نقد و بررسی جامع تبلت های مایکروسافت

نقد و بررسی 29 آذر 1400 علی مظفری

نقد و بررسی جامع تبلت های مایکروسافت

شرکت مایکروسافت تبلت های ویندوزی درجه یکی را روانه بازار می‌کند که اصطلاحا آن ها را با لقب "سرفیس پرو" یا "Surface Pro" می‌شناسیم. این سبک نامگذاری از سال 2013 و با رونمایی از اولین نسخه سری محصولات مذکور تا به امروز توسط مایکروسافت حفظ شده است. اما آیا تبلت های این شرکت ارزش خرید دارند؟ نقاط قوت و ضعف کلی سری تبلت های سرفیس پرو چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی جامع تبلت های مایکروسافت بپردازیم و در رابطه با خرید سری محصولات سرفیس پرو با شما عزیزان صحبت داشته باشیم. با فروشگاه اینترنتی هدف همراه شوید.

 

تاریخچه تبلت های مایکروسافت

هرچقدر که شرکت مایکروسافت در زمینه عرضه ویندوزفون ناموفق بوده، در عرضه تبلت های ویندوزی موفق عمل کرده است. اولین سری از تبلت های این کمپانی در سال 2012 با نام سرفیس (Microsoft Surface) رونمایی شد. این تبلت از سیستم عامل Windows RT بهره‌مند بود. سپس و تا به اکنون تبلت های دیگری با نام های سرفیس 2، سرفیس 3، سرفیس گو، سرفیس گو 2، سرفیس گو 3، سرفیس پرو، سرفیس پرو 2، سرفیس پرو 3، سرفیس پرو 4، سرفیس پرو 2017، سرفیس پرو 6، سرفیس پرو 7، سرفیس پرو 7 پلاس، سرفیس 8 و سرفیس ایکس از سمت این شرکت معرفی شدند. بنابراین طی تقریبا 9 سال، مایکروسافت بیش از 16 نسخه از سری تبلت های سرفیس را روانه بازار کرد.

اما آیا تبلت های ویندوزی این شرکت ارزش خرید دارد؟ اصلا چه نقاط قوت و ضعفی شامل تبلت های این کمپانی آمریکایی می‌شود؟ این تبلت ها با هدف رفع نیازهای چه نوع کاربری طراحی شده‌اند؟ ما در این مقاله می‌خواهیم به طور جامع به نقد و بررسی تبلت های مایکروسافت بپردازیم و در مورد ارزش خرید این محصولات صحبت کنیم. طبیعتا تبلت های قدیمی تر این شرکت که هم اکنون حتی مدل های دست دوم آن ها هم در بازار یافت نمی‌شوند، نمی‌توانند در این بررسی جایی داشته باشند و باید از آن ها صرف نظر کنیم. بنابراین معیار بررسی خود را از سال 2017 به بعد در نظر می‌گیریم. تبلت های ویندوزی که مایکروسافت از این سال تا به امروز روانه بازار کرده به شرح زیر هستند:

  • سرفیس پرو 2017 مایکروسافت (Microsoft Surface Pro 2017)
  • سرفیس گو (Microsoft Surface Go)
  • سرفیس پرو 6 مایکروسافت (Microsoft Surface Pro 6)
  • سرفیس پرو 7 مایکروسافت (Microsoft Surface Pro 7)
  • سرفیس پرو ایکس 2019 مایکروسافت (Microsoft Surface Pro X 2019)
  • سرفیس گو 2 مایکروسافت (Microsoft Surface Go 2)
  • سرفیس پرو ایکس 2020 (Microsoft Surface Pro X 2020)
  • سرفیس پرو 7 پلاس (Microsoft Surface Pro 7 Plus)
  • سرفیس پرو 8 مایکروسافت (Microsoft Surface Pro 8)
  • سرفیس گو 3 مایکروسافت (Microsoft Surface Go 3)

 

نقد و بررسی تبلت های مایکروسافت

 

در نظر داشته باشید که مایکروسافت علاوه بر این سری تبلت های ویندوزی اختصاصی خود یک سری لپ تاپ های ویندوزی اختصاصی هم دارد که به آن ها سرفیس بوک (Microsoft Surface Book) گفته می‌شود. لپ تاپ های سری سرفیس بوک می‌توانند برای کسانی که به دنبال لپ تاپ های قدرتمند و ظریف هیبریدی هستند بسیار مناسب باشند، اما چون ماهیت آن ها به گونه‌ایست که در اصل یک لپ تاپ به حساب می‌آیند، در نقد و بررسی تبلت های مایکروسافت جایی نخواهند داشت و ما در این بررسی صرفا در رابطه با سری تبلت های دو منظوره یا هیبریدی سرفیس مایکروسافت صحبت به عمل می‌آوریم.

