ Galaxy A6 از پس اجرای اغلب بازی های HD بر می‌آید اما نه به صورتی که هیچ لگ و تاخیری در بازی مشاهده نکنید! در برخی از بازی های خاص و به ویژه در سبک جهان آزاد، لگ ها و تاخیرهای زیادی در حین انجام بازی پدیدار می‌شود. گلکسی A6 از پس اجرای بازی Asphalt 8 بر آمد اما قابلیت اجرای بازی ARK: Survival Evolved را نداشت. بنابراین اگر اهل انجام بازی های اندرویدی HD و با گرافیک بالا هستید، پردازنده گرافیکی Galaxy A6 چندان نمی‌تواند نیازهایتان را برطرف سازد. به طور کلی این گوشی قدرت پردازشی نسبتا معمولی دارد و در حد یک گوشی میان رده است.

 

بررسی سامسونگ گلکسی A6 : دوربین

دوربین اصلی گلکسی A6 سامسونگ از یک سنسور 16 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که دیافراگم F/1.7 را ارائه کرده و از قابلیت هایی همچون فوکوس خودکار مرحله‌ای، HDR و عکسبرداری پانوراما پشتیبانی می‌کند. در کنار لنز دوربین اصلی گوشی یک چراغ فلش LED هم نصب شده تا عکسبرداری در محیط های با نور کم و تاریک را تحت شرایط بهتر امکانپذیر کند. در بررسی های عملی صورت گرفته مشخص شد که دوربین اصلی Galaxy A6 سامسونگ عملکرد بسیار خوبی دارد و یکی از نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که دوربین اصلی این گوشی از ضبط ویدئوهای 4K پشتیبانی نمی‌کند. دوربین اصلی گلکسی A6 حتی در محیط های کم نور هم عملکرد مطلوبی خواهد داشت و کیفیتی فراتر از کیفیت دوربین گوشی های میان رده را ارائه می‌کند.

 

بررسی سامسونگ گلکسی A6

 

دوربین اصلی گلکسی A6 سامسونگ هم از یک لنز 16 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.9 تشکیل می‌شود و چراغ فلش LED اختصاصی هم دارد. کیفیت ضبط عکس های سلفی با دوربین جلوی 16 مگاپیکسلی این گوشی هم بسیار مطلوب است. بنابراین اگر اهل عکسبرداری با دوربین اصلی و سلفی گوشی باشید، بدون تردید سامسونگ گلکسی A6 می‌تواند رضایت شما را جلب کند. کیفیت خوب دوربین این گوشی بی‌شک یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن محسوب می‌شود.

بررسی سامسونگ گلکسی A6 : باتری و شارژدهی

در آخرین مرحله از بررسی سامسونگ گلکسی A6 به مرور وضعیت عملکرد باتری گوشی و شارژدهی آن می‌پردازیم. گلکسی A6 از یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که شاید در نگاه اول تصور شود ظرفیت مطلوبی را برای یک گوشی 5.6 اینچی ارائه نخواهد کرد! اما با توجه به اینکه Galaxy A9 از نمایشگر کم مصرف سوپر آمولد و پردازنده با قدرت متوسط بهره می‌برد، باتری 3000 میلی آمپر ساعتی آن برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه با مشکل مواجه نخواهد شد. طبق بررسی صورت گرفته مشخص شد که باتری این گوشی با هر بار شارژ تقریبا قادر خواهد بود تا برای مدت زمان 1 روز انرژی مورد نیاز دستگاه را در حالت استفاده نرمال تامین نماید.

 

بررسی سامسونگ گلکسی A6

 

متاسفانه سامسونگ Galaxy A6 از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و بدین سبب سرعت شارژ مجدد باتری آن چندان زیاد نیست. در بررسی صورت گرفته باتری این گوشی ظرف مدت زمانی در حدود 135 دقیقه فول شارژ شد. بنابراین برای شارژ کردن کامل باتری 3000 میلی آمپر ساعتی سامسونگ گلکسی A6 باید بیش از 2 ساعت زمان صرف شود. به طور کلی باید بگوییم که توان شارژدهی باتری Galaxy A6 سامسونگ خوب است اما سرعت شارژ مجدد آن چندان چنگی به دل نمی‌زند.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب به بررسی سامسونگ گلکسی A6 پرداختیم. این گوشی برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که قصد خرید یک گوشی میان رده از سری محصولات شرکت سامسونگ با نمایشگر بزرگ و دوربین اصلی و سلفی قدرتمند را دارند. اصلی ترین نقاط قوت و ضعف این گوشی در بخش زیر به واسطه دو دسته‌بندی مختلف ارائه شده‌اند.

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت خوب
  • صفحه نمایش بزرگ
  • دوربین اصلی و سلفی عالی
  • سیستم عامل و رابط کاربری غنی و روان

نقاط ضعف:

  • رزولوشن نه چندان خوب صفحه نمایش
  • پردازنده گرافیکی نه چندان قدرتمند