نقد و بررسی ایکس باکس وان X

نقد و بررسی 25 آبان 1399 علی مظفری

نقد و بررسی ایکس باکس وان X

با داغ شدن‌ بازار بازی‌های کامپیوتری، کم کم توجه غول‌های تکنولوژی به این بازار جلب شد و برندهای قدیمی و با اصالت توانستند به سرعت سهمی از بازار را به دست آورند. شرکت‌هایی همچون سونی و مایکروسافت امروزه بیش از 95 درصد کنسول‌های بازار را تولید می‌کنند و با تولیدات خود نسل تکنولوژی‌ کنسول‌هارو جابه‌جا می‌کنند. نسل هشتم کنسول‌ها با ارائه کنسول پلی استیشن 4 شروع شد و مایکروسافت با کمی تاخیر از کنسول Xbox One خود رونمایی کرد. نسل هشتم را می‌توان انقلاب گیمینگ در کنسول‌های بازی دانست؛ که از سال 2013 شروع شد و در سال 2020 به پایان رسید. امروز در فروشگاه اینترنتی هدف می‌خواهیم نگاهی کامل به نسل هشتم کنسول‌های مایکروسافت داشته باشیم؛ که به نام سری One شناخته می‌شود. نسل هشتم کنسول‌های مایکروسافت از چهار عضو تشکیل شده‌است که به ترتیب انتشار عبارتند از :

  • Xbox one |2013
  • Xbox one S|2016
  • Xbox one X |2017
  • Xbox one S All-digital Edition|2019

در ادامه‌ی این بررسی می‌توانید به شناخت کاملی از انواع نسخه‌های ایکس باکس وان دست یابید که خرید کنسول را بسیار برای شما راحت‌تر خواهد کرد.

 

طراحی، ظاهر و پورت‌ها

 

نقد و بررسی ایکس باکس وان X

 

برخلاف سونی که ظاهر کنسول‌های خود را در نسل 8 تغییر بسیاری نداد؛ اما مایکروسافت در طی این نسل هر کنسول خود را با ظاهر متفاوتی عرضه کرد. نسخه پایه ایکس باکس وان در سال 2013 با ابعادی معادل 78 × 274 × 332 میلی‌متر عرضه شد و ظاهری بسیار شبیه به Xbox 360 داشت. این کنسول 3.5 کیلوگرم وزن داشت و در دو رنگ سفید و مشکی عرضه شد. ایکس باکس وان از 3 پورت USB بهره می‌برد و تنها کنسول نسل هشتمی مایکروسافت است که به صورت مستقیم از کینکت پشتیبانی می‌کند. در نسخه خاصی از این کنسول، کینکت در درون جعبه موجود بوده و با استفاده از آن قادر به استفاده از دستورات صوتی حرکتی خواهید بود. این کنسول خروجی تصویر HDMI را ارائه می‌دهد و به بلوتوث، شبکه بی‌سیم و همینطور پورت Lan مجهز شده است. سه سال پس از عرضه نسخه پایه، نسخه جدیدی از خانواده Xbox one معرفی شد که ایکس باکس وان S نام داشت. این کنسول با اینکه از قدرت سخت افزاری بیشتری بهره می‌برد اما کوچک تر شده بود و در ابعادی معادل 64 × 230 × 295 میلی‌متر عرضه شد. وزن کنسول نیز کاهش یافته بود و نزدیک به 2.9 کیلوگرم وزن داشت. نکته جالبی که درباره Xbox One S وجود دارد این است که همه فکر می‌کنند که این کنسول تنها با رنگ سفید عرضه شده؛ اما اینطور نیست. سیاست مایکروسافت در زمان عرضه این کنسول به این شکل بود که باندل‌های ایکس باکس وان S با رنگ مشکی و نسخه معمولی این کنسول با رنگ سفید عرضه شود. در توضیح باندل باید گفت که باندل‌ها نسخه‌ای از کنسول هستند که به همراهی یک بازی خاص منتشر می‌شوند و علاوه بر برخورداری از آن بازی خاص، از طراحی متفاوتی نیز بهره مند هستند. برخی از باندل‌های ایکس باکس وان S که با رنگ مشکی عرضه شده‌اند عباتند از :

  • باندل Star Wars: Jedi Fallen Order
  • باندل Fortnite Battle Royale Special Edition
  • باندل NBA 2K19

و بسیاری از باندل‌های دیگر که می‌توانید با خرید آن‌ها با یک تیر، دو نشان بزنید.