 

نقد و بررسی تبلت های مایکروسافت

در این بخش سعی می‌کنیم در یک نگاه کلی تمام سری تبلت های مایکروسافت سرفیس را مورد بررسی قرار دهیم. در نظر داشته باشید که این بررسی به صورت کلی انجام شده و با در نظر گرفتن استراتژی و سیاست های کلی که مایکروسافت در طراحی سری تبلت های سرفیس پرو از آن ها استفاده کرده، تدوین شده است بنابراین مختص یک محصول خاص نیست. شما عزیزان با مطالعه بخش های مختلف این بررسی می‌توانید دید بهتری نسبت به سری تبلت های ویندوزی Microsoft Surface پیدا کنید و نهایتا با آگاهی بیشتر نسبت به خرید هر یک از نسخه های این محصول وارد عمل شوید.

حالا وقتشه! اینو بخون معرفی 10 تا از بهترین تبلت های بازار

قبل از شروع بررسی باید به این نکته اشاره کنیم که سری تبلت های سرفیس گو در واقع نسخه ارزان قیمت تر تبلت های سرفیس پرو محسوب می‌شوند و عموما هم قیمت پایین تری نسبت به این محصولات دارند و هم ویژگی های سخت افزاری آن ها در مقایسه با ورژن پرو ضعیف تر است. بنابراین سری تبلت های سرفیس گو می‌توانند برای کسانی مناسب باشند که قصد بهره‌مندی از تجربه ناب بکارگیری تبلت های ویندوزی مایکروسافت با قیمت مقرون به صرفه‌تر را دارند. در جریان بررسی ارائه شده تمام ویژگی هایی که نام می‌بریم در مدل های گو هم قابل رویت خواهند بود اما تقریبا با جذابیت کمتری ارائه می‌شوند. توضیحات اضافه لازم در این زمینه را در هر بخش ارائه خواهیم کرد.

 

طراحی و ظاهر

بدون شک یکی از اصلی ترین نقاط قوت و مزیت های سری تبلت های سرفیس پرو در طراحی شیک و زیبای آن ها خلاصه می‌شود. همچنین این تبلت ها از ظرافت بسیار بالایی بهره می‌برند. طبیعتا این ظرافت و به روز بودن سبک طراحی با جدیدتر شدن محصول بیشتر قابل درک خواهد شد. به بیان دیگر مایکروسافت هر یک از نسخه های این تبلت را با توجه به شرایط زمان تولید خودش طراحی کرده و با توجه به شرایط آن دوره، بهترین سبک طراحی و ظاهر را در نظر گرفته است. طبیعتا هرچقدر مدل های جدیدتری از سری تبلت های Surface Pro را به عنوان معیار در نظر بگیرید، طراحی آن ها هم از دیدتان به روزتر و جذاب تر خواهد شد.

از جمله اصلی ترین ویژگی های مهم و بارزی که تقریبا در تمام نسخه های سری تبلت های سرفیس مایکروسافت قابل رویت هستند مربوط به پیاده سازی سبک دو منظوره می‌شود. به بیان دیگر این تبلت ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هم بتوانند نقش یک تبلت با صفحه نمایش لمسی را ایفاء کرده و هم در شرایط خاص بتوانند مثل یک لپ تاپ مجهز به کیبورد و تاچ پد عمل نمایند. همین امر و سبک طراحی است که منجر به افزایش محبوبیت سری تبلت هایش Surface مایکروسافت شده و آمار فروش این محصولات را بهبود بخشیده است. اصلاحاتی مثل دو منظوره بودن، هیبریدی بودن یا دو کاره بودن همگی ناشی از همین سبک طراحی هستند.

 

نقد و بررسی تبلت های مایکروسافت

 

از دیگر ویژگی های مثبت طراحی که باید در نقد و بررسی تبلت های مایکروسافت به آن اشاره کنیم می‌توان به وزن سبک و سهولت جابجایی اشاره داشت. این امر سبب شده تا تبلت های سری سرفیس برای کسانی که بنا به هر دلیل نیازمند جابجایی زیاد تبلت یا لپ تاپ هستند به گزینه خرید عالی تبدیل گردد. اما همانطور که گفتیم امکان استفاده از سری تبلت های سرفیس به عنوان لپ تاپ هم وجود دارد و در این راستا کیبورد اختصاصی برای هر یک از مدل های آن ا در نظر گرفته شده که ضمن اتصال به بدنه اصلی تبلت، حالت لپ‌تاپ‌گونه را برای آن ایجاد می‌کند. تجربه کاربری که سری تبلت های Microsoft Surface در این حالت ارائه می‌کنند واقعا جذاب خواهد بود.

