نقد و بررسی مادربرد گیگابایت GA H310M S2H V2.0

نقد و بررسی 21 اسفند 1400 علی مظفری

نقد و بررسی مادربرد گیگابایت GA H310M S2H V2.0

افزایش تب‌وتاب بازی‌های رایانه‌ای، استریم در توئیچ، یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی و... سبب شده که سیستم‌های رومیزی به بخشی از دکور کاربران تبدیل شوند و سخت افزار کامپیوتر، همچون مادربرد و کیس، بخشی از طراحی داخلی باشند. اما اگر در ذهن داشته باشید، تا همین چند سال پیش، تمامی مادربردها ظاهری شبیه به هم داشتند و با اولین نگاه به مادربرد، حجم زیادی از کامپوننت‌ها را می‌دیدیم، که بر روی یک برد مشکی یا سبزرنگ، سوار شده بودند. امروز در فروشگاه اینترنتی هدف به سراغ یکی از همین مادربردها خواهیم رفت. اما همه چیز در مادربرد گیگابایت GA-H310M-S2H V2، مثل گذشته نیست!
این مادربرد میان رده گیگابایت، در عین سادگی، ظاهری بسیار جذاب دارد که باعث می‌شود از نگاه کردن به آن لذت ببریم. گیگابایت، همچنین همچون همیشه، حجم زیادی از امکانات، دسترسی‌ها و توانمندی را در یک مادربرد، با قیمتی باصرفه ارائه کرده است.

در این نوشته از فروشگاه اینترنتی هدف، می‌خواهیم به سراغ نقد و بررسی مادربرد گیگابایت H310M S2H، برویم. مادربردی که اخیرا توانسته به خوبی جای خود را در بازار میان‌رده پیدا کند و به فروش قابل توجهی دست یابد. در ادامه با ما همراه باشید.

 

نقد و بررسی مادربرد گیگابایت H310M S2H : طراحی و مشخصات ظاهری

 

نقد و بررسی مادربرد گیگابایت H310M S2H


همانطورکه در قسمت قبل اشاره کردیم، مادربرد گیگابایت H310M S2H، در عین سادگی ظاهر زیبایی دارد. کمپانی گیگابایت، به منظور کاهش هزینه‌های تولید، از هیچ سیستم نورپردازی در این مادربرد استفاده نکرده است. همین مسئله موجب شده که بر روی پنل پشتی نیز شاهد قرارگیری هیچ شیلدی نباشیم.
برخلاف تصاویر این مادربرد، که موجب می‌شود اکثر کاربران فکر کنند که با یک مادربرد ATX روبه‌رو هستند، باید اشاراه کنیم که مادربرد Gigabyte GA-H310M-S2H V2، در فرم فاکتور Micro ATX، طراحی و تولید شده است. یعنی دقیقا یکی از کوچکترین سایز مادربردها!
بر همین اساس با یک مادربرد کوچک مواجه هستیم، که تنها ابعادی معادل 22.6x18.5 سانتی متر دارد. این مسئله موجب می‌شود که در زمان خرید کیس و اسمبل سیستم شخصی خود، با مشکل کمبود فضا روبه‌رو نشوید و همچنین بتوانید سیستم تهویه بهتری ایجاد کنید.

 

مشخصات مادربرد Gigabyte H310M S2H V2.0 : پردازنده و اسلات‌های توسعه

 

در ادامه به بررسی مهم‌ترین اسلات‌ها و توان پشتیبانی این مادربرد خوش قیمت گیگابایت می‌پردازیم. چیپ پردازنده، سوکت پردازنده، اسلات‌های حافظه و اسلات کارت گرافیک از جمله مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در این قسمت به آن‌ها پرداخته‌ایم.

