کدام پردازنده را خریداری کنیم؟ Intel core i5  یا Intel core i7

آموزش و ترفندها 13 اسفند 1393 علی مظفری

کدام پردازنده را خریداری کنیم؟ Intel core i5 یا Intel core i7

مقدمه :

در سال 2008 بود که شرکت اینتل (Intel) با معرفی معماری نِهِیلِم (Nehalem) پردازنده‌های سری Core i را به بازار معرفی کرد. از آن سال تا به امروز شرکت اینتل همواره پردازنده‌های جدید خود را با معماری بروزتر ولی با همان غالب Core i معرفی می‌کند. در زمان نگارش این مقاله چهار سری از پردازنده‌های کور آی معرفی شده اند که به ترتیب عبارتند از : Core i3، Core i5، Core i7 و Core i9 و هر کدام در مدل‌های مختلف با کاربردهای مختلف تولید و روانه بازار شده‌اند. برای تشخیص این که در میان پردازنده‌های i5 و i7 کدام یک راخریداری کنید لازم است که نیازهای خود را به ذهن آورید و پس از مطالعه این مقاله تصمیم گیری نمایید.

شرکت اینتل در پردازنده‌های خود از نام‌های بسیار گوناگونی استفاده می‌کند که هر قسمت از نام یک پردازنده، نشان دهنده جزئیاتی از ساختار آن می‌باشد. در ادامه به صورت کاملا تخصصی به بررسی تمام ابعاد یک پردازنده (CPU) از شرکت اینتل خواهیم پرداخت که به شما در انتخاب پردازنده مورد نظرتان کمک شایانی خواهد کرد. پس اگر در انتخاب میان پردازنده‌های Core i5 و Core i7 دچار شک و تردید شده‌اید؛ در ادامه با مقایسه این دو پردازنده در فروشگاه اینترنتی هدف همراه ما باشید.

 

 

مقایسه پردازنده Core i5 با Core i7 از شرکت اینتل : لیتوگرافی و نسل پردازنده

 

کدام پردازنده را خریداری کنیم Intel core i5 یا Intel core i7

 

برای درک نسل پردازنده (Processor Generation) لازم است که ابتدا با لیتوگرافی آشنا شوید. به زبان ساده لیتوگرافی را می‌توان «فاصله موجود میان قطعات به کار رفته در پردازنده» تعریف کرد. هرچه مقدار لیتوگرافی کمتر باشد، توان پردازشی و قدرت CPU بیشتر است چرا که با کاهش فاصله میان قطعات به کار رفته در پردازنده، می‌توان از ترانزیستورهای بیشتری استفاده کرد که نقش اصلی در تامین قدرت پردازنده را دارند. به علاوه با کاهش لیتوگرافی که به معنای کاهش فاصله میان اجزای پردازنده می‌باشد؛ سرعت انتقال اطلاعات افزایش می‌یابد و به دنبال آن میزان مصرف پردازنده از منبع جریان و همچنین دمای پردازنده کاهش می‌یابد. هر بار که با کاهش میزان لیتوگرافی تغییرات و بهبود عمده‌ای در ساختار پردازنده‌های اینتل ایجاد می‌شود، این شرکت نسخه جدید پردازنده خود را با عنوان نسل جدید یا به عبارتی «New Generation» به بازار معرفی می‌کند. به جرئت میتوان تاثیرگذارترین عامل در قدرت پردازشی cpuهای شرکت اینتل پس از سری پردازنده را همین نسل پردازنده دانست که در هنگام خرید پردازنده باید بسیار به آن توجه داشته باشید. پردازنده‌های شرکت اینتل تا کنون در هشت نسل برای هر سری منتشر شده‌اند که به ترتیب عبارتند از :

• نسل اول، سال 2008 معماری Nehalem با لیتوگرافی 45 نانومتری

• نسل دوم، سال 2011 معماری Sandy Bridge با لیتوگرافی 32 نانومتری

• نسل سوم، سال 2012 معماری Ivy Bridge با لیتوگرافی 22 نانومتری

• نسل چهارم، سال 2013 معماری Haswell با لیتوگرافی 22 نانومتری

• نسل پنجم، سال 2014 معماری Broadwell با لیتوگرافی 14 نانومتری

• نسل ششم، سال 2015 معماری Skylake با لیتوگرافی 14 نانومتری

• نسل هفتم، سال‌های 2016 و 2017 معماری Kaby Lake با لیتوگرافی 14+ نانومتری

• نسل هشتم، سال 2018 معماری CoffeLake با لیتوگرافی 14++ نانومتری

روشن است که هرچه عدد مربوط به نسل پردازنده بزرگتر باشد؛ پردازنده جدیدتر، لیتوگرافی کوچک‌تر و توان CPU بیشتر می‌باشد.