همچنین این سری از محصولات مایکروسافت دارای قلم لمسی اختصاصی هم هستند که برخی قابلیت های خاص به واسطه آن ارائه خواهند شد. نکته بسیار مهم این است که مایکروسافت قلم لمسی و کیبورد اختصاصی هر مدل از تبلت های نام برده شده را به همراه آن ها ارائه نکرده و هر کدام را به عنوان لوازم جانبی به فروش می‌رساند! به بیان ساده‌تر مایکروسافت کاربران و خریداران سری تبلت های سرفیس را وادار کرده که برای استفاده از کیبورد و قلم لمسی اختصاصی آن ها هزینه مجزایی پرداخت کنند و این مسئله به عقیده ما اصلا جالب نیست! کیبورد و قلم اختصاصی تبلت های Surface قیمت ارزانی ندارند و به نظر ما بهتر بود به همراه خود تبلت و به عنوان متعلقات آن در اختیار کاربر قرار داده می‌شد. اگر از این موضوع چشم‌پوشی کنیم، در سایر زمینه های مرتبط به سبک طراحی و ظاهر، تقریبا تمام مدل های مختلف سری تبلت ای سرفیس در زمان خودشان فوق‌العاده بوده‌اند.

 

صفحه نمایش و سیستم عامل

طبیعتا از نظر ابعاد و اندازه نمی‌توان خیلی در مورد تبلت های سرفیس صحبت کرد چون هر نوع و مدل از این سری تبلت ها ممکن است اندازه خاصی داشته باشند. با این حال مایکروسافت همیشه سعی کرده که توازن مابین اندازه صفحه نمایش و کارایی سری تبلت هایش را حفظ کند اما هیچوقت سری تبلت های Microsoft Surface اندازه صفحه نمایش خیلی بزرگی نداشته‌اند چون این محصولات در وهله اول باید یک تبلت باشند! بنابراین ابعاد و اندازه صفحه نمایش آن ها خیلی بزرگ نیست و نمی‌تواند آن ها را از این نظر جایگزین مناسبی برای لپ تاپ های امروزی مجهز به نمایشگر 15 اینچی محسوب کرد.

طبیعتا تمام نسخه های سری تبلت های Surface از نمایشگر لمسی بهره می‌برند. در اغلب آن ها هم پنل نمایشگر باکیفیتی مورد استفاده قرار گرفته که رزولوشن و روشنایی خوبی دارد تا بدین ترتیب هم تصاویر شارپ و با کیفیتی توسط آن ها ارائه شود و هم بکارگیری تبلت در محیط های باز و تحت تابش نور بدون مشکل قابل انجام باشد و روشنایی خوب نمایشگر دستگاه کمک کند که وضوح تصویر در محیط های باز افزایش یابد. بنابراین می‌توان در این بخش از نقد و بررسی تبلت های مایکروسافت اینطور گفت که تقریبا صفحه نمایش تمام این محصولات با کیفیت و درجه یک هستند.

حالا وقتشه! اینو بخون نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی Tab S7 Plus

در مورد سیستم عامل هم با توجه به اینکه پای شرکت مایکروسافت در میان است، انتظار داریم که ویندوز به بهترین شکل روی تبلت های سری سرفیس نصب باشد! مایکروسافت روی این سری از تبلت هایش به طور پیش فرض ویندوز اورجینال را ارائه کرده تا مشتریانش بدون نیاز به صرف هزینه اضافه قادر به بهره‌مندی از مزایای ویندوز اورجینال باشند. ویندوز اورجینال پیش فرضی که روی هر کدام از این تبلت ها نصب است با توجه به سال عرضه آن تبلت انتخاب شده و قابلیت آپدیت به نسخه های جدیدتر را دارد. شاید این موضوع تا قبل از استفاده از تبلت های سری سرفیس خیلی برایتان مهم به نظر نرسد اما به جرئت می‌گوییم که بهره‌مندی این محصولات از ویندوز اورجینال واقعا مزیت مهمی است که دارند.