حالا وقتشه! اینو بخون بازی Call of Duty : Warzone را به صورت رایگان تجربه کنید!

 

بررسی نقد و بررسی ایکس باکس وان اس

 

ایکس باکس وان S همانند نسخه پایه به سه پورت USB مجهز شده، از شبکه بی‌سیم و خروجی Lan بهره می‌برد اما یک تفاوت بزرگ با نسخه پیشین دارد. فروش بسیار کم کینکت و عصبانیت مشتریان از پرداخت هزینه اضافی به خاطر قرار گرفتن کینکت در جعبه کنسول باعث شده بود تا مایکروسافت از پیشرفت کینکت ناامید شود و بپذیرد که مردم علاقه‌ای به این محصول ندارند. این مسئله باعث شد تا خروجی کینکت به طور کلی از کنسول جدید حذف شود و علاوه بر آن دیگر کینکت درون جعبه قرار نگیرد؛ بلکه علاقه مندان به این محصول می‌توانستند به صورت جداگانه با خرید کینکت و یک مبدل همچنان از این محصول مایکروسافت استفاده کنند. بد نیست بدانید که این تصمیم مایکروسافت فوق العاده در فروش Xbox One S تاثیر گذاشت و باعث شد که قیمت کنسول جدید، نسبت به نسخه پایه 149 دلار کمتر باشد. اما این همه چیز نبود، چراکه در سال 2019 نسخه جدیدی از ایکس باکس وان S منتشر شد که بدون درایو نوری بود و به آن All-Digital می‌گویند. نسخه دیجیتالی ایکس باکس وان S در همه موارد با نسخه اصلی برابری می‌کند و تنها در دو مورد تفاوت دارد. حذف درایو نوری سبب شد که وزن دستگاه کاهش یافته و مهم تر از آن، قیمت کنسول نیز کاهش چشم‌گیری را تجربه کند. این دو مورد در کنار هم سبب شدند که Xbox One All-digital به سبک ترین و ارزانترین کنسول خانواده سری One مایکروسافت تبدیل شود.

 

نقد و بررسی ایکس باکس وان X

 

ایکس باکس وان X بزرگترین عضو خانواده One محسوب می‌شود. این کنسول از هر نظر نسبت به برادران کوچکتر خود بهتر بوده و برای رقابت با Play Station 4 Pro عرضه شده است. Xbox One X در ابعادی معادل 61 × 241 × 299 میلی ‌متر تولیده شده است و با وزنی معادل 3.8 کیلوگرم، سنگین ترین کنسول سری وان محسوب می‌شود. این کنسول نیز همچون ایکس باکس وان S فاقد کینکت بوده که نشان از ناامیدی کامل مایکروسافت از کینکت دارد. ظاهر این کنسول بسیار شبیه به نسخه دیجیتال Xbox One S می‌باشد و تنها در رنگ مشکی طراحی و تولید شده است.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی کیبورد گیمینگ GK601-RGB گرین : حرفه ای و پرقدرت بازی کنید

در پایان این قسمت بد نیست اشاره کنیم که تنها کنسول Xbox One S و Xbox One X قادر به قرارگیری عمودی هستند و در جعبه هر دو کنسول یک پایه برای این منظور قرار گرفته است.

 

سخت افزار و توان پردازشی

برای اینکه بتوانیم راحت‌تر این سه کنسول را مقایسه کنیم؛ ترجیحا جدولی آماده شده که با استفاده از آن می‌توانید تمامی مشخصات سخت افزاری هر کنسول را مشاهده نمایید. در ادامه نگاهی به تمامی اجزای کلیدی هر کنسول خواهیم داشت؛ که مجموع آن‌ها توان پردازشی هر کنسول را معرفی خواهد کرد.