 

مقایسه پردازنده Core i5 با Core i7 از شرکت اینتل : هسته‌های پردازنده و Hyper-Threading

 

کدام پردازنده را خریداری کنیم Intel core i5 یا Intel core i7

 

تنها راه آگاهی از تعداد هسته‌های پردازنده‌های شرکت Intel سرچ کردن و یا خواندن جزئیات مربوط به پردازنده می‌باشد و هیچ راهی برای آگاهی از این موضوع از طریق نام پردازنده موجود نیست. بزرگترین نقش هسته‌های پردازنده در انجام چندین کار در یک زمان یا به عبارتی «Multitasking» می‌باشد. ویرایش و تدوین فیلم در کنار کار با نرم‌افزار فتوشاپ و گرفتن خروجی از یک ویدیو به صورت همزمان، نمونه‌ای از یک عملیات مولتی تسکینگ می‌باشد. اجرای هر عملیات در پردازنده‌ها نیازمند به کارگیری از یک هسته پردازنده می‌باشد. در هنگام خرید پردازنده (چه Core i5 چه Core i7) باید به تعداد هسته‌ها توجه داشته باشید.

پردازنده‌های Core i5 intel در نمونه‌های 2،4 و 6 هسته‌ای تولید و روانه بازار شده‌اند و این در حالیست که برای سری Core i7 نسخه 8 هسته‌ای نیز موجود می‌باشد. پس در نتیجه اگر شما از کاربرانی هستید که زیاد به عملیات Multitasking نیاز دارید؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم که به دنبال پردازنده‌های 6 ویا 8 هسته‌ای باشید و این یکی از عواملیست که شما را وادار به خرید سری Core i7 از محصولات اینتل می‌سازد.

 پس از آشنایی با فعالیت هسته‌ها زمان آن رسیده که با تکنولوژی Hyper-Threading آشنا شوید. از طریق این فناوری که در هر دو سری پردازنده‌های Core i5 و Core i7 شرکت اینتل موجود می‌باشد؛ هر هسته به صورت مجازی به دو قسمت تبدیل می‌شود به شکلی که سیستم عامل هر هسته مجازی را به صورت یک هسته مجزا در نظر می‌گیرد و در نتیجه سبب می‌شود که هر هسته حقیقی قابلیت اجرای دو دستور را به صورت همزمان دارا باشد. لازم به ذکر است که تکنولوژی Hyper-Threading از نسل ششم (Skylake) به پردازنده‌های اینتل اضافه شد و این موضوع دیگریست که به شما کمک می‌کند بهترین انتخاب را در هنگام خرید CPU داشته باشید.

به لطف پشتیبانی از فناوری Hyper-Threading شرکت اینتل، حتی پردازنده‌های دو هسته‌ای نیز توانایی پردازش همزمان چهار دستور را دارند. در پردازنده‌های مخصوص کامپیوترهای دسکتاپِ Core i از نسل ششم (Skylake)، شاهد استفاده از چهار هسته و چهار Thread هستیم که در مجموع امکان اجرای 8 دستور همزمان را در پردازنده امکان پذیر می سازد.

 

مقایسه پردازنده Core i5 با Core i7 از شرکت اینتل : حافظه کَش (Cache)

 

کدام پردازنده را خریداری کنیم Intel core i5 یا Intel core i7

 

اگر از فعالان حوضه سخت افزار باشید حتما با حافظه‌های SSD آشنایی دارید؛ برای درک میزان سرعت حافظه کش باید حافظه‌ای هزار بار سریع‌تر از حافظه SSD را در ذهن بیاورید که با حجمی کوچک (بین 4 تا 12 مگابایت) در کنار پردازنده گرافیکی CPU بر روی یک تراشه قرار می‌گیرد تا هسته‌های پردازشی به سرعت به آن دسترسی داشته باشند و در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد. پردازنده‌ها اطلاعات در جریان را بر روی حافظه کش ذخیره‌ می‌کنند تا در هر لحظه به آن‌ها دسترسی داشته باشند و به جای آنکه مرتبا به حافظه‌ی رم یا هارد دیسک مراجعه داشته باشند، اطلاعات مورد نیاز خود را از کش دریافت کنند. حجم حافظه کش موجود بر روی پردازنده‌های کور آی 5 و 7 اینتل با توجه به نسل پردازنده متغیر می‌باشد ولی در بهترین حالت (نسل هشت coffelake) حافظه کش برای سری Core i5 معادل 8 مگابایت و برای سری Core i7 حجمی برابر با 12 مگابایت می‌باشد. لازم است بدانید که حافظه کش با کاهش لیتوگرافی پردازنده، افزایش می‌یابد.