حالا وقتشه! اینو بخون بررسی سری‌ های مختلف مادربردهای ایسوس

 

سوکت پردازنده و چیپ ست H310

 

مشخصات مادربرد گیگابایت H310M S2H

 

پس از بررسی ظاهر مادربرد، به بررسی سوکت پردازنده خواهیم پرداخت. مادربرد از جمله قطعاتیست که در ارتباط مستقیم با تمامی اجزای یک سیستم رومیزی و حتی مانیتورها و سیستم صوتی می‌باشد. در نتیجه عدم پشتیبانی مادربرد از موارد ذکر شده موجب می‌شود که سخت افزار شما بلااستفاده بماند. این نکته زمانی برای شما روشن خواهد شد که بدانید سوکت پردازنده به کار رفته در هر مادربرد تنها از مدل‌های خاصی از پردازنده‌های هر شرکت پشتیبانی می‌کند. مادربرد گیگابایت GA-H310M-S2H V2 از چیپ H310 کمپانی اینتل نیرو می‌گیرد و نوع سوکت پردازنده در این مادربرد میان رده گیگابایت، از نوع Intel LGA 1151 می‌باشد.
همین مسئله موجب می‌شود که با استفاده از این مادربرد، بتوانید دایره انتخاب بزرگی داشته باشید و بتوانید از حجم وسیعی از پردازنده‌ها، CPU موردعلاقه خود را انتخاب کنید.
این مادربرد اقتصادی گیگابایت، از پردازنده‌های پنتیوم، سلرون و تمامی پردازنده‌های سری Core اینتل پشتیبانی می‌کند. تنها نکته قابل توجه در این رابطه این است که با خرید مادربرد گیگابایت GA-H310M-S2H V2، قادر به استفاده از پردازنده‌های نسل 10 و 11 اینتل نخواهید بود. باید بدانید که این مادربرد گیگابایت، تنها قادر است که از پردازنده‌‌های نسل 9 و پیش از آن پشتیبانی کند.

 

اسلات‌های رم (RAM) و تکنولوژی‌های حافظه موقت

 

شاید بتوان یکی از نقاط ضعف مادربرد گیگابایت GA-H310M-S2H V2، را در قسمت اسلات‌های RAM مشاهده کرد. گیگابایت در ساخت این مادربرد اقتصادی، به استفاده از تنها دو اسلات حافظه RAM بسنده کرده است. حداکثر ظرفیت هر اسلات، معادل 16 گیگابایت می‌باشد؛ پس نهایتا با خرید مادربرد گیگابایت H310M S2H، قادر به استفاده از 32 گیگابایت حافظه رم، بر روی این مادربرد خواهید بود. این مسئله در حال حاضر مشکل ساز نخواهد بود، اما کاربر را برای ارتقای سیستم، در آینده محدود خواهد کرد.
خوشبختانه با وجود اینکه تنها شاهد دو اسلات رم در این مادربرد هستیم، اما همچنان معماری رم‌ها به صورت دو کاناله است و می‌توانید از این امکان بهره‌مند شوید. از همین رو پیشنهاد می‌کنیم که چنانچه تصمیم به استفاده از 16 یا 32 گیگابایت حافظه رم دارید، حتما از دو رم مجزا استفاده کنید و از یک کارت حافظه تکی به عنوان RAM استفاده نکنید.
همچنین، مادربرد گیگابایت H310M، از پروفایل حافظه XMP نیز پشتیبانی می‌کند که یک امتیاز بزرگ برای این مادربرد می‌باشد. XMP یا Extreme Memory Profiles یک فناوری اختصاصی معرفی شده از سوی کمپانی اینتل می‌باشد که برای مادربرد و البته حافظه های DDR خصوصا در نسخه های DDR4 و DDR3 طراحی شده و به مرحله اجرا رسیده است. این تکنولوژی به سیستم و کاربران اجازه خواهد داد تا فرکانس کاری حافظه های رم را بر اساس نیاز و توانایی سیستم، انتخاب نمایند. این انتخاب به روش های گوناگونی همچون تغییرات اعمال شده در بایوس سیستم و یا نرم افزار‌های اورکلاک شرکت سازنده مادربرد صورت می پذیرد، که نتیجه همه آنها یکسان بوده و در نهایت موجب بروز تغییراتی در عملکرد فرکانس حافظه رم شما خواهد شد. لازم به ذکر است که این مادربرد گیگابایت، از کلیه حافظه‌های رم با فرکانس 2133 تا 2666 مگاهرتز، پشتیبانی می‌کند.