برخلاف تصور خیلی از افراد در سری تبلت های سرفیس مایکروسافت به طور پیش فرض نرم افزار آفیس اورجینال ارائه نشده و صرفا نسخه های تریال (Trial) و رایگان این برنامه نصب هستند. بنابراین اگر می‌خواهید از آفیس هم استفاده کنید باید آن را روی سیستم نصب نمایید. دقت داشته باشید امکان نصب آفیس غیر اورجینال یا اصطلاحا کرک شده هم روی ویندوز اورجینال Microsoft Surface وجود دارد اما توصیه داریم تا حد امکان از نسخه های اورجینال این برنامه در سری تبلت های سرفیس استفاده نمایید. عملکرد بستر نرم افزاری سری تبلت های سرفیس مایکروسافت با توجه به بهره‌مندی از ویندوز اورجینال و قانونی فوق‌العاده است و این مزیتی محسوب می‌شود که با خرید هر یک از ورژن های سری تبلت های سرفیس مایکروسافت از آن ها بهره‌مند خواهید شد.

 

قدرت پردازشی و عملکرد

مایکروسافت همیشه سعی کرده که سری تبلت های سرفیس خود را در نسخه های مختلف یا بهتر بگوییم در کانفیگ های متنوعی روانه بازار سازد. هر یک از کانفیگ هایی که برای سری تبلت های مذکور در نظر گرفته می‌شود مستقیما روی قیمت نهایی دستگاه تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال تبلت سرفیس پرو 8 مایکروسافت که جدیدترین ورژن از سری تبلت های سرفیس این شرکت است از نظر پردازنده شامل دو نسخه می‌شود که به ترتیب به پردازنده های نوع چهار هسته‌ای نسل یازدهم Intel Core™ i5-1135G7 و چهار هسته‌ای نسل یازدهم Intel Core™ i7-1185G7 مجهز هستند و از نظر رم هم آپشن های 8، 16 و 32 گیگابایتی را ارائه می‌کند.

 

نقد و بررسی تبلت های مایکروسافت

 

تقریبا تمام ورژن های مختلف سری تبلت های سرفیس از کانفیگ های مختلف بهره می‌برند و خریدار در حین سفارش محصول این آزادی عمل را دارد که کانفیگ مناسب خودش را انتخاب کند. طبیعتا هرچقدر کانفیگ قوی تری انتخاب شود، قیمت دستگاه هم افزایش یافته و بازده و قدرت پردازشی آن هم بهتر خواهد شد و هرچقدر کانفیگ ضعیف تری انتخاب شود، قدرت عملکرد دستگاه هم کمتر بوده و قیمتش هم مقرون به صرفه تر می‌شود. اما در مجموع مایکروسافت همیشه سعی کرده حتی در ضعیف ترین کانفیگ های سری تبلت های سرفیس هم بازده مناسبی را ارائه کند.

در نظر داشته باشید که هرچقدر مدل قدیمی تری از سری تبلت های مذکور را تهیه کنید، قدرت پردازشی آن هم کمتر می‌شود و این موضوع هم روی بازده دستگاه تاثیرگذار است. پس اگر بازده پردازشی خوب می‌خواهید نسخه های جدیدتر سری تبلت های سرفیس را انتخاب کنید و سعی داشته باشید که کانفیگ های قدرتمندتر دستگاه را خریداری نمایید. به طور کلی برترین کانفیگ های این سری از تبلت های مایکروسافت بازده عالی دارند و بدون مشکل از پس انجام هر کاری که تصورش را داشته باشید بر می‌آیند. حتی امکان نصب و اجرای بازی های با گرافیک متوسط هم بدون مشکل روی نسخه های جدید و مجهز به کانفیگ قوی سری تبلت های Microsoft Surface وجود دارد اما بازی های با گرافیک بالا و خیلی قوی را نمی‌توانید روی این تبلت ها اجرا کنید. در نظر داشته باشید که این ویژگی و بازده عالی مختص نسخه های جدید سری تبلت های سرفیس مثل Surface Pro 8 و ادیشن های مجهز به کانفیگ برتر آن هاست.