 

CPU

8 core, AMD

custom CPU@ 1.75GHz

8 core, AMD

custom CPU @ 1.75GHz

8 core x86 CPU @ 2.3GHz
GPU

AMD GCN

GPU@ 853Mhz wl

12 compute

units

AMD GCN

GPU@ 914Mhz wl

12 compute

units

AMD GCN

GPU@ 1,172Mhz wl

40 compute

units

Weight 7.8 lbs 6.4 lbs 8.4 lbs
Memory

8 GB DDR3

32MB

ESRAM

8 GB DDR3

32MB

ESRAM

12 GB GDDR5

 

Memory bus 256-bit 256-bit 384-bit
Memory bandwidth

68GB/s

204GB/s

68GB/s

219GB/s

326GB/s
Storage

1TB/500GB

2.5 inch

HDD

1TB/500GB

2.5 inch

HDD

1TB

2.5 inch

HDD

 

 

CPU : همچون سونی، مایکروسافت هم از پردازنده‌های AMD در کنسول‌های خود اسفاده می‌کند. این پردازنده‌ها اختصاصی بوده و منحصرا برای کنسول‌ها تولید می‌شوند. علاوه بر این هر شرکت تغییراتی نیز در ساختار و نحوه عملکرد پردازنده‌ها ایجاد می‌کند که استفاده از کلمه “Custom” در نام پردازنده‌ها به همین دلیل است. پردازنده‌های به کار رفته در خانواده ایکس باکس وان از سری جگوار هستند و تماما 8 هسته پردازشی دارند. همانطور که در جدول نیز مشخص شده، نسخه پایه و نسخه S به یک پردازنده مشابه با فرکانس کاری 1.75 گیگاهرتز مجهز شده‌اند، درحالی که Xbox One X از پردازنده‌ای قوی‌تر با فرکانس کاری 2.3 گیگاهرتز بهره می‌برد.

GPU : منظور از GPU، واحد پردازش‌های گرافیکی است که کدهای نوشته شده به وسیله بازی‌سازان را به دستور CPU با مکانیزم‌های گرافیکی طراحان بازی مخلوط کرده و در نهایت تصویری را می‌سازد که شما بر روی مانیتور مشاهده می‌نمایید. گرافیک به کار رفته در هر 3 نسخه با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارند و با توجه به سال انتشار پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند. نسخه پایه از گرافیک مجتمع GCN شرکت AMD بهره می‌برد که 12 هسته محاسباتی دارد و فرکانس کاری آن بر روی 853 مگاهرتز تنظیم شده است. همین پردازنده گرافیکی بر روی Xbox One S نیز مورد استفاده قرار گرفته اما در آن فرکانس کاری افزایش یافته و به عدد 914 مگاهرتز رسیده است. اما در غول مایکروسافت از یک هسته گرافیکی اختصاصی و شخصی سازی شده (Custom) استفاده شده است که فرکانسی معادل 1172 مگاهرتز ارائه می‌دهد و به 40 هسته محاسباتی مجهز شده است! اگر بخواهیم کمی تخصصی تر برای علاقه مندان به کنسول‌های بازی حرف بزنیم، باید به شما بگوییم که این پردازنده گرافیکی پرفورمنس 6 ترافلاپسی را برای شما به ارمغان خواهد آورد که حتی PS4 Pro نیز قادر به ارائه آن نیست.

 

بررسی عملکرد xbox one x

 

RAM : متاسفانه مایکروسافت از رم‌های مناسبی بر روی نسخه‌های پایه سری One استفاده نکرده و Xbox One در کنار برادر بزرگتر خود یعنی Xbox One S از 8 گیگابایت حافظه رم با کلاس DDR3 استفاده می‌کنند. همین مسئله باعث شده تا این دو کنسول در اجرای بازی‌های پس از سال 2017 مقداری با مشکل روبه‌رو شوند و خریداران این دو کنسول مجبور به تحمل لودینگ‌های (Loading)‌ طولانی مدت باشند. اما همچون سایر موارد، ایکس باکس وان ایکس داستانی کاملا متفاوت دارد. استفاده از 12 گیگابایت حافظه رم با کلاس DDR5 موجب شده تا این کنسول نه تنها در اجرای بازی‌های زمان خود با مشکلی رو به رو نباشد؛ بلکه می‌توان انتظار داشت که بتواند حتی با کنسول‌های نسل 9 نیز رقابت کند.

حالا وقتشه! اینو بخون 

حافظه داخلی : پیش از هرچیز لازم است بدانید که مایکروسافت اصلا در نسل هشتم خود از حافظه‌های SSD استفاده نکرده و تمامی مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم از نوع HDD یا دیسک سخت هستند.

  • Xbox One : 500Gb | 1Tb
  • Xbox One S : 500Gb | 1Tb |2Tb
  • Xbox One X : 1Tb

تمامی نسخه‌های خانواده One مایکروسافت از اتصال هارد اکسترنال پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند برای بسیاری از کاربران مورد توجه باشد.