 

مقایسه پردازنده Core i5 با Core i7 از شرکت اینتل : فرکانس پردازنده و فناوری Turbo Boost

 

کدام پردازنده را خریداری کنیم Intel core i5 یا Intel core i7

 

سرعت پردازنده، فرکانس کاری، Clock Speed یا Clock Rate همگی یک معنا و هدف اصلی را به همراه دارند. واحد سنجش سرعت پردازنده هرتز (Hertz) است و معمولا به دلیل بزرگ بودن با واحد گیگاهرتز (Gigahertz) معرفی می‌شود. گیگاهرتز را معمولا به صورت GHz می‌نویسند. فرکانس کاری هر پردازنده در واقع نشان می‌دهد که آن هسته‌ی پردازشگر در هر ثانیه چند دوره کاری را انجام می‌دهد. به عنوان مثال اگر گفته می‌شود که سرعت پردازنده‌ یا فرکانس کاری پردازنده‌ای 2.2 گیگاهرتز است، یعنی این پردازنده در هر ثانیه 2.2 میلیارد دوره کاری را انجام خواهد داد که ممکن است هر دوره خود شامل فعالیت‌های گوناگون باشد. روشن است که هرچه مقدار این سرعت بیشتر باشد، توانایی و سرعت عملکرد پردازنده نیز بیشتر خواهد بود.

تصور کنید که قصد دارید دو پردازنده از سری پردازنده‌های Coffelake Core i5 کمپانی اینتل را با یکدیگر مقایسه نمایید. در این شرایط مطمئنا با مقایسه‌ی عدد مربوط به فرکانس کاری یا سرعت پردازنده می‌توانید پردازنده‌ی قدرتمندتر را نسبت به پردازنده‌ی ضعیف‌تر شناسایی کنید. تصور کنید که یکی از این دو پردازنده‌ی Coffelake Core i5 اینتل، سرعت و فرکانسی برابر با 2.4 گیگاهرتز داشته و پردازنده‌ی دیگر سرعتی برابر با 3.8 گیگاهرتز را ارائه می‌کند. در این وضعیت بدون تردید پردازنده‌ای که فرکانس کاری 3.8 گیگاهرتزی را ارائه می‌کند قدرتمندتر از پردازنده‌ی 2.4 گیگاهرتزی خواهد بود.

اکنون پس از آشنایی با فرکانس پردازنده، زمان آن رسیده که با فناوری Turbo Boost آشنا شوید. اول از همه باید بدانید که این فناوری انحصارا متعلق به شرکت اینتل است؛ پس شما آن را در پردازنده‌های شرکت AMD مشاهده نخواهید کرد. اگر پردازنده‌ای که قصد خرید آن را دارید از فناوری Turbo Boost پشتیبانی کند؛ در قسمت مشخصات آن CPU شما شاهد دو فرکانس کاری خواهید بود که یکی از آن‌ها از دیگری بزرگتر است. آیا همواره میزان استفاده شما از پردازنده سیستمتان به یک اندازه است؟ آیا فعالیت پردازنده شما در هنگام اجرای یک بازی سنگین در مقایسه با پخش فیلم به یک اندازه است؟ صد در صد خیر. زمانی که فعالیت‌های بسیاری بر روی یک سیستم در حال انجام است و یا یک پردازش سنگین همچون بازی‌های کامپیوتری، طراحی‌های 3بعدی و یا رندر گیری دستور کار قرار گرفته است؛ سیستم شما به صورت موقت از حداکثر توان خود بهره می‌گیرد و فرکانس کاری آن افزایش یابد یا به عبارتی Boost می‌شود که این عمل حاصل فناوری Turbo Boost می‌باشد. عدد بزرگتری که به آن اشاره کردیم در واقع فرکانس پردازنده شما در حالت Boost می‌باشد که از نکات مهم در هنگام خرید پردازنده محسوب می‌شود.