 

توان پشتیبانی از گرافیک Onboard و کارت گرافیک مجزا

 

پس از بررسی قابلیت‌های مادربرد گیگابایت H310M S2H V2، در بحث حافظه RAM، اکنون نوبت به بررسی توان پشتیبانی این مادربرد از کارت گرافیک‌های مختلف می‌رسد.
اما با توجه به گفته‌های بسیاری از کاربران فروشگاه اینترنتی هدف، خریداران مادربرد H310M S2H V2، مایلند که از این محصول گیگابایت، بدون استفاده از کارت گرافیک استفاده کنند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم که در این نقد و بررسی، قابلیت‌های مادربرد H310M S2H V2 را در زمان استفاده از گرافیک OnBoard (گرافیک مجتمع با CPU) نیز، بررسی کنیم.
پیش از هر چیزی، بهتر است اشاره کنیم که مادربرد H310M S2H V2، به صورت کامل از گرافیک‌های Onboard اینتل پشتیبانی می‌کند و چنانچه نیاز به خرید کارت گرافیک ندارید، می‌توانید یک پردازنده با گرافیک مجتمع تهیه کرده و در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید. با توجه به بهره‌مندی مادربرد Gigabyte H310M، از خروجی‌های HDMI، DVI-D و D-Sub، می‌توانید با توجه به نیاز خود، از هر یک از خروجی‌های گفته شده استفاده نمایید.
حداکثر رزولوشن و نرخ نوسازی قابل ارائه برای پورت‌های خروجی تصویر مادربرد، به شکل زیر است:

  • خروجی D-Sub : رزولوشن 1920x1200 با نرخ نوسازی 60 هرتزی
  • خروجی DVI-D : رزولوشن 1920x1200 با نرخ نوسازی 60 هرتزی
  • خروجی HDMI : رزولوشن 4069x2160 با نرخ نوسازی 30 هرتزی

لازم است اشاره کنیم که مادربرد H310M S2H V2 گیگابایت، قادر است تا با استفاده از گرافیک Onboard، از دو مانیتور به صورت همزمان پشتیبانی نماید.
اما اگر مایل به استفاده از کارت گرافیک مجزا هستید، دست شما باز است. چرا که با وجود یک اسلات PCI Express x16، می‌توانید از هر کارت گرافیکی بر روی این مادربرد استفاده کنید. همان‌طور که مشخص است، به دلیل وجود تنها یک اسلات توسعه در این مادربرد، شاهد تکنولوژی‌های SLI یا CrossFire بر روی مادربرد H310M S2H V2، نیستیم.

 

رابط‌های حافظه و امکانات ذخیره سازی

 

قیمت مادربرد گیگابایت H310M S2H

 

مادربرد گیگابایت H310M S2H V2، به تعداد مناسبی از کانکتورهای حافظه مجهز شده است که موجب می‌شود کاربران بتوانند از جدیدترین تکنولوژی ذخیره سازی اطلاعات، یعنی کارت‌های حافظه SSD M.2 استفاده نمایند.
در این مادربرد، شاهد قرارگیری یک کانکتور M.2 هستیم که از کلیه حافظه‌های SSD M.2 در تایپ‌های 2242، 2260 و 2280 پشتیبانی می‌نماید. همچنین 4 کانکتور ساتا نیز در مادربرد H310M S2H V2 تعبیه شده که از سرعت مناسب 6 گیگابایت بر ثانیه بهره می‌برند.