حالا وقتشه! اینو بخون تعمیرات تخصصی تبلت با کمترین قیمت و هزینه

کانفیگ های ضعیف تر این سری از تبلت های ویندوزی مایکروسافت برای انجام تسک های سنگین بازده معمولی دارند و عملکردشان قابل قبول است اما فوق‌العاده نیستند. طبیعتا باید امکان نصب و اجرای بازی های کامپیوتری را هم روی این سری از تبلت های مجهز به کانفیگ ضعیف تر مایکروسافت فراموش کنید. اما به جرئت می‌گویم که تمام ورژن های سری تبلت های سرفیس پرو می‌توانند بدون کوچک ترین مشکل از پس اجرای تسک هایی همچون وبگردی، پرسه زدن در یوتیوب، تماشای فیلم و ویدیو، تایپ متن در ورد، ساخت فایل اکسل و پاورپوینت و غیره بر آیند. به طور کلی باید قدرت عملکرد خوب را یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبتی دانست که باید در نقد و بررسی تبلت های مایکروسافت و سری محصولات سرفیس در نظر گرفت.

 

باتری و شارژدهی

طبیعتا با توجه به ظرفیت باتری هر یک از تبلت های شرکت مایکروسافت و همچنین سایر ویژگی های این سری از محصولات، قدرت شارژدهی یا اصطلاحا نگهداری شارژ باتری آن ها متفاوت خواهد بود. بنابراین نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که همه تبلت های مایکروسافت چه میزان قدرت شارژدهی باتری دارند! اما یک موضوع در بررسی تبلت های مایکروسافت کاملا مشهود و مشخص است و آن مربوط به تلاش مایکروسافت در ایجاد تعادل مابین تامین انرژی مورد نیاز دستگاه یا همان ظرفیت باتری و میزان مصرف شارژ آن می‌شود که همین امر سبب شده تقریبا تمام ورژن های مختلف سری تبلت های ویندوزی مایکروسافت قدرت شارژدهی خوبی داشته باشند.

عموما سرعت شارژ مجدد باتری این محصولات هم خوب است و در مدل های جدیدتر بهتر هم شده که این امر در برخی شرایط می‌تواند خیلی حائز اهمیت شود. لطفا در نظر داشته باشید که توانایی یک تبلت در نگهداری شارژ باتری مستقیما با میزان و نوع استفاده کاربر از دستگاه ارتباط خواهد داشت. یعنی هرچقدر شما بیشتر از تبلت استفاده کنید یا تسک های سنگین تری را روی آن اجرا نمایید، شارژ باتری دستگاه هم زودتر خالی می‌شود. پس حتما به این موضوع هم دقت داشته باشید. اما در کل تقریبا می‌توانیم بگوییم که تمام تبلت های سری سرفیس مایکروسافت نسبت به سخت افزاری که ارائه کرده‌اند، باتری خوبی دارند و حداقل برای یک کاربر معمولی با سطح استفاده نرمال از دستگاه بازده قابل قبولی را ارائه می‌کنند اما انتظار نداشته باشید که مثلا یک بار باتری تبلت خود را شارژ کنید و بتوانید 2 روز بدون نیاز به شارژر از تبلت استفاده نمایید!

 

نقد و بررسی تبلت های مایکروسافت

 

مزایا و معایب تبلت های سرفیس مایکروسافت

اگر توضیحاتی که تا به اینجای این مطلب ارائه کردیم را با دقت مطالعه کرده باشید، احتمالا خودتان تا حدودی اصلی ترین مزایا و معایب تبلت های سرفیس مایکروسافت را شناخته‌اید. اگرچه نمی‌توان مدعی شد که این مزایا و معایب در تمام نسخه های مختلف این سری از تبلت ها به طور مشابه دیده می‌شود اما به جرئت می‌گوییم که اغلب آن ها در این مزایا و معایب وجه اشتراک دارند. مهمترین مزایایی که در این سری از محصولات مایکروسافت وجود دارند و شما با خریدشان قادر به بهره‌مندی از آن ها خواهید بود به شرح زیر هستند:

  • طراحی شیک و زیبا: در نگاه اول جالب ترین و محسوس ترین ویژگی تبلت های سری سرفیس را می‌توان به سبک طراحی شیک و زیبای آن ها نسبت داد. عامل ظرافت در طراحی این سری از تبلت های مایکروسافت به شدت مورد توجه قرار گرفته و این امر سبب شده که سری تبلت های سرفیس از طراحی و ظاهر بسیار شیک و جذابی بهره‌مند باشند.
  • کارایی دو منظوره (امکان استفاده به عنوان لپ تاپ): بی‌شک یکی دیگر از اصلی ترین مزایای تبلت های سری سرفیس در توانایی آن در جایگزین شدن با لپ تاپ خلاصه می‌شود! این تبلت ها را می‌توانید به عنوان لپ تاپ و تبلت مورد استفاده قرار دهید و به نوعی از طراحی دو منظوره یا دو کاره آن ها بهره‌مند شوید. این امر یکی دیگر از اصلی ترین مزایایی است که در سری تبلت های مذکور شاهد آن هستیم.
  • سهولت جابجایی و جمله و نقل: برای کسانی که دائما در سفر یا رفت و آمد هستند و باید لپ تاپ خودشان را به همراه خویش جابجا کنند، سری تبلت های سرفیس مایکروسافت محصولات فوق‌العاده‌ای خواهند بود. در بررسی تبلت های مایکروسافت مشخص شد که تقریبا تمام ورژن های سری تبلت های سرفیس وزن سبک، ابعاد جمع و جور و طراحی ظریفی دارند و بدین ترتیب جابجایی و حمل و نقل آن ها بسیار ساده‌تر از لپ تاپ های عالی می‌شود.
  • بهره‌مندی از ویندوز اورجینال: بهره‌مند بودن سری تبلت های سرفیس مایکروسافت از ویندوز اورجینال را می‌توان یکی دیگر از اصلی ترین مزایای آن ها محسوب کرد. اورجینال بودن این سیستم عامل سبب می‌شود که شما تمام آپدیت هایش را بدون مشکل از سرور رسمی مایکروسافت دریافت کنید و بدین صورت ثبات عملکرد بستر نرم افزاری دستگاه و همچنین امنیت آن به حداکثر برسد. ضمنا چون سری تبلت های سرفیس مایکروسافت هم محصول اختصاصی این شرکت هستند، خیلی از آپدیت های ارائه شده به طور اختصاصی و برای افزایش بازده دستگاه از سمت مایکروسافت منتشر می‌گردند و روی تجربه کاربری بهتر شما از بستر نرم افزاری دستگاه تاثیرگذار خواهند بود.
  • قدرت پردازشی و سرعت عمل خوب: هر یک از نسخه های مختلف سری تبلت های سرفیس با توجه به مدل و سال عرضه، از پردازنده، رم و سخت افزاری بهره می‌برند که جزو برترین های همان دوره خواهد بود. البته کانفیگ های مجهز به سخت افزاری ضعیف تر هم عموما برای این سری از تبلت ها ارائه شده اما در مجموع مایکروسافت سعی کرده که بازده، قدرت پردازشی و سرعت عمل تبلت های سری سرفیس را در سطح بالایی نگه دارد و این می‌تواند ویژگی مثبتی برای این سری از محصولات باشد.
  • تنوع کانفیگ ها: عموما مایکروسافت اغلب مدل های سری تبلت های سرفیس را در کانفیگ های گوناگونی روانه بازار کرده تا بدین ترتیب هر کاربر با هر سطح نیاز و بودجه‌ای که دارد بتواند یکی از ورژن هایش را تهیه کند. این امر می‌تواند به عنوان یکی دیگر از ویژگی های مثبت سری تبلت های سرفیس مایکروسافت در نظر گرفته شود.

 

نقد و بررسی تبلت های مایکروسافت

 

موارد فوق را می‌توانیم از اصلی ترین مزایایی بدانیم، که در اغلب تبلت های سری سرفیس قابل رویت هستند. البته دقت داشته باشید که ممکن است برخی از این مزایا در بعضی مدل های تبلت های مذکور وجود نداشته باشند، چون ما معیار بررسی تبلت های مایکروسافت را یک معیار کلی در نظر گرفتیم. اما بدون شک هر محصولی نقاط ضعف خاصی هم دارد! تبلت های Microsoft Surface هم بدون تردید از این قاعده مستثنا نیستند. اصلی ترین معایبی که در اغلب ورژن های این سری از تبلت ها قابل مشاهده خواهند بود به شرح زیر هستند:

  • عدم ارائه کیبورد و قلم لمسی تبلت به همراه آن: عدم ارائه کیبورد و قلم لمسی تبلت در درون باکس و به همراه آن می‌تواند مهمترین و اصلی ترین نقطه ضعف یا عیبی باشد که ما برای سری تبلت های مایکروسافت سرفیس در نظر می‌گیریم. کاربران باید برای دستیابی به این دو مورد هزینه مجزا صرف کرده و آن ها را به طور مستقل خریداری کنند! از آنجایی که تجربه بکارگیری سرفیس در حالت لپ تاپ فقط به وجود کیبورد مگنتیک آن امکانپذیر خواهد شد و قلم لمسی تبلت هم یکی از اجزایی است که جذابیت آن را دو چندان می‌کند، عدم ارائه آن ها به طور پیش فرض و در باکس تبلت خیلی ناامیدکننده محسوب می‌شود.
  • قیمت گران: اغلب مدل های سری تبلت های سرفیس مایکروسافت قیمت خیلی بالایی دارند. اگرچه مایکروسافت کانفیگ های مختلفی را برای هر یک از مدل های سری تبلت های مذکور ارائه کرده و حتی مدل های خاصی از آن را با قیمت ارزان تر هم ارائه می‌کند، اما همواره با در نظر گرفتن ویژگی های سخت افزاری ارائه شده در سری تبلت های Microsoft Surface و قیمت آن ها متوجه گران بودنشان خواهید شد. به عقیده ما قیمت بالا یکی از اصلی ترین نقاط ضعفی است که باید در بررسی تبلت های مایکروسافت به آن اشاره شود.
  • تجربه گیمینگ معمولی: هیچوقت، هیچوقت و هیچوقت تبلت های سری مایکروسافت سرفیس نمی‌توانند جای یک گیمینگ لپ تاپ را بگیرند! هرچقدر هم که این تبلت ها به پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و رم قدرتمندی مجهز شده باشند، باز نمی‌توانند تجربه گیمینگ خیلی عالی را برایتان به ارمغان بیاورند چون ماهیت اصلی آن ها تبلت است! اگر خیلی اهل گیم و بازی های کامپیوتری هستید، توصیه داریم سمت خرید سری تبلت های سرفیس مایکروسافت نروید و به جای آن یک گیمینگ لپ تاپ یا سری محصولات سرفیس بوک (Surface Book) را تهیه نمایید.

سه مورد فوق را می‌توان از اصلی ترین نقاط ضعف سری تبلت های سرفیس مایکروسافت محسوب کرد. اگر قصد خرید این سری از محصولات شرکت مایکروسافت را دارید، بهتر است حتما این ویژگی ها و نقاط ضعف و قوتی که به آن ها اشاره کردیم را در نظر بگیرید.

 

آیا تبلت های مایکروسافت ارزش خرید دارند؟

نوبت به اصلی ترین سوالی می‌رسد که شاید ذهن خیلی از شما را هم درگیر کرده باشد. سوالی که انتظار می‌رود بعد از بررسی تبلت های مایکروسافت بتوانیم به آن پاسخ دهیم! آیا با وجود تمام نکات نام برده شده و مزایا و معایب سری تبلت های سرفیس، خرید آن ها پیشنهاد می‌شود؟ به بیان دیگر آیا تبلت های سرفیس مایکروسافت ارزش خرید دارند؟ اگر بخواهیم در یک جمله پاسخ این سوال را بدهیم باید بگوییم بله! اگر از نظر بودجه با محدودیت زیادی رو به رو نیستید و می‌خواهید تجربه ناب بکارگیری یک تبلت ویندوزی دو منظوره را داشته باشید، هیچ تبلتی بهتر است سری تبلت های سرفیس مایکروسافت نخواهد بود.

طبیعتا هرچقدر مدل جدیدتری از این سری تبلت ها را تهیه کنید قدرت عملکرد و بازده بهتری از آن دریافت خواهید کرد اما فراموش نکنید که مدل های جدیدتر و کانفیگ های قوی تر قیمت بالاتری هم دارند. اما اگر از نظر بودجه و هزینه با محدودیت مواجه هستید، به عقیده ما بهتر است که از خرید سرفیس مایکروسافت صرف نظر کنید و به جای آن تبلت های ویندوزی جایگزین که گاها قیمت های پایین تر و سخت افزار مناسبی دارند را تهیه نمایید. به هیچ وجه خرید کانفیگ های ضعیف سری تبلت های سرفیس مایکروسافت را پیشنهاد نمی‌کنیم چون با خرید این نسخه ها علاوه بر اینکه هزینه نسبتا زیادی را پرداخت خواهید کرد نمی‌توانید از نهایت پتانسیل تبلت استفاده کنید.