در پایان این بخش به بررسی کیفیت تصاویر خروجی از هر کنسول خواهیم پرداخت. از آنجا که تمامی کنسول‌های نسل 8 مایکروسافت قادر به پخش DVD بلوری بودند، ما در هر کنسول کیفیت تصاویر بازی را از کیفیت پخش ویدیو جدا خواهیم کرد.

متاسفانه کنسول Xbox One نه در پخش ویدئو و نه در زمان بازی قادر به پخش تصاویر 4K و حتی HDR نیست که این برای علاقه مندان به کیفیت بالای تصاویر می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. ایکس باکس وان S، کنسول خوش ساخت مایکروسافت این بار نیز از پس انتظارات خریداران خود برآمده و در زمان بازی کیفیت HDR و در زمان پخش فیلم، کیفیت 4K را برای کاربران به نمایش می‌گذارد. حتما پیش بینی کرده‌اید که وضعیت برای Xbox One X به چه شکل است. این کنسول با قدرت زیاد خود هم در زمان بازی و هم در زمان پخش فیلم قادر به ارائه کیفیت 4K می‌باشد و با عدم بروز کوچکترین لگ و یا تاخیر، قدرت پردازشی خود را به رخ رقیب دیرینه خود یعنی پلی استیشن می‌کشد.

 

بازی‌های انحصاری

 

بازی ها در ایکس باکس سری ایکس

 

یکی از موارد بسیار مهم که در زمان خرید کنسول باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید؛ مربوط به بازی‌‌های انحصاری می‌باشد. شما هرچقدر هم که کنسول قدرتمندی داشته باشید، در صورتی که بازی موردعلاقه خود را پیدا نکنید، از آن استفاده نخواهید کرد. شاید بتوان یکی از دلایل مهم فروش بیشتر پلی استیشن 4 نسبت به Xbox One را همین موضوع دانست. کمکاری مایکروسافت در جذب شرکت‌های بازی سازی موجب شد تا استودیوهای بازی سازی بزرگ، با سونی قرارداد ببندند و کنسول‌های مایکروسافت از آن‌ها بی‌بهره باشند. علاوه بر آن مایکروسافت هنوز که هنوز است، اقدام ویژه‌ای در جهت ساخت استودیو‌های بومی خود نکرده؛ کاری که سونی از خیلی قبل بر روی آن سرمایه گذاری کرد و نتیجه آن تبدیل به استودیو سانتامونیکا شد که امروزه همه آن را به فرانچایز بسیار محبوب God Of War می‌شناسند.

درست است که مایکروسافت عناوین انحصاری بسیار محدودی دارد، اما خوشبختانه همین عناوین محدود نیز در میان رقبای خود عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند. گل سرسبد انحصاری‌های مایکروسافت، سری محبوب فورزا (Forza) می‌باشد. یک بازی در سبک مسابقه‌ای (Racing) که تمامی گیمرها در کیفیت بالا و گیمپلی بی نظیر آن هم نظر هستند. بازی فورزا هم اکنون در چندین سری مختلف عرضع شده که محبوبترین عناوین آن را می‌توان فورزا هورایزن و فورزا موتور اسپرت دانست.

 

بازی های ایکس باکس وان ایکس

 

می‌توان گفت که به غیر از فورزا تنها 2 انحصاری دیگر برای مایکروسافت و کنسول نسل هشتمی آن وجود دارد که خریداران آن می‌توانند از تجربه آن‌ها لذت ببرند. گیرز آف وار (Gears of War) و هیلو (Halo) دو عنوان داستانی مایکروسافت هستند که هر دو در سبک شوتر (تیراندازی) دسته بندی می‌شوند. حال و هوای این دو عنوان بیشتر به زمان آینده باز می‌گردد که انسان‌ها و ربات‌ها با یکدیگر ادغام شده‌اند، گلوله تفنگ‌ها به شکل نورهای قرمز و آبی هستند و گاها انسان‌ها در هوا پرواز می‌کنند.

 

امتیازات، سرویس‌ها و خدمات

 

خدمات و کیفیت ایکس باکس وان ایکس

 

تجربه تلخ مایکروسافت در تامین بازی‌های انحصاری موجب شد تا این شرکت سرویس‌های کنسول‌های نسل هشت خود را با وسواس بیشتری ارائه دهد. این مسئله باعث شد تا خریداران کنسول‌های خانواده ایکس باکس وان با قیمت کمتر، بازی‎های بیشتر و خدمات با کیفیت تری را تجربه کنند؛ مسئله‌ای که دارندگان PS4 از تجربه آن محروم هستند و یا انقدر این کار برایشان پر هزینه خواهد بود، که قید آن را می‌زنند.