حالا وقتشه! اینو بخون نحوه آپدیت BIOS مادربردهای گیگابایت (Gigabyte)

 

بررسی مادربرد گیگابایت H310M S2H : پنل پشتی

 

خرید مادربرد گیگابایت H310M S2H

 

به دلیل استفاده از لوازم جانبی متنوع و اتصالات گوناگون در سیستم‌های امروزی، گیگابایت، مادربرد H310M S2H را به مجموعه‌ای از پرکاربردترین پورت‌ها مجهز نموده است. پورت‌های به کار رفته در این مادربرد از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند. در ادامه لیست جامعی از پورت‌های به کار رفته در مادربرد گیگابایت H310M S2H را می‌توانید مشاهده کنید:

  • پورت USB 3.1 نسل یک (آبی) : دو عدد
  • پورت USB 2.0 نسل یک (خاکستری) : چهار عدد
  • پورت HDMI : دارد
  • پورت DVI-D : دارد
  • پورت S-Sub : دارد
  • پورت DisplayPort : ندارد
  • پورت LAN با سرعت انتقال داده 2.5 گیگابایت بر ثانیه : یک عدد
  • جک 3.5 میلی متری : سه عدد
  • پورت PS/2 برای موس و کیبورد : دارد

تنوع و کیفیت پورت‌ها در مادربرد گیگابایت H310M S2H، راضی کننده است. چراکه علاوه بر پورت‌های پنل پشتی، تعدادی هدر مختلف نیز بر روی برد تعبیه شده که با اتصال آن‌ها به درگاه‌های پنل ادمین کیس خود، می‌توانید تنوعی کافی از انواع پورت‌ها را در دسترس داشته باشید.

 

مشخصات مادربرد Gigabyte H310M-S2H : سیستم صوتی، شبکه و ارتباطات

 

نقد و بررسی مادربرد گیگابایت H310M S2H

 

کارت صدا یکی از مهم ترین اجزای مادربرد محسوب می‌شود که وظیفه پردازش و پخش صدا را بر عهده دارد. همچون سایر مادربردهای گیگابایت، در مادربرد H310M S2H، نیز شاهد استفاده از کارت صداهای شرکت Realtek هستیم.
امروزه که سمینارهای آنلاین (Webinar)، تماس های ویدیویی و ارتباط های میان شرکتیِ بسیاری بر بستر اینترنت صورت می گیرد؛ اهمیت بهره مندی از یک کارت صدای مناسب چندین برابر شده است. گیگابایت همچون همیشه نسبت به این نیاز کاربران آگاه بوده و از کارت صدای بسیار باکیفیت شرکت Realtek با نام Realtek® ALC887 7.1-Channel High Definition Audio بر روی این مادربرد خود استفاده کرده است. همان طور که از اسم این کارت نیز مشخص است، در مادربرد H310M S2H شاهد 7 کانال صوتی با کیفیت پخش بالا هستیم.
این مادربرد گیگابایت فاقد کارت شبکه بی‌سیم (WLAN) می‌باشد اما به یک کارت شبکه LAN بسیار با کیفیت از کمپانی Realtek مجهز شده که با توجه به کیفیت بالای کارت شبکه‌های این شرکت، تجربه لذت بخشی را در زمان وبگردی برای شما رقم خواهد زد.


ویژگی‌های انحصاری و امکانات کاربردی مادربرد گیگابایت H310M S2H

 

امکانات مادربرد گیگابایت H310M S2H


شاید اگر شما هم مثل ما ساعت‌ها در رابطه با تکنولوژی ساخت مادربردهای گیگابایت تحقیق می‌کردید و به دنبال ویژگی‌های این مادربرده میان رده می‌گشتید، از تعدد بالای این امکانات، تعجب می‌کردید! 
پس از بررسی این موارد و ارزیابی همه آن‌ها، تصمیم گرفتیم که تعدادی از مهم‌ترین تکنولوژی‌ها و امکانات کاربردی مادربرد گیگابایت H310M را به شما معرفی کنیم.