 

مقایسه پردازنده Core i5 با Core i7 از شرکت اینتل : بستر پردازنده

 

کدام پردازنده را خریداری کنیم Intel core i5 یا Intel core i7

 

در این قسمت منظور ما از بستر پردازنده، محصولی است که پردازنده در آن نصب می‌شود که به عنوان مثال میتوان به : کامپیوترهای خانگی (PC)، نوت بوک‌ها و اولترابوک‌ها اشاره کرد. اگر فکر می‌کنید که پردازنده Core i5 و یا Core i7 شرکت اینتل که برای کامپیوترهای رومیزی (Desktop) طراحی شده، با همین سری پردازنده‌های به کار رفته در نوت بوک‌ها از قدرت پردازشی یکسانی برخوردار هستند؛ باید به شما بگویم که کاملا در اشتباه هستید. اندازه بزرگتر پردازنده‌های دسکتاپ در کنار فضای بیشتر سبب می‌شود که قدرت این پردازنده‌ها به مقدار قابل توجهی از پردازنده‌های نوت بوک‌ها بیشتر باشد. و به همین نسبت پردازنده‌ی‌ نوت بوک‌ها از اولترابوک‌ها دارای توان پردازشی بیشتری برخوردار هستند. نوع پردازنده با توجه به بستر مورد استفاده آن از طریق پسوند پردازنده مشخص می‌شود که در انتهای نام پردازنده‌های اینتل و با حروف بزرگ انگلیسی مشخص می‌شود. هر حرف نشان دهنده قابلیتی از پردازنده می‌باشد که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم :

• H : وجود حرف H در انتهای پردازنده‌های اینتل، نشان از پردازنده‌هایی با حجم کم برای استفاده در نوت بوک‌ها و اولترابوک‌ها دارد. حرف H معمولا با حروف دیگری ترکیب می‌شود که جلوتر با آن‌ها نیز آشنا خواهید شد.

• K : این دسته از پردازنده‌ها فاقد قفل نرم‌افزاری هستند و این بدین معناست که شما قادر هستید فرکانس پردازنده را در طی فرآیندی که به آن Overclocking می‌گویند، تغییر دهید. این دسته پردازنده‌ها معمولا دارای توان پردازشی بیشتری هستند.

• Q : وجود این حرف در نام پردازنده‌های اینتل، تنها نشان دهنده‌ی چهار هسته‌ای بودن پردازنده می‌باشد.

• HK : پردازنده‌هایی با پسوند HK نشان از پردازنده‌هایی ظریف برای استفاده در نوت‌ بوک‌ها دارند که فاقد قفل امنیتی هستند و می‌توان فرکانس این پردازنده‌ها را مورد دستکاری قرار داد.

• U : اگر از کاربران سیستم‌های All in one و یا مک بوک‌های اپل باشید حتما با این پسوند آشنا هستید؛ چرا که در بیشتر این محصولات از این سری پردازنده‌های اینتل استفاده می‌شود. پردازنده‌هایی با پسوند U دارای مصرف انرژی فوق‌العاده کمی هستند که این امر سبب شده از قیمت بالایی برخوردار باشند.

هشدار : عمل Overclocking نیازمند دانش کافی در زمینه سخت افزار می‌باشد و هرگونه اقدام نادرست، آسیب‌های جبران ناپذیری به پردازنده شما وارد خواهد کرد. داشتن آگاهی از پسوندها سبب می‌شود که پردازنده مورد نظر خود را راحت‌تر انتخاب کنید و محصولی مطابق با نیازهایتان برگزینید.

 

نتیجه نهایی :

 

کدام پردازنده را خریداری کنیم Intel core i5 یا Intel core i7

 

عوامل مختلفی در انتخاب و خرید پردازنده دخالت دارند که مهم‌ترین آن‌ها نیاز شما می‌باشد. پس از اینکه نیاز خود را مشخص کردید می‌توانید با در نظر داشتن مطالب ارائه شده همچون : نسل پردازنده، تعداد هسته‌ها، فرکانس پردازنده و کلاس پردازنده در میان ده‌ها مدل ارائه شده برای سری Core i5 و Core i7 یکی را انتخاب کنید. عوامل مختلفی در توان پردازشی یک CPU دخالت دارند اما همان طور که مشخص است در شرایط عادی توان پردازشی سری Core i7 از سری Core i5 بیشتر می‌باشد ولی این بدین معنا نیست که شما مجبور به خرید از سری Core i7 می‌باشید چرا که ممکن است پردازنده‌ای از سری Core i5 نیز نیاز شما را به طور تمام و کمال برطرف سازد. در آخر پیشنهاد می‌کنم که با مراجعه به لیست پردازنده‌های شرکت Intel در فروشگاه اینترنتی هدف، پردازنده مورد نیاز خود را انتخاب کرده و اقدام به خرید نمایید.