خرید نسخه های ضعیف تر سری تبلت های سرفیس که با لقب گو (Go) شناخته می‌شوند هم برای کسانی که بودجه محدودتری دارند می‌تواند مناسب باشد اما باز هم ما چندان خرید آن ها را توصیه نمی‌کنیم چون این ورژن های سری تبلت های سرفیس هم قادر نیستند که اوج کارایی و بازده را برایتان به همراه بیاورند و با خرید آن ها صرفا هزینه نسبتا زیادی صرف خرید یک تبلت ویندوزی نه چندان فوق‌العاده خواهید کرد. پس پیشنهاد ما این است که اگر قصد خرید سری تبلت های سرفیس مایکروسافت را دارید، حتما مدل های جدید و مجهز به کانفیگ های برتر آن را تهیه کنید تا به بهترین بازده دست یابید. خرید این سری از تبلت های ویندوزی بیشتر به کسانی پیشنهاد می‌شود که از نظر بودجه و هزینه با محدودیت مواجه نیستند.

 

خرید کدام نسخه Microsoft Surface بهترین انتخاب است؟

همانطور که قبلا هم در بررسی تبلت های مایکروسافت گفتیم همیشه مدل های جدیدتر هر محصول نسبت به مدل های قدیمی تر گزینه خرید بهتری است چون از نظر سخت افزاری و طراحی به روزتر خواهد بود. شرایط کاملا مشابه برای سری تبلت های سرفیس مایکروسافت وجود دارد و به عقیده ما اگر در حال حاضر قصد خرید این سری از تبلت های شرکت مایکروسافت را دارید، جدیدترین مدل آن یعنی سرفیس پرو 8 می‌تواند گزینه خرید عالی باشد. اگر این نسخه خیلی به نظرتان گران قیمت می‌آید، خرید سرفیس پرو 7 پلاس هم می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد.

اگر بنا به هر دلیل دو مدل از تبلت های سرفیس نام برده شده برایتان قابل خرید نیستند، سه مدل سرفیس پرو ایکس ، سرفیس پرو 7 و سرفیس گو 3 هم این پتانسیل را دارند که به عنوان بهترین انتخاب در نظر گرفته شوند. به عقیده ما سایر نسخه های قدیمی تر سری تبلت های سرفیس خیلی مناسب نیستند و ارزش خرید بالایی ندارند. پس اگر بخواهیم بهترین انتخاب از سری تبلت های سرفیس مایکروسافت را به صورت طبقه‌بندی شده نام ببریم می‌توانیم به شرح زیر عمل کنیم: 

  • سرفیس پرو 8 مایکروسافت (Microsoft Surface Pro 8)
  • سرفیس پرو 7 پلاس مایکروسافت (Microsoft Surface Pro 7 Plus)
  • سرفیس پرو ایکس مایکروسافت (Microsoft Surface X)
  • سرفیس پرو 7 مایکروسافت (Microsoft Surface Pro 7)
  • سرفیس گو 3 مایکروسافت (Microsoft Surface Go)

 

نقد و بررسی تبلت های مایکروسافت

 

دقت داشته باشید که پیشنهادهای خرید ارائه شده با توجه به کارایی، قیمت و بازدهی که می‌توان در این بازه زمانی از آن ها دریافت کرد تدوین شده‌اند. همچنین نباید فراموش کرد که همیشه انتخاب یک تبلت یا گوشی مناسب تا 90 درصد امری سلیقه‌ای و مبتنی بر نیاز و اولویت های کاربر است و این نیاز و اولویت ها می‌توانند به طور کامل از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت باشند. همین امر است که سبب می‌شود هر فرد با توجه به شرایط خودش گوشی یا تبلت خاصی را برای خرید انتخاب نماید. بنابراین همیشه انتخاب نهایی بر عهده شماست و با توجه به اولویت های شخصی خودتان صورت می‌پذیرد.

 

کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی تبلت های مایکروسافت و سری محصولات سرفیس این شرکت پرداختیم. بدون تردید اگر به دنبال خرید تبلت های ویندوزی باشید، محصول بهتری از سری تبلت های سرفیس مایکروسافت پیدا نخواهید کرد چون این تبلت ها هم از نظر سخت افزاری و هم از نظر نرم افزاری ساخته و تدوین شده مایکروسافت هستند و بدین سبب بهترین هماهنگی و بازده را ارائه می‌کنند. با این حال تبلت های Microsoft Surface هم مثل همه گجت های الکترونیکی دیگر نقاط ضعفی هم دارند که در جریان مقاله به آن ها اشاره کردیم. امیدواریم از این نقد و بررسی اختصاصی استفاده لازم را به عمل آورده باشید و با مطالعه آن بتوانید دید بهتری در انتخاب و خرید تبلت های ویندوزی و سری محصولات مایکروسافت سرفیس کسب نمایید.