تکنولوژی 8118 : این تکنولوژی به لطف همکاری گیگابایت و Realtek در ساخت چیپ شبکه و کانکتور LAN مادربرد H310M ایجاد شده است. تکنولوژی این چیپ موجب می‌شود که پهنای باند اینترنت شما به شکل هوشمندی در میان برنامه‌های در حال اجرا تقسیم شود. فرض کنید که با استفاده از سیستم رومیزی خود در حال بازی کردن هستید، در همین زمان سیستم آپدیت ویندوز به صورت خودکار به اجرا در می‌آید و شروع به دانلود آخرین بروزرسانی ویندوز می‌کند. در این زمان چه اتفاقی می‌افتد؟ مسلما پینگ شما در بازی به قدری بالا می‌رود که اصلا از جریان بازی خارج می‌شوید.
اما به کمک تکنولوژی انحصاری Realtec 8118، در ابتدای شروع دانلود بروزرسانی، با توجه به اینکه بازی شما در حال اجراست و نسبت به آپدیت ویندوز که در پس زمینه اجرا می‌شود اولویت بیشتری دارد، سریعا پهنای باند تخصیص یافته به آپدیت ویندوز محدود شده و جلوی افزایش پینگ شما گرفته می‌شود.

Smart Hybrid Fan Headers : مادربرد گیگابایت H310M S2H، به دو فن هدر هیبریدی مجهز شده است. اگر برایتان سوال شده که تفاوت فن هدرهای هیبریدی با فن هدرهای معمولی چیست، باید بگوییم که این نوع از هدرها تنها برای یک فن خاص طراحی نشده‌اند؛ بلکه با استفاده از هدرهای هیبریدی، می‌توانید سنسور جریان آب (Water Flow)، واتر پمپ، فن‌های اکسترنال، فن پردازنده و حتی واترکولرهای مجتمع را نیز از طریق همین هدر به مادربرد خود متصل کنید. علاوه بر این، در سرتاسر مادربرد، 4 عدد سنسور هوشمند سنجش دما قرار گرفته که به شما کمک می‌کند، بتوانید به شکل بهتری تنظیمات سیستم خنک کننده خود را مشخص کنید.

نرم افزار WTFast : به دلیل همکاری شرت گیگابایت با استارتاپ WTFast، همه خریداران مادربردهای گیگابایت، می‌توانند از سه ماه اشتراک رایگان این سرویس بهره مند شوند. WTFast، یک سرویس کاهش پینگ است، که در کنار خود، ابزار دور زدن فیلترینگ را نیز ارائه می‌دهد. تنها کافیست که وارد سایت گیگابایت شده و کد یونیک مادربرد خود را وارد نمایید.
با این کار یک لایسنس سه ماهه اشتراک WTFast به شما تعلق می‌گیرد که می‌تواند برای کاربران گیمر، بسیار مفید باشد.

حالا وقتشه! اینو بخون 11 مورد از بهترین کارت گرافیک های گیمینگ | راهنمای خرید کارت گرافیک مخصوص بازی (سال 2021)

 

سخن پایانی


هرچند که سری مادربردهای بهره مند از چیپ‌های سری H، جزئی از سخت افزار گیمینگ نمی‌باشند؛ اما در طول این نوشته متوجه شدید که این مادربرد خوش قیمت و خوش ساخت، می‌تواند مادربرد خوبی برای شروع کار باشد. مادربرد گیگابایت H310M S2H، علاوه بر اینکه قیمت بسیار مناسبی دارد، به مجموعه امکاناتی مجهز شده که موجب می‌شود ارزش خرید بسیار بالایی داشته باشد.
اگر برای یک سیستم شخصی در منزل یا محل کار به دنبال خرید مادربرد هستید و یا می‌خواهید برای شروع گیمینگ، یک مادربرد خوب و خوش ساخت داشته باشید؛ خرید مادربرد گیگابایت H310M S2H یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود. پشتیبانی تمام و کمال از پردازنده‌های نسل 9 و 8 اینتل، پشتیبانی از 32 گیگابایت حافظه رم و در نهایت بهره مندی از حجم زیادی از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، تنها بخشی از ویژگی‌های این مادربرد ارزنده است.
نهایتا باید اشاره کنیم که چنانچه با خواندن این مقاله همچنان سوالاتی در رابطه با خرید مادربرد گیگابایت H310M S2H V2.0 دارید؛ می‌توانید سوال خود را از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این صفحه با ما در میان بگذارید و یا با همکاران من در بخش ارتباط با مشتریان تماس بگیرید. ما در تیم پشتیبانی فروشگاه اینترنتی هدف، همواره آماده پاسخگویی به شما کاربران عزیز هستیم.