حالا وقتشه! مشاهده قیمت و مشخصات کنسول بازی مایکروسافت ایکس باکس سری اس

پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل یا Backward Compatibility قابلیتی است که موجب می‌شود با استفاده از آن بتوانید بازی‌های کنسول‌های پیشین را نیز بر روی کنسول نسل جدید خود استفاده کنید. به زبان ساده‌تر شما می‌توانید بازی‌های کنسول‌ Xbox 360 را نیز از طریق هارد درایو و یا درایو نوری بر روی کنسول ایکس باکس وان خود اجرا نمایید. البته باید توجه داشته باشید که با این کار بازی‌ها باکیفیت و فریم بیشتری نسبت به کنسول‌های نسل قبل اجرا خواهند شد و شما می‌توانید حتی با تجربه دوباره یک بازی قدیمی حس و حال خوب گذشته را این بار با کیفیت بالاتری تجربه کنید. بد نیست بدانید که پلی استیشن 4 یا حتی پلی استیشن 4 پرو نیز از این قابلیت بهره مند نیستند و قادر به اجرای بازی‌های کنسول PS3 نمی‌باشند.

 

استفاده از بازی های xbox one

 

قابلیت دیگری که نشان دهنده راهبرد مایکروسافت برای تبدیل کردن تجارت ایکس باکس به یک سرویس است، «ایکس باکس گیم پس» نام دارد. گیم پس سرویسی اشتراکی است که به گیمرها اجازه می دهد با پرداخت هزینه 10 دلاری در هر ماه، به آرشیوی شامل بیش از صد عنوان انحصاری یا شخص ثالث دسترسی داشته باشند و ضمناً برخلاف PS Now سونی، نیازی به استریم (اجرای آنلاین) بازی ها نیست و کاربر می تواند هر بازی را به صورت تمام و کمال بر روی کنسول خود دانلود کند. برای این که متوجه شوید این سرویس می‌تواند چقدر کاربردی باشد بد نیست اشاره کنیم که قیمت هر بازی در حال حاظر نزدیک به 60 دلار می‌باشد. از دیگر نکات مهم درباره سرویس گیم پس، می توان به این موضوع اشاره کرد که بازی های ایکس باکس 360 و ایکس باکس اورجینال هم جزو عناوین این آرشیو خواهند بود و مایکروسافت قصد دارد با یکپارچه سازی پلتفرم ایکس باکس خود، موفقیتی را کسب کند که شاید هیچوقت مشابه اش را در حوزه گیم ندیده باشیم.

 

سخن پایانی

 

مشخصات xbox one x

 

کنسول‌های نسل هشتم مایکروسافت که با نام خانواده Xbox One شناخته می‌شوند، همگی کنسول‌هایی باکیفیت ساخت بالا و امکاناتی قابل توجه هستند. 4 عضو این خانواده همگی از امکاناتی انحصاری بهره می‌برند که موجب شده هر کاربر با هر سلیقه‌ای بتواند انتخاب شایسته‌ای در میان آن‌ها داشته باشد.

اگر به دنبال یک کنسول با قیمت مناسب و توان پردازشی بالا هستید و درایو نوری برای شما کاربردی نیست، قطعا Xbox One S All-Digital انتخاب مناسبی برای شماست. اگر با هزینه بیشتر مشکلی ندارید می‌توانید نسخه معمولی Xbox One S را تهیه نماید. و در نهایت اگر به دنبال این هستید که با بالاترین کیفیت ممکن و بیشترین توان پردازشی به تجربه کنسول گیمینگ بپردازید؛ قطعا ایکس باکس وان ایکس می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. در نهایت این شما هستید که تصمیم گیرنده خواهید بود و در میان دوئل حساس میان سونی و مایکروسافت تصمیم خواهید گرفت که در کدام سمت قرار بگیرید. در پایان اگر سوالی دارید که با خواندن این مقاله همچنان بی‌جواب مانده، می‌توانید از طریق بخش ارسال نظرات آن را با ما در میان گذاشته و در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت نمایید. علاوه بر این همکاران ما در تیم پشتیبانی فروشگاه اینترنتی هدف همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز می‌باشند.